schaak Computer tekende Zomerpostzegels WAM W.V. ,W.V .v.v. dJB 1258 15+10 20 10 25+10 45+20 Paasfeest vieren Geïrriteerd ZATERDAG 21 MAART 1970 nederland nederland nederland nederland nederland Hoewel in verscheidene lan den, o.a. In West-Duitsland de ontwerpen voor postzegels In een competitie tussen een aantal kunstenaars tot stand komen, is het bij de Nederlandse posterijen op een enkele uitzondering na. b.v.in 1920, gebruik geweest op dracht tot het maken van ontwer pen voor nieuwe zegels aan één persoon te geven. De esthetisch adviseur van PTT begeleidt en leidt de ontwerper eventueel In de verschillende stadia van het ontstaan vsn het produkt. De ontwerpen voor de zomer postzegels 1970 zijn door een computer van de technische ho geschool van Eindhoven gete kend. Dat wil echter niet zeggen dat dit moderne wonderding de ontwerpen heeft gemaakt. Eerst en vooral was er de geest en de fantasie van de grafisch ontwer per R. D. F. Oxenaar en tenslotte heeft een geprogrammeerde re kenmachine, gekoppeld aan een tekentafel met stuureenheid de tekeningen feitelijk op papier ge zet. De idee van deze machinatie overigens een wereldpremière ontstond bij Oxenaar eigenlijk in het kader van een opdracht, die hij van de Nederlandse Bank kreeg tot tjet maken van een nieuw bankbiljet. U kent het enorme aantal en zeer gevarieer de lineaire strukturen op een bankbiljet, waarmee elementen van waarborg en beveiliging wor den verkregen. Een soortgelijke overweging gold eveneens bij het ontwikkelen van strukturen te gebruiken als ontwerp voor ze gels. Uit de vele resultaten, die bij het zoeken en proberen in nauwe samenwerking met de deskundi gen van de T.H. ontstonden, wer den er uiteindelijk vijf gekozen. De voorstellingen op de zegels kunnen als volgt beschreven worden .De zegel van 12 ct toont een isometrische projektie van cirkel naar vierkant: verder even wijdige vlakken in een kubus, ontleend aan een programma van het Centrum voor Cubische Construktie te Heerlen: op de derde zegel twee schaalverdelin gen; op de zegel van 25 ct zien we overgangsfasen van concen trische cirkels met oplopende di ameter en op de laatste zegel vier spiralen. Boze tongen beweren dat dit de eerste keer is dat een reeks Nederlandse zegels „niets voorstelt" Maar ze moeten wel iets te weeg brengen en wel: een flinke opbrengst voor de doeleinden, die het instituut der Zomerpostzegels nastreeft: ge zondheidszorg, maatschappelijke en culturele zorg. Het gaat om vormingswerk. om bijzondere voorzieningen voor gehandicap ten. om fleur in jeugdcentra, voogdijhuizen en herstellingsoor den. Daar wat levensvreugde en arbeidsanimo brengen, daaraan kunt u helpen. De zomerzegels komen 7 april in de verkoop en ze kosten per serie 1,75, in clusief De Surinaamse posterijen ge ven van woensdag 25 maart af hun jaarlijke serie paaszegels uit. De voorstellingen op deze ze gels zijn ontleend aan de natuur en symboliseren weldaden, die de natuur ons geeft: de bloemen als symbolen van kleur en groei kracht, de vlinders als beeld van vergankelijke schoonheid, de vo gel als symbool van het verlan gen naar vrijheid en de sterren die de nacht en de onmetelijke ruimten verbeelden. De ontwer pen zijn van de kunstenaar N. C. Loning te Paramaribo en ze kosten f c.- Tenslotte meld ik u nog een Computerschaak Op gezette tijden is in de 6chaak-vakpers en ook wel daarbuiten een discussie gaande over de vraag of het mo gelijk zal zijn de computer zoda nig te programmeren dat hij het met (blijvend) succes tegen de al lersterkste grootmeesters ter we reld zal kunnen opnemen. Twee oud-wereldkampioenen staan vooraan in deze discussie. Prof. Euwe beantwoordt de vraag met een even duidelijk neen en ir. Botwinnlk zegt ja. Een sterk argument heeft ons altijd geleken dat men weliswaar de menselijke denkpatronen in de computer kan inbrengen, maar dat het uiterst on waarschijnlijk lijkt dat het ooit zal gelukken de geniale inval (welke term men daar ook overi gens voor kiezen wil zodanig uit een te rafelen dat zij program meerbaar wordt. Het is natuurlijk onbetwistbaar dat zeifs het meest geniale idee tenslotte resulteert in een reeks van zetten Maar het functione ren van een computer is al thans bij net schaken wel iets méér dan het „checken" van ein deloze reeksen van zetten. Zo lang het tegendeel niet bewezen wordt, houden wij het erop dat Correspondentie aan de heer H. J. J. Slavekoorde, Goudreinetstraat 12S, Den Haag. het idee briljant of minder briljant niet programmeerbaar is. De opgaven van deze week bevatten alle een min of meer briljant idee. Als U dat ontdekt hebt, kunt U zelf beter over het vorenstaande oordelen. t Altmann. De juiste oplossing van deze tweezet is 1. Le4! De schijnop- i 1. Lbl?. maar deze faalt op 1H7II. 2 Vecsey-GySrl. U hebt' natuurlijk gezien dat de zwarte koning pat 6taat. Dit feit geeft U de sleutel tot de oplossing: I. e6l Dxe6 2. Tdel Df6 3. Txe7l en zwart kan niet terugnemen wegens 4 Pg6. Zwart gaf zich daarom gewonnen. 3 Schwetschlkov-Stepanenko. Zwart redde zich zeer koelbloedig door 1. Lf4l 2. Kxf4! 2. Ke2? Lxf5. 3. Tgl K 8 en nu gaat 4. Txg5 niet wegens 4. Txd3 2Txd3 3. Tb1 Td4l 4. KfS Td5 5. Kg6 Tb5 6. h6 d5 7. h7 Kh8 8 Kh6 Het ziet er slecht voor zwart uit. Zo faalt bijv. 8. d4 op 9. el Tb8 10. g6 en wit wint. Maar de 'zwartspe- ler vindt de redding 8. Tb3üü 9. g6 Na 9 Tel komt 9Th3 10. KgS Te3l 9. Th3 10. KgS Tg3 11. Kh6 en remise. Een fraaie redding, maar verre van gemakkelijkl Sovjetunie 1966) zet wint een paard. Hoe doet Boeken Onder de titel „Beter dammen" hebben Ton Sijbrands en Philip de Schaap voor de serie Wenk Hob- bygidsen van de uitgeverij Kos mos een waardevol boekje samengesteld Niet direct voor die genen die de eerste beginselen niet onder de knie hebben, maar toch eenvoudig en overzichtelijk genoeg voor de ambitieuze gemid delde speler die zijn openings9pel „up to date' verzorgd wil zien. Herhaaldelijk wordt namelijk ver wezen naar partijen van de meesters en grootmeesters. De „Partie Boonard", de halve hekstelling en het Utrecht-systeem krijgen de laatste belichting en ook het eindspel wordt uiteraard summier behandeld. Ook hier in de eerste plaats op de praktijk ge richt. (Wenk 329, 64 blz.. ƒ4,50). ,,0p de zwarte diagonalen" is dit jaar in het Russisch versche nen. Reeds eerder schijnt een der gelijke uitgave in het Oekrains te zijn uitgegeven. Schrijver Is de productieve oud-wereldkampioen ir. I. Koeperman. Hij vertelt zijn grapjes en leert spelenderwijs zijn publiek de jeugd het spel. Geen nieuws, doch voor deze schrijver een herhaling van het geen hij vroeger in andere vorm reeds bood Jammer dat zijn boe ken niet in het Nederlands verschijnen. Nu blijven velen van ons verstoken van zijn oeuvre. Correspondentie aan de heer A. J. Ivens. Frenkenslag 69, Den Haag. (1) Zwart 36. dam 46. Wit: 15, 47, dammen op 3 en 49. Het oudste eindspel in de dam- historie is van Torquemada en da- teerd van. 1547. Het komt voor in K. W. Kruijswijks „Algemene historie en bibliografie van het damspel" en is door de auteur overgezet. Terecht wijdt „Beter dammen" aandacht aan dit eindspel De winstgang is: 47-42. 46-23 a) 42-38, 36-41: 15-10. 23x5; 3-14, a): 36-41; 49-32,41-47: 32-5 en ver volgens 3-14. (2) Zwart 5, 27. dam 13. Wit: dammen op 3, 21, 32, 48. 48-31, 27x36 (op 27x38 31x4 38-32, 4-10 of 21-38, 3-21); 21-27. 13x31 3-26. 31-27 of 32x16, 36-41 26-37. (3) Uit Koeperman's boek: Zwart: 3. 12. 13. 14. 16. 17. 19. 21. 23. 24, 25. Wit: 28. 31. 32, 33. 35 38, 39, 40. 43. 45. 47 32-27, 21x32 (op 23x32, 33-28, 32x23 38-33 21x32 43-38 32x34 40x7); 38x27. 23x21; 31x27. 21x32: 43-38, 32x34: *0x7 pTITl w.sg a m t s sW.,' v V' «lil w «Bit W "'_r~ !_|3 'J - b a v_a w S BJHJH I «IjWJÊ~ i f f 1 I 1*1 m w w r iï' i i ji B serie van twee Surinaamse ze gels. die het feit herdenken dat in dat land het middelbaar onder wijs twintig jaar bestaat. De dag van uitgifte is 3 april Audio-visueel De Audio-visuele serie (opna men van Nederlandse werken met bijgevoegde partituren) van Donemus uit het jaar 1968 is besloten met de vierde plaat (DAVS 6804). Het betreft hier een waardevolle opname - zoals gebruikelijk „live" van drie stukken van eigentijdse compo nisten van de oudere generatie Op de eerste zijde staan de, mede door de persoonlijke schrijfwijze, opvallende eerste symfonie van Hendrik Andriessen in 1930 ontstaan en opgedra gen aan Eduard van Beinum in een boeiende uitvoering door het Radio Philharmonisch orkest onder Paul Hupperts (opgenomen februari '68) en de gemakkelijk aansprekende, diverterende „Guirlanden van muziek" van de hand van Wouter Paap (1951, op gedragen aan Henk Spruit en de leden van het Hollands Strijkor kest). Dit laatste stuk is bijzonder helder en levendig opgenomen (hoewel reeds daterend van april 1960) door het Radio Kameror kest onder Willem van Otterloo. Op de tweede plaatkant staat het hoogst boeiende werkstuk „Réflexions sonores." ter gele genheid van het 75-jarig bestaan van hét Concertgebouw-orkest in 1963 gecomponeerd door één onzer meest oorspronkelijke componisten: dr. Anthon van der Horst. De reproductie van dit stuk. geconcipieerd volgens de octotonische modus conjunctus (een serie noten ontstaande uit, een combinatie en versmelting van de eerste tertachorden van twee mineur-toonsoorten, die een tritonus uit elkaar liggen) berust bij het Concertgebouworkest on der Bernard Haitink en is vaak van ee"> adembenemende schoonheid (zaalopname van 10 septembe' 1965). -K- CBS brengt onder num mer S7 - 63843 een ver zameling Joegoslavische liederen en dansen van het bekende ge zelschap Branko Milenovig en diens landgenoten. Joegoslavië wint bij ons aan bekendheid en sympathie, ook als reisdoel, en het behoeft niet te verbazen wan neer wij ook thuis deze nationale muziek eens willen horen. Van Capitol nummer 5C - 054.80063 kwam een ver zameling hymns uit van de beken de Tennessee Ernie Ford met zijn almeer vertrouwde stem. In het ene seizoen zal de behoefte aan dit soort liederen nog wat groter zijn dan in het andere. Een plaat die stellig aftrek zal vinden. Wie nader kennis wil maken met de misschien beste hobo ïst van deze tijd, Heinz Holliger, krijgt daartoe een uitnemende kans aangeboden door Philips (839 756 LY) waarop, samen met het Engels kamerorkest onder Raymond Leppard, muziek van Johann Christian Bach, Fiala en Hummel. Reinhold Niebuhr vraagt nederigheid in politiek Wat betekent het geloof voor de politiek? Hoe kunnen de bijbelse waarheden vertaald worden voor het maatschappelijk leven van van daag? De Amerikaanse theoloog Reinhold Niebuhr heeft hier duide lijke gedachten over. Hij schrijft: „Maar wij dienen ook in alle nede righeid het feit te accepteren, dat dit christelijk geloof aan de ge meenschap wordt overgebracht door zondige mensen en dat onze zon den de wijsheid van het Evangelie verduisteren en Gods genade aan de mensen belemmeren." Bij de uitgeverij W. de Haan in Bussum verscheen ..Geloof in de politiek", een verzameling opstel len, die Niebuhr de laatste twin tig jaar schreef. De Amerikaanse theoloog rela tiveert niet wat in de Bijbel staat, "maar wel de toepassing van de wet van de liefde op deze maatschappij. De liefdewet moet worden gepropageerd, maar te gelijk moet het voortbestaan van de eigen liefde worden erkend. Als Niebuhr dit niet in 1953 zou hebben geschreven, zou je haast denken, dat hij zich ver weerde tegen de scherpe radica le eisen van deze tijd. In „Geloof in de politiek" wordt een nuchte re verklaring gegeven, waarom het zo moeilijk is redelijke eisen, zoals dat heet „politiek te verta len." Niebuhr schreef in 1957 over de „absoluten". Hij vervolgde: „Eerbied voor de wil van God kan ontaarden in een al te sim pele vereenzelviging van onze belangen met de goddelijke wil.." De Amerikaanse theoloog preekt de nederigheid in de poli tiek: „Alle menselijke wijsheid is begrensd Het eigenbelang besmet de menselijke deugden en er bestaat gelijkenis tussen ons eigen kwaad en dat waarte gen we vechten." Het gezag van de godsdienst, waarschuwt hij verder, mag geen absolute geldigheid verlenen aan relatieve waarden. Want dan ontstaat geestdrijverij. Het is niet zonder reden, dat men de godsdienst deze geest drijverij heeft toegeschreven. De neiging om het welzijn van de naaste na te streven moet vergezeld gaan van de bewust heid, dat iedere norm van ge rechtigheid niet meer is dan een heel betrekkelijke benadering van dit doe'. We moeten radicaal streven naar een rechtvaardige maatschappij, maar, zegt Nie buhr, „geen enkele graad van economische zekerheid kan uit eindelijk de fundamentele onze kerheid van het menselijk bestaan uit de weg ruimen, die haar uiterste zinnebeeld vindt in de dood Van het christelijk geloof uit ,geïien kan geen enkele prestatie van cultuur of beschaving de mens uiteindelijk zekerheid verschaffen. De rijke dwaas, die zijn schuren bouwde, om zeker te zijn voor de toekomst, hield er gewoon geen rekening mee, dat hij ieder ogenblik kon sterven. De cultuur ontwikkelt zich ver der, de maatschappij wordt steeds technischer, men is bezig de gehele wereld te winnen, maar ziet niet het dodelijk ge vaar haar ziel te verliezen. Niebuhr stelt het relatief. Hij erkent in zijn Amerikaanse maatschappij de morele en geestelijke krachten in de tech nische prestaties, maar wijst ver der op de begrenzing. Die be grenzingen blijven dezelfde voor de verst vooruitgeschreden als voor de primitiefste samenle ving.... Bert de Jong. In de rij van de christelijke feesten blijft het Paasfeest maar een flink stuk onder het vieringsniveau van het Kerstfeest, althans hier In West-Europa. Kennelijk ligt dat aan onze instelling en aan allerlei remmingen die ons, zowel gemeenschappelijk als persoonlijk, in de weg staan om de Verrijzenis van de Heer als de kern van het christelijk geloof te beleven. Dat christenen in andere landen daarmee heel wat minder moeite hebben leert ons het boekje „PAASFEEST VIEREN", onlangs ver schenen in de Zaklantaarnserie van J. N. Voorhoeve, Den Haag. Het is een bundel van twintig boeiende Paasverhalen en -gedichten van een bijna even groot aantal schrijvers en dichters. In dezelfde serie verscheen „ZIE HIJ LEEFT", ook een blij-makend verhalenboekje, dat vooral in deze tijd van het jaar heel geschikt is om uit voor te lezen op clubs en verenigingen van ouderen en jonge ren. De pockets tellen respectievelijk 163 en 159 bladzijden en kos ten 2,60 per stuk. CHARLES DICKENS DE LOTGEVALLEN VAX NI COLAAS NICKLEBY 133 icn d T Ar Eindelijk gingen de twee weer zitten, en het gezelschap werd ruchtig als tevoren, maar Nicolaas hoorde geen naam noemen bekend voorkwam. Iln 'Het is toch zonderling,' dacht Nicolaas. 'Als het 'Kaatje Nicklel ge geweest, zou het mij niet verwonderd hebben, maar 'kleine Ka Nicl Nu werd hem zijn halve fles wijn gebracht. Hij dronk een glas en i krant weer op. 'Kleine Ka Nickleby!' riep op dat ogenblik een stem achter hem had dus gelijk,' dacht Nicolaas, terwijl hij de krant neerlegde, 'en SÏC de man die ik dacht.' - 'Daar men er met recht iets tegen had, haar gezondheid met een restje te drinken,' zei dezelfde stem, 'wij haar het eerste glas uit volle flessen. Kleine Ka Nickleby!' - 'Kl< BS^' Nickleby!' herhaalden de drie anderen, en de glazen werden le< gezet. De toon en manier, waarop de naam van zijn zusje in het en genoemd werd, deed Nicolaas' bloed koken, maar hij beheerste w keek zelfs niet om. - De feeks!' vervolgde dezelfde stem. 'Zij is edf m Nickleby, een waardige navolgster van haar oom Ralph, zij hou schuw, opdat men haar des te meer opmerkt, en dat doet hij ook. g niets van Ralph krijgen, als je hem niet naloopt, en dan is het gt et bel welkom en nog eens zo duur want jij wordt ongeduldig, en 1 «lijk Verduiveld slim!' - 'Verduiveld slim!' herhaalden twee stemmen on 'Ik ben bang,' zei de jongste heer, 'dat de oude vrouw jaloers ge is, en haar heeft opgesloten. Het heeft er alle schijn van.' - 'Als z jj. noegen krijgen en kleine Ka naar huis gaat, is het veel beter,' her ?ed« eerste, 'want met haar moeder kan ik doen wat ik wil. Zij gelo< rolk wat ik zeg.' - 'Dat is waar,' zei de andere stem. 'De sloof is stapelg vr( ha, ha!' oa Nicolaas kookte van woede, maar wachtte om nog meer te horen. ^c] Wat hij hoorde, hoeft hier niet herhaald te worden. Het is zo, e j terwijl de fles rondging genoeg hoorde, om hem bekend te maken da* karakters en inzichten van hen, wier gesprek hij afluisterde en hfs volledig begrip te geven van Ralphs schurkenstreken en de redei om hij naar Londen was ontboden. Hij hoorde met het verdriet v v- zuster spotten, haar deugd beschimpen en aan de schandelijkste fc i s redenen toeschrijven. Hij hoorde hoe zij tot onderwerp van belei >rbe weddenschappen en vuile scherts werd gemaakt. De man, die h gesproken had hield bijna alleen het gesprek gaande, dat slechts nu z j€ door een opmerking van een van zijn makkers werd afgewisseld. 1 qj. wendde Nicolaas zich dus, toen hij weer bedaard genoeg was oi ite. woorden uit zijn verdroogde keel te krijgen. be 'Zou ik even met u kunnen spreken, meneer!' zei Nicolaas. - 'Ad meneer?" vroeg Sir Mulberry Hawk, hem met een blik van verwon en minachting aanziend. - 'Met u ja!' hernam Nicolaas, die mod em te spreken want zijn drift deed hem bijna stikken. - 'Een gehi nige vreemdeling, op mijn eer!' riep Sir Mulberry uit, terwijl 1 glas opnam en zijn vrienden aankeek. "Wilt u een ogenblik bij mij zitten of niet?' vroeg Nicolaas bars. Sir Mulberry dronk eens, en beval hem te zeggen wat hij wilde te gaan. Nicolaas haalde een kaartje uit zijn zak, en wierp het hem toe, woorden: 'Daar, méneer! Nu zult u begrijpen wat ik wil.' Een verwondering, waarmee zich enige verlegenheid mengde, Vei zich even op h?t gelaat van Sir Mulberry toen hij de naam las, rn 1: onderdrukte deze aandoening, schoof met een glimlach Lord Ve J het kaartje toe, haalde een tandenstoker uit zijn zak en begon die A gemak te gebruiken. 'Uw naam en adres?' zei Nicolaas, die bleker werd naarmate steeg. - 'Ik geef u geen van beiden,' antwoordde Sir Mulberry. -1 die er een fatsoenlijk man in het gezelschap is,' zei Nicolaas, wiens blé^^1 pen nauwelijks de woorden konden uitbrengen, 'moet hij mij dc n^ z( het adres van deze man bekend maken.' tigen an Er volgde een diepe stilte. (WORDT VERV De psychologie heeft ook haar intrede ge daan in de sportwereld. Men kent het stunt werk bijvoorbeeld van Kees Verkerk, waar zelfs zij, die hem het beste kennen, telkens weer invliegen. Men kent de koude oor log-toestanden, die optreden in de dagen vlak voor een Europacup-wedstrijd. Maar ook in de denksporten treedt dit verschijnsel op. De Rus Andris Andreiko, wereldkam pioen dammen, is een karakteristiek voor beeld. Op verschillende manieren probeert hij door zijn gedrag de tegenstander te beïn vloeden. Ook bij bridgers een niet geheel vreemde omstandigheid. In het onderstaande spel was stellig van beïnvloeding sprake. V 9 A 7 6 O A 9 7 3 10 6 4 3 2 AH 108764 9H4 O H 10 5 5 Zuid overigens bekend als agressief speler opende met één klaveren, west paste, noord één harten en oost twee schop pen. Bijna tergend langzaam eindigden oost/west ten slotte op zes schoppen en dat was zuid te veel. Geïrriteerd doubleerde hij en speelde klaveren aas voor, die bleef en daarna de heer min of meer met een triom fantelijk gezicht, het applaus afwachtend. Toevallig was deze speelwijze nu juist de bedoeling van oost. Zoals men ziet mist hij niet alleen een slag in klaveren, maar ook in ruiten, wat één down zou betekpnen. Om die verliezende slag kwijt te raken, is maar één redding mogelijk, nl. het vrijspelen van de klaverenkaart bij west. Op zich een on mogelijke opgave, daar west slechts drie rentrants heeft en in die kleur vier keer aan slag moet komen, wil hij succes hebben. Zuid bood echter door zijn uitkomst oost onvrijwillig de helpende hand. De tweede klaverenslag was immers voor oost, die naar troef vrouw overstak en weer een klaveren introefde. Daarna volgde drie keer een troefslag, waarop west twee rui tens en één harten legde. De rest is simpel. Correspondentie aan de heer Burg. Baumannlaan 163c, I Oost gaat bv. met ruiten naar de i west, troeft nogmaals een klaveren irl seert harten- en rultenheer, steekt o«| harten aas en klaverentien wordt c slag. Een verbluft zuid had lijdelijk moej zien hoe oost toch zijn kleine slem r de. Zuid besefte niet onmiddellijk I zichzelf de das had omgedaan, heer en vrouw van klaveren immers,! ervan overtuigd in die kleur in ieder twee slagen te veroveren. Hij zou wel krijgeq; vandaar zijn uitkomst, gens de tegenpartij prachtig speelde. Zes schoppen kan namelijk geni j| worden down gespeeld ale zuid niet §g veren uitkomt, maar in harten, z< {S naspelen blijkt. Oost kan natuurlijk sli de heer en klaveren terugkomen, maa s| aas van zuid, volgt weer harten. Di p west aan slag, maar hij heeft te E rentrants om zijn vijfkaart vrij te speleifil Natuurlijk was de gok gewaagd vipj maar hij maakt handig gebruik van fjj bekende kennis aangaande 6peelwijzegi| acties van de zuidspeler, die dan or255 open ogen trapte in de val die voor hl uitgezet. jax OPLOSSING VAN DE VORIGE PUZZEL Hor. 1. kerker. 5. mossel, 10. rlo, 12. Mei. 13. Eton. 15. Kea. 17. kers, 18. Saar. 20. moot, 22. es. 23. R.D. 25. k.o.. 26. el. 27. weerklank. 31. ra. 32 os. 34 koloniaal. 41. as. 42. pa. 43. K.B. 44 Ee. 45. Best. 47 soep. 49. loon. 61. oor, 53. Lena. 55. ere. 58. Lea. 59. terras. 60 ronsel. Vert. 1. krekel, 2. E.I.T., 3. roos. 4 eb. 6. Ob, 7. smet. 8. eer. 9. listig. 11. de. 14. nare. 15. kr. 16. A.M. 17. koon. adé. 21. Oka. 24. Ik. 27. wak. 28. rlo. 29. lei. 30. kol. 33. ballet. 35. open. 36. las. 37. nu, 33. ako. 39 Abel. 40. pe- 45. boer. 46. To. 47. Sr. 48. pels. .re. 52. O.T.. 54. nee. 56. ba. 57. ka. INZENDINGEN Oplossingen, uitsluitend op brief kaart, worden voor donderdag aan ons bureau verwacht. In de linker bovenhoek vermelden: „PUZZEL OPLOSSING". Er zijn drie prijzen: een van 10 en twee van 5. PUZZEL VAN DE WEEI KRUISWOORD-PUZZEL i*. HORIZONTAAL. 1. bouwmateriaal. 5. specerij, 9. omgebogen wortel, 15. behoeftig, 16. vrucht. 17. laatstleden (afk.), 19. stuk c 21. kier. 22. gewicht (afk.). 23. plaatsje onder Borger, 25. voorzittet 28. watering, 29. niet goed doorbakken, 31 onder rabbinaal toezicl 32. grondsoort, 33. soort hond, 34. lol, 36. zuidvrucht. 38. rytmisi weging, 40. drietenige struis, 42. plaats in N.Br., 43. kreupel, 45. 47. IIJkvaa8, 49. deel van een schip, 50. slede, 51niet begroeid, gronds, 53. plaats in Gelderland, 54. boom. 55. mijt. 57. kledingj voedsel, 60. eerlijk, 61, lied, 63. kasteel, 65. paardevlieg, 66. glij\ 68. teken, 70. boterton, 71. vluchtige stof, 72. plaats in N.O.P., 74. op de grens van N.Br. en Limburg, 76. teken in de dierenriem. 1 scheidenheid, 80. ontkenning, 81. tot (afk. Lat.), 82. omroep ver< 83. kleur, 85. Rijksgrens. 86. modder, 87. voorzetsel. 89. maal, ziekte. 92. schildpad, 93. rivier in Afrika aaroi hun sn, i k b'd ïslot- is levei H< or de sta 9tersi VERTICAAL. 1. verhindering; 2. vreemde munt (afk), 3. grondsi' kneep, 6. en anderen (afk.), 7. groente, 8. Emeritus (afk 9. erf, ifizo n< vrucht, 11. vers (afk.), 12. schrijfkosten, 14. romeins keizer, 16. el ongevuld, 20. bloembed, 21. grassoort. 22. schor, 24. plaats, 26. af graan, 27. de fijnste vederen, 28. plaats in Zwitserland, 30. gelij 33. wratmeloen. 35. gevangenis, 37. verhoogde plaats in een vertr halsdoek, 39. hoekbalkon, 41. eenjarig kalf, 43. zachtmoedig (li dierentuin, 46. lokspijs, 48. eikenschors, 49. stutpaal, 50. noorse vordering, 58. boom, 60. boerderij, 61. plaats in Overijsel, 62. Duitsland, 64. telwoord. 65. handeling. 66. meisjesnaam. 67. li water in Limburg, 70. kleinigheid. 71. gepelde gerst, 73. kettingra een uurwerk, 75. krijgsmacht, 77. bijrivier van de Moezel, 78. Duitsland, 79. niet een, 82. dessert, 84. steensoort, 86. welaan, llelid, 88. voorzetsel, 90. Rljksgrond. me aldu idij geld jn pe niel 77-ja ilijjtfam en v szake gfals ei 'oon k: ir van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 16