EO krijgt maar geen personeel TV-commentaar Ombudsman toont onverbiddelijke macht van de tv Buitenlanders helpen Vraagstukken De zaak-Christientje VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TÉ HOREN Ds. A. Ponstein overleden Kooplieden des doods CAROLINA YES oppie Loep in kokosnoten Kereltje Knetter en de Bos-bubbel DINSDAG 24 FEBRUARI 1970 ARI M- j(Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Volgens pro grammaleider J. Koekoek kan de nieuwe omroep EO volstrekt niet plagen met het aantrekken van omroeppersoneel. „Ze komen eenvoudig niet", zegt hij, „wij hebben helaas de misplaatste image van psalmenkwelers en dagsluiters te zijn, dat schrikt af. We hebben nog tenminste 24 flensen nodig, we hebben er maar een paar. Daarmee kunnen Wij niet rondkomen en daarom hebben wij buitenlandse free lances aangetrokken". fOWEL in NCRV's als in VARA's -actualiteitenrubriek werden gis- eravond Palestijnen ondervraagd •ver de aanslag op het Zwitserse rliegtuig en beiden bezwoeren, dat dergelijke door heethoofden ge- •leegde handelingen veroordeelden n niet konden geloven dat Palestij- len zich hieraan hadden schuldig [emaakt. Hier en Nu liet ook een uitgebrei- le reportage zien van de 2.000 Car- isten die naar baby Carlos kwamen tijken en hem plechtig een rode ba- et op het hoofdje drukten. Prinses rene zei voor de Nederlandse ca- ïiera dat haar zoon reëel zal worden pgevoed en geconfronteerd met de •roblemen van de wereld, waarna hij ijn eigen leven moet maken. Achter het Nieuws hield zich be- ig met het vraagstuk: dodenherden- ing of niet, waarbij het ja van de uderen (ten slotte zelfs emotioneel) lonk tegenover het neen van jon- [eren, die ook de tussenweg van het ïedeherdenken van alle huidige oor- ogsslachtoffers aangaven. Vruchteloos heen en weer gepraat ussen de nimmer goed aan het woord omende hoofdambtenaar Lamers en en flinke groep maatschappelijk verksters over de stagnatie in de uit tering voor late gevallen van oor- ogsinvaliditeit, besloot op rommelige rijze deze uitzending. De VARA presenteerde ook de erste aflevering van een serie re- •ortages over het herstel van in de •orlog verwoeste steden. Het wrange ezegde „in de brand uit de brand" an worden toegepast op Conventry, e historische Engelse stad die vóór 940 maar niet toekwam en nu gans i gemoderniseerd. Zelfs zo, dat een errukkelüke oplossing is gevonden oor het te veel aan auto's: zij rij en over wegen op niveau en wor- en geparkeerd op de daken van ge- ouwen en flats. Tenminste één op lost vraagstuk. Wel heeft de EO inmiddels een al gemeen directeur veroverd, en dat is de heer J. J. Akkerman, 52 jaar oud en op 't ogenblik chef van de hoofd afdeling bedieningstcchniek van de NOS-televisie. Hij zal op 1 mei a.s. als de EO een maand in de ether is, toetreden. De heer Akkerman is gereformeerd en fractieleider van de prot. christelijke groepering in de Baarnse gemeente raad. Hij ziet zijn nieuwe functie als een idealistische uitdaging op het ge bied van organisatorisch-pro- grammistisch werk, na het tech- nisch-organisatorisóhe dat hij tot nu toe doet. Na zijn studie tot electronicus werkte hij een tijdlang bij een Amsterdams bedrijf. In 1960 kwam hij als ontwerper in dienst bij de NOS, toen nog NTS. Hij bracht het weldra tot chef-ontwerper en in 1965 werd hij in zijn huidige functie be noemd. Het is niet alleen uit directe perso- neelsnood, dat de EO werkt met bui tenlandse free-lancers: al spoedig na de oprichting oriënteerde het bestuur zich op Amerikaanse en vooral Britse Evangelische omroepen. Ds Glashouwer deelde ons reeds eerder mee, dat het programmapa troon van deze „stemmen van het Evangelie" EO en zijn oprichters veel beter aansprak dan de NCRV, die te veel met haar tijd meegaat en vol gens EO, juist die stem van het Evan gelie niet zuiver en vooral herken baar genoeg laat klinken. Een beletsel bij de personeel swer ving is niet in de eerste plaats het karakter van de omroep, wél het feit, dat een adspirant-omroep, die met 15.000 leden op de proppen is geko men, 1 uur tv- en 3 uren radiozend tijd krijgt toegewezen voor de tijd van 2 jaren. Heeft de adspirant dan geen 100.000 leden aan te bieden om daarmee C-omroep te worden, dan gaat hij de ether weer uit. Dat is niet aantrekkelijk bij het werven van goed en vakkundig per soneel, zoals de EO wil hebben. Niet iedereen heeft er fiducie in, dat de EO over 2 jaren 100.000 leden zal tel len, het bestuur echter wél: „De kanf dat wij dat ledenaantal niet halen is heel klein, wtf geloven in de levens vatbaarheid van EO". Intussen blijft het een feit, dat de TROS destijds als adspirant heel aar dig met personeel tevoorschijn kon komen, al had men geen keus onder de meest-vakbekwamen: het risico van de voorgeschreven groei werd toen niet zwaar geteld. Opmerkelijk is, dat EO zo moet tob ben, maar wie weet, gaat het na 1 april, als de nieuwe adspirant in de ether is, beter. Nu staat het er zo hachelijk voor, dat er zelfs geen ge gadigde is voor de baan van tv-om- roepster en dat wil toch wel wat zeg gen. Minister Witteveen van financiën vulde gisteren in een Haags bankkantoor een girobiljet in om een zilveren bevrijdingstientje te bestellen. Op de foto de minister minutieus aan het werk. Nederland 1 KRO 7.04 uur aflevering „Geen zee te hoog", daarna „Verslag op dinsdag". 8.20 uur documentaire „Kooplieden des doods". 9.10 uur aflevering De wrekers: De wraak van Kafka. 10.00 uur David-Frost-show. Nederland 2 AVRO 7.30 uur Peyton Place. 8.20 uur deel 8 De overlevenden. 9.10 uur Sportpanorama. 10.00 uur actualiteiten: Televizier-magazine. Hilversum I AVRO 7.3510.00 uur Vanavond, groot gevarieerd amuse mentsprogramma. 10.00 uur Gonk, kritisch programma. 10.55 uur (NOS) kunstrubriek Zin-tuig. Hilversum II KRO 8.00 uur concert met muziek en zang o.a. oud-Neder landse melodieën en monologen uit Jeder- mann. 8.45 uur programma over ouder worden. 9.30 uur Babel, kritisch kunstprogramma. 11.00 uur discussiemagazine Contekst. 11.30 uur lichte muziek. (Van een onzer medewerkers) EPE In de leeftijd van 79 jaar is overleden de christelyk-gerefor- meerde emeritus-predikant ds. A. Ponstein. Ds Ponstein, uit Elbürg afkomstig, werd in 1928 predikant. Hij diende achtereenvolgens de kerken te Steen- wijk, Lisse, De Krim en Hasselt. In 1965 ging hij met emeritaat. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De VARA heeft be paald geen misgreep gedaan met het aanstellen van haar televisie-om budsman, de socioloog drs. Marcel van Dam. Meer dan ooit wordt het Neder landse volk geconfronteerd met de onverbiddelijke macht die het me dium televisie, mits goed gehanteerd, kan uitoefenen. Neem nu de zaak- Christientje. Wat was er van de driejarige Bel gische Christientje terechtgekomen, als VARA's ombudsman zich haar lot niet had aangetrokken? Ze was ge ruisloos verdwenen in een Vlaams weeshuis, een spoor van verdriet ach terlatende. Natuurlijk gaat het in deze opzien barend geworden zaak, die in een mum van tijd zelfs de minister bij de oren trok, niet uitsluitend om het maatschappelijke lot van een drieja rig kind, al is dat ook nog zo belang rijk. Marcel van Dam weet zijn „zaken" heel goed en zuiver te kiezen. Hij gaat (terecht) niet in op elke jammer klacht die hem bereikt (en dat zijn er (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De KRO-televisie komt vanavond met een belangrijke doucmentaire, gemaakt door Henk Neuman en Joost Tholens, getiteld „Kooplieden des doods". Hierin wordt aangetoond dat de som gelds, die de arme naties van de zgn. „derde wereld" in rijke indus trielanden besteden voor de aankoop van wapens, een veelvoud bedraagt van het totaal dat ze van diezelfde rijken ontvangen aan leningen en subsidies ter verhoging van hun eigen levensstandaard. Tussen de twee wereldoorlogen in werden de gevaren van de internatio nale wapenhandel over het algemeen scherp onderkend: wie zich met der gelijke transacties inlieten, werden „kooplieden des doods" genoemd. Na 1945, toen de wapenhandel vooral een zaak werd van regeringsbureaus en departementen, heeft het jaren ge duurd. eer met het probleem opnieuw signaleerde. honderden, zo niet duizenden), maar hij legt met grote intelligentie de vinger op de werkelijk wonde plek ken, veroorzaakt door kortsluitingen in het maatschappelijke verkeer, waarbij wet, overheid en instanties zijn betrokken. Van zijn uitzendingen maakt hij geen sentimentele poppenkast, hij be handelt zijn zaken met objectieve ernst, die niet mikt op het losslaan van overdreven emoties, maar op werkelijke interesse. Dat is de ongeëvenaarde kracht van dit programma en dat is vorste lijk gebruik maken van een onge- kend-machtig medium, dat juist daardoor tot volle kracht komt. Marcel van Dam waakt er deugde lijk voor, dat hij niet doordraaft, dat hij niet signaleert vanwege de sensa tie om daarmee een heleboel stof op te jagen en de boel daarmee „voor de wolven" te gooien, neen, hij pluist rustig uit, schuift zijn pionnen na denkend op de juiste plaatsen en rap porteert zijn schaakspel zorgvuldig op de buis. Het lijkt onmogelijk, deze ombuds man, die zich voor zijn optreden van zeer goede integere medewerkers heeft voorzien, zand in de ogen te strooien. Elke manipulatie, verricht door in het nauw gedreven instanties, brengt hij terug tot de juiste propor ties en stelt ze lakcniek in het licht. Zo gaat hij niet borstkloppend in op de stroom van adhesiebetuigingen die de maatschappelijk werker Van der Veen kreeg na het hem aan gezegde ontslag door de'Raad voor de Kinderbescherming, omdat hij de po- sitiviteit van zijn rapport tegen het verbod in had meegedeeld aan de pleegouders van Christientje. Marcel van Dam heeft de grote vrijheid van handelen, veroorloofd aan leden van de vreemdelingenpoli tie, zowel als het laakbare overijlde handelen van de Raad voor de Kin derbescherming koel aangetoond: on der zijn ogen kan er niet willekeurig worden beslist. Kamer en minister houden zich nu serieus bezig met de zaak van een driejarig Belgisch kindje. Voor star wetmatig handelen heeft de ombuds man geen eindeloos respect: de wet geving is er ter bescherming van de burger, redeneert hij terecht, en niet voor de uitvoering van de wet op uit sluitend ambtenaarlijk niveau, waar bij de mens, om wie het gaat, per ongeluk wordt vergeten. Dit is een zeer reëel standpunt en dat uitdragende, kan de tv-rubriek van de VARA nog zeer veel goeds verrichten, zolang de ombudsman wars blijft van ziften en drammen, maaralleen de menselijke zaak dient. CHARLES DICKENS DELOTGEVALLEN VAN NICOLAAS NICKLEBY 111 De onaangename verrassing was zo groot, dat Kaatje verbleekte en vaifl ontsteltenis begon te beven. Mevrouw Nickleby aarzelde geen ogenblik deze tekenen aan de liefde toe te schrijven, maar hoewel deze ontdek king haar niet weinig genoegen deed, was haar moederlijke bezordheid voor de gezondheid van haar dochter zo groot, dat zij dadelijk opstond, om uit haar loge naar die van mevrouw Wititterly te gaan. Deze dame, gevoelig voor de eer een lord en een baronet onder haar kennissen te krijgen gaf haar man een wenk de deur te openen, en zo gebeurde het dat in de tijd van een halve minuut, het gezelschap zich in de andere loge had gedrongen, die nu zo vol was, dat de heren Pyke en Pluck half buitte moesten blijven. 'Mijn lieve Kaatje,' zei mevrouw Nickleby, haar dochter een hartelijks' kus gevend, 'wat zag je er zoeven slecht uit! Je hebt mij laten schrikken? - 'Het was zeker maar verbeelding van u mama, of het ligt misschien.-S- antwoordde Kaatje, angstig omkijkend en merkend dat het onmogelijk was haar moeder een waarschuwing toe te fluisteren, - 'Zie je Sir Mulberp ry Hawk niet, liefje?' Kaatje boog zeer stijf, beet op haar lippjn en keerde haar' hoofd naar he$ toneel. Maar Sir Mulberry liet zich niet zo gemakkelijk afschrikken, -want Hij kwam met uitgestoken hand naar haar toe, en Kaatje was genoodzaaJS: de hare te reiken. Sir Mulberry hield die hand vast terwijl hij een vloed van complimenten prevelde, die Kaatje, zich herinnerend wat er tussen* hen was voorgevallen, met recht als nieuwe beledigingen bcachouwdtf, 'Mijn vrouw is verrukt,' zei meneer Wititterly, in zijn handen wrijvend, 'waarlijk verrukt Mylord, over deze gelegenheid tot kennismaking.' Sir Mulberry scheen te denken dat dc dame hem kón worden gestolen. Hij zei evenwel, dat de verrukking wederkerig was, Waarop Lord' Ve» risopht hetzelfde zei en dc heren Pyke en Pluck het voor de derde eri vierde maal herhaalden. 'Ik interesseer mij zo voor het toneel, Mylord,' zei mevrouw Wititterly met een flauwe glimlach. - 'Ja - het is ook zeer interessant,' antwoordde Lord Verisopht. - 'Van Shakespeare word ik altijd ziek,' z'er mevrouw Wi titterly. 'De andere dag ben ik doodop, zo groot is de reactie na een treurspel, Mylord, en Shakespeare is zo'n heerlijk dichter.' - 'Ja - hij was een knap man,' antwoordde Lord Verisopht. - Na nog even het geleuter van mevrouw Wititterly te hebben aangehoord, deden dc heren Pyke en Pluck, altijd ijverig in het belang van hun baas, het voorstel dat het gezelschap zich weer over twee loges zou verdelen," en zij wisten hun maatregelen zo tc treffen, dat Kaatje niet anders kon, of zij moest zich door dc verfoeide en gevreesde Sir Mulberry laten bege leiden Mevrouw Nickleby volgde haar met meneer Pluck, die de taak was opgedragen op de oude mevrouw te passen, en die door onophoude lijk praten, haar geen ogenblik tijd liet zich met haar dochter te bemoeien. Lord Verisopht bleef met Pyke in de andere loge, om mevrouw Wititterly te onderhouden, daar meneer Wititterly de hele zaal doorliep om al zijn bekenden te vertellen wie dc twee lieren waren, die ze bij zijn vrouw za gen zitten. De avond was eindelijk om, maar nu moest Kaatje nog door Sir Mulberry naar het rijtuig worden gebracht, en de heren Pyke en Pluck waren han dig genoeg om tc zorgen dat dit paar het laatste was, cn van het óverige- gezelschap werd gescheiden. 'Haast u toch niet zo!' zei Sir Mulberry, toen Kaatje naar voren drongen haar arm uit de zijne wilde trekken. Zij gaf geen antwoord. 'Nee, dan...' zei Sir Mulberry, terwijl hij haar de pas afsneed. - 'U zou er beter aan doen mij niet op te houden, meneer,' zei Kaatje boos. - 'Waarom, lief meisje?' vroeg Sir Mulberry, 'waarom wil je die rol volhouden?' - 'Rol?* herhaalde Kaatje verontwaardigd, 'meneer! Ik weet niet hoe u mij durft aanspreken, hoe u mij onder ogen durft te komen.' - 'Als u zich zo driftig maakt, ziet u er nog liever uit, juffrouw Nickleby!' zei Sir Mulberry, ter wijl hij bukte om beter haar gezicht te zien.' - 'Ik beschouw u met de grootste walging en verachting,' antwoordde Kaatje. Hilversum i 402 m. A/VRO 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.26 intern. voüksUedjes. 18.50 Paris vo-us parte. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Trefpunt: dis cussie-rubriek voor actuele za ken. 19.30 Nws. 19.36 Van avond: vrolijkheid, muziek, aktualiteiten en wetenswaar digheden. 22.00 Gonk! satirisch programma. 22.30 Nws. 22.38 Mededelingen. 22.40 Radiojour naal. NOS: 22.55 Zin-Tuig (11): kunstkroniek. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II 298 m. KRO: 18.30 Nws. 18.41 Aktualiteiten. 19.00 Licht ensemble met solisten. 19.40 Conclllepostbus (herha ling). 19.45 Wie is in Godsnaam Jezus Christus?, lezing. 20.00 Moderne muziek Cgr.). 20.45 Uitgeschakeld? een reeks beschouwingen over ouder Iworden en ouderdom. 21.00 Klassieke kamermuziek (opn.). 81.30 Babel: kunstkroniek. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.38 Parleimentsoverzicht. 22.45 De zingende kerk. 23.00 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Ste reo: lichte grammofoónmu- ziek. 23.55-24.00 NWS. 3TTELEVIS1K titw/.;.-,.;,.-.- Nederland I. NOS: 18.45 Kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.51 Reclame. NOS: 18.55 Journaal. STER: 19.00 Reclame. KRO: 19.04 Kleur: Geen zee te hoog... (The Queen and 1), TV- -serle. 19.30 Verslag op dins dag. STER: 19.55 Reclame. NOS: 20.00 Journaal. STER: 20.15 Reclame. KRO: 20.20 Kooplieden des doods, pro gramma over de intern, wa penhandel vroeger en nu. 21.10 Kleur: De Wrekers. TV-serie. 22.00 Kleur: David Frost-show (Frost on Sunday). NCS: 22.50 Journaal. TELE AC: 22.55-23.25 Rudmtelijke ordening - les 1 herh. Nederland II. NOS: 18.45 Kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.51 Reclame. NOS: 18.55 Journaal. STER: 19.00 Re clame. NOS: 19.04 Scala: infor matief programma. AVRO: 19.30 Peyton Place, TV-feuille- ton. STER: 19.55 Reclame. NOS: 20.00 Journaal. STER: 20.15 Reclame. AVRO: 20.20 Kleur: De Overlevenden, TV- -fllm. 21.10 Kleur: AVRO's Sportpanorama. 22.00 AVRO's Televizler. NOS: 22.50-22.55 Journaal. België. Kanalen Nederlands: 2 en 10. 19.05 Het Zandmannetje komt tussenbeide, filmpje van de Oostduitse televisie - DFF. 19.20 Tienerklanken. Tegen draads. 19.50 Keurig Frans. 19.52 Zoeklicht. 19.57 Mededelingen. 20.00 Nws. 20.20 Europa nu. De Europakroniek van Omer Gra- wel. 20.35 Schleicher, Generaal van het laatste ogenblik. Ver filmd TV-spea over Kurt von Hilversum I 402 m. VARA: 7.00 Nws en ochtendgymnastiek. 7.23 Stereo: Lichte grammo- foonmiuzlek. (7.30-7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.W Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Ak tualiteiten. 8.20 Stereo: Lichte gramrriofoonmuzieik. (8.30-8.35 Voor de huisvrouw). 9.00 Ste reo: Klassieke symfonische or kestmuziek (gr). 9.35 Water standen 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Lichte grammofoon- muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.03 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: klassieke grammofoonmiuztek. 12.00 Amusementsmuziek (gr.). 12.25 Promenade-orkest en Mari niers-kapel. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws. 13.11 Ak tualiteiten. 13.25 Licht orgel spel. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Stereo: Operetteklanken (gr.). 14.40 Bernard Philip Ames. hoorspeldocumentaire. 15.15 In de Toonzaal: modern muziekprogramma voor de jeugd met commentaar. 16.00 Nws. 16.03 Stereo: Nederlandse chansons met orkestbegelei ding. 16.20 Muziek en brieven, muzikale lezing. 17.20 Stereo, pianorecital. 17.55 Mededelin gen. Hilversum II 298 m. NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Op het eerste gehoor: klassieke mu ziek (gr) (7.25 Horen en zien: 7.30 Nws: 7.32-7.50 Aktualitei ten.) TROS: 8.00 Nws. 8.11 Ver- zoekiplatenprogramma voor de militairen. (8.30-8.32 Nws; 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw.) 9.30 Voor de kleu ters. 9.45 Van 1685 tot vandaag, muzikale lezing. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nws. 11.03 Piek uur: wedstrijdprogramma. 11.45 Aktualiteiten. 11.55 Mede delingen. KRO; 12.00 Stereo: Gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuin bouw: 12.30 Nws: 12.41 Aktuali teiten; 13.00-13.05 Raden maar....) NCRV: 14.15 Klassieke orkestmuziek (gr.). 14.45 Utrechts symfonie orkest (gr.). 15.00 In 't zilver: voor oudere luisteraars. 16.00 Nws. 16.03 Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Voor t(w)ieners. 17.50 Over heidsvoorlichting. 18.00 Strictly Country Style: country and western rubriek. Hilversum III 201 m. en FM- kanalen NCRIV: 900 Nws 902 Lichte vokale muziek. 10.00 Nws. 10.03 Nieuwe langspeel platen. voorzien van critisch commentaar. NOS: 11.00 Nws. 11.03 Muziek-lezen. (12.00 Nws). AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Aktua liteiten. 13.06 Licht platenpro- sraon-ma. (14.00 Nws). 15.00 Nws. is.03 Arbeidsvitaminea 16.00 Nws. 16.03 Gimmick: pla- tenprograurna. 17.00 Nws. 17.02 Aktualiteiten. 17.05-18.00 Top pertips en countryhlts. TKI.EVISIE Nederland I. NOS/NOT: 10.45-12.00 School-tv. AVRO: 17.00-17.30 Voor de kinderen. België. Nederlands progr. Kan. 2 en 10. 16.30 SChool-tv. 17.30-19.25 Jevanjong. 36 strip Moer KfLEMAAL Uir VOORDAT Mrt W6ER NAAR E.IWWÊN WAN 121: Oom Gnoom zette een geleerd brilletje op zijn neus en begon te bladeren in dat gewichtige boekje met regelen en voorwaar den. „Dit IS het, jongens!" grinnikte hij na een poosje. „Wat zal Ouwe Sybil op kijken, als ze merkt dat meneer Verholen artikel 38 sub a) kentHoei hoei!" „Wat is dat voor een artikel?" vroeg de smid nieuwsgierig. „Hier staat, dat elke heks een eenmaal begonnen taak moet afma ken". grinnikte Oom Gnoom. „Als ze het niet doet, ver liest ze haar erkenning!" „Maar da's gewéldig!" riep smidje Verholen uit. „Nu ze eenmaal is begonnen met het brouwen van de antisport-vloeis.tof, is ze dus verplicht het werk tot een goed einde te brengen!" „Precies", gromde Oom Gnoom. „Ze is nu verplicht een methode te bedenken om jou in Barreberië te krijgen. Dat zal haar heus niet moeilijk vallen, want ten slotte is ze een heks." „Bedankt, makkers!"-riep de smid. „Ik ga meteen terug naar het Kollenbos!" En even later liep hij al met gezwinde stap over de eenzame weg, die van Barreberië naar huis leidde. Uren liep hij voort en toen de schemering inviel liep hij nog. Maar nog steeds had hij geen auto gezien, want er ging maar weinig verkeer naar Barreberië, of terugMaar toen de duisternis ten slotte eenmaal was ingevallen, kwam er in de verte eindelijk een knetterende oude auto aangereden. „Komt me bekend voor, dat wagentje...," mompelde de smid, en hij maakte het bekende liftersgebaar 93. Jonas en Lappie keken de conducteur nieuwsgierig tan. "Wat zou, hij gaan doen?" dacht Lappie, "als hij ons uit de trein zet, kunnen we ons plezier op..." Hij keek voor- zichtig naar buiten. Een kale zanderige vlakte, met- hier en daar een cactus, vloog aan zijn oog voorbij. "Hoe langer hij denkt, des te verder we door dit nare oord komen", besloot Lappie zijn gedachten en wachtte weer netjes af. De con- lucteur kwam in beweging. Hij knikte en zei vriendelijk: Touristen, he?" Jonas hief zijn' hand op en wilde zeggen: "Ehe, neen, dat wil zeggenmaar Lappie nam het van hem over door kort cn bondig "ja", te zeggen. De conduc- teur knikte. "Juist, dan zal ik U een voorlopig biljet geven, j terwijl het kantoor U de volgende maand de rekening thuis i stuurt.... Wilt U hier even Uw naam en adres opschrijven?" Jonas voldeed aan het verzoek en Lappie slaakte ren zucht van verlichting. Met genoegen keek hij naar de voorbijschie tende cactussen in het dorre landschap

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 9