Nieuwe aandacht in kerlf
voor opdracht tot geneze
Belijdenis zonder actie
heeft geen waarde
LUTHERSE SYNODE
BEZORGD OVER
FINANCIËN KERK
I
I7
Gereformeerde vrouwen
(vrijgemaakt) daehten
na over de vrede
sts
VOORBEREIDING
HANDOPLEGGING
BEROEPINGSWERK
Een woord voor vandaag
Vrouwenontmoetingsdag in Utrecht
BLIKSEMACTIE
VOOR ISRAEL
UNIEK IN DEN HAAG
Week der Genezing
twintigste jaar
le. j
DONDERDAG 14 MEI 1970
Tien dagen lang worden de discipelen geconsigneerd in de stad
Jeruzalem. Het is een yan de laatste opdrachten van de Meester
voor Zijn vertrek naar de hemel. "Gij moet in de stad blijven totdat
gij bekleed wordt met kracht uit den hoge." Het zijn dagen van
spanning en van een brandend verlangen. Verlangen om kracht te
ontvangen, er zal enorm veel van hen worden verwacht en zij zullen
hun taak niet kunnen vervullen zonder die kracht.
Het is een wonderlijke zaak in een wereld, die het liefst leeft bij
de harde feiten en geen rekening houdt met dingen, die men niet
kan zien en tasten. En voor velen is het compleet een geheimtaal te
horen dat de Heilige Geest God is. uitgaande van de Vader en de
Zoon. Het Pinksterfeest is voor vele mensen een volstrekt onbegre
pen en vreemd feest, waarop het woord feest in wezen helemaal niet
van toepassing is. Het Kerstfeest "ligt" wat gemakkelijker, de Goe
de Vrijdag is ook nog te vatten, maar het Paasfeest wordt al moei
lijker en Pinksteren ligt geheel buiten de gezichtskring, nog verder
dan de Hemelvaartsdag. Het klinkt allemaal wat pessimistisch,
maar is de werkelijkheid anders? En toch: als Pinksteren geen rea
liteit is, is aanvaarding van het Kerstfeest en al die andere dagen
onbestaanbaar.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Psychologie of psychosomatiek kunnen niet alles
verklaren. Dan kent u de feiten niet. Mag ik er een paar noemen?
In 1951 is in de Bethléhemkerk in Den Haag een vrouw genezen
van een echte multiple sclerose. Zij is nu nog gezond.
In 1952 genas in de Grote Kerk in Den Haag een meisje van reuma,
dat door de verzekeringsartsen volledig invalide was verklaard.
DS. P. C. VAN LEEUWEN
Welezenvandaag:2Kor.4vers 16tot 18
en 2 Kor. 5 vers 1 tot 10.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Dedemsvaart (vac. W.
Straatsma), W. I. Doude van Troost
wijk te Doorwerth; te Dubbeldam
(vac. J. de Mars), C. W. Schlinge-
mann te Valkenswaard-Aalst; te Nun-
speet (vac. J. Wieman: toez.), L. van
Nieuwpoort te Sliedrecht; te Vlaardin-
gen (wijkgem. Holy), W. C. van Dam
te Geldrop; te Zeist (vac. H. Roelof-
sen; toez.), H. Jongerden te Veenen-
daal.
Aangenomen naar Odoorn (wijk
gem. Valthermond), mej. drs. C. I. R.
Glas, kand. te IJmuiden;-naar Rot
terdam-Zuid (wykgem. West-IJssel-
monde), A. Baas te Katwijk aan de
Rijn.
Bedankt voor Doorn (vac. L. Knier),
J. P. van Roon te Katwijk aan Zee.
Benoemd tot bijstand in het pasto
raat te 'tWaal, H. A. Jellema, a.s.
em. pred. te Giessen (NB).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Dronten (vac. B. J. Aal-
bers), B. Koekkoek te Waddinxveen;
te Waardhuizen, kand. J. Dijkstra te
Amstelveen; te Berkel (2e pred. pl.),
1. Meyer te Winschoten (het bericht,
als zou aan ds. A. J. van Sluys eme
ritaat zijn verleend, berust op een
misverstand).
Aangenomen naar Heiloo, C. C. Ver-
kuyl te Arum.
HARDERWIJK De classis Har
derwijk van de Nederlandse Her
vormde Kerk heeft de synode een
brief geschreven, waarin zij zich ach
ter de brief van ds. J. C. van Nieuw-
kerken te Hattem stelt inzake de Al
gemene Kerkvergadering.
In 1958 kreeg op het Malieveld
een jongen het gehoordie doof
stom was geboren. Ik heb hem
zelf getest. Hij kon perfect horen
met beide oren, zelfs fluisteren
verstaan. Ontroerend was, dat je
aan alles nog kon horen, dat hij
op een doofstommenschooi was
geweest.
Als je zoiets mag meemaken,
word je heel stil, omdat je als
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Dames met armbanden om stonden op allerlei vitale
punten in het nieuwe Jaarbeurs-congrescentrum om de (nog vreem
de) weg te wijzen naar de grote congreszaal waar de Vrije Evange
lische Vrouwenontmoetingsdag werd gehouden.
Eigenlijk zou Blije Evangelische Vrouwenontmoetingsdag een betere kwali
ficatie zijn, want deze jaarlijkse dag heeft zijn eigen sfeer, die aan te duiden is
met vreugde, toerusting tot daden en eenvoudige vroomheid.
AMSTERDAM Zaterdag maak
ten wij melding van een bliksemactie
van joodse jongeren in Nederland ten
bate van Israël. Voornaamste onder
deel van deze actie is de verkoop van
een grammofoonplaat met Israëlische
en jiddische liederen. De opbrengst
zai gebruikt worden voor de bouw
van een schuilkelder bij een kib
boets.
Deze plaat is te krijgen door 15,50
te storten op gironummer 50.83.00 ten
name van Keren Hajesod te Amster
dam met de woorden „grammofoon
plaat jeugdactie".
Daar hebben deze vrouwen, die de
grote zaal praktisch geheel vulden
(zet de vergrijzing elk jaar een beetje
verder door of was dat gezichtsbe
drog?) geen zwaarwichtige betogen
voor nodig.
Wel korte, zinvolle woorden van
bezinning, interviewtjes met zen
dingsarbeiders, een woord van hart
tot hart. declamatie van eenvoudige
christelijke poëzie en niet te vergeten
het samen zingen van liederen als
„Wij zingen van Zijn glorie", „Reist
met Jezus samen" en „Gezegend, door
andren te dienen, dat wordt gij naar
't voorbeeld van Christus uw Heer"
(uit het Zusterlied).
Na haar welkom haalde mevrouw
M. L. Timmerman-Hoekendijk, de
presidente, drie zendingswerkers naar
voren, die ze allerlei vragen stelde
over hun werk. We lichten daar haar
gesprekje met ds. R. Vink uit, pas uit
Indonesië teruggekeerd, die ze vroeg
of de vrouw in het ambt nu ook daar
kans begint te maken.
Er is wel de bijbelvrouw, een help
ster in de gemeente, die werkzaam is
in allerlei vrouwenwerk, maar de
vrouw in het ambt is, althans in de
Batakkerk, waar hij had gewerkt,
nog niet haalbaar. Dit hangt samen
met de hele positie van de vrouw in
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM De lutherse
synode is teleurgesteld over de
gang van zaken betreffende het
rapport van de commissie-Van
Walsum over de financiële ver
houding tussen kerk en staat.
Synodepresident ds. P. H. G. C.
Kok sprak van een wanverhouding
bij de overheidsbijdrage aan de sala
rissen van de kerkelijke hoogleraars.
Zij krijgen minder dan de helft van
wat de andere hoogleraars ontvangen
en dan betaalt het rijk nog niet eens
de sociale lasten.
De synode toonde zich ook bezorgd
over de financiële toestand van de
Lutherse Kerk. Predikantsplaatsen
dreigen te worden opgeheven om fi
nanciële redenen. Er zal een overleg
worden georganiseerd tussen de fi
nanciële commissie en de kerkeraden
om de financiële problemen door te
praten.
De normen voor de predikants-
tracte'menten zullen met tien procent
verhoogd worden.
De synode sprak haar verontrus
ting uit over de schending van de
rechten van de mens in verschillen
de delen van de wereld, waarbij
Griekenland en Portugal met name
genoemd werden. Zij zal die bezorgd
heid ter kennis brengen van de
NAVO. De kerkeraden zullen worden
opgewekt de comité's ten bate van
Griekenland te steunen.
Drs. J. Kooiman wilde ook een pro
test laten horen tegen de Amerikaan
se wapenleveranties aan Griekenland,
maar de synode besloot met meerder
heid van stemmen dat niet te doen.
Met algemene stemmen besloot de
synode de rietsuikeractie aan te be
velen.
De generale kerkelijke vergadering,
die elk jaar aan de synode vooraf
gaat. krijgt voortaan de vorm van een
hearing over de agenda van de sy
node. Het zal dan mogelijk zijn, mo
ties in te dienen over onderwerpen.
Indonesië, die nog niet zo geëmanci
peerd is, hoewel daar ook hard aan
wordt gewerkt. In het verleden stu
deerden verscheidene vrouwen bij
voorbeeld aan de theologische oplei
ding in Siantar, maar omdat er on
voldoende ruimte in de gemeenten
voor deze dames bleek te zijn, liep de
animo om de opleiding te volgen te
rug.
Gevraagd naar de boodschap over
de zending die ds. Vink aan de dames
mee zou kunnen geven, antwoordde
hij, dat deze bij alle veranderingen
die zich in het zendingswerk voltrek
ken zou kunnen zijn: samen blij
ven zoeken naar onze opdracht, die
we, als mensen die de Heer kennen,
hebben in de wereld. Die opdracht is
heel groot; begint bij onze buurvrouw
en eindigt bij de medemens, zeer ver
van hier.
Nadat het Veluws Symfonie Orkest,
een zeer verdienstelijk spelend en
semble van dilettanten, die er een
vrije dag voor hadden opgenomen qm
te kunnen optreden (langdurig ap
plaus) zich opnieuw had laten horen,
volgde een meditatie van de presi
dente, waarin ze accentueerde dat sa
men belijden inhoudt: samen wérken,
want een belijdenis zonder actie heeft
geen waarde.
Laten we het maar eerlijk zeggen,
aldus mevrouw Timmerman, lang
waarover de synode een beslissing
moet nemen.
Er zal een proef worden genomen
met de oprichting van een service
centrum. Aan de gemeenten zal regel
matig worden bekend gemaakt, welke
mogelijkheden het service-centrum
geeft.
De synode werd gisteravond ge
sloten. Zij zal weer, evenals vorig
jaar, in november een extra dag ver
gaderen. Dan zal zij zich vooral be
raden over een voorstel over de ver
dere gang van zaken op het punt van
de eigen taak en functie van de an
dere kerken.
hebben we ons wat dat laatste betreft
goedkoop gedragen. We moeten met
onze roeping Iets doen! God heeft de
wereld zo eindeloos lief, dat moeten
we metterdaad doorgeven: „Ziet toch,
dat er werk genoeg is, zo velen heb
ben uw aandacht nodig".
Kunt. u niets tegen discriminatie
doen? Houdt u dan eens bezig met
een buitenlandse arbeider, die u gast
vrij in uw gezin ontvangt. Staat u
machteloos tegenover de woningnood?
Sta dan, als u meer dan voldoende
woonruimte hebt één of meer kamers
af. Kunt u niets beginnen voor de
vrede? Begin dan met diegene de
vrede te herstellen, met wie u wel
licht in onvrede leeft. En bidt voort
durend: Uw Koninkrijk kome, ook
door mijn leven heen.
Aandacht werd nog gevraagd voor
de jaarlijkse actie De Helpende Hand,
die begon met de gelegenheid te
scheppen er eens uit zijn van over
vermoeide vrouwen, maar die zich
inmiddels uitbreidde tot andere cate
gorieën zoals gehandicapten. Hoe groot
de behoefte aan deze voorziening is,
blijkt uit de geweldige belangstelling:
de vier beschikbare weken werden
ver overtekend, zodat er een vijfde
week aan vastgekoppeld moet wor
den.
Het gevarieerde programma ver
meldde ook nog het optreden van me
vrouw Marie Cécile Moerdijk, die in
klederdracht volksliedjes uit verschil
lende landen liet horen.
Mevrouw Timmerman
Hekwerk-puzzel
1
2
5
4
5
6
Horizontaal: 4. hemellichaam. 5 on
edel. 6. gelijkenis. 7 verpopte mierelarf
Verticaal: I letterdief. 2 booswichi
berichten.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor.: I sloep. 5. els, 8. eens. 9. reet,
10. Ned., II. linie. 12. pedel. 13. Se.. 16.
SS., 18. tsaar. 20. sloot. 22. ter. 24 eelt
25. mede. 26. Nes. 27. talen
Vert.: I ven. 2. leep, 3. onder. 4. c«
5. een. 6. leis. 7. steel. 9 ril. II. lec»;
14. Assen, 15. ratel. 17. slee. IH. tot. |4
rede, 21. Ols, 23. ren. 25. ma.
(Van onze kerkredactie)
ZUIDLAREN Ook gereformeerde
vrouwen (vrijgemaakt) hebben het
met haar (25-ste) bondsdag dit jaar
noordelijk gezocht: in de Prins Bern-
hardhocve te Zuidlarcn. Mejuffrouw
I. Sennema, de presidente, wist wel
raad met de grote groep ruim
drieduizend dames en bleek het
programma op vlotte manier af te
kunnen werken
Het was overigens de laatste keer
dat ze presideerde. Ze wordt opge
volgd door mevrouw J. Wiskerke-van
Doorn uit Apeldoorn. Ter gelegenheid
van de zilveren bondsdag waren twee
oud-presidentes aanwezig, die „lang
durige dienst" op haar naam hebben
staan: mejuffrouw L. de Hoog en me
vrouw M. van Bekkum-Velders.
Referent op deze bondsdag was drs.
A. N. Hendriks uit Delft In deze
tijd van verhevigde discussies over
oorlog en vrede was zijn rede „Om de
ware vrede van Christus" uiterst ac
tueel.
„Onze twintigste eeuw is vol ge
schonden en bedreigde menselijk
heid. Ondanks de welvaart ontbreekt
het de helft van de wereldbevolking
aan elementaire levensbehoeften.
Staatshoofden sturen wel vredes
boodschappen de wereld in, maar ze
hebben weinig effect. Jezus heeft ge
zegd: vrede laat Ik u, Mijn vrede
geef ik u. Wij kunnen de vrede tus
sen gebroken relaties niet herstellen,
dat doet Jezus," aldus drs. Hendriks.
„Men hoort de laatste tijd steeds
meer kreten als: de kerk moet bijdra
gen tot de vrede door op de barricade
te staan voor de misdeelden," zo
merkte drs. Hendriks op, maar hij
was van mening dat op deze manier
de vrede van Christus wordt uitge
hold en het bijbelse getuigenis wordt
vernield. Hierdoor wordt de vrede in
het horizontale vlak getrokken, ter
wijl drs. Hendriks juist bij het stre
ven naar vrede van het vertikale
vlak wilde uitgaan.
De opbrengst van een collecte heeft
het bestuur met goedvinden van de
aanwezigen bestemd voor nieuw
meubilair voor de Theologische Hoge
school te Kampen.
het ware God aan het werk ziet.
Die onverklaarbare genezingen
zijn voor mij een teken, dat de
Heer nog steeds dezelfde is en
dat Hij ook nu nog voortgaat zijn
Woord te bevestigen door de „te
kenen", die erop volgden, zoals
aan het slot van Marcus staat.
Aan het woord is de Haagse her
vormde predikant ds. P. C. van Leeu
wen, die deze week voor de twintig
ste maal rond Pinksteren de „week
der Genezing" organiseert.
Na de laatste wereldoorlog zijn ge
lovingen over de hele wereld de bij
belse opdracht tot genezing opnieuw
gaan ontdekken. Niet alleen in „sek
ten", maar ook en niet minder in de
kerken. Het zegt wel iets, dat de laat
ste 25 jaar meer dan tweehonderd
boeken over dit onderwerp versche
nen zijn.
Opdracht
Opdracht tot genezing? Ja. Het is
ds. Van Leeuwens overtuiging, dat
Christus zijn kerk hierin een op
dracht heeft gegeven.
Christus genas zieken. Waarom?
Om zijn goddelijkheid te bewijzen?
Dat wordt vaak gezegd, maar dat
vindt ds. Van Leeuwen een koud,
verstandelijk antwoord, dat niet klopt
met het evangelie. Daar lezen we, dat
Hij met innerlijke ontferming over de
zieken was bewogen. Vanuit die ont
ferming heeft Hij ook zijn discipelen
„macht en gezag gegeven over alle
boze geesten en om ziekten te gene
zen" (Lucas 9 1)
Na Pinksteren zetten zij zijn gene-
zingswerk voort. Handelingen spreekt
niet minder dan zestien maal over
genezingen. 1
De opdracht lot genezen gold niet
alleen de apostelen, maar ook de dia
kenen. We lezen van genezingen door
Stephanus en Philippus. We lezen in
Jacobus 5, dat aan de ouderlingen is
opgedragen, om over de zieken een
gebed uit te spreken. „En het gelo
vige gebed zal de lijder gezond ma
ken en de Here zal hem oprichten".
Tenslotte belooft Christus aan alle
gelovigen bij zijn afscheid: „In Mijn
naam zullen zij boze geesten uit
drijven. Op zieken zullen zij de han
den leggen en zij zullen genezen wor
den." En zo gebeurde het ook. Zie het
slot van Marcus.
De opdracht tot genezing komt vele
malen in de Schrift voor, tegenover
bijvoorbeeld de instelling van het
avondmaal maar eenmaal. De uitvoe
ring van die opdracht geschiedt op
allerlei manier: door woordverkondi
ging, door handoplegging en zalving,
door innerlijke ontferming en door
het gebed en voorbede. Christus scha
kelt alles hierbij in, niet alleen
ambtsdragers, ook de gemeenteleden.
Gingen door
En toen kwam het laatste hoofd
stuk van Handelingen en toen hielden
de genezingen op, want zij hoorden
bij de „Nieuwtestamentische perio
de". Dat zeggen wij. Neen, zegt ds.
Van Leeuwen, dat is helemaal niet zo.
Ze gingen gewoon door.
Irenaeus, eind tweede eeuw, wijst
erop, dat juist de kracht om te gene
zen de ware kerk onderscheidt van
de sekten. Een van de belangrijkste
oorzaken van de uitbreiding van het
christendom waren de genezingen.
Maar in de derde eeuw werd het
geloof zwakker, de gehoorzaamheid
slapper, de genezing minder. Voordat
de kerk staatskerk werd (Constantijn)
was het geloof, dat wonderen werkte
en wachtte al grotendeels dood.
Hoezeer het klimaat veranderde,
blijkt uit de veranderende uitleg van
Jacobus 5. De zalving ter genezing
werd het laatste oliesel, een sacra
ment ter voorbereiding op de dood.
Het genezen van zieken werd niet
langer als een opdracht van de kerk
gezien en hield op. hoewel er de
eeuwen door diepgelovige mensen
zijn geweest, die de handen oplegden
en zieken zagen herstellen. Ds. Van
Leeuwen wijst onder meer op Luther,
Wesley en in, de vorige eeuw Andrew
Murray en de Blumhardts.
Psychosomatic
Met de herleving van de belang
stelling voor de Dienst der Genezing
in onze tijd gingen gepaard de ont
dekkingen van de psychosomatische
geneeskunde. De Bijbel zegt, dat zon
de kan leiden tot ziekte. De nieuwe
medische onderzoekingen bevestigen
dit verband.
Een mens, die wrok blijft koeste
ren, loopt kans op de duur echt ziek
te worden, wat gepaard kan gaan met
waarneembare organische verande
ringen in zijn lichaam. Als een mens
niet bereid is, iemand te vergeven,
kan dat zijn genezing blokkeren. En
zo zijn er vele andere mogelijke oor
zaken: haat, egoïsme, strijd om de
macht, angst.
Jacobus ried de zieke aan zijn zon
de te belijden. Het blijkt nu door me
dische ontdekkingen hoe wijs die
raad was. Veel mensen hebben hart
en vaatziekten, omdat zij hun zonden
niet durven of willen belijden en zij
genezen, als zij zich hebben kunnen
uitspreken tegen iemand, die met be
grip en liefde wil luisteren.
Zo kunnen dit soort genezingen
vaak psychosomatisch worden ver
klaard. Mensen genezen, doordat zij
inzagen dat zij fout stonden tegeno
ver God en mensen, hun zonden bele
den en de schuldvergeving ontvingen.
Maar ds. Van Leeuwen onderstreept,
dat men zo beslist niet alle genezin
gen kan verklaren. Zie het begin van
dit artikel.
Zonde leidt tot ziekte. Dal is bij
bels. Maar men mag het niet omke
ren en zeggen: iedere ziekte wordt
veroorzaakt door zonde.
Het is hard en liefdeloos een zieke
het stempel „zonde" of „gebrek aan
geloof" op te drukken, als hij niet
geneest. Jezus verzet zich scherp, als
zijn discipelen dat doen door de
blindgeborene of zijn ouders van zon
de te verdenken.
Als Iemand niet geneest na voorbe
de en handoplegging, heeft die te
leurstelling dan niet een ernstige te
rugslag op het geloofsleven en indi
rect op de gezondheid van de zieke?
Ds. Van Leeuwen: Engelse predi
kanten, die dertig en veertig jaar in
dit werk staan, hebben mij verze
kerd: die terugslag komt nooit als de
voorbereiding op de goede wijze ge
schiedt. En dat is ook onze ervaring
na negentien jaar voorbedediensten
in Den Haag. Als dit bijbels ge
schiedt, wordt ieder gezegend, ook zij
Aan ds. F. H. Landsman zijn gis
teren de versierselen uitgereikt, be
horende bij het ridderschap in de
orde van de Nederlandse eeuw. Dat
gebeurde in het gebouw van de Na
tionale Raad voor maatschappelijk
welzijn te Den Haag, omdat de predi
kant de onderscheiding in zijn kwali-
tet van voorzitter van deze raad ont
ving.
Na afloop van de korte plechtig
heid kwam dit plaatje tot stand met
v.l.n.r. staatssecretaris Van de Poel
van CRM, die de onderscheiding uit
reikte, mevrouw Landsman en haar
echtgenoot, de secretaris-generaal
der Nederlandse hervormde kerk.
Kerk ziek
die niet lichamelijk genezen.
Zoekt eerst Gods Koninkrijk
zijn gerechtigheid. Dat wil zt;
zoek eerst dat God koning is i
hart en dan zal de rest, zoals h
beeldend staat in de Statenverti i
je toegeworpen worden. Je zult
den gezegend, vrede ontvangen
worden en misschien wel gezon
als toegift krijgen. Ook hier geld
als je krampachtig geluk of gei
beid wilt grijpen, je juist misgrij gel
Tenslotte: als Iemand niet g«
kan de oorzaak liggen bij de g# i
den. Toen de discipelen de maan 4
knaap niet konden genezen, vei
Jezus die jongen niets, maar Hij
weet de discipelen hun ongeloof,
er zo weinigen genezen is, omd 1
kérk ziek is. Omdat in haar zo w
wordt gezien van de vruchten vi
Heilige Geest: liefde, blijdschap,
de. e'
Als één lid lijdt, lijden alle 1 f
zegt Paulus. Dat geldt ook o
keerd: als er een levende kei ie5
verbonden met haar Heer, dan 3
de zieken in die gemeenschap wc
hersteld. Als er mensen genezei
dat omdat er een biddende gems ov.(
is en er in vele gebedskringen s1
gebeden, niet alleen voor de zi .e,
maar ook voor de genezing der
en voor de genezing der volkeren.
Daarom dit verzoek van ds. "1S
Leeuwen: Laten we in iedere
meente, in iedere wijk bijvoorl z
het zaterdagavondgebed gebn jes
om deze zaken aan de orde te ah 'rpe
concreet te bidden voor die of
die met handoplegging. Dan zulli
tekenen van het ryk zichtbaar Lui,
den.
DEN HAAG Ieder jaar
rond Pinksteren wordt in Den
Haag de „Week der Genezing"
gehouden.
Deze begint met twee voorberei
dingsavonden in de week voor
Pinksteren, catechese over „wat
zegt de Bijbel over ziekte en gene
zing". Dinsdag sprak dr. K. J.
Kraan uit Rotterdam.
Vanavond is de tweede avond.
Ds. Van Leeuwen spreekt 'over
„Wat te doen bij ziekte?" Deze
avond, die om acht uur begint,
wordt gehouden in de Zuiderkerk,
Falckstraat, vijf minuten lopen van
het Hollands Spoor.
Op Pinksterzondag wordt er
's middags een avondmaalsdienst
gehouden in de Grote Kerk om half
vijf. Voorgangers zijn ds. H. M. J.
van Duyne en ds. A. M. A. Hellen-
doorn. Het avondmaal staat open
voor ieder, die ook in eigen kerk of
geloofsgemeenschap toegang heeft.
V oorbededienst
Op Tweede Pinksterdag volgt
dan tenslotte de voorbededienst
met handoplegging, om tien uur,
eveneens in de Grote Kerk. In deze
dienst gaan voor ds. A. P. van der
Haas en ds. F. H. Veenhuizen (ge
reformeerd, Amsterdam).
Tussen de pilaren van het koor
van de Grote Kerk staan dan
twaalf knielstoelen. Sommigen gaan
naar iemand, die hen en hun pro
blemen al kent, anderen zoeken
juist een onbekende.
Men komt niet alleen om gene
zing van lichaam, ziel en geest,
maar voor alle nood, ook voor per
soonlijke schuldbelijdenis of voor
huwelijksnood, of zorg over kinde
ren, aanvechtingen èn men komt
voor versterking van geloof of
kracht om te getuigen of om ande
ren te helpen.
Deze week wordt georganiseerd
door „Kor!: en Genezing", een ker-
ilDI
-b s
yschi
:and
i; T
Hill
reme
Leii
ke, S:
'Ree
0
:ide:
**Totj
keraadscommissie van de Haa
hervormde gemeente, die
wordt door ds. Van Leeuwen, in
dagelijks leven secretaris van
hervormde raad voor kerk en
kenzorg, een van de organen
bijstand van de generale synode.
Voorzover ds. Van Leeuwen
kend is, is het uniek in ons
dat dit werk in Den Haag offici
in de kerk geïncorporeerd is.
hoopt, dat dat een normale a
wordt. Met de zending heeft het
jaar moeten duren, voor de H
vormde Kerk het officieel overna at
Rotterdam
In Rotterdam werkt een o
menische werkgroep onder de n
„Oase". De gereformeerde
Kraan heeft hier de leiding.
laatste zaterdag van de m8i Clll]
houdt „Oase" een bijeenkomst .ix
het gebouw Heemraadssingel Wit
v/aar iedere belangstellende har or in
lijk welkom is.
In dezelfde geest werkt ook
Hezenberg, een pastoraal centfl leed
in Hattem onder leiding van do: Juiter
nee en mevrouw Plug.
Internationaal is de Lucasot
een gemeenschap van christi
die geloven, dat de opdracht tot
nezing ook nu nog geldt voor
kerk. De Nederlandse afdeli
wordt geleid door ds. Van Leeuw
Er zijn ook verschillende artsen
van.
Wie meer wil weten over I
Dienst der Genezing, kan terecht!
het boekje onder deze naam.
juist verleden week is verscjf
van de hand van ds. Van Lcet
en dr. Kraan. Men vindt er 1
uitvoeriger in terug, wat wij I
hebben geschreven. Het is voor 4
rijksdaalder verschenen bij r
Tijdstroom te Lochcm.
Dr. Kraan werkt aan een I
boek over de Dienst der Gene*
dat waarschijnlijk zal gaan I
„Opdat gij genezing ontvangt".
90
nHai
•tterdi
ördrec