kritisch
Porto Alcgrt
Lutherse jeugd
conferentie
ove
in
Diaken.
maar
iemand
nuchter
met warm
gevoel...
Ds. Van Dijk bezorgd
blijvende onrust
vrijgemaakten
over
bij
zoekt zichzelf
Kerk
Beginnende chaos bij
voortgezet onderwijs
Een woord voor vandaag
Tweede „open
dag" aan VU
Uw probleem
is het
onze....
R.k. en protestanten
in één kerkdienst
in Zuid-Span] e
Wanneer neemt de kerk de wereld als uitgangspunt
Veel leraren zijn moedeloos
wölfheze
Westfalenhal is te klein
Graham bereikte tot
nu toe 600.000 mens*
ZATERDAG 11 APRIL 1970
Een vrou w, die twaalf jaar ziek is, ziet Jezus als Hij op weg is naar
de dochter van de overste. Men behoeft niet te veel fantasie te bezit
ten om te weten, dat die vrouw van de gelegenheid, dat Jezus in
haar nabijheid is, gebruik wil maken om beier ie worden. Het .ge-m
makkelijkste zou natuurlijk geweest zijn als zij zich rechtstreeks tot
Jezus had gewend. Zij doet dat niet. Misschien wil zij de Here niet
ophouden. Maar zij zegt bij zichzelf; "Indien ik slechts Zijn kleed,
aanraak, zal ik behouden zijn, zal. ik van mijn. ziekte worden ver
lost". Jezus echter keert Zich om en zegt dan dat bemoedigende
woord: "Houd moed, dochter; uw geloof heeft u behouden".
En van dat ogenblik af was de vrouw beter. Jezus is 'op Zijn wande
lingen altijd door mensen omgeven geweest. Altijd waren er mensen
in Zijn buurt; of omdat zij vonden dat Hij zo mooi sprak, of omdat
zij wel eens wilden horen wat Hij had te zeggen.
De mens is eeuwen door niets veranderd. Vandaag zijn ze er nog] de
duizenden, die zo graag over Jezus horen spreken, die zo warm wor
den van binnen als zij Zijn woorden horen. Het is een stap, maar
niet de beslissende.' Die deed die vrouw, dié twdalf jaar ziek was. Zij
strekte haar handen uit om Hem aan te raken.
Wc lezen vandaag: Genesis 41 vers l tot 24.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Zo groot is de
belangstelling voo de „open dag" aan
de theologische faculteit der Vrije
Universiteit, die vandaag gehouden
wordt, dat er een tweede „open dag"
moet volgen, waarin hetzelfde pro
gramma opnieuw wordt afgewerkt.
Dat zal dan zijn volgende week za
terdag.
In verband met de accommodatie
in het Provisoriu.n aan de De Boele
laan kunnen de vier voorlichtende
docenten, de hoogleraren Kuitert,
Mulder, Firet en drs Baarda, niet
meer dan ongeveer vijftig belangstel
lenden tegelijk van dienst zijn. Dit
betekent dat op een voorlichtingsdag
(ruim) tweehonderd mensen kunnen
worden ontvangen.
Aangezien het totaal aantal zich
aangemeld hebbende belangstellenden
zich thans tussen de vier- en vijfhon
derd beweegt is de tweede „open
dag" nodig.
Van VU-zijde wordt er de aandacht
op gevestigd, dat men niet „op de
bonnefooi" naar Amsterdam kan ko
men, opdat men wel ergens zou wor
den ingepast Dat is onmogelijk. Men
moet in het bezit zijn van een bij de
faculteit aangevraagde toegangskaart.
De aanvraagtermijn is inmiddels ver
streken.
Vraag: In mijn tuin heb ik een
vrij grote kuil gegraven en die be
dekt met een dubbele laag plastic
(uit één stuk). De bovenkant is be
dekt met klinkers en aan de buiten
kant van de klinkers is het plastic
naar boven omgeslagen. Wanneer ik
nu de ontstane vijver met water vul
tot halverwege de klinkers, is het
waterpeil na ongeveer 12 uur ge
daald tot 2 cm beneden de klinkers.
Daarna daalt het niet verder. Hoe is
dit mogelijk? Mijns inziens is er
geen lekkage.
Antwoord: De dubbele wand van
plastic is een veel te zwakke onder
grond voor een vijver. Een goede
dichting is de volgende. De wand
van de vijver maakt u glad met een
laag zand, daarover een laag asfalt-
papier, hierop kippegaas, dan een
laag cement en daarop weer asfalt-
papier. Dan heeft u geen last meer
van verzakkingen en waterverlies.
Dek de bovenrand van de vijver
af met losse turf, waar u moeras-
plantjes e.d. plant. U krijgt dan een
natuurlijke overgang naar de omlig
gende tuin. Er is plastic dat water
doorlaat en de poreuze stenen zuigen
ook water op. Als de turf eenmaal
verzadigd is. neemt deze geen water
meer op. Het is wel duurder, maar
afdoend.
Vraag: In onze keuken staat naast
de ijskast een gaskacheltje. De af
stand is l'/t cm. De installateur zei
dat het voldoende was er een plaatje
asbestboard tussen te plaatsen. Dit
trekt echter krom. zodat het zelfs de
kachel van zijn plaats duwt Thans
heb ik er een plaatje asbest tussen
geschoven. Voor de isolatie is dit
echter niet helemaal voldoende. Men
heeft mij gezegd dat asbest zeer ge
vaarlijk is voor de gezondheid. Is er
een betere oplossing?
Antwoord: Is het niet mogelijk de
afstand te vergroten? Die kromtrek
kende asbestboardplaat is trouwens
gevaarlijk met het oog op brand. Die
asbestplaat is inderdaad de beste op
lossing. Gevaarlijkheid van asbest
voor de gezondheid geldt alleen voor
de asbestvlokken die voor isolatie
worden gebruikt, maar niet voor
platen. Als de ijskast goed geïsoleerd
is, behoeft u voor de gaskachel niet
bang te zijn.
(Van onze kerkredactie)
GRONINGEN Ds. D. van Dijk,
de hoogbejaarde emeritus-predikant
van de gereformeerde kerk vrijge
maakt in Groningen klaagt in de
kerkbode van deze kerken voor de
drie noordelijke provincies over de
onrust die binnen dit kerkverband
maar niet tot bedaren wil komen.
De oorzaak hiervan ziet hij in kri
tiek op de handelingen van de synode
in Hoogeveen. Men meent dan, dat
deze synode kerkrechtelijk niet juist
heeft gehandeld.
Maar dat niet alleen: men is ook
van oordeel, dat de synode nog niet
had mogen overgaan tot het buiten
het verband plaatsen van bepaalde
kerken, ook al is het zo dat die ker
ken in een of ander punt met de ker
kenordening in strijd kwamen of van
de belijdenis afweken.
De synode had, zo betoogt men,
meer geduld moeten hebben, meer
lankmoedigheid moeten betonen. Te
gelijk neemt men een houding aan,
waaruit blijkt, dat men eigenlijk de
door de handelingen van de synode
ontstane toestand niet accepteert.
Men houdt de connecties met de
buiten het verband geraakte kerken
en predikanten aan op zulk een wij
ze. dat daaruit duidelijk blijkt: „Wij
zijn het met wat daar in Hoogeveen
is gebeurd niet eens. Als het aan ons
Hel weer in Europa
weer
max. temp.
gisteren
neerslag
Amsterdam
zw.bew.
8
0
Brussel
geh.bew.
1
Frankfort
onbew.
8
2
Genève
Innsbruck
zw.bew.
10
0
Kopenhagen
sneeuw
6
10
Locamo
Londen
mist
9
3
Luxemburg
zw.bew
5
0.3
Madrid
onbew.
15
0
Majorca
l.bew.
16
0
MOnchen
onbew.
0.3
Nice
onbew.
16
0
Partja
h.bew
9
0.5
Rome
geh.bew.
15
Wenen
7 w bew.
12
0
Zürtch
Bekijk het eens door
een andere bril....
EL ATABAL In zijn rondzend
brief van deze maand heeft ds. H.
van den Brink, die pastoraal onder
de Nederlandse „emigranten" in
Spanje werkt de verheugende mede
deling gedaan, dat voor het eerst een
gezamenlijke dienst voor rooms-ka-
tholieken en protestanten in de Zuid-
Spaanse stad Malaga is gehouden.
In de week van gebed voor de een
heid der kerken kwam men in de
grote kathedraal van Malaga bijeen,
waar ds. Benjamin Heras preekte.
De bisschop van Malaga, mgr. Su-
quia heeft daarna alle protestantse
predikanten in zijn gebied uitgeno
digd voor een gesprek. De bisschop
heeft het tweede Vaticaanse concilie
meegemaakt.
In het vervolg wil men als rooms-
katholieken en protestanten elkaar
maandelijks ontmoeten. Dit is in
maart al gebeur din de nieuwe evan
gelische kapel in Torremolinos.
GfZONOfN IN DE WERELD
(Van onze kerkredactie)
gelegen had, was het zo niet gegaan".
Ds. Van Dijk vindt het wel zeer
verkeerd en onverantwoordelijk om
een verschil van inzicht in kerkrech
telijke vragen met de synode te ma
ken tot een zaak waardoor de kerken
in onrust worden gehouden en tel
kens opnieuw gebracht.
Is de synode met betrekking tot de
leer dan te haastig geweest, heeft zij
te weinig lankmoedigheid betracht?
Dat is eenvoudig dwaasheid. Jaren
aaneen is gestreden tegen de afwij
king van ds. Telder, tegen de afwij
king van ds. Oosterhoff, tegen de po
ging om de binding aan de belijdenis
te verzwakken.
Het zou onverantwoordelijk ge
weest zijn voor <ïe synode, die gesteld
werd voor deze zaken, om daarin een
beslissing te nemen, te zeggen: „La
ten wij deze dingen nog maar wat
aanzien, de knoop niet doorhakken;
laten wij nog maar wat lankmoedig
heid betrachten". Door dat te doen,
aldus ds. Van Dijk, zou zij de kerken
hebben overgeleverd aan het voort-
vreten van het bederf, dat reeds te
lang aan haarwortel knaagde.
Laat men toch dankbaar zijr. voor
wat Hoogeveen deed. Laat men toch,
om 's Heren wil en om Zijner ge
meente wil, ophouden al maar over
deze dingen door te zagen.
Juist gehandeld
Men kan het, kerkrechtelijk, in
sommige punten met de synode niet
eens zijn, maar in het generaal geno
men zal men moeten toegeven, dat de
synode goed Gereformeerd, Schrif
tuurlijk gehandeld heeft.
Daarom, laat men alstublieft op
houden onze in de voorbije jaren zo
verschrikkelijk door onrust geteister
de kerken al maar in onrust te bren
gen. Laat men toch rustig aanvaarden
de toestand zoals die geworden is
door de handelingen van de synode
en rustig bouwen aan de bloei en op
bouw van die kerken, aldus ds. Van
Dijk.
Grensgebied
Surinanie-Guyana
gedemi li tari seerd
c
GEORGETOWN Het omstreden
grensgebied tussen Guyana en Suri
name zal worden gedemilitariseerd.
Dit hebben premier Sedney van Suri
name en Burnham van Guyana na
besprekingen besloten.
Werkcommissies zullen voorstellen
voor het onderhouden van vreedzame
betrekkingen opstellen.
UTRECHT Geen Porto Alegre. De kerk is er kennelijk niet
voor gewone mensen. Je kunt zien hoe fijn de kerk bezig is izich
nutteloos te maken. Wanneer komt de tijd dat de kerk de wereld
als uitgangspunt neemt en niet zichzelf? Ziedaar enkele niets
verhullende uitspraken van lutherse jongeren over de komende
vijfde conferentie van de Lutherse Wereldfederatie, die dit jaar in
Porto Alegre, Brazilië, wordt gehouden.
In Sola Fide, het maandblad van
lutherse jongeren, is de redactie er
eens „aan gaan staan" door in het
(onlangs ook door ons besproken
red.) boekje Gezonden In De Wereld
de lutherse kerken op weg naar
Porto Allegre te gaan lezen en ero
ver te discussiëren. Hun kritische ge
dachten legden ze vervolgens in een
viertal artikelen vast.
De redactieleden Marianne en An
ne de Groot zeggen onder meer: de
omslag van het boekje vermeldt,, dat
het een uitgave is in de serie „Luther
en de wereld". Dat doet al veel ergs
vrezen, maar vreemd genoeg komt
Luther in het hele verdere boekje
niet voor. Hij schijnt buiten onze
kerk meer en beter bestudeerd te
worden dan erbinnen.
Toch is zijn „twee-rijkenleer" bijna
steeds voelbaar, omdat je steeds
merkt hoe men vast wil houden aan
het principe dat de kerk (rijk van
God) maar heel weinig te maken
heeft met de wereld (rijk van de bo
ze).
Neutraal
We zijn natuurlijk wel in de we
reld gezonden, maar dan moet de
kerk toch wel zoveel mogelijk zich
zelf blijven, zich vooral neutraal
(nietszeggend) opstellen, vooral het
accent leggen op de prediking (niets
doen aan verkeerde structuren).
Er moeten op de komende as
semblee weer allerlei dingen geregeld
worden: toetreding van nieuwe ker
ken, benoemingen, beoordeling van
het werk van commissies, denken
over de verhouding tot andere ker
ken... allemaal interne zaken dus,
zeggen Marianne en Anne. Hoeveel
van de tien conferentiedagen worden
daarmee gevuld?
Verder zijn er nog wat vage kreten
te behandelen, vragen op het randge
bied van kerk en wereld, zoals „stra
tegie voor zending en wereld-
diakonaat". Men gaat van de kerk
uit, niet van de maatschappij, waar
iedere navolger van Jezus van Naza
reth toch in de eerste plaats rekening
mee moet houden. Er staat: nze
kerk, ns christen-zijn en nze we
reld. Precies verkeerd-om.
Oecumene
Een onderwerp als oecumene zal
niet uit de verf komen wanneer men
het houdt in de stijl van „samenwer
ken met behoud van eigen gezicht en
traditie". Oecumene betekent voor de
heren niet: de gehele bewoonde we
reld, maar: alle kerkelijke klieken. Er
is ook een minderheidsrapport over
oecumene, maar hrt zit er niet in, dat
iemand dit serieus zal nemen en daar
werkelijk de (zeer vergaande) conse
quenties uit zal trekken.
Neen, zo concluderen de twee da
mes De Groot, een werkvergadering,
waar nutteloos gewerkt wordt en die
een verspilling van enkele honderd
duizenden guldens inhoudt kan beter
niet gehouden worden. „Gezonden in
de wereld" impliceert iets anders. Dat
geld kan beter besteed worden aan
bijvoorbeeld de onderdrukte bevol
kingvan Brazilië.
Op de bijbelstudie over „Gezonden
in de wereld" in het boekje gaat het
redactielid H. van der Meer in. Ik
ben geen theoloog, zegt hij en daarom
heb ik me voorgesteld hoe een tekst
als deze in mijn eigen vak (chemie)
eruit zou zien als hij analoog was
opgezet. Er kwam dan iets te staan
als:
Diner, Malrieu en Claverie (Theo-
ret. Chim. Acta 13 (1969), 1) stemmen
over een Piatt (J. Cehm Phys. 15
(1947), 419), Ito (J. Amer Chem. Soc.
75 (1953), 2430.,.. enzovoorts.
Het bovenstaande is misschien wat
scherp gesteld, aldus de hrer Van der
Meer, maar het geeft wel vrij goed
weer wat mijn reacties waren bij het
lezen van het betreffende hoofdstuk
je. Afgezien van de leesbaarheid
vraag ik me af of het per se nodig is
om het thema van ae conferentie met
bij elkaar gezochte bijbelteksten te...
ja wat, te rechtvaardigen?
Met vakantie
Onder het kopje „Toeristische in
formatie voor een kerk met vakantie"
hekelt vervolgens de heer Martin
Ruppert de informatie die het boekje
„Gezonden in de wereld" over Brazi
lië geeft, na eerst opgemerkt te heb
ben dat o.m. over „staatsgevaarlijke
priesters" wordt gesproken analyseert
hij de informatie over Brazilië als
volgt: 6 regels met aardrijkskundige
gegevens, 10 regels over ontwikke
lingspeil (gezien de hele situatie in de
Derde Wereld: niets bijzonders), 14
regels over de bevolking: Indianen,
Portugezen enz., 47 regels over de ge
schiedenis van Brazilië (nota bene
bijna 50 regels hoogst interessante in
formatie over o.a. de activiteiten van
onze West-Indische Compagnie:
schitterende discussiestof voor de
oudere lutherse zeevaarders onder
ons) en nog geen 10 regels over de
jaren zestig....
Dat was het dan, zegt de heer Rup
pert Er is gewoon helemaal niets aan
de knikker daar. Wat vreemd toch.
En ik dacht nog wel, dat... Ik begrijp
er helemaal niets meer van Met
ontzetting heb ik dit nonchalante ge
schrijf ov»r Brazilië gelezen Weer
DE LUTHERSE KERKEN OP WEG NAAR PORTO Al
wordt er een loopje genomen met de
ernst van de situatie in de Derde We
reld, in Brazilië.
Discussiestof?
Onder het mom discussiestof te
bieden wordt men opgescheept met
toeristische vakantietips over een
Brazilië anno 1900. De heer Ruppert
gaat dan uitvoerig in op de situatie in
het land, waarin „het werkelijke pro
bleem nog altijd if om, zoneter ge
bruikmaking van folteringen een
rpenselijker beleid te vinden dat re
kening houdt met de rechten van de
mens".
Ja hart graag laat spraken
halpen is een dankbare taak. Vooral wanneer
dit plaats vindt temidden van andere enthou
siaste tongeren die graag wonen en werken
in de prachtige omgeving van Arnhem.
Wolfheze (bij Arnhem) Tel. 08308 - 241
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Meneer of mevrouw,
dan wel mejuffrouw de diaken, vol
doet u wel aan de eisen, die aan dit
ambt moeten worden gesteld? U mag
in elk geval niet zonder meer een
„goeie nette middenstander, die
verstand van geld heeft" zijn. Ook
kan niet akkoord worden gegaan
als u „een kerel (of vrouw) bent, die
nog wat te jong is voor ouderling".
Dus in de trant van: laten die eerst
maar eens een paar jaartjes mee
draaien als diaken, want een derge
lijk tevoren al beraamd „bevorderd
worden tot groter heerlijkheid"
is toch eigenlijk uit de tijd.
Maar wie en wat moet u dan wel
zijn? Hoewel het erg moeilijk is. dit
in een aantal specifieke eisen op te
vangen, waagt de medewerker C. J.
van Vliet van het Alg^neen Diako-
naal Bureau in het gereformeerde
vakblad ,;Het Diakonaat" toch een
poging.
Hij somt op:
een warm. maar nuchter gevoel,
zintuig hebben voor mensen in
nood en met hen gemakkelijk
contact kunnen maken
iemand, die graag met anderen
samenwerkt en ook gemakkelijk
een ander iets kan laten doen
iemand die bereid is aandacht te
besteden aan het speciale onder
werp waarvoor hij zorg zal heb
ben: tijdschriften lezen, vergade
ringen bezoeken, acties onderne
men:
Als je die „eisen" een beetje serieus
wilt nemen, dan is het toch eigenlijk
verkeerd de gemeente zonder meer te
vragen „namen voor diakenen" op te
geven. Is het niet beter op huisbezoek
te vragen naar geschikte kandidaten
uit dat deel van de wijk en dan ook
alleen dat deel?
Kent men elkaar onvoldoende? Dan
is er het groothuisbezoek om daaraan
een definitief einde te maken.
Verder: diakonieën zullen er wijs
aan doen van het vrouwenpotentieel
in de gemeente een zeer ruim gebruik
te maken. In de eerste plaats omdat
een vrouw voor veel diakonaal werk
veel beter geschikt is. Maar ook om
dat vele vrouwen in staat zijn om ook
overdag tijd vrij te kunnen maken.
En dan: voor kandidaatstelling pol
sen? Ja, dat wel, maar bij bezwaren
niet direct kandidaatstelling intrek
ken. Exact vertellen waar het om
gaat, dus waarvoor de man of vrouw
precies gevraagd wordt.
Beslist geen dooddoeners als: het
kost u vrijwel geen tijd... Het valt
allemaal erg mee.... De vergaderingen
duren niet lang en zijn gezellig....
Zo gevraagd laten juist vaak de
„goeien" het afweten.
Tenslotte wordt nog een behartens-
waardige gedachte aan de hand ge
daan: de nieuwe diaken bezoekt o n-
middellijkna zijn benoeming
de vergaderingen, zodat de oude en
de nieuwe diaken nog vier tot vijf
maanden samen kunnen optrekken.
NAARDEN „Ons voortge
zet onderwijs vertoont het beeld
van een beginnende chaos", zei
drs. H. L. C. Michielsen vanmor
gen in een strijdbare rede op de
jaarvergadering van de katho
lieke lerarenvereniging „Sint
Bonaventura".
„De volslagen onzekerheid omtrent
de komende structuur van het voort
gezet onderwijs, de aanmoediging van
buiten de scholen tot provocaties en
conflicten, de loodzware druk die een
onrijpe democratie op de schoollei
ding legt, hebben bij zeer velen die
het onderwijs jarenlang met idealis
me, toewijding en verantwoordelijk
heidsgevoel dienden, een diepe moe
deloosheid veroorzaakt".
„Democratisering in een gemeen
schap als de school is niet iets wat
men „invoert", zei drs. Michielsen.
Democratie moet groeien, anders
krijgt men een opgelegde democra
tie. De plotselinge afbraak van de
huidige bestuursvormen naar geïmi
teerde massaparlementen en -raden
moet een barre ellende worden; je
krijgt dan de democratie van de
straat".
Misdadig
De heer Michielsen noemde de op
merkingen uit het anti-Mammoetrap
port van de Kritische leraren, dat
„kritisch onderwijs nodig is. onder
wijs dat mensen ongeschikt maakt
voor deze samenleving" zodat „een
nieuwe samenleving dan bijna van
zelfsprekend het gevolg zal zijn",
misdadig.
„Onderwijs en school staan in
dienst van het kind. Wij achten het
kind te goed om als middel te die
nen voor een maatschappijverande
ring. waarvan men op goede gron
den moet aannemen dat ze geen ver
betering is. Uit de leerlingen komen
geen vragen om een nieuwe maat
schappij aldus de heer Michielsen.
Drs. Michielsen zei niet in te zien
waarom leerlingen geen inspraak zou
den krijgen in de samenstelling van
roosters, in binnenschoolse activitei
ten. het verdelen van de lokalen, de
keuze van de leermethoden en de
besteding van de ouderbijdragen.
Maar hjj noemde het weerzinwek
kend dat er leraren zijn die de hun
toevertrouwde kinderen opzetten tot
sabotage en provocatie tegen hun
eigen collega's en rector.
Iiinkstap
Het moet in ieder geval uit zijn
met het kwaadaardige sprookje dat
de leraren de mammoet saboteren.
Zij verzetten zich alleen tegen ver
dere taakverzwaringen: met behoud
of achteruitgang van zijn salaris doet
de leraar nu al genoeg méér voor het
Nederlandse onderwijs. De heer Mi
chielsen vroeg zich af of ons onder
wijsbeleid niet geworden is tot een
hinkstapsprong van de ene kreet, de
ene belofte, en de ene slogan na de
andere.
„Ons onderwijs rent voort als een
kip zonder kop, zigzag voortfladde-
rend, ongrijpbaar en niemand weet
waar het te pletter zal lopen".
Met deze veelzeggende
illustreerden de lutherse jc
hun kritische kanttekeninge
de komende wereldassembV
Porto Allegre.
Maar de jongeren willen niet lik
negatief zijn. Het redactielid T?r
Fafié vestigt in een artikel de
dacht op de CLASC. het verbondjei
christelijke vakverenigingen in
tijns-Amerika, dat „de onderdn^x
in di« landen zelf uit wil laten
wat er moet veranderen en hoi i
het beste kan gebeuren.'
Wij kunnen de vijf miljoen
van CLASC „bijstaan en bem
gen" door lid te worden van Cl
International Solidarity, afdelinj
derland, door soiidariteitslid te
den en een jaarlijkse bijdra
gaan storten.
De heer Fafié doet tenslotte
Porte Allegre-vaarders" de sug
om in Brazilië eens wat cont
met de CLASC te leggen.
Beroepingswer
NED. HERV. KERK
Beroepen te Barneveld: T. Le
kerker te Oosterwolde (Gld.), d
dankte voor Ede en voor Dinte n
Bedankt voor Burgh (Z.)kaï 01
J. v. d. Stouw te Utrecht.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Harderwijk: dr.
Kouwenhoven te Vlaardingen.
GEREF. KERKEN (vrügcm ij
Beroepen te New-Westm
(Can. Ref. Ch.): A. Kooij te En
te Murmerwoude: E. J. Oosterh
Lemelerveld.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Bodegraven: C.
te Elspeet; te Nieuw-Beijerlai 1
Hakkenberg te Dordrecht.
Bedankt voor Boskoop: J. v.
ren te Amersfoort.
HILVERSUM In de Westfalen
Halle in Dortmund, waar Billy Gra
ham tot zondagavond spreekt kan
men de bezoekers niet langer heTber-
gen. De belangstelling wordt Iedere
dag groter. De hal telt 13.000 zitplaat
sen en er waren woensdag 17.000 be
langstellenden.
Voor het weekend heeft men spe
ciale maatregelen getroffen. In een In
de omgeving van de hal gelegen zaal
zullen monitoren worden geplaatst,
zodat men ook daar Grham kan vol
gen.
In Neurenberg een van de 36 plaat
sen, die in de campagne meedoen via
het televisiecircuit, groeit de belang
stelling eveneens. Begon men met een
hal, nu zijn er drie zalen in gebruik
en een kerk.
Ook in Hilversum verwacht men
vandaag en morgen een grote op-
llj
D.
komst. Buiten de Expohal. was
aantal zitplaatsen van 5000 K er
is uitgebreid, zal een drive-i aa
visie meeting worden gehou
een parkeerplaats. p
Het percentage bezoekers, dal
uitnodiging van Graham v<x jp
persoonlijke keus voor Jezus
ingaat is in Hilversum groter ft
de andere zalen in Europa.
Sinds het begin van de ca: rs.
zijn er vrijdagavond in toti
mensen naar voren gekomen, aai
ongeveer 18.000 bezoekers gewe* i»zi
Donderdagavond werden dt ge'
visie meetings in Europa in
door 105.000 mensen bezocht 1 jr'
kwamen er 2.227 naar voren, j
met vrijdagavond zijn in het I j,
televisiecircuit in Europa in j
.000 mensen bereikt.