Den Alerdinck gaat dit jaar bouwen b Bisschoppen? we moeten veel meer uit de hoop leven Geref. Gemeente in Zuid-Afrika Wat preekte ds. Kuyt aan de Papoea 's Promotie aan VU van ds. W. van l Spijker 0 1 Een woord voor vandaag LANDELIJK PRAAT- EN ACTIEHUIS Ook rooms- katholieken in bestuur Uw probleem is het onze.... Baptist vraagt na massadoop Duitse bisschoppen achter celibaat Invloed GOS in Zuid-Afrika Voorbeelden: paus Johannes en Martin Luther King Op elke 275 leden een zendeling Overeenkomst in Duitsland Ds. Wakker terug uit Zuid-Afrika BEROEPÏNGSWEF d' VRIJDAG 20 FEBRUARI 1970 De mens wil altijd houvast, hij wil op zichzelf vertrouwen, op zijn ogen, op zijn oren, op zijn handen. Als ik het zelf niet heb gezien, geloof ik het nietis een gezegdedat nogal eens is te beluisteren. Als Jezus te Kapérnaüm in gesprek komt met de schare en haar vertelt over het brood des levens en over Zichzelf, komt er twijfel bij hen, die luisteren. Het zijn mooie dingen, die ze daar horen, maar is het allemaal wel waar? En dan komt het: "Wat voor teken doet Gij dan, opdat wij mogen zien en U geloven?" (Johannes 630): Het volk wil zien, met eigen ogen. Vandaag de dag nog. Wilt ge ons vertellen van God? Goed maar kom met bewijzen, laat ons wat zien. Geloven, dat God de mens liefheeft? Best, toon me het maar aan. De mens wil zien. Eens zal de Here tegen Thomas zeggen: Zalig zij, die niet hebben gezien en nochtans geloofd hebben. Geloven zonder zien. Dat is de sprong in het duister, die Gods kinderen durven wagen. In volle overgave en in vol vertrouwen zeggen: Here, ik durf het met U te doen. Ik geloof... Zij, die geloven zonder meer, gaan met Hem het leven door. Zij reizen verder met Jezus. En zij, die eerst willen zien? Zij vallen af. "Van toen af keerden vele van Zijn discipelen terug en gingen niet langer met Hem mede.Zij reisden verder zonder Jezus. We lezen vandaag: Marcus 3 vers 20 tot 35. PRETORIA Van de kant van de Gereformeerde Gemeenten in ons land wordt een poging gedaan, om een emigrantengemeente te stichten bij Pretoria in Zuid-Afrika. Ds. K. de Gier te Den Haag is voornemens om een bezoek aan deze emigranten te brengen. In het weekblad „De Saambinder" l licht een briefschrijver uit Zuid-Afri- ka toe, waarom men tot deze stap is overgegaan. Een predikant van de j Nederduitse Gereformeerde Kerk vroeg hem, wat er met zijn kerk ver keerd was. „Nu. wij hebben maar eerlijk ge zegd, dat wij niets op de schriftver klaring tegen hadden, maar dat wij het bevindelijke element in de predi- i king zo misten en niet beluisteren I konden hoe de Heere zijn volk be- keerde. Wat het uiterlijke van de vorm betreft, ziet het kerkelijke le ven er hier keurig en stichtelijk uit. daar zouden ze in Holland nog veel van kunnen leren, daar komt een I mens beslist van onder de indruk, maar ze behoren er allemaal bij. ge doopt, belijdenis gedaan, avondmaal. Och allemaal bekeerd. Het mocht de Heere nog behagen hier in dit land de bazuin een zeker geluid te doen horen." De briefschrijver heeft vijfhonderd preken op de band van ds. P. Blok te Dirksland. AMSTERDAM Aan de VU is vanmiddag drs. W. Goedbloed gepro moveerd tot doctor in de wiskunde en natuurwetenschappen. Zijn proef schrift handelt over het electron- vangstproces. Promotor was prof. dr. J. Blok. De promovendus is sinds 1963 wetenschappelijk medewerker op het natuurkundig laboratorium van de VU. (Van een onzer verslaggevers) LAAG ZUTHEM Ook al krij gen ze in het vormingscentrum Den Alerdinck nog wel eens brieven met „Aan het verwarmingscentrum Den Alerdinck" of „Aan het opvoedings tehuis", dan wel „Aan het hervor mingscentrum", steeds meer mensen gaan toch begrüpen wat zich daar allemaal afspeelt. Illustratie: In vjjf jaar is het aantal cursisten verdub beld en bijna op 5000 in 1969 gekomen. Directeur dr. J. D. Pienter: we heb ben geen moeite om uit het hele land cursisten te krijgen en er is een be hoorlijke subsidie. In feite is het ruimteprobleem de enige zorg, maar dit jaar zal nu toch wel de eerste spade in de grond gaan. Waar? In Heino, waar Den Alerdinck ook ge vestigd is. Er komen twee ruime cur susgebouwen met recreatie- en dienstruimten. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Her brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten- Vraag: Een weduwnaar bezit een huis met 60.000 verkoopwaarde. Hij moet nog het erfdeel van zijn vrouw aar. zijn kinderen uitkeren. Hij bezit geen middelen om verder te leven, daar hij verzoring nodig heeft en daardoor van de AOW alleen niet kan rondkomen. Moet hij nu een hy potheek op zijn huis nomen, of kan hij zijn huis ter betaling van de bij stand aan de gemeente overdoen? Antwoord: Men heeft pas recht op bijstand, als men niet meer in staat is, in zijn noodzakelijk levensonder houd te voorzien. Hij zal zijn huis moeten verkopen om de kinderen te betalen en zijn geld interen totdat het vrijgestelde bedrag van enkele duizenden guldens is bereikt; of hij kan hypotheek op zijn huis nemen, of zijn huis aan de kinderen, of een van de kinderen verkopen. Laat hem echter eerst eens de hele zaak met de afdeling sociale zaken van de gemeente bespreken. Vraag: We hebben een kast tegen een buitenmuur getimmerd. De muur is eerst uitgeracheld, en toen is er plastic op getimmerd. Daar is weer gipsplaat tegen aan gegaan en daarna geverfd. Maar de narigheid is dat de kast zo vreselijk nat is. Het water loopt er soms langs. Ik laat steeds de deurtjes open staan maar dat helpt niets. Het is gewoon een ramp. omdat het een linnenkast is. Antwoord: De oorzaak zit waar schijnlijk in de buitenmuur. Heeft deze een spouwmuur, d.w.z. twee la gen stenen met een ruimte ertussen? Is dit niet het geval, dan krijgt u steeds door de buitenmuur heen vocht in huis en dus in de kast. Die betegelde muren van vroeger wa ren nog zo gek niet. De kast heeft zeker, niettegenstaande plastic gips- laat toch nog verbinding met de buitenmuur. Het vocht kan toch niet van onder in de kast komen? Zet eens een paar platte schoteltjes of borden met on gebluste kalk (pas op voor de ogen) in de kast. Als de kalk door het vocht geblust is. leg er dan weer nieuwe kalk in. Is het niet mogelijk de kast van de muur te verwijderen door er bij voorbeeld een paar klampen achter aan te brengen, waardoor er lucht- circulatie ontstaat? Met de onge bluste kalk en de klampen kan u de toestand verbeteren. Vraag van lezer zonder adres: Wij hebben sinds drie maanden in ons gezin met zes kinderen een pleeg zoon van 17 jaar opgenomen. Dat gaat prima, maar nu doet zich het geval voor dat de vertegenwoordig ster van de kinderbescherming (die voogdes is over hem) heengaat Zii heeft dit werk twee jaar verricht en er was een goede verstandhouding tussen die twee. Nu komt er een an der in haar plaats en daar ziet hij erg tegen op. Kunnen we dit niet oplossen door zelf de voogdij op ons te nemen? Is dit juridisch mogelijk? Dan zouden er zich verder geen moeilijkheden voordoen. Antwoord: Voor deze oplossing is overleg met de raad van kinderbe scherming nodig, want zonder be williging van deze raad zal dit toch niet gelukken. Het komt ons voor. dat de raad u misschien hierbij de helDende hand wil bieden. Vraag: Is het koken in een snel kookpan met een bodem voor het koken op elektriciteit onvoordelig als de pan alleen op gas wordt ge bruikt? D.w.z. duurt het langer eer het kookpunt wordt bereikt? Antwoord: Als bij een elektrische snelkookpan het verwarmingsele ment zich in de bodem bevindt, kan deze niet gebruikt worden bij gas- verwarming. In het andere geval maakt het wat de duur betreft nage noeg geen verschil. SNEEK Wat preekte ds. G. Kuyt aan de Papoea's? Deze vraag stelt ds. J. van Dam in het baptistenweekblad „De Chris ten". Ds. Van Dam la.-, in onze krant het bericht, dat ds. Kuyt, zendeling van DS. G. KUYT de Gereformeerde Gemeenten, on langs in de binnenlanden van West- Irian 96 volwassen Papoea's en 51 kin deren doopte. De volwassenen wer den gedoopt door onderdompeling in een daartoe gegraven baptisterium, omdat deze vorm aansloot bij de pre diking over de doop, zoals die aan de hand van het bijbelse voorbeeld van de doop van Johannes en de doop van Christus geschiedde. Bovendien, zo meende deze zende ling, spreekt deze vorm van doopsbe- diening de primitieve bevolking meer aan. Maar de doop van de 51 kinde ren werd in het kerkgebouw door besprenkeling bediend. Ds. Van Dam schrijft, dat hij het zonder meer met ds. Kuyt eens is, dat de doop docr onderdompeling aansluit bij de prediking van de doop van Johannes en van Christus. Bij de gehele doopprediking van het Nieuwe Testament, vindt hij trouwens. Deze vorm spreekt daarom ook zo aan. „Niet alleen primitieve volken, maar ieder mens die, bevrijd van de traditionele doopopvattingen (waarin het gaat om verbondszegel, genade die aan de menselijke beslissing voorafgaat enz.), deze prediking heeft aangehoord en verstaan. Die prediking vei klaart de christe lijke waterdoop immers als een af wassing, als een begraven worden, kortom: als een door het geloof van de dopeling totaal betrokken zijn bij Christus dood en opstanding." Maar deze baptist toont zich nu wel benieuwd naar de prediking, die vooraf is gegaan aan de plechtigheid in het kerkgebouw, waarbij de 51 kinderen werden besprenkeld. ..Dat moet, dachten wij, wel een geheel andere prediking zijn geweest. Eén die per se niet aansloot bij de prediking over de doop van Johannes en de doop van Christus." En de slotvraag van ds. Van Dam is hoe de inderdaad primitieve bevolking in de binnenlanden van West-Irian op deze tweeërlei predi king heeft gereageerd. ESSEN Op een conferentie van vijftig Westduitse bisschoppen is donderdag een resolutie aangenomen, waarin men zich uitspreekt voor on verkorte handhaving van het celibaat. Julius Döpfner, aartsbisschop van München, zei ter toelichting dat dooi de uitspraak van het Nederlandse pastoraal concilie de westerse RK kerk belast is geworden en dat deze reso lutie als een bijdrage tot klaarheid over deze zaak moet worden gezien. Dit punt stond niet op de agenda, maar er is toch uitvoerig over ge sproken. In een sfeer van goede nabuurschap zouden wij het over deze zaak met de Nederlanders eens moe ten worden, met wie wij, zo voegde hij eraan toe, als goede buren leven. APELDOORN „GA" heet. het vernieuwde instructieblad van depu- taten voor de evangelisatie van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Dit tweemaandelijkse blad wil op aantrekkelijke manier aan werkers in de evangelisatie informatie geven over het evangelisatiewerk in de Christelijke Gereformeerde Kerken en andere kerken, en verder bezin ning op achtergrondsvragen alsmede praktische instructie. De naam herin nert aan het bevel van Christus. Evenwijdig aan de kerkelijke ont wikkelingen is er rond dit vormings centrum van alles in beweging geko men. Van streekcentrum heeft Den Alerdinck zich tot landelijk praat-en- -actiehuis ontwikkeld. We begonnen, aldus dr. Pienter, in 1947 als een hervormd gekleurde in stelling. Twee jaar geleden gingen de j gereformeerden meedoen en sinds kort maken ook twee rooms-katholie- ken deel uit van het bestuur. Het aantal rk cursisten nam verleden jaar toe van 392 tot 762. Als tiende cursusleider wordt nu naar een rk- vormingswerker omgezien. Ook met niet-kerkelijken groeit de samenwer king. Wat allemaal? Een greep uit het werk: cursussen voor Verzorgende beroepen, voor werkers in de industrie, voor aanko mende theologische studenten (Kam pen), voor gemengd verloofden en ge huwden (daarvoor is Den Alderdinck een soort plaatsvervangend kerkelijk dak), voor hervormde en gerefor meerde predikantsvrouwen, voor lei dinggevenden aan jongerensociëtei- ten, voor gepensioneerden. Verder over onderwerpen als ge- meentetoerusting, muziekvorming, bijbel en evolutie, Israël en de Ara bieren, de rechten van de mens, christen-zijn buiten de kerk. Er wer den ook tal van excursies gehouden. Toontje lager Wat nu bijvoorbeeld de industrie betreft, zo zegt dr. Pienter, we heb ben wel ervaren met concrete indus trieën, dat het evangelie in staat is absolute machten daarin een toontje lager te laten zingen, waardoor de menselijke stem voor communicatie weer vrij komt. Een van de doeleinden van vor mingswerk is dat men, ofschoon op heel verschillende stoelen zittend, toch eens met elkaar aan de praat komt. Soms zelfs in eikaars huid kruipt, als bijvoorbeeld in een geïm proviseerd rollenspel werkgevers de rol van werknemers moeten spelen en omgekeerd. Dat kan heel onthullend werken. Vormingswerk wil aan het front van de samenleving meedoen. Som migen staan direct klaar om zich van ons werk met „links protest" af te maken. Maar wat wij alleen willen, aldus dr. Plender, is kritische solida riteit. We voelen ons lijfelijk bij de snelle ontwikkelingen in de samenle ving betrokken. Eiland Sommigen vinden een vormings centrum een geïsoleerd eiland. Dr. Pienter ervaart dit anders. Hij heeft vaak het gevoel zich in de hoge vloedgolven van een oceaan te bevin den. Aardbevingen, die deze golven veroorzaken teisteren eiland en oceaan. Zo veilig is het dus op ons eiland niet, integendeel. Ten slotte nog enkele zakelijke no ten: er zijn twee cursusgebouwen, Den Alerdinck in Laag Zuthem bij Zwolle en huize De Vuurslag in Jop- pe bij Deventer. Hier hebben negen cursusleiders en 1 cursusleidster een dagtaak. Bijna 20 procent van de deelnemers Wat ervaar je nu, als je enkele jaren vormingswerker bent ge- weest? Beter dan woorden is dat met een cartoontje uit te drukken. Kijkt u maar: zó voel je je Het is een van de geestige prent jet waarmee het jaarverslag van Den Alerdinck is verlucht. was in 1969 afkomstig uit de verzor gende beroepen. Kerkelijke groei maakten ruim 10 procent uit, schole ongeveer 25 procent en bedrijfsgroe pen 5 procent. De overige 40 procer valt onder „diversen". PRETORIA De mogelijkheid is niet uitgesloten, dat twee van de drie Boerenkerken in Zuid-Afrika dit jaar hun standpunt inzake raciaal ge mengde huwelijken zullen matigen. Dat zal dan mede onder invloed van de uitspraak van de gereformeerde oecumenische synode te Lunteren in 1968 zijn. In de Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika geldt de synodeuitspraak van 1955, dat een lid, die een raciaal gemengd huwelijk aangaat (dat moet dan in het buitenland, want in Zuid-Afrika zelf is een dergelijke hu welijkssluiting verboden), moet wor den afgesneden. Een studiecommissie heeft nu voor gesteld, deze uitspraak in te trekken. Deze commissie vindt een algemene regel niet juist en wil het aan de lcerkeraden overlaten, om elke zaak op zijn eigen merites te beoordelen. Eerder heeft reeds een studiecom missie van de Nederduitse Gerefor meerde Kerk uitgesproken, dat raci aal gemengde huwelijken niet op bij- ..De ambten bij Martin Bucer" Dr. W. van 't Spijker (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Ds. W. van 't Spijker, christelijk gerefor meerd predikant te Utrecht, is vanmiddag gepromoveerd tot doctor in de theologie aan de Vrije Universiteit. Promotor was prof. dr. D. Nauta. Zijn lijvige proefschrift (480 pagi na's) handelt over „De ambten bij Martin Bucer" en is verschenen bij Kok, Kampen. Juist met het oog op de huidige discussie over he' ambt is dr. Van 't Spijker in zijn studie teruggegaan tot het brongebied van de gereformeerde ambtsgedachte. Meer dan andere her vormers heeft Bucer. de reformator van Straatsburg, zich bezig gehouden met het ambt. Dr. Van 't Spijker noemt de herlevende belangstelling voor Bucers gedachtenwereld een verheugend feit. Willem van 't Spijker werd 21 sep tember 1926 te Zwolle geboren. Na zijn studie in Apeldoorn werd hij in 1950 predikant te Drogeham. Sinds 1962 staat hij in Utrecht Centrum. Hij was tweede scriba van de gene rale synode 1965 te Zwolle en praeses van de generale synode 1968 te Hil versum. Enkele stellingen van dr. Van 't Spijker: De beschouwing van de drie amb ten in de kerk als weerspiegeling van het drievoudige ambt van Christus berust op een constructie, die in de Schrift geen grond vindt. Een wezenlijk kenmerk van de zielzorg in het Nieuwe Testament is dat de gemeente niet alleen object maar ook subject daarvan is. De uitgave van een Psalter waarin verschillende berijmingen naast el kander zijn opgenomen, zou in een behoefte voorzien. UTRECHT Velen zijn in deze tijd onzeker over de zin van het le ven. Voltrekt zich in het heelal een blind proces, waarbij op een klein planeetje volgens bepaalde natuur wetten leven en mensen zijn ont staan? aldus de Nederlandse bis schoppen in de Vastenbrief een bewogen pastoraal schrijven dat zondag in alle r.k. kerken is voorgele zen. En zij vervolgen: Neen. de Heer is uit het lijden en de dood opgestaan. Hij heeft het kwaad overwonnen, waardoor er nieuwe hoop in de ge schiedenis is gekomen. Het leven, de goedheid en de vreugde kunnen de zonde, de zinloos heid en de dood te boven komen. Le vend uit deze hoop hebben mensen zoals Paus Johannes en Martin Lu ther King mogelijkheden geopend tot het bij elkaar brengen van mensen in een verdeelde wereld. Zij waren er van overtuigd dat het goede veel sterker en machtiger is dan het kwaad. Zusters en broeders, wij leven eeuwig. De Heer is gestorven en ver rezen als eerste van vele broeders. Wij zullen sterven maar na onze dood ook herleven met Ohristus. Het geloof in eeuwig leven is onder ons zwakker aan het worden. Velen DR. MARTIN LUTHER KRING twijfelen of zijn in onzekerheid daarover. Wij begrijpen dit; ook wij zijn mensen en kennen de onzeker heid en de twijfeL Over een eeuwig leven kunnen wij ons geen voorstel lingen maken en daarom is het zo moeilijk te aanvaarden. Geloof vereist het kunnen aanne men dat er meer is dan wij kunnen horen of zien, meer dan wij met de handen kunnen betasten of met we tenschappelijke methoden exact kun nen vaststellen. Ongeloof blijft staan bij de gestalte van deze wereld, het aanvaardt al leen wat men zich kan voorstellen. De Schrift zegt het duidelijk: Het geloof is een vaste grond voor wat wij hopen, het overtuigt ons van de werkelijkheid van onzichtbare dingen (Hebr. 11,1). Wat voor ons is bereid, heeft geen oog gezien, geen oor ge hoord. het is in geen mensenhart op gekomen. Wij kunnen het ons niet voorstellen; wij mogen het wel gelo ven. Het geloof dat ons leven eeuwig is, moet onze liefde en aandacht voor deze wereld en onze medemensen versterken. De Heer is aanwezig bij iedere mens en naar zijn woord heel bijzonder bij hen die onder ons mis kend worden, de hongerenden en. ar men, de verdrukten en lijdenden. Hij is bij hen om hen te troosten en deel te geven aan zijn. heerlijkheid Wie dat gelooft, treedt zijn mede mens met eerbied tegemoet; hij snelt hem te hulp in al zijn noden, waar hij maar kan. Het geloof in eeuwig leven roept op tot verzet tegen de gruwelijke mis kenning van de menselijke waardig heid in onze geschiedenis en moet ons brengen tot een persoonlijke inspan ning overal waar deze waardigheid wordt geschonden. Daarom moeten wij hoop, uitzicht en vertrouwen in de toekomst geven aan de mensen van deze tijd. Daarom zeggen wij met grote nadruk: Ver blijdt u. De Heer is dicht bij ons. PAUS JOHANNES OSLO De Noorse Unie van Bap tistengemeenten telt maar 6600 leden. Maar zij hebben thans 24 zendelin gen. Dat betekent één zendeling op elke 275 leden. De Noorse baptisten hebben hun zendingsterrein in het Uele-district in Kongo. Zij zijn nog steeds bezig met het opnieuw opbouwen van een groot deel van hun werk, dat vijf jaar ge leden tijdens de burgeroorlog werd verwoest. Hol weer in Europa weer min. temp. neerslag gisteren Amsterdam regenbui 2 S Brussel regenbui 5 3 Frankfort regen -0 8 Genève regen 0 7 Innsbruck sneeuw -3 5 Kopenhagen driftsneeu w -4 0.1 Locamo geh. bew. -2 0.6 Londen regenbui 4 4 Luxemburg regenbui 1 6 Madrid onbew. -2 0 Majorca on bew. 3 0 München regen 0 6 Nice zw. bew. 4 0 Parijs motregen 9 2 Rome licht bew -1 0 Wenen sneeuw -7 1 Zürich zw. bew 2 10 al ec hanl verd Iceer op I tege IS-j den D( lijks weei derh trek: zig i chau mee; ging avor belse gronden verboden kunnen wor den. Van beide kerken zullen de syni den zich dit jaar met deze mater bezighouden. Verklaring op koms (Van onze kerkredactie) FRANKFORT De Wesl duitse protestanten gaan een gt mcenschappelgke theologisch verklaring opstellen met het ooi op de vragen van de tijd. „Een actualisering van het christi lijk geloof, die aanknoopt bij het gf meenschappelijk reformatorisch gi loof en in innerlijke samenhang sta: met de Augsburger Geloofsbelijdeni' kan een belangrijke oriënteringshij; zijn voor de weg van de kerk in« verwarrende geestelijke en theofc- gische situatie", aldus een comE- niqué, dat uitgegeven werd na bespreking in Frankfort. Er is een commissie van twi man gevormd en men hoopt, dat dt nog dit jaar met resultaat zal komei De Evangelische Kerk in Duitslai is een koepelorgaan over twintig r van° gionale kerken. Van deze twint hebben sommige een lutherse beli denis, andere een hervormde, te wijl er ook verenigd luthers-he vormde zijn. Van een gemeenschappelijke klaring wordt vooral gehoopt, dat de eenheid in het heden zal accentui ren over de historische belijdenismt ren heen, die in Duitsland nog altij sterk gevoeld worden en die de eer heid van de Evangelische Kerk son tot een illusoir geval maken. In 'Avrie «boze 'a%ibr i stal igjffg hel merl u! een oud< (Van onze kerkredactie) IJ SSELMUIDEN Ds. 1 Wakker is onverwacht terug u Zuid-Afrika. Hij verblijft bij zij dochter en schoonzoon om rust te komen. In 1968 emigreerde ds. Wakker mi enkele tientallen leden van zijn Ouc Gereformeerde Kerk uit IJsselmu den. Kampen en Oldebroek na Zuid-Afrika. Ds. Wakker vreesde, a het oordeel Gods over Nederland komen. Zijn gemeente werd in Nederla opgeheven en nieuw gesticht in e dorpje in de buurt van Johannesbui Zelf heeft hij een verklaring de pers gegeven, waarin hij zegt: wil met rust gelaten worden, vn daarvoor ben ik naar Nederland komen. Deze weken vakantie zal benutten om nog meer mensen overreden, naar het schone h eerlij? land van Zuid-Afrika te emigrere: In Urk bestaat bij een aantal zinnen, onder meer van van IJs« mpervissers, het plan om naar Zui Afrika te emigreren. Ds. Wakker, r zelf- vroeger Urker visser geweest was gisteren in Urk om met deze me sen te praten. NED. HERV. KERK Beroepen te Randwijk, kand. van der Post te Beekbergen; te Voc hout, J. Hoogenkamp te Amsterdz Aangenomen naar Woudrichem, de Kleine te Oudemirdum. Bedankt voor Lage Zwaluwe (toe: E. C. van Offeren te Gelselaar. Beroepbaar kand. J. A. van Velden, Bisschopsweg 156, Amersfod CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam-West. Vlietstra te Werkendam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Ouddorp, Chr. van Poel te Yerseke. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Rhenen, M. van Be* te Opheusden. red( Voo reel V zijn dro: zijn den D het ma: wilt pas telij auti 50 met ger hoi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2