Impasse over samen vieren eucharistie-avondmaal Kerken Rhodesië tegen apartheid Expohal is elk avond voller Prof. Bronkliorst: al gescheiden broeder Jaren zeventig voor kerk moeilijke jaren Winkeltje van voddenrapers Dr. Bezemer wil soort rechtse tegen-AKV Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze. Jongeman valt Graham aan Ds. Thoden van Velzen overleden Geen preekstoel maar marktkraam Ds. H. H. v. d. Linden (Kaapstad) overleden Hervormde synodepraeses Alfrink geeft geheim bera met VaticajJ r Prins Felix Luxemburg overleden WOENSDAG 8 APRIL "Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?" Lucas 9 20). Het is de vraag van de Here aan de discipelen. Op hun tocht zijn ze gevolgd door grote scharen mensen, die naar Jezus hebben geluisterd en Zijn wonderen, gedaan aan zieken, lammen en blinden, hebben ge zien. En al die mensen hebben versteld gestaan over wat zij aan schouwden. Ze hebben ook over Jezus gesproken, ze hebben verder verteld wat er is gebeurd. Er is natuurlijk beroering onder hen. En dan komt de eerste vraag van Jezus: "Wie zeggen de scharen, dat Ik ben?" Het antwoord blijft niet uit. Natuurlijk, de scharen hebben al lang hun oordeel gezegd. Wil Jezus het horen? Nee, geenszins. Wat Hij wil horen is het antwoord op de tweede vraag: "Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?" Hier verlegt Jezus het accent. Hier komt Hij tot de kern van de zaak. Ach, wat al die mensen vertellen is wel aardig, maar daar draait het toch niet om. Waar het om draait is de vraag hoe denkt ge er zelf over? Niet de ander maar gijl Anders gezegdJezus wil weten hoe de verhouding is van ieder mens tot Hem, Vandaag de dag nog. 1 h Wc lezen vandaag: Genesis 37 vers 25 tot 36. NOORD WIJ KERHOUT Het pastoraal concilie is gisteren toen het onderwerp oecumene aan de orde was na lange ddsoussies in een impasse geraakt over deelname over en weer aan eucharistie en heilig avondmaal. Duidelijk werd dat bischoppen enerzijds en de meeste overige deelnemers aan het concilie anderzijds verschillende standpunten innamen. De bisschoppen waren terughou dend. Uit principiële of uit kerkpo litieke redenen? Dat werd niet ge heel duidelijk. Uit het verdere verloop van de ge- dachtenwisseling kon men de conclu sie trekken dat binnen het Neder landse episcopaat zelf niet dezelfde opvattingen over deze zaak heersen. Gepoogd werd een uitspraak te for ceren, toen men voorstelde over een der aanbevelingen inzake gemeen schappelijke avondmaalsvieringen Vraag: Wanneer het guur en koud weer is, krijgt de vissersbevolking van Noordwijk aan Zee de raad zich goed te kleden voor het naar buiten gaan „anders krijg je de klanders". Naar ik meen wordt dit woord ook gebruikt bij de textielfabricage, waar het glanzen aanduidt. Ook ge bruikt men het bij een bepaalde dekte van koren. In Leeuwarden is een hotel-restaurant „De Klanderij". Wat betekent dit woord en waar komt het vandaan? Antwoord: Van Dale noemt in de eerste plaats de korenworm, die ko ren op de zolders verslindt en in de tweede plaats een soort van mangel, waardoor men weefsels laat lopen onder sterke druk om ze glad en glanzend te maken, en ook glans van stoffen. Klanderij is een glanzerij. Verder heeft men nog het woord ka landermolen. In het Frans komt het woord calaiidre (mangel) voor, dat echter door romanisten van het Ne derlandse kalanderen (mangelen) af geleid wordt. Vraag: Ik woon in een aaneenge sloten blok woningen. Toen het ge- oouwd werd is er niet zo nauwkeu rig gekeken, want alles was toch van één eigenaar. Nu is er bij mij in het onderhuis een stenen uitbouwsel. Maar de woning van de buurman is onlangs van eigenaar veranderd en die heeft haar gesloopt en een heel nieuw huis gebouwd. Toen is er een nieuwe binnenmuur tussengezet en de ingang van het uitbouwsel is dichtgemetseld. Het is nu een afge sloten ruimte waar niemand meer in kan, maar bij mij in het onderhuis. Volgens de tekening van het ka daster staat die ruimte bij het huis van mijn buurman. Heeft mijn buurman nu nog recht op die ruim te, want die is nu niet meer binnen zijn vier muren en het is een loze ruimte geworden. Kan ik die zonder formaliteiten afbreken? Antwoord: De ruimte is kennelijk eigendom van de buurman en verja ring van diens recht is in de huidige omstandigheden onmogelijk, aange zien u niet het bezit heeft en geen titel bezit. Waarschijnlijk is de ruimte wel voor een redelijk bedrag over te nemen. Vraag: Wia betaalde in hoofdzaak de bouw vanhet Vredespaleis? Antwoord: De Amerikaanse miljo nair Andrew Carnegie (1835-1919) schonk in 1903 1.5 miljoen dollar voor een paleis van het Permanente Hof van Arbitrage dat in 1913 als het Vredespaleis geopend werd. Vraag: Is er een adres van een bond, waarin protestants-christelijke gepensioneerden zich verenigd heb ben? Antwoord: De Protestants chris telijke ouderenbond is gevestigd aan de Hofstede de Grootkade 3, Gronin gen. Kruiswoord puzzel Horizontaal: I. vlalluun. 5. inwendig orgaan. 7. handelend optreden, 9. stijg beugel. 10. kanaalpcil (afk.), 12. plaats voor dieren, 13. plaat van een handpers. 14. schaakterm. 15. voorzetsel, 16. rond hout, 17. water in N.-Br.. 18. sterke drank. 19. rivier in Rusland. 20. leger, 21. vlek, 22. karaat (alk.), 23. mond. 25. wijze van optreden, 27. niet begroeid, 28. zijde van het hoofd. Verticaal: 1. muzieknoot. 2. aardappel. 3. insektenetend zoogdier. 4. vogclcigcn- schap, 5. opkoper van gestolen goed, 6. meisjesnaam. 8. oorzaak. 9 heeft een dier, 10. gevangenis. 11. prent, 12. deel van een wiel. 15. vroegere belasting. 18. tuchtroede, 19. grickse letter, 21. dieren verblijf. 24. plaatsje in Frankrijk, 25. be vel, -ö. waterstand. OPLOSSING VORIGE PUZZEL L ar. 2. rat 3. krat. 4. raket, 5. par ket. 7. parkiet. 7. karpet. 8. kaper. 9. krap. 10. kap. 11. pa. (Van onze kerkredactie) SALISBURY In Rhodesië is de krachtproef tussen de ker ken en de regering van Ian Smith in een nieuwe fase getre den. Deze maand komen vertegen woordigers van zestien niet- rooms-katholieke kerken bijeen. Zij zullen hun houding bespre ken tegenover de nieuwe apart- heidswetten. Het is nu al zeker, dat de meeste leden van de Rhodesische Raad van Kerken zich solidair zullen verklaren met de vijf rooms-katholieke bis schoppen, die in een openlijke ver klaring de apartheidswetgeving heb ben verworpen. Daaronder zijn dan de Anglicaanse Kerk, de Methodisti sche Kerk en de Presbyteriaanse Kerk. Rooms-katholieke waarnemers zul len aan het protestantse beraad deel nemen. Als de kerken het over een gemeenschappelijke gedragslijn eens kunnen worden, hopen zij door een DORTMUND Een gebaarde jon geman heeft gisteren een redevoering onderbroken die Billy Graham in Dortmund tot ongeveer 500 Lutherse dominees hield. De jongeman riep in het Duits „hypocriet" naar Graham. Na een kortstondige worsteling op het podium, met enige geestelijken, kreeg hij van Graham vijf minuten het woord. Hij benutte deze tijd om Graham aan te vallen voor de grote uitgaven voor zijn Europese evangelisatieactie, welk gelid volgens hem beter aan so ciale doelen besteed kon worden. „De geestelijk doden kunnen door elke geestelijke geholpen worden, maar de kerk moet zich wijden aan het voorkomen van lichamelijk ster ven", zo betoogde hij. Graham be schuldigde hij van het onberoerd la ten van de politiek, met name de Amerikaanse inmenging in Vietnam. Het antwoord van Graham luidde dat jonge mensen gehoord moeten worden „zelfs al zijn wij het soms niet eens met de ongewone^ manier waarop zij zich laten horen." „Ik ben hier niet als vertegenwoor diger van de Amerikaanse regering. Toevallig ben ik Amerikaan, maar ik ben hier als vertegenwoordiger van het Koninkrijk Gods. Ik ben een am bassadeur in een vreemde wereld. Mijn vlag is die van Jezus Christus." De Amerikaanse republikeinse j I partij heeft Nelson Rockefeller voor de vierde keer kandidaat gesteld 1 voor de functie van gouverneur van de staat New York. Rockefeller zal het tegen de democraat Arthur Goldberg moeten opnemen. Kolonel-generaal Nikolai Novikof, voormalig opperbevelhebber van de Russische tanks bij de verdediging van Stalingrad in de Tweede We reldoorlog, is op 69-jarige leeftijd overleden. doelbewuste actie de regering-Smith tot een koerswijziging te dwingen. Het gaat vooral om de landwet, die Rhodesië opdeelt in blank en zwart gebied. De bisschoppen zeggen in hun verklaring onder meer: „Wij kunnen op gewetensgronden en zullen ook in de praktijk geen begrenzing van onze vrijheid accepteren, om met alle mensen, ongeacht hun ras om te gaan als leden van één menselijke familie en als onze broeders in Christus." APELDOORN Op 65-jarige leef tijd is overleden ds. G. W. B. A. Tho den van Velzen, hervormd emeritus predikant. De crematie was heden middag. Ds. Thoden van Velzen werd in 1936 predikant Hij stond achtereen volgens in Rauwerd, Oude Pekela, Zeist (voor de Nederlandse Protestan tenbond) en sinds 1950 te Apeldoorn, eerst als voorganger van de afdeling van vrijzinnige hervormden, en vanaf 1957 tot zijn emeritaat in 1968 geïnte greerd in de hervormde gemeente. waarin onder meer gesteld werd dat ruimte geboden, tenminste niet ontzegd dient te worden aan weder zijdse deelname te stemmen, maar daar voelde een aantal bisschop pen niet voor. Kardinaal Alfrink stelde namelijk dat de kwestie van de tafelgemeen schap nog punt van overleg is in Rome. Bovendien zal binnenkort bin nen de Nederlandse Raad van Ker ken deze zaak aan de orde komen. Wèl samen Overigens ging dezelfde kardinaal later op de dag voor in een eucha ristieviering, waarbij hij opmerkte dat leden van andere kerken deelna me daaraan niet zou worden ontzegd. Verscheidene aanwezigen maakten van deze uitnodiging gebruik. Eerder op de dag waren tal van sprekers buiten de r.k. kerk op het thema oecumene ingegaan. Onder meer prof. dr. A J. Bronkhorst, spre kend namens de hervormde en lu therse kerk, die opmerkte: oecumene betekent bereidheid eigen opvattin gen en standpunten prijs te geven en open te staan voor de Heilige Geest. Die bereidheid vordert de kerken groeit, maar wilde er wel op attenderen dat de oecumenische ontwikkeling stap voor stap gaat Wij moeten ons hoeden voor visioenen. Hij memoreerde de reeds verkre gen resultaten: dooperkenning, een concept over het gemengde huwelijk. Steeds geldt voor ons, gereformeer den, aldus de hoogleraar, dat wij ons door de Heilige Schrift willen laten leiden. Op deze „oecumenische dag" werd kardinaal Alfrink een nieuw soort vers gekweekte narcissen aan geboden. De naam van die nieuwe soort? Oecumene. OPEN PRAATHUIS (Van onze kerkredactie) EINDHOVEN De interkerkelijke gespreksgroep van de Eindhovense wijk Strijp gaat op dinsdag 21 april in de r.k. Koenraadkerk "open praat huis" houden. Er worden zeven marktkramen op gesteld, waarachter geestelijken, pre dikanten en leken allerlei actuele on derwerpen zullen behandelen. De be doeling is dat de bezoekers met de „kraamhouders" gaan discussiëren. Onderwerpen die aan de orde wor den gesteld zijn oecumene, samen werking, de toekomst van de kerk, revolutie, jeugd, sexualiteit en huwe lijk. KARDINAAL ALFRINK .terughoudend. Zes jaar geleden, aldus de hoog leraar, was ik voor u een ketter, maar nu ben ik (al) een „gescheiden broeder". Hij verklaarde zeer gaarne en van harte aan het concilie mee te werken. Geen visioenen Prof. dr. C, van der Woude (geref.) was bly met het contact dat tussen KAAPSTAD Op 48-jarige leef tijd is plotseling overleden ds. H. H. van der Linden, predikant te Kaap stad van Die Vrije Gereformeerde Kerke in Suid-Afrika. Nog onlangs met verlof in Nederland, was hij de gast van de generale synode der Ge reformeerde Kerken (vrijgemaakt) te Hoogeveen. Ds. Van der Linden werd predikant „naar artikel 8" en was sinds 1958 aan Die Vrije Geref. Kerk van Kaap stad verbonden. Hij werd in Vlaar- dingen geboren en werkte lange tijd bij de uitgeverij Oosterbaan en Le Cointre in Goes. Hij was de man die ervoor zorgde dat de prekenserie Tot Opbouw tot stand kwam. UTRECHT De jaren zeven tig zullen in principieel als in financieel opzicht bijzonder moeilijke jaren worden. Wij zijn meer dan ooit op elkaar aange wezen. Dit hield de hervormde sy nodepraeses ds. J. A. G. van Zanten gisteren zijn collega's voor in zijn openingsspeech van de hervormde predikantenver gadering. Hij hield het, anders dan Sn vorige jaren dr. G. de Ru, bij een paar alge- HAARZUILENS Dat je met simpele, minieme en praktisch kosteloze middelen een geheel aparte en aantrekkelijke winkel kunt maken is iedere woensdagmiddag en zaterdagochtend in Haarzuilens te zien. Daar, in de tuin van het kasteel, is een Emmaiis-communauteit van abbé Pierre, die zich bezighoudt met een voortdurende voddenrapersactie. Want overal waar het mogelijk is afval te verwerken, waardoor alle dingen hun waarden terugkrijgen zodat ook op die manier beter actie kan worden gevoerd voor degenen die in de wereld het meeste lijden, is het doel van de Emmaiis-beweging. Dit plaatje brengt de loods in beeld waar dus tweemaal per week rommelmarkt wordt gehouden. Bric a Brac is de naam. De „etalage" ontstond door eenvoudig wat open kisten op elkaar te stapelen waarin een aantal stukken werd neergezet. Binnen kunnen zaken worden gedaan. Een bord noodt: uw servies aanvullen? „Laten GB en CV handen ineenslaanv (Van onze kerkredactie) WAGENINGEN Een soort tegen-AKV van confessionelen en gereformeerde-bonders wordt voorgesteld door de Scheveningse predikant dr. C. Bezemer in het jongste nummer van het Her vormd Weekblad De Gerefor meerde Kerk, het orgaan van de confessionele vereniging. Dr. Bezemer vraagt zich af. of de tijd niet is aangebroken, dat de hoofdbesturen van de Gereformeerde Bond en de Confessionele Vereniging de handen ineenslaan en een lande lijke vergadering beleggen, „opdat ook dat deel der kerk zich zal uit spreken. dat wil leven naar Schrift en belijdenis, en artikel X van de kerkorde onverkort wil handhaven." Op een dergelijke vergadering zou den net als op de komende algemene kerkvergadering in Driebergen ook „aanbevelingen" moeten worden aan vaard (dr. Bezemer spreekt van „be sluiten"), zonder de pretentie „de" mening van „de" kerk te zijn. maar die ook al op de tafel van de synode zouden moeten komen, net als die van de AKV, en waarvan ook zou moeten gelden, dat de synode die niet zonder meer naast zich neer kan leg- j gen. De synode wil immers, blijkens de inleiding op de agenda van de AKV, „graag haar voordeel doen met kri tische opmerkingen van mensen die de kerk een goed hart toedragen?" Welnu, zo schrijft dr. Bezemer, deze opmerkingen behoeven de synode niet uitsluitend via de AKV te bereiken. Paard vaii Troje Tegen de AKV heeft dr. Bezemer ernstige bezwaren. Hij vreest, dat de synode „daarmee mogelijk het paard van Troje de kerk heeft binnenge haald." „Het gevaar is niet denkbeeldig, dat de synode soortgelijke omstandig heden boven het hoofd hangen, als die waarin de rooms-katholieke bis schoppen van de Nederlandse kerk provincie zijn terechtgekomen, en die na de gehouden pastorale conciliezit tingen moeten ervaren, dat ze in een dwangpositie verkeren tussen Rome en Noordwijkerhout." Volgens dr. Bezemer kan ieder meelevend kerklid nu al zeggen in welke richting de „besluiten" van de AKV zullen gaan. mene opmerkingen. Tenslotte zou vandaag het hele moderamen aange treden staan om in te gaan op vragen over beleid en leven van de kerk De domineespreek werd gehouden door mevrouw dr. E. Flesseman-van Leer uit Amstelveen. De referenten waren beiden niet-hervormd. Maan dagavond sprak de gereformeerde ds. J. M. Snoek over de kerk en de joden tijdens de Tweede Wereldoorlog on der de titel „Het was niet wit of zwart, maar grijs". Gisteren sprak de lutherse prof. dr. C. W. Monnich over „Vervreemding als essentieel element in de navolgirjg des Heren". Navolging Prof. Monnich vatte zijn betoog sa men in de volgende vijf stellingen: 1. Onder de navolging des Heren wordt verstaan een leven, geleid door het geloof in de toekomst van Jezus Christus, van Zijn lichaam, en van Zijn Rijk. 2. Onder vervreemding wordt ver staan het vreemdeling worden ten opzichte van het gegeven menselijk bestel, zowe^in persoon als in maat schappij, dus ook in sociaal-econo misch, politiek, cultureel, religieus en moreel opzicht. 3. Vreemdelingschap is geen ver breking van de banden met het be staande bestel: de vreemdeling om der wille van de navolging deze He ren kan niet over de grens worden gezet. Wel is hij uitgeleverd aan de machtenen rebelleert hij ertegen. 4. Vreemdelingschap is evenwel geen incident in het bestaan van de knecht Gods. Nood en rebellie zijn de weerspiegeling van de wijze, waarop de navolging van Christus zich ver houdt tot de bestaande structuren, maar zij zijn niet essentieel in zijn bestaan: vreemdelingschap is het wel, omdat de mens vreemdeling is door de navolging van de mens bij uitstek, Jezus Christus, de tweede Adam. 5. Ontlediging is kenmerk van alle (Van onze kerkredactie) NOORDWIJKERHOUT al kunnen lezen dat ik een persoonlijk onderhoud gehj hebben met kardinaal Villot Vaticaan red.) als voorberei verdere contacten, zei gisteren pastoraal concilie kardinaal En hij vervolgde: vanwege b trouwelijk karakter hiervan ik de publikatie ten zeerste. Om onszelf niet te isoleren wij contacten gshad met een bisschoppen. Wij konden zo e 'II tal misverstanden rond onze i ring over de celibaatskwesti zetten. Van een stop in de disp (ontheffings) praktijk in de ce verplichting is geen sprake, kardinaal Alfrink verder. Ei- dispensaties af. Bij navraag is bleken dat door de veelheid v; vragen uit de hele wereld een ging in de behandeling van i pensaties is ontstaan. BI Beroepingswei NED. HERV. KERK Beroepen te Alphen a.d. Rijif Oudshoorn; vac. H. Koudsti W. Verploeg te Leerdam. j Aangenomen naar Hindelopei r H. A. v. Oost te Oosterwolde.P Bedankt vooor Dokkum: Cnossen te Twijzelerheide. GEREF. KERKEN Aangenomen naaar Schiedai J. N. Nammensma): J. Stolk te der (Z.H.). GEREF. KERKEN (vrij gig Aangenomen naar Gro$ai noord (vac. dr. C. Trimp): O. ma te Assen; naar Bunschot! kenburg (3e pred.pl.): J. Stra e Hattem; naar Amsterdam-zuii jji H. J. de Vries te Mariënberg, dankte voor Steenwijk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rhenen: C. Wrc Elspeet; te Nieuwerkërk (Z.)jts Wageningen: Chr. v. d. Poel seke. VRIJE EVENG. GEM. Bedankt voor Utrecht: J. Beeuwkes te Zaandam. 1 n il LUXEMBURG Prins Fed Luxemburg, echtgenoot van hertogin-moeder Charlotte, morgen in Luxemburg op 7 c leeftijd overleden. Hy was a o tijd ernstig ziek. :1 menselijk bestaan, omdat m i( bestaan alleen door relatie to y komt: in een betrekking zijn deelgenoten primair, maar de king maakt eerst de deelgeni menselijk bestaan is deelgeno< De mens is mens door zich i 0 ander te verliezen en d vreemdeling te zijn. Ook God God door de relatie met de me! NEDERLAND ZONG VOOR EVROP (Van onze kerkredactie) HILVERSUM Naarmate de cam- pagneweek vordert, komen elke avond meer mensen naar de Expohal om te luisteren naar de evangelist Billv Graham. Waren er de eerste avond (zondag) drieduizend mensen, maandagavond waren het er ruim 3500 en gister avond 4000. Vooral het aantal jonge ren dat aan de uitnodiging gevolg geeft naar voren te komen, is groot. Maandagavond kwamen 117 men sen uit de zaal naar het podium, van wie zestig procent jonger dan 25 jaar was. Het was toen een speciale jeugd- samenkomst. Gisteravond stonden 85 mensen op om te kennen te geven dat zij voor Christus wilden kiezen. Daarvan was een derde jeugd. De nazorg verloopt in grote lijnen aldus. Allereerst wordt lectuur ver schaft. In het hele land worden ver der bijbelcursussen van elementaire aard gehouden en tenslote blijft er persoonlijk contact met een grote groep vrijwilligers die zich daarvoor j beschikbaar hebben gesteld en ook de nodige instructie hebben ont- vangen. In de toekomst wordt nagegaan wie van degenen met wie men con- tact heeft nog enigerlei binding met j een Christus-belijdende kerk heeft. Is dat het geval, dan wordt contact I opgenomen met de plaatselij dikant van die kerk, met de de man of vrouw verder pi onder zijn hoede te nemen. Is er geen enkele kerkeljjl ding, dan blijft het team nas dit pastorale werk doen. Gisteravond was Hilversum beurt om voor alle 35 ander die met Graham verbonden S* zingen. Een steeds weert moeilijke technische krachttc gisteravond voor het eerst tot stand kwam. Nederland zi j bekende „De Heer is mijn H 1 dam. W.de Withitr. 25 T Kantoren li 'i-üravanhage, Laidan in Dc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2