Gereformeerde synode niet afschrijven, zegt Berkhof Gemengde Billy of gevoelens bij toch niet Alfrink legt nadruk op eenheid met wereldkerl Nabetraclitiiigscongres in bezonnen sfeer Westfalenhalle bleek te klein Bevrij dingsbewegingen verdienen steun kerken Prof. Fortma overleden PASTORAAL CONCILIE HERVAT Een woord voor vandaag Ds. Ketelaar: Billy, go home Moderne mensen ventileren óókc woonkamer ventilatoren Ds. J. A. Tiem-e' (61) overledt MAANDAG 6 APRIL 1< God is zo ver weg! Het is de verzuchting van de mens, die geen raad meer weet. God is zo ver weg! Er is wel eens gezegd: Ja, vroe ger, de discipelen, die hadden het gemakkelijk. Die hadden Jezus bij zich, die konden met Hem praten. Maar wij, mensen van deze tijd, wij zien Hem niet. Hij is zo ver weg. Het is ook de klacht van de psalmist. "Waarom Here, staat Gij van verre, verbergt Gij U in tij den van nood?" (Psalm 10). Ja, waarom? De mens in nood, van welke aard deze nood ook mag zijn, verlangt altijd een zichtbaar contact. Niet alleen met zijn mede-mens, ook met God. Here, waar zijt Gij? God zit hoog op Zijn troon. Het is waar, maar er is meer. De psal mist schrijft ook: Gij aanschouwt moeite en verdriet, om het in uw hand te leggen" (Psalm 10 14). God is ver, doch Hij houdt de mens in het oog. De mens kan nergens gaan of staan of God ziet hem en ook dat niet alleen. Hij aanschouwt moeite en verdriet om het in Zijn hand te leggen. Prachtig gezegd. God ziet al onze noden en behoeften en Hij legt ze in Zijn hand. Hij trekt het Zich aan. En dit verandert de hele situatie. De mens in nood kan met gesloten PP ogen tot God gaan. Wc lezen vandaag: Genesis35 vers 1 tot 21. (Van onze kerkredactie) UTRECHT Eigenlijk een merkwaardig gezelschap, dat zaterdag in het nieuwe Jaarbeursgebouw, zeven hoog, over de onmacht der gereformeerde synode, meer in het algemeen en positiever gesteld: over het „wat" van de kerk, zijn getuigenis, zijn handel en wandel wilde spreken. Enerzijds mensen van v,Gemeente toerusting", die sinds jaar en dag nogal naar binnen gekeerd progres sief bezig zijn. Overwegend ouderen, die eerbied voor hun grijze haren op konden eisen. Anderzijds Synoodkreters, vaak langharige, bewogen „oproerkraai ers" die hun club met ingang van heden modern tijdsverschijnsel al weer hebben opgeheven na als laatste daad mede dit bezinningscon- gres te hebben georganiseerd. Nog merkwaardiger was het te HILVERSUM Met de bij bel in de hand heeft Billy Gra ham gisteravond het Woord ge bracht, modern, helemaal in de ze tijd geplaatst. Hij sprak van uit de Westfalenhalle tot 35 an dere zalen in Europa, tot in Oost- Duitsland toe. Over zonde, oor deel en straf, maar ook over ver geving, liefde en bekering. Dat laatste niet om nog eens over na te denken, maar hier en nu. En ze kwamen naar voren, ook in de Hil- versumse Expohal: ouderen, met tra" nen in de ogen, hippies, hand in hand. Humbug? Amerikaanse verkoopme thoden? De drieduizend muisstille mensen in de Expohal hebben dat in eik geval niet zo ervaren. Graham zelf zei het zo: wij komen niet van de overkant met een show, maar met de bijbel. Met Gods boodschap. Daarin staat hoe het moet met de oplossin- (Van een onzer medewerkers) DORTMUND De 1.3.000 stoelen van de Westfalenhalle in Dortmund waren gisteravond niet genoeg. Billv Graham begon zjjn campagne met een uitverkocht huis. Ook tien van de 35 zalen die via een tclcvisiecircuit Met Dortmund verbonden waren, ble ken te klein te zjjn. In totaal waren 87.135 mensen van de eerste bijeen komst van de campagne Euro-70 ge tuige. Behalve in het Duits werd Graham vertaald in het Noors, Deens, Frans, Kroatisch, Keltisch en Nederlands. Deze tolken doen hun werk in geluid- dichte cellen. Midden in de toespraak van Billy Graham brandde in de kel der een stop door en viel ineens de elektriciteit in een deel van het ge bouw uit en daardoor ook het geluid in deze cellen. De tolken probeerden zo goed als het ging Grahams rede aan de hand van beknopte aantekeningen te recon strueren terwijl hij deze uitsprak. Over het algemeen klopten alle technische voorzieningen wel. De tol ken echter klaagden na afloop dat de Duitsers voor hun gebeden gebruik maakten van de microfoon die niet met hun cabine verbonden was waar door ze in de cellen niet te verstaan waren. Alleen in Aalsund. Noorwegen, wa ren technische moeilijkheden. Daar brandde de grootbeeld-projektor door. Men plaatste een groot aantal televi sietoestellen. zodat de 2300 mensen die de zaai vulden, de samenkomst toch niet alleen met hun oren maar ook met hun ogen konden volgen. In Dortmund zelf kwamen de mees te mensen naar voren, toen Billy Graham hen uitnodigde in het open baar voor Christus te kiezen: 230 mensen. In totaal kwamen in de Eu ropese steden 874 mensen naar voren. gen van alle wereldvraagstukken: de discriminatie, de honger, het wapen geweld, het rassenprobleem. Daarin staat waar het met de wereld heen gaat. En met u, als u niet de goede keus doet. Schriftuurlijk Een preek dus. Eigenlijk helemaal niet opzienbarend. En dan van ruim drie kwartier... Maar zo schriftuur lijk, dat de rechtlijnigste calvinist er geen speld tussen kon krijgen. Die preek kwam over. Ondanks de remming van de nu eenmaal noodza kelijke vertaling, al deed „onze" Jan van Capelleveen die vanuit Dort mund nog zo goed. Ondanks de niet persoonlijke aan wezigheid van de evangelist in de zaal, hetgeen, ook al was het scherm' negen bij zeven, als een technische handicap moest worden gevoeld. Zou de Geest dan toch...? O ja. er is zoveel kritiek te leveren. Helemaal niet moeilijk om in de breed lachende „master of ceremo nies" (soort ceremoniemeester, inder daad) Cliff Barrows een aanstekelijke verkoper te zien: in wasmiddelen, scheermesjes, vult u maar in. Bijbel in keuken Of met gemengde gevoelens de aantrekkelijke zangeres Norman Zimmer het Onze Vader op een ope- rette-achtige melodie te horen voor dragen. Dan wel in het goudkleurige (aan journalisten uitgereikte) fotoboek over Billy bladerend Graham's echt genote in haar keuken te ontdekken, waarnaast dan is geschreven: „de bij bel ligt altijd open in haar keuken. Wanneer ze even gaat zitten voor een kopje koffie, of wanneer er maar even gelegenheid voor is, dan be steedt ze dat minuutje met het lezen van haar bijbel" Weer terug naar die foto kun je er de tandpastalach van mrs. Graham zo uithalen. Boven haar kopje koffie. En boven het even ver der op haar tafel open liggende Woord. 't Is allemaal waar. Maar even waar is het door ons opgevangen dia loogje tussen een weten willende journalist-collega en één van de hon derden (vrijwillige) teamleden. Vraag: het is toch ervaringsfeit, dat altijd velen naar voren komen? Ant woord: Daar bidden we om. Mag ik alstublieft? Want het is straks zover. Ruim drieduizend mensen volgden gisteravond in de Hil- versumse Expohal onder grote stilte de preek van Billy Gra ham. Tot en met de volgende week zondagavond is er elke avond op deze manier in 36 za len en stadions „kerk", waarin een persoonlijke beslissing wordt gevraagd. Vanavond, donderdag en zaterdag richt Graham zich speciaal tot de jeugd. van Jezus Christus") omdat hem dat te plat-Amerikaans is, van mening gaan verschillen. En je kunt concluderen: er zijn er gere „zonden" in naam van de Heer Jezus bedreven. God zegene deze kruistocht van Billy Graham. TON VAN DER HAMMEN constateren, dat dit uiterlijk hetero gene gezelschap van gereformeerden huize door een buitenstaander, de hervormde prof. dr. H. Berkhof uit Leiden met de pioonier Kuyper, werd geconfronteerd. Stapje verder nog Kuyper werd na lange tijd weer eens ten voorbeeld gesteld. In drukwekkend bovendien. Wegwijs Laten we beginnen met vast te stellen, dat dit congres helemaal niet revolutionair was in de zin van „eigenwijs doen over gisteren." Lie ver wilde men, zoals ds. N. A. Schu- man het uitdrukte en wat ten slotte ook het motto van dit treffen was: „wegwijs voor morgen" zijn. Welnu, professor Berkhof leverde daar een belangrijke bijdrage aan, toen hij. als niet direct erbij betrokkene, wat theologische kanttekeningen bij deze dag maakte. Eerst maakte hij een paar opmer kingen over evangelie en revolutie, die die elkaar op het eerste gezicht uit lijken te sluiten. Maar dat is niet zo: als iets met revolutie te maken heeft, dan het evangelie wel. God wil de wereld radicaal anders en het evangelie is de boodschap van deze vernieuwing. Nu zijn er in dit opzicht altijd rem mingen geweest. Lang werd evangeli sche vernieuwing op eigen, persoon lijke verhoudingen betrokken, op on ze bekering en zo. Pas in deze twin tigste eeuw zijn we het wijdere per- spectief van de evangelische bood schap gaan zien. Bovendien is het evangelie altijd teveel verstaan als een puur godde lijke revolutie: de mens doet het niet nu, maar God doet het straks alle maal. Maar zo is het niet: Christus komt in het heden terug door de Geest, zodat wij nu aan de wereld mogen werken. Bij de vernieuwing wil God de mens gebruiken, wil Hij hem nodig hebben. Nu zijn met name de gereformeer-< den in de vorige eeuw al tegen het toenmalige kerkelijke establishment (gevestigde orde) 'opgekomen. Voor naamste voortrekker: Kuyper, „die u dan misschien niet meer. maar die ik nog wel graag pleeg te lezen." Nérgens De revolutionair Kuyper was be paald niet iemand die vanuit het „God doet het straks wel" wilde le ven en handelen. Prof. Berkhof: wat denkt u van de Amsterdamse paneel zagerij en van zijn oordeel over de hervormde synode? Daar zei hij van: „Deze zij driewerf vervloekt bij de Here der heirscharen." Mij dunkt, zo merkte prof. Berkhof droogjes op, daar bent u met Synoodkreet nérgens bij... Ja, het ging Kuyper heel nadrukke lijk om de w e r e 1 d, om het herstel van 's Heeren ordinantiën in Kerk, Staat en Maatschappij! Modern, niet waar? Maar, zult u natuurlijk direct te genwerpen: dan toch wel erg restau ratief, achterwaarts gericht. En in- EGMOND AAN ZEE Het werk congres van actiegroepen voor inter nationale ontwikkeling te Egmond aan Zee heeft aanbevolen, dat kerken en ontwikkelingshulporganisaties een behoorlijk deel van hun inkomen be steden aan mentaliteitsvorming en aan steun voor bevrijdingsbewegin- In het congres, dat werd georgani seerd door de Nederlandse werkgroep x-y, in samenwerking met de Neder landse organisatie voor internationale bijstand (NOVIB), hebben 80 leden van 50 organisaties uit 18 landen ge discussieerd over structurele veran deringen in rijke landen ten behoeve Geloof Een andere medewerker: ik begrijp die kritiek. Heb ze zelf ook wel. Maar zeg altijd: hier staat geloof en veel gebed achter. En: wie doet het beter? is het dan geen wonder wat God wil laten gebeuren? Dat honderdduizend mensen per avond naar zijn bood schap luisteren? En velen hem willen volgen? Altijd? Hebt u daar dan geen moeite mee? Daarom kun je na zo'n eerste avond Hilversumse Expohal met een vroom en strijdvaardig man als dr. J. J. Buskes, die geen vier gulden per stoel wilde bijdragen („voor dat be dragje wordt", blijkens de oproep van de stichting Billv Graham Appèl, „iemand bereikt met het evangelie (Van onze kerkredactie) DRACHTEN Baptistenpredikant ds. Jaap Ketelaar, de man van de „blauwe revolutie" heeft een open brief gericht aan Billy Graham, die hij „de hogepriester van de Ameri kaanse manier van leven noemt" met als opschrift „Ga naar huis". Europa heeft inderdaad een radi- kale reformatie nodig, aldus ds. Kete laar. maar dan op alle terreinen van de samenleving. Datzelfde geldt voor de Verenigde Staten, waarbij ds. Ke telaar met nadruk verwijst naar Co- retta King. „Ga naar huis Billy Graham. Stel je met je hele leven en al je bezittin gen en je hele organisatie in dienst van die mensen, die in je eigen land kapotgemaakt worden. Ons als Ne derlanders en Europeanen heb je niets te vertellen, zolang je eigenlijk de vertegenwoordiger bent van een asociale maatschappij", aldus ds. Ke telaar. van de ontwikkeling van arme lan den De aanbeveling van het congres richtte zich ook tot de organisaties als de Nederlandse werkgroep x-y, waar van de leden hun inkomen ten bate van de ontwikkelingshulp belasten met een percentage, dat gelijk is aan het verschil tussen wat hun regering bijdraagt en wat naar hun oordeel de regering zou moeten bijdragen. Een Zweedse deelnemer aan het congres, de heer B. Gotegard, zei dat de Zweedse regering hulp geeft aan bevrijdingsbewegingen. Hij voegde er aan toe te hopen, dat na dit congres andere regeringen onder druk zullen worden geplaatst om dat ook te doen. Het congres heeft het Nederlandse Angola-comité gevraagd het initiatief te nemen tot een diepgaand onder zoek naar deelneming van Westeuro- pese firma's in de bouw van de Cabo- ra-Bassa stuwdam in Mozambique en de Cunene stuwdam in Angola. Op het congres werd gezegd, dat de Zweedse firma Asea na druk van de publieke opinie op de vorige sociaal democratische regering besloten heeft zich te onthouden van werk zaamheden aan de Cabora-Bassa dam. De Portugezen zouden thans el ders ln Europa medewerking van on dernemingen zoeken. Het congres heeft besloten een vooflopig secretariaat te stichten, dat door de Nederlandse x-y groep waar genomen en bij de NÖVIB in Den Haag gehuisvest zal worden. Een deel van de deelnemers sprak zich uit voor vestiging van het secre tariaat bij de Wereldfederatie van christen-studenten te Genève, die reeds bezig is een uitwisselings kantoor van documenten en infor maties over dergelijke acties op te zetten. Sommige actiegroepen willen echter liever niet met een christelijke organisatie vereenzelvigd worden. Het congres stond onder voorzitter schap van prof. dr. H. Linnemann, hoogleraar aan de VU. Prof. dr. H. Berkhof derdaad, gezegd moet worden dat toen hij en de zijnen er niet meer waren het gevaar van een omslaan in een neo-conservatisme er dik in zat. Met name, toen de doelen bereikt waren Maar toch. U kent, aldus de hoogleraar, zijn onderscheiding van de kerk als insti tuut en als organisme. Het instituut: hier worden we gewapend door het woord van God, hier willen we vin den de algemene richtlijnen van het hoe der goddelijke ordinantiën. Ter wijl via de kerk als organisme de nodige veranderingen in staat en maatschappij dienen te geschieden. Prof. Berkhof: van die scheiding wilt u af. Ik vraag: waarom eigen lijk? Ik vind het een heel zinvolle onderscheiding. Van de zo vaak ten tonele gevoerde mondige leek kun je toch ook geen wonderen verwachten. Moeten we misschien niet terug naar het instituut? Met dit model voor ogen zijn we in de hervormde kerk van na de oorlog ook begonnen. Een illustratie: ik noem het eerste kernwapenrapport van onze synode als een gelukkig voorbeeld van ker kelijk spreken tot de wereld. Dat kerkelijk spreken kan heel ge vaarlijk zijn, inderdaad, maar het is althans dat is mijn ervaring, ook met het spreken van kerken in het buitenland evengoed slagvaardig gebleken. De voordelen overwegen nadrukkelijk. Tot op heden sprak de gerefor meerde synode zo nooit. Ze sprak meer algemeen, gaf richtlijnen, sprak pastoraal, dogmatisch. Maar u wilt: niet meer pastoraal, maar agressief, niet meer dogmatisch, maar diako- naalin wijde zin. Te snel De principiële vraag voor mij is evenwel: wilt u het niet te snel alle maal? Is de kerk er niet primair om wortelwerk vanuit het evangelie te doen: om eraan te werken de mensen te leren in nieuwe prioriteiten vanuit Christus te denken? Wortelwerk door de grote bijbel se woorden in het heden te vertalen komt al dat hyper-actuele: Zuid-Af- rika, discriminatie, rijkdom - armoe de, in een nieuwe, overkoepelende context. Maar wortelwerk is grondig werk, waarvoor je de tijd moet nemen. In concreto: hebt u redenen genoeg om uw synode nu al af te schrijven? Wilt u in andere bedding, akkoord, maar houdt uw synodeerbij! Wie tegen mij zegt: kan een synode nog wel namens een kerk spreken, want de mensen daarin denken zo verschillend, antwoord ik: daar ver zet ik mij tegen, zo zei later prof. Berkhof nog in de gedachtenwisse- ling. Ik geloof, heel, radicaal, in het evangelie, dat de lijn kan aangeven. Het evangelie zegt bijvoorbeeldweg met de discriminatie in de wereld en weg met die 1 of 2 procent ontwikke lingshulp. Wat in een democratie aanvaardbaar is, dat is het in naam van Jezus Christus nog niet. Maar u zult alles wat u nodig acht overdui delijk moeten maken vanuit de wor tels van het evangelie. En ik geloof, dat u dan ook een synode veel beter zult kunnen overtuigen, zo besloot prof. Berkhof. Vernieuwing Aan het slot van de conferentie heeft prof. dr. C. A. van Peursen, eveneens uit Leiden meegedeeld tot welke gemeenschappelijke praktische conclusies men via groepsbezinning was gekomen. Er zal een soort van centrum moeten komen voor allerlei vernieuwingsbewegingen in de gere- en natuurlijk met'n ii vanaf 53.90 NIJMEGEN Zaterdagavond e overleden r Han M. M. Fortmann. Hij is langdurige ziekte overleden pnfln - 5 5 u geworden. w Prof. Fortmann doceerde sind aan de katholieke universite™ chologie van cultuur en godsdi» Zijn bekendste publikatie vierdelige „Als ziende de Onziei over het vraagstuk van de reli™ projectie. In Lichtenvoorde overleed za\ de 50-jarige B. H. Schoppers dii dag met zijn wagen tegen een - was gereden. Bij een botsing met een vrac gen is de 25-jarige J. Terlou Harlmelen uit zijn wagen gesü en op slag gedood. formeerde kerken. De stichting meentetoerusting" zal nader pg hoe dit gerealiseerd zou kunnen, den. Voorts zal op 30 mei een kier sloten congresworden gehoud te bezien hoe in de kerken ilbl activiteiten kunnen worden oj "e Ook zal daar de kadervorming ogen worden gezien. Nu Synoodkreet is verdwener behoefte gevoeld aan een nente studiegroep, die zich bezi^1' met een alternatieve organisat >s 1 het kerkelijk leven. Verwezen hiervan zal eveneens worden ken. Over het oorlogsvraagstuk e1 besloten een brief aan de syni schrijven met de vraag of zij ieri ganisatie ter hand zou kunnen >etj van een zg. breed beraad ter 1 g ling en begeleiding van het gejjje tegesprek over de kwestie van en vrede (De synode heeft na e besloten de gemeenten op te tot gemeentegesprekken over materie, waaraan het congres brede beraad, in 1971 te houdt togvoegen). E( (Van onze kerkredactie) NOORDWIJKERHOUT Het pastoraal concilie toonde zich gisteravond weinig content met de summiere uitlatingen, die kardinaal Alfrink deed over de gang van zaken rond de celi- baatskvvestie. In zijn openingstoespraak voor de zesde en laatste plenaire vergadering van het concilie zei hij namens de bisschoppen: „Als ik u verzeker, dat we de laatste maanden niet stilgeze ten hebben zult u ontgetwijfeld zo vriendelijk zijn mij te geloven, maar helemaal tevreden bent u waarschijn lijk niet. Niettemin zal het zeer be zwaarlijk zijn u op dit moment ver dere mededelingen te doen". Inzake het gesprek in Rome, waar om kardinaal Alfrink had verzocht, kon hij zelfs nog geen termijn noe men. Het zou volgens hern ook niet redelijk zijn, te denken dat in een zo delikate en voor heel de kerk uiterst belangrijke aangelegenheid op zeer korte termijn beslissingen zouden kunnen worden genomen. Als de gedachten, die de Neder landse bisschoppen naar voren heb ben gebracht, in de kerk erkend en overgenomen zouden worden, zouden Immers nieuwe zeer serieuze proble men rijzen, zoals met betrekking tot een hernieuwd functioneren van het priestercelibaat. Discussie Rector Nooren wilde gisteravond meteen in de plenaire vergadering een discussie met de kardinaal be ginnen over zijn rede. Dat gebeurde echter niet. Wel beloofde voorzitter prof. Steenkamp. om in de komende Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Bilthoven (toez.), A. D. H. Roscam Abbing te Amsterdam; te Mijdrecht, H. J. Smalbrugge te Herveld. Aangenomen naar Bergschenhoek, G. J. Wisgerhof te Daarle; naar Kol- lumerzwaag, G. F. A. Carstens te Zaandam. Bedankt voor Austerlitz, H. G. van Duvl te Oisterwijk; vo*or Ede (vac. J. van den Heuvel) en voor Rouveen, J. Smit te Putten: voor Ermelo (toez.), W. I. Doude van Troostwijk te Door- werth; voor Lunteren (vac. R. de Bruin), J. H. Vlijm te Krimpen aan den IJssel. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Londen, J. W. Bats te Marknesse. Praeparatoir geëxamineerd, maar nog niet beroepbaar kand. F. T. Bos, Uilenstede 212/1475, Amstelveen; kand. H. A. van Houte, Bovennieuw- straat 79, Kampen; kand. A. S. Rien- stra, Heerensmitsteeg 16 I, Kampen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Veenendaal, A. Hoo- gerland te Werkendam; te Waarden burg, P. Blok te Dirksland. dagen op het agendum ergens ruimte te maken voor dit gesprek. Kardinaal Alfrink sprak er zijn vreugde over uit, dat geleidelijk aan de indruk verdwijnt, als zou de kerk van Nedèrland met geweld één en kele uniforme en onveranderlijke op lossing van het celibaatsprobleem wil len stellen tegenover de regel van het celibaat. Ook legde hij er de nadruk op, dat een dergelijke belangrijke aangele genheid als het priestercelibaat al leen kan worden geregeld in overleg met de paus en met de wereldkerk. „Eenzijdig en eigenmachtig genomen maatregelen en beslissingen zouden ons tot een isolement brengen en zouden de gemeenschap in de kerk ernstig schaden". „Dit kan niet de bedoeling zijn van een lokale of partikuliere kerk. De verklaring van de. bisschoppen van 19 januari maakt, evenals de aanbe veling van de vorige plenaire verga dering van dit pastoraal beraad, dui delijk, dat de Nederlandse kerkpro vincie geenszins een dergelijke be doeling heeft of had. Ik betwijfel of dit overal en altijd juist is begre pen", aldus kardinaal Alfrink. Verbondenheid Hij vervolgde: „De Nederlandse bisschoppen willen hierbü opnieuw en van harte uiting geven aan hun gevoelen van diepe verbondenheid met heel het bisschoppencollege en in het bijzonder met de Heilige Va der, het hoofd van dit college, op wie de problemen en de noden van de kerk over de hele wereld het zwaarst drukken. Wij zouden die last niet wil len verzwaren, maar ze tot de onze maken, zoals onze lasten en zorgen ook de zijne zijn". De kardinaal wees erop, dat de verklaring van de Nederlandse bis schoppen twee elementen in zich be vatte. De paus blijkt niet geheel af wijzend te staan tegenover het eerste voorstel, de priesterwijding van ge huwden. „We hebben de laatste maanden kunnen vaststellen, dat het tweede element uit de verklaring, namelijk het in speciale gevallen en onder be paalde voorwaarden in de ambtsbe diening herstellen van priesters, die gehuwd zijn, veel grotere reserves in de kerk ontmoet". Mevr. Van der Veen erelid G JO-bond SCHEVENINGEN Mevrouw M. J. van der Veen-Schenkeveld te Rot terdam is zaterdag bij haar afscheid als bestuurslid van de Bond voor ge reformeerde jeugdorganisatie be noemd tot erelid. De bond zal zich er op beraden, of de huidige vorm van.het organiseren van de bondsdag nog doelmatig is. Daarom heeft men een enquête ge houden. Van de uitslag zal het afhan gen, of men het volgend jaar nog op dezelfde wijze de bondsdag zal orga niseren. De oproep, trouw te blijve het eenmaal gegeven woord, m« verstommen, aldus de kardinaf „Anderzijds hoeft men niet zakelijk te denken, dat een p voor wie het celibataire leve J danks al zijn pogingen te zwa worden is, daarmede trouw hee gegeven aan het priesterschap hem was toevertrouwd. In een dergelijke situatie menselijk tragiek gelegen, wai de kerk aandacht en begrip hebben. Het evangelie vraagt bereidheid en belangeloze inzet de naasten, maar ook mlldhei<;en wil niet dwingen, maar nodigt >n. IJMUIDEN Ds. J. A. Tit predikant van de gereformeerd» te IJmuiden, is op 61-jarige h onverwacht overleden. pti De begrafenis geschiedt woei '65 middag te IJmuiden plaats ni'tei rouwdienst in de Bethelkerk, d'og twee uur begint. da Ds. Tiemens werd in 1933, na< l'ft enige tijd als hulpprediker vein evangelisatie in Nijmegen ge had, predikant te Aardenburg 1946 tot 1949 stond hij in Spijki 'O Na een periode van legerpred C schap kwam hij in 1951 in IJmu IE We Kruiswoord-puzzel zonder zwart 'pp r e Horizontaal: 1 zinrijk pittig meer in het noorden van plant-kronkel, 4. oudste bijbel vert 'os -einde, 5. zwcmYOgcl-vIaklemaal et rekening (afk.), 6. vaarwel-schoeis F voorlichting-zuidvrucht, 8. mcisjcsi Ts. -tijdrekening-rivier in Italic, 9. 'pla ïer Duitsland-kameei. Verticaal: 1. socpel-'zangsluk, 2. bureau-erkentelijkheid, 3. stad 0.kust van Sicilic-assistant 'Enin I (afk.), 4. plaats in Rusland-plas g Frankrijk, 5. irocfkaart-vis-schccps ia j 6. bijenhouder-rivier in Zwitserlai em rivier in Frankrijk-bijb. figuur, 8. o voornaamw.-droog-plaats in 'Gcldei |ecj 9, hockbalkon (mecrv.)-pret ,a OPLOSSING VORIGE PÜZZE 1. Furie, 2. elgcr, 3. Rhcia, 4. wro llan enige, 6. ronde, 7. dadcL De jV S luidt: Ferwerdeiadcel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2