ONTWIK
KEUNGS
SAMEN
WERKING
Werkgroepen in plaats van
huidige kerkstructuur
n
Propa ganda-rond vaart voor
tweede schippersdominee
Inspiratie opdoen
in werkwinkel
FORMAAT
Kerklierstel alleen bij
een totale bekering
Geen besef meer
van 't heilige
7
Verontrusting over
vak maatschappijleer
krant van
ii
woord voor var
idaag
Rechten van
de mens op
plaat gezet
Uittocht uit
Spanje
i Duitsers vieren
in Westerkerk V(
bevrijding mee
Alles over oecumene
Tilburgse senaa|
treedt hard op
tegen bezetters A
ZATERDAG 25 APRIL 1970
|EUV
Een ander evangelie is niet hét Evangelie. In de gemeenten van
Galatii' waren er mensen, die de christenen in verwarring brachten
en het Evangelie van Christus wilden verdraaien. De apostel Paulus
waarschuwt zeer ernstig daartegen. "Ook al zouden wij, of een en
gel uit de hemel, u een evangelie verkondigen, afwijkend van het
geen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt!" Wij zijn tegen
woordig zo vlug geneigd te zeggendat het een kwestie van interpre
tatie is. Nu kan men met interpreteren inderdaad een heet eind ko
men en er is weinig fantasie voor nodig. Maar dan moeten wij wél
bedenken, dat de grens naar de verdraaiing, waarover Paulus het
heeft, vlug is overschreden. Heeft elke ketter niet zijn letterHet
Evangelie van Christus, zoals Paulus dat verkondigde en zoals dat
de eeuwen door werd en wordt gepredikt, is in wezen een eenvou
dige, maar ook gevaarlijke zaak. Eenvoudig, omdat het de mens op
roept afstand te doen van zichzelf en zich met zijn gehele bestaan
over te geven aan Christus. Gevaarlijk, omdat de mens zichzelf
voorgoed de pas afsnijdt, als hij het verwerpt of probeert het pas
klaar te maken voor eigen opvattingen en manier van leven.
We lezen vandaag: Genesis 48 vers 1 tot 22.
We lezen morgen: Genesis 49 vers 1 tot 15.
Brief Gereformeerde Bond:
(Van onze kerkredactie)
DE BILT De kerk en wat haar
vandaag te doen staat is de titel van
de brief die het hoofdbestuur van de
Gereformeerde Bond tot het breed-
moderamen van de hervormde syno
de en alle hervormde kerkeraden
heeft gericht.
Het is te beschouwen als een nade
re bezinning van deze zijde na haar
afkeuring van de Algemene Kerkver
gadering als niet de juiste methodiek.
Want, aldus de brief, niet van be
neden uit moet de kerk weten wat zij
zijn en doen moet, maar van God uit,
van het Woord Gods afgelezen.
De roeping der kerk is speciaal ge-
AMSTERDAM Marijke en Sleto
Hoving hebben ter ondersteuning van
een grootscheepse campagne van Am
nesty International om meer bekend
heid te geven aan het werk van deze
organisatie een „lied van de rechten
van de mens" geschreven en op de
plaat gezet. Deze plaat werd gister
middag gepresenteerd, waarbij het
echtpaar Hoving de eerste plaat
kreeg aangeboden
Amnesty International is een strikt
onpartijdige humanitaire organisatie,
die in 1961 werd opgericht en zich
inzet voor de vrijlating van allen die
wegens hun overtuiging gevangen
zitten. De organisatie heeft 15.000 le
den. verspreid over 21 landen en ge
organiseerd in 700 werkgroepen.
Op vijftig plaatsen in ons land
worden op 5 mei stands van de orga
nisatie ingericht, waar men brief
kaarten kan kopen om naar gevange
nen te sturen, om zo de bezorgdheid
te uiten die overal ter wereld over
hun 'ot bestaat.
richt op God en op bouw, onderhou
ding en uitbreiding der kerk. Dit kan
de kerk alleen doen met dat, wat van
God-zelf is, opdat de kerk in haar
voortbestaan hemels zij en blijve,
derhalve door het Woord, de sacra
menten en de ambten.
Wat wordt van ons gevraagd? Het
te houden bij God ën Zijn gegeven
heden. Zo niet, dan past ons een
hartgrondige bekering tot God en zijn
eenvoudige dienst. Waar die bekering
is, zal opgeruimd worden alles wat in
de kerk de Geest des Heeren weder
staat en bedroeft.
Vanuit de bijbel zal onderzocht en
aangewezen moeten worden waar de
fundamenten der kerk zijn aangetast.
Kerkherstel heeft aan individuele be
kering niet genoeg; bekering moet er
zijn van de kerk, van het volk. Dat
dit mogelijk is,, heeft het verleden
herhaal delijk bewezen.
Kreten?
Men mag dit geen ondoeltreffende
kreten noemen. Of men zou het
woord van de profeten en van de al
lerhoogste Profeet kreten moeten
noemen. De eis van God Is de hoofd
lijn van de Bijbel, vergezeld van
de belofte: Als zij tot Mij weder
keren, zal Ik tot hen wederkeren.
Men denke niet, dat welk samen
gaan van kerken ook het euvel van
de ontkerkelijking zal verhelpen. Dit
zal het tempo van ontkerkelijking al
leen maar versnellen.
Deze tijd werpt vragen op die wij
niet ontgaan kunnen, aldus een ander
kenmerkend citaat. Wij zullen daarop
vanuit God en Zijn Woord een ant
woord moeten geven, althans moeten
zoeken. Al zijn wij ons bewust dat wij
op alle vragen geen antwoord zullen
en ook niet behoeven te hebben.
Een levende kerk komt de vragen
die uit haar leven zelf en van buiten
af gesteld worden vanzelf tegen. De
hele zaak die nu van bovenaf aan de
orde is gesteld moet worden omgebo
gen naar het presbyteriale systeem.
Kerkeraden en predikanten worden
opgeroepen op zondag 10 mei in de
prediking de noden van de kerk aan
de orde te stellen, voorts om de kerk
in het gebed te willen opdragen.
Bisschop signaleert:
WAKEFIELD De moderne mens
vereert, ja aanbidt bijna zijn materiele
bezittingen zoals zijn chequeboek, zijn
auto. zijn sportuitrusting en zijn tv-
toestel. zegt de anglicaanse bisschop
dr. Eric Tracy in zijn kerkblad.
Hij vraagt zich af of die hedendaagse
manieren van verering er niet veel toe
bijdragen om het mysterie van de
aanbidding en de majesteit van God te
vernietigen.
Hij heeft verder kritiek op de alle
daagse taal, waarin men de Heilige
Schrift heeft vertaald, de lawaaiige in
formaliteit en het deelnemen van le
ken aan de kerkdiensten, alsmede „de
afwezigheid van het gevoel van het
heiligste van het heilige te naderen
De twintigste eeuwer heeft het ele
ment van het bovennatuurlijke uit
zijn leven verbannen.
Al deze dingen, aldus de bisschop,
werken ertoe mee. dat men God ach
teruit voert tot de status van een
mak, die men tegemoet kan treden
zonder het gevoel dat wij onze schoe
nen moeten uitdoen en barrevoets
gaan omdat wij op heilige grond
staan. De moderne vormen van ere
dienst werken dit al evenzeer in de
hand.
MADRID De afgelonon tien jaar
hebben meer dan twee en Span
jaarden hun land ver n elders
in Europa, Latijns ika en
Australië betere midde. van be
staante zoeken.
Volgens de officiële statistieken
neemt Frankrijk de eerste plaats in
onder de landen, die de toevloed van
Spanjaarden verwerkten, gevolgd
door West-Duitsland, België en Ne
derland.
AMSTERDAM In de Westerke)
in Amsterdam wil men op een hl
bijzondere wijze de bevrijding h(
denken, namelijk samen met chrisj
nen uit Duitsland.
In de morgendienst van zondag'
mei gaan zowel ds. H. A. Visser, hl
vormd predikant, als Pfarrer Ho C
van de Duitse evangelische gemeeflecU
in Amsterdam voor. Het grote k^.jrc
van de Sankt Katharinenkirche
Hamburg zal medewerking verlenei£
Tekst voor de preek is 1 L
22, waar wordt gesproken
ware en de valse prediking. -
ser preekt, terwijl Pfarrer Hoek h»her
zal onderbreken om aan te to%|3a
waarom de valse prediking destiL)n(
voor Duitsland zulke catastrofale f
volgen had en wat toen de betekefien
was van de echte woord ver kondigipwn
Na afloop van de dienst wordt
avondmaal gevierd.
In de Westerkerk is iedereen
kom. „Er zijn mensen, die den»
dat dit initiatief veel risico's met zjenli
mee zal brengen", aldus ds. Vsiijet
„De kerkeraad van de Westerkerk^
meente meent echter, dat een derfc
lijke bevrijdingsherdenking vanuit)
bijbelse boodschap bezien bijzonj
zinvol is." fers!
ele
Beroepiugswerk
NED. HERV. KERK
(Van onze kerkredactie)
ROTTERDAM Je kunt natuurlijk op een synode
wel eens een pleidooi houden voor de noodzaak van
betere geestelijke verzorging van schippers in het ha
vengebied Rotterdam er liggen daar constant 6000
schepen maar nog beter zou het zijn een aantal sy
nodeleden eens „lijfelijk" met dit werk te confronteren.
Dit was de gedachtengang van schippersouderling H.
Koudenburg en hij voegde de daad bij de gedachte. Met
de Tijdgeest-2, een passagiersschip dat regelmatig Rijn
reizen maakt, „toerde" hij een aantal leden der gere
formeerde synode, onder wie dr. P. G. Kunst en echt
genote, ds. K. J. Schaafsma, ds. P. van Strien en na
tuurlijk verscheidene deputaten voor de geestelijke
arbeid onder schippers, alsmede andere belangstellen
den, door het havengebied van Rotter
dam.
rut'
jkii
pi ld
Bedankt voor Haarlem: W. Si an
te Rotterdam-zuid.
Beroepbaarstelling: vie. J. L. v
Eijk, Faustdreef 49, Utrecht.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Aangenomen naar Enschede-noj pc
(as. vac. J. de Wolff): M. K. Dros er]j
Dalfsen. jojj<
Bedankt voor Ede (in samenwjaSS
king met Wageningen): N. Bruin Iet
Groningen-Helpman; voor Haarlij
mermeer: H. v. Ommen te Zaandj^
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Nieuwerkerk (Z.)
voor Wageningen: Chr. v. d. Poe jar
Yerseke.
(Van onze kerkredactie.)
DRIEBERGEN De oekumenische
Werkwinkel, die zaterdag 9 en zondag
10 mei bij Kerk en Wereld wordt ge
houden, als een trefpunt waar Ideeën
kunnen worden uitgewisseld en nade
re informatie kan worden verkregen
op het gebied van plaatselijke oecu
menische activiteiten, belooft uniek te
worden.
Niet alleen omdat er een lans
wordt gebroken voor de oecumene in
het algemeen. Ook, omdat zoveel ver
schillende mensen en groepen, die di
rect bij de plaatselijke oecumene zijn
betrokken, aanwezig zijn om anderen
te activeren.
Om te beginnen zijn er allerlei
stands met gedrukt materiaal voor
gespreksgroepen. Ook de Raad van
Kerken is met een stand vertegen
woordigd.
Verder zijn er tal van sprekershoe-
ken. waar onder meer zullen spreken
prof. dr. H. A. M. Fiolet (consequen
ties door erkenning voor catechese),
ds. F. N. M. Nijssen (pastorale visie
op gemengd huwelijk), drs. D. de
Lange (functie van inspiratieve groe-
p3n), mevrouw W de Ru-Schouten en
mejuffrouw drs. J. P. van Dam (vra
gen rondom verhouding man - vrouw
in de kerk), ds. Th. M. Loran (jong-
volwassenenwerk). Tenslotte wordt
geïnformeerd over opzet en training
in verband met de jaarlijkse vredes-
week.
Tot de instanties die hun medewer
king verlenen behoren het evangeli
satiecentrum te Baarn (gerefor
meerd), de hervormde centrale voor
vormingswerk, het Oekumenisch ac
tiecentrum, de Werkgroep 2000, de St.
Willibrordusvereniging, Kerk en We
reld. de Horstink, Sjaloom en het Ka
tholiek bedrijfs apostolaat.
Opening
Zaterdagmorgen 9 mei om half elf
gaat de winkel open. Men verwacht
vertegenwoordigers of leden van
plaatselijke oecumenische groepen
dan wel raden van kerken, mensen
uit plaatsen waar het oecumenische
streven nieuwe impulsen nodig heeft
en „geëngageerde" die nog niet goed
weten hoe tot oecumenische actie
over te gaan.
De sluiting is zondagmiddag om
vier uur. Kinderen kunnen worden
meegebracht omdat ze in een crea
tieve crèche worden beziggehouden.
Nadere inlichtingen geeft Kerk en
Wereld, Driebergen, telefoon 03438 -
2241.
Het werd een interessante tocht, tij- j
dens welke ds. A. M. Brouwer over 1
zijn werk vertelde en ook ds. P. Rie-
mersma van Rotterdam-Alexander-
stad toelichting gaf.
Het kwam steeds neer op het the
ma: versterking van de mankracht
is dringend nodig. Terwijl het werk
toeneemt is de geestelijke verzorging
van „anderhalve" kracht terugge
bracht tot één man: ds. A. M. Brou
wer.
Er moet op de kortst mogelijke ter
mijn een tweede full-timer bij ko
men, maar dat kan kennelijk niet
vanwege de financiën. Welnu, dan
maar dat is het minste weer
„anderhalve" kracht, die voor de
helft bezoek aan boord zou kunnen
doen en die dan verder een kleine
gemeente, bijvoorbeeld die van Rot-
terdam-Feijenoord, zou kunnen die
nen.
Het werk krijgt een ander karak
ter dan vroeger; het wordt veel meer
interkerkelijk en beperkt zich niet
tot gereformeerde schippersgezinnen.
Bovendien gaat veel overigens nood
zakelijk werk zoals catechisaties, zie
kenbezoek, huwelijksbevestigingen,
vaak ten koste van het allerbelang
rijkste: het bezoek aan boord.
Welnu, de synodeleden raakten van
een en ander zeer bepaald overtuigd.
En nu hopen de werkers in Rotterdam
maar, dat spoedig aan hun (toch nog
bescheiden) verzoek zal worden vol
daan.
Ned. Ver. voor Vrouwenbelangen:
kh>
Vo
(Van een onzer verslaggeefsters)
AMSTERDAM Werkgroepen in plaats van de huidige kerk
structuur in de stadsgebieden ziet ds. Gustaaf Prast (36) hervormd
jeugdpredikant in de hoofdstad als een eerste conclusie voor de al
gemene kerkvergadering wanneer deze zich eerlijk bezint op de
taak van de kerk.
Deze werkgroepen, die moeten wor
den gestimuleerd door deskundigen
en onder andere gericht moeten zijn
op een doeltreffende vorm van evan
gelieverkondiging. liturgieviering,
enz. moeten de >vi ikkerkeraden met
predikanten aan het hoofd vervangen.
Ds. Prast zegt dit naai aanleiding
van een soort geloofsbelijdenis, die
hij heeft opgesteld voor-de hervorm
de gemeente van Amsterdam. "Deze
gemeente maakt deel uit van d»? ene
kerk, die Jezus Christus als haar
Heer belijdt en weet zi~h daarom ge
roepen Hem na te volgen". In het
blad Triangel van het Christelijk
Jongeren Verbond schrijft hij:
"Dit betekent dat
omdat Jezus Christus uit eigen
vrije wil en niet noodgedwongen
mens is gewoiden ter wille van de
wereld, ook de gemeente vrijwillig
en niet noodgedwongen gemeente
ter wille vand<- wereld moet zijn.
omdat Jezus Christus niet de een
of andere mens. maar de belicha
ming van gerechtigheid, verzoening
en vrede is, ook de gemeente niet
een of andere houding aanneemt,
maar de levende belichaming van
gerechtigheid, verzoening en vrede
moet zijn.
omdat Jezus Christus gerechtig
heid, verzoening en vrede niet ver
vluchtigde tot aostracte begrippen,
maar in de werkelijkheid ingreep,
misstanden aan de kaak stelde en
uit de weg ruimde, ook de gemeen
te in de werkelijkheid moet willen
grijpen, misstanden aan de kaak
moet stellen uit de weg moet
ruimen.
omdat Jezus Christus dit alles
niet wilde ziin of doen zonder de
ander erin ie betrekken en ons
leerde: „Want wi= niet tegen ons is.
is voor ons" ook de gemeente die
alles niet mag ?ijn zonder de ander
erin te betrekken en niet minder
zichzelf zal laten betrekken in de
authentieke pogingen tot gerechtig
heid. verzoening en vrede van an
deren".
Als taak van de kerk ziet ds. Prast.
bekend van de anti-kerstkapel, het
volgende:
Akties van jong-volwassenen, die gericht
zijn tegen onrecht (bv. rijkdom) haat en ge
weld, moeten worden gestimuleerd en ge
coördineerd. De specifiek kerkelijke kadervor
ming, zoals training van medewerkers aan
zondagsscholen, kinderkerken, jeugdkapellen,
jeugddienstcommissies en catechisaties moeten
voortdurend in aanraking worden gebracht
met deze democratische vorming.
Emst met deze democratische vorming
wordt gemaakt als jongeren regelmatig kansen
krijgen om zich openlijk en in het openbaar te
uiten. Jongeren moeten ook middelen krijgen
om eigen initiatieven te ontplooien. Het beslo
ten karakter van het eigen milieu moet wor
den doorbroken door omgang en samenwer
king te stimuleren met vreemde of "belaste"
groepen.
Moeilijkheden
Praktijk
In de praktijk komt dit op het vol
gende neer:
Aan de werkgroepen moet infor
matie worden verschaft over wereld-,
land- en stadsproblemen. De beslo
tenheid van vas*e clubs en groepen,
die alleen hun eigen belang op het
oog hebben, moet worden doorbroken,
moet zijn.
Voor twee zaken waarschuwt ds. Prast ten
slotte. Wie als groep of individu deze opdrach
ten nuchter gaat uitvoeren krijgt moeilijkhe
den met de bestaande gemeenten, terwijl dë
huidige structuur van de kerk een grote hin
dernis voor een taakgerichte gemeente vormt.
Daarom is de eindconclusie van de Amster
damse predikant dat de AKV wanneer deze
zich eerlijk op haar opgave: De taak van de
kerk bezint zich uitspreekt voor opheffing van
de huidige structuur van de kerken in de stads
gebieden om plaats te maken voor gerichte
werkgroepen.
(Van een onzer redacteuren)
ZEIST De leden van de
Ned. Ver. voor Vrouwenbelan-
gen, die in het Slot bijeen waren
ter jaarvergadering bleken alles
zins geneigd om waar nodig en
mogelijk samen te werken met
Man-Vrouw-Maatschappij.
Doch bij monde van de presidente,
mevrouw N. Molenaar-Buiser distan
tieerde men zich wel van de Dolle
Mina's, die de ideologie van totale
maatschappijhervoring voorstaan.
In het praktische vlak mogen er
gelijke wensen zijn, het werk van
Vrouwenbelangen reikt verder om
dat men streeft naar verwezenlijking
via vorming en wetgeving. Ten aan
zien van de tendens om bij de ge
meenteraadsverkiezingen uit te ko
men met aparte vrouwenlij sten steun
den men dit niet, maar als middel
om de politieke partijen rneer aan
dacht aan de vrouwen te doen geven,
werkt het misschien, evenals de slag
zin „En de vrouw die kiest een
vrouw..." dit doet.
De vergadering toonde zich in het
bijzonder verontrust over de wijze
waarop het vak maatschappijleer op
de meeste scholen gegeven wordt Zo
wel wat betreft de leesboeken over
dit onderwerp, die merendeels nog
het verouderende man- vrouw- en
gezinsbeeld geven als over de onbe
voegde docenten aan wie het vak te
dikwijls wordt opgedragen.
Als studieonderwerp voor het ko
mende jaar wordt de arbeid voor
vrouwen en meisjes, opleiding en
herscholing zowel als werkclassifica-
tie ter hand genomen. In het bijzon
der de werk classificatie voor niet ge
mengde beroepen. Een commissie van
onderzoek zal worden ingesteld, ter
wijl men denkt aan de stichting
een Informatie Centrum.
Tot hoofdbestuursleden werden
kozen: mevr. C. H. Evenhuis-van
sen en mevr. B. G. M. E Cavad
Tophoff.
LE
jtaf
?glo
fon<
ord
TILBURG De dertien Tilbufcrs(
studenten die vrijdag 17 april j.lj q,
werkkamer van prof. dr. R. de fynt
bezetten, zijn voorwaardelijk jnt(
schorst. Als ze voor 1 januari I Ir
opnieuw meedoen aan het bezei^
van kamers of andere ruimten enène
kalen van de Katholieke Hogescfo(
zal hun voor twee maanden de l
gang tot de Hogeschool worden
zegd. Dit heeft het senaatsbestuui
studenten, onder wie twee dat Q]
schriftelijk persoonlijk meegedeel4,eg,
Onder de betrokken studenten ff-
vindt zich ook P. Jansman, die
lij
jaar tijdens de bezetting van de
geschool voorzitter was van de Ai^j
mene Tilburgse Studenten OrganLrc,
tie, en die in deze funktie een leif
de rol speelde in de bezetting.
Het senaatsbestuur heeft gema
niet langer te kunnen volstaan ji j
een waarschuwing, en heeft met"'
maatregel willen onderstrepen
men het ordeverstorend karakter
de studentenakties ernstig opvaf
dertien studenten kunnen binnen
dagen tegen het besluit in
gaan bij de curatoren van de
school.
Ds. G. PRAST
.je krijgt moeilijkheden.
de kleine catechismus van de
UITGAVE W. MEINEMA N.V. DELFT
VRAAG 4: Het ziet er voor de arme landen dus niet opwek
kend uit. Kunnen we ons niet beter van deze schijnbaar hopql
loze toestand afwenden?
ANTWOORD 4: Dat zou in de eerste plaats a-sociaal sijit
omdat de bewoners van de derde wereld (zo worden alle ouon
wikkelingslanden samen vaak genoemd) onze verre Jiddstef
zijn, zodat we ons hun lot moeten aantrekken.
Verder zou het ook erg dom zijn, omdat de toenemende JcZoot
tussen rijk en arm de tegenstellingen verscherpt en dus
wereldvrede bedreigt.
Bovendien behoeft het geen hopeloze onderneming te zij li r
als wij maar samen onze schouders eronder zetten.