Tijd voor gemeenschappelijke
diensten is nog niet rijp
wd
Geref. Kerken (buiten verband)
al 79 gemeenten met 23.400 leden
Bidstond en bezinning
ter afsluiting synode
kleur- r
bekenneuTi
tussen
rivella eir
rivella
Een woord voor vandaag
VERHOUDING REFORMATIE-ROME
Voortgezette
synodezitting
over vrijmaking
CNV wil overleg
medische tarieven
Vooral zuiden
is nu in
moeilijkheden
Internationaal
priesterberaad
in Nederland
Adreslijst
verschenen
jaarboek
HANDBOEK
1969
Pleidooi voor hveedi
schippersdominee in
haven van RotterdamiL
Toekomst nieuwe kerkgroep groot vraagteken
Twee diensten?
Dan deze ook
graag bijwonen
Studieconferentie
bejaardenzorg
Ook Lombardijen
gezamenlijk
avondmaal
Merkwaardige vraag. Daar liggen dan de zieken bij het bad Be-
thesda, wachtend op het ogenblik, dal een engel des Heren zal ne
derdalen en het water zich gaat bewegen. Wie er dan het eerst in
kan komen wordt gezond, "wat voor ziekte hij ook had". Bij het
bad ligt een mandie reeds achtendertig jaar door ziekte het bed
moet houden. We mogen aannemendat hij al die jaren heeft gepro
beerd in het bad te zijn, zodra er beweging in het water komt. En
het is hem nooit gelukt.
En dan stelt Jezus die merkwaardige vraag. nWilt gij gezond wor
den?" De man zal de Here vreemd hebben aangekeken. Ja, natuur
lijk wil hij gezond worden. Maar hoe zou dat kunnen? Er is nie
mand, die hem helpt. Wilt ge gezond worden? Het is de vraag, die
Jezus aan ieder mens stelt, die ziek is, niet alleen naar lichaam, ook
naar geest.
Natuurlijk, iedereen wil beter worden, verlost van de pijn, ook van
de pijn, die de zonde geeft
"Sta op, neem uw matras en wandel.De uitslag is bekend. Ter
stond wordt de man gezond Dit is het geheim van de Here. Hij is
in staat ons helemaal te genezen. Het is een woord voor hen, die
gebukt gaan onder hun zondebesef, die steeds opnieuw gevechten
moeten leveren tegen het kwaad, dat hen in zijn armen gevangen
houdt.
Wilt ge gezond worden? Ja Here, ik wil Goed, sta dan op, neem
uw matras en wandel. Praat niet langer over uw zonde, richt u op
en ga verder in het geloof, dat Ik u nabij zal zijn.
Weiezen vandaag: Marcus 8 vers 1 tot 21.
WOENSDAG 4 MAART 197|
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Een synode, die
met een bidstond begon en voortdu
rend sterk in de belangstelling heeft
gestaan mag niet als een kaars, die
opgebrand is, uitgaan. Daarom zal
aan het einde van de zittingsperiode
tijd worden gereserveerd voor een
z.g. evaluatiegesprek, een globale be
zinning dus, en een bidstond.
Met algemene stemmen heeft de
gereformeerde synode hiertoe giste
ren besloten op initiatief van ds. D.
N. Wouters te Pijnacker, en nog drie
andere synodeleden.
Zij motiveerden onder meer als
volgt: Na het werk van de synode dat
resulteerde in talrijke besluiten is
tenslotte het tijdstip van uitvoering
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN De gereformeerde
synode heeft gisteravond met grote
meerderheid van stemmen besloten
aan de particuliere synodes te verzoe
ken de mogelijkheid te openen om
een voortgezette zitting van deze sy
node mogelijk te maken. Dit dan spe
ciaal ter bespreking van het belang
rijke rapport Leeruitspraken en
tuchtmaatregelen 1942-1946, die des
tijds tot de z.g. vrijmaking hebben
geleid.
Algemeen was het gevoelen dat dit
stuk te belangrijk moet worden ge
acht om onder de druk van een laat
ste week, waarin nog tal van andere
zaken moeten worden afgehandeld,
aan de orde te stellen.
In het rapport komt de synodale
commissie die met deze zaak is belast
onder meer tot voorstellen die behel
zen het doen intrekken van de leer
uitspraken van 1942 en de vervan
gingsformule van 1946, tot het ver
vallen verklaren van de tuchtmaatre
gelen van 1944. tot het openlijk er
kennen van schuld, tot het openlijk
posthuum in hun kerklijke eer her
stellen van de hoogleraren Schilder
en Greydanus en tot het alsnog mo
gelijk maken van een ambtsaanvaar
ding in de gereformeerde kerken door
broeder H. ,J. Schilder, thans vrijge
maakt hoogleraar te Kampen.
gekomen. Het is zinvol op dat tijdstip
voorbede te doen, waarbij ook depu-
taten kunnen worden uitgenodigd.
Wat de evaluatie betreft: zonder de
bedoeling te willen hebben een syno
dale balans op te maken is het van
belang kritisch de weg te bezien die
is afgelegd. Vragen kunnen onder
ogen worden gezien als
wat waren de hoofdmomenten in
de besluitvorming,
zijn essentiële vragen onbespro
ken gebleven?
waar „gleden we van de plank"
en welke gevolgen heeft dat gehad?
zijn de beslissingen zo geweest
dat we er wat mee aan kunnen?
Besloten werd een en ander nog
geen gestalte te geven aan het einde
van de lopende week (het is officieel
de laatste synodeweek). Dit onder
meer in verband met de korte voor
bereidingstijd.
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN In het verblij
dende proces van een groeiende
toenadering tussen de reforma
tie en Rome mag een plaatselijke
(gereformeerde) kerk niet in zo
verre vooruitgrijpen op de ont
wikkeling, dat zij overgaat tot
het houden van gemeenschappe
lijke kerkdiensten. Zo lang de
synode daarover nog geen uit
spraak heeft gedaan zullen
plaatselijke kerken zich der
halve, wat dit aangaat, moeten
beheersen.
Dit is, eenvoudig gezegd, de uit
spraak van de gereformeerde synode,
die ds. J. M. Bloemkolk van Eindho
ven, sprekende namens de kerken
van Noord-Brabant en Limburg aan
leiding gaf vast te stellen dat „wij als
zuiderlingen in verlegenheid zijn ge
raakt door dit besluit". Hij zei dit aan
het slot van de gistermiddag behan
delde zaken over de verhouding re
formatie-Rome.
Döor deze beslissing, aldus ds.
Bloemkolk, zijn' de kerken van het
zuiden in grote moeilijkheden ge
bracht. De particuliere'synode bij ons
is al sinds mei verleden jaar bezig
met het voorbereiden van allerlei ge
meenschappelijke diensten (in de va
kantie onder meer karrtpdiensten) die
reeds vaak gehouden zijn. Over deze
zaak zal de particuliere synode zich
nu opnieuw moeten gaan beraden.
Hij vond ook. zonder ook maar iets
aan het legitieme karakter van de sy
node beslissing af te willen doen, dat
deze toch is genomen zonder vol
doende ruggespraak met betrokken
gemeenten en regio's. Ds. Bloemkolk
wilde zelfs spreken van een gewe
tensnood. waarin met name de ker
ken van het zuiden zijn gebracht. Een
nood die hij in het midden van de
synode wilde neerleggen, om eerlijk
verder te kunnen gaan.
Te
ver
Verscheidene synodeleden consta
teerden uiteraard met vreugde, dat in
bepaalde plaatsen de toenadering tot
en de eenwording met andere kerken
blijkbaar zover is gevorderd dat eer
der door de synode vastgestelde
richtlijnen onvoldoende zijn gebleken.
Aan de andere kant, zo zei o.m. dr. A.
Kruyswijk van Enschede, kun je je
niet aan de indruk onttrekken, dat
men hier en daar de neiging heeft
steeds verder, dus tè ver te gaan. En
dan kun je gaan vragen: wat is het
kerkverband ons nog waard? Als ik
lees, zo ging hij voort, dat men in
Woensel, Geldrop en Helmond ge
meenschappelijke kerkdiensten met
Rome had die uitliepen op gemeen
schappelijke viering van. het Heilig
Avondmaal en elders, dat er fede
ratieve verbanden groeien, dat kan-
selruil mogelijk wordt gemaakt met
r.-k. voorgangers, dat gemeenschap
pelijk opgestelde liturgienë bestaan
voor de bediening van de doop van
kinderen uit gemengde huwelijken,
dan is de vraag toch wel op zijn
plaats: Zijn we dan al zover?
Ook dr. H. B. Weijland van Am-
hem sprak in deze richting: de een
doet bij wijze van spreken maar dit
en de ander dat. Moet er niet veel
meer samenbinende leiding van de
synode komen?
Missionaris
En ouderling W. Hildering van
Amsterdam mocht zijn kerk in Zuid
dan verdedigen met: dat er alleen
maar een ex-missionaris over diens
werk in een bijzondere dienst had
gesproken, hij kreeg toch wel te ho
ren, dat deze toch officieel als voor
ganger was opgetreden, al was het
alleen maar omdat hij de zegen aan
het slot van de dienst had gegeven.
Een hierover bewaarde zuster uit
Amsterdam gaf de synode daarom
volkomen gelijk.
De synode besloot verder dat er
geen gemeenschappelijke doopdiens-
ten met parochies kunnen worden ge
houden. Voortsk dat evenmin inter
communie kan worden toegestaan zo
lang er geen duidelijk gebleken over
eenstemming is vastgesteld over de
betekenis van het sacrament van de
tafel en het ambt tussen de r.-k. kerk
in Nederland enerzijds en de refor
matorische kerken anderzijds.
V ertegenwoordiging
De synode Amsterdam 1967 wees
destijds een officiële vertegenwoordi
ging van de gereformeerde kerken bij
een officiële r.-k. eredienst af. Dit be
sluit werd nu herzien in positieve zin.
Overwogen werd daarbij onder
meer, dat zo'n officiële vertegenwoor
diging nog niet betekent het onder
schrijven van de rk leer over de
eucharistie. Voorts dat beide kerken
in de Raad van Kerken zitting heb
ben en dat de rik kerk-Nederland de
reformatorische kerken erkent als
zusterkerken en deze inspraak ver
leent op het pastoraal concilie.
Prof. dr. C. van der Woude, uit
Kampen, deputaat Rome-Reformatie,
die zitting heeft in diverse studiecom
missies van dit concilie, deelde in dit
verband mee dat de gereformeerde
PARIJS Van 28 september tot 4
oktober zal in Nederland een interna
tionale conferentie van solidaire
priestergroepen worden gehouden.
Dit is bekendgemaakt na een
tweedaags overleg van priestergroe
pen uit acht landen in Parijs.
In hun communiqué zeggen de
priesters, dat zij zich schamen, dat zij
zich nog altijd moeten bezig houden
met „binnenkerkelijke ruzies", zoals
het celibaat, het gezag van de paus
en de priesterarbeiders.
Zij voelen zich niet meer verbon
den met de kerkelijke structuren in
Portugal, Italië, Spanje en Latijns-
-Amerika, waar de rechten van de
mens geschonden en inquisitiemetho-
den gehanteerd worden.
Zij staan wel volkomen achter de
houding van de Nederlandse bis
schoppen in de celibaatskwestie. „De
Nederlandse bisschoppen volgen met
aandacht het leven van de gewone
gelovige en hebben getoond, dat ook
bisschoppen woordvoerders en bur
gers van hun gemeenten kunnen
zijn."
Deze priesters verwijten de paus,
dat hij bang is voor een openhartig
gesprek. Zij sporen de bisschoppen,
die het niet met hem eens zijn, aan,
„zich niet langer door de diplomatie
van he tVaticaan in de luren te laten
leggen."
(Van onze kerkredactie)
/[Ds kerkredactie hebben
we onderscheid leren
maken tussen twee dage
lijks gebruikte attributen
op onze tajel, het Jaar
boek van De Gerefor
meerde Kerken in Neder
land en het Handboek ten
dienste van De Gerefor
meerde Kerken in Neder
land.
Het eerste is het adressen-
boek van de „gewone" gere
formeerden en het tweede
van de vrijgemaakte gerefor
meerden. Daar is nu als
nummer drie bij gekomen de
Adressenlijst van Gerefor
meerde Kerken in Nederland
(men lette op het bescheiden
achterwege laten van het
woordje ,.De").
D£ GEREFORMEERDE KERKEN
\A NEDERLAND
1969
N <3*£
coc» oowi'&A«N u -oeflis st ocei
Het CNV meent, dat het de hoogste
tijd is vóór een geregeld overleg over
medische tarieven. Over de gewijzig
de richtlijnen voor de particuliere ta
rieven zegt het CNV in zijn blad De
Gids, dat die weliswaar iets gunstiger
zijn voor tweedeklas-patiënten, maar
dat er juist voor -de derdeklas-patiën
ten niets verandert.
Het CNV vraagt zich af met welk meerde Kerken in Nederland
recht de specialisten een soort hef- j noemt. Wij hebben deze
fing naar draagkracht toepassen. Het groep in onze rubriek Beroe-
verbond blijft er voorshands van
overtuigd, dat huisartsen, specialisten
en tandartsen een heel redelijk in
komen zouden hebben wanneer al
hun diensten volgens de ziekenfonds
tarieven worden vergoed. Als de art
sen dat ontkennen, moet erover te
praten zijn, aldus het CNV, maar dan
moeten zij het ook willen en met cij
fers op tafel komen.
Dit boekje bevat de gege
vens van 79 buiten het kerk
verband geraakte vrijge
maakte kerken, alzo de derde
kerkgroep. die zich Gerefor-
pingswerk voorlopig de naam
Gereformeerde Kerken (bui
ten verband) gegeven.
Kwart
„gewoon" gereformeerd
(Jager en Veenhof) en zeven
emeriti-predikanten of „bui
ten vaste bediening", totaal
73 dominees.
Daar komen dan nog bij
drie kandidaten en zeventien
theologische studenten, waar
van er acht aan de Vrije
Universiteit studeren, acht in
Utrechten een in Apeldoorn.
De builen-verbanders be
hoeven dus niet te klagen
over een tekort aan predi-
kanten. Er zijn 23 vacatures,
waarvan 13 gemeenten finan
cieel niet in staat moeten
worden geacht te beroepen.
rïN OlÊNSJï VAN
0€ GEREFORMCERDE KfiBXtN
IN NEDÖR.ANÜ
.ONOC* tmAcm VAN
ORS D. OfiXKHS
vrijgemaakt gereformeerd
Adressenlijst
van Gereformeerde kerken
in Nederland
i.;
a*4**e 1 BtA>ppr>T*s>
gereformeerd buiten verband
liet weer in Earopa
Amsterdm hagelbui
Brussel onbew.
Frankfort geh bew.
Genève half bew.
Innsbruck sneeuw
Kopenhagen sneeuwbui
Locamo geh. bew.
Londen sneeuw
Luxemburg zw. bew.
Madrid onbew.
Majorca half bew.
MUnchen sneeuw
Nice regenbui
Parijs half bew.
Rome geh. bew.
Wenen sneeuw
ZOricb geh. bew.
Uit deze adressenlijst
blijkt, dat de vrijgemaakte
kerkstrijd tot gevolg heeft
gehad, dat een kwart van de
vrijgemaakten buiten hun
kerkverband zijn geraakt.
De 79 gemeenten hebben in
totaal 23 396 leden. Daarmee
vormen zij een groep, die
maar weinig kleiner is dan
de lutheranen en de doopsge
zinden, ongeveer even sterk
als de remonstranten en nu
meriek sterker dan de vrije
evangelischen, baptisten of
oud -ka tholieken
Deze 79 gemeenten worden
gediend door 55 predikanten.
Bovendien worden nog de
namen vermeld van zes le-
gerpredikanten. drie zen-
dingspredikanten. twee eme
riti-hoogleraren van Kampen
Zending
Vanuit de kring van deze
kerken wordt zending bedre
ven in Natal (Zuid-Afrika) en
evangelisatie in Spanje.
Vergelijking met het
Handboek 1969, dat in juli
verscheen, doet zien dat het
scheuringsproces zich in de
tweede helft van 1969 vooral
in alle heftigheid heeft afge
speeld in Gelderland. Onge
veer de helft van alle vrijge
maakten in deze provincie
heeft het kerkverband verla
ten.
Globaal kunnen we verder
zeggen, dat het merendeel
van de vrijgemaakten in
Noordholland en in het res
sort van de classis Kampen
buiten verband is gekomen,
een groot deel van de classis
Brabant-Limburg en ver
spreide gemeenten en groe
pen in Utrecht en in Zuid-
Holland.
In Groningen, Friesland,
Drenthe en Zeeland heeft de
scheuring slechts geringe ge
volgen gehad.
Rijsbergen
Oude bekenden, die al eer
der uit het kerkverband ver
dwenen waren, zien we in dit
boekje terug, zoals Beverwijk
(ds. L. E. Oosterhoff), Rijs
bergen, de Groningse Tehuis
gemeente en ds. S. J. P.
Goossens, echter niet Twijzel
(ds. K. van de Belt), dat zich
tot een soort oud-gerefor
meerde gemeente ontwikkeld
heeft.
Wij laten hier de namen
volgen van de gemeenten met
meer dan driehonderd zielen
(met tussen haakjes de zie
lentallen van meer dan 500):
Kampen (3026), Oostelijk Fle
voland, Steenwijk, Urk, IJs-
selmuider, Zalk, Zwolle
(1344), Apeldoorn (518), Ede,
Wapenveld (700), Wezep
(1208), Bunschoten (1100),
Utrecht C70), Amsterdam-
Centrum. Amsterdam-West,
Amsterdam-Zuid, Haarlem,
Haarlemmermeer-Oostzijde,
Krommenie, Wormer, 's-Gra-
venhage- Loosduinen, Lange-
rak, Rotterdam-Overschie,
Schiedam (808) en Eindhoven.
Het getuigt van een voor
uitziende blik, dat dit boekje
losbladig is verschenen. Sinds
het ter perse ging zijn inmid
dels nog meer gemeenten of
groepen buiten verband ge
komen te Doesburg, Ermelo,
Glanerbrug (ds. C. Bakker),
Hattem. Heerenveen (ds. J.
D. HoutmanX Hoogeveen en
Nijverdal en werd ds. G. van
Atten te Groote Lindt ge
schorst. Het ziet er naar uit,
dat er nog meer zullen vol
gen.
Geen eenheid
Wat de toekomst van deze
gemeenten zal zijn, blijft
vooralsnog een groot vraagte
ken. De opzet van dit boekje
verraadt al duidelijk, dat zij
geen eenheid vormen. Er is
verschil van mening over de
vraag, hoe men de kerkelijke
samenleving nieuwe vorm
moet geven, over het functio
neren van het kerkverband
en de belijdenis.
In* Noordholland functio
neren de classes en de parti
culiere synode nog; zo ook (al
wordt" het niet vermeld) de
classes Kampen en Zutphen.
Een vrij sterke stroming
voelt voor een koers in de
richting van de Christelijke
Gereformeerde Kerken. In
verschillende plaatsen zijn
samensprekingen aan de
inbreng op grote prijs wordt gesteld.
Men ontmoet daar een bont rk ge
zelschap, als volgt globaal in te delen:
de zeer pauselijken, een kleine groep, j
een brede groep bij wie het horizon-
talisme lijkt te overheersen en een
wat kleinere groep die steeds pro
beert te spreken vanuit het Evan
gelie. Vooral bij die laatste groep ont
moet de gereformeerde stem veelal
weerklank. Hij achtte dit contact uit
ermate dienstig aan het proces van
toenadering.
Tenslotte besloot de synode op
nieuw deputaten Reformatie-Rome te
benoemen met o.m. als opdrachten
zich te bezinnen op vragen die in
eigen kerken leven over de rk kerk
in haar geheel en op het verdere be
leid dat moet worden gevoerd.
Deze deputaten moeten ook het ge
sprek met het episcopaat voortzetten
en in dat gesprek zo spoedig mogelijk
aan de orde stellen het ambt en de
tafel des Heren. Zij zullen verder ook
hulp moeten bieden aan rk geesteli
jken. kloosterlingen en leken, die in
gewetensnood op de weg der gerefor
meerde kerken worden geplaatst.
;e n
Püür-natuurlijke Rivella voor
iedereen die niet alleen een
Frisdrankwil. maar een échte r
frisse drankl Zonder kleurstoffen
en conserveermiddelen, lékker
omdat het zo zuiver is!
U mag kleur bekennen:
Rood etiket: voor de liefhebbers i M
van een zachte, milde smaak. i
Blauvj etiket (zonder suiker): p"'
een pittige drank voor iedereen rhi
die „de slanke lijn" eerbiedigt. f
nllÜd RIVELLA (huis,"
op llw gezondheid!
li II!
gang en Eindhoven heeft het
gastlidmaatschap van de
Christelijke Gereformeerde
Kerken aangevraagd.
Voor terugkeer naar de
Gereformeerde Kerken be
staat weinig animo.
Sommigen zouden „gewoon;
vrijgemaakt" willen blijven
(minus het extremisme van
het afwijzen van de Open
Brief en wat daaruit voort
vloeide). Zij betreuren het
ten zeerste, dat zij uit het
jkerkverband gezet zijn.
Opgelucht
Anderen zijn duidelijk op
gelucht aoor de breuk en
zouden niet meer in het
kerkverband terug willen.
Hen lokt het ideaal van
„vrije kerken". Zij zien de
Bond van Vrije Evangelische
Gemeenten min of meer ais
hun voorbeeld.
Deze twee stromingen heb
ben als hun exponenten res
pectievelijk ds. G. Janssen
uit Amsterdam en ds. M. R.
van den Berg uit Oegstgeest.
De laatste heeft in zijn pas
verschenen boekje „De ge
kerkerde kerk" zijn mening
over de Dordtse Kerkenorde
ning op met mis te verstane
wijze neergelegd.
Het adressenboekje is een
uitgave van Buyten en
Schipperheyn te Amsterdam.
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Ds. P. Riemersma
van Rotterdam-Alexanderstad heeft
op de gereformeerde synode, toen de
geestelijke verzorging van de schip
pers aan de orde kwam, een vurig
pleidooigehouden voor versterking
van de „mankracht" in het concen
tratiegebied Rotterdam, wereldhaven
nummer één, waar jaarlijks 350.000
binnenschepen komen.
Terwijl het werk toeneemt is de
geestelijke verzorging van anderhalve
kracht teruggebracht (de tweede is
part time) tot één (ds. A. M. Brou
wer).
Het werk krijgt een ander karakter
dan vroeger. Ook met andere schip
pers dan die van gereformeerde sig
natuur krijgt de schipperspredikant
relaties, vaak ook in de evangelisa
tiesfeer. Er is verder veel meer spe
cialisatie nodig.
Veel noodzakelijk werk (catechisa
ties, ziekenbezoek, huwelijken) gaat
ten koste van het allerbelangrijkste:
het bezoek aan boord. In Rotterdam
is beslist plaats voor een tweede full
timer, maar omdat er kennelijk niet
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Kan de gerefor
meerde synode zich niet eens duide
lijk, d.w.z. op een niet voor tweeërlei
uitleg vatbare manier uitspreken over
de tweede kerkdienst, die steeds min
der gemeenteleden blijkt te trekken?,
zo vroeg het gemeentelid G. Ruitinga
uit Leeuwarden schriftelijk aan de
synode.
De betrokken synodale commissie
wilde de vragensteller erop wijzen,
dat alleen in de kerkorde over deze
zaak iets is te vinden: „Op de dag des
Heren zal de gemeente tweemaal in
kerkdiensten samenkomen" In de
Bijbel staat er geen letter over. Men
zou deze zaak dus meer moeten zien
als een kerkelijk akkoord, een bijzon
der goed iets, maar dat daarom nog
geen bindende kracht heeft.
De synode ging nog wat verder
door te overwegen dat er kerkorde-
lijk zondags twee diensten moeten
zijn. Als dit feit in aanmerking wordt
genomen, is het volkomen juist de
gemeenteleden ook op te wekken zo
veel mogelijk die twee kerkdiensten
bij te wonen.
UTRECHT De gezamenlijke pro
testantse organen voor bejaardenzorg
beleggen vrijdag 10 april een studie
conferentie, gewijd aan plaats en
functie van de bejaarde in de veran
derende samenleving. Plaats: het
nieuwe Jaarbeurs Congrescentrum.
Na een filmische inleiding volgt een
referaat doer prof. dr. H. R. Wijn
gaarden. Eén panel, gevormd door
mensen boven 65 jaar, geeft mede lei
ding aan de discussie. Aanmeldingen
bij het secretariaat Konferentie '70,
Cornells Houtmanstraat 19, Utrecht.
NIEUWE KERK
IN HAIFA
HAIFA De primaat van de
Noorse lutherse kerk, aartsbisschop
Fridtjov Birkeli, komt eind april een
nieuwe lutherse kerk in Haifa inwij
den.
Deze kerk is bestemd voor chris
ten-joden, die enige jaren geleden uit
Roemenië gekomen zijn. De diensten
zullen afwisselend in het Roemeens
en het Duits gehouden worden. De
kerk is gebouwd door de Noorse zen
ding in Israël.
genoeg geld is zou met een goed F''*
gevoerde half-timer ook genoegen i
nomen kunnen worden.
Zo iemand zou dan aan een klefj
gemeente kunnen worden verbond;
en een, uitstekende schakel kunif
zijn tussen wal en varende gemeen!
aldus ds. Riemersma.
(Van onze kerkredactie) sser
ROTTERDAM Niet alleen £>eS
Oosterhout, ook in Rotterdam-Lo^,,
bardijen zullen hervormden en gej, v'a
formeerden op Goede Vrijdag v*oep
het eerst gezamenlijk het avondmug],
vieren.
B.
De gereformeerde ds. M. Meijeri)de
en de hervormde ds. W. Sirag zuil
samen het sacrament bedienen,
dienst wordt in de hervormde Joha ri
neskerk gehouden. D
De gezamenlijke avondmaalsvierii
is mogelijk geworden door het
sluit, dat de gereformeerde synode
januari heeft genomen. Er zijn
Lombardijen al verschillende
meenschappelijke diensten gewee^nie
Ook heeft er kanselruil plaatsgevo rg
den. 0n<
Je
Vrijgemaakt Curagai
buiten kerkverband
Gï
dei
I eke
Gel
S
CURASAO In de kleine gerefo
meerde kerk (vrijgemaakt) op Cura? f
is thans ook een scheuring gekome
Onder leiding van de beide zendeli
gen op het eiland, ds. K. Deddens i §a
ds. T. O. G. M. Bosma, heeft een de me
de deel van de negentig zielen tef"0
lende gemeente zich afgescheiden.
Zij verwijlen de kerkeraad, dat dl,
ze de buiten verband geraakte
OE
meenten in Nederland als zusterke^
ken wil blijven erkennen. Ook is ida£
kerkeraad het met verschillende sf_v'
nodebesluiten niet eens.
r. C
T 1
2 3 4 5 6 7 |8 19
Kruiswoord-puzzel
zonder zwart
Horizontaal: 1. reiziger, 2.
plaats in Frankrijk - plaats in
Gelderl.. 3. vreemde munt -
stronkje - boom, 4. witte .populier
- kelner. 5. voorzetsel - uit naam
van, 6. plaats in Zeeland, 7, verf
stof - boek met kaarten, 8. sport-
term - slee - tijdvak van honderd
jaar, 9. uiterste wil.
Verticaal: 1. aardappel - wind
richting, 2. versieringsmotief
water in Friesl., 3. glijvoertuig -
vreemde munt (afk.) - wandver
siering,- 4. maangodin - knaagdier,
5. spil - voornemen - papegaai, 6.
kabouter - hetzelfde. 7. ijl -
vruchtje - water in Z.H., 8. editie
(afk.), lidwoord - welaan - tel
woord (Fr.), 9. zaak - vreemde
munt (afk.) boom weight
(afk.).
foo
'er
M.
lad
ii
le:
taai
s-C
G
bor
•ok
lerr
C
11
He
hai
vel