Veranderd mens en wereldbeeld R DANKBAAR „™:rïp7l k<: 37 hele tijd naar kijken. Achter deze wat romantische jeugdherinnering zie ik hele complexen van maatschappelijke veranderingen op rijzen. Immers, bij welk kind spelen nu nog konijntjes op de stoep in ons overbevolkte, met nieuwe woonwij ken, flatgebouwen en industrie zo langzamerhand volgebouwde land? Er zat in het bovenstaande natuur lijk een stuk heimwee. Maar er is ook een andere kant. Want waar zouden we zijn zonder modern ver keer, industrie en woningbouw op grote schaal? Maar hoe dan ook, de zichtbare wereld om ons heen heeft de laatste tientallen jaren een ge weldige verandering ondergaan. 2. Een tweede herinnering uit die tijd: toen ik in de zomer eens op het schoolplein verscheen met „halve kousjes", ontstond er een gehoon van jewelste, en een hele drom de gelijk zwartgekousde kinderen wees naar mijn benen. Een enorme veran dering, niet alleen in de mqde, maar ook in de normen van fatsoen, van wat mag en niiet mag. De hele le vensstijl is veranderd. Er worden te genwoordig veel hoofden geschud, vaak terecht, maar ook: wat een winst aan ruimte, vrijheid en eer lijkheid, wat een opruiming van 't spinrag en 't stof, van veel taboes en schijnheiligheid. 3. Een derde punt, tegelijkertijd boeiend en beangstigend, veelbelo vend en onheilspellend, verhelderend en ontluisterend: dat er vooral na de tweede wereldoorlog een veel kri tischer houding is ontstaan t.o.v. de fundamentele structuren van de maatschappij en ook van de kerk, dwars door alle politieke en kerke lijke groeperingen heen, vooral bij de jongeren. Wij waren vroeger ook opstandig, maar er waren toch de grote zekerheden en waarheden, die we voor onaantastbaar hielden. Nu is niets meer echt vanzelfsprekend. Dat er een niet onbelangrijk aantal jongeren en ouderen is (ook in de ker ken), dat steeds zelfstandiger en kri tischer leert denken, is toch een ver andering, die wie weet in de komende vijftig jaar op haar beurt belangrijke veranderingen teweeg zou kunnen brengen. Dat in deze dingen de moderne massamedia een grote rol spelen, is wel zeker. Lijden verlicht M. W. JONGSMA, directeur-ge neesheer Academisch Ziekenhuis te Leiden: 1. Allereerst zou ik willen wijzen op de stormachtige ontwikkeling van wetenschap en techniek, waarbij ik me wil beperken tot de geneeskun de. Een groot arsenaal van zeer werkzame geneesmiddelen, het ont wikkelen van nieuwe technieken voor de diagnose en behandeling (operaties) heeft geleid tot hel be handelen en genezen van ziekten, die tot nu toe ongeneeslijk schenen, en het verlichten van menselijk lij den. We denken hierbij aan de ont dekking van de anti-biotica en de orgaantransplantaties om slechts een heel klein aantal mogelijkheden te noemen. 2. De grote veranderingen op maatschappelijk gebied, de ontwik keling der sociale voorzieningen, ar beidsongeschiktheid, armoede, ou derdom. geneeskundige verzorging Wij vroegen een aantal mensen in Leiden en om geving, of zij ons drie gebeurtenissen of ver schijnselen wilden noe men die naar hun me ning de menselijke sa menleving in de achter liggende vijftig jaar sterk hebben beïnvloed. De antwoorden die wij ontvingen vindt u op de ze pagina. enz. Verder de reductie van de klas- severschillen. 3. De evolutie van het religieuze denken, de dogmatiek en ethiek, het begrip kerk en kerkgemeenschap. Partnerschap, MEVR. B. G. KLOEK-POTT te Leiden: 1. De mens is veel zelfstandiger geworden t.o.v. de materie (verwor venheden van de techniek, bestrij ding ziekteverwekkers enz.), maar ook in de onderlinge verhoudingen (handelingsbekwaamheid van de vrouw, positie, van de werknemer). Ook in zijn verhouding tot God is hij zich in allerlei opzicht zijn zelfstandigheid bewust geworden. 2. De wens zélf beslissingen te ne men gevolg van diie grote onaf hankelijkheid veroorzaakt een verandering in de gezagsverhoudin gen op het gebied van het gezin, het onderwijs, de kerk, het arbeidster rein, daar de mens niet meer bereid is bepaalde gezags-levenspatronen klakkeloos over te nemen, maar zijn eigen keus wil maken met het risico van verkeerde beslissingen. 3. In de kleine kring van het ge zin: man- en vrouw zijn veel maar partners geworden, zonodig eikaars „rol" overnemend, ook: als ouders en kinderen samen zoekend naar ant woorden op gerezen vragen. In gro ter verband groeit de bereidheid sa men verantwoordelijkheid te dragen, met name in vele kerken, die bewust niet meer slechts op de eigen kudde zijn gericht, maar samen met andere kerken dienstbaar willen zijn in de wereld. Fundamenteel B. H. KOMMANS, burgemeester van Rijnsburg: 1. Sterk toegenomen, meestal on dergrondse kritische opstelling tege nover „het gezag", meestal door agressieve minderheidsgroepen. De toenemende ondermijning wordt door de publiciteitsmedia begeleid en bevorderd zonder voldoende te genspel. 2. Verlies van religieuze grond waarheden door verkondiging van moderne theologische ideeën, dik wijls uitsluitend gebaseerd op we tenschap en techniek. PROF. DR. BERKHOF, hoogleraar fc. Leiden: 1. De tweede industriële revolutie die de wereld nog véél meer aan de ntens heeft onderworpen dan voor dien mogelijk was. 2. De als gevolg daarvan sterk toe nemende secularisatie, daar de mens (lenminste in West-Europa) eenzijdig op de zichtbare wereld en haar be heersing is georiënteerd. I 3. De technische eenwording van de wereld, gepaard gaande met ideo logisch uiteenvallen (Oost, West, h'oord en Zuid). llhet Leid< Nuchter realisme ALB. BOOGAARD, inspecteur van iet lager onderwijs in de inspectie eiden: 1. Het geweldige optimisme van de wintiger jaren met zijn idealistische eugdbeweging heeft plaats gemaakt oor nuchter realisme. De jongeren ijn „slechts" bereid te werken voor oncrete doeleinden. 2. Het patriarchale, althans pater- alistische gezag, zonder meer be- ustend op afkomst of op functie of p macht of op geld, moet het veld uimen voor creatief gezag, dat zich agelijks opnieuw moet waarmaken. 3. De emancipatie op elk gebied reekt zich baan. Zelfs het Neder- onderwijs is in beweging. Pil, bom en TV THEO DIRKS, journalist te Lei en: 1. De beangstigende groei van de rereldbevolking: gebrek aan oedsel, gebrek aan ruimte, vervui- ng van het milieu. 2. De sociale revolutie: ontworste- ng aan het koloniale stelsel, strijd igen establishment, mondigheid ge- rone burger, politieke bewustwor- ing. doorbreking van taboes. 3. De technische ontwikkeling: au- mnatisering. communicatiemedia, limtevaart, vernietigingswapens, ylangrijkste uitvindingen in de af lopen vijftig jaar: de pil, de loombom en de televisie. Onzekerheid DS. J. A. EEKHOF, studentenpre- jikant te Leiden: i 1. Door de mechanisering van de bedrijven wordt door velen de eigen rbeid niet meer als zinvol ervaren, loor de moderne communicatiemid- jelen, die de honger, de armoede, de trijd, de ellende, tot in de huiska- aer zichtbaar maken, verdwijnt de anzelfsprekendheid, van de waar- M len, waarmee men heeft geleefd. 1, 2. De toenemende onzekerheid uit ich in het aanvechten van het eer- Ier aanvaarde gezag. Eenzaamheid. ~^nmacht enerzijds, protest en a gres- anderzijds zijn de gevolgen hier van. Gezag moet zich in deze tijd "waarmaken. 3. Meer dan ooit gaat het om de meest essentiële vragen, de zin van ons bestaan. Er wordt gezocht naar gerechtigheid, vrede en vrijheid. Hetzelfde, waarop het Evangelie is gericht Vol kritiek MEVR. S. E. VAN ENK-DE JOODE, tc Nieuw Vennep: 1. Vijftig jaar geleden leefde ieder gezin besloten in zijn eigen kring, met eigen morele waarden en maatschappelijke omgangsvormen. De grote wereldgebeurtenissen dron gen nauwelijks door. Krant, radio en televisie hebben eraan meegewerkt, dat tegenwoordig geen mens zijn ogen kan sluiten voor wat er zich in dc wereld afspeelt. Wat vroeger het milieu, waaruit iemand stamde, be palend voor het beroep dat hij zich koos, tegenwoordig bepalen intelli gentie en andere geestelijke kwali teiten schoolkeus en beroepsoplei ding. Ook dc scxuele moraal was sterk aan een bepaald milieu gebon den en er werd zwaar geoordeeld over degene die zich daaraan niet stoorde. Door het spreken over pro blemen rond de sexualiteit en de betere voorlichting voor jongeren ervaren wij tegenwoordig dit alles als „natuurlijker" en „gewoner". 2. Voor dc vrouw zijn er kansen gekomen om zich te ontplooien, zij het nog niet in voldoende mate. Vijftig jaar geleden kon de vrouw zich niets beters wensen dan huismoeders in een groot gezin te zijn. In het gunstigste geval moest zij de meiden drillen om de huishou ding vlot te laten verlopen. Had zij de financiële middelen niet, dan was zijzelf een huissloof. Papa was in elk geval heer en meester Tegenwoor dig kan met name de ongehuwde vrouw zich een maatschappelijke carrière opbouwen. Doordat in het huwelijk de kameraadschap tussen man en vrouw voorop staat en het kindertal, zo men wil, te beperken is, is er ook voor de gehuwde vrouw tijd om zich te bewegen op terrei nen. die buiten haar huishouding liggen. De gedachte dat het niet no dig is om een meisje te laten stude ren, „omdat ze toch trouwt", raakt gelukkig verouderd. 3. Het gezegde „zoals de ouden zongen, piepen de jongen" mag vijf tig jaar geleden van kracht zijn ge weest, tegenwoordig staan de jonge ren vol kritiek tegenover de oudere generatie. Zij dringen door tot de kern van een zaak, willen méé-den ken, méé-regeren, wensen inspraak op ieder terrein. Veel van wat vroe ger als onaantastbaar werd beschouwd, wordt terzijde gescho ven. Bij eerlijk onderzoek blijken vele „heilige huisjes" niet zo heilig te zijn Typerend voor deze tijd is dat de jongeren zich een eigen weg zoeken en de waarheden van een vroegere generatie geducht aan de kaak durven stellen. )E„ KRANT, zelf een dagprodukt. mag ook heel wat nieuws bren gen dat langere perioden omspant. Ook bijvoorbeeld jubilea. Zij doet dat graag, omdat zij beseft wat een jubileum in het leven van een mens of van een onderneming kan betekenen. lu behoeft niemand zijn eigen ju bileum gevierd te zien. Echter, niemand ook behoeft het te laten. |Een ogenblik toch van stilstaan en van terugblikken kan zijn waarde hebben, zeker in een tijd die voortjaagt en voortdrijft. Niet zonder reden roept ook de Bijbel ons op tot gedenken; daar ligt dan een opwekking in tot dank baarheid, iets waartoe we blijk baar te zelden spontaan komen, aar dan ligt 't voor de haïid dat de krant, zelf boodschapster van zo vele jubilea, ook voor eigen jubi leum even aandacht vraagt. Het is. eerlijk gezegd, ook nogal wat: vijftig jaar krant. Want het komt neer op een halve eeuw lang met aftrek van de jaren van het verbod tijdens de vreemde over heersing informatiegarend be zig te zijn geweest in stad en ge west. in land en wereld, met toevoeging aan veel van deze in formatie van voorlichting en com mentaar. ie een krant leest zo is het toch die vertrouwt zich voor zijn dagelijkse portie informatie toe aan die krant. Hij/zij levert zich als het ware uit. Dit spreekt temeer voor wie bedenkt hoezeer voor de mens-van-vandaag de in- jformalïe over het actuele gebeu ren geworden is tot een levens behoefte en tot een plicht, aarom is een krant behalve een levensbehoefte ook een levens beschouwelijke aangelegenheid. In de krant wordt het leven be schouwd, en zoiets geschiedt al tijd vanuit een bepaalde levens beschouwing. Want naar vermo gen zal toch altijd gereikt en ge tast worden naar de zin van het leven. Inlichten immers houdt óók in. dat men op datgene waar over men inlicht een benaald licht laat vallen. feze krant is dankbaar dat zij dit leen halve eeuw lang heeft mogen doen. Dankbaar voor de geschon ken gelegenheid. Zich teeelük ibewiisf van onvolkomenheden. Bescheiden teeenover de toch al tijd schuchter aanvaarde preten tie. En eigenüik ook met de hoon. jdit mooie verantwoordeliike werk nog lang te mogen blijven doen onder de goede gunst van de [Heer. p bedankt ook lezer en lezeres voor ,.bet geschonken vertrou- r Avcn" Van dat vertrouwen gaal leveneens een voortdurende sti- jmulans uit. lede»- mens mist wal zonder krant Md krant meer mens. Nu heeft veel nieuws de 'i4 Jeieensehan slécht nieuws te ziin Dat is dan een reden temeer ^.voor de wens onzerziids dat hel i»ons in de tiid die komt a-eeeven 'mag ziin ook heel veel te kun ten beriehien waarin de bliid- Isehap duidelijk overh-erst E. DIEMER MEVR. MR. J. GEELKER- KEN-BRUSSE, schoolbestuurster en gemeenteraadslid te Leiden: 1. De emancipatie van de gekleur de volken tot zelfstandige staten en hun intrede in de Verenigde Naties, waardoor het wereldbeeld is veran derd en (helaas) de tegenstelling „haves-havenots" is ontstaan. Wil on ze samenleving blijven bestaan, dan moet dit probleem zo snel mogelijk worden opgelost. 2. De enorme ontwikkeling en toe neming van de communicatiemid delen (radio, televisie en ver keersmiddelen), waardoor de wereld tot in de verste uithoeken binnen ieders bereik èn belangstelling is ge komen en ook in de ruimte de maan door mensen kan worden betreden. 3. De verminderde invloed van het christendom en het, naar mijn me ning daardoor, afnemen van het normbesef. Nieuw geloven PROG. DR. K. A. H. HIDD1.NG, theologisch hoogleraar te Leiden: 1. De vergroting van de energie, waarover de mens kan beschikken dank zij de snelle voortgang van wetenschap en techniek, die zelf weer het resultaat is van het werk in de voorafgaande eeuwen verricht. Hierdoor bezit dc huidige mens on gehoorde middelen, zowel tot vernie tiging als tot opbouw, hetgeen tot grote spanningen en impasses leidt, bijv. in Vietnam, het Midden Oosten. Biafra en elders. 2. De vergroting van de menselijke vrijheid in denken en handelen en vooral in politiek opzicht, alweer ten kwade en ten goede. Deze blijkt o.a. uit de imperialistische wereldoorlo gen van deze eeuw, het fascisme en andere verschijnselen van voordien ongekende afmetingen. Zoals ze ook blijkt uit de voortgaande «eun--.:.»- tisering en emancipatie van de geko loniseerde volkeren. de arbei dersklasse, de jeugd, de vrouw, de studenten en andere groepen, in zulk een snel tempo dat dit zelf weer vele nieuwe problemen, o.a. die van de anarchie en van dc onderontwikkel de wereld oproept. 3. De vergroting van de geestelijke vrijheid, die de verwerping van vele taboes en tradities ten gevolge heelt, zowel in de wetenschap, de zedelijk heid de kunst en de godsdienst. Men denke hierbij o.a. aan de ont wikkelingen in de natuurweten schappen en de wijsbegeerte, de verunuerde noui...ig ».u.v. net mense lijk lichaam en het sexuele leven oi de moderne kunst en literatuur enz. Of aan de godsdienst, waarin God zich bevrijdt van het menselijk esta blishment van de kerken en dogmen om een nieuwe wijze van geloven voor te bereiden. Konijntjes MEVR. MR. A. HONNEF-BEN- DER te Leiderdorp: 1. Ik woonde in een Overijssels dorp, waar ik nog wel eens kom. Als ik dan het huis zie waar ik woonde, herinner ik me altijd nog, hoe daar vroeger op warme zomeravonden wel een dozijn konijntjes op de sloep speelde. Als je doodstil op een afstandje bleef staan, kon je er een 3. Totaal veranderde bescha vingsbeeld in de geslachtsverhoudin gen, waardoor de eeuwenoude huwe lijksvoorwaarden worden ondergra ven. Inti-alles C. .1. LAMBERMONT. KVP-raads- lid te Leden: 1. De alles beheersende vooruit gang van de techniek (radio, t.v., vervoer, verkeer). 2. Het conflict tussen dc genera ties, zich uitende in vaak „anti-al les" zijn bij sommigen. 3. De ontwikkeling van dc sociale wetgeving, met haar heilzame gevol gen voor belangrijke volksgroepen (AOW. Bijstandswet enz.). Papklok MR. J. VAN DER PLAS te Katwijk aan Zee: 1. De vooruitgang in techniek bracht het ontstaan van de moderne publiciteitsmedia. Naar mijn mening zijn deze oorzaak van de belang rijkste verandering in onze samen leving. Wij wonen niet meer allen in onze eigen stad of ons eigen dorp, maar in de gehele wereld. 2. Wij gaan gelukkig snel naar een maatschappij met gelijke kansen voor iedereen. „Doorleren" is niet alleen meer weggelegd voor kinde ren van beter gesitueerden. Ook het heilige huisje van de afkomst is een onbewoonbaar verklaarde woning geworden. De klassenstrijd is uit gestreden. Binnen afzienbare tijd zal het geen verschil meer maken aan welke kant van de streep men gebo ren is. 3. De sociale omstandigheden zijn aanzienlijk verbeterd. Lange werk tijden onder harde omstandigheden en een eenvoudige leefwijze waren inherent aan de papklok: om tien uur naar bed met een stevig bord pa'p. Luxe en meer vrije tijd hebben de papklok radicaal afgeschaft. Taboes MR. J. VAN DE POEL. gemeente-se cretaris van Leiden: 1. Een geheel anders functioneren van „gezag", dat nog slechts als zo danig wordt ervaren wanneer de ge zagdrager zijn gezag weet waar te maken. Geldt voor kleinere verban den (gezinsverband bijv.) alsmede voor grote(rc) verbanden. Geen ge zag, „hoe hoog cok gezeten", ont komt aan de consequenties. 2. Een veel grotere open(har- lig)heid en eerlijkheid in de relaties van personen en groepen, geken merkt door het wegvallen van vele taboes en relativering van een groot aantal „absolute waarden". Komt tot uiting in bijv. de relatie ouder-kind. in de benadering van de sexualiteit, in veranderde religieuze praktijken. 3. Een-gelukkig!-veel grotere toe- ganklijkheid van de materiële wel vaart voor veel bredere lagen van de bevolking. Zekerheden A. J. VAN DER POMPE, directeur van de Leidse Volksuniversiteit K en O: 1. De veranderingen van lang Jubileumnummer Nieuwe Leiilse ■Samenstelling: S. J. de Grout Ontwerp en eindredactie: Bob Nuy* Electronica D. .1. STEENKAMP. rector christe lijk lyceum dr. W. A. Visser 't Hooft te Leiden: 1. De ontwikkelingen op natuur wetenschappelijk gebied, met name die op het gebied van de electronica (computers, televisie, ruimtevaart enz.) en de biologie (anti-biotica, mo gelijkheden om te manipuleren met erfelijk materiaal, anti-conceptie middelen). 2. De secularisatie, de verwereld lijking èn de mondigheid van de mens, zoals die zijn beschreven in Bonhoeffers Widerstand en Erge- bung. 3. De schaalverkleining van het beeld dat de mens in de ontwikkelde landen van de aarbol heeft en de wereldbevolking ten gevolge van de communicatiemiddelen. ingst en vrees II. VISSERS, directeur landbouw- werktuigfabrick Vicoii te Nieuw Vennep: 1. Periode 1920-1940: beslaansonze- kerheid. Angst en vrees voor bestaan met gedwongen, soms on derdanige, houding t.o.v. gezag in school, kerk en maatschappij en harde maatregelen t.a.v. mensen, die niet in dit patroon wilden leven met alle gevolgen van dien, bijv. uitsto ten als een arbeider lichamelijk ver zwakte; uitstoten uit kerk als ie mand lid werd van de SDAP. Alleen overheid en besturen mogen een me ning hebben cn oordelen of veroor delen. Dus gedwongen gehoorzaam heid in werken en samenleven. -• Periode 1940-1965: eerst dc we reldoorlog en daarna opbouw van een absolute bestaanszekerheid. Angst eh vrees weggenomen door sociale wetten. Verzet tegen gezag; medezeggenschap; inspraak. Onder mijnen van gezag door alle moge lijke demonstraties en publicitcitsor- ganen. ledereen oordeelt cn veroor deelt alle mogelijke landelijke en wereldlijke problemen. Zitten nu in een vacuum. 3. Periode 1965-1970: een tijdperk van grote chaos; we weten het niet meer en we welen alles. IVcer angst en vrees: veel vrije lijd en toch een zaamheid. VERVOLG OP PAG. 39 bestaande normen, c.q. het discuta bel stellen daarvan. op godsdienstig/ethisch terrein: niet al leen de normen van de „uitwendige dingen", waarbij het gaat om vragen over wat mag en wat niet mag (bijv. t.a.v. de zondagheiliging!), maar vooral ook die over essentiële, prin cipiële zaken, waarbij sprake is van wat waar en wat niet waar is. Moti vatie: de grote betekenis van deze veranderingen voor het geestelijk le ven van de mens. aan wie zoveel (schijn) zekerheden ontvallen. 2. De zgn. sexuele revolutie, die niet slechts de sexuele verhoud.ngeu vóór en in het huwelijk grondig wil wijzigen, maar ook de waarde van huwelijk en gezin in het geding brengt. De meningen over voorech telijk geslachtsverkeer, beperking van het aantal kinderen, vrije liefde en commune, abortus 'provocatus, homo-sexualiteit, enz. ondergaan een revolutionaire wijziging. De motiva tie ligt voor de hand: het sexuele leven is zo belangrijk in het leven van de mens, dat zulke ingrijpende veranderingen in de opvattingen verstrekkende gevolgen hebben. 3. De veranderingen t.a.v. het functioneren van onze democratie. Fouten en zwakheden van het oemo- cratisch stelsel waren ook voor we reldoorlog II manifest, en leidden zelfs tot extremisme van uiterst links en uiterst rechts. Maar een de mocratisering van het parlementaire stelsel, van bedrijfsleven, universi teit en (voortgezet) onderwijs, als nu wordt verlangd, is een nieuw verschijnsel. Gezagsverhoudingen die decennia lang als vanzelfspre kend werden aanvaard, worden nu aangevochten, tot en met het ouder lijk gezag. Duidelijk worden steeds meer groepen van de bevolking zich bewust van hun positie en van de onrechtmatigheden van de mense lijke samenleving. Vooral de jonge ren zijn of komen in beweging en dit is een mondiaal verschijnsel. Op nieuw ligt de motivering van deze keus in de belangrijkheid van deze veranderingen waarvan niemand nu nog kan overzien, waartoe zij zullen leiden. Mondiaal DS. F. PIJLMAN, gereformeerd pre dikant te Katwijk aan Zee: 1. Een geweldige verbetering van de zgn. sociale voorzieningen. Hier bij denk ik aan de werk loosheidsverzekering, de zorg voor bejaarden (AOW) en weduwen, voor gehandicapten: daarnaast aan uitke ringen als kinderbijslag, vakantie toeslag en vakantie, aan de verle ning van voorschotten en beurzen voor het ontvangen van middelbaar en hoger onderwijs. 2. Een groeibarc bewustwording van ons wereldburgerschap. We den ken meer mondiaal dan vroeger, ten gevolge van de grote communicatie middelen als radio on televisie, krant en boek; ook door het toerisme. Hierbij mag eveneens gedacht wor den aan de ontwikkeling van dc ABC-wapens, een ontwikkeling die dc volkeren tot elkaar drijft. Positie ve uiting van deze bewustwording is te zien in het Werelddiakonaal van dc kerk en de ontwikkelingshulp van de overheid en de individuele inspanningen van de Nederlanders om politiek mee te denken met an dere volken cn deze in tijden van nood door incidentele acties tc hulp te komen. 3. Een vroegere ontwikkeling van mondigheid bij de jeugd. Die open baart zich o.a. in dc wil om zich al vroeg aan het gezag tc onttrekken, inspraak te hebben op alle le vensterreinen, zich te verzetten te gen de gevestigde orde, ook op ethisch gebied. 1 'oorbereid DR. P. L. SCHOONHEIM, hervormd predikant te Leiden: 1. Voorlopig zijn verschuivingen in accent aan de orde. Wanneer kan worden gesproken van een wezen lijke verandering? Veranderingen komen niet schoksgewijze. Een dui delijke verandering, verschuiving, is het gevolg van een groeiproces. Op een gegeven moment wordt uiterlijk zichtbaar wat innerlijk reeds lang werd voorbereid. Niettemin: het hart is directer verbonden met de mond. Anders gezegd: spanningen, menin gen, kritiek, verlangens worden zan der remming geuit, kortaf, zakelijk, dikwijls ongeduldig scherp. Deze openhartigheid geldt godsdienst werkverhouding, maatschappelijke relaties en feiten, politiek, sex en kunst. 2. In de samenleving is het accent verlegd van vrijwel blijvende ge meenschappelijke acties en verbin dingen in club, kerk, organisatie, naar vrijblijvende persoonlijke visie. De eenzaamheid van de mens is gro tendeels een persoonlijke trek. Vroe ger waren er eveneens eenzaam. De aandrang jezelf te zijn, zelfstandig kiezen, heeft geleid tot sterk indivi dualisme. Ook hier: godsdienst, kerk, enz. 3. Wisseling en afwisseling. De fel heid waarmee de mensen leven (moeten leven), werkt in de hand dat reserverende houdingen tegenover wisselingen en afwisselingen tot een minimum zijn gereduceerd. Type rend zijn vrije sexuele relaties, fre quente wisseling van baan of beroep, willekeur in sympathieën voor ster ren in muziek enz. Minder afhankelijk ■I. J. SILJéE. directeur van de christelijke pedagogische academie te Oegstgeest: 1. Het openleggen van de wereld door de moderne publiciteitsmedia; hierdoor is de belevingswereld van de bewust levende mens enorm ver groot en verhevigd. Gevolg: geënga geerdheid in het wereldgebeuren, schaalvergroting van onze blik. vaak ook gevoel van machteloosheid om dat men als enkeling zo weinig kan doen. 2. Sterke groei van de wetenschap, vooral wat de B-faculteiten betreft. Hierdoor gaat dc mens zich steeds minder afhankelijk voelen van God. van natuurkrachten, van dreigende ziekten enz. Een soort neo-positi- visme beheerst het denkklimaat. 3. Enorme toeneming van de wel vaart in de westerse wereld, verbe tering van de sociale voorzieningen, van dc mogelijkheden om onderwijs te volgen, zich te ontwikkelen en te ontspannen. Nu deze toestand hoewel nog lang niet ideaal is bereikt, begint de aandacht zich te richten op de economische recht vaardigheid in de wereld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 49