invloed
in kerken in
Meer
negers
VS
Moord in Angoli
op sekteleden
Bevrijdingsactie
ook voor de ander
Nuttig rendemenvan
vredesweek 20 procent
Voorlopig geen
vragen svp
Hartelijk welkom
-- als u
blank bent
flora-nova - 1970
STEM VAN DRIE GENERATIES
IN ONS - WAAR STAAN WIJ?
Em woord voor vandaag
Maar apartheid nog steeds regel
Interkerkelijke diensten
Ds. J. J. Oranje
met emeritaat
PROEFENQUÊTE VAN STUDIECENTRUM
Aetievergadering
van predikanten
Lutherse Kerk
wil ander
handelsbeleid
Pax Christi wi
feestgeld nuttij
gebruiken
ZATERDAG 18 APRIL 1970
A Is er één is geweest, die later kon zeggen, dal zijn leven radicaal
anders is gelopen dan hij zich ooit had kunnen voorstellen, dan de
apostel Pauhts! Natuurlijk: men mag zeggen, dat God elk mensen
leven bestuurt en dat het, achteraf bezien, bijna altijd anders gaat
dan men had gedacht. Maar bij Paulus was het zonneklaar gevolg
van een directe ingreep van boven, door God zélf. Hij was voorbe
schikt, zo vertelt hij in Galaten één, om Christus te verkondigen on
der de heidenen. Maar voordat hij zich daartoe inzette vervolgde
Paulus de gemeente Gods bovenmate, zoals hij zelf zegt. „En in het
Jodendom heb ik het verder gebracht dan velen van mijn tijdgeno
ten onder, mijn volk, als hartstochtelijk ijveraar voor mijn voorva
derlijke overleveringen", aldus voegt de apostel daaraan toe. Zó was
dus de weg, die God bewandelde met Paulus. Hij kwam niet door
twijfel aan eigen opvattingen en optreden tot andere gedachten. Het
was bij hem geen langdurig proces, voordat hij ten slotte een volle
dige "ommezwaai" maakte. Paulus werd op een gegeven moment
recht in het hart gegrepen. En van vervolger werd hij volgeling, die
zich met al zijn krachten en gaven inzette voor de doorbraak van
Gods Koninkrijk. Straks zal hij, man van wetenschap en doorkneed
in de kennis van allerlei godsdienstige en filosofische stelsels, met
geleerden van naam de strijd kunnen aanbinden. Hij zal de gemeen
te Gods ook in ons werelddeel gaan bouwen.
We lezen vandaag: Genesis 44 vers 1 tot 17.
We lezen morgen: Genesis 44 vers 18 tot 34.
NEW YORK Apartheid is ook in het Amerikaanse christen
dom nog steeds regel. Van de zestien miljoen zwarte christenen in
de Verenigde Staten behoren er veertien miljoen tot eigen zuiver
zwarte kerken. Slechts twee miljoen is lid van gemengde (overwe
gend blanke) kerken.
Van onze kerkredactir
UTRECHT De Raad van Kerken
heeft de leden-kerken en -geloofsge
meenschappen en ook een aantal niet
aangesloten kerken gevraagd om
streeks 4 en 5 mei interkerkelijke
diensten te organiseren, die in het te
ken staan van de dankbaarheid voor
de bevrijding. Verder vraagt de raad
ruim baan te geven aan de actie
„Vrijheid ook voor de ander" via
welke die dankbaarheid gestalte kan
krijgen.
De raad heeft de kerken een be-
vrijdingsboodschap doen toekomen,
die ook stilstaat bij de vraag van
vooral jongeren: Wat hebben we met
de verworven vrijheid gedaan, in
eigen land en in de wereld? Voorts
wordt daarin vooruitgezien, als ge
zegd wordt: Zo lang vrijheid voor
miljoenen slechts een droom is zullen
we te maken hebben en houden met
de vraag wat wij met onze vrijheid
gedaan hebben, hoe wij er anderen
doorgediend hebben.
Het actiecomité Vrijheid ook voor
de ander, verenigt een groot aantal
instellingen op het gebied van ont
wikkelingshulp. Voorzitter is mr. dr.
J. Donner te Den Haag. secretaris
drs. C. H. Koetsier te Utrecht.
Actiekrant
Dit comité heeft een acliekrant
doen verschijnen, waarin het Neder
landse volk een aantal projecten ter
financiering wordt voorgehouden.
1. Steun aan een project van de
Collectieve Israël-actie
2. Het kinderhulpplan in India (in
de staat An dhr a Pradesh) om daar
mogelijkheden te scheppen voor de
vorming en groei van kinderen.
3. Stille hulp, aan vluchtelingen,
slachtoffers van discriminatie en o.m.
politieke gevangenen, die geschiedt
via kerkelijke instanties. Hierbij
wordt ook gedacht aan steun van
Amnesty International, die het even
eens opneemt voor deze categorie
verdrukten.
Oproep
Het comité heeft werkgroepen, ac
tiecomités scholen, jeugdclubs, bevrij
dingscomités, kerken opgeroepen om,
een ieder op zijn eigen manier, inza
melingsacties voor dit doel te organi
seren. Het secretariaat, waar ook de
actiekrant kan worden aangevraagd,
is: Vrijheid, ook voor de ander, Ma
liebaan 88. Utrecht, tel. 030 - 22779
(Raad van Kerken). Het gironummer
van de actie is 252424, Amsterdam.
De niet-leden van de Raad van
De grote belangstelling voor
de rubriek „Uw probleem is het
onze'* noodzaakt ons de lezers te
verzoeken temeer nu een onzer
medewerkers al enige tijd ziek is
voorlopig geen nieuwe vragen
meer in te zenden.
De meeste vragenstellers van
de laatste weken hebben
al persoonlijk antwoord ge
kregen.
Nu nog binnenkomende proble
men zullen we op zeer drin
gende gevallen na even moeten
laten liggen.
In een analyse van de situatie
van de negers in de Verenigde
Staten laat het Amerikaanse blad
Time echter zien, dat in de ge
mengde kerken een zwarte lei
ding niet meer iets uitzonder
lijks is. Een zwarte bisschop
wordt in deze kerken steeds meer
„in". Misschien een vorm van
repressieve tolerantie.
Zo heeft de Amerikaanse Baptis
tenconventie sinds vorig jaar een
zwarte president, hcewel maar een
zesde deel van de anderhalf miljoen
leden neger is.
De Verenigde Methodistenkerk
(vijf procent van de leden is neger)
telt zes negers op een totaal van 45
bisschoppen. Tot 1968 was het nog zo,
dat de meeste negers in deze kerk
hun eigen speciale neger-jurisdicties
hadden. Twee jaar geleden werd een
volledige integratie doorgevoerd en
zelfs in het zuiden zijn er hier en
daar zwarte districtssuperintenden
ten benoemd.
Als eerste bisdom van de Protes
tantse Episcopale Kerk heeft Massa
chusetts een zwarte bisschop gekre
gen.
Er zijn maar beel weinig zwarte
rooms-katholieken: van de 47 miljoen
rooms-katholiekpn zijn er nog geen
miljoen zwart. Een nationaal secreta
riaat zet zich in voor meer zwarte
priesters.
Van de veertien miljoen negers, die
tot zwarte kerken behoren, zijn 10,2
miljoen lid van een van de vier grote
neger baptistenconventies, 2.6 miljoen
behoort tot een van de drie grote ne
ger methodistehkerken en 1,5 mil
joen tot kleinere kerken.
De drie zwarte methodistenkerken
werken mee aan het COCU, het be
raad dat gericht is op de vorming
van een grote verenigde kerk. Hoewel
zij maar een zesde deel van de poten
tiële leden vertegenwoordigen, heb
ben zij al de garantie gekregen, dat
afwisselend een blanke en een zwarte
bisschop zal fungeren als presiderend
bisschop van de nieuwe kerk. De
eerste zal een neger zijn.
Breed $cala
Time waarschuwt ervoor, de zwarte
berken niet over een kam te scheren.
Mr. dr. J. DONNER
Kerken die zijn opgeroepen aan de
bevrijdingsdiensten mee te werken
zijn: de Unie van Baptistengemeen
ten, de Christelijke Gereformeerde
Kerken, de Bond van Vrije Evangeli
sche Gemeenten, de Broederschap
van Pinkstergemeenten en de Gere
formeerde Gemeenten, die alle reeds
hun adhesie betuigden met de actie
Vrijheid, ook voor de ander.
De opvattingen van hun leiders over
de emancipatiestrijd van de negers
lopen mijlenver uiteen. Er zijn radi-
kalen, maar ook gematigd liberalen
en zelfs uitgesproken conservatieven
onder.
Ds. Calwin B. Marshall is een ver
tegenwoordiger van het zwarte chris
telijk radikalisme. Getooid in de
kleuren van de bevrijding (zwart,
rood en groen) als de Zwarte Pan
ters, preekt hij in New York een
revolutionair christendom. Hij is
voorzitter van het nationaal zwart
economisch ontwikkelingsfonds, dat
vorig jaar het zwarte manifest publi
ceerde, waarin de blanke kerken
voor meer dan vijfhonderd miljoen
dollar werden „aangeslagen".
Joseph H. Jackson uit Chicago, pre
sident van de Nationale Baptisten
conventie, met zes miljoen de grootste
negerkerk, is daarentegen een woord
voerder van de conservatieve rich
ting. Hij verschilde zozeer van me
ning met Martin Luther King over
diens burgerrechtcampagne, dat King
met een half miljoen gelijkgezinden
de Nationale Baptistenconventie ver
liet en een nieuwe conventie stichtte.
99
99
(Van onze kerkredactie)
SUMTER (VS) „Wij he
ten u hartelijk welkom" staat
er op een bord naast de Eerste
Prysbyteriaanse Kerk in Sum
ter, Zuid-Carolina. Twee zwar
te studenten begingen de ver
gissing, dit bord serieus te ne
men. Toen zij binnenstapten,
hielden kerkgangers hen tegen,
van wie één zei: „Geen toegang
voor nikkers hier."
De twee negers, beiden dominees
zoon, zondags pak aan en bijbel in
de hand, begingen toen de tweede
vergissing door aan te houden. De
zer dagen werden zij veroordeeld
tot honderd dollar boete en dertig
dagen gevangenisstraf wegens wan
ordelijk gedrag.
Een kerkeraadslid zei voor de
rechtbank, dat zij hun de toegang
niet was geweigerd vanwege hun
ras, maar omdat hun deelname aan
de godsdienstoefening een „emotio
nele rustverstoring" zou hebben
veroorzaakt.
Dit incident herinnert aan een
soortgelijk gebeuren in een baptis-
tenkerk in Macon, Georgia in sep
tember 1966. Achteraf bleek, dat de
negerstudent, die daar de kerk uit
geslagen werd, in Afrika tot het
christendom gekomen was door
zendelingen, uitgezonden door deze
zelfde gemeente. De predikant, die
het niet met het weren van de stu
dent eens was, werd genoodzaakt,
om zijn ambt neer te leggen.
„God erkent geen negerpriesters en negerbisschoppen" stond er op heI
bord, waarmee een paar jaar geleden gedemonstreerd werd tegen de be
noeming van de eerste rooms-katholieke zwarte bisschop (Harold Perrj
op de voorgrond, hulpbisschop van New Orleans). Maar in de geïnte
greerde kerken in de Verenigde Staten komen steeds meer negers op lei
dinggevende posten.
(Van onze kerkredactie)
KINS JASA Agenten van de
Portugese geheime politie in An
gola hebben volgens het pers-
BAARN Ds. J. J. Oranje, predi
kant van de kleine Nederlandse pro
testantse gemeente van Sao Paulo in
Brazilië, gaat in 1971 met emeritaat.
Op verzoek van deze gemeente
heeft de gereformeerde zending be
sloten. om een missionair predikant
beschikbaar te stellen, die zich zal
inzetten voor de gemeente en voor
het zich uitbreidend zendingswerk.
UNIEKE SHOW VAN BLOEIENDE BOOMKWEKERIJ - PRO-
DUKTEN van 17 tot en met 26 april a.s. in Boskoop.
Geopend op werkdagen van 10-22 uur en op zondagen van
12-22 uur.
Voorlichting aan tuinliefhebbers. Gelegenheid tot kopen en
meenemen.
Per „West Nederland" goedkopere, gecomb. bus-toegangskaarten.
(Van onze kerkredactie)
ARNHEM De vredesweek, zoals die elk jaar in september ge
houden wordt, had, zo blijkt uit een proefenquéte die in Arnhem
is gehouden, een, „nuttig rendement" van twintig procent. Bij dit
percentage ondervraagden is de informatie via vredeskrant, gesprek
en preek namelijk min of meer gelukt. Een intensiever gebruik van
deze beproefde communicatiekanalen kan een verruiming van het
aantal geïnformeerden bewerkstelligen.
Daarbij lijkt het jaarlijks wisselen
van thema niet zo effectief. Gedrags
beïnvloeding komt immers onder
meer tot stand door het vaak herha
len van lietzèlfde thema.
Het onderzoek is verricht door het
Studiecentrum voor vredesvraagstuk
ken, een afdeling van het Instituut
voor politicologie van de Nijmeegse
universiteit. In het algemeen kan ge
zegd worden, dat voor organisatoren
Beroepiugswerk
NED. HERV. KERK
Emeritaat verleend aan J. G. Ter
louw te Lage Vuursche.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Beroepen te Oostelijk Flevoland: C.
G. Bos te Zwolle.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Aangenomen de benoeming tot le-
ferpredikant: A. D. de Bliek, voorma
lig zendingspredikant in Zambia.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Wij leven met
tenminste drie generaties in
onze eigen ziel. Stemmen, waar
van het de vraag is of we ze tot
een drieklank kunnen bundelen.
Of moeten we constateren: een
ongerijmd stel dissonanten, dat
in ons blijft schreeuwen?
Deze generaties: de oudere, de mid
den en de nieuwe, hebben ieder een
eigën stem, aldus ds. W. J. Overdiep.
remonstrants predikant te Utrecht, op
een conferentie voor Evangelie en Sa
menleving te Hollandsche Rading.
waarvan verslag wordt gedaan in het
jongste Remonstrants Weekblad.
Waarom?
De oudere generatie vraagt zich af
waartoe al die welvaart dient. Waar
om al die bemoeienis van de over
heid? Laat ieder vrij om voor zichzelf
te zorgen en voor eigen verantwoor
delijkheid te falen of te slagen.
In de samenleving is er een na
tuurlijk evenwicht, dat door planning
en ipgreep nodeloos en nutteloos ver
stoord wordt. De vitale mens en het
vitale bedrijfsleven mogen niet wor
den genekt omdat de slappe mens zo
nodig in de watten moet worden ge
legd... Wie niet werkt, zal niet eten.
Maar de fout rs. dat er vrijwel een
premie staat op niet-werken. Dat je
met enige handigheid meer verdient
door je ziek te melden, dan door naar
je werk te gaan. Zo is het hele stelsel
van sociale zekerheden een middel
dat erger is dan de (vooroorlogse)
kwaal. Het levert parasieten en dat
bewijst: we zijn in het moeras ver
zeild.
Naar welzijn
De middengeneratie leeft met het
terugwaartse perspectief op de crisis
jaren, de oorlog, de opbouw na 1945.
Zij is gaan bouwen met de volle inzet
van hand. techniek, wetenschap en
zedelijk kunnen. Zij leeft met een be
paalde ideologie, waarvan de kern
woorden zijn: dialoog en verantwoor
delijkheid.
Dialoog: tussen werkgevers en
werknemers om voorgoed de klassen
strijd te begraven, tussen overheid en
maatschappij, als partners die op el
kaar zijn aangewezen, tussen de ker
ken en tussen kerk en samenleving.
Verantwoordelijkheid: van de mens
voorde samenlevingen omgekeerd.
Deze generatie ziet de welvaart als
voorlopige winst, moeizaam bevoch
ten. Niet ideaal (ongelijke inkomsten
verdeling. mileuvervuiling, woning
en wegennood etc.) maar wel uit
gangspunt voor verdere inspanning
op de lange weg naar welzijn.
Levensvreugde
De nieuwe generatie leeft zonder
enig historisch perspectief, is zonder
dankbaarheid voor het herstel en
niet onder de indruk van de sociale
zekerheid. Zij ziet welzijn niet in het
verlengde van welvaart, mar heeft
het gevoel dat welzijn juist haaks
staat op wat men dan welvaart be
lieft te noemen.
Zij zoekt naar een nieuwe vorm
van ascese, commune, mystiek en
heeft het gevoel dat het goddelijke
sterft ieder moment dat een auto van
de band rolt of een bungalow uit de
grond wordt gestampt.
Zij wantrouwt de arbeidsethiek
omdat deze de levensvreugde be
dreigt. Ze wil eerder zijn als een lelie
des velds of een vogel des hemels
(Mattheus 6) en is niet onder de in
druk van het overvoede verantwoor
delijkheidsbesef dat ons niets anders
oplevert dan hartinfarcten. Waarom
niet voor je plezier leven en werken
om te kunnen spelen?
Deze generatie beleeft onze doorge
organiseerde wereld als wanorde, als
zinloos. Ze is niet bang voor het con
flict in plaats van de dialoog, voor
„lovc" in plaats van plichtsgetrouw
heid. Welvaart is voor haar hetzelfde
als verslaving.
Ds. Overdiep besluit: drie stemmen
om ons heen en in onszelf. Waar
staan wij? Waar grijpt ons geloof ons
aan? Brengt dat de stemmen tot har
monie of legt het misschien onze
stemmen het zwijgen op, omdat de
Stem ons totaal nieuwe dingen aan
zegt?
van de vredesweek: het Interkerke
lijke Vredesberaad, in samenwerking
met plaatselijk actieve geïnteresseer
den, nog werk benoeg te verzetten
valt.
Ook pastores
Behalve tot Arnhem, een stad die
representatief voor Nederland kan
worden genoemd, strekte de enquete
zich ook uit tot medewerkers aan de
vredesweek en tot priesters alsmede
(hervormde en gereformeerde) pre
dikanten.
De gemeenschappelijke kanselbood-
schap en de toegezonden preekschet-
sen over het thema vrede zijn nau
welijks gelezen, zodat overwogen kan
worden deze voorlaan niet meer uit
te geven.
Van de vredesweek bleek 73 pro
cent der ondervraagden wel eens te
hebben gehoord. Een redelijke mate
van bekendheid ermee bleek zoals
gezegd bij twintig procent, die veelal
binnenkerkelijk bleek te zijn.
Het betere inzicht in dé problemen
van oorlog en vrede was vooral te
danken aan de preek en aan gesprek
ken. Voor tien procent bleek het te
danken te zijn aan de vredeskrant of
aan een combinatie van de genoemde
informatiekanalen.
Vaag
LEUSBROEK Vier dominees
hebben het initiatief genomen tot een
"actievergadering" van hervormde
predikanten, woensdag 6 mei op
"Kerk en Wereld" te Driebergen.
Zij stellen zich voor, dat hier een
groep uit voortkomt, die „blijvend
voorlopig" actief bezig zal zijn met de
vernieuwing van de kerk, eventueel
in samenwerking met de priester-
groep Septuagint en met predikanten
uit andere kerken.
De uitnodiging is ondertekend door
ds. Th. M. Loran, aan de hervormde
jeugdraad verbonden als secretaris
voor trainingswerk jonge volwasse
nen, ds. J. Lugtigheid, predikant te
Hem en Venhuizen, drs. N. van Oos
terzee, cursusleider bij Kerk en We
reld, en ds. H. G. van der Vlist, pre
dikant te Altforst. Ds. Loran treedt
opals secretaris.
De uitnodiging is verstuurd naar de
omstreeks vierhonderd predikanten,
die indertijd adhesie betuigden aan
de 60 van 1 november *68" (over het
beleid inzake Hydepark).
Ontwikkelingssamenwerking, zo
bleek overigens, is een onderwerp dat
slecfat in de markt ligt. Bereidheid tot
verandering van koers bleek veelal
bü de ondervraagden beperkt te blij
ven tot een vaag christelijk of huma
nitair liefdadigheidsgevoelen. Het be
pleiten van structurele veranderingen
kon niet of nauwelijks bewust wor
den gemaakt.
Een meerderheid, ruim 63 procent,
aoht het juist dat de vredesweek door
kerken wordt georganiseerd, mensen
die interesse toonden bij het Inter
kerkelijk Vredesberaad, al was het
maar door wat drukwerk aan te vra
gen, waren bijna steeds kerkelijk.
Nergens bleek ten slotte een duide
lijke relatie leeftijd-gewenste doel
stellingen, waaruit men zou kunnen
concluderen: jongeren zijn radicaler
dan ouderen. Verschil in „radicali
teit" was er daarentegen wel in de
groep priesters en dominees. Her
vormde predikanten bleken namelijk
duidelijk „radicaler" dan hun r.k. en
gereformeerde collega's.
bureau van de Nederlandse H<
vormde Kerk vorige raaa I
tweehonderd kimbanguïsten v
moord.
Kimbanguïsten noemt men de 1<
van de Kongolese „Ker kvan Ji
Christus op aarde door de profeet
mon Kimbangoe". Deze kerk. die
rig jaar lid is geworden van de
reldraad van Kerken, heert ook
hangers in Angola.
Vorig jaar mei werden Pieds rr. 0
da nhonderd kimbanguïsten in An
la door de geheime politie om
leven gebracht. Een groot aar j,
werd verder naar Mozambique gei
porteerd. Van hen ontbreekt sin
dien elk spoor.
Over de recente slachtpartijen
richtte een jonge geloofsgenoot,
naar Kongo wist te ontkomen. K< j
golezen, die zijn relaas zoveel mo| r
lijk geverifieerd hebben, sprei j
van „geloofsmoed met het leven be
len" en „toepassen van methoden,
herinneren aan de tijden van de
quisitie".
Drinkgelag
De vluchteling was afkomstig
een dorp met een kimbangoe-me
derheid. Op 5 maart nodigden de
den van de geheime politie
inwoners uit voor een drinkgelag,
geloofsoverwegingen gebruiken
kombanguïsten geen alcohol. Da
door waren zij gemakkelijk te ond
scheiden.
De leider van het kerkkoor v
in oen bak met kokend water
gooid. Vrouwen en mannen wer
doodgeschoten. Kleine kinderen,
gillend van ontzetting wegvlucht
werden achterhaald en eveneens 1
helleven beroofd.
In andere dorpen speelden i
soortgelijke tonelen af. I
Kongolezen wijzen er op, datl
Kimbangoe-christenen geen mis<w
gers of haters van vreemdelin
zijn, uit principe kwaad met l
vergelden en nimmer deelnai
aan gevechten van rebellen. Maar 1
is een puur Afrikaanse kerk,
daarom in het verleden ook in Ko d
zelf lange tijd door het Belgische
stuur vervolgd is
HARMELEN De Evangelisch-
Lutherse Kerk wil dat de kerken ge
zamenlijk bij de overheid aandringen
op een handelspolitiek, die gericht is
op steun aan ontwikkelingslanden. De
synodale commissie heeft aan de
Raad van Kerken gevraagd, om stap
pen te ondernemen.
De actie, die in de Evangelisch-Lu-
therse Kerk gevoerd is onder de le
den voor de ontwikkelingshulp, heeft
165.000 gulden opgebracht. Een deel
hiervan gaat naar de Wereldraad van
Kerken voor een ontwikkelingspro
ject in Noord-Kenia.
Daarnaast wordt geld gestuurd aan
de John Knox Foyer te Genève. Dit is
een ontmoetingsplaats van ontwikke
lingsdeskundigen uit rijke en arme
landen. Tenslotte wordt overwogen
om een belangrijk deel van het geld
beschikbaar te stellen aan het Mo-
zambique-instituut voor de financie
ringvan een Nederlandse leraar.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Een deel va#>!
voor de feestviering ter gelegen
van bevrijdingsdag op 5 mei
stemde gelden /ou kunnen wo Bi
apart gelegd. Het zou kunnen wo: )e
gebruikt als bijdrage ter bevorde
van een bewust internationaal
gerschap, zo schrijft de Nederli
Pax Christi-beweging in eon
aan het nationaal comité „25 jaar
vrijding". eft
Pax Christi denkt daarbij aanDe
vormen van een permanent f
waaruit vorming en begeleidng. 'g
richt op politieke bewustmaking Me
de kan worden bekostigd. Zowel ÜM
het onderwijs, als in clubs en
niet kerkelijke organisaties.
Blij is Pax Christi met de
„Vrijheid, ook voo*- de ander." 1
zij wil ook noden en wantoest» ;t.
in eigen land signaleren, onder i trei
de positie van veel buiténla !®c
werknemers en oorlogsslachtol de
alsmede van degenen, die onder n
gevolgen van le huidige nog i
heersende woningnood lijden,
deze categorieën hebben recht zej
steun.