Er is hoop voor deze wereld in zijn geheel KERN Commenta< Diakonale werkers zijn wegenwachters Ambtenaar lid CPN mag zijn Bijna tienduizend mensen bezochten zendingsdag Acht Nederlanders naai assemblee in Nairobi Aantal zondagsscholen de 150 gepasseerd SOCIAAL OPSTANDING R.k.-Kerk stelt Ian Smith ultimatum Contact poging in Kampen Jongeren ontbreken Toerusting centraal Een woord voor vandaag Van de Gereformeerde Gemeente weigi itaire o (nam ^*a ZATERDAG 2 MEI 1970 (Van een onzer verslaggeefsters) A NTWERPEN Met de 24e bijbeldag gisteren in een zonnig Ant- werpen hebben de Vlaamse protestanten weer hun jaarlijkse ontmoetingsdag gehouden, die de kleine protestantse kerken even uit hun isolement haalt. Voor één dag werd de betrekkelijke een zaamheid van de kleine evangelische kerken doorbroken toen men zich samen, in gezelschap- van belangstellende Nederlanders ver diepte in kerkelijke vragen van deze tijd en in de evangelisatie, die daaruit moet voortvloeien. Voor het eerst maakte men geen gebruik meer van de zaal Majestic, omdat deze is afgebroken in verband met nieuwbouw. maar van de schouwburgzaal Roma in de buiten wijk Borgerhout van Antwerpen. Voor de bijbeldag wordt, zoals be kend, altijd 1 mei gekozen, omdat de- e dag in België als een socialistische feestdag wordt gevierd. Fanfare korpsen, optochten met veel rood en rijen toeschouwers lieten niet in het onzekere, dat 1 mei in België enthou siast wordt gevierd. Veel borden uit de optocht pleitten voor leefbaarheid in Antwerpen. De belangstelling voor de bijbeldag was iets minder groot dan andere ja ren, maar voorzitter ds. J. du Meu nier uit Mechelen schreef dit toe aan het feit, dat velen aan 1 mei een lang weekend hadden geknoopt. „Indien wij christen worden vloeit daar ook sociale verantwoordelijkheid uit voort", lichten wij uit de toe spraak van ds. J. Lukasse uit Genk. Hij sprak over een levende hoop voor een stervende wereld. Met de stervende wereld worden wij geconfronteerd bij oorlog, honger, rampen en lijden. Ook de mens is sterfelijk. Met deze realiteit worden wij niet graag geconfronteerd. Maar er is ook een geestelijke dood, die zelfs ernstiger is. Onze scheiding van Gods Woord maakt, dat haat, angst, jalouzie in het menselijk leven voor komen. DS. J LVKASSF. lerende hoop De reden van dat alles is de zonde, maar het antwoord op dat alles is de hoop. De oplossing is in Christus, die mens geworden is om leven te geven. In Hem is er voor deze wereld hoop. Persoonlijke bekering, ons hart ope nen voor Hem. kan in eerste in stantie, die hoop doen zien. Voor lichamelijk lijden is er de hoop in Christus, maar ook opstan ding voor de lichamelijke dood. Veel mensen geloven niet in de opstan ding, maar de Bijbel zegt het, aldus ds. Lukasse. Er is hoop voor de we reld in haar geheel. Christus zal te rugkomen en er zullen vrede en ge rechtigheid z(jn in de wereld. Andere sprekers waren gisteren prof. dr. W. D. Jonker uit Kampen over: Wat verwachten wij van de preek op en onder de kansel? en dr. G. Hartdorff uit Amsterdam over: God en de mens concurrent of bond genoten? SALISBURY De rooms-katho- lieke Kerk zal al haar scholen, wees huizen, ziekenhuizen en bejaarden huizen in Rhodesië sluiten, als de re gering van premier Ian Smith haar voorgenomen wet op het landbezit niet intrekt. Dit hebben de vijf bisschoppen in Rhodesië deze week bekendgemaakt. Zij zeggen, dat deze wet niet alleen tegen hun geweten indruist, maar het de kerk ook praktisch onmogelijk maakt, om te blijven werken zoals zij wil. Deze wet zou een einde maken aan het recht van blanke kerkewer- kers, om in „zwarte" gebieden te wonen en omgekeerd. De meeste protestantse heb ben zich bij het rooms-kaffolieke protest aangesloten. Premier Smith heeft hierop geant woord, dat de regering de godsdienst vrijheid niet wil aantasten en dat de kerken niet zullen vallen onder de wet op het landbezit. Volgende week zal hij een gesprek hebben met verte genwoordigers van de Rooms-Katho- lieke en de Angelicaanse Kerk. De Rooms-Katholieke Kerk heeft 705 scholen, negen kweekscholen en 47 ziekenhuizen enklinieken. Zuid-Afrika In Zuid-Afrika zijn de anglicanen in verzet gekomen tegen een rege ringsvoorstel, om negers te weren als administrateurs, typisten, telefonisten en winkelbedienden uit de blanke ge bieden. Een kerkelijke vergadering nam een resolutie aan, waarin het voorstel „duidelijk onchristelijk" werd ge noemd. De bisschoppen van Pretoria en Johannesburg Knapp-Fisher en Stradling hebben in een brief aan de regering geprotesteerd. Onder minister voor Bantoezaken Piet Koornhof heeft gezegd, dat het voorstel niet beoogt alle niet-blanken uit deze betrekkingen te verwijderen. Men wil alleen vermijden, dat niet- blanken met blanken, met name blan ke vrouwen, in dezelfde winkels, kan toren. fabrieken en hotels werken. De twee verpleegsters, die door de Gereformeerde Gemeenten naar West-Irian zijn uitge zonden. Links mejuffrouw Hof land. rechts mejuffrouw Van Moolenbroek. Muzikale medewerking werd ver leend door het Leger des Heils mu ziekkorps uit Dordrecht, later bijge staan door het zangkoor Gorkum Ontwaakt, bestaande uit 85 man, een interkerkelijk evangelisatiekoor. Achter de coulissen vertelde ds. Du Meunier nog even hoe de bijbeldag in het overwegend rooms-katholieke België „valt". Het wantrouwen van zo'n tien jaar geleden is lang zo groot niet meer. Er wordt op de aanplakbil jetten niet meer het woord „ketter" gekalkt. Wel is het zo, dat dit jaar nog een advertentie voor de bijbeldag in de Gazet van Antwerpen, dé grote rooms-katholieke krant van deze stad, werd geweigerd. In de krant van 1 mei lazen we wel, dat de „inval" van de Dolle Mi- na's in de gereformeerde synode De Gazet van Antwerpen niet onbe roerd heeft gelaten. Van onze kerkredactie) KAMPEN Naar aanleiding van de bespreking ter synode over de Vrijmaking heeft de gereformeerde kerk van Kampen een brief gezonden aan de drie vrijgemaakt-gereformeer- de kerken ter plaatse. In deze brief wordt gezocht naar "van beide Kanten geaccepteerd startpunt", om weer samen te. kunnen optrekken. De gezamenlijke gereformeerde wijkkerkeraden menen niet in staat te zijn, om tot een juiste beoordeling te komen van de gebeurtenissen in 1944. Zij stellen wel, dat vandaag niet meer zou gebeuren, wat er toen ge beurde, maar noemen het niet recht vaardig om "onze tijd" als norm te stellen voor de "tijd van toen". Men kan nu eenmaal niet de geschiedenis terugdraaien. Zij menen, "dat het goed zou zijn om heel het droevig gebeuren over te geven in de handen van de Here, om dat Hem het oordeel toekomt en dan in een elkaar vergevende -houding, vergetende wat achter ons ligt, samen verder te zoeken hoe wij de eenheid van de gemeente van Christus kun nen dienen". De brief is gezonden aan de Visee- groep, de Kamohuis-groep en de Korenberg-groep. Middagpauze op de bijbeldag en mejuffrouw ds. G. S. Westeroul van Meeteren uit Rotterdam. De remonstranten zijn geen lid vle de Hervormde Wereldbond, maar a van de Internationale Congregation! listische Raad, die in Nairobi met f HWB zal fuseren. Begrip DEN HAAG Acht Neder landers zijn afgevaardigd naar de assemblee van de Hervormde Wereldbond, die van 20 tot 30 augustus in Nairobi, Kenia wordt gehouden. Weinig blijkt te zijn terechtgeko men van de wens naar verjonging van •de delegaties naar dergelijke assem blees. Deze wens is de laatste jaren herhaaldelijk internationaal uitgespro ken. Voor de lutherse assemblee, die deze zomer in Porto Alegre wordt ge houden, is zelfs bepaald, dat een vijfde deel van de deelnemers jonger moet zijn dan 25 jaar. Van de acht Nederlandse afgevaar digden in Nairobi is er slechts één beneden de veertig: de 33-jarige dr. B. de Gaay Fortman. De gemiddelde leeftijd van de Nederlanders, die naar Nairobi gaan, is 49 jaar. Voor de Nederlandse Hervormde Kerk gaan dr. E. Emmen (hij is een van de vice-presidenten van de HWB), dr. R. J. Mooi, algemeen secretaris van de synode, mejuffrouw dr. W. Timmermans van de Hervormde Vrouwendienst en ds. B. A. van Don- kersgoed, die al in Kenia is als zen- 9WOUH dingspredikant van de Gereformeer de Zendingsbond. De Gereformeerde Kerken hebben dr. De Gaay Fortman, die docent aan de universiteit van Loesaka, Zambia is, afgevaardigd en prof. dr. G. E. Meuleman (VU). De Remonstrantse Broederschap prof. dr. G. J. Hoenderdaal uit Leiden JJTET doet wat vreemd aan, P Nederland begrip heeft vooi^l Amerikaanse militaire actie in Ca bodja, terwijl president Nixon IVT eigen land en vrijwel overal 11 wereld onder kritiek wordt bedoh Dat begrip wordt echter bepaald d|oo de beperkte duur en het bepeijdle doel van de actie. Het vertrouwei ilen Nixons beleid draagt een voork karakter, omdat het kabinet niet vooruitlopen op de gebeurtenisse Nederland heeft het niet nodig vonden, nu reeds zijn verontrus uit te spreken. Te hopen valt, dat 0g over zes weken niet tot de ontdsati king komt ten goed van vertrouw gel te zijn geweest. aat «e Iff (Van onze kerkredactie) LUNTERE NDe vereniging van diakonale werkers is thans op dc Blije Werelt bijeen om het vijftigja rig bestaan dezer organisatie te her denken en officieel een gedaantever wisseling te ondergaan Ook vrouwe lijke diakonale werkers kunnen na melijk thans lid zijn of worden. De vereniging wil iets zijn voor al len die het helpen, opvoeden, verple gen, genezen en verzorgen van jonge en oude mensen als beroep uitoefe nen. Werkers, die daarin medemens willen zijn en daartoe kracht willen putten uit en zich gedragen weten door hun levensovertuiging en hun geloof. De voorzitter van het voorlopige bestuur, de heer G. H. J. Heideman, sprak over de werkers als wegen wachters. We willen immers zijn technisch bekwame mensen, die bo vendien voor allerlei andere zaken dan het directe werk de nodige aan dacht moeten kunnen opbrengen: het werkelijke leven, zoals door God be- doeld voor alle mensen. Hij memoreerde de oprichting van de stichting Toerustend en initiërend I diakonaat. De vereniging bestaat bij de gratie van en is er voor de ieden. I De stichting stelt zich breder op. Deze stichting wil aan bijbelstudie j grote voorrang geven, omdat men het kennen en verstaan van bijbelse no ties onmisbaar fundament acht voor een bijdetijds, slagvaardig diakonaat. Bemoedigend Tot de vereniging is inmiddels een aanzienlijk aantal nieuwe leden toe getreden. Het begin er is gefuseerd met de Nederlandse diakonessen kan alleszins bemoedigend worden genoemd. In het nieuwe bestuur zul len heel nadrukkelijk ook dames zit ting krijgen. Voor de toekomst stelde de heer Heideman als noodzakelijk het insvel- len van een commissie van toerusting, die vooral van belang kan zijn voor de ionge diakonale werkers, die vrij stelling hebben van militaire dienst. Er zal ook een verenigingsblad moe ten komen en aangestuurd zal moe ten worden op een nauwer contact met kerken en andere instanties. De adjunct-directeur van Barti- meus in Zeist dr. K. Heslinga, lid der vereniging, gaf een uitvoerig histo risch overzicht van de vereniging, die hij schetste als een boom, die in het lentetij van het reveil begon te groe nen, die rijpe vruchten heeft gedra gen en stormen kon trotseren tot vandaag de dag. Maar er zijn thans schrale winden. 1 die soms schadelijker blijken te wer ken dan stormgeweld. Men zegt vaak: j we leven in de welvaart, alle moge- I lijke sociale voorzieningen zijn ge troffen. Waarom dan nog een aparte tak van diakonale werkers? Met andere woorden: er is geeste lijke vervlakking. De kerk verliest meer en meer terrein. Men schermt in de moderne theologie graag met woorden als medemenselijkheid. Maar zo'n woord krijgt pas gestalte en inhoud als Christus in ons leeft. Wij kunnen pessimistische gezich ten trekken en klagen dat de herfst zich aankondigt. Beter is het evenwel elkaar toe te roepen: broeders en zus ters, maakt u op en wordt verlicht, want uw Licht komt. Zo gaan wij samen de toekqpist in als kinderen des Lichts. QOK ex-president Johnson me kei dat Nixon bij het overwegenrs" zijn politieke stappen in Zuido< Azië steun verdient van alle vn heidslievende mensen. Want: Amer kan zich niet uit de wereld ter trekken. Deze nogal emotionele reactie Johnson getuigt eveneens van b« voor de moeilijke situatie, Waate fc Nixon zich bevindt: „God weet 1 de president die steun nodig heeft, ik weet het omdat ik op die post I gezeten." Johnson weet tevens, hoe mocif een eenmaal ondernomen miiitf actie in de hand kan worden houden. Onder zijn bewind nam aantal Amerikaanse militairen f Vietnam toe tot ongeveer een miljoen. Ervaring JOHNSON was ook de man. die J kritieke ogenblikken gehoor te geven aan de militaire ders die de strijd in Vietnam Cambodja wilden uitbreiden, tene .^h de daar de vijand in zijn schuilpli te kunnen opzoeken. Johnsons pleidooi kan dan ook all 'u betrekking Jiebben op het beper er doel en de beperkte duur van actie. Hij kan geen voorstander i ;an van stappen die tot uitbreiding de oorlog leiden. Zowel kritiek als begrip moeten V| Nixon aanleiding zijn, zich strik! houden aan zijn toezegging inzake beperkte karakter van de actie. Doet hij dat niet, dan wordt zijn loofwaardighcid ernstig aangetast. DEN HAAG Het lidmaat schap van de CPN zal in de toe komst niet langer grond van ont slag voor een ambtenaar kunnen zijn. Dit heeft de ministerraad gisteren besloten. Het besluit is ook van toepassing op het lid maatschap van de Eenheidsvak centrale, de Arbeidersbond voor Cultuur, het Algemeen Neder land Jeugd Verbond en de Ne derlandse Vrouwen Beweging. Het algemeen rijksambtenaren reglement zegt dat een ambtenaar eervol kon worden ontslagen „indien, naar het oordeel van het tot ontslag verlening bevoegd gezag, uit zijn ge dragingen een zodanige gezindheid blijkt dat geen voldoende waarborg aanwezig is, dat hij zijn plicht als ambtenaar onder alle omstandighe den getrouwelijk zal volbrengen." Deze gedragingen omvatten onder meer het lidmaatschap van de CPN en mantelorganisaties. De lijst van verenigingen zal nu worden geschrapt, evenals de zin snede „naar het oordeel van het tot ontslagverlening bevoegd gezag." Rppnpninorfiurprk" erk we: et pre Hoogenkam te Amsterdam; te Wag< 6611 Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Veere, kand. H. ningen, P. de Haas te Luxemburg. Aangenomen het beroep van gen. syn. tot pred. voor bw. (secret ris van de raad voor de eredienst), i eth' W. Lazonder te 's-Gravenhage; de b< rscl noeming tot bijst. i. h. past. te Schalk wijk, E. Schroten, em. pred. te Har dijk melen. Emeritaat verleend aan M. J. Visser te Rotterdam. GEREF. KERKEN Beroepen te Dinxperlo en te Wesl il!?( terschelling-Midsland, kand. B. B pi" Breeman te Kampen, die geen ver1 d< dere beroepen in overweging kan ne men; te Hoogstede (Dtsld), K. D. Gel ber te Zuidhorn. benoeming Baljet te Wons '\e Aangenomen de vlootpredikant, E. Pingjum. Emeritaat verleend aan S. Hoekstr nda te Oude Wetering. >ET GEREF. KERKEN (VRIJG.) óe Beroepen te Delfzijl, D. Nieuwen op huis te Harlingen. var ;cf>ET de ~3°ui\ mde °"der elkander" Dat zegt de apostel Paulus tot de Thessalomcenzen. Zijn oproep komt nadat hij in zijn brief heeft ge schreven over de komst van Christus en de leden van de christelijke gemeente heeft aangevuurd tot waakzaamheid en nuchterheid. Wij moeten leven naar de toekomst. In het leven, waarin wij nü staan, -al heel praktisch van die rijke toekomstverwachting iets 2ichtbaar erJ merkbaar moeten worden. Oók door het houden van vrede onder elkander! Christenen moeten de grootste vredestichters zijn. Dat zijn zif aan hun naam verplicht. Zij geloven namelijk, dat het rijk van vrede komende isDaarom zullen zij in alle levensverbanden en -verhoudingen voortdurend moeten streven naar het behoud of hel herstel van de vrede. Zeker onder elkaar! De werkelijkheid is echter dikwijls zo anders. Wie het christelijke leven ook maar een beetje kent, die moet alleen maar bedroefd zijn over zoveel onvrede. De onderlinge nijd en het elkaar niet verdragen - zijn het geen symp tomen van een instelling, die mijlenver verwijderd is van het „vrede houden onder elkaar?" De oproep wakker en nuchter te zijn met het oog op de komende dag des Heren vindt zijn directe verlengstuk onder meer in dit houden van vrede onder elkaar Wc lezen vandaag: Psalm 7 vers 1 tot 18. We lezen morgen: Psalm 8 vers 1 tot 10. Ds. H V roegindewey: werk niet afgedaan (Van onze kerkredactie) UTRECHT De allereerste op dracht die de bijbel ons meegeeft, ook voor ons Zondagsschoolwerk, is dat we van de Heere Jezus spreken. Dat we vertellen aan de kinderen van de enige Naam onder de hemelen tot za ligheid gegeven. Met de bijbel zullen we tot mensen gaan en elkaar daarop aanspreken. Opdat de Schriften van God alles te zeggen zullen hebben in ons leven en wij zo gevormd zullen worden tot mensen Gods. Op de vanmiddag te Utrecht ge houden jaarvergadering van de Ne derlands Hervormde Zondagsscholen- Ds. ff V'roepindeieeij bond op G.G. zei dit de voqrzitter. ds. W. Vroegindewey te Katwijk aan Zee. Hij riep op ook via het Zondags schoolwerk dienstbaar te zijn aan de opbouw en verwerkelijking van een kerkelijk leven, zoals dat in de bijbel getekend wordt. Waarin Christus al les te zeggen heeft en we met Hem als Koning en Vernieuwer in de pas zullen lopen. We zullen aldus ds. Vroegindewey. elkaar er voortdurend aan moeten herinneren welke verplichtingen dit meebrengt. Daarbij kunnen we in moeilijkheden geraken, omdat van daag voortdurend gepropageerd wordt als zou de Kerk hebben afge daan, dus ook het Zondagsschool werk. De predikant ging vervolgens uit voerig in op allerlei secularisatieten denzen, waardoor de fundamenten van de Kerk op een revolutionaire manier worden ondergraven. In een fel activisme kunnen- we el kaar doodmoe maken, maar de zonde zullen we er niet mee van de aarde opruimen. Het optimisme van men sen, die menen op eigen kracht het Koninkrijk der hemelen tot openba ring te kunnen brengen, zal één grote teleurstelling blijken te zijn. Alle fu turologen met elkaar kunnen van de ze wereld geen paradijs maken. Deze wereld blijft de wereld die in het boze ligt. Onze verwachting kan al leen van de Heere Jezus zijn. Die alles door vrede zal doen bloeien. Uit het jaarverslag bleek, dat er thans 152 zondagsscholen bij de bond zijn aangesloten. Het aantal leiders en leidsters bedraagt ongeveer 17C0. (Van een onzer medewerkers) HILVERSUM Meer dan ne genduizend leden van de Gere formeerde Gemeenten waren op Koninginnedag bijeen in de gro te Expohal voor hun jaarlijkse zendingsdag. Deze grote toeloop (honderden be zoekers moesten met een staanplaats genoegen nemen) was wel verwacht, daar zendingspredikant ds. G. Kui.it uit West-Irian met zijn gezin met verlof in ons land is en ook zendings verpleegster Cobv van Rossum uit Nigeria Ook zouden deze dag de beide ver pleegsters mejuffrouw J. Hofland uit Waar der en mejuffrouw M. P. van Moolenbroek uit Middelburg worden uitgezonden. Zij vertrekken 11 mei naar West-irian om het werk daar uit te breiden. Ds. G. Zijderveld uit Middelburg had de leiding van deze dag, omdat de voorzitter van zendingsdeputaten ds. H. Rijksen uit Gouda door ziekte verhinderd was. Na ds. Zijdervelds openingswoord uit Jesaja 42 vertelde ds. L. Huisman uit Vlaardingen van de financien. Hij was bijzonder te vreden. In 1969 werd voor dit zen dingswerk in totaal 850.000 gulden ontvangen. offers ln zijn toespraak wees ds. Huisman verder op de geschiedenis van Gi deon. die bij Pniel en Sukkoth de Midianieten vervolgt en daar vraagt „Geef ons enige bollen broods aan dit volk. dat mijn voetstappen volgt" God vraagt van ons niet. of wij alle maal naar de zendingsvelden gaan. aldus ds. Huisman. Hij vraagt ook niet om ons huis. onze auto, geen maandsalaris. God vraagt alleen maar om enkele bollen broods, dus zo. dat wij door onze offers het werk onder de heidenen mogelijk maken, maar bovenal door ons gebed. Ds. Kuijt sprak over Mattheus 24 14 „En dit evangelie des koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen. „Wij allen, van welke huidskleur ook, zullen een nieuw hart van God moe ten krijgen, wil het wel met ons zijn." De leerlingen van de bijbelschool gaan dagelijks de dorpen der Pa poea's in, om het evangelie van vrije genade in alle eenvoud gte brengen. Deze bijbelschool is spontaan ont staan doordat in moeilijke omstandig heden van bedreiging deze mensen kwamen vragen „Toean, vertel ons een bijbels verhaal." stokjes Ds. Kuijt toonde tijdens zijn toe spraak tien stokjes, die hij van het stamhoofd Liok gekregen had. Deze stokjes spraken boekdelen, want elk stokje stelde een leven voor, dat Liok vermoord heeft. En Liok vertelde bi.i ieder stokje wie het was, die hij ver- Door de werking van Gods Geest, aldus ds. Kuijt, hebben zij hun afgo den verbrand, maar ook beleden, dal zij met een onwedergeboren hart het Koninkrijk van God niet kunnen in gaan. Daarop volgde de eerste doops- bediening, waarbij de mensen hoofd voor hoofd ondervraagd werden inza ke hun belijdenis. Intussen zijn in dit gebied in het binnenland van West- -Irian negen gemeenten ontstaan. Nadat ds. J. van Vliet uit Aagte- kerke (over Nebukadnezars droom van het beeld) en ds. P. Blok uit Dirksland gesproken hadden, ging ds. Zijderveld over tot de uitzending van de verpleegsters Hofland en Van Mo lenbroek. Hij stelde de vragen en sprak hen toe. waarna hen „De Heer zal u steeds gadeslaan" werd toege zongen. Vervolgens werden zij nog toegesproken door dr. I. H. Enklaar namens de zendingshogeschool te Oegstgeest. Daarna vertelde mevrouw Kuijt een zendingsverhaal voor de kinderen en sprak zuster Van Rossum over het •werk in de Bethesdakliniek in Nige ria en het vele, dat daaromheen ge beurt. Vierjarige Ruth, door haar uit Nigeria meegebracht, kreeg op het podium enkele poppen. Ds. D. Hak kenberg uit Dordrecht sloot de sa menkomst. De collecten brachten 51.820 gulden op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2