In mei rondneuzen in de
oecumenische werkwinkel
KERN
In Tiihur:
kinderen
avondma4
Geref.
ds.
synode wijst zaak
Toornvliet terug
VORMEN VAN NIEUW KERK-ZITN ZOEKEN
Uw probleem
is het
onze....
Ch. Itty leiP*
Uitverkiezing is geen
grond rechtsaanspraak
Een woord voor vandaag
België streeft ook
naar doopakkoord
commissieU
hulpwerk*
Eimert Pruim mag
niet meer preken
BEROEPINCSWERK
NAAR PARTICULIERE SYNODES
Klok
mag
luiden
Mevrouw Pliili
(91 overledei
MAANDAG 9 MAART 1
„En Hij sprak het woord tot hen", lezen we in Marcus 2 vers 2.
Dit is een van die zinnen waar we zo gemakkelijk overheen
lezen en die toch zo sprekend zijn. Marcus gebruikt bewust niet
de woorden verkondigen of preken. Het is een heel algemeen
woord voor dit „sprak", afgeleid van een term, waarvan ook
eigenlijk ons woord „lallen" afkomstig is.
Begrijp het niet verkeerd. Marcus oefent geen kritiek uit op
wat de Heiland zei, of op de manier waarop Hij het Woord ver
kondigde, zoals wij soms doen over de preek van een dominee.
En toch gebruikt Marcus dit woord, niet om de prediker, maar
om de hoorders. Velen zijn samengekomen. Maar wht zoeken
ze? Ze willen niet geholpen worden, niet Gods Woord in hun
leven horenze willen alleen maar wat meer van de spreker
weten. Wat bezielt Hem? Waar haalt Hij die wonderlijke krach
ten vandaan? Hoe komt het dat Hij een melaatse alleen maar
behoeft aan te raken om hem te genezen? Wat is het verschil
tussen de prediking van Jezus en van hun Schriftgeleerden?
Marcus laat zien dat het spreken van Jezus pas echte verkon
diging wordt als vrienden gelovig een verlamde brengen en als
deze man verlangend naar Jezus opkijkt. Dan spreekt Jezus
Zijn Woord en het wordt een daad, wordt werkelijkheid. En in
eens blijkt dat het niet aan de dominee behoeft te liggen of de
preek werkelijk Woordverkondiging is. Waar het geloof ont
breekt bij de hoorders is er alleen maar een spreken over het
Woord, waar dit geloof doorbreekt wordt een preek ineens
Woordverkondiging en kan Gods machtswoord iverkelijkheid
worden in ons leven.
We lezen vandaag: Marcus 10 vers 1 tot 16.
j»
(Door Riet Diemer)
DRIEBERGEN De naam „oecumenische
werkwinkel" doet denken aan een frisse
voorjaarswind, die door het formele kerk
jargon waait. Hij staat op het programma
van het Oecumenisch Aktie Centrum af
gekort OAC dat sinds driekwart jaar on
derdak heeft gevonden bij Kerk en Wereld
in Driebergen. Doel van het OAC is advies
geven, stimuleren en helpen organiseren van
plaatselijke, regionale en landelijke oecume
nische acties.
"Vt 1|1*-
DRS. H ZUNNEBERG
kogellagers
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Sinds een jaar sta ik inge
schreven bij een huwelijksbureau.
Mij is bij de bespreking van het
„contract" medegedeeld dat de in
schrijving een jaar geldig was en
dat ik rekenen kon op ten minste
vijfmaal een „voorstel tot kennisma
king". Tot nu toe heb ik slechts twee
maal een dergelijk voorstel ontvan
gen, waarvan het bij beide al van
tevoren vaststond dat het op niets
zou uitlopen.
Ik moest ƒ336 betalen en in geval
van „succes" nog eens 450. Het jaar
is nu voorbij en men heeft niets
meer van zich laten horen, zelfs
geen antwoord op twee aangete
kende brieven. In deze brieven had
ik gevraagd 150 op mijn giro terug
te storten. Zij hebben namelijk niet
alles in het werk gesteld om mij met
iemand in contact te brengen, o.m. is
voor mij geen advertentie geplaatst.
Bestaat er nog een mogelijkheid om
hen te dwingen mij 150 terug te
betalen?
Antwoord: U kan bij de politie in
formeren of het betrokken bureau
van malafide aard is en in dat geval
de officier van justitie ervan in ken
nis stellen. Het kan ook zijn dat het
bureau over de kop is. U kan proce
deren tot ontbinding der overeen
komst en schadevergoeding als het
bureau in gebreke is gebleven, maar
bedenk wel dat het moeilijk is veren
te plukken van een kikker. Altijd
moet men informeren of een bureau
(van welke aard dan ook) als be
trouwbaar bekend staat, voordat
men zaken doet.
Vraag: Ik ben 70 jaar, gehuwd,
zonder kinderen. Vorig jaar zijn we
naar een bejaardenflat verhuisd,
waar we zelfstandig zijn, o.a. zelf
zorgen voor kleding, koken, wassen.
Nu is de maandhuur boven dc ƒ200,
tegen in de vorige woning ƒ85. We
hebben bijstand ontvangen van
augustus tot december 557. Moet
dit voor de belasting geteld worden
bij mijn inkomen over 1969 ad
6821, AOW plus rente raad van ar
beid en pensioen? Is men inkom
stenbelasting verschuldigd wanneer
men bijstand ontvangt?
Antwoord: Inderdaad behoort ont
vangen bijstand tot het belastbaar
inkomen. Van het in totaal ontvan
gen bedrag mag u 150 aftrekken
voor verwervingskosten. Uw inko
men wordt dan 6671. Rekening
houdend met de ouderdomsaftrek is
u daarover ƒ257 inkomstenbelastirr
verschuldigd.
BRUSSEL In navolging van Ne
derland wordt er nu ook in Belgie
gewerkt aan een doopakkoord.
Gebeurde het echter in Nederland
zo, dat de Rooms-Katholieke Kerk
steeds apart onderhandelde met de
hervormde, gereformeerde en lu
therse kerk, in Belgie is het de be
doeling, dat er één verklaring komt.
Daartoe is een commissie gevormd,
waarin naast de Rooms-Katholieke
Kerk de Protestantse Kerk, de Her
vormde Kerk, de Gereformeerde Ker
ken en de Duitstalige Evangelische
Gemeente vertegenwoordigd zijn.
De oplossing van het doopprobleem
zal, naar men verwacht, kunnen lei
den tot de behandeling van andere,
meer ingrijpende, vragen.
In dit kader is op 13 en 14 maart
een zogenaamd experimentenberaad
en op 8, 9 en 10 mei een „oecume
nische werkwinkel" uitgeschreven.
Iedereeen is welkom en hoeft beslist
niet alle dagen mee te maken.
De werkwinkel sluit aan op het
experimentenberaad, daarom eerst
iets daarover.
Op verschillende plaatsen in ons
land zijn groepen bezig vormen van
nieuw kerk-zijn te zoeken. In dat
zoeken worden twee polen, onder
scheiden, hoewel die in de praktijk
nauwelijks te scheiden zijn. Ten eer
ste wil men met christenen, afkomstig
uit verschillende kerken samen
„kerk" zijn. Daarbij komt aan de or
de erkenning, van, eikaars ambt, we
derzijdse deelname aan eikaars
avondmaal of eucharistie, kanselruil
en kennismaken met eikaars gemeen
televen.
De tweede pool wordt gevormd
door het zoeken van vormen voor de
dienst aan de samenleving.
Het OAC is zeer belangstellend te
weten hoe dit gebeurt en daarom
hoopt men op het experimentenbe
raad gegevens binnen te krijgen.
Geïnventariseerd zal worden wat er in
ons land al gebeurt, ervaringen wor
den uitgewisseld en. moeilijkheden
worden besproken. Vooral het doel
van deze experimenten wil men
graag weten.
Dit wordt alles op papier gezit en
protocollen worden toegespeeld aan
de leiding van verschillende kerken
in ons land, zoals de synodes en de
aartsbisschop, zodat zij voor zich
kunnen zien: dit gebeurt er nu en uit
die motieven.
Motieven
„Vooral de motieven zijn belang
rijk", meent drs. H. Zunneberg (47),
vormings- en conferentieleidar van
Kerk en Wereld en nu woordvoerder
voor het OAC. Tussendooor legt hij uit
hoe het OAC wordt gevormd. Daarbij
zijn betrokken de Willibrordvereni-
ging (r.k), De Horstink (r.k), de Adel-
bertvereniging (r.k.), het Gerefor
meerd Evangelisatie Centrum, de Re
monstrantse Broederschap en Kerk
en Wereld.
De werkkamer van drs. Zunneberg
in de hoogste regionen van het ge
bouw De Horst in Driebergen, waar
Kerk en Wereld is gehuisvest, is er
een van een geëngageerd mens van
vandaag. Geen luxe, niet bijster ge
zellig. Een paar stalen bureaus, een
zitje en aan de muur als enige
versiering een plaat met een beauty
op een racefiets.
Dat laatste doet me denken aan het
speelse element, dat ook in de naam
oecumenische werkwinkel is te vin
den. De stukken die na het experi
mentenberaad worden opgesteld die
nen namelijk niet alleen ter verant
woording aan. de kerken, maar ook
als modellen en hulpmiddelen voor
mensen, die „oecumenisch willen be
ginnen".
Zij kunnen een, twee of drie dagen
in mei gaan rondneuzen in de oecu
menische werkwinkel. Het OAC
helpt hen dan bij het opzetten van
plaatselijke en regionale acties,
gespreksgroepen, gezamenlijke vor
men van recreatie enzovoorts.
Integratie
Een leuk voorbeeld voor het zoe
ken naar nieuw kerk-zijn wordt in
Zeist gevonden. In een rooms'katho-
lieke parochie en een .hervormde
wijkgemeente is een plan opgezet tot
integratie van eikaars gemeenten. De
gemeenteleden en parochianen
bespreken telkens hoe de volgende
stap zal zijn.
Eerst is begonnen met het ken
nismaken van eikaars diensten. Daar
na kon men aan de pastoor vragen
stellen en zo ging het omgekeerd ook.
Er werd geïnformeerd wat nu eigen
lijk een kerkeraad is en wat het
woord diaken betekent.
Is men op de hoogte van eikaars
erediensten dan kan de gemeente
beslissen of men kanselruil wil. De
volgende stap is in eikaars kerk een
dienst houden. Bij deze gezamenlijke
diensten is de dooperkenning van el
kaar een groot goed. „Waarom erken
nen en niet samen houden? Waarom
samen geen catechese, belijdenis, hu
welijksinzegening en tafelge
meenschap", vraagt drs. Zunneberg
zich af.
Duidelijk wil hij snel pratend,
meestal hardop denkend laten uit
komen wat hij onder het zoveel ge
bruikte woord oecumene verstaat,
namelijk het bewoonbaar maken van
de wereld. Ter wille daarvan moeten
de kerken een worden. Met name bij
de jongeren bestaat weinig belangstel
ling voor het bij elkaar halen van de
kerken om de kerken zelf.
„Wel is er ecihte belangstelling voor
het met elkaar christen zijn in deze
wereld en het samen beluisteren van
het Evangelie, om zo een nieuwe
gestalte te geven aan de samenleving.
En dan is het heel onbelangrijk of je
ouders remonstrant, hervormd,
rooms-katholiek zijn.
Inspiratie
Maar dat zijn niet zulke grote groe
pen jongeren want een groot deel
heeft de interesse in godsdienst al
opgegeven.
Oecumene houdt ook in gestalte
geven aan het Evangelie en het uit
trekken van de kerken uit het verle
den en uit de vormen, die toen zin
hadden, maar nu niet meer. De oor
zaken van de verdeeldheid van de
kerken hebben wel met het heil te
maken gehad in die tijd, maar nu is
die verdeeldheid voor het heil eerder
een tegenwerkende kracht.
Daarom is het goed de mensen, die
de oecumene gestalte geven bij el
kaar te halen. De kerken moeten
naar deze mensen luisteren naar deze
kleine groepen, wil men nog dienst
baar zijn in deze wereld en nog een
functie kunnen vervullen.
De romantische sfeer van de kleine
groepen spreekt in deze tijd, waarin
men een afweerhouding heeft tegen
de macrowereld, de grote organisato
rische wereld, aan. Deze kleine groe
pen zijn de „kogellagers van de
kerk". Het OAC schrijft de kerken
niet af", zegt drs. Zunneberg tot slot,
„maar wil ze heel serieus nemen, dat
is het punt."
(Van onze kerkredactie
j GENEVE De Indiër Chj
rath Itty is benoemd tot diri
van de nieuwe commissie vj
Wereldraad van Kerken, die h«
wikkelingswerk van de kerke!
coördineren.
Itty is 43 jaar. Sinds 1960 iijjgD
secretaris in de afdeling voor b
kenwerk van de Wereldraad. f°
voor was hij actief in het chip d<
studentenkerk in India en int tus:
nesië. Hij organiseerde in januL<iei
conferentie van Montreux.
Hij zal worden geassisteerd dr^
Franse dr. Madeleine Barot «word
dr. Reinhild Traitler. it du
Secretaris-generaal dr. E. C.f1^611
verwacht dat het oecumeniscj
wikkelingsfonds in oprichting
al minstens tien miljoen dolaj*]
ontvangen van de aangesloteif J
ken. j
In een brief aan de kerken sijl d
hij, dat hij de oprichting vfcte 1
fonds beschouwt als een grotjnaai
vooruit in het werk van de het
raad. De hulp aan de derde jrdwi
heeft een radikale vernieuwing.dat
Kerkelijke ontwikkelingshulp chip
kent in de eerste plaats bevorfen.
van sociale gerechtigheid en aapger
ken van eigen verantwoordelifüed.
aldus Blake. twac
bi
Men kan niet altijd „kandidaat" blijvi
Zo zoek je een plek van inspiratie
om het vol te houden in deze wereld.
De Horst in Driebergen, waar
eind deze week oecumenische
ideeën uit de praktijk worden ge-
inventariseer d en in mei
„verkocht"
Kritiek op hervormd Israël-rapport
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Het breed mo-
deramen van de hervormde sy
node heeft twee open brieven
ontvangen, die ernstige kritiek
oefenen op het door de synode
aanvaarde rapport „Israël, volk,
land, staat; een theologische be
oordeling van de commissie-
Berkhof.
Een aantal theologen en niet-theo-
logen, die zich in het hervormd zen
dingshuis te Oegstgeest voorbereiden
NED. HERV. KERK
Beroepen te Goedereede en te Stel
lendam: kand. M. B. v. d. Akker te
Monster; te BovenhardinxveldTh.
Lekkerkerker te Oosterwolde (Gr.);
te Scherpenisse: kand. C. Evers te
Putten.
Aangenomen naar Ballum (Ame
land): kand. drs. J. Kamerling, aldaar;
naar Berkhout, c.a.: kand. C. L. Glas
stra te Engelbert (Gr.).
Bedankt voor IJsselstein (buiten-
gew. wijkgem. in wording Burcht-
kapel): H. J. Oudhof te Rossum.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Krimpen a. d. IJssel:
M. V. J. de Craene te St. Laurens.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Zwolle (2e p.p.): H.
Stolk te Dronten.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Kruiningen en te Klaas
waal: A. Hoogerland te Werkendam.
Bedankt voor Venhuizen: P. Blok
te Dirksland.
EVANG. LUTHERSE KERK
Beroepen te BodegravenGouda:
D. Pobuda. voorh. pred. in Tsjecho-
■lowakije. thans woonachtig te Hol
landse Rading.
KRUISWOORD
PUZZEL
Horizontaal: 1. ontvangkamer.
4. rondhout. 5. waterstand, 7.
moeraspalm. 9. Zeeuwse hoeve,
11. ontkenning. 12. bloeiwijze. 14.
boom, 16. voorzetsel. 18. litel
(afk.), 19. votre excellence (afk.).
20. voegwoord, 21. radio omroep
(afk.). 22. voorvoegsel. 23. voor
zetsel, 25. muzieknoot. 27. vreem
de munt, 29. maling. 31. kreet. 33.
water in Limb.. 35. de gezamen
lijke edelen, 37. onbekende. 39.
oude lengtemaat. 40. oogvocht.
Verticaal: I. levensvocht in org.
lichamen, 2. bergplaats. 3. keurig.
4. grassoort. 6. roofdier. 7. scheik.
clement. 8. water in N.Br.. 9. se
nior (afk.). 10. voedsel. II. mist.
13. slede, 15. jongensnaam. 17.
water in Utrecht. 18. droog, 23.
deel van een fornuis. 24. bevel,
26. insektenetend zoogdier, 28.
voegwoord. 29. Ledger (afk.), 30.
volksnaam van de kauw. 32. in
loco (afk.). 34. loot, 36. boom. 38.
oud-Égyptische Zonnegod.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor.: 1. kaneel-ets, 2. enig-pa
tat, 3. niet-okapi. 4. tor-ast-Gré. 5.
estrade-al, 6. raat-res-sg., 7. it-
-raout-Ta. 8. Ne-ram-Suez, 9. gra
naat-ra. Vert.: 1. kentering. 2.
Anio-sater, 3. nier-tarra. 4. eg-tar-
taan, 5. epos-aroma, 6. lak-t.d.e.-
-U.S.A., 7. etage-stut. 8. tap-raster.
9. stiel-Gaza.
op een taak in dc derde wereld, of
daarvan met verlof zijn, meent, dat
het rapport onaanvaardbare conclu
sies trekt uit de verkiezing van Is
raël waarvan de Bijbel spreekt.
Immers, het rapport maakt deze
verkiezing tot grond voor eén rechts
aanspraak („Deze gemeenschap mag
aanspraak maken op een eigen
land".) Het is steeds weer het grote
misverstand geweest van Israël (èn
van de kerk) de verkiezing (genade
gave) als een recht op te vatten, waar
op aanspraak gemaakt kan worden,
aldus deze open brief.
Het fundamenteel onjuist spreken
over d» verkiezing wreekt zich, zo
vervolgen de Oegstgeesters, als het
rapport op onverantwoorde wijze
overgaat van het spreken over het
volk naar het spreken over de staat.
Nadat eerst gezegd is, dat het volk
recht heeft op het land, wordt vervol
gens de staat genoemd die in deze
„rechten" treedt, waaraan zelfs sanc
ties verbonden zijn, namelijk dat „de
christen die thans het recht van de
staat Israël afwijst en zich daartegen
verzet, zich daarmee indirect tegen
God verzet."
Het rapport is volgens de Oegst-
geesters allerminst louter eon theolo
gische beoordeling. Van te voren is
een politieke beslissing gevallen, als
het rapport zich a priori principieel
achter het bestaansrecht van de staat
Israël stelt Het rapport slaagt er niet
in deze conclusie theologisch aanne
melijk te maken Deze open brief
vraagt, of hier niet theologische argu
menten mcoten dienen om een poli
tieke stellingname te ondersteunen.
Onzindelijk
Elf rooms-katholieke theologen in
Nijmegen vinden ernstige kritiek op
het rapport noodzakelijk ter wille van
een zindelijk theologisch denken en
i ter wille van de geestelijke volksge-
zondheid.
Zij vinden de wijze, waarop de Bij—
I bei in de discussie rond de staat Is
raël wordt ingebracht, ontoelaatbaar.
Immers, alles wai in de Bijbel over
God en zijn handelen gezegd wordt,
wordt gezegd door ménsen, die den
kend ovej hun bestaan en geschiede-
I nis, de werkelijkheid hebben
i geïnterpreteerd. Binnen deze inter
pretatie noemt men Gods naam en
legt men uit, wat men ziet als Gods
wil.
Het enige, wat de Bijbel ons leert,
is volgens deze Nijmeegse theologen,
dat Israël zijn eigen bestaan heeft
gezien als een uitverkiezing en het
land als een belofte en gave.
In de huidige discussie mogen al
leen politieke argumenten en het he
dendaags aanvoelen van. recht en
menselijkheid de doorslag geven,
schrijven zij aan de hervormde syno
de
NEW YORK Bij een brand in
I een drie verdiepingen tellende wo-
I ning in New York zijn vrijdagavond
zeven kinderen omgekomen. Volgens
de brandweer hadden zij wellicht
kunnen worden gered als de blus- en
j ladderwagens van de wijk niet naar
een vals alarm waren, 12 blokken
i verder. Een vrouw en haar twee
I dochtertjes werden gewond.
(Van onze kerkredactie)
LAAG ZUTHEM Kandidaat
Eimert Pruim mag niet meer
preken in de Gereformeerde
Kerken. De classis Harderwijk
heeft de andere classes bericht,
dat zij zijn preekconsent niet lan
ger verlengt.
Het is al jaren gele
den, dat kandidaat Pruim
afstudeerde in Kampen
en preekconsent kreeg.
Dat gebeurde door de
classis Harderwijk, omdat
hij toen nog binnen het
ressort van deze classis
in Oldebroek, woonde.
Maar, vindt de classis
Harderwijk, dat preek
consent is bestemd voor
kandidaten die de bedoe
ling hebben binnen af
zienbare tijd de pastorie
in te gaan. Kandidaat
Pruim is dat niet van
plan. Hij is cursusleider
op het vormingscentrum
Den Alerdinck.
De kerkorde kent nu eenmaal niet
de mogelijkheid van „kandidaten",
die altijd maar doorgaan met pro
poneren. Ook woont kandidaat Pruim
niet meer in het ressort van de clas
sis Harderwijk.
Vandaar, dat men kandidaat Pruim
heeft geadviseerd, zich in verbinding
te stellen, bijvoorbeeld met de kerk
van Laag Zuthem. Hij zou dan maar
moeten proberen, voor zijn werk op
Den Alerdinck beroepen te worden
als predikant voor buitengewone
werkzaamheden.
De adjunct-directeur van Den Aler
dinck, drs. W. Struys, was vroeger ge
reformeerd predikant en heeft zijn
„radicaal" ook behouden.
Kandidaat Pruim van zijn kant
weigert echter pertinent verder als
„dominee" Pruim door het leven te
moeten gaan, omdat dit niet strookt
met zijn ambtsopvatting. Waarom
moet ieder die wil preken, „dominee"
heten? Hij is cursusleider.
Hij vindt, dat als er in de gemeente
mensen zijn met een theologische op
leiding, het mogelijk moet zijn, dat
zij de zondagse preek houden, vooral
nu het tekort aan predikanten steeds
j groter wordt.
Al die predikanten, die het buiten-
str
lijd 1
man
!h rr
n er
ntal
gewone werk ingaan en leraafop v
den, of directeur van een stfouw
voor maatschappelijk werk, jen-
secretaris van het een of arising
vormingsleider, zouden zich «n
Pruim ook geen dominee moeiatioi
ten noemen, maar gewoon 'mijf we
Kandidaat Pruim vertelt ons.i
niet van plan is, op de een of r'
manier weer een preekconsent!1
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Uit een communi
qué van de informatiedienst der ge
reformeerde kerken blijkt dat de
synode in geheime zitting gesproken
heeft over de kwestie ds. G. Toorn
vliet (voormalig radiopredikant te
Bloemendaal, die in mei 1968 als zo
danig door de toen nog ongedeelde
synode van Noordholland is ontsla
gen).
Het resultaat van deze besprekin
gen, gehouden naar aanleiding van
een bezwaarschrift van ds. Toornvliet,
is dat de synode de zaak heeft terug
verwezen naar de particuliere syno
des van Noordholland oost en west.
Daarmee eindigt de officiële medede
ling.
Volgens de raadsman van ds. Toorn
vliet, mr. J. van der Plas te Katwijk
aan Zee, zou deze mededeling kunnen
betekenen, at het bezwaarschrift ge
grond is verklaard en dat er thans
een mogelijkheid inzit, dat het ont
slag wordt vernietigd. In elk geval
betekent de beslissing dat de parti
culiere synodes zich opnieuw met de
kwestie moeten bezighouden.
Na de vorige week genomen be
slissing van de synode dat er geen
gezamenlijke (rk-gereformeerde)
kerkdiensten mogen worden gehou
den, waarop van diverse zijden fel
is gereageerd in de zin van „neem
dit besluit terug", waarna ook door
leden van de synode-zelf om op zijn
minst verduidelijking is verzocht,
heeft de synode een verduidelijkende
uitspraak gedaan.
Geen halt
Nader is uitgesproken, dat de sy
node geenszins heeft bedoeld een halt
toe te roepen aan allerlei legitieme
plaatselijke en regionale interkerke
lijke ontwikkelingen.
Verder, dat zij met het oog op de
bijzondere betekenis van de eredienst,
zowel van de eigen als van de samen
werkende kerken, de kerken verzocht
heeft de resultaten van het gesprek
tussen de rk kerkprovincie en de ge
reformeerde kerken over ambt en
avondmaal, waarvoor de synode de-
putaten een opdracht gaf, af te wach
ten alvorens over te gaan tot het
houden van officiële gemeenschappe
lijke diensten met rooms-katholieken.
Tenslotte heeft de synode ook nog
afgewerkt een gravamen van dr.
B. J. Brouwer te Den Haag. die pas
sages in de Dordtse Leerregels, waar
in gesproken wordt over „de verwer
ping van eeuwigheid" onschriftuurlijk
acht, als gevolg waarvan hij de Drie
Formulieren van Enigheid in verband
met zijn benoeming tot ouderling niet
kon ondertekenen.
Ongefundeerd
De synode sprak uit, dat de ge-
wraakte passages inderdaad niet op
i duidelijke gegevens van de Heilige
Schrift zijn gefundeerd en dat deze
passages derhalve vallen onder de
factoren die in de weg staan aan het
vragen van volledige instemming met
de belijdenisgeschriften, waarnaar
een studiedeputaatschap een breder
onderzoek zal instellen.
z De synode besloot, in afwachting
van dit onderzoek, het recht te er
kennen bezwaren als van dr. Brou
wer tegen bedoelde passages in de
Dordtse Leerregels, te hebben en tot
uiting te brengen.
STUTTGART In Württemberg
gold tot nu toe de regel, dat bij een
kerkelijke huwelijksbevestiging de
kerkklok 'et mocht luiden wanneer
een van de partners of beiden ge
scheiden zijn. De synode van de
Württembergse kerk heeft dit verbod
afgeschaft.
Eimert Pruim
machtigen. Als hij ergens uitg^
wordt om te preken, doet hij f'
woon, al mag het nu officief
meer. Over drie jaar, zo verwajj
zal de gereformeerde synode c
mogelijk maken.
TILBURG De kerkeraad
hervormde gemeente te TilburjSTC
uitgesproken, dat de deelnarjiloe
het avondmaal openstaat voor van
die wil leven uit het verzjêtee
lijden en sterven van de Heer I inl
Dat betreft dus ook kindereiyerd
de beide predikanten W. J. Ffoee
en P. B. W. Polvliet, die nu h tt
gemeenteblad vragen, of h.
Goede Vrijdag le vieren aver.
niet een goede gelegenheid zl
om als gezin naar de kerk tf
en eventueel ook samen
avondmaal deel te nemen. OrPac
avondmaal en over de nog on]Kde
kelijke deelname door kindei de
de komende weken in de gq,
in allerlei kringen worden ges?loe
„Een ieder zal het met ons eej'vat
dat de praktijk van de avontG j,
viering in de jeugdperiode wol^
vormd. En nu wij van menitLn.
dat de huidige deelname a£k
avondmaal zeer veel te wensef jn^
laat, zullen wij reeds de kL d
moeten leren de deelname q.
avondmaal te beschouwen als
rend tot het lid-zijn van de ge
van Christus", aldus de predi-
Zij schrijven verder, dat de
ren zo op natuurlijke wijze ver J
raken met het avondmaal, z< J
later geen last zullen hebben
schroom, die nu vele volwesse
hün dood toe verhindert d J_
nemen.
(Van onze correspondent
EINDHOVEN Mevrouw i
N. Philips-De Jongh, weduW
drs. A(nton) F. Philips, de grl
ger van het huidige Philips-q
is zaterdag op 9I-jarlge leej
Eindhoven overleden.
Mevrouw Philips was de
van de toenmalige directeur I
dienst gemeentewerken in Roti
Zij huwde in.de zomer van IÉ
Anton Philips, voor wie zij eel
steun is geweest bij de opbotl
het bedrijf. Lange tijd was z«
betrokken bij het sociale belel
Het echtpaar had vier kq|
waarvan ir. Frits Philips thanj
dent van het concern is.
Philips was ridder in de i
de Nederlandse Leeuw.