Tasmanië bouwt op z'n Hollands Straks weer 'n frisse moedi Een vriendelijker Vestdijk DEZE WEEK Gezegd door TON HULST Kwart eeuw Kwartel ra% Rijnsdorp -#■ De door de migranten zelf ge bouwde (èn gestichte) Reformed Church. Op het Australische eiland Tasmanië (Abel Tas man) wordt op z'n Nederlands gemetseld. Deze ombuiging van de traditie komt voor rekening van een groep Nederlanders, die in de loop van 1950 vanuit Groningen emigreerden, omdat zij allen waren actief in het verzet van 19401945 zich moeilijk aan de naoorlogse politieke sfeer konden aanpassen. Nu, twintig jaar later, telt Tasmanië tien bouwondernemingen, die een belangrijk deel van de bouwmarkt op het eiland in handen hebben en die veelal onder Nederlandse leiding staan. Over de drijfveer tot de emigratie (de „groepsmigratie Kingston") schrijft dr. \V. van der Mast in zijn boek „Praktijk en patroon van recente Neder landse groepsmigraties": „Indi viduele emigratie paste niet in hun gedachtensfeer. In de ver zetsstrijd was hun vrienden kring gegroeid, daarin werd de emigratie-idee geboren en daar binnen voelden zij zich als ad- spirant-emigrant thuis. Zij be hoorden tot verschillende pro testantse kerken en begeerden allen het christelijk geloof in de nieuw te vormen samenleving te belijden". Onbehagen over de naoorlog se toestand in Nederland, maar ook vrees voor een Russische inval en een verlangen naar meer economische vrijheid, deed al vrij spoedig na de oor log de emigratie-idee bij de DE OVERTREFFENDE TRAP is deze week populair in zonnig, kleurrijk, herdenkend, dol feest vierend Nederland. Het feest om 25 jaar vrijheid drukker gevierd dan in jaren. De lente eindelijk zo uitbundig, dat alles tegelijk in de bloei schiet, en zo hebben we het ook in geen jaren beleefd. De stranden overstroomd met hon derdduizenden toeristen. Na al dat feesten met om de andere dag een vreemde werk dag (voor hen die er niet met de caravan op ui» zijn geweest) komt er morgen nog moederdag ook. Rotterdam start de grootse mani festatie C'70. En dan komt dr nog eens bovenop de victorie van Feijer.oord, dat Nederland voor het eerst aan de Eurocup helpt. Tweehonderdduizend men sen in de Rotterdamse binnen stad om dat eens eventjes te vie ren. Er !s verder in deze week niet zo veel nieuws, maar er zijn een paar schrille contrasten. Nog niet eens zozeer in eigen land, al is de nationale kraakactie van wo ningen in vele steden een trieste beweging, hoe ludiek soms ook. Voor de honderden ontslagenen bij de falende BB-haardenfa- briek in Bergen op Zoom (nog) geen hulp van de regering. Er worden twee nieuwe gevallen van het doodschieten van „deser teurs" 'n 1940 gemeld, nu in Bre da. Ambtenaren mogen lid zijn van de CPN en mantelorganisaties. Twee Russische diplomaten wor den wegens spionage uitgewen- zen. Vredestein verkoopt zich aan Goodyear, en dat is het dan wel in e.gen land. Ernstig is de ontwikkeling vooral In Amerika, waar de pro testen tegen de uitbreiding van de strijd in Indochina steeds fel ler wordon. Er vallen vier doden onder studenten. Er komt een kloof !n de regering. Er wordt ook weer op Noord-Vietnam ge bombardeerd. het communisti sche hoofdkwartier in Cambodja, waarnaar de Amerikanen op zoek iot'den ziin. is niet gevonden. ~«rr. noodlanding op zee van een vliegtuig der Antilliaanse luchtvaartmaatschappij: 22 doden. Twee Ierse ministers krijgen hun congé omdat ze in een komplot zouden zitten om de Noordierse oppositie aan wapens te helpen. Nasser van Egypte doet een „laatste beroep" op Nixon om de vrede 'n het Nabije Oosten te redden. Israels Eban zegt dat Nasser probeert de wereld bang te maken. En Dajan zegt dat Is rael best over een wapenstilstand wil nadenken. Vrijheid is de eerste leven svoorwaarde. En... zo moeilijk om te aanvaarden en om goed mee te levenl (Koningin Juliana). verzetsgroep geboren worden. De zeven gezinshoofden al len stad-Groningers waren procuratiehouder, administra teur, gemeente-ambtenaar, aan nemer, vertegenwoordiger, siga renwinkelier en schilder. Zij lieten zich vanaf 1948 voorlich ten en kozen Tasmanië, omdat zij daar de beste mogelijkheden verwachtten. Dr. Van der Mast vermeldt, dat twee leden van de groep, E. J. van der Laan en E. Pinkster, werden aangewezen om vooruit te gaan en de voorbereidingen te treffen voor een op te richten bouwonderneming Tasmanië had een fors gebrek aan huizen en gezien de vraag in Australië naar geprefabriceerde woningen zagen de Groningers mogelijk heden deze uit Nederland te importeren. Omdat per persoon slechts £35 mocht worden inge voerd, werden in Nederland vijf de bouw van de „Kingston- State-School", de eerste rege ringsopdracht, De voorspoedige ontwikkeling ging door tot 1956-1957, toen de A.B.C. niet in staat was een gevoelige de pressie op te vangen. Volgens dr Van der Mast kwam dit door het ontbreken van een spreiding van belangen op het vasteland. Een groot ge deelte van het deels Australi sche personeel volgde, maar de onderneming herstelde zich be ter georganiseerd. De zeven gezinshoofden, die in eerste aanleg allen directeur van de A.B.C. waren, bleven niet in hun functie. Met behoud van de goede verhoudingen hadden uittredingen plaats, ter wijl ook later gearriveerde Ne derlanders zich vestigden in an dere beroepen dan in de bouw vakken. Sommigen hebben overheids- „prefabs" gekocht, alsmede een volledige machinerie voor een timmerfabriek en een jeep. Dit alles kwam in januari 1951 aan. Hoewel de eind mei 1950 ver trokken kwartiermakers op doorreis in Melbourne en Syd ney te horen kregen, dat alle leden van de groep als arbeider zouden moeten beginnen en dat pas over enkele jaren aan een eigen bedrijf zou kunnen wor den gedacht, kwam de praktijk anders uit. Al in juli 1950 werd namelijk officieel opgericht de „Austra lian Build'ng Corporation Pty. Ltd" in de stad Hobart. In Kingston werd de hand gelegd op een in aanbouw zijnd huis, dat voor de opvang van de eer ste gezinnen werd gebruikt. Kingston werd hierdoor woonplaats van vele Neder landse migranten, die na 1950 nog volgden. Het is een schitte rend gelegen plaatsje aan de ri vier de Derwent, dicht bij de 1400 meter hoge Mount Wel lington. Kingston en Kingston Beach, ongeveer 1000 inwoners, zijn vrijwel samengegroeid en liggen op ongeveer achttien ki lometer van de hoofdstad Ho bart (95.000), waarmee een goe de en aan natuurschoon rijke verbinding bestaat. Het klimaat is er gemiddeld iets warmer dan in Nederland (zelden vorst). De koplopers van de Gro ningse groep kochten, daarbij geholpen door gemakkelijke kredieten, nog een bouwterrein naast het nuis en lieten uit Ne derland enige vaklieden overko men, die in dienst van het be drijf traden. Het grondbezit werd in augustus 1950 uitgebreid met een tweede terrein op een heu veltop bij Kingston, waar later de werkplaatsen werden ge bouwd. Deze plaats heet nu „Little Groningen" of „The Dutch Settlement", terwijl de weg erlangs in 1955 „Gronin- gen-road" ging heten. De activiteiten van de Corpo ration hebben zich direct al sterk uitgebreid, beginnend met functies, terwijl een van de emigranten samen met een Australiër in Hobart een be langrijk architectenbureau heeft. Overigens: de A.B.C. bouwde ondermeer het televi siecentrum op de Mount Wel lington, het Olympisch zwem bad in Hobart en een aantal scholen. Hoewel op Tasmanië Engels de voertaal is, bedienen de Ne derlanders, ook de kleine kinde ren, zich ook van de moeder taal. In Kingston wordt dit ver gemakkelijkt doordat kruide nier. bakker, schoenmaker, elec- triciën en loodgieter Nederlan ders zijn. De leden van de kopgroep waren in Groningen leden van verschillende kerken. Zij ver enigden zich op Tasmanië ge ruime tijd in de „Australian Presbyterian Church", omdat de plaatselijke predikant orthodox was. Later werd een eigen „Re formed Church" gesticht met als grondslag de drie Formulie ren van Enigheid en de West minster Confessie. Consulent werd ds. J. S. Schep tot ds. Y. van der Woude in 1954 de eer ste predikant werd. De „Reformed Church" bezit in Kingston een eigen kerkge bouw, dat door de leden zelf is gebouwd. Later gebeurde dit ook in Hobart. Tot 1962 hebben de Nederlandse kinderen onder wijs gevolgd aan de Kingston State School, waar zij ongeveer een zesde van het totaal aantal leerlingen vormden. Om tot een protestants-Christelijke school in Kingston te komen werd in 1954 de „Association for'parënt controlled christian schools" op gericht, welker school, de „Cal- vin-school", op 20 januari 1962 werd geopend. Over de niet onaanzienlijke Nederlandse kolonie op Tasma nië (er bestaat een zeer goede verstandhouding tussen Neder landers en Australiërs) merkt dr. Van der Mast op, dat de groep niet helemaal overeen komt met de omschrijving van een groepsmigratie. Hij acht de ze groep echter toch van belang, „omdat hier evenals bij de ech te (gesloten) groepsmigratie een ernstig streven aanwezig is naar het verwezenlijken van een eigen vertrouwde levensge meenschap". Door da ABC gebouwde wo ning van een migrant op een hoger gedeelte van Kingston-Beach: Kingston-Height. UET JUBILEUM van onze nationale bevrij ding is tegelijk het jubileum van onze herverschenen krant. Aan het eerste jubileum hebben wij uiteraard ruime aandacht ge schonken; over het tweede behoeft evenmin te worden gezwegen. Onder de bezetting werd wel spoedig dui delijk, dat onze krant geen lang leven bescho ren kon zijn. Daarvoor was de onwil om aan de bezetter te gehoorzamen al te duidelijk. In de ogen van de vreemde macht werd een ver bod weldra onvermijdelijk; weigering van medewerking was de oorzaak. Ik herinner me onder meer, dat ons een anti semitisch stuk ter plaatsing werd toegezonden. We legden het naast ons neer, maar zoiets kon niet „ongestraft" blijven. Hetzelfdè verdwijnen heeft ertoe geleid, dat wij in mei 1945 krachtens Iondens persbe sluit terstond zonder meer konden herver- schijnen ongeacht natuurlijk de problemen die er voor het uiteengeslagen bedrijf te over winnen waren Er is toen van stonde aan geploeterd op een wijze waarvan men zich nauwelijks een voorstelling kan maken, en ook vandaag nog zijn het besef van de wenselijkheid ener chris telijke krant zowel als de trouw en toewij ding der lezers voor ons stuwende factoren bij uitstek. J^E ZEGEN is niet uitgebleven. Misschien mag ik hier eens een „neutrale" stem aanhalen: die van de in de perswetenschap zo deskundige hoogleraar Rooi). Na te hebben vastgesteld dat de vier bladen die samen onze krant vormen na de oorlog een zeer veel sterkere positie wisten te veroveren dan voor heen ingenomen, vervolgt hij: t,DIt is m.i. vooral toe te schrijven aan de frisse, alge meen-journalistieke aanpak welke deze bla den zonder verdoezeling van hun richting tot nieuwskranten in de goede zin des woords heeft gemaakt". En ook: „De leiding van deze bladen heeft de kansen welke in de beweeglijkheid van de lezerskringen in de eerste tijd na de oorlog lag ten volle aange grepen". Vriendelijke woorden, maar van een deskun dige. Nu mag de dankbaarheid voor de be reikte posities te groter zijn wanneer men in aanmerking neemt de concurrentie die er in ons goede Nederland ook op persgebied be staat en die eer toe- dan afneemt. Ik zie het zo, dat zeker in een land als het onze aan een christelijke dagbladpers be hoefte zal blijven bestaan. Daarvoor immers is zowel de vervaardiging als het lezen van een krant duidelijk genoeg een principiële aangelegenheid. J^E KRACHT zal dan ook minder liggen in pogingen om tegen de concurrentie op te boksen dan in het óók en niet het minst brengen van „het eigene". Ik meen deze be nadering bovendien heel wel gepaard kan gaan met een snelle, bondige en betrouwbai informatie zoals de mens in de jaren zev«j tig die wenst en waarop ook onze krant zij toelegt zeker niet zonder succes, zoals j ervaring bewijst. Onze vier bladen De Rotterdammer, Niets Haagse Courant, Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad vormen samen, zoals ij kend, Het Kwartet: een aanduiding die allew een vertrouwde klank heeft gekregen, oj bijvoorbeeld in de wereld van de advertea ders. Het behoeft dan niet eigenwijs te klink wanneer ik beweer dat de christelijke pj ook in deze vijfentwintig jaren voor oj volksleven van waarde is geweest. Onze ty den konden daarbij voortwerken op q journalistieke traditie, hoezeer die ook dej de bezetting onderbroken werd. Te denken is dan aan de steun du- v^ leend mocht worden bij de herbewustwordit van het christelijk organisatieleven op j velerlei gebied. Daarnaast echter ook aan j krant als bijdrage tot de sfeer in het gez) Maar verder is er de baaierd van gebeur» nissen en gebeurlijkheden op nagenoeg al terreinen, jegens welk niemand toe kan zoj der de beoordeling vanuit de eigen levens!* schouwing. De aanwezigheid van een christ! lyke pers betekent dan het afwijzen van el geestelijke drainage die immers in feite nee| komt op een verschraling van het mense leven. JN DIT opzicht een kwart eeuw werkzai te mogen zjjn geweest in een kring v toegewijde medewerkers die al evenzeer dq deze gedachte gegrepen waren is dunkt i Sjj toch wel iets waarbij even behoort te word stilgestaan. Dan bedenkt men allicht tegelijk, dat christelijke krant een ding is waarop wij elkaar best zuinig mogen zijn. Ze kan verdwijnen, maar we zien niet dadelijk andere in de plaats. Daarvoor toch zijn deze tijd de kosten immers veel en veel hoog. Maar waarom zou ook verdwijnen? De bleken trouw en toewijding van de bri lezerskring brengt wel op andere en bete gedachten. Zeker heb ik er begrip voor wanneer ook der die lezers nog bepaalde wensen Ie' Maar wij hier doen wat we kunnen. En zouden méér kunnen als de lezerskring voorbeeld eens voor een niet onaanzienli eigen uitbreiding zorgde. Ik heb zo'n gevoel, dat ieder in zijn oih| ving wel iemand weet die voor toetreding de lezerskring in aanmerking komt. Men wijst met die binnengeleiding hem of I een dienst, maar schept bovendien mogeli heden tot verbetering van de krant waai wij hier dan wel weer weg weten. Wat dacht U van zo'n jubileumgeschenk? vraag maar.... DIEMI Ha een onderzoek door artsen en wijkverpleegsters in Gel derland bleek één op de vijf peuters bedreigd in zijn ontwik keling. De oorzaken? Verzorgingstekort, belastende gezins omstandigheden, pedagogisch onvermogen en bedreigde woon situatie. Speelgroepen, speelzalen, hoe men ze ook overal in den lande vormen moeders zo'n uitwijkmogeli voor het heel jonge kind. Daarnaast bestaan er crèel kinderdagverblijven. Heerlijk als je In zo'n zandbak van het kinderdagverblijf maar aan mag rommelen, dat kan bij moeders flat helaas niet. Op 16 juni zal in de congres zaal aan het Jaarbeursplein in Utrecht een bundeling van al deze aktiviteiten tot stand moe ten komen. De peuterspeelzalen gaan samen met de Centrale Vereniging van Kinderdagver blijven. We vroegen aan me vrouw D. E. W. Maas Geestera- nus-van Reede uit Den Haag wat de praktische idee was, die aan dit initiatief ten grondslag ligt. Mevrouw Maas Geesteranus is al vijf en een half jaar bezig met een speelgroep voor peuters in Meer en Bosch. Ze begon met twee groepen van twaalf kinde ren die twee ochtenden per week mochten komen, onder leiding van een kleuterleidster met veel ervaring. Wij gaan uit van de behoefte van het kind aan een speel groep. Onze openingsuren zijn van negen tot twaalf uur; in die tijd hebben de moeders de han den vrij. Of ze dan naar de kapper willen gaan of een bi bliotheek willen bezoeken, gaat ons niet aan. Dat het kind straks weer een frisse moeder heeft, wél. Voor studie zijn de uren wel, voor arbeid buitens huis niet voldoende." „Dat moeder wil werken, gaat nu pas een rol spelen. Wij ver zorgen op het ogenblik tachtig kinderen onder de vier jaar op vijf ochtenden en vier midda gen. Wij vallen daarmee onder de Kinderdagverblijven en ho pen op een gemeentelijke subsi die." „In het hele land zijn van die „losse initiatieven". De WAO gaf een stoot tot bundeling van alle voorzieningen. Tot nu toe was er namelijk een versnippe ring van krachten. Raadzaam blijkt een informatiepost voor allen die met twee- tot vierjari gen werken. Steun bij oprich ting, publicaties inzake spelma teriaal, want peuters zijn geen kleuters en hebben andere be hoeften." „De WAO werd overstroomd met vragen om inlichtingen. Landelijk kunnen we ook richt lijnen scheppen, een pressie groep vormen voor erkenning, aandringen op rijkssubsidie. Sommige speelgroepen krijgen al gemeentelijke subsidie." „Wij willen eigentijdse opvoe dingsideeën stimuleren. Tot voor kort nam men aan dat het contact met de maatschappij zo omstreeks het vijfde levensjaar aanving. Men stapt af van het idee dat het kind een hechte band met één persoon de moeder moet hebben. Een peuterspeelzaal kan een aanvul ling zijn op de opvoeding van het jonge kind. De Stichting Kinderspeelzalen Arnhem e.o. (die tien kindercentra beheert) heeft daarover een praktische handleiding uitgegeven." „Peuters worden in de peuter speelzaal sneller zindelijk, en kele vaste programmapunten per ochtend blijken voor het tijdsbesef van de kleintjes es sentieel. Wij vinden het meest ideaal twee leidsters, een kleu terleidster die liefst vanuit de praktijk van het moederschap meewerkt, en een kinderver zorgster. Mogelijk wordt er in de toekomst een nieuwe oplei ding gecreëerd of een be staande opleiding aangepast aan de zorg voor de kleintjes van twee tot vier jaar." „Kleintjes onder die leeftijd werken vaak storend in de groep. We rekenen op landelijke normen en eisen. Wij hopen op het stimuleren van wetenschap pelijk onderzoek ondersteund door het veldwerk. Bundeling is ook nodig om doublures met ex perimenten tegen te gaan, het publiceren van eikaars ervarin gen, literatuur op dit gebied, het aanstellen van een fulltime kracht. Tot nu toe heeft me vrouw M. Röder-Speelman daar dagen nacht aan gearbeid." Wie kan zich nu aanmelden voor de vernieuwde vereniging? Omdat de nieuwe vereniging ontstaat uit de „oude" Centrale Vereniging voor Kinderdagver blijven moet men op dit mo ment toetreden tot de CVK. Op dit ogenblik zijn er veertig kin derdagverblijven en twee peu terspeelzalen lid van de CVK. Alle speelzalen, crèches terspeelgelegenheden zich onverwijld op te gev lid, wil men op 16 jun kunnen stemmen over tuur, statuten en bestuu de vernieuwde verenigin de Werkgemeenschap K centra (naam na omvc van de CVK) zijn alle ini ven, crèches van ziekenh zaken, kruisverenigingen, groepen-aan-huis, welkoi lichtingen: CVK, Vondel 56, Amsterdam. Frappant is, dat bij het! hems onderzoek slechts v procent van het aantal menten voor het plaatse: een peuter het werken v moeder was, in 52 procer de gevallen werd als rede noemd'de eenzaamheid vi kind (door flatbewoning, mertje, 18 procent omdi een enig kind betrof). fijn, belangrijk voor de pt kreeg 28 procent. U kunt het rapport Speelzaal") aanvragen bi secretariaat Stichting K: speelzalen, Kraanvogelstn, Velp (G.). In elke provini contactpersonen voor rej werkgroepen. Slechts wanneer void informatie beschikbaar is, nen kwalitatief goede n in gen tot stand komen. Mevrouw Maas Geestei „Het is boeiend om deze ontwikkeling mee te r in sommige grote stedei peuterspeelgroepen werkt een vuurpijl." Vestdijk heeft weer eens een roman geschreven „met een men selijk gexicht". Het boek heet Het proces van meester Eek- hart (uitg. Nijgh Van Ditmar, 137 blz., ƒ15,90). De naam Eek- hart wordt ook wel gespeld Eckart of Eckehart; hij was een middel eeuws mysticus en scholasticus en leefde van ongeveer 1260 tot 1327. De titel meeste1-, magister, verkreeg Eckhart aan de universiteit van Parijs. Hij fungeerde in wetenschappelijke en kerke lijke bedieningen; zo was hij als Domini caan prediker-biechtvader in de kloosters der Dominicanessen. Maar zijn grootste roem oogstte hij als prediker en wel meer door zijn populare 'collaties' dan door zijn geleerde sermoenen'. Deze prediking ontmoette evenwel bedenking bij de ker kelijke overheden, doordat Begijnen en Begarden. besmet met de libertijnse ge dachten van de Broeders en Zusters van de Vrije Geest, zich op Eckhart beriepen. Zo kwam het tegen het einde van Eckharts leven tot een proces tegen hem wegens ketterij. Meester Eckhart was zich van geen ketterij bewust, maar be loofde bij voorbaat te zullen herroepen wat de H. Stoel in zijn prediking mocht veroordelen. Voo»- de afloop van dit pro ces evenwel overload hij. Vestdijk legt zijn verhaal in de mond van Nikolaus van Straatsburg, priester en Dominicaner monnik, een man die ver scheidene functies heeft bekleed, zoals prioraten in de Rijnstreek en schrijvers werkzaamheden. Hij vertelt dat hij be noemd is tot vicar's-generaal voor de in quisitie binnen de Dominicaner orde in de Duitse provincie. De paus, Johannes XXII, zetelt In Avig non. Meester Eckhsrt van Hochheim is sinds enkele jaren in Keulen werkzaam als lector aan het Studium Generale. De paus duldt niet drt van ketterij beschul digde Dominicanen worden vervolgd door een Duitse aartsbisschop, in dit geval Heinrich von Virneöurg, een ijverige ket terjager en partijganger van koning Lud- wlg de Beier. In de loop van lange gesprekken met meester Eckhart komt Nikolaus tot de conclusie dat de gevierde prediker on schuldig is. Maar Heinrich von Vimeburg erkent deze onschuldigverklaring niet en wil ook Nikolaus in de verhoren betrek ken. Een jonge man. Walther. voor wie Eckhart grote qenegenheid voelt, wordt wegens ketterij gedood. Het Keulse volk kan die terechtstelling (door verbranding of verdrinking) niet verkroppen, maar hun machteloze woede wordt onderdrukt. Tijdens de plechtigheid, waarbij mees ter Eckhart het woord voert en zijn dwa lingen voorwaardelijk herroept, krijgt hij een beroerte waarvan hij niet meer her stelt. Het hoogtepunt van het boek wordt ge vormd door het laatste gesprek tussen Nikolaus en Eckhart en dat bracht mij op de uitdrukking „een roman met een men selijk gezicht". He» is namelijk net of Vestdijk, die andeis zo kil en klinisch te werk gaat, zich min of meer met Eckhart vereenzelvigt. Er trilt ontroering In de laatste bladzij den van het boek. Nikolaus. uitgegaan om zijn ordebroeder te veroordelen, ein digt met vriendschap en bewondering hem te gevoelen, „ik wil niet bewefen dat Eckhart er als een stervende uitzag en aan alles was te merken dat zijn geest nog werkte als vroeger en dat hij tot zijn God zou treden met alle scherpte en lichtheid van het vernuft, waarmee hij Hem zo weergaloos en gevaarlijk had ge diend." (bl. 126). Eckhart, nauwelijks verstaanbaar pra tend, zegt: „Doordat ik gebiecht heb. ben ik veel dingen anders gaan zien." „Mijn zonden, meende ik. lagen op het terrein der formulering en mijn vijanden waren de woorden. Niet dat de woorden zich uit zichzelf tegen mij keerden, maar zij vielen in handen van andere woordge bruikers, die er hun eigen bedoelingen aan verbonden... Want ketterij, dwaling, is afhankelijk van het verstand, maar ketter Ismen door de wil." (128) „Maar sinds die biecht dan, van zoëven, heb Ik In de uiterste armoede van geest die mij ten deel viel, begrepen dat ik niet gezondigd heb door de woor den, maar tegen de mensen. Dat is de enig (bestaande èn de onvergeeflijke zon de... Wie zou de mens niet In liefde tege- moettreden. ook wanneer hij bijgeval niet in God geloofde?" (129) En Nikolaus vraagt zich af: welke S. Vestdijk mens doolt niet, die zulke begaafdheden heeft te beheren?.30). Het is of hier door de woorden van Nikolaus van Straatsburg heen Iets door schemert van een persoonlijke confiden tie van de schrijver, die zelf niet ver is van de dood en, wel verre van zich tot enige vorm van officieel christendom te bekeren, meeges'eopt is door het briljan te intellect en de merkwaardige rationele mystiek die de Keulse magister heeft voorgestaan. In de wrijvingen tussen de gemoedelijke Franciscanen met hun naïe ve emotionaliteit en de geleerde Domini canen, kiest de nu'eu. Vestdijk, via Eck hart en Nikolau6, duidelijk partij voor de intellectuele mensenliefde van de sterven de Eckhart. Zo heeft Vestdl'ks jongste publicatie iets sympathieks, ze als men dat op an dere wijze ook vroeger ondervond bij boeken als De filosoof en de slui|)j denaar, Het genadeschot en zelfs zo 'heidense' roman De held van tied sa. Is Het proces van meester E) daarom een 'grote' roman gewordt in meen van niet. En dat schrijf ik t<Lr,. het feit dat het boek bijna helemf langgerekte gesorekken bestaat. Rardï er volop gelegenheid was voor di sche beschrijving 3n. heeft de daarvan nauwelijks gebruik gemaak laat hij nu en dan luchtjes van schr mensenvlees van de Rijnkant aanv maar het is net of hij elke dramati uit de weg gaat *n verlangt dat de achter het breedvoerig gebabbel, zijnde Dom, zélf voorstelt. Is het de leeftijd de gemakkell te worden routine, overschat de schrij ng." verbeeldingskracht van de lezer? zij, Het proces van meestei Eckhi|P hoort weliswaar tot de meer aant lijke boeken van het fenomeen w Doorn, maar het 13 naar mijn bescl ,7.* mening toch niet geworden wat he kunnen zijn. Pelir terd n F eerst kter felgekleurde werkelijkheid van" he brV- deleeuwse Keulen, met de In aa"g|J€ de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 12