Oud-praeses De
eigengereidheid
Ru
ui
laakt
kerk
Kwestie-Bakker in
Kampen toegespitst
ONTWIK
KEUNGSÜ
SAMEN Éi
WERKING
n
PALAVEREN OVER JOSIA
MET 200000
JONGEREN
Hulp nodi:
na
watervloei
ri
Toegift met
topsterren
Kinderbijbel van Ann
de Vries in Hebreeuw
woord voor vandaag
)robleem
iet onze
Levensgevoel op hol
Geloofskennis minimaal
Prediking primair
Bewogen pleidooi voor bijbel
Kritiek op duurzame
ontwrichting
Ultimatum hoogleraren
Ds. N. Luijendijk
verongelukt
de kleine catechismus van de
BEROEPINGSWE
Varu wij kunnen niet nalaten te spreken van wat wij gezien en
oord hebben (Handelingen 4:20). De genezing van de verlamde
i de tempelpoort de Schone is niet zo maar een incident. Er
over gepraat. De genezing heeft het volk aan het denken ge-
Hoe is het mogelijk, wat zit er achter, hoe kon het gebeuren?
leidsmannen maken korte metten. Geen geheimzinnigheid, astu-
ft. Door welke kracht of door welke naam hebt ge dit gedaan?
rus en Johannes zijn graag bereid de oversten des volks nader in
ichten. Door welke kracht? Door de naam van Jezus Christus,
Nazoreeër, Die gij gekruisigd hebt, maar Die God heeft opge-
t uit de doden. De oversten zitten er een beetje mee in er valt
s te ontkennen, het wonder is aanschouwd, maar.... Goed, wij
en u niets doen, maar spreek nooit meer op het gezag van deze
m. Houd het stilletjes voor uzelf. Herkennen we hier ook onszelf
in? Maar wij kunnen niet nalaten te spreken van wat wij
en en gehoord hebben. Zo is de mens, die uit genade God heeft
n kennen: geen macht zal hem kunnen beletten te spreken over
gelukzaligheid, die in zijn hart is komen wonen.
randaag: Handelingen 6 vers 14 tot 7 vers 1
oij vandaag weer de
w probleem is het
sen, verzoeken wij u
geen nieuwe vragen
zenden, daar onze
die de zorg over
nen heeft, nog niet is
zijn ziekte. De toch
ikomende problemen
j helaas even laten
liggen.
zijn de betekenissen
eken van postzegels op
eren op brieven? De ge-
Er zijn ons twee boek-
die handelen over de
voor verliefden en ver
beide aanwezig zijn in
Postmuseum, Zee-
Haag.
)e postzegeltaai, aan al-
gelukkigen en ongeluk-
en een Duits boekje,
iet Nederlandse ten
t. De boekjes bevatten
voorbeelden van ver-
anieren van opplakken
ier zijn er een paar:
■en: zegel naar rechts-
kan ik uw hart win-
Schrijf niet meer"
rechts: „Ik verzoek
links: „Schrijf onmid-
n: zegel naar links lig-
niet vrij meer."
r: zegel recht op: „Ik
u kennis te maken".
len: zegelrechtop: „Ja,"
ird: „Neen."
durfde uitspraak, ten-
die tijd (einde van de
links in het midden,
naar rechts: „Ik ver-
wat ge wilt".
ds enige tijd geleden
r het storten van 2800
l van een Biafraans
den zeker gesteld. Be
nog, gezien de om-
aldaar en zo ja, welke
t zich verantwoorde-
Op 10 april waren nog
er 800 Biafraanse kin-
on te Libreville, maar
en met het voormalige
ans verbroken. Er zijn
kinderen, die voor
idopteren" in aanmer-
tegen ƒ2800 per jaar,
;ls zijn weer andere
onnen, zodat et -t'.ijd
-alt. U kan informvren
Hommes" p.a. de heer
53, Den Haag,
669453.
guur-puzzel
(Van onze kerkredactie)
WOUDSCHOTEN In een tot de rand toe geladen betoog heeft
dr. G. de Ru, oud-praeses van de hervormde synode, gisteren een
beroep gedaan op de kerk, weer aandacht te schenken aan haar
primaire taak, de prediking.
Hij signaleerde een steeds sterker nadruk op maatschappelijke
activiteiten, een extreem diakonialisme, ook enigszins in de voor
bereiding van de algemene kerkvergadering.
voor
die koffie en thee
waar geen suiker
in mag
Sucrosa.dc kalor ie besparende ZOCI ma
ker zonder bijsmaak, /onder nasmaak.
Het nieuwtestamentische begrip
„diakonia" (bediening) heeft twee ele
menten: de diakonia van het hulp
betoon en de diokania van de ver
zoening. Maar het extreem diakonia
lisme gaat meestal gepaard met af
zwakking van de bediening van de
verzoening. Het evangelie wordt af
gezwakt tot een sociaal appel. Dr. De
Ru wil beide vormen van diakonia
nadrukkelijk verbonden zien.
Het wezenlijke in de kerk is, wat
God doet door zijn Woord en Geest.
De kerk bestaat in wezen niet als
subject, maar als object. Pas als ob
ject kan zij handelen.
Dr. De Ru citeerde artikel 27 van
de Nederlandse Geloofsbelijdenis, dat
belijdt, dat Gods zijn kerk be
waart en staande houdt „hoewel zij
somwijlen een tijdlang zeer klein
en als tot niet schijnt gekomen te
zijn in de ogen der mensen". Dan
moet de kerk dus niet zenuwachtig
gaan werken met stimulantia als
„efficiency-onderzoeken" of daden
willen gaan stellen die de goedkeu
ring van de wereld wegdragen, maar
als met Pinksteren wachten op de
grote daden Gods.
Zodra wij zelf wat willen gaan
doen, worden wè aan onszelf over
gelaten, dus aan menselijke zonden.
Zodra de kerk te veel „ik" of „wij"
zegt, is ze geen kerk meer. Zelfver
zekerdheid is het kenmerk van de
schijnkerk.
Als het zo doorgaat met kerk en
prediking als nu, voorzag dr. De Ru
voor de toekomst een chaos, waarin
de mensen hun weg zullen moeten
vinden met een minimum aan ge
loofskennis, een maximum aan scheef
getrokken informatie en een op hol
geslagen levensgevoel.
HU waarschuwde tegen het sub
jectivisme, het vlot beroep op eigen
Bijbels hebben we vaak genoeg,
maar wat DOEN we ermee?
(Illustratie uit het Palaver 10-blad).
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM De laatste
maanden hebben we zo'n zestig
tot zeventig gesprekken met
kerkleiders gehad. Het waren al
lemaal mensen die dag in dag
uit met jeugd te maken hebben.
Tientallen van hen (niet enke
len) hebben schouderophalend
ons laten weten: onze kerken
vallen in puin en er blijft niets
over! Want onze jeugd, de kerk
van morgen, heeft zich van de
kerken afgewend of is daar hard
mee bezig.
Ontboezeming uit het eerste Pala-
ver'70-blad, dat ruimte wil gaan ma
ken om 200.000 jongeren met (voorlo
pig) slechts twintig regels uit de bij
bel te confronteren: 2 Koningen 22,
het verhaal van de reformatie onder
de jonge Israëlische koning Josia.
Waarom? Omdat „als dan ons hele
christelijke kerkewerk van 1970 jaar
geloven, bidden, zwoegen, slaven,
knokken en elkaar uitmoorden in el
kaar valt, de kerk van straks, onze
jeugd, toch moet weten waar het al
ternatief voor de nieuwe „gemeente
des Heren" ligt, En dat zal wéér de
bijbel moeten zijn, het Woord van
God".
Daarom komt er een Palaverpraat-
en -prentenboek op dit thema, want
de bijbel, het boek dat de jeugd zo
ver van zich afschuift, moet weer
ontdekt worden. Daar wil Palaver'70
een beetje bij helpen. Het praatboek
(40 bladzijden) komt in juni van de
persen.
Clubleiders, godsdienstleraren, le-
gerpredikanten, moderators, moeten
ermee aan het werk met hun jonge
ren. Om een monster-palaver tot
stand te brengen in de maanden ok
tober. november, december over dit
thema. Het boek moet zo mogelijk
terechtkomen overal waar de jeugd
getakte horens, 2-3 onwe-
gezind, 3-4 drukte,
4-5 schadelijk, 5-6 keur-
BRIEF AAN GEREF. SYNODE
van 14 jaar en ouder min of meer
georganiseerd bijeenkomt.
En dan na (voorlopig) gedane ar
beid de toegift: de tweede Palaver, na
zes jaar, een bijbelfeest op 2 januari
in de Utrechtse jaarbeurshallen met
Coretta King, Helder Camara, Harry
Bellafonte en een keur van Neder
landse topsterren. Verwachte op
komst: 30.000. Meer nog dan de vori
ge maal.
Het organiserende Nederlandse Bij
belgenootschap vertelt verder in dit
eerste Palaver'70-blad: dit gesprek
rondom de bijbel kan alleen wat los
maken onder 200.000 jonge mensen,
als iedereen die leiding geeft aan de
ze jeugd, wil meewerken (secretariaat
Palaver'70 - NBG, Herengracht 366,
Amsterdam).
Het gaat natuurlijk niet om Pala
ver '70, maar om de bijbel al was
het dan maar een beetje dichterbij
te brengen, meer vertrouwenwek
kend te maken voor de jeugd.
Geen goede gedachte? Niet goed
georganiseerd? De Palavar-organisa-
toren willen graag de hand in eigen
boezem steken door nadrukkelijk te
vragen: Neem ons in uw bladen ge
rust op de korrel. Signaleer funda
mentele fouten. Val ons aan. maar
wel graag een beetje „in de liefde".
Wij zoeken immers allemaal naar
de Waarheid waarvan wij zoveel zijn
kwijtgeraakt? En u misschien ook...
We moeten het Brood des Levens
kauwen en slikken. Omdat we anders
dood gaan. Voor eeuwig.
?e
kerkzyn op eigen manier beleven.
Overal kom je „diepe theologische be
sinning" tegen, maar omdat ieder zich
weer op eigen wUse bezint, is het
resultaat een chaos van „experimen
ten" en vrUbuitery. Daar lykt men
zelf bewust op aan te sturen.
„Wij vinden dit en wij vinden dat.
Wij vinden van alles. Alleen hebben
we het meestal niet zelf gevonden
en niet in de Bijbel". Met Miskotte
wilde dr. De Ru dat er eens een frisse
wind van skepsis zou gaan waaien
door al die eigengereide meninkjes in
kerkelijk Nederland.
Ketterijen
En met Van Ruler zag hij gemeen
schappelijke rooms-katholieke-her-
vormde-gereformeerde ketterijen op
komen. Als voorbeeld noemde hij
„een evolutionisme, waarin de zon
deval verdwijnt in een proces van
groeistoornissen".
Uit- de Schrift moet de vernieu
wing komen. En ook hier signaleerde
dr. De Ru een overschatting van de
singuliere gaven en een onderschat
ting van het theologisch ambacht. Er
zal gestudeerd moeten worden. Het
leerhuis. De kerk moet leven onder
het Woord.
Dr. De Ru toonde zich ten slotte
verontwaardigd over het gemak,
waarmee men in de preek samenle-
vingsvragen aan de orde stelt. Zeker
95 procent van de mensen in de kerk
zitten met de een of andere ontstel
lende individuele nood. Leven de pre
dikanten dan met een blinddoek voor?
Of weten ze niet meer, wat ze zeg
gen moeten? Hier zag dr. De Ru een
oorzaak van de vlucht uit het ambt.
Het is veel gemakkelUker, te demon
streren tegen Nixon, dan een moeder
te troosten, die haar kind dood heeft
zien rijden.
Tot zijn ontsteltenis had dr. De Ru
pas gelezen van een predikant, die
het beneden de waardigheid van de
mens achtte, door het evangelie ge
troost te willen worden.
Het hele werk des Geestes is het
troosten van ellendigen. Dat is de
beste medemenselijkheid.
Bijbelkringen
De kerk mag zich natuurlijk niet
onttrekken aan samenlevingsvraag
stukken. Dr. De Ru vertelde dat ze
in bijbelkringen, die hij leidt in zijn
gemeente, doorlopend aan de orde
komen.
„Dan hebben ook de gemeentele
den, die er uit hoofde van hun be
roep veel meer van afweten dan ik,
de gelegenheid mij tegen te spreken.
Op de kansel kan dat niet".
Wel vond dr. De Ru, dat de kerk
zuinig moet zijn met boodschappen
inzake samenlevingsvraagstukken.
Als er geen levende gemeente achter
staat, zijn het maar slagen in de
lucht.
Het referaat van dr. De Ru zal
door de Confessionele Vereniging als
brochure worden verspreid.
Het andere referaat op deze con
ferentie werd gehouden door prof.
dr. A. J. Bronkhorst. Hij verschafte
enthousiaste informatie over de ver
anderingen in de Rooms-Katholieke
Kerk. Hij had grote verwachtingen,
als rooms-katholieke en reformatori
sche christenen elkaar bij de Bijbel
zouden gaan ontmoeten en deed een
beroep op de confessionelen, daar ook
plaatselijk naar toe te gaan werken.
DR. G. DE RU
leerhuis
Kerken springen
(Van onze kerkredactie
UTRECHT De general
konale raad van de Ned.
vormde kerk en het alge
diakonaal bureau der Gei
meerde kerken hebben vooi
50.000 gulden beschikbaar g<
voor de leniging van de
nood in Oost-Europa, dat
zware overstromingen getei
wordt.
Beide instanties, die nauw s
werken, stellen ook hun giri
mers open om in de acute vraai
medicamenten, melkpoeder, tem
andere eerste hulp die nodig
te kunnen voorzien. Zondag
via het IKOR waarschijnlijk o
Wilde Ganzen voor dit doel vl
Een dringend appèl wordt g
om de beurzen wUd te opener
snelle hulpverlening. Het gir<
mer van de hervormde diakonal
Is 86 85, en dat van het gerefor
algemeen diaknhaal bureau
beide in Utrecht. Overschrijd
graag met vermelding „Ove
mingsramp".
UTRECHT Een aantal Uti
metaalbedrijven wil een sticht
het leven roepen, die als wei
schaffingsbureau voor werklozi
taaiarbeiders kan fungeren. De
tiefnemers weten zich in hun st
gesteund door een groot deel v
in midden Nederland gevestigdi
taalbedrijyen, de overheid e
werknemersbonden.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Voor de
kleintjes in Israël is de bekende
kleuterbijbel van Anne de Vries
in modern Hebreeuws vertaald.
De oplage van 5000 exemplaren
wordt gefinancierd door de Ver
eniging tot verspreiding van de
Heilige Schrift.
Deze oplage is in Israël gedrukt,
omdat het niet toegestaan was deze
bijbel in Israël te Importeren. Bin
nenkort worden 250 exemplaren in
Nederland verwacht, die voor belang
stellenden voor 10 per exemplaar
verkrijgbaar zijn.
Ruim vijf jaar aan voorbereidingen
zijn voorafgegaan alvorens kon wor
den gedrukt. Een team van de uni
versiteit van Jeruzalem werd bereid
gevonden de vertaling kritisch door
te nemen.
Vertalingen van deze ben
kleuterbijbel zijn er voorts ii
Duits, Zuidafrikaans, Frans,
Deens, Zweeds. Engels, Surir
Fins, Spaans, Urdu, Japans, 1
gees, Swahili (Kenya), Tsjechisc
nyarwanda (Rwanda). Vertaling'
op stapel staan zijn in het Sar
caans, de taal van het Surim
Bosland, het Kannada (India) t
Italiaans. De wereldoplage bei
1.200.000 exemplaren en de 1
landse drukken (18 in totaal) o
ten ruim 140.000 exemplaren.
(Van onze kerkredactie)
KAMPEN De kwestie-Bakker
aan de Theologische Hogeschool der
Gereformeerde kerken, is uitgegroeid
tot een conflict dat de vorig jaar ver
wezenlijkte samenwerking van alle
geledingen in het bestuur der hoge
school direct in gevaar brengt.
Het college van hoogleraren over
weegt namclUk zUn steun bU verdere
democratisering in te trekken.
DEN HAAG Het Nationaal pro
testants centrum voor de geestelijke
volksgezondheid vindt het jammer
dat de gereformeerde synode op zijn
minst de indruk heeft gewekt zich te
stellen achter „duurzame ontwrich
ting' als enige echtscheidingsgrond,
zo schrijft het in een brief aan het
moderamen.
Al is er waardering voor het aan
vaarden van de echtscheiding als zo
danig, het overnemen van deze term,
die ook als enige echtscheidingsgrond
in het ontwerp van wet van minister
Polak wordt gehanteerd, acht het
centrum niet juist.
Gewezen wordt op het standpunt
van alle andere instellingen voor
geestelijke gezondheidszorg, inclusief
de protestantse, dat de overheid niet
de taak heeft over de inhoud van het
huwelijk te oordelen, omdat dit een
specifieke verantwoordelijkheid van
de huwelijkspartners zelf is. Hét is
daarom voleens deze instelling eeen
lijkheden in de huwelijksverbintenis
betreft.
Deze overwegingen vanuit de gees
telijke gezondheidszorg zouden ook
kunnen gelden voor het pastorale
handelen. Een belemmerende werking
in het pastoraat is namelijk niet
denkbeeldig, wanneer onverhoopt een
pastor zich zou gaan verdiepen in de
vraag of naar zijn mening al of niet
van duurzame ontwrichting sprake is.
Het protestantse centrum zou graag
bij verdere (gereformeerde) studie
van dit vraagstuk betrokken worden.
ZEIST Terugkomende van de
vergadering van de Confessionele
vereniging in Woudschoten is ds. N.
Luijendijk bij het uitstappen uit de
bus te Zeist aangereden en aan de
UITGAVE W. D. MEINEMA N.V. - DELFT
VRAAG 11: Maar je kunt als gewoon burger toch niet je demo
cratische rechten voldoende benutten voor de ontwikkelingssamen
werking? Je hebt toch geen enkele invloed op hetgeen in de hogere
regionen door de regeringen besloten wordt?
DRS.CH. KOETSIER
Met name de laatste tijd is geble
ken, dat de studenten niet waarma
ken wat in een democratische maat
schappij vereist is. Dat blijkt ener
zijds, aldus de hoogleraren, omdat
een CPN-lid tot de Civitasraad be
hoort, het nieuwe bestuurscollege,
hetgeen huns inziens niet te vereni
gen is met de belijdenis van het
christelijk geloof. Bovendien menen
zij, dat de ondemocratische signatuur
van de CPN het lidmaatschap van die
partij en dat van de Civitasraad on
verenigbaar maakt.
De actie van studenten aan het slot
van de hogeschooldag, toen zij revo
lutionaire stencils uitreikten, heeft
anderzijds de hoogleraren ernstig
teleurgesteld. Omdat de student Bak
ker een van de ondertekenaars was,
heeft hij zich op deze manier in feite
als bestuurslid van de Civitasraad al
onmogelijk gemaakt, vinden zij.
Een en ander is vervat in een ulti
matum, dat maandag in een vergade
ring van de dan nog volledige Civi
tasraad aan de orde zal komen en
waarbij hoogleraren hun standpunt
zo nodig nog zullen toelichten.
V rou wenbondsdag
Geref. Gemeenten
UTRECHT De vrouwen- en
meisjesverenigingen van de Gerefor
meerde Gemeenten houden dinsdag 2
juni hun bondsdag in de kerk aan de
Catharijnekade te Utrecht.
's Morgens spreekt ds. J. van Vliet
uit Aagtekerke over „Drie vrouwen
onderweg en 's middags houdt dok
ter W. den Hengst uit Gorinchem een
lezing over „Genezing op het gebed".
Hervormd Maassluis
stuurt protestnota
Illustratie uit de kleuterbijbel i
hebreeuws van Anne de Vr
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hasselt: A. den
togh te Ede; te Zelhem (toez.
Gerbrandy te Lutten; te Holland:
veld: G. v. Estrik te Genemuider
Bedankt voor Nieuwerkerk
IJssel: J. Smit te Putten; voor K
rik: T. Lekkerkerker te Oosterw
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Kootwijkerb:
G. F. Hajer, em. pred. te Ede.
Bedankt voor IJsselstein-Bens<
H. de Wolf te Donkerbroek-Hai
OEREF. KERKEN (vrijgem.]
Beroepen te Tiel en Zaltbom
A. P. v. Dijk te Nieuwleusen.
Bedankt voor Rnin«iim-Tr<.oi