HOOGSTE LEVENSKANSEN VOOR BABY
DANKZIJ (70 JAAR) KINDERVOEDING
Christenen zonder duivel?
DEZE
WEEK
Kanttekening
Staan in vrijheid
Oranje-Jefje is er weer
ZATERDAG 2 MEI 1970
Maar waarom zeg ik dat
allemaal eigenlijk, jullie letten toch
niet op, jullie hebben heel andere
dingen aan jullie hoofd, wat zouden
jullie ook met het Evangelie moeten
doen, met de profeten, wat hebben
jullie met boeken te maken, waar
jullie toch alleen maar op diefstal
uit zijn en op echtbreuk, op eten en
drinken, vervloekte gierigaards, bru
ten en hoeren, vreetzakken en moor
denaars, afgunstige ondieren, het
Evangelie betekent niets voor jullie,
oh schurken, schurken zijn jullie
mijn zeer geliefden, waar zal ik voor
jullie nog redding kunnen vinden.."
Is dit een passage uit een middeleeuw
se donderpreek? Het lijkt erop. want bo
ven het stuk In kwestie staat ..De grote
preek van pater Bernardus". Het is een
predikatie tegen d9 duivel en zijn demo
nen, over de tekst: „Als nu de satan de
satan uitdrijft. !s hij met zichzelf in strijd:
hoe kan zijn rijk dar. standhouden?"
Je moet het kwaad met het kwaad uit
drijven, zegt de (pseudo-)pater Bernar
dus. Je moet slim op de loer gaan liggen
en voor iedere vei leiding van de duivel
een tegenmanoeuvre paraat hebben. De
-K- Leszek Kolakowski
vertwijfeling moet je bestrijden met be
hulp van uitspattingen-, goddeloze dorst
naar kennis, curieus onderzoek, genezen
met luiheid.
„De luiheid moet je weer met afgunst
bestrijden, en afgunst met hoogmoed,
hoogmoed met ijcelheid. ijdelheld met
gierigheid en gierigheid met wellust en zo
zul je elke bekoring van de duivel met
een duivelsbezem wegvegen De kracht
van de verleiding moet gebroken worden
door er onmiddelliik aan toe te geven.
U begrijpt er niets meer van, lezer?
Laat ik u dan vertelen dat ik bezig ben
te citeren uit een boek van Leszek Kola
kowski, Gesprekkon met de duivel (uitg.
Moussault, Amsterdam, 164 dichtbedrukte
bladzijden, prijs f 10.90).
Dit werk van deze rooms opgevoede,
Poolse marxist bevat acht verhandelingen
over het kwaad en twee stukken in ge
spreksvorm. Kolakowski Is eigenlijk filo
soof; in het zondagsblad van 27 decem
ber 1969 besprak ik een bundel opstellen
van zijn hand. D9 gesprekken met de
duivel zijn in wezen ook wijsgerige ver
handelingen, maar vermomd als literaire
fantasieën.
Tegen het eind van zijn woordenrijke
preek komt bij pater Bernardus de aap
uit de mouw. of liever het duivelsstaartje
van onder de pij en de hoorntjes van
onder het voorhoofdshaar Hij geeft toe
uit de hel te zijn gukomen „maar juist uit
liefde voor jullie, louter en alleen uit mijn
grote liefde voor jullie ben ik duivel ge
worden"... „Want een engel Is Juist pure
goedheid, mijn dierbaren, dat weten jullie
toch. nietwaar? En wanneer dat zo is, hoe
zou hij die de goedheid zelf is dan kun
nen weten hoe hij met het kwaad moet
omgaan, hoe hij de ouivel moet bestrijden
en hoe hij hem op zijn listen moet be
trappen? Hij weet het niet mijn geliefden,
hij kan het niet weten (en nu ga Ik cursi
veren. C. R.) .omdat het goede geen
raakvlak heeft met het boze, en het goe
de kan het boze dus ook niet bestrijden,
en alleen het boze, dat wat zuivere boos
heid is, de duivel, alleen hij is in staat
om de duivel te overwinnen
Een briljant geoachtenspel, deze so
fistische bewijsvoering! Wil Kolakowski,
die het roomse q9loof van zijn opvoeding
verloren heeft, aantonen dat het hele
denken over goed en kwaad, zoals het
christendom dat doet, In de lucht hangt?
Natuurlijk kunnen hier onmiddellijk zowel
de theoloog als de filosoof op de ketting
springen en vragen met welk recht hier
goed en kwaad als gelijkwaardige groot
heden tegenover elkaar worden gesteld.
Een vraag die een heel complex van vra
gen in beweging brengt.
Maar Kolakowskl's boek heeft een
dubbele bodem. Het duidelijkst wordt zijn
bedoeling In het \ijfde stuk, dat als titel
heeft „Stenogram van een wijsgerige
persconferentie die de duivel 20-12-1963
in Warschau gaf". De duivel verbaast
zich over het gemak waarmee de christe
nen het geloof aan zijn bestaan loslaten.
En hij wijst hen op de consequentie. „De
duivel laat men het gemakkelijkste vallen.
Daarna komen de engelen vervolgens de.
Drieëenheld en tenslotte God."
Af en toe gaat de duivel naar de kerk
en doet zijn bast niet te glimlachen.
„Waarom mijdt u rr.lj mijne heren? Bent
u bang dat de ongelovigen u zullen be
spotten, bent u bang dat er in de caba
rets moppen over u getapt zullen wor
den? Sinds wanneer vreest de gelovige
de smaad van helotnen en ketters?"
De Kerk is doof geworden, zij voert
een wedloop met de tijd, zij wil modern,
vooruitstrevend, hygiënisch, functioneel,
produktief, getraind, moedig, gemotori
seerd, communicerend, wetenschappelijk,
zuiver en energieK zijn... Wie moet u ver
loochenen om in aeze wereld erkenning
te vinden? De duivel? Alleen maar de
duivel? Denkt u weikelijk dat dit de enige
concessie is?"
„Mijne herenl U bent slechts voor één
ding bang: dat men u voor conservatief,
voor middeleeuws houdt, dat men u zal
uitlachen omdat u ouderwets bent. dat
men u kan verwijten dat u onhygiënisch,
oudbakken, onsportief, onwetenschappe
lijk, armlastig en oneconomisch bent. Dat
is het enige waarvoor u bang bent en om
dit verwijt te ontzenuwen mobiliseert u In
koortsachtige haast uw drukkerijen, ban
ken en politieke partijen, uw Corbusier-
kerken en uw abstracte kerkramen."
„Zeker, ik lijd geen schade wanneer u
ten onder gaat. Gaat u maar rustig ten
onder, ik ben er tenslotte niet bij, u gaat
helemaal alleen ten onder.... Noemt u
zichzelf christenen? Christenen zonder
duivel? Nou vooral* maar, het gaat mij
niet aan."
Het spreekwoord zegt: elke conse
quentie voert naar de duivel, maar het is
hier juist de Inconsequentie die naar de
duivel voert. Laten overigens de behou
denden onder onze lezers niet menen dat
zij in de scherpe denker Kolakowski een
pleitbezorger hebben gevonden. Natuurlijk
zegt hij rake dinqen maar die dubbele
bodem bij hem betekent dat hij de
rooms-katholieke kerk integraal tot een
voorgoed verleden periode wil rekenen.
Modernisering, meent hij. leidt alleen
maar tot afbraak. Een aggiornamento is
onuitvoerbaar an leidt tot niets, in de
letterlijke zin des woords. Maar ook de
atheïsten worden door de duivel op de
korrel genomen. Zij doorzien de diepten
van het kwaad niet
Dat is „die vernietigende kracht die
alleen maar kapot wil maken... De satan
is pas goed op dreef wanneer de vernie
tiging een doel 00 zichzelf is... Het kwaad
dat zichzelf als net kwaad zonder meer
rechtvaardigt kunt u niet van zijn levens
kracht beroven. L)e duivel kan men niet
hervormen. De duivel kan men ook niet
verklaren."
Zo komt Kolakowski ten diepste tot
een soort coëxistentie van goed en
kwaad van eeuwigheid, een oude dwaling,
zal de dominee op catechisatie zeggen.
Het is aan theologen en filosofen om
zijn denkbeelden vakkundig te analyse
ren. Maar wij als leken en nieuwsgierige
lezers trekken ons op aan zijn briljant
dialectisch gedachtenspel Hij heeft ons
eraan herinnerd dat men niet aan God
kan geloven zonder het bestaan van de
duivel te erkennen en dat men met zijn
geloof niet moet knoeien. Evenals bij het
vorige boek, heb ik maar een kleine
greep kunnen doen.
„Mijn moeder kreeg zeventien
kinderener leven er nog acht
Dat kunt u krasse ouderen nog ho
ren zeggen. Rond 1900 stierf één op
de vijf pasgeborenen. De oorzaak
was vaak dat de moeder haar zuige
ling niet zelf kon voeden. Men gaf
de kinderen tvel melk van geiten
ezelinnen of koeien. Die van geiten
had een te hoog vetgehalte, koemelk
veroorzaakte ook voedingstoornis,
en ezelinnemelk tvas alleen voor
rijken betaalbaar. Tien jaar geleden
overleed één op de 55 pasgebore
nen. Nu hebben 69 van de 70
babies een levenskans. Ons land is,
dankzij de goede voorlichting, een
net van consultatiebureaus, en de
„kunstmoeder uit Zoetermeerwel
varend op dit gebied. We staan op
de wereldranglijst zeer hoog geno
teerd.
De Duitse professor Backhaus
had omstreeks de eeuwwisseling
moedermelk geanalyseerd. Hij
ging uit van koemelk met een
vrij laag eiwitgehalte en een
hoog vet- r-n melksuik-ergehalte.
Dit receDt kwam in het nieuws
als de Backhauskindermelk.
Op een medisch congres in
Berlijn was ook de toenmalige
inspecteur van de Volksgezond
heid uit Nederland aanwezig.
Hij kreeg toestemming de
Backhausmelk in ons land te
laten vervaardigen Er werden
twee voorwaarden aan verbon
den: het produkt zou gewoon
in de winkei te koop moeten
zijn en het oedrijf dat de pro-
duktie ter hand nam moest de
naam Nutricia voeren. Nutricia
wil zeggen: voedstel.
Nu was de broer van die in
specteur direkteur van de
stoomzuive'fabriek Wilhelmina.
Het lag voor de hand dat „Wil
helmina" werd omgedoopt tot
Nutricia, (in 1901) en de pro-
duktie van de kindermelk ter
hand nam.
Voedingsstoornissen bij pas
geborenen bleven de aandacht
vragen. Men ontdekte dat kar
nemelk, een bijprodukt na de
boterbereiding, uitstekende zui
gelingenvoeding was. In 1905
werd voor het eerst karnemelk-
voeding bereid bij Nutricia.
Deze voeding, samengesteld
DEYRIJDIKG was voor ons herwonnen
vrijheid. Beter wellicht nog: herkregen
vrijheid. Zij was ons door vreemden ont
roofd. Anderen waren het die haar terugga
ven. In deze dagen herdenken wij dat alles.
Ook wat het heeft gekost. Het is goed dat
we dat doen. De bübel draagt ons op om
opmerkelijke zaken uit het verleden aan on
ze kinderen te vertellen. En uitredding uit
dodende druk is zeker een opmerkelijke zaak.
Dat doen we deze dagen. Maar onwillekeurig
doen wc méér. Wie in 1970 denkt aan 1945,
die verrekent, tegelijk en als vanzelf, de ja
ren, die kwart eeuw, aan ervaring die in
middels werden opgedaan. Ervaring van be
vrijd zijn. Ervaring aan menszijn. Ervaring
ook aan onszelf.
En dan veroorzaakt het terugdenken, bij de
dankbaarheid waartoe het opwekt en waar
toe ook alle. aanleiding is. een katterig ge
voel. Vrijheid moest eigenlijk geen kostbare
zaak zijn, maar een vanzelfsprekend iets,
heel wezenlijk immers voor de mens. In feite
blijkt ze kostbaar aan alle kanten. Ze kan
verloren gaan. maar wie haar bezit weet
niet altijd het juiste met haar aan te vangen.
En zo is ook in deze vijfentwintig jaar de
vrijheid geworden wat ze waarschijnlijk al
le eeuwen door is geweest: een vraagstuk,
een voorwerp van wijsgerige bespiegeling,
een omstreden zaak, een verwarrend begrip
ook.
'POEN onlangs een Grieks verzetsdichter
zijn vaderland, en daarmee de onvrij
heid, kon verlaten, sprak hij van een bittere
vrijheid. Hij dacht aan die allen wie het
aan vrijheid ontbrak. Inderdaad z(jn er dat
velen, ook buiten Griekenland. Daarmee is
onze vrijheid tot een bittere geworden. Want
wie kan gelukkig zijn als hij weet heeft van
ongelukkigen?
Maar ook daar waar zij in ruime mate ge
vonden wordt, schijnt zij met gevoelens van
onbehagen gepaard te moeten gaan. Vrjjheid
het woord zegt het al tendeert naar het
volstrekte. Wie daarnaar zijn bezit aan vrij
heid afmeet, kan zich tekort gedaan achten.
Tegelijk echter Is er bezorgdheid bij wie me
nen dat anderen in hun drang naar vrijheid
en vrijheidsbeleving duidelijk te ver gaan.
Die drang naar wat men als volstrekte vrij
heid zou kunnen aanmerken is onmisken
baar. Vanuit de hoge graad van materiële
vrijheid zoals deze mocht worden bereikt
er zijn immers bij ons nauwelijks zorgen
meer om het materiële bestaan wil men
nu ook in andere opzichten onbevangen in
het leven staan. Wrijvingen, indien zelfs niet
botsingen, met mensen en machten, met „de
gevestigde orde", met „structuren", met wat
niet al. zijn daarvan het gevolg.
HTOEN wij, nu vijfentwintig jaar geleden,
onze vrijheid herkregen, herkregen wij
haar, zoals altijd het geval is. als een nieuwe
mogelijkheid, een nieuwe kans, een nieuwe
opdracht, een nieuw begin. We herkregen
haar als een in beginsel ontzaggelijke waarde.
We herkregen haar nadat we zojuist aan
den lijve en aan de geest hadden ondervon
den dat men haar ook kwijt kon raken, dat
ze er ook niet kon zijn.
We herkregen toen niet alleen maar de vrij
heid, we werden bovendien in de vrijheid
gezét. De vrijheid werd tot ruimte voor het
leven en voor de verwezenlijking en ont
plooiing daarvan. Vrijheid dus met een doel.
De beleving van die vrijheid zou een men
selijk iets moeten zijn; maar in plaats daar
van is zij tot een kunst geworden, tot iets
wat men moet leren. En Ieren is altijd hoe
het moet en óók hoe het niet moet.
De vraag rijst dus: wat hebben we er deze
kwart eeuw na het bevrijdingsjaar 1945 van
terecht gebracht? In deze vraag schuilt im
mers de wezenlijke betekenis van deze her
denking, die voor ons heeft te fungeren als
een soort tussenbalans. Mensen-op-weg die
we zijn, houden we even de tred in, zien we
terug, zien we rondom; maar straks moeten
we weer voort.
TAAN blijkt de vrijheid dus een vraagstuk.
Men kan dan heel wel de stelling ver
dedigen dat een grote mate van vrijheid ons
aller deel is. Men kan echter ook de stel
ling verdedigen dat de vrijheid betrekkelijk
is en dat wij worden omgeven door een
reeks van wetmatigheden, waardoor mens
en menszijn worden benauwd en die, om te
spreken in eigentijdse taal, soms vanzelf als
een nieuw „structureel geweld" moeten wor
den aangemerkt.
Ook nü, in 1970, blijken de vragen met be
trekking tot de vrijheid levensgroot aanwe
zig. De bevrijding van de vreemde druk
dat is wel gebleken heeft niet mogen zijn
het binnenleiden van mens en mensheid in
een staat van probleem- en zorgenloosheid.
Integendeel, nadat we in de jaren van druk
en bezetting onze gedachten geconcentreerd
hadden op de vraag: komen we hier door
heen?, bleek de ruimte waarin we werden
gesteld tot een wijd veld waarin ook de ver
warring welig tierde.
En daarom blijft ook in 1970 het juiste zicht
op de vrijheid onverminderd geboden. Men
selijke verabsolutering ervan kan de oplos
sing niet zijn; oplossing kan alleen zijn: zin
geving aan de vrijheid. De uitdagende tijd
waarin wij leven daagt ook daartoe uit.
IJ ET heimwee blijft, het heimwee naar een
leefbaar leven, waartoe we nog van veel
moeten worden bevrijd. Van onzekerheid en
angst bijvoorbeeld. Maar ook van onkunde en
misverstand. Ook van frustraties die immers
zo vaak het gevolg zijn van machteloosheid
juist met betrekking tot de vrijheid. Frus
traties van mensen die zich afvragen of wij,
die in 1945 aan de strik van de vogelvanger
ontkwamen, sindsdien ons zelf toch weer niet
op andere wijze de das om hebben gedaan.
De problemen met betrekking tot de vrijheid
zullen er altijd blijven. Een laatste woord
zal altijd overblijven. Misschien is er toch
wel een beslissend woord mogelijk. Name
lijk, dat wie vrij wil zijn voor zichzelf en
wie ook voor anderen het zicht op de vrij
heid wil openen, niet beter kan doen dan
zich zelf gevangen te geven. Aan de Heer
die ook eens het leven hergaf en daarmee de
nieuwe kans op levensontplooiing. Nieuwe
kans op het waarlijke mens-zijn. waarvan
we anders niet zo bijster veel terecht bren
gen.
Laten we daarom maar gaan staan èn
verdergaan in die vryheid waartoe HU
ons, ook in 1945 en eigenlijk elke dag op
nieuw, vrijgemaakt heeft.
DIEMER
uit gecondenseerde karnemelk
met rijstebloem en suiker, is
nog in de handel. Het is een
calorie-arme vetarme voeding
voor een gezonde zuigeling van
nul tot twee maanden. Soms
wordt het ook als bijvoeding
naast borstvoeding voorgeschre
ven.
Het bedrijf specialiseerde zich
op baby- en kleutervoeding en
dieet-voedingen. In de loop der
jaren werden vele andere melk-
voedingen ontwikkeld. Men
heeft nu produkten die qua sa
menstelling zoveel mogelijk lij
ken op die van moedermelk. Er
zijn ontelbare baby's mee opge
groeid; geen moeder behoeft
een schuldgevoel te koesteren
als zij haar baby niet zelf kan
voeden, al is het buiten kijf dat
er niets boven moedermelk gaat
voorde pasgeborene.
De vervaardiging in een fa
briek heeft voordelen boven het
bereiden thuis, dat dikwijls ook
veel tijd vergt, iets wat een
jonge moeder bepaald niet in
overvloed bezit Ze is zelf nog
labiel, moet er vaak uit voor
een nachtvoeding en stelt hoge
eisen aan debaby-was.
De fabriek zorgt voor een
constante samenstelling, bacte
riologische betrouwbaarheid,
snelle bereiding, lange bewaar-
tijd en een zo constant mogelijk
uiterlijk en structuur van de
voeding.
Na de Tweede Wereldoorlog
veranderden de inzichten om
trent de voeding van baby's
Nieuwe oa by voedingen krijgen
nu een uitgebalanceerde hoe
veelheid eiwit, vet, koolhydra
ten en mineralen. Jonge moe
ders vervangen de fles door het
bordje pap als het kind vijf of
zes maanden oud is
De overgang van fles naar
bordje >s een hele stap. Tegen
woordig kan die soepel verlopen
dank zij de nieuwe babypap
waaraan alteen maar water toe
gevoegd behoeft te worden. Het
bevat melkbestanddelen, drie
verschillende granen, vitami
nen, mineralen en zelfs honing.
Deze voeding -behoort tot de
modernste ter wereld.
Voedingen in poedervorm
werden voor de oorlog toegepast
in tropiscne landen (Nutricia
voert 25 pet van haar produk
ten uit naar 70 landen) Poeder
is licht in gewicht en gemakke
lijk in het gebruik. Na de oorlog
In 1968 bedroeg de kindersterfte slechts 1,36%; tussen 1940-'45 4,8%. Dank zij uitgekiende voedingen eet
baby zich gezond.
kwam poedervoeding ook hier
in de handel. Het is relatief
duurder dan traditionele voe
dingen maar dank zij het ge
groeide besteedbare inkomen is
het niet meer weg te denken uit
de moderne babyvoeding
Het is nog niet zo lang gele
dat jonge moeders peentjes, an
dijvie en andere groenten kook
ten, zeefden en dit vermengden
met aardappelpuree. Nu staan
haar de kant- -?n klaar baby
maaltjes in blik ten dienste. De
variatie is niet afhankelijk van
het jaargetij. Bij logeerpartijen
en vakanties krijgt de baby de
vertrouwde maaltijden voorge
zet.
Vanaf de vierde maand (soms
eerder) krijgt de baby naast
melkvoeding, die weinig ijzer
bevat, de groente toegediend uit
blik. Dank zij het homogenisa-
tieproces wordt de groente zo
fijn verdeeld, dat de celstruk-
tuur vernietigd is en vitaminer,
ijzer en andere opbouwstoffen
vrijkomen. Er zijn al twintig
soorten van deze voedingsvorm
verkrijgbaar, waaronder acht
met vlees. Daarnaast zijn er
vier soorten fruit en een blikje
met puur mager rundvlees. Er
is een zorgvuldige kwaliteits
controle. Zo zorgvuldig kan
moeder her zelf niet bereiden.
Researchwerk op het gebied
door Jeanne de Vlieger
van voeding wordt verricht
door het Centraal Instituut voor
Voedingsonderzoek TNO in
Zeist. Vierduizend man zijn da
gelijks Dij het onderzoek be
trokken; wat baby- en kleuter-
voeding betreft werkt men
nauw samen met het Utrechts
Kinderziekenhuis.
Chemici, bacteriologen en
technici bestuderen de proble
men. „Neem coeliakie, een
darmziekte waardoor darmvlok-
ken zo sterk gereduceerd zijn
dat de eiwitvertering verstoord
is. De remedie? Een tarweloos
dieet. Er is een serie produkten
in de handel zodat moeders niet
langer hoeven te wanhopen:
tarweloze koekjes, lange vingers
en voedingsbiscuits, boekweit
en rijstwafels, glutenvrije
vleesbouillon en macaroni,
spaghetti en vermicelli".
De voornaamste problemen
bij de baby- en kleutervoeding,
die van een gestoorde spijsver
tering, werden in Utrecht opge
lost. Desgewenst krijgen voed-
seifabrikanten adviezen om
trent de juiste samenstelling
van hun produkten. Van een
andere aanbieding maken ze
ook graag gebruik: de biblio
theek van het CIVO, waar boe
ken, kranten en brochures wor
den uitgeleend en op aanvraag
fotokopieën vervaardigd. Staf
leden van het instituut publi
ceren wetenschappelijke ver
handelingen.
Mede dank zij dit speurwerk
eti 5«
Midden in de herdenkings
daagse, die velen een even I
lentevakantie oplevert een l
blik op de „gebroken" werkt
Nederland beleefde een vai
akoudste Koninginnedagen 1
de oorlog, maar naar het
laat aanzien werd daarmei
vens een punt gezet achtei
gure weer, in de greep wa«
ons land zich wekenlang bev;
Desondanks brachten du
den een bloemenhulde aan (j n
rige Vorstin. De viering inar
lande viel grotendeels in hejnd
ter, al maakte Amsterdam hLu[
een „ongunstige" uitzondt
Tot diep in de nacht zetten8'"
gelui de binnenstad op steltefol
Voor de Spoorwegen was
ninglnnedag slecht bego
door de ontsporing van n
tankwagons even buiten het
tion van Utrecht. Sommige
gons waren geladen met bi
bare stoffen Vanwege het»
ploffingsgevaar moesten
gezinnen worden geëvacueerf'
De vele vreemdelingen
geen aangename herinnerirg
aan hun verblijf bewaren: de,re
lenvelden moeten nog tot 1
ontplooiing komen en ookv
het strand was het „wegwe.
geblazen. Door de storm Pn
vooral in scheveningen Pe'
schade aangericht. j^c
Vermoedelijk voor het fdt
daalde de nl even traditionele
tjesregen neer. Zo'n tweeduP
verdienstelijke Nederlanders^1,
gen een onderscheiding, enF1(
weigerden de hulde te o£*€
gaan.
De overheid stelt een halP^5
Joen gulden ter beschikking3^
de wetenschappelijke burf> 1
van een paar grote politieke
tijen, er komt een wettelijke (ijë
ling voor het welzijnsbeleid 1
moest worden gewaarschuwd
gen sommige merken pillen. Die
Enkele dagen voor de heiprj
king van de bevrijding oiii
ons land de bekende auteurlel
het tweedelige boek De Oiyet
gang, prof. dr. J. Presser (71)n,
was jarenlang hoogleraar aatffi
Universiteit van Amsterdam, is
Aan het sociale front trolsti
sluiting van de haardenfa(
Beckers, Beckering en bonhei
in Bergen op Zoom en Ulft;
meeste aandacht: 700 man (jts
den binnen enkele uren op s
Voor minister Roolvink
zelfs een „verpletterende
deling", zoals hij zei in de 1
de Kamer, waar een spoed|_
pellatie werd gehouden. De I
spraken van de werknemers^
loon e.d. zijn in ieder geval vQ0
gesteld. j,r
In zijn jaarverslag van de
derlandsche Bank waarschy
dr. Zijlstra voor een prijsinf
Vakbonden vroegen zich af v
om in het verslag niet gere
over de loonwet. Overigens
minister Nelissen de prijson
keling nog niet ui de hand lo
Buiten de landsgrenzen:
zenden Ameilkaanse en Zuic
namese militairen drongen
bodja oinnen. President 1
gaf voor de televisie een ve
ring voor deze snelle actie,
mee kwam de strijd in Indo-C
in een nieuw stadium.
Ook maakte Nixon bekend
het programma van strategi
wapens zal worden voortg
Hij moest zich ten slotte
bezig houden met de jongste
wikkeling het Nabije Ooi
Russische vliegers werden bi
Egypte Gesignaleerd
China lanceerde een
maan. De vraag is of dit
lange afstandsraketten gaat
bruiken. De muiterij in Haiti
zandt. Ook in andere deler
Midden-Amerika keerde de
terug. Premier Vorster van
-Afrika zet zijn
gewoon voort.
herstellen zieke baby's en
de overlevingskansen van
geborenen stellig gestegen
jonge moeder kan anno
werkelijk in „blijde"
ting zijn. Haar zorgen
delen met een grote staf
deskundigen, zodat ze
merd van hear baby kan
ten.
Onderzoek naar de kwaliteitscontrole van het eindprodukt bij Nutri
cia, links meting van de vloeibaarheid, rechts smaakproef.
Eerlijk gezegd waren we haar
vergeten, maar nu haar liedjes
na dertig jaar weer in de huis
kamer klinken, is dat een'dier
bare herinnering: Jetje van
Radio Oranje, met haar moed
gevende verzen (teksten van
haar vader op bestaande popu
laire melodieën).
Weet u nog wel: „Dat's niet
waar, zegt Goebbels", „Op de
hoek van de straat" en „Van de
fabriek van Krupp staat alleen
nog maar de stoep". Jetje zong
ze tussen 1940 en 1942 voor Radio
Oranje en negentien van haar
liedjes staan nu op de plaat.
Titel: Jetje van Radio Oranje,
een stereo-lp van Imperial. Jetje
van toen is Jetty Paerl van later,
merken we nu. Een plaat om lang
te bewaren.
Door Dr. C. Rijnsdorp