schaak Narcis bijna vier eeuwen inheems 1 R A i 1 If* A S r - ma 4 6 i S& Cl n II B li m m Training Historische opnamen Die sleutelkinderen missen geborgenheid dialoog 170 E BERNARD DRUKKER OP RADIOCONCERTORGI 1 «BI ...uAG 9 MEI 19ZO „Kom maar geruit een bosje narcissen bij me halen, maar ik ben wèl tot 12 april in Engeland", zei Mattheus Zandbergen, narcissenkweker uit Sassenheim, vol optimisme bij de opening van „Keukenhof". Drie a vier weken te laat bloeien ze nu, de narcissen, en voor 't eerst sinds 25 jaar zijn het voor ons geen „herauten van de lente" meer. Ze gaan nu gewoon in de massa op. Desondanks verdiepen we ons nog met plezier in de boeien de geschiedenis van de narcis. Waar zou )e daar beter voor te recht kunnen dan bij de heer Zandbergen, die in 1968 zijn gou den kwekerajubileum heeft ge vierd? Vader Zandbergen nam zijn zoon al op zestienjarige leeftijd mee naar narciaaenkeuringen in Engeland; het vak ia hem wel met de paplepel Ingegoten. HIJ la er trots op als enige Nederlander deel uit te maken van „The Daffo dil Committee", onderdeel van ..The Horticultural Society", een functie die hem om de veertien da gen naar Engeland doet overste ken. Bovendien was hij jarenlang voorzitter van de vereniging „De Narcis". Je moet vóór alles liefhebber zijn", zegt de heer Zandbergen, die zelf veel kruisingen heeft verricht en nieuwe variëteiten heeft gewon nen. „Weet U dat het zes tot zeven jaar kan duren voor er uit een Z88dje een bloeiende narcle ont staat? Uit zo'n zaaisel ga je selec teren en dan moet je nog zestien tot twintig jaar geduld hebben voor zich uit een gekozen zaailing één Rijnlandse roe (plm. 40 kg) bollen heeft ontwikkeld." Elke narcis ver dubbelt zich Jaarlijks, zodat je uit één bol 't volgend jaar twee, dan vier, etc. ziet groeien. Heb je een maal één roe geteeld, dan ben je verder gauw klaar 't volgend Jaar heb je twee roe, dan vier en zo ga je maar door. Mattheus Zandbergen legt zich speciaal toe op het winnen van dubbele en aemidubbele narcissen. Hij bezit ruim 40 soorten. Narcis sus triandrus. waarvan hij de enige dubbele variëteit won, is een bota nische narcis en juist de oorspron kelijke „wilde" narcissen fascine ren hem bijzonder. Zo kweekt hij van Narcissus cyclamlneus, met naar achteren gebogen bloem blaadjes, alleen al 30 variëteiten Hij vertelt ona dat de eerste nar cis in 't begin van 1600 uit Turkije hier naar de beroemde botanicus Clusius In Leiden werd gezonden. Het was de dubbele trosnarcis „Doublé Roman", die nu nog door de heer Zandbergen geïmporteerd wordt uit Izmir (Smyrna), waar ze nog volop voorkomt. Al 370 jaar voor Christus werd de narcis in Griekenland genoemd, destijds al leen uitgezaaid voor medicinale doeleinden. Door de eeuwen heen bleef ze een geneeskruid, tot Clu sius er de schoonheid van ont dekte. Volgens de heer Zandbergen is het allerkleinste narcisje ter wereld de hoepelroknarcis. Narcissus mi nimus (Spanje). In ons land zijn intussen de meeste trompetnarcis sen gewonnen. De verrukkelijk geurende dichternarcis Narcissus poëticus is inheems boven Mon- treux in Zwitserland en bij Maria- zell In Oostenrijk en Narcissus po lyanthus komt over de gehele we reld voor en wordt daarom wel „globetrotter" onder de narcissen genoemd. Pas ln 1884 is een begin ge- imaakt met de narcissenregistratie In Londen en wie nu op „Keuken hof" rondkijkt, zal verbijsterd zijn door de veelheid van vormen en kleuren in het narcissensortiment, bereikt door een grote mate van liefde voor het materiaal, onderne mingsgeest en een eindeloos ge duld van talloze narcissenkwekers. A. C. MULLER-IDZERDA Correspondent!» en oplossingen sen de heer H. J. J. Slsvekoorde, Goudrelnetstrest 123, Den Heeg. Spelen met pionnen -« louter pionnen op het bord, zijn dik wijle bijzonder Isettg. Niet voor niets doet de stelling opgeld dat men In het eirtdapel veek (reeds) gewonnen punten ken verliezen en (reeds) verloren punten nog kan redden. Met de torenelndspelen vormen vele plonnenelndspalen vaak een lastige kluif. De ooreaak? Men weet dikwijle met genoeg, en dat la des te wonderlijker omdat men het Juiat op dit gebied zeer ver kan brengen. Immers grote brokken van deze eindspelen kunnen "geleerd" worden door de ver gevorderde theo rie der eindspelen te bestuderen. Msa' velen doen dit met. of willen dit niet. of weten zelfs niet dat dit mogelijk is En els gevolg hiervan worden juist In deze eindepelen vele fouten gemeekt. Ook door grootmeesters en meesters Gelet op deze Inleiding gelieve U de opgaven van deze week niet els simpele en "harde" opgaven te beschouwen doch meer als "oefenstof" waarin u uw wea maar moet zien te vindenl Opper- tchouwd zijn de stellingen erg well OPLOSSINGEN Oplossingen van de opgeven uit de rubriek ven 2 mei (1) AUECHIN ASZTALOS Wit won als volgt: 1.Txg7tl Kxg7 2. Tglt Kh7 (2. KfB? 3. Dh6 mat) 3. Pxf7ll (3. Ld37 f51) en zwart verliest de dame en gaf zich daarom gewonnen Er had kunnen volgen 3 Dxf7 4. Ld3t Dg6 5 Lxg6t Lxgc6. Df6 Tg8 7 Dxe6 en wit wint. (2) STANCIU CICCALTEA. 1 Td€M Dxd6 (De mooiste voortzetting were 1 Lxd6 2. Lg8tl Txg8 3 Df7t Tg7 Dxg7 mat. of 2 Kxg8 3 Dg6 mat) 2 Lxd6 L*d6 3. Lf7 Lo4f 4. Kc2 g4 5. Dg6t Kh8 6. Df6t Kh7 7. Lg6t Kg8 8 De7l en zwart gaf het op. Het mat is niet meer te dekken. hebben kunnen vindenl Natuurlijk mocht hier zwart zich In de handen wri|- ven, omdat wit verzuimde hem met I. Dh8t Kxh8 2. Txf8 mat te zetten! (3) Variant uit een partij GeilerStein (zie opgave 2). 8 8 7 7 6 6 6 u m& 4 U H&RS 4 3 3 V W 2 abcdefgb Wat geschiedde na 1g5 2. KbS gxh4? abcdefgb Wat geschiedde na 1. Ke77 abcdefgb Het is wel eens aardig, u iets te laten meeproeven van het geen op de centrale training wordt behandeld. Uiteraard leent deze rubriek er zich niet /oor u de werkelijke zware kost voor te zetten, waarmede uren van studie en analyse zijn ge moeid. Een onderdeel van de training vormt echter ook het testen en opvoeren van de para te kennis en de slagvaardigheid. Op de laatste training werden de geselecteerde spelers vele standen voorgezet, die zij in weinig tijd, variërende van 1 tot 5 minuten moesten trachten op te lossen. Oplossen met het aan geven van eindspel varianten, waarbij zij beducht moester zijn voor schijnoplossingen. U begrijpt dat zulks geen sinecure is. Alvorens de oplossingen te raadplegen kunt u uzelf testen door te trachten de volledige oplossing in 1 minuut te vinden. I. Zwart: 13. M. 30. 36. 37. 46. Wit: 18. M. 39. 44. 46. 48.50. De oplossing luidt: 36—31 tf42: 3«X47 28x37, 37—42. 37X48 46—41. 48x39 40—34. 35x44; 49x9. 30-34; 9—4. 34—39 4—27 39—44 50x39. 46—50; 41—36. 2. Zwart: 6. 13. 26. 20. 30. 31. 36. Wit: 40 41 43 46 47 48 40 Correspondent's een de heet A. Ivens, Frenkenslag 68, Den Haag. Natuurlijk kan wit een schijf winnen door 41—37. Na 30—35. 25—30 enz. Is de winst niet direct aan te De Juiste spelüang ls dan ook: 40—35! 30—34; 42—37 31X42 47x38, 36x47: 35—37. 47x33. 30x19. 3. Zwart: 9. 10. 14. 16. 25. 28. Wit: 20. 27. 34. 40 43. 44 Hier gaat het: 44—39! dreigt 20—15 op 10—15 40—85 34—30 dus 14—19. 39—33! Op 28x30 volgl simpel 4035 Zou u het ln de partij allemaal net zo hebben gespeeld, aannemen de dat u slechts 1 minuut bedenk tijd tot uw beschikking had? In Heliodors serie historische opnamen van concerten onder lei ding van grote meesters (o.a. Vic tor de Sabata, Heinrich Schlusnus, Richard Strauss) is ook een inte ressante opname van Wilhelm Furtwangler. Hij was van 1922 af dirigent van de Berliner Philharmo- niker en van de Gewandhauscon- certe te Leipzig. De laatste jaren van zijn leven fungeerde hij als gastdirigent in alle delen van de wereld. In 1945 overieed hij op 68-jarige leeftijd te Baden-Baden. Beroemd is Furtwangler om zijn Beethovenvertolkingen, daarna van Brahms, Bruckner, Schubert en Wagner. Hij componeerde twee symphonieftn, een pianoconcert, twee vioolsonates en een Te Deum. De opnamen van de plaat date ren van 1929 tot 1937 en bevatten werken die een zekere populariteit verkregen hebben, zoals twee ouverturen van Rossini: „Der bar bier von Sevilla" en „Die diebische El8ter", de bekende „Aufforderung zum Tanz" van von Weber, ouver ture „die Fledermaus" van Joh. Strauss, muziek uit „Rosamunde" van Schubert, De Hongaarse dan sen van Brahms en van Berlioz „Ungarischer Marsch". uitgevoerd door de Berliner Philharmoniker onder Furtwëngler. Men kan verbaasd zijn over de mogelijkheden van de moderne techniek, want deze heropnamen zijn uitstekend van klank, al ont breekt de stereo-perfectie. De moederplaten moeten zeker van een bijzondere kwaliteit zijn ge weest om tot zo'n weergave te ko men. die vooral tot uiting komt in Schubert s ..Rosamunde" door de zeer fijne nuanceringen De introductie met de twee ouverturen van Rossini, waaraan de volle orkestklank te pas komt. is fijn om te horen. Het is voor de platenliefhebber misschien bekende muziek, doch het accent valt daar bij in het bijzonder op de interpre taties van Furtwangler. waarbij de fijnste details boeiend tot hun recht komen. (Heliodor Historisch 88021). „Een vrouw is nu eenmaal heel anders 'n wezen dan een man. Ik vind dat een vrouw evengoed be paalde rechten heeft als een man. Er zijn rechten waarvoor wij op kunnen en mogen komen", zegt een zakenvrouw uit Schie dam. „Mi|n man is niet zo admi nistratief ingesteld dus voer ik de boekhouding. Zakendoen vind ik erg leuk. Maar niet van 'e mor gens vroeg tot 's avonds laat." „De vrouw hoeft geen slaaf van haar huishouden te zijn. Het huis moet leefbaa' zijn met een eigen sfeer, waarin het gezin, ieder op eigen wijze, zich kan ontplooien. Een vrouw moest meer stem hebben in de kerk, een taak die bij de vrouw past. Ik acht de geluiden van de Dolle Mina's ter synode heel juist." ,,Peuterg;oepen. daar ben ik voor. Gewoon omdat de huis vrouw met haar tijd niet aan één kind gebonden hoeft te zijn. Het lijkt mij goed voor halve dagen, trouwens leuk voor twee- en drie jarigen om andere kinderen te hebben waarmee ze spelen kun nen. Ik vind het griezelik zoals jonge gezinnen tegenwoordig wo nen kleintjes, opgeborgen in hoogbouw. Wat groeit er uit die kinderen? Daar komen we dertig jaar later pas achter." Mevrouw J. Honing, te Rotter dam meent: „Een zekere vrijheid komt de vrouw zeker toe. Als ge sprekspartner heeft de jonge vrouw alleen de bakker, de buur vrouw (en leidt dat niet snel tot roddel?) 7o komt ze ertoe, haar man 's avonds door te zagen over de gordijnen die ze gewas sen heeft, en allerlei prietpraat." „Ziet ze kans om „bij te blij ven", door lezen, maatschappelijk werk, haar baan bijhouden of een cursus volgen, dan komt dat het gezin en het huwelijk ten goede. „Wat zou er op peuterspeel- groepen tegen zijn? Het ia een zakelijke verhouding," vroeger brachten de moeders hun kinde ren bij oma of een goede kennis, en dat schepte weer verplichtin gen. Wat moeder met dat stukje vrijheid doet? Naar de bibliotheek, de schoonheidsspecialiste, ge woon eens lekker uitslapen of gezellig winkelen, als ze maar weer nieuw tegenover haar taak komt te staan." „Ik ben er niet voor dat iedere huisvrouw nu maar een baan zoekt buitenshuis. Er gaat dan veel „warmte" verloren; hoe moet het met alle zaken die aan de huisdeur worden afge handeld; postbode, boodschap pen die bezorgd worden, het me deleven met buren? Laat ieder op eigen plaats en wijze meedenken en als ze kan. meewerken. Laat meisjes én jongens taken in het huishouden vervullen. We zien het al bij studentenhuwelijken. De gezinnen van straks zullen veel meer dan vorige generaties sa men die karweitjes klaren „God schiep de vrouw als een hulp. tegenover de man. Voor mij betekent dit dat de vrouw vooral kritisch tegenover hem dient te staan. Die kritiek moet dan op bouwend zijn", aldus mevrouw D. Tompot-v. d. Ham, Schiedam. „Aan de vrouw werden rijke gaven van weerstand en hart toe vertrouwd. In een zuivere liefdes verhouding kunnen deze gaven alleen maar tot zegen zijn. „Gelukkig mogen we leven in een tijd waarin de vrouw niet de slavin is van haar man. Ander zijds heeft God niet bedoeld dat zij zich zou verheffen boven de man. Dat ongehuwden eenzelfde salaris verdienen als de man is nodig; zij moet zich preeenteren, er onberispelijk uitzien, heeft me nigmaal uitgaven die de vrouw thuis niet heeft." „De gehuwde moet haar geluk in haar gezin proberen te vinden. Heeft ze jonge kinderen (onder 18 jaar oud) dan hoort ze het middelpunt van 't gezin te zijn. Zelf heb Ik bij 't onderwijs van wege de nood mijn diensten be wezen. Mijn zoontje vond het verschrikkelijk als moeder niet thuis was. Eens huilde een meisje (2e klas) heel verdrietig bij het begin van de schooltijd, ze ver telde dat haar moeder die mid dag niet thuis zou komen. Ik liet haar bij mij eten, het kind was stapel op mij na die tijd, Ik had haar het gemis van moeder enigszins vergoed." In het hartje van Rotterdam waren veel sleutelkinderen, ik had zielsmedelijden met hen. Ale de buitenshuis werkende vrouw zelf „gehavend" thuis komt, hoe kan zij man en kroost opvangen? De offers die de buitenshuls werkende vrouw brengt zijn vaak te groot." - „Hebzucht noemt de bijbel af goderij. Het jonge kind mist de rust, de geborgenheid bij moeder thuis. De ontwrichting in de ge zinnen leidt tot aktivlteiten als die van nozems, provo's en Dolle Mina's. De verhoudingen man vrouw. ouders-kinderen zijn niet straffeloos te veranderen. Wij christenen sluiten vaak de ogen voor de grote gevaren, de gewel dige dingen die op het spel staan Tegen Gods raad in is de moder ne mens bezig zijn schatten te verzamelen op aarde en verzuimt schatten te vergaren die eeuwlg> heidswaarde hebben. CHARLES DICKENS DE LOTGEVALLEN VA N NICOLAASNICKLEBY 'Nee, Tildaantwoordde Fanny, terwijl zij driftig haar hoofdschip Tk-ik kanwel wachten.' - 'Dat kunnen de vrijers ook, naar het sc)Lr| hernam mevrouw Browdie. - 'Ik lok hen niet,' zei Fanny. - 'Neejoa woordde haar vriendin, 'daar spreek je de waarheid.' De spottende toon van dit antwoord zou misschien tot een vinnig van Fanny aanleiding hebben gegeven, wier humeur nog onhandel der was door de herinnering aan haar mislukte pogingen John inj net te krijgen, en misschien zou er een hoogslaande ruzie zijn om als Squeers zelf het gesprek niet op een ander onderwerp had gebr. 'Raad eens!' zei hij'wie denk je, dat ik met Wackford ben tegengel en vastgehouden heb?' - 'Toch niet meneer...' Fanny was niet in| r* om de naam uit te spreken, maar mevrouw Browdie deed het voor F!- en vervolgde: 'Nickleby?' 'Nee,' antwoordde Squeers,' 'maar u bq z toch dicht bij.' - 'U bedoelt Smike toch niet?' riep Fanny, in h; den klappend. - 'Zeker,' antwoordde haar vader. 'Ik heb hem slot.' - 'Wat!' zei John Browdie, terwijl hij zijn bord wegschoof] arme, die verwenste schobbejak? Waar zo?' - 'In de achterbovenl van het huis waar ik logeer,' antwoordde Squeers. 'Ha, ha, ha!' terde John. 'Dat is knap. Daar wens ik u geluk mee.' - 'Ja,' zei Sqj die bijna zijn evenwicht had verloren door de stomp, die de forse man hem voor de grap op zijn borst had gegeven. 'Ik dank u. Di niet meer. Ik weet wel, u meent het goed, maar het komt wat gi aan. - Dat is zo slecht niet, hè?' - 'Slecht,', antwoordde Browdie. om ervan te schrikken als men het hoort.' - 'Ja, ik dacht wel dat heti verwonderen,' hernam de schoolmeester, in zijn handen wrijven* het ging zo gauw en zo gemakkelijk.' 'Maar vertel toch eens, eigenlijk gebeurd is, man!' zei John, terwijl hij zijn stoel naderbij Squeers begon nu zijn verhaal, dat voor de ongeduldige John veel te] zaam scheen te gaan, en toen hij klaar was, zei hij'Uit vrees, dat weer door de vingers mocht glippen, heb ik tegen morgenochtem plaatsen in de diligence besteld, en een zaakwaarnemer opgezochl mijn aangelegenheden hier af te doen. Het is daarom gelukkig, dat u daag gekomen bent, anders zou u ons niet.gevonden hebben, en als u avond geen thee komt drinken, vrees ik, dat u ons vóór ons vertrelffl meer zien zult.' ertretp Bro Om dus het plezier hebben niet langer uit te stellen, gaf John zijn vrouw een hartelijke kus en ontroofde Fanny er ook een na een n delijk verweer van stompen en krabben, welke stocierij nog niet vo - was toen men de Turkenkop bereikte. Hier begaf het gezelschap zich spoedig ter ruste daar men na zo'n reis wel een verkwikkende slaap nodig had, en hier ontmoetten ze tegen de middag weer bij een stevig ontbijt, dat op Johns bestelli een kleine bovenkamer waar men een vrij uitzicht op de stallen reed was gezet. Nu had men Fanny Squeers eens moeten zien, ontdaan van hoed, voile en blauwe papillotten, en uitgedost in de maagdelijke glans witte spencer, een witte zijden hoed met een roos (van zijde) in bloei daarop, en haar weelderige haar in zulke stijve krullen, die o gelijk konden losgaan. Zelfs de knecht was getroffen. Hoewel een tijdelijke knecht, had hij menselijke aandoeningen en hartstochten, en keek hij terwijl h broodjes presenteerde, Fanny bijzonder strak aan. (WORDT VERVI Bernard Drukker trad zo'n 34 jaar geleden voor het eerst op voor de radio (AVRO) en tot op de huidige dag is hij voor alle om roepen actief gebleven. ln het begin van de jaren 60 emigreerde de organist naar Australië, waar hij een bloeiend bestaan opbouwde. Hij bleef even wel volbloed Nederlander en op-en-top Am sterdammer met het gevolg, dat hij sinds 1966 weer in ons land werkzaam is. Hij is o.m. verbonden aan de Stichting Rotterdam se Muziekschool. Zeer veel tijd wordt er in beslag genomen met radio-concerten en pia- ten-opnamen. Zijn langspeelplaat biedt alle gelegenheid om de instrumentale en muzikale begaaid heden van het Radioconcertorgel worden door de bespeler uitstekend benut in een reeks van populaire werken, met o.a. Im perial echoes, Trompetten Tango. The whisller and his dog. de altijd weer pakkende Parade van de tinnen soldaatjes, Adios muchaos, etc. De plaat is een tikkeltje donker getimbreerd. maar met veel hoog is dat gemakkelijk bij te regelen; een zeer zeldzame ruis is te ver waarlozen. Op Delta DELP 062-stereo verscheen een opname van het in 1937 door Reginald Foort gecreëerde Radio-concertorgel, een instru ment met vijf aan een voetklavier gekoppel de manualen en 2370 pijpen. Niettegenstaan de het feit, dat het apparaat meer dan 25 ton weegt, maakte Foort in het begin van de oorlog een uitgebreide tournee mee langs 118 theaters. Voor de bediening bezit het instrument 259 registerwlppers en over de 100 druk- en controle-knoppen, die een enorm aantal mo gelijkheden op het gebied van klanknuance en timbre verschaffen. In 1941 werd het orgel door Reginald Foort aangeboden aan de BBC ter vervanging van het door het bombardement verwoeste radio- orgel. Het werd geplaats;t in de Jubilee Cha pel, waar het tot '63 door vele bekende or ganisten o.a. door onze landgenoten" Cor Steijn, Bernard Drukker en Piet van Egmonrl werd bespeeld. In 1963 kocht de Ned Radio Unie het orgel, het werd onderge bracht in de kerk van de Nederlandse Pro testantenbond. Na een grondige revisie door Fontei Gaal is het orgel momenteel in belief de Ned. Omroepstichting, die daarmee beschikking heeft over het theaterorg». wel de meeste mogelijkheden in EuropL zeldzame „eenmansorkest" heeft naaf' meer gangbare registers ook claxons, R weerslrenes" en stoomfluiten. Bernard Drukker, in Amsterdam gel op 1 januai 1910, studeerde aanvankelijk no. Zo begaafd was hij, dat hij op vel larige leeftijd een privé-studiebeurs vé ningin Wilhelmina kreeg toegewezen. In' studeerde hij af (tegelijkertijd met Hengeveld, George van Renesse en 1 van Otterloo). In die tijd speelde Drukker naast sieke muziek ook al veel klanken „lichte muze" en spoedig daarna kendi wel iedereen in de hoofdstad deze i mentalist vanwege zijn leiderschap b variété-orkest in het theater Cinema I Luidkeels werden zijn medleys aan ha ste Hammondorgel in Nederland, die I de pauzes opklonken, door de bezc meegezongen. OPLOSSING VAN DE VORIGE PUZZEL HOR.: 1. peer, 4. moker. 8. «lot, 12. ar», 13. baret, 14. koter, 15. te, 16. paria, 17. dol. 18. la. 19. sik. 21 Rie. 22. mal. 24. sar. 26. arrter, 28. Kea, 31 rad. 33. taa. 34. boert, 36. A.M., 38. get. 40. leemte. 41 re», 43. mengael, 44. tip, 45. Geleen. 47. lep. 49. el, 50. enger. 51. ank, 53. tor. 55. tel. 56. besla, 58. aak. 61. oor, 62. Epe, 64. nor. 66. Aa, 68. sok. 69. avond, 70. ge, 71. priem, 73. plint, 74. lee. 75. stam. 76. Beets. 77. salt. VERT.: 1. pats. 2. erels, 3. Ee. 4. Me rle, 5. Orlént, 6. Kea, 7. et, 8. sol, 9. Lt, 10. oei, 11. Iram, 13. bar, 14. kol, 17. dar. 20. kar. 22. mes. 23. teems. 25. rag. 27. tangens. 28. koe, 29. Artis. 30. marge. 32. Demer. 34. belet. 35. sepia. 37 meent. 39. ten. 40. lei. 42. elger. 46. eel. 48. pos. 51. sar, 52. kievit, 54. ren. 56. bok. 57. apona, 59. kogal, 60. taps. 61. oom, 63. ant, 66. reet, 67. art, 68. Sem, 69. ale. 72. la. 73. p.e. 74. la. INZENDINGEN Oplossingen, uitsluitend op brief kaart, worden voor donderdag aan ons bureau verwacht. In de linker bovenhoek vermelden: „PUZZEL OPLOSSING". Er zijn drie prijzen: een van f 10 en twee van f 5. PUZZEL VAN DE WEEK KRUISWOORDPUZZEL Horizontaai: 1. veranderlijk, 11 uitstap, 12. verzoek, 13. scneepsi 14. gil, 17. deel van het oor, 18. voorvoegsel, 19. voormalig burger familielid, 22. ingewand van haring, 23. land in Europa (afk.), 25. vro 26. plaats in N.-Br., 28 laag schoven op de dorsvloer, 30. insekt staartster, 32. voor. 33. maand van het jaar, 35. stad in Duitsland voorzetsel, 39. reeks, 41. waterstand. 43. tweede oogst, 46. pers. naamw., 47 werkplaats (afk.), 49. soepel. 50. boom, 51. nobel, 53 gen8naam. 54. witte wortel. Verticaal: 1. bestelling, 2. water in Limburg, 3. geit, 4. tasto solo (i 5. Romeins keizer, 6. vaartuig, 7. scheik. element, 8. achting, 9. hetzi 10. gezamenlijk verteer, 14. heks. 15. Myth, figuur, 16. voorzetsel, 19 paal, 20. knaagdier. 22. jongensnaam. 24. ten dele, 25. plaats in N 26. boom. 27. sneeuwschaats. 29. gesneden steen, 34 lusthof, 36. ge' krachtige wortel. 38. vogel. 39. spinneweb, 40. eetgerei, 42. rijst li aar. 44 sik, 45. alg, 46. gindse, 48. mand, 50. opening van een luik maanstand, 53. water in N.-Br.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 14