KAMPIOEN-BUBELVERSPRHDER
Massaslachting
in My Lai
bevestigd
Een consumentenkerk om
niet duizelig te worden
,CATHOLICA
ONVERTAALBAAR
Kinderen voor t eerst
aan Avondmaal
Ik ben zo dwaas
om 'i te geloven
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze....
Duits protest
tegen „verval
van de kerk"
Hoogmoed met
de zweep
Ds. Groenenberg
met emeritaat
Ds. Groenenberg: geen reden voor zweep
Nieuw fusieplan
in Engeland
Postbode boven
de 40 minder
trappen lopen
Ds. M. de Regt
overleden
Verstekeling
mag blijven
Conferentie over
vliegtuigkapen
Oecumenische
kweekschool
in Suriname
ZATERDAG 28 MAART 1970 UV
Nog eenmaal moei stadhouder Pilatus zich bezighouden met de zaak te
gen Jezus, waarin hij het „onschuldig" heeft uitgesproken. De overprt'es-
ters en de Farizieeën komen op bezoek om hem een wacht bij het graf
van Jezus te vragen. Zij krijgen direct hun zin: verzekert het graf naar
uw beste weten! De geestelijke leidslieden van het volk hebben zo hun
overwegingen: als de discipelen het lichaam van hun Heer weghalen, kun
nen zij het volk wijsmaken, dat Jezus is opgewekt „en de laatste dwaling
zou erger zijn dan de eerste
Dat is dus het beeld van de korte tijd tussèn Goede Vrijdag en Pasen:
een verzegeld en door soldaten bewaakt graf. Alle voorzorgsmaatregelen
zijn getroffen, geen enkel risico wordt genomen. En de discipelen? Mis
schien herinneren zij zich Jezuswoorden over Zijn opstanding, maar wat
is het moeilijk dit te geloven! Golgotha heeft hen zó aangegrepen, dat al
die jaren met Jezus tevergeefs schijnen te zijn geweest.
Dè dood is immers het allerlaatste?' De schrijnende pijn over het verlies
van hun Heer overheerst al het andere Daarbij komt dan nog de wroe
ging, dat zij niet voor Hem in de bres zijn gesprongen maar als lafaards
zijn gevlucht. Wij mogen het wetenGoede Vrijdag zou vergeefs zijn zon
der Pasen. Gods fiat aan Golgotha is het geopende graf. Wie blijft staan
op de kruisheuvel, hoe volstrekt noodzakelijk het verblijf daar ook is,
komt nooit in de hof der opstanding
Wc lezen vandaag: Marcus 15 vers 33 tot 47.
We lezen morgen: Marcus 16 vers 1 tot 20.
We lezen overmorgen: Marcus 29 vers 1 tot 14.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar ln
verband staan moeten in alzonder-
UJke brieven worden gesteld. Per
brief dient en gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Kan u zeggen of er een
reformhuig is in de omgeving van
station Utrecht of Alblasserdam of
soms dichter bij Nieuwpoort?
Antwoord: Te Utrecht, Nachte
gaalstraat 65 on J. P. Coenstraat 83.
Dit is niet dicht bij het station. Te
Alblasserdam en bij Nieuwpoort is
ons geen adres bekend. Maar mis-
Vraag: Mijn vrouw heeft een klei
ne erfenis ontvangen van een over
leden broer. Successierechten en
kosten zijn betaald. Moet ik over het
restant inkomstenbelasting betalen?
Antwoord: Neen, alleen over het
inkomen dat de nalatenschap heeft
opgebracht voordat uw vrouw deze
ontving, maar dat wordt steeds door
de notaris opgegeven.
Vraag: Een dame werd bij een
servicebureau ontslagen omdat dit
tijdelijk geen werk voor haar had.
Daar zij werkloosheidspremie had
betaald, heeft zij zich als werkloze
gemeld bij het gewestelijk arbeids
bureau en het gemeenschappelijk
administratiekantoor. In verband
met haar MMS-opleiding was zij in
een van de hoogste loonklassen van
het bureau.
Na enige weken werd haar uitke
ring plotseling ingetrokken omdat
zij aangeboden werk bij een bank
had geweigerd aangezien het aange
boden salaris aanmerkelijk lager
was dan zij gewend was in verband
met haar opleiding. Zij was Engels-
dictafoniste en nu werd haar werk
van een typiste aangeboden.
Bij het GAK deelde men haar me
de. dat het eventueel bereid zou zijn
geweest, het verschil bij te betalen,
maar daarover was haar niets ge
zegd. Toen zij alsnog aanbood de be
trekking bij de bank te aanvaarden
onder bijbetaling door het GAK,
werd er niet op gereageerd.
Antwoord: In geval van werkloos
heid is men niet verplicht elke aan
geboden betrekking te aanvaarden.
Als deze niet passend is en de daar
aan verbonden verdiensten aanmer
kelijk lager zijn dan voorheen, kan
men tegen de beslissing van het
GAK in beroep gaan. Daartoe kan
men bij het GAK het verzoek indie
nen om een voor beroep vatbare be
slissing te mogen ontvangen.
Dit verzoek alleen kan reeds aan
leiding zijn om de genomen beslis
sing te herzien. Mocht dit niet het
geval zijn. dan dient men binnen
een maand na dagtekening van de
beslissing een „klaagschrift" in du
plo te richten aan de bij de beslis
sing vermelde raad van beroep en
de beslissing (of beter een fotocopie)
erbij te voegen, en aangetekend te
verzenden. Hieraan zijn geen kosten
verbonden. Ook bestaat er gelegen
heid tot hoger beroep.
VRAAG: Afijn zoon is in militaire
dienst. Afijn man en ik hebben ge
wetensbezwaren tegen inenting. Wij
hebben de minister van defensie ge
schreven. maar nu wil het departe
ment dat we een brief van de kerk
erbij doen. Maar onze kerk heeft
geen gewetensbezwaren, erenmin als
onze dominee. Deze heeft geschre
ven, dat wij wel gewetensbezwaren
hebben. Hebben ze nu het recht onze
zoon tegen onze wil in te enten?
Kunnen ze onze zoon straf/en?
ANTWOORD: Volgens mededeling
van het ministerie is zolang een
verzoek tegen inenting in behande
ling is, de inenting voorlopig afge
last. Mocht de commissie een ver
zoek op grond ran principiële be
zwaren afwijzen, dan kan u onmid
dellijk een nieuu' verzoek op grond
ran medische bezicaren indienen,
dat ook weer in behandeling trordt
genomen. Afocht ook dit u-orden af
gewezen. dan zou uw zoon strafbaar
Vraag: De laatste tijd krijg ik veel
bruine vlekken op de handen, een
soort grote sproeten. Is er een mid
del tegen?
Antwoord: Zonder medisch onder
zoek is geen antwoord mogelijk.
Vraag het de dokter.
(Van onze kerkredactie)
FRANKFORT Met een pa
gina-grote advertentie heeft de
Duitse belijdenisbeweging „Geen
ander evangelie" de alarmklok
geluid over het innerlijk verval
van de kerk, dat de laatste paar
jaar op ontstellende wijze zou
zijn toegenomen.
In de advertentie, die afgestemd op
Pasen in een aantal dag- en weekbla
den is verschenen, zegt de belijdenis
beweging, dat de structuur van de
samenleving wankelt. Elke zedelijke
regel wordt verachtelijk gemaakt.
Gezag wordt verworpen. De geboden
Gods schijnen buiten werking te zijn
gesteld. De advertentie spreekt van
een noodlottige dijkbreuk. De kerken
nemen een weifelende houding aan
en daarmee wordt hun verkondiging
ongeloofwaardig.
De uitwerking van de modernisti
sche tijdgeest blijkt ook in de kerk,
waar de bijbelse boodschap in vele
kringen vervangen is door politieke
vorming, maatschappelijk engage
ment en een wereldomspannende hu
maniteit.
Een aanzienlijk aantal toekomstige
predikanten heeft geen persoonlijke
relatie meer tot de Bijbel als het
Woord van God. De Bijbel is voor
hen nog maar een gesprekspartner
onder vele anderen. Er zijn jonge
theologen, die openlijk verklaren, dat
ze in hun latere pastoraat de kerk
willen omvormen en vernielen.
De belijdenisbeweging roept ook de
leiding van de kerken op, de belij
denisgrondslagen niet alleen met
woorden te erkennen, maar ook tot
richtlijn van hun handelen te maken.
De dwaalleraars moet de mogelijk
heid ontnomen worden, hun verwoes
tende invloed te doén gelden.
Ds. AI. Groenenberg in
„Groen bekeken":
„We zullen ervoor moeten op
passen. dat we die ellendige
twee-deling niet terugkrijgen, die
vroeger als rooms-katholieke vi
sie werd gegeven: het gewone le
ven is er wel en mag er ook wel
zijn, maar het is toch inferieur.
Het eigenlijke leven is het leven
der heiligen. Ze leefden naar
hogere normen van armoede,
celibaat, zelfverloochening. Lu
ther heeft afgerekend met die
twee-deling. De echte „heili
gen" staan aan de wastobbe,
vond hij. Er zijn mensen die
eigenlijk weer een twee-deling
maken. Je hebt de consumen
ten-christenen. die wastobbe-
-christenen, maar dat is de
schare, die de wet niet kent en
vervloekt is. De echte „heili
gen", de echte christenen zijn
degenen, die bezig zijn met de
revolutie de structuurwijzigin
gen, Vietnam Zuid-Amerika.
Zij kijken met verachting neer
op die anderen. Goed, laat ze er
zijn. Maar loop er aan voorbij.
Je hebt er niets mee te maken.
Wc zullen weer als Luther
moeten doen en zeggen: goede
werken zijn geen extra-werken,
maar je gewone werk goed doen.
Nou weet ik wel, dat dit alles
verkeerd kan worden uitgelegd
als een pleidooi voor een soort
introvert christendom. Dat moet
ik dan maar nemen. Het is even
wel een pleidooi tegen de hoog-
moed-met-de-zweep, voor het
gewone leven."
Ds. M. Groenenberg, hervormd
predikant te Utrecht, die thans 65
jaar is, zal met ingang van 1 mei
als zodanig met emeritaat gaan.
H(j zal echter wel voorzitter van
het college van visitatoren-generaal
van de Nederlandse Hervormde
Kerk blijven en, naar n reeds blijkt
uit zijn nieuwe rubriek in het
weekblad Hervormd Nederland
„Groen Bekeken", met zijn belang
rijke publicistische arbeid doorgaan.
Ds. Groenenberg is voor hij in
1959 naar Utrecht kwam respectie
velijk predikant geweest in Oos
terend (Texel). Vlaardingcn en
Amsterdam.
(Van onze kerkredactie)
HANNOVER De Duits sprekende
rooms-katholieken en protestanten
zijn het niet eens geworden over een
gemeenschappelijke tekst van het
Apostolicum.
De vertaling van het woordje „ca-
tholica" bleek een onoverkomelijk
struikelblok.
Tot nu toe belijden de Duitse pro
testanten in de Twaalf Artikelen hun
geloof in een heilige, „algemene"
christelijke kerk. De rooms-katholie
ken spreken om begrijpelijke redenen
van een „katholieke" kerk.
De werkgroep die bezig is met een
gemeenschappelijke tekst zoals ze
die reeds eerder van het Onze Vader
opstelde), kwam met de vondst, dat
beide partijen voortaan van „alom
vattende" kerk zouden spreken.
De Duitse rooms-katholieke bis
schoppenconferentie heeft over dit
voorstel echter haar veto uitgespro
ken. De bisschoppen Mijven aan het
woord „katholiek" in het Apostolicum
vasthouden.
De protestantse leden van de werk
groep waren bereid, dit toe te geven
in de Geloofsbelijdenis van Nicea,
omdat die in de protestantse kerken
(Van een onzer verslaggeefsters)
JJEN HAAG „Ik ben voor een consumentenkerk!", bekend ds. M.
Groenenberg, hervormd predikant in Utrecht, in een nieuwe op
zijn paasbest uitgedoste rubriek „Groen bekeken" in het blad Her
vormd Nederland. Hij geneert zich niet met zijn puntige, vaak scher
pe pen, zijn eigen standpunt te laten weten, soms dwars tegen de
meest gehoorde meningen in.
zondag aan zondag zat zit te vreten
aan de geestelijke spijze, die hun
wordt opged?.end.
A la carte
Allemaal vreselijk, zegt men. en
het zal wel waar zijn. Men vervolgt
dan: de kerk is een soort geestelijk
restaurant waar men la carte (zie
het lijstje van kerkdiensten) gaat di
neren. En de collecte is dan de fooi
voor het grondpersoneel van onze
Lieve Heer.
Maar zo mag het niet, roept men
uit. De kerkdienst moet een bijeen
komst zijn van een werkgroep waar
bij men aan het eind de mouwen op
stroopt en vraagt: wat gaan we nu
doen?
Er zit wel veel boeiends in zo'n
beeld van kerk en kerkdiensten. Ver
beeldt u, daat we alles wat we uit het
Evangelie hoorden onmiddellijk om
zouden zetten in daden! De „wereld"
zou stomverbaasd zijn."
Ondanks dat houdt ds. Groenen
berg vol, dat hij voor een consumen
tenkerk is. Hij weigert zich te scha
men als hij in een dienst geestelijk
consumeert. En hij weigert de men
sen ook dat schaamtegevoel aan te
praten.
„Ik schaam me ook niet, als iemand
bij me binnenstapt, terwijl ik zit te
eten. Niemand zal een ander dan toe
voegen: schaam je, jij vervloekte
Hij weet. dat het woord consumen
tenkerk als een vloek klinkt en
schrijft: „Consumentenkerk is één
van de vieze woorden, waarbij tal
van mensen de rillingen over de rug
lopen. En als dat niet gebeurt, hebben
ze het beschaamde gevoel, dat het er
geestelijk met hen lang niet goed
voor staat.
Hoe vreselijk is dat: een consu
mentenkerk! Dat woord moet je ais
een zweep gebruiken en die in de
preek en in de kerk gierend laten
neersuizen op het kerkvolk, dat zich
toch maar weinig gebruikt wordt,
maar wilden ten aanzien van het
Apostolicum niet wijken. Nu is beslo
ten, dat iedere kerk zelf zal beslissen,
hóe ze het woord catholicawil ver
talen.
Enkele opvallende veranderingen,
waarover men het wel eens werd: in
plaats van Christus als Gods „enigge
boren" Zoon wordt voortaan over
„enige" Zoon gesproken. Het „neder
gedaald ter helle" is vervangen door
„afgedwaald in de diepte des doods".
Het weer in Europa
weer
max. temp.
gisteren
neerslag
Amsterdam
hagelbui
5
2
Brussel
sneeuwbui
5
5
Frankfort
lbew
8
0.4
Genève
onbew.
8
0
Innsbruck
Kopenhagen
sneeuwbui
2
2
Locarno
onbew.
15
2
Londen
8
0.1
1
Luxemburg
sneeuwbui
4
Madrid
onbew.
11
0
Majorca
geh.bew.
12
5
Müncben
sneeuw
6
5
Nice
l.bew.
30
0
Parijs
zw.bew.
8
0.1
h.bew
16
Wenen
Zürich
onbew.
4
1
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Vier vooraanstaande
j anglicaanse theologen hebben een
I nieuw schema opgesteld voor de ver-
i eniging van hun kerk met die der
methodisten.
Het oorspronkelijke schema werd
juli vorig jaar door de Methodisten-
kerk aanvaard, maar door de Angli
caanse Kerk verworpen. De tegen
standers werden vooral gevonden in
de vleugels: enerzijds de anglo-ka-
tholieken en anderzijds de evangeli-
schen, om verschillende redenen.
Het zijn nu juist twee anglo-katho-
lieke en twee evangelische theologen,
die volledige overeenstemming met
elkaar bereikt hebben. Hun boek
„Groeiend naar eenheid", dat in mei
uitkomt, bevat een uitgewerkt voor
stel voor een Verenigde Kerk in En
geland, waarin meerdere kerken el
kaar kunnen vinden met volledige er
kenning van eikaars ambt (het tere
punt in het voorstel van vorig jaar).
DEN HAAG Het is gewenst
dat postbodes boven 40 jaar geen
dienst doen in wijken waar veel
trappen zijn. concludeert een rap
port van de bedrijfsgeneeskundige
dienst van de PTT.
Dit rapport is uitgebracht op ver
zoek van de PTT-directie. De be
drijfsgeneeskundige dien schrijft,
dat postbedes een zwaar beroep
hebben, waarmee bij de opstelling
van de dienstregeling rekening
moet worden gehouden.
Zo wordt ook geadviseerd over
werk van meer dan drie uur per
dag of negen uur per week alleen
nog te laten verrichten na schrifte
lijke toestamming van de bedrijfs
arts (tenzij het dringend noodzake
lijk is) en postbestellers boven 55
jaar helemaal geen overwerk meer
te laten verrichten.
Niet langer dan vijf uur per dag
zou in de besteldienst mogen wor
den gewerkt, en voor alle werkne
mers moet er na drie-en-een-half
uur aaneengesloten w;rken een
pauze van tenminste tien minuten
en een lunchpauze van tenminste
een half uur zijn.
PTT en de betrokken vakorgani
saties hebben besloten dat deze ad
viezen zoveel mogelijk als uit
gangspunt zullen dienen bij de ui
voering van nieuwe dienstregelin
gen.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Ridderkerk G. H. van
Kooten te Delft, te Zetten-Andelst E.
J. Schimmel te Harderwijk.
Aangenomen: naar Zijderveld kan
didaat J. vis te Sommelsdijk, naar
Meteren en Est. kandidaat L. West-
land te Huizen (N.H.), die bedankte
voor Daarle.
Bedankt: voor Oudshoorn en Nieuw
Stadskanaal B. de Graaf te Meeuwen,
voor Nieuwerkerk aan den IJssel G.
H. van Kooten te Delft.
GEREF. KERKEN
Beroepbaar: J. L. 't Hart, Vrijlandt-
straat 80, Pernis.
Preekconsent: de classis Den Haag
heeft préparatoir geëxamineerd en
preekconsent verleend aan J. W.
Huisman, Hogenraadstraat 19, Sche-
veningen.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen: te Hoogeveen Tj. Boers-
ma te Assen, te Hoogkerk J. Slot
man te Urk.
Aangenomen: naar Putten D. O.
Veenendaal te Genderen (N.B.), die
bedankte voor Appingedam, Delfzijl,
Joure, Den Ham. Winterswijk en De
Lier.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Groningen, D. Hak-
Kenberg te Dordrecht.
consument! Integendeel. Hij weet,
dat, als ik niet eet, Ik kans loop dui
zelig te worden op mijn werk of dat
mijn handen gaan beven.
Duizelig
Zo is het ook in de kerk. Je gaat
naar de kerk om in het gewone leven
niet duizelig te worden of met tril
lende handen te staan. En mijn ge
wone leven is mijn werk, wat dat ook
is, de relatie tot mensen van wie ik
houd of waar ik het land aan heb,
het verdriet of de leegte, waar ik aan
kapot dreig te gaan.
Ik vind het al geweldig, als iemand
er na een kerkdienst, waar hij gezon
gen, gebeden, geluisterd heeft, weer
wat beter tegen kan. Dat is niet alles,
o heden neen, maar het is ook niet
niets. Er is geen enkele reden voor de
zweep.
NIEUWENDIJK In de leeftijd
van bijna 65 jaar, in het jaar waarin
hij met emeritaat zou zijn gegaan, is
plotseling overleden ds. M. de Regt,
gereformeerd predikant te Nieuwen-
dijk, Noord-Brabant, waaronder ook
een deel van Dussen (Hank) en
Werkendam (Kille) ressorteren.
Ds. De Regt stond sinds 15 augustus
1951 in Nieuwendijk en diende voor
dien de gereformeerde kerken van
Dinteloorden Vianen.
De rouwdienst zal gehouden wor
den op dinsdag 31 maart om 2 uur in
de Gereformeerde Kerk, Kerkweg 3,
waarna de begrafenis zal plaats heb
ben op de begraafplaats te Kille.
OP GOEDE VRIJDAG IN HAARLEM
(Van onze kerkredactie)
HAARLEM Een der her
vormde wijkgemeenten van
Haarlem heeft gisteren (Goede
Vrijdag) voor het eerst deel
name aan het Avondmaal open
gesteld voor gedoopte kinderen
in gezinsverband en voor oudere
doopleden.
De overweging hierbij is, blijkens
een toelichting van de plaatselijke
predikant, ds. K. Blei: „Waarom zou
den kinderen wel het sacrament van
de doop en niet dat van het avond
maal mogen ontvangen?
Als het de spijziging is met Chris
tus' lichaam en bloed, de maaltijd
van de gemeenschap met de Heer,
mag dat dan aan konderen onthou
den worden?
Uiteraard is vereist dat ouders te-
(Van onze kerkredactie)
CHICAGO Richard Mac-
Millan, een student aan de uni
versiteit van Illinois, kan zich
waarschijnlijk de actiefste bijbel-
verspreider ter wereld noemen.
van 1969 allemaal heeft uitgedeeld in
zijn eenmanscampagne onder de stu-
denten op en buiten de campus van i
zijn universiteit: 10.000 evangeliën
van Johannes, 1400 nieuwe testamen
ten. 200 Spaanse Johannesevangeliën.
100 Franse, 100 Russische. 100 Duitse
en 50 Italiaanse, alle van Johannes.
Het bulletin van de wereldbond Verder plaatste hij een Russische
van bijbelgenootschappen somt op, bijbel, een Franse bijbel, twintig
wat Richard de laatste vier maanden l Spaanse nieuwe testamenten, tien
Franse nieuwe testamenten, vijf Rus
sische en vijf Duitse. Alles welgeteld
11.992 stuks.
Dat is dan nog lang niet alle in
spanning van Richard ten behoeve
van de bijbelverspreiding. Boven
staande activiteiten ontwikkelt hij
overdag tussen zijn studie door. 's
Avonds werkt hij in een conservenfa-
briek. Zijn verdienste staat hij voor
honderd procent af aan het Ameri
kaans Bijbelgenootschap.
ROTTERDAM De enige overle
vende van de drie Ghanese versteke
lingen die in de Rotterdamse haven
in het ruim van een Nigeriaans
vrachtschip werden aangetroffen,
heeft donderdag in het Rotterdamse
Havenziekenhuis van de vreemdelin
genpolitie te horen gekregen dat hij
in ons land mag blijven.
Enige dagen lang heeft het erom
gespannen of Quansah, die meer dood
dan levend na zijn reis uit Monrovia
uit het afgesloten ruim gehaald werd,
een vergeefse poging had gedaan.
Zolang niemand zich voor hem borg
kon stellen zou hem een verblijfsver
gunning worden onthouden.
Op ministerieel advies is echter be
sloten dat de Ghanees niet wordt te
ruggestuurd.
Quansah is aan de beterende hand.
Classis bedroefd
over Geref. Kerken
GRAND RAPIDS De classis
Grandville van de Christian Refor
med Church heeft de synode van de
ze kerk voorgesteld, ernstig te onder
zoeken, of het raadzaam is, dat de
zusterrelatie met de Gereformeerde
Kerken in Nederland gehandhaafd
blijft.
Zolang deze zusterrelatie van
kracht is, staan onze kansels open
voor predikanten uit Nederland om
hun beschouwingen te propageren,
aldus de classis. Het besluit van Lun-
teren om toe te treden tot de Wereld
raad (waarbij het advies van de
Christian Reformed Church naar het
oordeel van de classis niet serieus
overwogen is) was de druppel, die de
emmer voor deze classis deed overlo
pen.
(Van onze parlementsredactie)
DEN HAAG In december zal in
ons land een internationale confe
rentie op regeringsniveau worden ge
houden over een verdrag om het ka
pen van vliegtuigen tegen te gaan.
De Internationale Civil Aviation
Organisation heeft reeds een ontwerp
van een dergelijk verdrag opgesteld.
Minister Witteveen deelde gisteren
na de bijeenkomst van de minister
raad mee, dat de conferentie op uit
nodiging van de Nederlandse minister
van justitie, prof. Polak in ons land
wordt gehouden.
voren met hun kinderen over de be-
kenis van dit sacrament spreken.
Daarbij maakt ds. Blei twee op
merkingen: Wie zou willen preten
deren het avondmaal geheel en al te
te hebben verstaan? En: zouden al
leen volwassenen de betekenis kun
nen verstaan: zouden niet veeleer
kinderen dat op geheel eigen wijze
kunnen?
In dit verband moet het ons te
denken geven, zo besluit de predi
kant. dat in het Nieuwe Testament
zo vaak een kind te voorbeeld van
volwassenen wordt gesteld.
NEW YORK Het geheime
ropport van het Amerikaanse
leger over de gebeurtenissen in
My Lai op 16 maart 1968 komt
tot de slotsom dat in het Zuid-
Vietnamese dorp inderdaad een
massamoord heeft plaatsgevon
den.
De commissie van onderzoek die
het leger heeft ingesteld zou hebben
geconstateerd dat de opeenvolgende
niveaus van het leger steeds meer
verwaterde inlichtingen hebben ont
vangen over wat er in My Lai is ge
beurd. Daardoor zou ten slotte aan
het hoofdkwartier van de divisie zijn
bericht dat er 20 tot 28 personen door
Amerikaanse militairen waren ge
dood. Maar in eerder berichten is
sprake van 175 tot 200 doden. De
commissie van onderzoek, onder lei
ding van lt.-generaal William R. Peers,
zegt in haar rapport dat de Ameri
kanen in My Lai, individueel en als
groep, zich hebben schuldig gemaakt
aan moord, verkrachting, mishande
ling en marteling.
De slachtoffers waren burgers, géén
militairen of anderen die aan de strijd
deelnamen, aldus het rapport.
Het Amerikaanse ministerie van
defensie heeft geweigerd het rapport
te publiceren, omdat dit de rechten
zou kunnen schaden van hen die
eventueel terecht moeten staan we
gens hun aandeel in de massaslach
ting. Nieuws over het rapport stond
gisteren in de New York Times.
Het leger heeft tot dusver tegen 13
militairen een aanklacht ingediend.
Veertien officieren zijn beschuldigd
van het achterhouden van gegevens.
Het paasbeste vignet van de
rubriek „groen bekeken" in
Hervormd Nederland, waarin ds.
Groenenberg: „Niet een tocht
gaat ondernemen over alle ge
voelige tenen en christelijke
eksterogen. Maar als het zo te
pas komt, hoopt hij dat wel te
doen."
Lijkwade
In uw zondagsblad lazen wij i
de lijkwade van Jezus en in
nummer van maandag bevestigde I
me de authenticiteit daarvan. Het i
aloë gedrenkte kleed zou met de bal
semkruiden de afdrukken van Jezil
Lichaam veroorzaakt hebben. Ma^
het Lichaam was nog niet gebalsera
(Marcus 16: en toen de sabbat voorbj
was...)
De roomse kerk is nog vol van BaM
bylonische gebruiken. Denk aan dl
rozenkrans, het zonnekruis in de pro»
cessies, de moeder en kindbeeldq
(Semiramis met Tammuz, waar
het kruisteken vanaf is geleld),
zondag om de aanpassing mogelijk if"
maken voor het verplichte christend pi
om. Het beeld van Petrus dat een
aanbeden werd als Jupiter, de vi<
verschillende schedels van Petrus, h<
bloedende kruis, heel vernuftig be
drog. door verborgen buisjes waa
dierenbloed ingegooid werd, enz. La
ten we het net eens aan de ander t
kant van ons kerkschip gooien, naa
de Maranatha-christenen bijvoor
beeld.
Rotterdam J. G. Labots-Klavef
(Van onze kerkredactie)
PARAMARIBO In de hoofd
stad van Suriname hebben de
Evangelische Broedergemeente en
de rooms-katholieke gemeenschap
een STichting onderwijzersoplei
dingen opgericht. Men hoopt dit
jaar al met de eerste klassen te
beginnen en het jaar daarop een
eigen gebouw te betrekken.
De beslissing om geen afzonder
lijke kweekscholen op te richten is
een unieke gebeurtenis, diehet
stichtingsbestuur voor een grote
verantwoordelijkheid in Suriname
plaatst.
Men sticht enerzijds een instituut
dat wetenschappelijk aan hoge
eisen voldoet en dat tegelijk bewust
geïnspireerd is door het Evangelie
van Christus. Anderzijds hoopt men
op deze wijze versplintering van
het kweekschoolonderwijs te voor
komen, grotere openheid voor de
andere tradites en culturen te be
vorderen en bij te dragen aan een
gezonde decentralisering, waarbij
de te zware taak van de bestaande
kweekscholen kan worden verlicht.
JE gelooft het of je gelooft het niet. Er valt hier niets te
bewijzen. Als iemand zegt: ik geloof er niets van, kan ik
alleen maar antwoorden: ik geloof het wel! En als iemand zegt:
ik vind het dwaas, zal ik hem niet tegenspreken. Het is dwaas,
en ik ben zo'n dwaas die gelooft dat Jezus nu bijna tweedui
zend jaar geleden uit Zijn graf is opgestaan en ik zelf eenmaal
uit mijn graf zal opstaan. Ongelooflijk en ongehoord, maar ik
geloof het. Ik ben nu eenmaal zo dwaas, om te geloven dat het
kerkhof een leugen en Pasen de waarheid is.
Aldus dr. J. J. Buskes in zijn bundel Opstanding.