Mevrouw King zal spreken
en spirituals zingen
IK HEB HET LEF VAN
OPA'S
ZENDELINGEN BEWONDERD
Stukje welvaart voor
verbetering van
leefklimaat afstaan
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze....
Puzzelhoek
VERMOEIDE CORETTA OP SCHIPHOL
Mijn man geen
heilige, maar
een geroepene
Vredesleger
in België
Vijftienhonderd
mensen op
Twents concilie
Conferentie van
godsdiensten
Kamer verwerpt
motie lagere
aardgasprijs
Het hervormde
zendingshlad
vernieuwd
Suenens: In 1
België blijft
celibaat
Geoffrey Murray
overleden
BEROEPINGSWERl
Ondanks ontwikkelingshulp moet zending
er altijd zijn
WOENSDAG 11 FEBRUARI 1970
De pró feel helpt altijd degene, die geen rechten op hem laten
gelden, was mijn laatste zin van gisteravond. Dat laat ons de bijbel
zien. De profeet roept tot bekering. En alleen wie zijn woord hoort
en werkelijk tot bekering komt, dat is: tot God komt, deelt in zijn
reddende kracht.
Maar hoe reageren de mensen van Nazareth? Buigen ze zich voor
Zijn woorden? Aanvaarden ze Zijn uitleg van de bijbel, die hele
maal nieuw voor hen moet zijn? Helemaal niet. Het tegendeel is
waar: "En allen in de synagoge werden met toorn vervuld, toen zij
dit hoorden
Let er eens op hoe Lucas in hoofdstuk 428 precies hetzelfde
woord gebruikt als in vers 22. Daar stond: "En allen betuigden hun
instemming, met Hem". En nu staat er: "En allen in de synagoge
werden met toorn vervuld". Dezelfde mensen die eerstzo luid
"amen" en "halleluja" riepen, roepen nu "Kruisigt Hem".
Ze hebben alleen maar de zoon van Jozef horen spreken. Ze hebben
alleen maar de stem gehoord van hem die uit hun midden op stond,
alleen maar de stem, als het ware, van hun eigen hart. Ze hebben
niet de stem van God gehoord, van Hem die oproept tot bekering.
Ze kwamen niet tot het besef dat Zijn wonderkracht alleen open
baar wordt in wie tot Hem komt.
We lezen vandaag: Psalm 2
Brieven die niet xljn voorrlen
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze-
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Als iemand gedurende vijf
jaar telkenjare gratificatie heeft
ontvangen, heeft hij dan bij het ein
de van zijn dienstbetrekking bij de
ze werkgever recht op een gedeelte
van het tantième over die maanden,
die hij in het lopende jaar heeft ge
werkt? Bedoelde tantièmeregeling
gold slechts voor enkele leidingge
vende en administratieve figuren en
was niet schriftelijk overeengeko
men.
Antwoord: Als deze gratificatie
niet in de arbeidsovereenkomst vast
gelegd was, kan er in dit geval niet
van een recht gesproken worden.
Het woord gratificatie duidt op een
geschenk in geld boven het bedon
gen loon als bewijs van bijzondere
tevredenheid. Als uw werkgever tot
uw ontslag toe reden had tot de
zelfde tevredenheid over uw werk
als voorheen, is een verzoek om gra
tificatie redelijk te noemen.
De uitkering, die door u ook'tan
tième genoemd wordt, kan ook op ten
mondelinge regeling berusten. In dat
geval heeft u er zeker recht op. Het
geval lijkt ons het meest geschikt
voor een tactvolle regeling met be
hulp van een vakorganisatie.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2
3
4
6
7
8
9
Kruiswoord-puzzel
zonder zwart
Horizontaal: 1. heipaal - landbouw
werktuig. 2. vertegenwoordiger -
fris. 3. geniaal mens - bij elkaar be
horende voorwerpen. 4. alvorens -
rode Spaanse wijn. 5. op de ver
melde dag - viering van een heug
lijk feit, 6~ Myth, figuur - voorvoeg
sel - eer. 7. sein - telwoord - oude
rekening (afk.>. 8. meisjesnaam -
stad in Letland - nummer (afk.). 9.
doorweekt - aantekenboek.
Verticaal: I. soort duif - voorzetsel.
2. insektenetend zoogdier - strijd
perk. 3. appel - handweefwerk. 4.
lichaamsdeel - rund - tijdrekening.
5. deel van de bijbel - grond die
bij een hoeve behoort - leuk. 6.
bosvogel - leeftijd (fr.). 7. begrip -
aanloop. 8. water in Friesland -
plaats in de N.O.P. - cirkelvormig.
9. munt in Ned. (afk.) - luitenant
(afk.) - aarde, grond.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor. Vert
1 I fanatiek
2 2 akelig
3 3 netel
4 4 Alcm
5 5 lii
6 6 l.G.
7 7 kalander
8 12 m.l.
9 11 Gea
J0 10 kern
11 9 gebod
12 8 merode.
(Van onze speciale verslaggever)
AMSTERDAM Een ver
moeide, maar charmante Coretta
King arriveerde gisteravond op
Schiphol voor een kort verblijf
in Nederland. De 42-jarige we
duwe van de vermoorde Ameri
kaanse negerleider dr. Martin
Luther King zal vanavond op
treden in een zogenaamd vrij
heidsconcert, dat in het RAI-
congrescentrum gehouden wordt,
en dat zaterdagavond door de
NCRV-televisie zal worden uit
gezonden. Morgenochtend ver
trekt mevrouw King al weer
naar Stockholm om haar Euro
pese tournee voort te zetten.
Coretta King, die vergezeld wordt
door een zuster van haar overleden
man en door de negerpianist Russell
Goode, u zangeres van professie en
BRUSSEL België gaat proeven
nemen met een vredesleger. Hiertoe
zullen 200 jongelui zich ter beschik
king stellen voor.hulp aan een ont
wikkelingsland in plaats van de mili
taire dienst.
De minister van landsverdediging
Segers deelt de vrijwilligers in en
zijn collega voor ontwikkelingshulp
Scheyven zorgt dat zij ter bestèmder
plaats komen.
België hoopt op deze manier een
kweekschool voor ontwikkelingshulp
tot stand te brengen. Bovendien komt
de vervangende dienst tegemoet aan
de idealen van een groot aantal jon
geren.
In 1970 zullen totaal 2200 vrijwilli
gers, waarvan 1299 onderwijskrach
ten worden ingezet voor de ontwik
kelingshulp, welke begroting in 1970
met 17 procent zal stijgen. De totale
hulpverlening aan de ontwikkelings
landen van België loopt hiermee op
tot ruim vier miljard gulden, waar
mee België na Frankrijk, Australië,
en Nederland verhoudingsgewijs de
vierde plaats bezet op de ranglijst
van hulpverlenende landen.
De hulpverlening richt zich in het
bilaterale vlak voornamelijk op de
Kongo, Ruwanda en Boeroendi.
ENSCHEDE Op 24 en 25 april
wordt de slotzitting gehouden van het
Twents beraad van kerken.
De organisatoren verwachten, dat
ongeveer vijftienhonderd mensen aan
dit overleg zullen deelnemen. Het zijn
de afgevaardigden van de gespreks
groepen. die zich in heel Twente in
het winterseizoen intensief hebben
bezig gehouden met oecumenische ge
spreksthema's.
Het oecumenisch actiecentrum OAC
te Driebergen zal aan de hand van de
verslagen ontwerpresoluties opstellen,
waarover 24 april wordt gestemd. De
resoluties zullen dan 25 april in de
grote hal van het stadhuis van Hen
gelo worden aangeboden aan regio
nale en nationale beleidsfiguren op
kerkelijk en maatschappelijk terrein.
Voortbouwend op de resoluties zal
het OAC voor 1970 nieuwe gespreks
stof samenstellen.
NEW DELHI Op een conferentie
van afgevaardigden van wereldgods
diensten is een handvest aangenomen
ter bevordering van de vrede en het
onderling begrip in de wereld.
Vastgesteld werd, dat de wereld
nimmer groter behoefte heeft gehad
aan „spiritualiteit". De conferentie
was georganiseerd door het in India
gevestigde ..wereldgenootschap van
godsdiensten". Vierentwintig landen
waren vertegenwoordigd. Volgend
jaar zullen o.a. In Engeland en West-
-Duitsland regionale conferenties
worden gehouden.
Hot weer in Enropa
weer min. temp. neerslag
gisteren
Amsterdam
onbew.
1
9
Brussel
h bew.
-2
2
Frankfort
zw.bew.
-1
1
Genève
regen
0
19
Innsbruck
mist
-3
1
Kopenhagen onbew.
-6
0.6
Locarno
regen
2
0.1
Londen
mist
-3
0
Luxemburg
onbew.
-3
1
Madrid
onbew.
0
0
Majorca
onbew
4
0
München
sneeuw
-1
3
Nice
h.bew.
10
0
Parijs
1
4
Rome
r.w bew.
5
0
Wenen
h.bew.
0
0
ZUrich
sneeuw
-1
12
(Van onze parlementsredactie)
DEN HAAG De motie van me
juffrouw N. Barendregt van de
PvdA, waarin om een verlaging van
de aardgasprijs voor de tuinbouw
wordt gevraagd, is gisteren door de
Tweede Kamer verworpen. De motie
was vooral ingediend om de ernstige
luchtverontreiniging door de oliesto-
kende tuinders tegen te gaan.
Het bleek, dat niemand bezwaar
had tegen deze motie. Maar omdat
staatssecretaris Grapperhaus had ge
zegd, dat er een beslissing op til was,
stemden de regeringsfrakties tegen.
Mr. W. Scholten van de CHU vond
de motie bovendien niet volledig, om
dat er niets in werd gezegd over de
kosten van de ombouw van de ver
warmingsinstallaties.
De heer P. Jongeling van het GPV
vond, dat de regering de tuinders te
lang' aan het lijntje had gehouden.
En hij stemde :voor.
BELASTINGEN
De motie van de heer A. de Goede
(dem.) voor de verhoging van de ver
mogensbelasting als deugdelijk dek
kingsmiddel in de begroting werd
met de stemmen van D'66, PSP,
PvdA en de groep-Aarden voor ver
worpen.
De motie van dr. A. Vondeling
(soc.), waarin wordt betreurd, dat de
regering nog steeds niet de beloofde
voorschotten aan de gemeenten heeft
uitgekeerd, onderging hetzelfde lot.
Ook de moties van de heren Wie-
benga (psp) over de compensatie voor
de geldontwaarding en van ,dr. Von
deling over uitstel van verkoop van
grond in Lelystad door de staat aan
bouwers van particuliere woningen
haalden de eindstreep niet.
(Van een onzer verslaggeefster)
OEGSTGEEST Een fris rode
omslag met een sprekende kleurenfo
to en een groter formaat dan zijn
voorganger: de eerste kennismaking
met het vernieuwde blad van de
hervormde zending.
Nevenstaand artikel van Jan Fili-
us is de ouverture. Er volgen enkele
artikelen over het financiële gedeelte
yan de zending. Achtendertig lezers
gireerden samen 7203, terwijl acht
lezers ƒ4265 hebben toegezegd voor
studiebeurzen van studenten in Indo
nesië. Van de 428 staan nu nog 394
beurzen open. Het gironummer is
67074 van het zendingsbureau te
Oegstgeest.
Op een andere „geldpagina" wordt
de begroting voor 1970 bekendge
maakt. De gemeenten wordt gevraagd
4.669.000 bijeen te brengen.
Het eerste nummer van het ver
nieuwde zendingsblad is dus nogal
praktisch ingesteld. Iets dat het
eerste artikel Is opa's zending dood?
niet direct doet vermoeden. Een in-
teTvfew of achtergrondartikel zou in
een dergelijk verjongd blad ook niet
misstaan.
Nu zorgen brieven van zendelingen
voor de nodige informatie van het
zendingsveld. Meer aandacht wil men
besteden aan de wereldoecumene,
waarvoor een speciaal vignet is ont
worpen: kerk in zes continenten.
Het zendingsblad, dat zeven maal
per jaar uitkomt, kost vijf gulden.
JERUZALEM Het Israëlische
parlement heeft gisteren met 69 te- I
gen 15 stemmen, bij 23 onthoudin- i
gen het wetsvoorstel aanvaard, waar-
bij overeenokmstig de religieuze op-
vatting slechts degenen die geboren
zijn uit een Joodse of Joods geworden
moeder, als Joden worden erkend. 1
In het debat had premier Golda
Meir betoogd dat het voorstel nood
zakelijk was voor de eenheid van het
Joodse volk.
Coretta King
speelt daarnaast viool, piano en trom
pet. Ze bezocht het New England-
-conservatorium te Boston: de plaats,
waar ze in 1951 Martin Luther King
leerde kennen.
„Ik heb in m'n leven aan zo'n veer
tig vrijheidsconcerten meegewerkt",
zei ze na aankomst uit Londen, waar
ze door premier Wilsoni» en diens
echtgenote werd ontvangen. „Sinds
de dood van m'n man op 4 april 1968
heb ik me niet meer op vrijheidscon
certen laten horen, maar ik ben wel
blijven zingen. In verschillende ne-
gerkerken in de Verenigde Staten
heb ik meerdere malen solozang ten
gehore gebracht."
Introductie
Mevrouw King beschreef het van
avond te geven vrijheidsconcert als
een mengsel van spirituals en gespro
ken tekst ter ondersteuning van de
beweging voor gelijke burgerrechten,
waarvan haar man de initiatiefne
mer was.
Coretta King is ook in Nederland
om met een persoonlijke introductie
haar boek „Mijn leven met Martin
Luther King" te propageren. De Ne
derlandse vertaling hiérvan ver
scheen in november van het vorig
jaar bij Ten Have in de serie Caril
lon-Paperbacks. De uitgever, die haar
op de luchthaven met een bos tulpen
begroette, verklaarde dat er al 10.000
exemplaren van waren verkocht.
Een deel van de royalties van het
boek, dat in vele talen en landen is
uitgegeven, komt ten goede aan de
beweging, waarvan dominee Aberna-
thy thans leider is. „De opbrengst zal
ook dienen voor het onderhoud van
mijzelf en mijn vier kinderen", zo
voegde mevrouw King er eerlijk aan
toe. „Ik heb tenslotte geen vast inko
men meer".
Coretta K»ng liet duidelijk blijken
dat zij de idealen van haar ver
moorde echtgenoot trouw gebleven
was en deze ook wilde blijven uitdra
gen. Ze sprak, zij 't indirect, over de
bestrijding van het racisme, de ar
moede en de oorlog, terwijl ze meer
dan eens de geweldloze campagne
aanroerde, die ze na de dood van
haar man beeft geleid om het lot van
de Amerikaanse neger te trachten te
verbeteren. De gewelddaden van de
Zwarte-Panter-Beweging verwierp ze
met klem.
Martin Luther King beschouwde ze
niet als een heilige in haar boek
vergelijkt ze hem met profeten als
Amos en Micha maar wel als een
door God geroepene, die bereid was
zich op te offeren voor zijn verdrukte
medemens, en die nooit bang was ge
weest het martelaarschap te aan
vaarden. „Als hij nu nog geleefd had,
zou hij dezelfde geweldloosheid heb
ben gepredikt als vroeger".
Uitvoerig ging mevrouw King nog
in op de bouw van een Martin Luther
King Memorial Centre in Atlanta,
waarvan een deel al tot stand geko
men is.
„Dicht bij de plaatsen, waar mijn
man zolang gewoond en gepreekt
heeft", zei ze, „is deze schrijn bezig te
verrijzen. Het gaat om een studiecen
trum voor negers met een bibliotheek
in zijn soort de grootste ter wereld
een instituut ter propagering van
de geweldloosheid, een museum voor
de geschiedenis en de cultuur van het
negerras en een vrijheidstentoonstel
lingshal. Het geheel is sterk interna
tionaal opgezet. Jongemensen, die
zich beijveren voor gelijke burger
rechten voor iedereen, zullen er in
spiratie kunnen vinden. Uit alle delen
van de wereld stromen al giften bin
nen. maar er is nog zeer veel geld
nodig. Als het centrum geheel gereed
is, zal de graftombe van m'n man in
een nog aan te leggen Memorial Park
worden geplaatst."
Staatssecretaris Krnisinga voor CHU:
(Van onze parlementsredactie)
DEN HAAG „Elke Neder
lander is direct of indirect ver
antwoordelijk voor het hygië
nische niveau van onze maat
schappij. Daarom moeten burger
en overheid een stukje van de
welvaart afstaan voor handha
ving en verbetering van het leef
milieu.
Er moet een planning komen die
geheel wordt geïntegreerd in de so
ciaal-economische ontwikkeling. De
planning moet een van de hoofd
doeleinden zijn".
Aldus staatssecretaris Kruisinga
(van Volksgezondheid) vanmiddag op
de jaarvergadering van de Vereni
ging van c.h. gemeente- en provincie
bestuurders in Utrecht.
Prijs
Onze welvaart neemt van jaar tot
jaar toe. Met dezelfde regelmaat
schijnt de ontevredenheid toe te ne
men. We moeten ons nu afvragen of
de wezensbronnen van maatschappe
lijke welvaart per sé in een economi
sche groei moeten worden gezocht.
Want de veronderstelling dat het zo
is, beheerst de hele wereld.
Vraag
En dan moet men de vraag stellen
of de met geld meetbare levens
standaard het doel en universele
maatstaf van het menselijk welbe
hagen zijn.
Een ander aspect dient zich dan
aan: De psychohygiëne, de geestelij
ke volksgezondheid. We zitten mid
den in een proces. We denken dat
de milieuhygiëne alleen gericht is op
de materiële vervuiling en dan wor
den we geconfronteerd met de on
rust en onbehagen in sommige lagen
van de bevolking, de problemen rond
gezag en orde, de jeugdproblematiek.
De staatssecretaris concludeerde dat
er de komende jaren grote aandacht
zal moeten worden gevraagd voor de
psychohygiënische kwaliteit van de
samenleving. Meer aandacht hiervoor
betekent dat de betekenis van de
kleine gemeente toeneemt. Juist de
kleine gemeenten kunnen hieraan
veel doen. Herbezinning over über
haupt opheffing van de kleine ge
meente lijkt daarom toch wel ge
wenst.
Reveil
De heer Kruisinga besloot met een
herinnering aan het Reveil, dat juist
in onze maatschappij meer betekenis
krijgt: toen als nu miskenning van
de noodzaak van een plaats van
Christus in de wereld. Drie kente
kenen van het Reveil zijn nu voor
ons van grote betekenis: de Evange
lische alliantie, het verlangen naar
een gerealiseerde christelijke sociale
actie en het verlangen naar arbeid in
een christelijke gemeenschap.
BRUSSEL De Belgisctoe kardi j
naai Suenens heeft gisteren tijdei
een lezing gezegd, dat er in Belgi l
geen getrouwde priesters zullen zlji j
De Belgische bisschoppen zullen 1|(
celibaat handhaven.
Suenens heeft geen bezwaar tege I
een gesprek over het celibaat. Oó I
zouden de kerkelijke regels zijns in I
ziens kunnen worden herzien. Zij zij I
„misschien te strak" en houden nb I
genoeg rekening met individuele gt f
vallen". -11
De kardinaal, die als „progressie I
bekend staat, leek een kritische hoi
ding in te nemen ten opzichte van d
Nederlandse bisschoppen. Hij vroj j
zich af, of het Nederlands pastorn i
concilie werkelijk representatiefis. 1
Een priestergroep in het aarts bb
dom Wenen heeft zich gisteren gt
keerd tegen de „verkettering" van
Nederlandse rooms-katholieken. '1
GENEVE Op 62-jarige leeftijd!
overleden Geoffrey Murray, de pubB
citeitsman van de afdeling interkë*
kelijke hulpverlening van de Wereli
raad van Kerken.
Na een loopbaan van 32 jaar aai
verschillende Engelse kranten tra
hij in 1961 in dienst van de Wereld-'
raad. Hij reisde over de gehele we
reld en schreef verhalen over di
slachtoffers van overstromingen
aardbevingen, oorlogen en anden
rampen, waarbij de kerken inspron
gen. Hij stierf te Montreux tijdens dj
conferentie over kerk en ontwikkel
lingssamenwerking, aan de voorberek
ding waarvan hij nog een belangrijj
aandeel had.
Prof. Baumgartner
overleden
BAZEL Op 83-jarige leeftijd 3
overleden de bekende Bazelse Oud
testamenticus prof. Walter Baumgart
ner.
Zijn naam werd vooral over de ge,
hele wereld onder theologen een bef
grip door het woordenboek op hf
Oude Testament, dat hij samen mP
Kohier samenstelde.
In Mainz is op 77-jarige leeftijd df
Duitse dogmaticus prof. Friedrich Dp
lekat overleden.
■ft- De Russische Orthodoxe Kerk heel
130.000 gulden beschikbaar gestel!
voor herstel van een klooster op 6
berg in Athos in Griekenland, d<
enkele maanden geleden door braiv
zwaar geteisterd is.
GEREF. KERKEN (vrjjgem.)
Beroepen te Bunschoten-Spaken-
burg: S. Cnossen te Vollenhove-Ca-
doelen. i
CHRIST. GEREF. KERKEN j I
Beroepen te Hoogeveen: P. op der i
Velde te Zierikzee. i
Bedankt voor Hillegom: J. W. di
Bruin te Nieuw-Amsterdam.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Scherpenisse: Chi
v. d. Poel te Yerseke.
(Van een onzer verslaggeefsters)
QEGSTGEEST Js het u nooit
opgevallen, dat wij al vele
jaren de zendeling niet meer in
de karikatuur zien? Voor de
oorlog was dat schering en in
slag. Een tekening van een zen
deling, met tropenhelm, die in
een pot kokend water zat
tuild dansende negers om hem
heen."
Dit constateert Jan Filius in het
vernieuwde zendingsblad van de her
vormde kerk, als hij zich afvraagt: Is
opa's zending dood?
Hij signaleert nog meer, namelijk
dat er geen zendingsverhaaltjes
meer zijn. "Ik bedoel verhaaltjes in
de trant van arme primitieve negers,
die in contact gekomen met de zen
ding, nu plotseling broeken gingen
dragen en, na een hele serie onzede
lijke, onsmakelijke en ohhygiënische
gewoonten te hebben opgegeven, in
het vervolg psalmzingend door het
oerwoud togen op weg naar de dag
sluiting".
Lachen
Filius, die de perszaken van de
hervormde zending behartigt, wil
hiermee aantonen, dat de zending is
veranderd, opa's zending is dood. „En
misschim komt er over die goeie
ouwe zendingstijd nog ooit wel eens
een boek tot stand in de trant uon
„Het'rijke roomse leven", of „Die
taaie rooie rakkers". Dan kunnen we
weer eens lachen...
Maar ik vind dat soort lachen over
die simpele zielen van vroeger toch
wel eens wat goedkoop. Ik heb het lef
van opa's zendelingen, de pioniers
van de wereldwijde oecumene, altijd
bewonderd. En de vraag is nog niet
eens of wij het toen beter gedaan
zouden hebben.
De vraag is voor mij of wij nu dit
soort lef nog wel voorradig hebben.
Dat ten eerste.
En verder weten wij nu zo langza
merhand wel wat zij fout gedaan
hebben. Zoals men over honderd jaar
anecdotes zal vertellen over de stom
miteiten die wij in weréldverband
hebben uitgehaald. En voorlopig pro
beren we het beter te doen. Want, en
dat is dan ten tweede. Opa's zending
mag dan wel verdwenen zijn, de zen
ding is er nog. Anders, dat is waar.
Vernieuwd is zijn methode, dat is
ook waar. maar het is nog steeds:
zending.
Protesten
En ,tegen de protesten in dat het nu
gaat om ontwikkelingshulp, om struc
tuurverandering enzovoort, enzovoort
(dat moet ook, natuurlijk moet dat
ook, ik zou het niet graag betwisten)
zou ik de stelling willen verdedigen
dat de zending er moet zijn, steeds
zal moeten zijn. En dan niet als hfl
wat in de weg lopend stokpaard*
van een geestelijke hobbyclub, mat'
als een wezenlijk stuk werk van
kerk.
In de zending hebben wij deel at'
Gods opdracht aan zijn wereldwM
kerk om, overal waar mensen woni*
het evangelie te verkondigen en ai'
de consequenties ervan gestalte I1
helpen geven in het leven van me*
en maatschappij.