Prinsjesdoop was ketterdoop 4 Boodschap kerk moet in de samenleving doorklinken l Huisje voor God in Scheveningen Sueiiens vraagt open gesprek over eelibaa Oecumenisch beraad achter Palestij nen Opbrengst Bekkersac zeven miljoen guide Promotie in Leiden van H. D. de Loor Een noord voor vandaag Uw probleem is het onze EVANGELISATIE IN SCHEVENINGEN BEROEPINGSWERK Bisschopsn a men toch uitgelekt Prof. Mönnich op synode: 1 Nelly Sachs (74) overleden kront va formaat WOENSDAG 13 MEI "Gij zuil Mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judéa en Samaria en tol het uiterste der aarde." Het is een belofte, een gave, een oproep en een opdracht, die Jezus vlak voor Zijn vertrek naar de hemel aan Zijn volgelingen verstrekt. Maar daaraan voorafgaat Zijn mededeling, dat de discipelen kracht zullen ontvangen wanneer de Heilige Geest over hen komt. Als de dichter van Psalm 43 bidt om Het zenden van licht en waarheid, dan vraagt hij in wezen om het mogen ontvangen van de Heilige Geest. Wie mocht denken, dat licht en waarheid zaken zijn, die de mens vanuit zichzelf kan bepa len, die vergist zich. Het is het voortdurende misverstand, dat ons parten speelt. Onze menselijke normen en maatstaven van wat waar heid is zijn op de keper beschouwd bedenksels van het eigen ver stand En ons geweten dan? Als dat gaat spreken, gevoelen wij dan niet, dat er met de waarheid iets aan de hand is? Vormt dat niet bij wijze van spreken een "ingebouwde remter tempering van de leu gen? Zo beschouwd vormt ons geweten dan het "laatste bolwerk" en wordt het verheven tot een zelfstandig functionerende grootheid Maar de praktijk is enigszins anders.... het geweten faalt als het niet wordt verlicht en voorgelicht door de Heilige Geest. Er is een norm buiten onszelf en wij zijn niet autonoom. We lezen vandaag: 2 Kor. 4 vers 1 tot 15. (Van een onzer verslaggeefsters) HOOGEVEEN „Het is de vraag of de boodschap van de kerk wel doorklinkt in het leven van de enkeling en van de samenleving en of de kerk haar eigen boodschap wel verstaat. Als er bijvoorbeeld vele christenen zijn, die zeggen dat geloof en arbeid niets met elkaar te maken hebben, dan is er reden om aan de vertaling van het Evangelie door de kerk te twijfelen." imaar die komt er niet want wij hou den het tegen. We handhaven het recht van de l sterkste. De mensen in de ontwikke- lingslanden vragen niet meer dan wij j nu voor onszelf doen. Waarom geven I we dat dan niet aan anderen?", vroeg I dr. De Lange zich af. BEROEP OP PAUS Dit zei de heer J. Lanser, voorzitter van het CNV, die gisteren een van de zeven sprekers was op de jaarlijkse ontmoetingsdag van de Bond van ge reformeerde vrouwenverenigingen in Hoogeveen. Thema van deze dag was: Hoop voor de samenleving. „Het Evangelie", zo meende hij, „heeft iets te zeggen met betrekking tot het politieke, sociale en economi sche leven. Het is niet zo, dat de kerk zou moeten uitdenken en formuleren hoe het leven in al zijn verscheiden heid moet worden ingericht, maar het spreken van de kerk moet wel fun damenteel zijn, zoals bijvoorbeeld het geval was toen de Gereformeerde Kerken zich uitspraken over de apart heidspolitiek van Zuid-Afrika.' Waakzaam „De kerk", aldus de heer Lanser, „moet vanuit een waakzame houding- oproepen tot verzet, daar waar het bestaan en de ontplooiing van men- Hoewel vrij vandaag weer de rubriek Uw probleem is hel onze plaatsen, verzoeken wij u voorlopig geen nieuwe vragen meer in te zenden, daar onze medewerker, die de zorg over uw problemen heeft, nog niet is hersteld van zijn ziekte. De toch nog binnenkomende problemen moeten wij helaas even laten liggen, Vraag: Ik ben 75 jaar. Aan pen sioen. AOW en rente Raad van Ar beid heb ik ƒ6791,65 inkomen opge geven. Hierover ontving ik een aan slag over 1968 van ƒ350. Is dit niet te hoog? Onlangs noemde u over 6671 257. Moe* ik nu over 121 hoger 93 meer betalen? Antwoord: De aanslag is juist be rekend. Uw verwijzing betreft een aanslag over 1969. Over dat jaar geldt een lager tarief dan over 1968. Vraag: Na mijn pensionering ver huisde ik van Den Haag naar Rot terdam en daarvoor had ik heel wat rekeningen te betalen. Mag ik deze kosten voor de inkomstenbelasting aftrekken? De verhuizing was nood zakelijk omdat het grote, ongerief lijke huurhuis in Den Haag niet lan ger meer bewerkt kon worden door mijn vrouw op haar leeftijd. Antwoord: In beginsel zijn ver huiskosten in het geheel niet aftrek baar, omdat zij betrekking hebben op het wonen en niet op het verwer ven van inkomen. Wanneer men echter in het kader van zijn beroep, dus wegens de eisen van dat beroep, moet verhuizen, zoals bijvoorbeeld een werknemer, die wordt overge plaatst, behoren de verhuiskosten tot de verwervingskosten van dat inko men. Goedgekeurd is dat hetzelfde geldt voor een verhuizing om een nieuwe dienstbetrekking te aanvaarden. Uw geval hoort daar niet bij. (Van onze kerkredactie) SCHEVENINGEN Het huis je van God staat weer aan de boulevard. Vlak bij de trampo lines. De aanduiding van de bijbelkiosk is van een jongetje, dat aan zijn moeder een serie mooie plaatjes liet zien, gekregen „van de meneer in het huisje van God". Het huisje stond de afgelopen win ter meer Scheveningen-inwaarts. El ke dag was evangelist F. A. E. Schütte erin te vinden en hij heeft er veel bezoek van schoolkinderen ge had, met wie hij over de Here Jezus heeft gesproken op de hem eigen, on gecompliceerde manier en van wie hij vaak heeft mogen vernemen, dat ze hun hart aan Hem wilden geven. Nu gaat het werk van de onver moeibare 72-jar'gc door aan de rand van de Noordzee, die al veel wande laars heeft getrokken op de zonnige dagen van deze week. „Van 1 mei af heb ik al weer 25 bijbels verkocht", zegt hij. „Er is behoefte aan het HIROSJIMA Een gewapende ka per van een veerboot in een Japanse binnenzee is vandaag, toen hij weiger de zich over te geven, neergeschoten en gedood. De 20-jarige Japanse timmerman Kawafuji werd door een scherpschut ter van de politie in de borst getrof fen toen do boot in Hirosjima aanleg de. De man had de boot, met ongeveer j vijftien passagiers en een bemanning van elf aan boord, gisteren gekaapt. Israël racistisch, oorlogsmisdaden (Van onze kerkredactie) BEIROET Een Palestina- beraad van vertegenwoordigers van kerken uit 37 landen heeft zich solidair verklaard met het Palestijnse volk „in zqn stryd voor een vrq en onafhankelijk bestaan". Het deed een beroep op alle christenen ter wereld om deze strijd te steunen. In een andere resolutie wordt de stichting van de slaat Israël onwettig genoemd. Israël is met geweld ge sticht en de Israëlische regering oefent haar macht uit „op grond van een politieke ideologie, die een reli gieus karakter heeft, racistisch. dis criminerend en expansionistisch is en leidt tot systematische apartheid Vierhonderd vertegenwoordigers van kerken uit Europa. Amerika en Afrika woonden dit beraad in de Li banese hoofdstad bij, dat georgani seerd was door de afdeling vluchte lingenwerk van de Raad van Kerken in het Nabije Oosten in samenwer king met het Franse blad „Témoignage Chrétien". Dit beraad diende om de Arabische kerken de gelegenheid te geven, hun visie op de politieke toestand in het Nabije Oosten toe te lichten aan de kerken buiten hun gebied. Ook verte genwoordigers van Palestijnse guer- riila-organisaties namen aan het be raad deel. Het beraad achtte het bewezen, dat Israël zich schuldig heeft gemaakt aan oorlogsmisdaden en aan misda den tegen de menselijkheid. Misbruik Bijbel Ook werd een resolutie aangeno men, afkomstig van de ne«enmansde- legatie uit Egypte, tegen het „Mis bruik van de Bijbel voor politieke doeleinden". Deze resolutie zou zo ge richt kunnen zijn tegen de nota over Israël, die de hervormde synode in haar februari-zitting in beginsel aan- I vaardde. Er wordt in gesproken over „politiek gerichte zi< 'ische inter- pretatie' van bepaalde bijbelteksten, die ertoe leidt dat onrecht (jegens het j Palestijnse volk) wordt gewettigd. 1 Tenslotte pleitte het beraad voor de oprichting van Palestina-comités overal ter wereld. Er komt een per- manent secretariaat, die de verdere actie zal coördineren. Gelijk bekend heeft de Wereldraad van Kerken 60.000 dollar beschikbaar gesteld aan de Arab'sche kerken, -waardoor deze en dergelijke propa gandistische activiteiten mogelijk zijn geworden. Dit besluit heeft met name in Nederland kritiek ontmoet. NED. HERV. KERK Beroepen te Raalte: A. K. v. d. j Schoot te Appelscha: te Wageningen E. Bouman te Urk; te Resteren: A. I Wijnmaalen te Maartensdijk. Aangenomen naar Wolf aartsdijk: 1 I van Die, pred. voor bijz. werkzaam" J (CJV Zuid-Holland) te Barendrecht. Berocpbaarstelling: kand. K. Sir ter. Langestraat 3. Noordhorn. GEREF. KERKEN Beroepen te Berkel: I. Meyer l Winschoten; te De Lier: H. Torenbee te Zoutkamp. Emlritaat verleend aan: A. J. v. Sluys te Berkel. GEREF. KERKEN (vrügem.) Beroepen te Kampen: P. Lok te I Zuidhoorn. Aangenomen naar Utrecht-centrum W. Triemstra te Vrouwenpolder, die bedankte voor Hlllegersberg-Terbreg- ge- Bedankt voor Murmerwoude: E. J. I Oosterhuis te Lemele-Lemelerveld. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Sprang-Capelle: W. I Hage te Krabbendijke. Woord en ook een toenemende be hoefte bij veel rntnsen om erover te praten". Klein Haneveld De officiële opening voor het ko mende seizoen zal donderdagmiddag 14 mei om twee uur zijn. De bekende evangelist Jb. Klein Haneveld uit Bo degraven, van wie verscheidene bro chures in de Kiosk naast veel andere geestelijke boeken, tractaten en ande re publikaties voorhanden zijn, zal spreken. Zijn gehoor: vrienden van het bijbelkioskw-erk en leden van het bljbelkiosk-co-.nité. Denk niet dat een evangelist in zo'n kiosk veel' „vrije tijd" heeft. Aller eerst trekken de publikaties achter de ramen belangstelling en ook wel indringende in grote letters opgehan gen zinnen als: „Waarom zorgen, als u kunt bidden?" Alleen die zin gaf een jong meisje pas nog aanleiding om binnen te stappen en daar met dc evangelist over J.e praten. Het zijn van tijd tot tijd ook gees telijke liederen die door de altijd open deur van de kiosk haar buiten komen. Deze blijken al even vaak een middel tot een goed gesprek te zijn. Ook met buitenlanders, die vaak ver baasd opkijken do bijbel in wel veer tig talen aan te treffen. De afgelopen winter kwamen schoolkinderen ciidens de pauze vaak hun boterham in de kiosk opeten. Zo ontstonden op hatuurlijke wijze aller lei contacten en werd de evangelist de raadsman van veel jongeren, die- hij ook wel met moeilijke vakken hielp. Niet vergeten Dat ze hem nog niet vergeten zijn bleek al tijdens het halfiiurtje dat we bij de heer Schütte in de kiosk zaten te praten. Een van de schooljongens, Gijs, fietste langs om zijn vriend te groeten. De heer Schütte: hij leert goed, heeft prachtige cijfers voor wis kunde. Alleen Engels ging niet erg. Daar hebben we samen wat aan ge daan: ik hielp hein, hij deed dubbel ziin best en we hebben voor een goed repetitiecijfer gebeden. Het gaat met dat vak nu veel beier. Wordt het werk de evangelist li chamelijk niet te zwaar? Soms, 's morgens met zo n drukke dag voor je, ziet de heer Schütte er wel eens even tegenop. Maar dat duurt nooit lang: „Ik ben een wegwijzer, die het nooit zou kunnen volhouden als hij niet wist dat hij door veel gebed van andere christenpn werd gerugge- steund". Een groepje jonge vrienden van de deze nog aan het Prins Willemplein heer Schütte voor de kiosk, toen in Scheveningen stond. sen wordt bedreigd. Daarvoor is nodig dat de kerk zich veel moeite ge troost om de inhoud van het Evangelie doorzichtig te maken in zyn beteke nis voor hef dagelijks bestaan en voor de structuren in de samenle ving." Hij zei verder, dat christenen altijd zullen yioeten kiezen voor een maat schappelijk en politiek beleid dat erop gericht is de samenleving te verande ren, bevrijden en vernieuwen. „Dat is een beleid dat het opneemt voor de mensen die weinig bezitten, die weinig macht hebben, die in nood verkeren en die belemmerd worden in hun ontplooiing." Een van de andere sprekers was dr. H. M. de Lange, die het thema Hoop voor de samenleving toespitste op de hulp aan ontwikkelingslanden. „In het kadej- van de ontwikke lingshulp is er nu een periode van tien jaar afgesloten. Ondanks de hulp die er is geboden van verschillende zijden leeft er onder de bevolking toch een gevoel van teleurstelling en frustratie." Hiervoor zijn volgens dr. De Lange twee oorzaken aan te wijzen. „In de eerste plaats heeft er zich naast een produktiegroei een enorme bevol kingsgroei voorgedaan. Hierdoor gaat de produktiegroei ten dele te niet" Verdeeld Als tweede oorzaak noemde hij het feit dat de groei slecht is verdeeld, waardoor de rijken rijker en de armen armer worden. Er staat nu weer een plan voor tien jaar op stapel, waar over dr. De Lange zich niet al te op timistisch uitliet. „We zouden een les hebben moeten leren uit de vorige keren", zo merkte hij op. „Op de wereldhandelsconferentie van de VN zijn er allerlei resoluties aangenomen, maar ze zijn alle op een mislukking uitgelopen. Het is te hopen dat er een andere situatie komt, Europa „Zal een deel van Europa het werk kunnen opvangen nu Amerika zich steeds meer uit de ontwikkelingshulp terugtrekt? De Wereldraad van Ker ken is er zich intussen mee gaan be moeien, maar ziet er nu merkwaardig genoeg ook vanaf", zo constateerde hij. „Er ontstaat nu een paradoxale toestand. In het Westen is er steeds meer sprake van hoop terwijl de wan- I hoop in de derde wereld steeds toe neemt. We staan voor een gigantische taak. Is er nog hoop voor de toe komst? Ik laat het vraagteken toch maar staan", zo besloot dr. De Lange. Een van de dames viel hem hier later over aan. „We kunnen het vraag teken wel weglaten", zei ze. „We hebben Christus en dat is geen flop." Dc bijeenkomst werd besloten met samenzang op de Merkt van Hooge veen waaraan de christelijke muziek vereniging Wilhelmina haar mede werking verleende. PARIJS Kardinaal Sue- nens, de rooms-katholieke pri maat van België, heeft in een vraaggesprek met het Franse blad Le Monde een beroep op de paus, gedaan, om de bisschoppen toe te staan het priestercelibaat in discussie te nemen. De bisschoppen verkeren thans vol gens kardinaal Suenens in een onmo gelijke situatie. Zij staan onder steeds sterker druk van hun priesters, maar van bovenaf is hun een open gesprek over het celibaat verboden. De paus heeft inderdaad het recht, om de discussie over een bepaald vraagstuk te verbieden, maar dat ligt niet in de normale lijn van het leven der kerk en het heeft de celibaats- kwestie ook duidelijk in een impasse gebracht. De enige manier, om de steeds stij gende spanning te doorbreken, is de principes van collegialiteit en mede verantwoordelijkheid der bisschoppen werkelijk ernstig nemen. De k bisschoppensynode in 1971 zo voor de ideale gelegenheid zij dan moet die synode wel openheid en grondig worden reid. De Belgische kardinaal ui grote waardering voor de landse bisschoppen. „Zij vo enkele jaren een intensief met alle lagen van de Ned< kerkprovincie. Het is niet te nen. dat zij een voorbeeld gev medever antwoordeli j kheid beleefd wordt. Daarom hebben recht andere kerkprovincies gen hun probleem te bestuden Tenslotte zei hij. dat de i zijn kerk, en met name de uitt grote schaal van priesters en r zen. niet in de eerste plaats volg is van de celibaatskwesti van de gevoelens van teleui en ontmoediging gezien de tri waarmee de hervormingen, het concilie uitzicht gaf, wordt voerd. PROF. C. W. MöNNICH shoio Geestelijk gehandicapte kind DEN BOSCH De bisschop Bekkersaktie. beter bekend als de emmeraktie met het Open het Dorp-effect ten bate van het geestelijk gehandicapte kind heeft zeven miljoen gulden op gebracht. In aanwezigheid van Mies Bouw man kon het bestuur van de Bisschop Bekkersstichting gisteren de verde ling bekend maken. Ruim twee miljoen zal worden ge reserveerd voor research en vroeg- (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Door een indis cretie zijn de namen van dc vijf kan didaten voor de Rotterdamse bis schopszetel toch bekend geworden. Het zijn de twee vicarissen-gene raal van het bisdom dr. C, G. F, Braun en drs. W. M. I. van den Ende, drs. Th. C. J. Beemer, lector in de godgeleerdheid te Nijmegen, Th. J A. Geraerts, deken van Den Haag en J G. Sul, deken van Delft. De diocesane pastorale raad, die maandagavond vergaderde, had met tegenzin gevolg gegeven aan het ver zoek van Rome om de namen geheim te houden. Een lid van de raad ver klaarde. zich niet aan geheimhouding te zullen binden. Besloten werd toen, dat hij buiten de verdere bespreking van de kandidaten -zou blijven. De raad moest een keuze doen uit acht kandidaten, die haar door een demokratische inspraakprocedure, waaraan iedere rooms-katholiek in Zuid-Holland kon meedoen, waren voorgelegd. De drie, die de raad heeft laten afvallen, zijn dr. M. W. .J Kuipers, vicaris van het bisdom Haarlem, drs. A. van Oosterom, hoogleraar aan de katholieke theologische hogeschool te Amsterdam, en dr. A. J. Simonis, ka pelaan van de Sportlaankerk in Den Haag en bekend woordvoerder van de conservatieven. Het was de bedoeling, dat het Rot terdams kapittel uit dit vijftal een drietal zou destilleren, waaruit de paus dan zijn keus maakt. Het is de vraag, of dit nu nog zo zal gaan, want het kapittel is nu niet meer in staat de verplichte geheimhouding te be trachten. nfv (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM De doop van de prinsjes Constantqn en Bernhard is voor de lutherse prof. dr. C. W. Mönnich een ket terdoop geweest, al wilde hq ze wel geldig noemen. Hij zei dit gisteren in de lutherse synode. De doop kwam ter sprake bij de bespreking van het verslag over de werkzaamheden over 1969. Daarin was de doop. die over de televisie was uitgezonden, een „showdoop" genoemd en dr. C. C. G. Visser vond dat niet juist. Deze term vond hij een oordeel over de gezindheid van de ouders. Maar prof. Mönnich verklaarde zich pijnlijk getroffen door de doop. Het optreden van de peten noemde hij een farce. Koning Constantijn moest als Grieks-orthodox verantwoorde lijkheid dragen voor een hervormde opvoeding. Maar hij verstond tóch geen Nederlands, dus dat vond prof. Mönnich nog zo erg niet. Wel vond hij het erg, dat men met deze doop de indruk wekte dat onze brave vaderland een goed christelijk vaderland is. Kinderen die gedoopt worden, worden mee opgenomen in het lichaam des Heren. Iedere andere suggestie is een ketterij. Daarom zou prof. Mönnich van ketterdoop willen spreken, die overigens wel geldig was. Op de vraag van dr. Visser of hij ds. H. J. Kater, die de doop bediend had, dan een ketter vond, zei prof. Mönnich: Nee, maar het gaat me meer om de sfeer. Men kan de entourage niet losmaken van het effect. Dr. Visser zei dat er aan de peten toch geen vragen waren gesteld. Ja, maar dat maakt de zaak nog erger vond prof. Mönnich. De sfeer moet van de doop zelf uitgaan en men moet er niet komen om te zien en gezien te worden. Voor de opvatting van prof. dr. A. A. van Ruler, met wie hij voor de te levisie hierover een debat had gehad, kon hij nog waardering hebben, om dat dat paste in het theocratisch den ten van de hoogleraar. Er kwam verzet tegen de opvattin- jen van prof. Mönnich van synode-' >resident drs. P. H. G. C. Kok, die de loopplechtigheid had bijgewoond en ■nooi had gevonden. Vice-president ds. A. Burghoorn was er blij mee, dat het hele land op deze manier bij de doop betrokken was geweest. Hij was juist terug uit Oost-Europa en dan valt de tegenstelling wel sterk op. Brazilië Ondanks de bezwaren tegen de po litieke situatie in Brazilië besloot de synode met 31 tegen 5 stemmen, dat er toch een Nederlandse afvaardiging naar de lutherse wereldassemblee in Porto Alegre gaat. Zij zullen gaan on der dezelfde voorwaarden die ook de Duitse lutheranen hebben gesteld. Op verzoek van de jeugd besloot de synode ook overleg te plegen met aartsbisschop Dom Helder Camara, die 30 mei in ons land is. Prof. Mönnich drong erop aan, dat de Nederlanders naar Porto Alegre zullen gaan in de strijdhouding en niet om alleen maar informatie in te. winnen. Maar drs. Burghoorp wees er op, dat je moeilijk in de strijdhouding kunt gaan, als je de taal niet kent. Hij stelde voor, dat de Nederlanders sa men met de Duitsers zullen gaan. Sölle De synodale commissie was ook in gegaan in haar verslag op de kwestie van de geloofsbelijdenis van Dorothee Sölle. Deze belijdenis is uitgesproken tijdens een radiokerkdienst vanuit de Zeister gemeente. De synodale com missie was hier niet gelukkig mee en zij zou ook niet graag zien, dat dit ge bruik algemeen ingang zou vinden, ftiaar zij wilde de zaak nu ook 'weer niet zo op de spits drijven dat er een aspect van leertucht aan zou komen, die een gereformeerde synode mis schien noe sieren zou. Op een verzoek vanuit Groningen om steun aan een organisatie die zich bezig houdt met het verzet in Grie kenland besloot de synode eerst na dere informatie in te winnen. tijdige onderkenning van nigheid. Dit bedrag maakt he lijk het levende monument v schop Bekkers te realiseren vendien tot een blijvend mo te maken in de vorm van ee richten nationaal research voor zwakzinnigenzorg. Eveneens ruim twee miljof naar bestaande en nog op kinderdagverblijven. Het 1 Bekkersfonds steunt het par initiatief door in een aantal g het benodigde startkapitaa 50.000 te verstrekken. Prei jaar na de aktie ontvingen 46 dagverblijven een gunstige toe: van het fonds. De adviescommissie kreeg taal 301 aanvragen te ven waarvan 119 ter zijde moeste iu den gelegd omdat zij niet i doelstellingen beantwoordde waren 67 aanvragen voor kim ,i( verblijven, 12 voor research- voor recreatieve doeleinden. Drieënzeventig vakantiehuizta; gen hun verzoek ingewilligd len gezamelijk de resterende 2. gulden. Verder gaat 25.000 gulden Stichting oecumenische hl kerken en vluchtelingen en gulden» naar de -stichting: H™" Een tevreden Mies Bouwmai zich afvragen hoeveel de ovj* die het particulier initiatief^ honoreren, zou moeten bijlegg 'el :n r huif Ws Horizontaal: 1. vaartuig. 5. boor f° eenmaal, 9. kier, 10. land in Eu (alk.), 11. evenaar. 12. bode aan n universiteit. 13. scheik. element, Staats-Spoorwegen (alk.), 18. heerser over Rusland. 20. greppel, et voorzetsel, 24. verharde huid. 25. mngdrank. 26. plaats op Ameland verlangen. Verticaal: I. vreemde munt, I 3. beneden. 4. boom. 5. telwoorc| i koppelriem voor jagershonden, 7. gel. 9. schuw (jagerstaal), II. scb vorm, 14. plaats in Drente, 15. ho klepper, 17. glijvoertuig, 18. voorzi 19. toespraak. 21. stadje in N. Sil jj| 23. kippenloop, 25. familielid. OPLOSSING VORIGE PUZZE1 Horizontaal: I. integraal. 2. not® j aria, 3. toorn - nerf, 47 ergens - ncien net - Se - eden, 6. sein - flens, 7. ill j - rs, 8. cd - li - tenue. 9. fee - Verticaal: I. intensief, 2. Noor - de. 3. trog - tille, 4. Eire - snuit, 5. ncf - stc. 6. ransel iet, 7. arend - i 8. air - Eenrum, 9. laf - Ens - ka tk (Van i onzer verslaggevers) STOCKHOLM De in Duitsland geboren schrijfster Nelly Sachs is op 78-jarige leeftijd overleden. Zij ontving in 1966 de Nobelprijs voor letterkunde samen met Agnon. Deze prijs ontving zy voor haar buiten gewoon lyrisch en dramatisch werk, waarin de bestemming van Israël net treffende kracht tot uitdrukkint? werd gebracht. Nelly Sachs woonde sinds 1940 in Zweden. LEIDEN Vanmiddag promoveer de te Leiden tot doctor in de god geleerdheid drs. H. D. de Loor (36), directeur van de stichting K. en O.- Gezinsvoorlichting te Rotterdam. De titel van zyn proefschrift luidt „Kerk in de samenleving, een analyse van het spreken der Nederlandse Her vormde Kerk sedert 1945". De in Leeuwarden geboren promo vendus studeerde theologie te Leiden. Van 1960 tot 1969 was hij stafmede werker van de raad voor de zaken van overheid en samenleving van de Hervormde Kerk. Op het proefschrift komen we nog terug. Enkele stellingen: Er dient met kracht voor te wor den gepleit dat de Raad van Kerken in Nederland een sociologisch insti tuut opricht. In de in liet najaar van 1969 door de NOS vertoonde tv-kinderserie Flo- ris vertegenwordigde de heer Sindala de moderne gesecuraliseerde nu als deze door Cox is getekend. De verantwoordelijkheid voè s beleid van de kerkelijke zendgei oh< tigden dient niet alleen te beitge bij de vertegenwoordigers van c lijke bestuurscolleges, doch teve un de programmamakers alsmed vertegenwoordigers van oecumei en'of experimentele groeperingen Door de opkomst van de naamde peuterspeelvelden af te als een poging van jonge moede» de verantwoordelijkheid voor kinderen van zich af te schuiven kent men de veranderende positi de gehuwde vrouw in ons land. do loc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2