Boodschap Graham: bekeert u voor het te laat is Gereformeerde jongeren willen „jeugdgetto" uit PREEK VAN ZONDAG ME PRACHTIG VERVOLG PCBO heeft bezwaail tegen „open school Een woord voor vandaag BILLY WAS AL EENS VERKOPER VAN HET JAAR" Evangelisatie met moderne middelen Kritiek van dr. Buskes op Billy Graham Ds. Sillevis Smitt leidt predikanten Prof. Lammens: Niet langer speciaal jeugdwerk9 maar hele gemeente in vormingswerk betrekken Billy Graham - Euro7Q Wees achterban van verpleegde Jaarvergadering in Arnhem DONDERDAG 2 APRIL IS Ah de zaaier uitgaat om te zaaien, valt een deel van het uitgestrooi- I de zaad. op steenachtige plaatsen waar weinig aarde ligt. Omdat het geen diepe aarde had schoot het terstond op, maar het verschroeide, toen de zon opkwam en omdat het geen wortel had verdorde het (Mattheüs 15 5 en 6). Duidelijker had Jezus nooit kunnen zeggen hoe het kan gaan met het Woord Gods in een mensenhart. Het zaad van het evangelie wordt uitgestort met volle hand. En waar komt het terecht? Er zijn er, die hun hart er angstvallig voor sluiten. Het krijgt niet eens toe gang. Er zijn er ook, die het in hun hart opnemen. Maar het blijft liggen aan de oppervlakte. Dat zijn de gevoelsmensen, die mensen die zo snel onder de indruk kunnen komen van een aktuele preek. Maar wat is het waard? Als de zon opkomt... als het ogenblik komt, waarop zij met dat Woord moeten leven dan blijkt, dat het voor hen niet meer is geweest dan een lichte aanraking, een vluch tige ontmoeting. Het was de emotie van een ogenblik. We lezen vandaag: Genesis 31 vers 25 tot 50. (Van onze kerkredactie) DORTMUND Nadat de perfecte organisatie van de Billy Gra ham Evangelistic Association, Minneapolis (in de Amerikaanse staat Minnesota), de paden heeft geëffend is Graham nu in West- Duitsland aangekomen, waar hij inmiddels twee persconferenties heeft gegeven. Niet alleen de enorme Westfalenhalle in Dortmund, ook alle 36 zalen, hallen, kerken, stadions en tal van Europese landen, die via grootbeeld-tv-sehermen met Dortmund verbonden zullen z(jn en een gezamenlijk gehoor van meer dan 100.000 mensen zullen opleveren, zijn volgeboekt. Acht avonden lang. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Dr J J Buskes, een van de mannen die de vorige maal in het comité zat, dat de samen komsten van Billv Graham in Am sterdam organiseerde, hem in het sta dion inleidde en oob tegen veler kri tiek in verdedigde heeft zijn geloof in de methodiek van deze evangelisatie verloren. Hoewel hij dit een erg pijn lijke zaak vindt meent hij zijn be zwaren niet voor zich te kunnen hou den. Een van de belangrijkste bezwaren die hij tegen de evangelist, op de voorpagina in het weekblad Her vormd Nederland van deze week, ontwikkelt, is dat Graham op zijn wijze tot het Amerika van Nixon be hoort „De drieëenheid van Nixon, Agnew en Graham heeft het mij de finitief onmogelijk gemaakt Graham te blijven zien in de lange rij bijbels- legitieme representanten van het me- thodisme, die zo onweerstaanbaar boeien, want Graham is ingekapseld in de Amerikaanse status quo." „Aan zo'n ingekapselde evangelist hebben het tegenwoordige Duitsland en Ne derland geen behoefte. Om het duide lijker te zeggen: aan zo'n ingekapsel de evangelist hebben het tegenwoor dige Duitsland en Nederland helaés behoefte." Wat dr. Buskes verder pijnlijk heeft getroffen is de inhoud van een circulaire van het Billy Graham Ap pel, waaruit hij citeert „Honderden mensen, die Christus als hun Heer kennen, helpen ons bij de voorberei dingen van de Euro 70-meetings. Er moet anderhalve ton op tafel komen. Omdat wij weten, dat de Nederlandse christenen hun verantwoordelijkheid ten opzichte van de evangelisatie kennen, hebben we het aangedurfd vrijwel zonder eeld te starten." En na gezegd te hebben dat elke meeting in Hilversum vier gulden per avond per stoel kost, citeert dr. Buskes verder: „Voor dit bedragje wordt iemand bereikt met het evan gelie van Jezus Christus. Wij vragen u zo'n belangrijke stoel voor uw re kening te nemen. Geef op die manier iemand anders een kans Christus te ontmoeten. Betaal een stoel. Geef kostelijke kansen cadeau." Buskes vervolgt dan: Ik betaal geen stoel. Op deze wijze laat ik mij zelf geen bedragje van 4 aftroggelen om iemand met het evangelie te be reiken. Zo'n stoelendans is mij niet te duur, maar te goedkoop, te kort- -Amerikaans. Waarmee dr. Buskes niet zeggen wil, „dat de Here God niet vrij is om dat wat voor deze actie karakteristiek is en mij tegenstaat voor allerlei mensen toch tot zegen te stellen. Maar ais ik iets van het evangelie begrepen heb, dan zeg ik: niet op de ze manier." Hij besluit dan: „Een wat pijnlijke zaak voor iemand die zo'n goed ge tuigschrift met poitret en handteke ning van Billy Graham zuinig be waart. Maar 'k geloof nu eenmaal niet in campagnes van welke men al van te voren weet. dat ze- „ongetwij feld zoveel zegen in ons land gaan verspreiden." Classis Winschoten schrijft Kamerleden WINSCHOTEN Het breed mode- ramen van de classis Winschoten der Nederlandse Hervormde Kerk heeft in een brief aan de leden van de Tweede Kamer aangedrongen op ef fectieve maatregelen tot bestrijding van de werkloosheid in Oost-Gronin- gen. De classis maakt zich ernstig zor gen. dat de leefbaarheid in dit gebied nog meer achteruit zal lopen door de verminderde werkgelegenheid. Journalisten kregen de nodige in formatie-papieren uitgereikt met als briefhoofd „Billy Graham - Euro 70" erop. Het lijkt misschien wat onbe scheiden: Billy Graham Evangelisatie, Billy Graham - Euro 70, maar de or ganisatie maakt gebruik van de mo dernste reclamemiddelen. Laten we zeggen onder het motto: Het doel hei ligt de middelen. Dat doel is verschrikkelijk belang rijk: de boodschap van het evangelie voor de moderne, overwegend vrij blijvende mens van 1970. Die over blijkt te komen! Moderne apostelen dienen zich van moderne middelen te bedienen, is het motto van de Graham-kruisvaarders. Wat dat betreft is Graham de kerken ver vooruit Niet voor niets koos hij de structuur van de particuliere orga nisatie. Waarom het Woord niet zijn weg laten gaan met behulp van de jongste public-relations-technieken Dan maar tegen je eigen bescheiden na tuur in aan de pers doorgegeven dat je op 7 november 1918 geboren bent, sinds 1943 getrouwd bent met Ruth McCue Bell en vijf kinderen hebt, van wie drie dochters, Virginia, An ne, Ruth getrouwd en twee zoons van 17 en 12: William en Nelson nog on gehuwd. Dat een eindeloze reeks onderschei dingen en eerbetuigingen je ten deel viel: graden aan allerlei universitei ten: dominee-van-het-jaar; ja ook verkoper van-het-jaar (van de Sa- les Executive Club in New York): spreker-van-het-jaar; volgens Gallup De Meest Bewonderde Man In De Wereld. Dat je hobbies golf en zwem men zijn. En ga zo maar even door. Uitdaging In ons land zal gaan verschijnen Grahams laatste boek The Challenge (De Uitdaging), waarin alle toespra ken die hij verleden jaar in Amerika hield zijn opgenomen. Daar is de Europese campagne nog maar kinderspel bij. De toespraken werden toen uitgezonden door meer dan driehonderd tv-zenders tegelijk en ook nog door zestig zenders buiten de grenzen van de VS. Bij het lezen daarvan, zegt Graham in het voor woord, moet u zich wel iets van de sfeer in zo'n stadion voorstellen. Tracht iets voor ogen te krijgen, zo zegt hij, van de kleurenweelde, de verschillende volksgroepen, het koor van tweeduizend leden in het wit, de tv-camera's en het met bloemen ver sierde podium. Trfccht, evenals ik dat had, een beeld voor ogen te krijgen van de mensen die toekijken en luis teren in bars, kroegen, koffiehuizen en in duizenden woningen. Luister dan niet naar Billy Graham, maar naar de uitdaging van God aan de moderne mens. Preken En dan volgen tien goede preken, regelrecht op het hart gericht, vol met voorbeelden uit het leven van alledag, getuigend met als doorlo pend thema: Bekeert u voor het te laat is! Want Graham schroomt niet het oordeel er voortdurend in te betrek ken. Citaat: „God heeft een dag vast gesteld, waarop Hij de mensen zal laten oordelen. U en ik, wij mensen van 1970, denken niet graag aan een God van wraak en toorn en oordeel en verderf. U ziet het wel, wij trach ten God anders te maken, naar het beeld dat wij van Hem gemaakt heb ben. Wij trachten God zo te maken als wij vinden dat Hij behoorde te zijn.Dat is afgoderij". Andere citaten De „nieuwe mo raal"? Daar is helemaal niets nieuws aan. Het is ie oude onzedelijkheid vermomd als de nieuwe zedelijkheid. Als u het eerste hoofdstuk van Pau- (Van onze correspondent) UTRECHT Ds. P. A. E. Sillevis Smitt te Rotterdam werd gisteren gekozen als de nieuwe voorzitter van de Vereniging van predikanten van de Gereformeerde Kerken. Hij neemt de plaats in van dr. mr. J. Ozinga te Lunteren, die om ge zondheidsredenen is afgetreden. De nieuwe voorzitter is 43 jaar. Na een loopbaan, die overwegend ge stempeld werd door evangelisatiewerk (Mechelen, Rotterdam en Utrecht) is hij sinds vorig jaar predikant van de kerk Hillegersberg-Terbregge In het bestuur werd verder dr. H. B. Weijland te Arnhem gekozen. (Van onze kerkredactie) UTRECHT Bestuur en staf van het landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk zijn bereid, hun hele apparatuur ter be schikking van de kerken in hun geheel te stellen. Ouderen en jongeren kunnen dan samen gaan bouwen aan een nieuwe toekomst van zinrijke communicatie, gedegen informatie en een methodische begeleiding van veranderingsprocessen. Dit zei de oud-voorzitter van de Bond van gereformeerde jeugdvereni gingen, prof. dr. G. N. Lammens, gis teren op de conferentie van de gere formeerde predikantenvereniging. Sa men met ds. K. A. Schippers, oud-di recteur van de Nederlandse gerefor meerde jeugdraad, leidde hij het on derwerp „De kerk als leerhuis, een model voor de toekomst" in. De kerk als geheel moet leerhuis worden (naast de kerk In haar litur gische of haar diakonale gestalte), of tewel „sjoel", zoals de joodse syna goge diende te zijn. Daarbij knoopte prof. Lammens aan een uitspraak van Kafka aan „Omdat er geen sjoel meer was. is alles zinloos geworden." Vroeger bloeiden in de gerefor meerde kerken de „leerhuizen" en prof. Lammens doelde op de mannen- vrouwen- en jeugdverenigingen. Beantwoorden ze nog aan de eisen van vandaag? Vele lopen leeg. Prof. Lammens sprak met name vanuit de situatie van het jeugdwerk. Steeds meer verenigingen moeten li quideren. Die blijven bestaan, maken een grote metamorfose door in de richting van mini-recreatief jeugd werk (sociëteiten, koffiebars). Moeten we daar verdrietig om zijn? Een beetje was prof. Lammens het wel. Tenslotte had hij vijftien jaar als bondsvoorzitter stad en land afge reisd en in zijn kast had hij nog sta pels opwekkende redevoeringen lig gen met titels als „jeugdwerk is werkjeugd". Maar hij liep toch niet over van treurigheid, want er staan allerlei moedgevende verschijnselen tegenover. „De jeugd van nu doet het in aller lei opzichten goed, beter dan mijn ge neratie indertijd. Ze doorziet snel wat onecht is. Ze wordt niet gehinderd door traditionele denkpatronen. Ze heeft een afkeer van kreten. En ze toont, mee te willen denken en doen aan wat wij de wereld van de vol wassenen noemen." En dat laatste was de kern van prof. Lammens betoog. De diepste re den van de metamorfose van het oudere-jeugd-werk zag hij liggen in het feit, dat de jeugd niet meer te benaderen is onder de noemer .jeugdwerk". Wij hebben de jongeren altijd een plaats toegewezen in de wachtkamer van het leven. Maar zij weigeren lan ger opgesloten te blijven in het jeugdgetto." Toen op de synode het jeugdrap- port besproken werd, was er geen jongere op De Blije Werelt te beken nen, maar toen er onderwerpen be handeld werden als de oecumene, oorlog en vrede, ontwikkelingssamen werking, rassendiscriminatie, waren ze er wel degelijk! Daarom trekken de ontwikkelingen de diepste noemer van het jongeren- -werk-oude-stijl niet in twijfel: de vorming, maar die zou dan ingebed moeten worden in een vorming van de totale gemeente. Prof. Lammers sprak in dit ver band over de „permanente educatie", die in de kerk nog maar nauwelijks aan de orde is. We groeien uit elkaar door gebrek aan communicatie. Re cente ervaringen hadden hem tot zijn verrassing geleerd, hoeveel invloed Robinson en Dorothee Sölle onder ge reformeerde intellectuelen hebben. Via het leerhuis zouden die zaken eens goed aan de orde kunnen wor den gesteld. Tenslotte nog een praktische hint: al die theologische studenten, die nu in het gewone pastoraat weinig heil zien. zouden bij aanvaarding van de leerhuisgedachte een speciale oplei- ding tot catecheet-vormingsleider I kunnen volgen. Ds. Schippers sprak vanuit de si tuatie van de catechisatie. Het hoofd probleem van de catechisatie ligt in haar isolering in de gemeente: het zijn maar enkele leeftijdsgroepen, en de ouderen tonen (tenzij ze zelf kin- 1 deren op de catechisatie hebben) geen interesse. Geen wonder dat de jeugd zelf dan ook geen interesse heeft. Room 202. Hotd HOmtèchw Kaiser, Olpo 2, j 46 Dortmund, GERMANY lus aan de Romeinen leest, krijgt u een beschrijving van de zogenaamde nieuwe moraal Niet anders De mens is in vijfduizend jaar niet anders geworden. Zwarten, blanken, gelen, roden: onder die huidskleur is de mens dezelfde, met dezelfde een zaamheid, innerlijke leegte, hetzelfde streven, speuren, zoeken van vrede en blijdschap, het zoeken naar de be tekenis van het menselijk bestaan. Ook in de oudheid was de mens zo en daarom blijft de bijbel zo toepas selijk voor ons. De bijbel zegt, dat de mens tegen God is opgestaan, dat hij van Hem vervreemd is, dat de mens van God is afgesneden door de zonde Eisenhower heeft gezegd: „U hebt geen hersens nodig om een godloo chenaar te zijn. Elke domoor kan het bovennatuurlijke ontkennen". Ik meen, dat generaal Eisenhower gelijk had. Goed, we geloven aan God, maar wij kennen Hem daarmee niet. U weet van God af, u kunt een verstan delijke opvatting van God hebben, maar dan kent u God niet werkelijk. Op deze manier hebben wij „de onbe kende God" in de wereld Paulus zegt in Athene: God is niet ver. Hij is hier, op aarde, bij ons. Hij kan bij u zijn in uw eenzaamheid. Hij bepleitte een gezonde integratie van de huidige catechisatie in een permanente catechese voor de hele gemeente: het leerhuis, waarbij de catechisatie niet model moet staah voor het leerhuis, maar omgekeerd het leerhuis voor de catechisatie. Een goed opgezet leerhuis zou de tweede dienst kunnen vervangen. Omdat voor een en ander de bij stand van deskundigen nodig is, zal voor kleine gemeenten bovenplaatse lijke samenwerking gewenst zijn. Ds. Schippers zag in het leerhuis nieuwe missionaire en oecumenische mogelijkheden: de kerk een open huis, om de dingen van God en mens op nieuwe wijze te bespreken. Collegialiteit In zijn openingswoord hield de waarnemend voorzitter, prof. dr. R. Schippers, een pleidooi voor het be houd van collegialiteit en solidariteit De verleiding is groot, dat wij ons op een koopje er van afmaken door star vast te houden aan een bepaalde cul turele vormgeving of door te vluchten in het allernieuwste. Hij signaleerde het gevaar van een pseudo-leven. „Laten we elkaar waarschuwen, dat het echt is wat we ter sprake brengen in het aftasten naar eikaars identiteit." Nog een opmerking van prof. Schippers: „Het blijkt moeilijk, echt- - gereformeerd te zijn. Gereformeerd is (volgens Mönnich) je geweten vol gen." Ook hier vond prof. Schippers het griezelig, als een pscudo-geweten aan de horizon opdoemt. Telephone: Oorrmuad 5286(59 De Graham-campagne geeft uitge breide persinformatie. Alle stukken hebben het briefhoofd: Billy Gra ham - Euro 70. Kamer 202, hotel Rö- mischer Kaiser, 46 Dortmund, Ger many. Telephone Dortmund 52 85 69. Hij kan u bijstaan in uw ziekte. Hij kan uw schuld wegnemen. Hij kan u steunen in uw teleurstellingen. Hij kan de geheimen de raadsels en de moeilijkheden van het leven oplossen. Kern En dan komt de kern van Paulus' toespraak (en luistert ernaar zoals u nog nooit in uw leven geluisterd hebt): „God verkondigt nu, zonder acht te slaan op de tijden van onwe tendheid, aan de mensen, dat zij zich moeten bekeren, allemaal en overal". God zegt niet: Ik raad u aan tot bekering te komen Ook niet: Ik hoop dat u zich bekeert God verkondigt Hij zegt het u aan: Ik beveel u tot bekering te komen. Ik wil vanavond de vraag stellen: bent u bekeerd? God vraagt het van u. Het is een opdracht Niets anders is van belang als u niet gehoorzaamd hebt aan dit ene grote gebod. En alles in uw leven zal nieuw worden. Beroepingswerk NED HERV. KERK Beroepen te De Bilt (vac. dr. Bijlsma), A. Le Coq te Schiedam Ede (toez.), kand. H. van den He te Stolwijk; te Everdingen, kant Evers te Putten; te Hindelopen, k H. A. van Olst te Oosterwolde te Lexmond, kand. A. van der I te Bodegraven; te Lichtenvoorde C. Jansen te Delfzijl; te Zwartebi J. H. Vlijm te Krimpen aan den sel. Aangenomen naar Denek (toez.), kand. A. G. van Been Doorn, die bedankt voor Grijpsk (Zld.), Ingen en voor Kats; de be ming tot bijstand in het past or a; Wekerom, P. Bouw, a.s. em. pre Ede. Bedankt voor Neede en voor nis (vac. L. Emmerzaal), C. Hoo doorn te Oudelande. GEREF. KERKEN Beroepen te Heemstede (vac. I Bavinck), Tj. Kuipers te Dwingt te Rijnsburg (vac. drs. E. P. Bos P. Huisman te Franeker. Aangenomen naar Almkerk, J. 1 ven te Andijk, die bedankt Grijpskerk (Gr.); naar Putten, C. Ginkel te Mariënberg; naar Ro dam-Zuid (vac. C. M. Boersma; e gelisatiearbeid), drs. W. Struy Zwolle. Bedankt voor Zwolle, B. Koekl te Waddinxveen. GEREF. KERKEN (vrygem.) Beroepen te Katwijk-Valkenl J. P. Moerkoert te Maartensdijk Bedankt voor Mussel, J. Sloi te Urk. Emeritaat verleend aan I. de 11 te Enschede-Noord. GEREF. KERKEN (buiten vertf' Bedankt voor Zwolle (2e pred.lf H. Stolk te Oostelijk-FlevolandJS CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Murmerwoude, Ni# poort en te Schiedam, kand. J.L der Vlies te Apeldoorn. Bedankt voor Papendrecht, J. F terink te Kerkwerve-Haamstedé' GEREF. GEMEENTEN f' Beroepen te Woerden, C. Har te Utrecht, die bedankt voor Fift lin Lakes (V.S.) en voor Oostkaa Bedankt voor Aalburg, Amsterl Centrum, 's-Gravenpolder, Hd dorp, Nijkerk en voor WolfaartI H. Ligtenberg te Genemuiden. BAPTISTENGEMEENTEN M Beroepen te Nieuwe Pekela, Brongers te Leeuwarden. VRIJE EVANG. GEM. Beroepen te Utrecht, J. M Beeuwkes te Zaandam. DEN HAAG „De feestda gen zijn weer achter de rug. De gelovigen zijn naar de kerk ge weest, hebben lekker gegeten en gedronken, waren er eens even uit en gaan weer over tot de or de van de dag". Het zal je als kerkmens maar worden gezegd. Toch zit in die wrange opmer king veel waars. Daar kan tegenin worden gebracht: „De feestdagen zijn gezinsfeesten". Maar hoevelen zijn er, die niet aan zo'n gezinsfeest kunnen deelnemen? Hoevelen zijn er dip in tehuizen en in inrichtingen verblijven, zonder dat zij kunnen terugvallen op familie of kennissen, waar zij in huiselijke kring feest of zondagen kunnen doorbrengen? Deze mensen zien dari tegen onze feestdagen op als tegen een berg. Van stafleden van diverse inrich tingen hebben we deze klacht regel matig gehoord. We hebben ook met een aantal van deze patiënten gespro ken. Eigenlijk mensen, die uit een psychiatrische inrichting, een tehuis voor moeilijk opvoedbare kinderen of een inrichting van het ministerie van justitie, konden worden ontslagen, maar geen „achterban" meer hebben. Men weet eenvoudig niet, waar deze mensen naar toe moeten. Anderen, ook kamergenoten, gaan wel weg met de feestdagen of de weekends. Dit werkt deprimerend op hen die achterblijven, al doet het te huis nog zo zijn best om met bijzon dere dagen iets extra's te doen. „Het slaat wel aan, aan de buiten kant, maar innerlijk krijgen ze heel wat te verwerken Ze gaan zich de verschoppelingen voelen, de mensen, die in onze we'vaartsmaatschappij tussen wal en schip zijn geraakt. Ze hebben in hun lever al heel wat el lende meegemaakt maar nu ze dit alles met veel geduld en vaak ook met veel krachtsinspanning te boven zijn gekomen, krijger ze van die zelf de maatschappij een geestelijke knauw", zegt ons een maatschappe lijke werkster. „Is het dan zo gek, dat er verwijten worden gemaakt?" Anders Het kan ook anders. Een jongen van 17 jaar, die al ja renlang verbliift in een inrichting voor moeilijk opvoedbaren en daar op het ogenblik een blo-opleiding volgt, zou met de Paasdagen in een gezin worden opgenomen Vanuit het tehuis had men veel moeite gedaan hem er gens geplaatst te krijgen, omdat hij door omstandigheden niet naar zijn ouderlijk huis kon gaan Op het laatste ogenblik, op Goede Vrijdag, werd de vrouw des huizes ziek en kon het weekend, waarop de jongen zich zo had verheugd, niet doorgaan. Er volgde een noodkreet vanuit het tehuis en een groot aantal personen belde kris kras het land door om een oplossing te vinden. 's Avonds laat werd contact gelegd met een jong gezin in het Westland. Man, vrouw en zoontje zouden de feestdagen thuis blijven en waren di rect bereid in dit noodgeval de hel pende hand te reiken. Zaterdagmid dag werd de jongen door een maat schappelijk werkster gebracht Een stille jongen, met geringe gees telijke vermogens. Hij had voor de gastvrouw van zijn eigen zakgeld een grote plant gekocht en glunderend stopte hij haar zijn cadeau in de han den. Gedurende de volgende dagen straalde de dankbaarheid van zijn gezicht. Hij voelde zich als een vis in het water. De gastvrouw: „Toen we met het geval werden geconfronteerd, merk ten we, dat we eigenlijk allemaal zo egoïstisch zijn. Je trekt alles naar je zelf toe. Van het ,.hebt Uw naaste lief als uzelf' komt dar zo weinig terecht. Je moet eigenlijk onverwacht op der gelijke gevallen worden gedrukt en onverwacht moet je medewerking worden gevraagd. Vóór de feestdagen dacht je wel eens: we zouden eigen lijk graag eens zus of zo, maar dat ging niet. Gelukkig niet, want we zijn nu zelf rijker uit te voorschijn ge komen". Overspannen Een ander geval Een ter beschik king gestelde van de regering ver blijft in een open inrichting, is ge trouwd en heeft een dochtertje. De man zal waarschijnlijk binnen enkele maanden worden ontslagen. De vrouw is overspannen door allerlei moeilijkheden, o.a dooi huisvestings ellende, waarin ze door de misstap van haar man terecht is gekomen. Er wordt een gezin gevonden haar en haar dochtertje enkele in huis wil opnemen. In de wei den komt ook de man over i zijn problemen. Door lange gesi ken kan in enkelt moeilijkhedei oplossing worden geboden. De geneest en kan haar situatie wee ter aan. Door allerlei kleine dingen grote dankbaarheid getoond. Hetj* tact blijft nauw, zo zelfs, dat rectie van de instelling waar de* verblijft, het gezin voor een i uitnodigt, om samen enkele prt- men door te praten „Het geeff veel werk, maar het is bijz] dankbaar werk en je ontdekt, dan ook daadwerkelijk ook iets een ander kunt betekenen". Help en Het is zo gemakkelijk eigenlijk op deze magiër een ander te 1 Iedere maatschappelijk werksteij1! wel iemand, die op deze manier holpen kan en wil worderf „slachtoffers van onze welvi staat" krijgen daardoor geestelijl steuntje in de rug om het leven! verder te leven Men weet daf iemand heeft waarop men teri vallen. De prediking 's zondags] dan een vervolg in de week gek» Cces I (Van onze onderwijsredacteur) ARNHEM Op de jaarvergade ring van de Protestants-Christelijke Bond van Onderwijzend personeel is vandaag principiële kritiek geuit op de „open school"-gedachte, die men in de Bijlmer heeft trachten te ver werkelijken. Wij geloven dat wij deze vorm van onderwijs dienen af te wij zen, zei waarnemend voorzitter A. G. Brouw in zijn openingsrede. Onderwijs, waarbij Gods Woord als richtsnoer voor het leven wordt aan vaard en een dirigerend principe voor het gedrag is, noemde de heer Brouw geen vage zaak. In de Bijlmer wil men een scholengemeenschap die ge dragen wordt door de drie zuilen: protestants-christelijk, rooms-katho- liek en openbaar. Het is volkomen foutief daarvoor de term „open school" te gebruiken. Laat men spre ken van een compromis-school, dan weten wij tenminste waar we aan toe zijn. De heer Brouw maakte ook be zwaren tegen de wijze waarop de „middenschool" (doorbreking van de scheidsmuren tussen de verschillende schoolsoorten in de eerste jaren van het voortgezet onderwijs) gepropa geerd wordt. Men worstelt nog met dc problemen van de mammoetwet. Met vrees en beven ziet men de dag komen, dat er opnieuw een ande re organisatie zal moeten ontstaan om rij, de middenschool waar te make ze vorm van onrust wordt d< regering zelf geschapen. Het kan zijn dat de onderwijsgei alle lust ontnomen wordt onrJ"- volledig in te zetten voor een v. woorde uitvoering van de man ?u wet. GEEN INTERESSp De waarnemer voorzitter PCBO klaagde over de politke g I langstelling „ook bij de o8an vrlende partijen" voor het wijs. Hij riep de onderwijzers ouders te betrekken bij dc dis a[ over het voorontwerp voor een we wet op het basisondrewjjs. Sprekend over de benoeming voor onderwijzers en leraren, dat bij vele schoolbesturen het „inspraak" nog altijd een vol vreemde zaak is. De besturen een bepaalde vorm autonoom, de onderwijzersbond heeft toch ,-a: ten na te gaan hoe de insprai het personeel bij het bestuur naaste toekomst het best recht kan komen. Een wonde plek in het hele wijswerk noemde de heer Bro gebrek aan reserach. Die mo afhankelijk zijn van het ff iemand zich voor een proe: toevallig met een bepaald ond bezig houdt eid. tats n v sch t()e N die l)b<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2