32 Veel in feite verontrusten bekennen geen kleur Voor Trip zonder einde scholen bezocht WURMBRAND: HEBT UW VIJANDEN LIEF Waarheid en Eenheid wil meer getuigen Syncretisme: gevaar of een noodzaak? Vrijheid L thema van meeting Meer eenheid nodig vai gereformeerde belijder Een woord voor vandaag Diaken krijgt het drukker Ds. J. C. Sickesz overleden Zakbijbeïbond werkte samen met Youth for Christ Beroepingswerk Weinig aandacht voor gewetensnood Dr. Kamstra hoogleraar aan de VU OOK BREUK IN SCHIEBROEK S. Ubbels conrector Boetes voor VU-bezetters MAANDAG 27 AI>RIL 1970 Als de apostel Paulus de gemeenten in Galatië met de grootst mogelijke ernst heeft gewaarschuwd door het accepteren van een "verdraaid" evangelie, aangeprezen door stichters van verwarring, stelt hij de op het eerste gezicht wat vreemde vraag, of hij nu tracht mensen te winnen of God. "Of zoek ik mensen te behagen?", zo vraagt hij. En onmiddellijk volgt zijn antwoord: "Indien ik nog mensen trachtte te behagenzou ik geen dienstknecht van Christus zijn". Paulus weet, dat het voor velen aangenaam zou zijn te horen, dat zij met hun wijze van leven kunnen doorgaan mèt een beroep op het Evangelie. Zou de apostel daaraan meewerken, dan komt hij die mensen in het gevlij, dan behaagt hij deze mensen. Maar dan weet hij ook, dat hij door zo te handelen niet langer dienstknecht van Christus is. Als hij de boodschap, die hij moet brengen, afzwakt of zelfs prijsgeeft, dan heeft de Heer hem niet meer nodig. En daarom neemt Paulus het risico, dat de mensen hem helemaal niet zo sym pathiek vinden, omdat hij hen voortdurend wijst op hun verkeerde levenswijze. Dat ligt dan niet aan degene, die de boodschap brengt, maar aan de inhoud van de boodschap, van het Evangelie! Wc lezen vandaag: Genesis 49 vers 16 tot 33. AMERSFOORT Uitgaande van het Landelijk Comité ter voorberei ding van Ouderlingen- en Diakenen- conferenties. werd zaterdag de jaar lijkse conferentie van diakenen in de Chr. Geref. kerken gehouden in de Ichthuskerk te Amersfoort, onder leiding van de heer A. Pothof te Hil versum. Drie diakenen, de heer J Folkerts Groningen, A. Pothof te Hilversum en W. Huizer te Dubbeldam, gaven hun visie op het gemeentediakonaat. Na dat in discussiegroepen deze referaten waren besproken, werden de in deze groepen gestelde vragen beantwoord door een forum, gevormd door de re ferenten onder voorzitterschap van ds. G. Bilkes te Westzaan. Hierin kwam naar voren dat het werk van een diaken wel is veran derd, maar daar waar de diaken zijn taak goed opvat, eerder sprake is van vermeerdering dan van vermindering der werkzaamheden. In enkele ker ken moest men reeds overgaan tot uitbreiding van het aantal diakenen. Ruim werd besproken de wense lijkheid het ambt der gelovigen beter te laten functioneren door meer voor lichting aan de gemeente, om zo te komen tot beter begrip en meer me dewerking bij en van de gemeente. De heer K. Geleynse, voorzitter van het comité, sprak een slotwoord. UTRECHT Op 81-jarige leeftijd is overleden ds. J. C. Sickesz, her vormd emeritus-predikant te Zeist. De begrafenis is morgenmiddag op de algemene begraafplaats te Zeist na een rouwdienst in de aula om drie uur. Nadat hij jarenlang in het zakenle ven werkzaam was geweest, ging ds. Sickesz theologie studeren. Hij werd verbonden aan de Heldring-gestich ten te Zotten, hulpprediker te Drie bergen en in 1935 predikant te Ril land. Vervolgens stond hij in Terneu- zen, in Vlissingen. Van 1952 tot 1957 was hij werk zaam in het Haagse diaconessenhuis Bronovo. Vervolgens had hij als eme ritus nog enige tijd de leiding van het opvangcentrum De Lindenheuvel te Overveen. Zaterdagavond trad in de Pniëlkerk een groepje van Youth for Christ op ter afslui- einde, die in samenwerking met ting van de actie Trip zonder de Zakbijbel Bond is gehouden. (Van een medewerkster) UTRECHT Zaterdag is in de Vrije Evangelische Kerk in de Boothstraat in Utrecht de conferentie van de Zakbijbel- bond gehouden, die 's avonds werd gevolgd door een slotrally Uit Youth for Christ in de Pniël- van een groep van 120 jongeren kerk in de wijk Oog in Al. Het geheel droeg het internationale karakter van de beweging. Joe Cope- land, ondeT wiens leiding de actie: De trip zonder einde, van 13 tot en met 25 april heeft gestaan bracht verslag uit: "Trip" is een woord afkomstig uit de wereld van de lsd-gebruikers, maar wordt hier in evangelisch licht gebruikt. Scholen Bij Isd-gebruik worden allerlei mooie voorspellingen voorgespiegeld. (Van een onzer medewerkers) DEN HAAG Hoevelen thans in Rusland en China om het geloof vervolgd worden, weet niemand. Maar dat in Chi na een miljoen christenen om het leven zijn gekomen, staat vast. Niettemin houdt Christus ook daar zijn kerk in stand. Deze boodschap bracht de Roe meense predikant Richard VVurm- brand. die nu in Amerika woont, za terdagavond voor een talrijk gehoor in de Houtrusthallen. Zijn toespraak, waarbij ds. J. C. Maris als tolk optrad, stond in het teken van Christus' gebod „dat wij elkander liefhebben". En als je lief- hebt, aldus Wurmbrand. ben je vóór iemand en niet tegen. Hoezeer hij het communisme ook ziet als een dodetfjk «evaar voor de hele mensheid, hij haat de communisten niet. Leerde Christus ons niet onderscheid te ma ken tussen' de zonde en de zondaars. Een communist kan evengoed be keerd worden als een ander mens. Ook Paulus was eenmaal een beul voor de gelovigen, maar met dezelfde hand waarmee hij hen eenmaal mis handelde, schreef hij later zijn brie ven. Trouwens, Wurmbrand wilde niet ook vandaag nog een slaaf der com munisten zijn door wederkerige haat gevoelens. Juist daarin zei hij zijn onafhankelijkheid te beleven, dat hij kwaad niet met kwaad wil vergelden. Dwangbuis Dat dit niet meevalt, maakte de Roemeense predikant vervolgens dui delijk. Behalve in gevangenissen sluit men de christenen ook op in krank zinnigengestichten. Hij maakte het mee, dat op een dag 82 christenen in een inrichting werden gestopt, waar ze in de dwangbuis terecht kwamen, omdat ze teveel baden. In mei 1969 werden volgens een be richt in de Prawda acht Russische christenen veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf wegens een komplot om ziektekiemen te verspreiden. Waardoor? Door uit dezelfde avond maalsbeker te drinken en zich te la ten dopen in hetzelfde water. In Roemenie werden in een ge meente acht christenen gevangen ge nomen vanwege de „heilige kus", waamee men ginds elkaar sinds eeuwen begroet. Alleen deze „heilige kussen" zijn blijkbaar schadelijk voor de gezondheid. In juni 1969 gingen vijftien christenen de kerker in, om dat ze van huis tot huis gingen om de mensen op te wekken tot geloof en bekering. Steun De christenen ginds hebben God meer lief dan tevoren. Maar ze heb ben ook hun vijanden lief en willen deze tot Christus brengen. Daarom wekte Wurmbrand zijn gehoor op tot steun. Steun aan gezinnen, waarvan de kostwinner in de gevangenis zit. maar ook steun in de behoefte aan bijbels en christelijke lectuur en steun aan het radiowerk. Na dat onder meer ook mevrouw Wurmbrand een korte groet had ge bracht, sprak ds. H. Talsma, hervormd predikant in Den Haag. een bezielend slotwoord, waarin hij de vraag stelde: Hoe lang zal God West-Europa nog genadig zijn? Ruslands christenen le ren ons. dat God niet dood is. Tegen over de indoctrinatie van een atheïstische theologie zal de kerk Gods Woord moeten plaatsen, ook hier het brood des levens. D.H. NED. HERV. KERK Beroepen door de generale synode tot legerpred.: P. Siderius te Nieuw en St Joosland; te Veldhoven (toez.):: H. Stoof te Akkrum. Aangenomen naar Utrecht (als jeugdpred.): A. K. v. Kooy, directeur stichting jeugdwerk Noorderveld, wo nend te Zuid-Laren. GEREF. KERKEN Beroepen te Lichtenvoorde: kand. J. Dijkstra te Amstelveen; te Bos koop: H. Pol te Lopik. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Soestdljk: kand. J. v.d. Vlies te Apeldoorn. die niet met de werkelijkheid over eenkomen. De Bijbel spiegelt die ech ter niet voor. Op 32 middelbare scho len, bij gevangenissen, onder de mili tairen, op straat en in een boot aan de Muntkade is hier de afgelopen week van getuigd, in samenwerking met Youth for Christ Ruim zesduizend Johannes evan geliën, een uitgave van de Zak Bijbel Bond, werden uitgereikt. Zaterdag waren ook werkers uit het buitenland naar Utrecht geko men, Dan Poysti en John Kersberg, om te vertellen over hun .Werk in de landen achter het IJzeren Gordijn, Spanje, Italië en Frankrijk. De Pocket Testament League kleu renfilm over Latijns-Amerika liet iefs van de geestelijke nood zien in dat land. waar de PTL in vele delen werkt en in verschillende talen evan geliën verspreidt. Een Moody-film vergeleek het vliegwezen met het leven van de christen, die Gods Woord moet raad plegen wil hij in dit leven goed koers houden. Getuigenissen van levend geloof werden gegeven in muziek en zang door twee Slavische broeders en een jonge Amerikaan. (Van onze kerkredactie) UTRECHT In onze gereformeerde kerken heerst gewetensnood. Pre dikanten willen vaak niet ingaan op de „ouderwetse vragen, die veront rusten stellen. Deze gemeenteleden willen doorgaans niet met hun kerken breken, maar hun benauwende vraag is toch wel: wat moeten we doen? Waarheid en Eenheid zou de volgende maal eens kunnen samenkomen zonder een referent uit te nodigen, waarb(j dan aan dit soort vragen speciaal aandacht kan worden besteed." Deze woorden zijn van ds. M. Vreugdenhil, gereformeerd emeritus predikant te Nijkerkerveen, die als voorzitter van de vereniging op aller lei vragen die in de zaterdag gehou den vergadering werden opgeworpen, inging. De bijeenkomst was in tegen stelling met vorige jaren maar matig bezocht: er was amper de helft van het tot nu toe gebruikelijke aantal deelnemers komen opdagen. Het blad Waarheid en Eenheid heeft thans, zo werd onder meer meegedeeld, ongeveer 4500 abonnees. Hierin publiceert ook de vereniging van verontrusten Schrift en Getui genis, waarvan het ledental pas de 2000 is gepasseerd. Teneinde de rela tie tussen de beide verenigingen eni ge gestalte te geven zijn thans twee leden van de vereniging van veront rusten in het bestuur van Waarheid en Eenheid opgenomen. Ds. Vreugdenhil beklemtoonde de noodzaak tot grotere eenheid met bij- belgetrouwen binnen de gereformeer de gezindte. Hij dacht daarbij ook aan christelijke gereformeerden, vrij gemaakt gereformeerden, gerefor meerde bonders en mensen van de gereformeerde gemeenten. Maar dat blijkt vaak moeilijk te liggen. Wat de vrijgemaakten betreft de buiten-verbanders willen door- egans wel contact. Dat geldt ook voor 3e middenvleugel van de Gerefor meerde Bond; „de rechtervleugel vindt ons echter weer te oppervlak kig". Ook bij de gereformeerde ge meenten ligt het vaak niet eenvoudig, maar toch zullen we moeten trachten op basis van de Heilige Schrift elkaar de hand te reiken. Het komt er voor ons als verontrusten op aan zoveel mogelijk contacten te leggen met hen, die Gods Woord bewaren willen. Positief We moeten niet zo polemisch zijn, maaf veel liever, wat veel positiever is, ons getuigenis laten horen, ook op allerlei vergaderingen van de VU ja ook met name bij linkse studenten. Die gelegenheden laten we veel te veel voorbijgaan, zo werd in dit ver band onder meer vanuit de vergade ring opgemerkt. Ds. Vreugdenhil signaleerde, dat predikanten „die op ons standpunt staan" niet zo gemakkelijk een be roep ontvangen, hoewel hij de laatste tijd een kentering meende te bespeu ren. Tot een afvaardiging naar de sy node van een verontruste komt het praktisch nooit. Er zijn volgens hem veel meer predikanten die de waar heid van het Evangelie niet aangetast willen ziert, maar zij durven geen kleur te bekennen of omdat ze niet conservatief willen heten, en/of om dat de broodvraag hun kennelijk par ten speelt. Maar de zaak waar het om gaat moet ons veel meer waard zijn. Eerste mens In een uitstekend betoog had tevo ren prof. drs. J. P. Versteeg, hoogle raar aan de Theologische Hogeschool der Christelijke Gereformeerde Ker ken in Apeldoorn gesproken over „Wie was Adam volgens het Nieuwe Testament", waarbij hij de nieuwere opvattingen van prof. Kuitert c.s. af wees als zou Adam niet de „eerste mens" zijn geweest en ook niet te beschouwen als het hoofd, de stamva der van alle mensen. Waaruit weer zou volgen, dat zijn zonde niet bepa lend zou zijn voor al zijn nakomelin gen. (Van een onzer verslaggeefsters) AMSTERDAM De proble matiek van het syncretisme, waaronder wordt verstaan de versmelting van de godsdiensten met elkaar, is nog nooit zo ac tueel geweest als nu. Zen, Babis- me en Soefisme en vele andere oosterse godsdiensten zijn bezig bij velen van ons de plaats in te nemen, die het christendom aan het verliezen is, al is dat natuur- lijk op heel kleine schaal. Dr. J. H. Kamstra uit Soesterberg heeft vanmiddag met deze uitspraak zijn benoeming als gewoon hoogle raar in de geschiedenis van de leven de godsdiensten en fenomenologie van de godsdienst aan de Vrije Uni versiteit aanvaard. Zijn oratie was getiteld: Syncretis me op de grens tussen theologie en godsdienstfenomenologie. Hij vroeg zich af of syncretisme alleen een ge vaar van buitenaf is, waartegen een theoloog zijn vermanende vinger moet opsteken, of dat het bij de uit rusting van ieder mens moet beho ren. Gaan de spanningen binnen het ka tholicisme bijvoorbeeld met zijn celi- baatsprobleem en beginnende pluri formiteit ook uiteindelijk niet terug tot allerlei vermenging uit het ver leden, die nu pas aan het licht komt? Op deze vragen wordt aan de hand van kritiek van verschillende theolo gen en godsdienstfenomenologen naar een antwoord gezocht. Het komt In het kort hier op neer, dat ieder mens naar aanleg een syn- cretist is, wat voor een brave christen hij ook moge zijn. De "heer Kamstra werd in 1926 in Arnhem geboren. Hij studeerde filo sofie in Helvoirt, theologie in Tete- ringen en Hangelar (beide in West- Duitsland) en aan de katholieke uni versiteit in Nijmegen, waar hij in 1962 het doctoraal examen aflegde. Van 1954 tot 1960 was hij in Japan onder meer werkzaam als docent godsdienstwetenschappen aan de Nanzan universiteit. Van 1962 tot 1967 was hij docent in de vergelijkende godsdienstwetenschap aan het cen trum Contact der continenten in Soesterberg en sindsdien wetenschap pelijk medewerker aan de theologi sche faculteit in Tilburg. Prof. Kamstra promoveerde in 1967 cum laude op het proefschrift: En- counter of syncretism. The initial growth of Japanese Buddhism. In de scheppingsgeschiedenis van Adam zou de bijbel over ieder mens spreken. Adam zou eerder een „elker- lyck" zijn, een „alleman" of, zoals men het tegenwoordig pleegt uit te drukken een „leermodel". In zijn referaat, dat in grote lijnen weergaf wat deze hoogleraar al eer der in het jubileumboek van de Theologische Hogeschool in Apel doorn heeft uiteengezet, noemde prof. Versteeg drie factoren die tot het op komen van deze door hem gekriti seerde opvatting hebben bijgedragen: de ontdekking van de culturen van het oude oosten, de ontdekking van de z.g. „oudste mensen" en de evolu tietheorie. Beslissend tegenover de nieuwe op vatting is wat de Schrift met name in het Nieuwe Testament zegt. In Ro meinen 5 wordt over Adam gespro ken als een „beeld"; de statenverta ling zegt: als een „voorbeeld" van Christus. 1 Corinthe 10 spreekt over Adam als „type" en wijst duidelijk op Adams plaats in het heilsgeschie denis. In Romeinen 5 wordt Adam voorts getekend als hoofd van allen: door één mens is de zonde de wereld binnengekomen, terwijl ook Christus hier wordt getekend als het hoofd varfde zijnen. Onmogelijk Juist deze overeenkomst tussen Adam en Christus in hun positie als „de ene" tegenover allen, die tot hen behoren, maakt het, aldus prof. Ver steeg, onmogelijk hier aan Adam als „leermodel" of als „illustratie" van ieder mens te denken. Nog tal van andere Schriftplaatsen haalde de referent in dit verband aan tenslotte duidelijk te maken, dat het wel degelijk van groot gewicht is welke visie we op Adam hebben. Im mers: wie niet meer spreekt over Adam als hoofd van de mensheid krijgt een andere visie op de zonde, dan we in de bijbel vinden. Van een schuld aan de zonde is dan in wezen ook niet meer te spreken. Want wanneer de zonde een gegeven „naast" de schepping is, dragen we eigenlijk aan die zonde geen schuld. De verlossing tenslotte gaat bij deze visie veelal op in het voortstuwen van het proces van evolutie. Kortom: het mens-zijn van Christus ontvangt daarbij eenzijdig nadruk, waarbij Christus als Zoon van God op de ach tergrond komt. ROTTERDAM Gisteren heeft zich een scheuring voorgedaan in de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) van Rotterdam-Schiebroek. Voorlopig hebben zich 45 bezwaarden losge maakt. In afwachting van de mogelijkheid tot het houden van eigen kerkdiens ten hebben zij onderdad gevonden in de gereformeerde kerk (buiten ver band) te Rotterdam-Overschie. Eerder scheurde cje kerk van Ten Post (Gr.). Een oudèrling is met be hulp van de classis eigen kerkdiens ten gaan beleggen, waardoor de meerderheid van kerkeraad en ge meente met de predikant ds. M. Doornbos buiten verband dreigen te raken. UTRECHT Drs. S. Ubbels. voor heen conrector, is benoemd tot rec tor van het Christelijk Lyceum te Utrecht. De benoeming is onmiddel lijk ingegaan. Drs. J. Gorter is benoemd tot con rector. Het christelijk lyceum wordt geëxploiteerd door de Vereniging voor Christelijk Voorbereidend Hoger en Middelbaar Onderwijs te Utrecht. AMSTERDAM Het gerechtshof in Amsterdam heeft de eerste vier van een zestigtal studenten, die vo rig jaar een VU-gebouw hadden be zet, in hoger beroep veroordeeld tot een boete van ƒ200. Het zijn de 21*jarige J. H. B., de evenoude W. J. B. en de 20-jarige Chr. v. d. P. (alle drie uit Amstel - veen) en de 21-jarige D. C. H. uit Amsterdam. De politierechter had de studenten vorig jaar veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van een week en een boete van ƒ200. De procureur-generaal eiste twee we ken geleden dezelfde straf als de po litierechter had opgelegd. Het neer in Europa ANDEL/GIESSEN /RIJ SWI. „Vrijheid, ook voor de an is het thema van een grote i sabijeenkomst die morgenavoi in het sport- en cultuurcentrif „De Jager" in Giessen zal wd den gehouden. Het IKOR/C\j zal van deze meeting televisÉ opnamen maken en deze op» men in het programma „Kq merk" dat woensdagavond worden uitgezonden. weer max. temp. neerslag gisteren Amsterdam regenbui 10 2 Brussel licht bew. 9 2 Frankfort half bew. 11 0.2 Genève 13 4 Innsbruck mist 9 25 Kopenhagen zwaar bew. 10 0 Locarno half bew. 12 6 Londen half bew. 11 5 Luxemburg regen 7 11 Madrid licht bew. 17 0 Majorca half bew. 20 0 München zwaar bew 8 14 Nice half bew. 21 1 Parijs regen 9 5 Rome onbew. 20 0 Wenen licht be#r. 21 3 Zürich geh. bew. 8 9 PLEIDOOI DS. VROEGINDEWEY: CJ Magisch kruiswoord-puzzel Horizontaal woorden invullen die ver ticaal dezelfde betekenis hebben: 1. tin ne, 2. vaderlander, 3. stellage OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: 1. ar, 2. massa, 7. re. 9. pionier, 12. blo, tó. Sem, 15. mus; 17. Aa, 18. repel, 20. ca., 21. smaad, 22. nacht, 23. Ta, 24. kalis. 26. te, 27. aga, 28. nee. 29. per, 33. bastion, 37. A.M.T 38. krent, 39. el. Vert.: 1. as, 2. mis, 3. Ao, 4. sneep, 5. si, 6. Act, 8. er. 10. blamage, 11. nuch ter, 12. basta, 13. Sedan, 14. menie, 16. Sater, 18. rak, 19. las, 25. lente, 30. lak, 31. rot, 32. ra, 34. Sr., 35. in, 36. al. (Van onze kerkredactie) UTRECHT De hervormd- gereformeerde mannenbond heeft zaterdag in het nieuwe jaarbeursgebouw zijn huishou delijke jaarvergadering gehou den. Daarin riep ds. A. Vroeg- indewey uit Veenendaal als voorzitter de in groten getale ge komen afgevaardigden op troffel en zwaard ter hand te nemen in plaats \an moedeloos te zijn over de teruggang in het kerke lijk leven. Als verenigingen moeten we ons blijven oefenen in de kennis van Gods Woord en van de belijdenis der kerk. Bekijken we de rapporten ven de voorrondes der algemene kerkvergadering, die met de Pink sterdagen worden gehouden, dan wordt wel zo'n grote onkunde open baar, dat men zich afvraagt wat er wel van een Verk worden moet die de bijbel en de belijdenis niet meer kent. Dat in onze mannenbond nog altijd groei zit, kan alleen maar ver heugen. Nu de kerk de hemel verworpen heeft en alleen nog maar de aarde heeft overgehouden poogt men door verandering van structuren, door gro tere „eenheid" oplossingen te zoeken. Maar deze doen de kerk meer kwaad dan goed. We moeten bouwen met de bouw stof die God ons geeft in Zijn Woord. Geen ander Evangelie en geen andere boodschap. De volle raad Gods moet verkond: g1 worden. Langs elkaar Daarbij zullen we de handen Ineen moeten slaan als gereformeerde belij ders. In de loop van de laatste ander halve eeuw is de gereformeerde zindte uiteengeslagen. Gereform den in verschillende kerken leven veel langs elkaar heen. Zou dit één van de oorzaken kunnen zljn.E er zo weinig vrucht openbaar kont onze dagen? Waar deze eenheid gezocht e vonden wordt zal er zeker opi een profetisch getuigenis, een terlijke bewogenheid en een konl lijke geloofsmoed openbaar worl die kunnen leiden tot een ni| réveil. In de vergadering werd het scheiden gememoreerd van de hei Aalbers, jarenlang bondspennl meester en van ds. H. J. Begeer, I lid. Op telegrammen tegen de tv-l Zoon des Mensen werd door nister van Cultuur, recreatie I maatschappelijk werk geantwcl dat zij er geen verantwoordelijk! voor droeg. Van het IKOR weri het geheel geen reactie ontvangen! Het aantal aangesloten mannenj enigingen liep met vijf op tot 1 zijn thans 3587 leden; 82 meer vorig jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2