Bijbelgenootschap gaat studiebijbel uitgeven Baptisten Raad van niet bij Kerken Geweldige uitdaging vo< Wicliff Bijbelvertalers Onderzoek naar positie van SER-voorzitter Zonnehuis bouwt in Zwolle Lutheranen Brazilië geschokt Hervormd moderamen: Camara Nobelprijs Onkunde, vrees en mislukken erkenne Een woord voor vandaag Naast kerkbijbel en bijbel voor alle dag Herbenoeming drs. De Pous zeker Kort geding kerk Rijssen Vrijgemaakte universiteit bepleit CSB thans opgeheven Ds. Van Schaick overleden Werkgevers: vertrouwen in nu*. Van Boven P1NKSTERBOODSCF VAN WERELDRAA Nieuwe Testament in iedere stamtaal Grote Kerk Vlaarding< in gebruil ZATERDAG 16 MEI 1 Dit is het feest van de Geest, Die het gelaat van de aarde vernieuwt. Die de mensen brengt tot het luisteren naar het Woord, Dat spreekt van troost en beloften voor het levenDat begint op het moment van de erkenning, dat God wil wonen bij de mensen. Nooit onder broken is de strijd tussen de Geest van God en de menselijke geest, maar de overwinning van de Geest is zeker: het is Pinksteren en alle grenzen van taal en huidskleur, van landen en volkeren zijn nu opgeheven. God mèt ons is werkelijkheid geworden en deze werke lijkheid zal de eeuwen verduren. Élke poging om het vuur en het licht van deze Geest te doven is bij voorbaat tot mislukken ge doemd, al kan het zijn, dat God dit licht tempert als de mensen blijven loochenen, dat de Geest is uitgestort. Op de Pinksterdag in Jeruzalem krijgt de geschiedenis der mensheid een nieuwe impuls. De Boodschap van vergeving en de proclamatie van Gods recht op de wereld en al haar bewoners krijgen hier onder de tekenen van een windvlaag en tongen als van vuur, nieuwe afmetingen. Dit is de harmonie de enige èn de enig waarachtige in het leven van de mens, dat hij weet en gelooft, dat de Heilige Geest met zijn geest getuigt, dat hij een kind van God is. "Kom Schepper Geest, bezoek Uw kerk, met al het heil van Christus' werk. Vervul Uw schepping, onze geest, met Gods gena op 't Pinksterfeest We lezen vandaag: 2 Kor. 6 vers 1 tot 13. We lezen eerste Pinksterdag: 2 Kor. 2 vers l tot 13. Welezen tweede Pinksterdag: 2 Kor. 2 vers 14 tot 21.- Het Nederlands Bijbelgenoot schap wil een studiebijbel gaan uitgeven. Het moet een bijbel in een geheel nieuwe vertaling worden, die nie alle enzo nauw keurig mogelijk de bedoeling van de grondtaal weergeeft, maar ook de vorm. Het hoofdbestuur stelde vrijdag middag een commissie in die de mo gelijkheden voor deze zogenaamde „concordante bijbelvertaling" moet onderzoeken. De vertaling zal sterk gaan lijken op de Duitse vertaling van Franz Rosenzweig en Martin Bu- ber. Eind vorig jaar werd al het besluit genomen om samen met de Katholie ke Bijbelstichting en twee Belgische Bijbelgenootschappen een Gemeen schappelijke Bijbelvertaling te gaan maken. Het werk aan die vertaling zal binnenkort beginnen. De laatste jaren werd van verschil lende kanten op een speciale studie vertaling aangedrongen, omdat er als gevolg van de groeiende differentiatie binnen de universitaire theologische opleiding in de toekomst theologen komen die de bijbelse grondtalen niet meer of maar gebrekkig kennen. Ook niet-theologen met interesse voor de bijbel juichen een dergelijke verta ling toe. Al begonnen De commissie moet aangeven welke opzet het meest geigend is en in hoeverre het werk van de Societas Hebraica Amstelodamensis die al aan een dergelijke vertaling gewerkt heeft, geïncorporeerd kan worden. Inmiddels gaat het werk aan de vertaling in het hedendaags Neder lands voort. Naast de Staten Verta ling en de uit 1951 daterende Nieuwe Vertaling komen er dus ook een stu diebijbel, een kerkbijbel die zowel door protestanten als rooms-katholie- ken gebruikt kan worden en een bij bel in de taal van iedere dag. (Vaneen onzer verslaggevers) UTRECHT Het Zonnehuis, de christelijke vereniging tot verpleging van langdurige zieken, verzorgde in haar vier huizen (Beekbergen, Doorn. Vlaardingen en Zuidhorn) vorig jaar 563 patiënten, met een gemiddeld aantal verpleegdagen per patiënt van 293 (284). De exploitatiekosten liepen dit jaar met ruim een miljoen gulden op tot ruim tien miljoen. Het aantal lang verpleegden, d.w.z. gedurende meer dan vijf jaar, nam toe van 7 tot 26 procent van het to taal. De vergrijzing is in de Zonne huizen veel lager dan hel landelijke percentage van in soortgelijke inrich tingen opgenomenen: 75 procent van de verpleegden is jonger dan 70, ter wijl het landelijke percentage 32 be draagt. Het aantal personen waarvoor de vereniging als werkgever optrad be droeg 552 (ongeveer gelijk aan het aantal patiënten). Hoe zeer met het gebrek aan krachten in le verple- gingssector werd geworsteld blijkt uit het bedrag dat voor wervingskosten moest worden uitgetrokken: 26.000 gulden (advertenties). Bouwplannen heeft de vereniging in Zwolle. Amstelveen en in Doorn, j In Zwolle zal dit jaar nog met de bouw worden begonnen. Het Zonne- huis daar zal 150 bedden bevatten. De opbrengst van collecten, giften, con tributies, kalenderactie e.d. bedroeg in totaal 643.600. De jaarvergadering van Het Zonne- I huis wordt zaterdag 23 mei in Utrecht gehouden. RIJSSEN De president van de Almelose rechtbank mr. H. J. J. van de Biesen heeft gisteren uitspraak gedaan in het kort geding, dat de predikant van de gereformeerde ge meente in Nederland te Rijssen ds. J. de Groot had aangespannen tegen vier voormalige kerkcraadsleden. De president heeft de voormalige kerkeraadsleden bevolen, de sleutels van het kerkgebouw het archief en de boeken van de kerk te overhandi gen aan ds. De Groot en diens nieuwe kerkeraad. Een achttien jaar oude censuur- zaak. die de gemeente voortdurend in beroering bracht, leidde er uiteinde lijk toe. dat ds. De Groot, die sinds 1968 in Rijssen staat, met de mede werking van de naburige kerkeraad van Vriezenveen en de classis de ker- keraad afzette, toen deze een door hem uitgeschreven vergadering wei gerde bij te wonen. Hoewel ds. De Groot als enig Rijs- sens kerkeraadslid deze vergadering bijwoonde, was deze als kerkeraaas- vergadering wel rechtsgeldig, vond mr. Van de Biesen. De vier kerke raadsleden weigerden de sleutels te overhandigen, zodat ds. Groot enkele j weken elders kerkdiensten moest i houden. Volgens mr. Van de biesen gaat het j om een ..uit alle proporties gegroeid I conflict". Hij gaf partijen in overwe- j ging, de bemiddeling van een of meer 1 ervaren en wijze mannen in te roe pen om tot een oplossing te komen. Hartstichting uil trimplaat verbieden HAARLEM De Nederlandse Hart stichting heeft gedreigd de grammo foonplaat Blijf Fit. waarop achttien eenvoudige trimoefeningen staan, uit de handel te laten nemen. De Stichting claimt het alleenrecht op de gebruik van het woord Trim men en de uitdrukking Blijf Fit en beschuldigt de grammofoonplaten- maatschappij Negrem van inbreuk op auteursrechten. (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Met vrij grote meerderheid heeft de algemene ver gadering van de Unie van Baptisten Gemeenten, in Amsterdam bijeen, het voorstel van de (besturende) com missie der unie verworpen om het gastlidmaatschap van de Raad van Kerken aan te vragen. Daarmee hebben de gemeenten zich in meerderheid verder gedistantieerd van de oecumenische contacten, die in de raad gestalte krijgen. Jarenlang was de unie lid van de Wereldraad van Kerken en van de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland. Daaraan kwam in 1963 een einde toen men vreesde, dat de onderlinge eenheid van de gemeenten geschaad zqu worden. Men gaf de voorkeur aan een gastlidmaatschap. Het ontstaan van de Raad van Ker ken noodzaakte de unie zich opnieuw te bezinnen. Dat heeft een paar jaar (Van onze kerkerdactie) PORTO ALEGRE De Brazi liaanse Lutherse Kerk is „ge schokt, verrast en geërgerd" over de oppositie, die onder lu theranen in de hele wereld ge voerd wordt tegen de komende assemblee in Porto Alegre. Op een vergadering in Blumenau bij Porto Alegre heeft deze kerk haar moderamen opgedragen „de juistheid te onderzoeken van de beschuldigin gen, die spreken van folteringen van politieke gevangenen en andere open bare schendingen van de rechten van de mens". Mocht dit onderzoek uitwyzen, dat de beschuldigingen terecht zijn, dan zal de Braziliaanse Lutherse Kerk zich onverwijld en duidelijk distan tiëren van dergelijke „barbaarse me thoden". De president van deze kerk Gott- schald heeft zich bereid verklaard, om zich uit de leiding van de assemblee terug te trekken, omdat hij voelt, dat zijn recente verdediging van de Brazi liaanse politieke toestand een hinder paal voor de assemblee is geworden. De Braziliaanse lutheranen wilden echter niet van zijn terugtrekken we ten. Inmiddels zit de Lutherse Wereld federatie geweldig in haar maag met het feit, dat de Braziliaanse kerk op eigen houtje president-generaal Me dici himself uitgenodigd heeft om de openingsplechtigheid van de assem blee bij te wonen. Medici heeft tijdens een ontmoeting gezegd „zijn best te zullen doen" om te komen. Men vreest, dat hij van deze gelegenheid gebruik zal maken, om een woord tot de we reld te richten. De Braziliaanse kerk heeft de Lutherse Wereldfederatie nu gevraagd om Medici officieel uit te nodigen. Volgende week woensdag en don derdag vergadert de LWF-top in Ge neve. Dan zal ook gesproken worden over de voorwaarden, die de Duitse en de Nederlandse delegatie hebben ge steld (die nadrukkeliik geen represen tatief gedeelte met Braziliaanse rege ringsvertegenwoordigers wensen). Anti-reuk pil BRUSSEL In Belgie is een nieu we pil getoond, die volgens de fabri kant iedere vorm van geur (tabak, alcohol, knoflook, enz.) onmiddellijk neutraliseert. De pil is volkomen on schadelijk en doet het effect van de zogenaamde ademtest bij de middel matige drinkep teniet. geduurd, maar de meerderheid kon thans niet tot een positief besluit ko men. Vele bezwaarden hadden hun standpunt laten beïvloeden door hun ervaringen in eigen lokale raden van kerken. Gewetensconflicten speelden daarbij ook, maar de voorstanders stelden, dat zij evenzeer uit geweten sovertuiging wilden méédoen in de raad en dat zij juist in gewetenscon flicten zouden geraken indien het ie Anderen achtten het federatieve karakter van de unie een bezwaar, waardoor deze zich niet als „kerk" zou kunnen presenteren. Maar hier voor, zo merkte men van commissie- zijde op, was nu juist de vorm van het gastlidmaatschap gekozen. Nu het niet zal worden aange vraagd, betekent dit geenszins dat de baptisten zich aan contacten en sa menwerking met andere Nederlandse kerken en interkerkelijke instanties zullen onttrekken. Plaatselijk kunnen de gemeenten vrij beslissen lid van de lokale raden te zijn. Een voorstel om de tweede baptis- tengemeent in Drachten vergade rend onder de naam Elim als lid van de unie op te nemen, werd in getrokken op verzoek van de afge vaardigden dezer gemeente. Zij had den namelijk hoop op een oplossing voor de in Drachten ontstane moeilij- heden met de andere baptistenge meente vergaderend onder de naam Bethel en lid van de unie. In de commissie der unie werden gekozen ds. W. Veenstra te Amster dam en ds. C. van 't Wout te IJmui- den. ZWOLLE Voor de huishoude lijke vergadering van de bond van mannenverenigingen op gereformeer de grondslag (vrijgemaakt) is door vijf manpen verenigingen in Zwolle en omgeving een voorstel ingediend, om een onderzoek in te stellen naar de noodzaak van, behoefte aan en mogelijkheid tot gereformeerd weten schappelijk onderwijs. Primair moet c.e mogelijkheid wor den onderzocht van een zelfstandige gereformeerde universiteit of hoge school. Enkele in vrijgemaakt-gerefor- meerde kring u2staande organisaties op dit gebied, zoals de stichting Gere formeerd Wetenschappelijke arbeid en het Gereformeerd Wetenschappe lijk Genootschap, zouden bij dit on derzoek moeten worden betrokken en ook de Theologische Hogeschool. In 1966 is ook al de noodzaak van een vrijgemaakt-gereformeerde uni versiteit bepleit, onder andere door prof. J. Kamphuis. (Van onze soc.-econ. redactie) DEN HAAG De Sociaal- I economische raad heeft gen be zwaar tegen herbenoeming van drs. De Pous als voorzitter van de raad, zoals wè gisteren reeds I in enkele edities konden melden. Het voorstel van het kabinet drs. j De Pous opnieuw voor te dragen voor 1 benoeming tot voorzitter, werd gis teren zonder tegenstem door de raad I aanvaard. Alleen de vertegenwoordi- i gers van NKV en NW onthielden zich van stemming. j De heer De Pous verklaarde zich I daarna bereid een eventuele herbe noeming door de Kroon te aanvaar- I den. De vergadering stond onder lei ding van tweede voorzitter A. H. Kloos (NVV). Met dit besluit werd tevens aan vaard het voorstel, dat de SER een commissie gaat instellen die de posi tie van de SER-voorzitter in het alge meen en objectief gaat onderzoeken. Bij deze studie komen aan de orde. Het studierapport zal te zyner tyd ter beoordeling aan het dagelyks be stuur van de SER worden voorge legd. Wat er in het rapport komt te staan, is uiteraard nog niet duidelijk en evenmin valt op dit moment iets tc voorspellen over de houding van de heer De Pous ten opzichte van de in houd van dit rapport. Commissariaten Bij de discussies zowel in het dage lijks bestuur als in de vergadering van de plenaire raad is gisteren duidelijk AMSTERDAM Wat te voorzien was is gebeurd: de Calvinistische Studentenbeweging is geliquideerd. De laatste jaren verminderde de be langstelling voor de organisatie en haar activiteiten zo sterk, dat beslo ten is haar op te heffen Voor één commissie was dit echter het startsein voor een zelfstandige toekomst: de commissie jeugdwerk. Deze is de enige die bnnen de CSB nog floreerde. Bovendien is er het af gelopen jaar de stichting signaalka- men der CSB bijgekomen: voor leer lingen aan chr. gymnasia, hbs-en, athenea, mavo's, havo's en kweek scholen organiseert deze land- en zeilkampen. I NIJEBERKOOP Op 78-jarige leeftijd is overleden de hervormde emeritus-predikant en bekende vo- gelkenner ds. J. I. van Schaick. i Ds. Van Schaick was vanaf 1916 lum, Lettelbert, Nieuwe Pekela, Soest, i predikant, achtereenvolgens in Mid- I Chaam en ten slotte gestelijk verzor ger van het psychiatrisch ziekenhuis te Den Dolder. In 1956 ging hij met I emeritaat. Samen met Rinke Tolman en later met J. P. Strijbos heeft hij veel ge schreven over de natuur. Gisteren is hij in Boijl begraven. Kamerlid Voogd mag niet naar Z.-Afrika DEN HAAG Het PvdA-Tweede- Kamerlid drs. J. J. Voogd krijgt geen visum voor een studiereis naar Zuid- Afrika. De Zuidafrikaanse ambassa deur heeft dit gisteren aan de heer Voogd meegedeeld. Het Kamerlid zou in opdracht van het Comité Zuid-Afrika, waarvan hij jarenlang voorzitter is geweest, een studie maken van de apartheidspro- blematiek. DEN HAAG Het moderamen van de hervormde synode stelt zich achter de kandidatuur van de Braziliaanse bisschop Helder Camara voor de Nobel prijs voor de vrede. In een brief aan de Nederlandse afdeling van CLASC (een christelijke vak beweging in Latijns-Amerika) steunt de Hervormde Kerk de kandidaatstelling. De voorzitter van de commissie voor de Nobelprijs heeft al verschillende verzoeken ontvangen, om Camara voor de Nobelprijs in aanmerking te laten komen. Zij zijn afkomstig van CLASC, van Pax Cchristi-bewegingen, van bisschoppenconferenties (onder meer de Nederlandse) en van de voorzitter van de Italiaanse katholieke arbeidersbeweging. I Op 30 mei is Camara in Nederland. Hij zal spreken in Amersfoort. gebleken, dat het NVV gaarne zag dat de heer De Pous zijn commissariaat bij Philips-NKF liet vallen, het NKV had bezwaren tegen alle commissa riaten van een SER-vorozitter. DEN HAAG Het bestuur van het Nederlands Christelijk Werkge versverbond (NCW) heeft zijn ver trouwen uitgesproken in voorzitter mr. P. M. H. van Boven. De heer Van Boven was gehoord over zijn be moeienissen als lid van de raad van commissarissen van haardenfabriek Beckers, Becking en Bongers te Ber gen op Zoom. De fabriek werd geheel onver wacht gesloten, zonder enig overleg met de vakbeweging, waardoor 500 man op straat kwam te staan. De fel le kritiek van de vakbonden barstte vooral los over mr. Van Boven, die een van de commissarissen van de haardenfabriek is. Het bestuur van de NCW zegt nu dat er geen verschil van mening be staat over de taak van de „vakbewe ging bij een bedrijfssluiting. De zorg voor de continuïteit van het bedrijf en voor de handhaving van de werkge legenheid heeft echter tot gevolg ge had dat de vakbeweging te laat werd ingeschakeld, aldus de NCW. Wat zal er straks gebeuren? Niemand van ons weet het, weten niet, wat ons het volgende uur of de volgende dag te u> staat. Wij weten niet, welke nieuwe vragen op ons af zullen i door de ontdekkingen van morgen. Wij weten niet, of het ven van de wetenschapsmensen om de toekomst te voorspellen beheersen, onS gelukkiger zal maken, of dat het onze ontgt lingen nog zal vergroten. i. Wij weten niet of onze misluk kingen in de strijd tegen honger, onrecht en ellende zullen uitlopen op niet te stuiten geweld, dan wel of onze toenemende pogingen, om deze problemen het hoofd te bie den, toereikend zullen zijn voor een vreedzame gang naar een recht vaardiger wereld. Vele mannen, vrouwen en kinderen weten niet, of zij kracht genoeg, brood genoeg, hoop genoeg zullen hebben voor de ,dagvan morgen. Ook weten wij, christenen, niet wat er van de kerk zal worden, of zelfs wat er van ons geloof zal wor den. En onze zekerheid gaat samen met vrees. Navolgen Het is goed, onze onkunde te er kennen. Wij willen onze vrees er kennen. Vooral in deze tijd van Pinksteren. Want wij weten, dat de Geest van Hem die Jezus uit de doden heeft opgewekt, aan hen ge geven is, die deze Jezus Christus navolgen. Hij is de Geest van de levende God, wiens leven liefde is en wiens macht vaak verbor gen, maar nimmer overwonnen is. Dit weten wij, want wij hebben zijn leven en zijn liefde, zijn macht en zijn overwinning gezien in Jezus Christus, de Here.. De macht en tegenwoordigheid van Jezus Christus was de macht en tegenwoordigheid van God. Zo geschiedden wonderen, werden kwaad en ziekte overwonnen, zagen mensen zijn gezag en sommigen be gonnen te geloven. Maar toch werd Jezus verlaten, leed Hij machteloos in de handen van machthebbers en verdroeg Hij de dood. Toen werd het zijn disci pelen gegeven te weten zoals ook ons dat God Hem opgewekt heeft. Dit leven van Hem is het leven van God in de wereld voor ona mensen en voor onze zaligheid. Dit weten van Gods macht en te genwoordigheid, gegeven in de op standing van Jezus Christus, is en wordt verzegeld door de gave van de heilige Geest. Zo weten wij, dat wij in onze onwetendheid, vreesachtigheid, in onze zwak niet alleen gelaten zijn. Het is goed, onze onkunde kennen. Wij willen onze vree kennen. Wij willen ook mislukkingen belijden, als cl tenen en als kerken in ons brek aan trouw aan wat God gegeven heeft. Want het is die geeft, het is Jezus Chri die geleden heeft en weer staat, het is de Geest, die in werkt, leidt en ons vernieuwt Verblijden Laten wij daarom met Pinks onze onkunde, onze vrees en mislukken erkennen en ons den. Want wat wij werkf hebben te erkennen in de i waarop wij geen antwoord wiUj in de dingen die ons beangstl t en in de mislukkingen die getuigenis verknoeien, is de lige Geest van de levende i het ware leven en de tegenw digheid van Jezus Christus, ,lve de werkelijkheid van God is, vlees werd om met ons en 1 ons te zijn. nel Dit is de Heilige Geest, die v sterkte geeft om nieuw werf® doen, nieuwe hoop te ontdekki nieuwe staprien te doen op naar gerechtigheid, vrede en \fat achtig leven. Daarom brengen wij u vol trouwen de woorden van de apit te binnen, „dat gij verjongd door de geest van uw denken, t nieuwe mens aandoet, die naajnir wil van God geschapen is in i achtige gerechtigheid ei held". (Efeziërs 4 23-24). K De voorzitters van de Wei raad van Kerken erevoorzitti W. A. Visser 't Hooft (GeniJ patriarch German van (Belgrado), bisschop dr. Lilje (Hannover), dr. D. (Atchuvelv. Cevlon), dr. Err Payne (Pitsford. Engeland) John C. Smith (New York), schop A. H. Zulu (Eshowe. -Afrika). f* P i YELP „Als jullie God zo knap is, hoe komt het dan dat Hij onze taal niet heeft geleerd? Is hij alleen een God van de grote stad? Als Hij mij wat te zeggen had, zou Hij het dan niet doen in de taal, die ik versta?" William Cameron Townsend, een eenentwintigjarige student aan een universiteit in Los Angeles, pakte in 1917 de kofferruimte van zijn auto vol met Spaanse bijbels en vertrok naar Guatemala in Zuid-Amerika. Al gauw merkte hij dat hij er niet veel mee kon doen. Meer dan tweederde van de bevolking bestond uit India nen. Weinigen van hen kenden Spaans en een nog kleiner aantal toonde enige leergierigheid. Bovengestelde vragen veranderden Townsend van bijbelverspreider in bijbelvertaler. De taalbarrière werd een uitdaging, die hij aanvaardde. Dat dit persoonlijke offers eiste bleek al gauw. Vijftien jaar leefde hij onder primitieve omstandigheden bij de Cakchiquelstam in Guatemala. Hij at hun voedsel, waaronder gerooster de mieren! Geleidelijk aan ging hij hun moeilijke taal beheersen. Daarna ontwikkelde hij langzaam een een voudige methode om het geleerde fo netisch in geschreven taal weer te geven. Toen Townsend daarna in 1932 door langdurig ziekteverlof gedwon gen werd naar Noord-Amerika terug te keren leek dat het einde van het vertaalwerk. Zoals zo vaak in de zen dingsgeschiedenis echter werd dit niet het einde, maar een nieuw begin. Tweeduizend talen Tijdens zijn herstel ontdekte hij dat bijna de helft van de wereldbe volking lezen noch schrijven kon. Nog schokkender was het feit dat van de drieduizend bestaande talen in meer dan tweeduizend geen bijbel of gedeelte ervan bestond. Zijn levens doel stond hem nu duidelijk voor ogen. Tweeduizend talen dagen uit; Een organisatie werd opgericht on der de naam Wycliffe Bible Transla tors, ontleend aan John Wycliffe, die in de veertiende eeuw voor het eerst de bijbel in het Engels vertaalde. We schrijven nu 1970. Het aantal medewerkers van de Wycliffe Bible Translators is gestegen tot 2400. Ze werken onder zesenveertig stammen in vijfentwintig landen Door voort gaand onderzoek is de bekendheid met andere stammen evenwel toege nomen. Daarom is ondanks de grote vorde ringen die werden gemaakt de uitda ging nauwelijks afgenomen. Op dit ogenblik zijn er nog honderdzestig miljoen mensen, die geen geschreven bijbel of gedeelte daarvan in hun taal bezitten. Tweeduizend stammen wachten nu al bijna tweeduizend jaar op de boodschap van het evangelie. On danks de snelle voortschrijding van beschaving en techniek hebben zij nog steeds niet gehoord dat God ook hen liefheeft. Het duurde veertien eeuwen voor dat de Engelsen de bijbel in hun- eigen taal konden lezen en vijftien eeuwen voor de Duitsers. Wij in Ne derland moesten nog eens honderd jaar wachten voordat de boodschap van Gods liefde in onze taal op schrift werd gesteld. Vijf procent Aan het eind van de twintigste eeuw wacht vijf procent van de we reldbevolking, dat is een groep zo groot als de bevolking van heel Zuid en Midden-Amerika, nog op dit goede nieuws. De meesten van hen wonen in Afrika, Azië en Latijns Amerika, Nieuw-Guinea met de imliggende eilanden alleen kent meer dan dui zend gesproken talen. Deze eeuw van hoogontwikkelde techniek en massamedia als radio en televisie, met het gebruik van compu ters kan het vertaalproces ontzaglijk versnellen. De sleutel tot het geheel bliift echter de mens. De vertaling van de bijbel is moei lijk, zegt de nu 72-jarige Townsend. Men heeft daarvoor niet alleen een grondige kennis van de taal nodig. Men moet ook uitstekend op de hoog te zijn van stamgewoonten en taboes. Een illustratie hiervan? Een verta ler, die onder een stam werkte die gebrand was op het verbranden van hun vijanden, durfde de letterlijke vertaling van „vurige kolen op iemands hoofd hopen" niet aan. Hij vertaalde in plaats daarvan: „Maak herri beschaamd door uw vriendelijk heid". De arbeid van de Wycliffe Bijbel vertalers, zoals ze in ons land wor den genoemd, is interkerkelijk. „Wij noemen ons eenvoudie 'gelovigen in Christus'zeggen ze Terwijl wij ge motiveerd worden om God en de mensheid te dienen ziin we tegelij kertijd wetenschapsmensen, die ons wijden aan taalstudie. Als we onze opdracht hebben volbracht, vertrek ken we uit een land Het duurt nu nog tien tot vijftien jaar eer men een N'euw Testament in een taal kan aanbieden. De eerste vijf jaar worden tegelijk besteed aan het samenstellen van lees- en leerboek jes. zodat de inboorlingen tegen de tijd dat ze de bijbel hebben, die ook kunnen lezen. Uiteraard wordt er al doende ge - -geliseerd en komen ve len tot ge'oof Wycliffe's streefdatum om de hele wereld met het gedrukte Woord te bereiken is het jaar tweeduizend. Zij geloven dat het mogelijk is teL tijd een Nieuw Testament stamtaal te hebben overgezet, zeggen.als ze de 6000 tot 80( ;j sen kunnen recruteren, die nof om deze gigantische taak uit ren. De grootste behoefte besti eraard aan vertalers. Hiervot g den elk jaar ook in Europa dri^ delijkse zomercursussen e Aanvullend ondersteuningspe r als technici, piloten, verplc j. drukkers en ga zo maar eve zijn evenzeer nodig. Typist graag een bijdrage aan zem beid zouden willen geven, maF grote kans. Vooral ook op Nederlandei men zijn hoop gevestigd. Zi i over het algemeen makkell vreemde taal en kunnen zi(l- aanpassen aan onbekende Men hoopt voor eind 1970 tien landse kandidaten te hebben, j moment hebben er zich al neg gemeld. Onder hen zijn een t! een secretaresse en een ond< j res. Zij zullen deze zomer allen cursus in Engeland volgen en schikbaar om naar het zend te gaan. Wie belangstelling 1 inlichtingen wil inwinnen kan bij de heer P. Koen, die sect voor Nederland. Zijn adres is linghstraat 3 in Velp. (Van een onzer verslagget VLAARDINGEN De hel gemeente in Vlaardingen heef heel gerestaureerde Grote Ke Markt weer in gebruik genon gebeurde vanmorgen tijdens t telijke dienst in het kerkgebo werd bijgewoond door ruim belangstellenden. Ereplaatsen waren ingeruii bejaarden en gehandicapten Vlaardingse tehuizen, die dooi van financile activiteiten een zaam aandeel hebben gehai restauratie van de Grote Kerk De werkzaamheden aan dit mentale bedehuis hebben slee jaar in beslag genomen. H« aan de buitenmuren is overi| niet afgerond. In de afgeloj jaar zijn enkele belangrijke a gische vondsten in het kerk gedaan Zowel binnen als buiten maakte de NCRV televisie-o die volgende week zaterdag programma Evangelie op het worden gebracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2