Zeven landen dit najaar
met eigen liedjeskamp
Songfestival reddeloos
j Schaatsen in
Heerenveen
SPEL MET 110
Klop op de
ACTEURS
deur
is
eindelijk in zicht
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
CAROLINA YES
Lappie Loep in kokosnoten
Kareltje Knetter en de Bos-bubbel
11
WOENSDAG 28 JANUARI 1970
fan onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM We hoeven
et erg knap te zijn in 't koffie-
ikkijken om te voorspellen dat
tt Eurovisie Songfestival waar-
ijnlijk reddeloos verloren is.
gemeen wordt aangenomen,
at de NOS bezig is, het laatste
èstijn van het lichte lied om de
Grand Prix Eurovision" in el-
aar te zetten.
Zeven landen, waarbij Zwit-
rland als directe overloper
ngeert, gaan nog dit najaar
eigen t.v.-liefdesfestival op
uw zetten.
Deze landen zijn: Duitsland ZDF.
- 'vier Scandinavische landen. Oos-
nrijk en Zwitserland. Van het
urovisie Songfestival hadden Zwe-
Noorwegen. Denemarken. Fin-
nd. Portugal en Oostenrijk zich al
•uggetrokken. Voor Duitsland doet
RD (eerste programma) mee. Als i
DF, het tweede (onafhankelijke)
rogramma. zich verenigt met de
eglopers betekent dat nog niet tota-
terugtrekking van de Bondsrepu-
liek (die hiermee wel al enkele jaren
■eft gedreigd omdat de Duitse taal
ooit een voet aan de grond krijgt),
aar als Zwitserland de gelederen
•rlaat is dat precies de overloper.
het Eurovisie Songfestival de
ekslag geeft.
Er zijn immers op 't ogenblik maar
2 landen die nog meedoen, en dat is
-t uiterste getal voor het laten door
gaan van de kamp om de Grand Prix.
Mocht Zwitserland dus aansluiting
zoeken bij de nieuwe groepering, die
geen grens stelt voor deelnemersaan
tallen. en zich eveneens van het
Eurovisie Songfestival losmaken dan
is dat daarmee ten dode opgeschre-
ven.
De zeven landen willen hun wed
strijd in oktober voor de televisie
houden, onder de titel ..Show Chance
I International". Het proces zou het
zelfde zijn als dat voor het stervende
Eurovisiesongfestival: er moeten
nieuwe liedjes worden gezongen en
het gaat om de aantrekkelijkheid van
het liedje, niet om de presentatie.
De praktijk
Nu is echter allang gebleken, dat
dit een heel mooie stelling is. maar de
praktijk we! anders uitwijst. Natuur
lijk moet het liedje bekoorlijk of hip
zijn. al naar de stemming van de ju-
rys. de muziek moet kwaliteiten heb
ben (de woorden doen er nog het
minste toe).... maar dat zo'n liedje
meestal staat of valt met de presen
tatie, i.e. et de vocalist(e) persoonlijk
kan niemand ontkennen;
Het zijn de artiesten, die brood zien
in het Songfestival, omdat zij er een
flinke duw omhoog in hun carrière
mee kunnen veroveren, en wie zou
hen dat misgunnen1 De stelling, dat
niet ïh de eerste plaats het liedje
maar wel de vocalist(e) wordt geko
zen. is al meermalen bewezen: dik
wijls zijn winnende liedjes in het niet
gezonken bij andere, die niet werden
bekroond en als hits de platenmaat
schappijen verrukten.
En zo leverde dan toch het liedje,
zij het langs andere weg, goede re
venuen op.
Krampachtig
't Ts gek. maar niets schijnt zo
moeilijk te zijn als op commando een
goed festivalliedje te schrijven. Hoe
dikwijls schiet er niet zomaar een
liedje naar de top. terwijl jaar op
jaar de collectie voor de nationale
voorronden Songfestival aan de zeer
magere kant is. Dan wordt er. op een
enkele uitzondering na. enig maak
werk uit de grond gestampt en daar
mee moeten we het dan maar weer
doen.
't Heeft ons jarenlang negatieve
successen opgeleverd, maar dank zij
Lennv Kulir en het heel goede liedje
„De Troubadour" zijn we er weer een
keer bovenop gekomen. Hoe het er
dit jaar voorstaat moeten we afwach
ten. De 11e februari zal het ons leren.
En ach, als we nu weer de klachten
van Helen Shepherd horen, is het
misschien niet zo'n ramp als het
krampachtige gedoe voor en rondom
de Grand Prix Eurovision na zo'n 13.
14 'jaar weer eens ophoudt. De zonni
ge grap is er allang af, 't is een
kwestie van de platenbiz' geworden,
in een omlijsting van ruzies en ver
wijten.
Dan kunnen we die perikelen toch
net zo goed vaarwel zeggen: er zijn
intussen zoveel liedjeswedstrijden in
zoveel landen ontstaan, dat een stoere
festivalganger als Ben Cramer het
maar nauwelijks kan bijbenen-
Hoe het zij, dit voorjaar is het
Eurovisie Songfestival nog in leven
en we staan er met onze neus vlak
voor. Natuurlijk zullen we weer uit
kijken naar de nationale finale op 11
februari en naar de Amsterdamse
show op 21 maart. Daarna zien we
wel weer.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM NOS-radio en -te
levisie zullen enige aandacht beste
den aan het Europees schaatskam-
pioenschap voor dames, dat op 31 ja
nuari en 1 februari a.s. in het Hee-
renveense ijsstadion Thialf wordt
verreden.
De NOS noemt het „ruime" aan
dacht. maar dat berekent, dat men
zaterdag van 3.30 tot 4 uur en van
5.35 tot 6 uur (nog geen uur in totaal
dus) naar samenvattingen van de 500
en 1500 meter kan kijken. De vol
gende dag vertoont Passepartout
schaatsbeelden tussen 2 en 3 uur en
van 4.15 tot 4.55 uur, alles op Ned. 1
en alles met commentaar van Theo
Koomen.
Op zaterdag wordt tussen 2 en 5
uur het radioprogramma op Hilver
sum III voor korte reportages onder
broken en verder hoort U een en an
der op dezelfde zender in NCRV's
Sportshow tussen 5 en 6. Zondag is
„Langs de lijn" (Hilversum 1) tussen
de bedrijven door in Heerenveen Om
6 10 uur vijf minuten nabeschouwing.
Kitty Courbots speelt het meisje. Bas ten Batenburg
de getrouwdeman in de eenakter „Lunchpauze", die
de gevierde Engelse auteur John Mortimer tien jaar
geleden als eigentijds toneel schreef. Het ongelijke
paar, dat al een paar afspraakjes achter de rug heeft,
wil nu een lunchpauze doorbrengen op een hotelkamer.
De schrijver iaat zien, om welke reden het toch tot
1 niets komen kan.
j Vanavond om 9.10 uur bij de AVRO op Nederland 2.
HILVERSUM Nadat wij U
trouw op de hoogte hebben gehouden
van alle perikeler die de KRO heeft
moeten overwinnen om het
plan-van-jaren: hei op televisie bren
gen van „De klop op de deur" te
verwezenlijken, kunnen wij U nu
vertellen dat volgende week de opna
men beginnen en de eerste aflevering
in oktober a.s. op het scherm zal ko
men.
De realisatie van Ina Boudier-Bak-
ker's lijvige roman in een ver- j
volgspel van 15 afleveringen elk 45 j
minuten durend, is minstens zo'n j
groot karwei als die van „De kleine
zielen". Opnieuw wordt de kijker
straks geconfronteerd met een Ne
derlandse familie maar nu in een
tijdperk dat loopt van 1868 tot 1920.
waarmee drie generaties worden
overbrugd. Ook brengt „De klop" ons
niet in select Den Haag, maar in
historisch Amsterdam.
Zoals iedereen weet. heeft Ina
Boudier-Bakker er bij het schrijven
van haar familieroman naar
gestreefd die zoveel mogelijk te pro-
jecteren tegen de achtergrond van-
maatschappelijke en sociale gebeur- 1
tenissen, dit in tegenstelling tot Cou- i
perus, die slechts het wisselende
weer van Nederland in zijn vertelling
betrok.
Op de televisie zal zoveel mogelijk
ook dit achtergrondgebeuren worden
duidelijk gemaakt. Bewerker Jan
Staal is echter uitgegaan van de ge
dachte. dat Ina Boudier het gebeuren
in stad en land „over het pluche ta
felkleed" bekeek.
Nederland I: N.O.S.: 18.45
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.51 Reclame. N.O.S.:
ten. 18.20 Uitzending van D b6. ,g 55 Journ£ai STER: 19
Hilversum I 402 mVARA
18 00 Nieuws 18.11 ActualUei-
18.30 Stereo: Klinlt Klaar
zonder nonsens.
19.35 Buitenlands weekover
zicht. 19.45 Tango Rumba or
kest met zangsolisten. 30.30
Stereo: VARA-Dansorkest en
solisten. 20.55 Lokale radio,
speciale uitzending van Din
gen van de Dag. 21.15 Stereo:
Pop-eye. 21.45 Nou, en ca-
baretprogramma. 22.10 Country
en Western muziek. 22.30
Nieuws. 22.38 Mededelingen
22.43 Actualiteiten. 22.55 Ste
reo: Electro nische muziek
(gr.). 23 20 Radio Jazz Magazi
ne. 23.55—24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m: NCRV
18 30 Nieuws. 18.41 Actualitei
ten. N.O.S19.00 Het Hoogo
venschaaktoernooi tn wijk
aan Zee, 19.03 Openbaar
Kunstbezit. 19.13 Vijftig vere
nigingen voor vrouwen en
meisjes?, discussie. 19 35 Geen
onderdaan maar burger: uit
zending over de staatkundige
vorming van de Nederlander
19 50 Programma voor blinden
en slechtzienden. 20.00 Stereo:
Omroep Dubbelkwartet. 20.15
Stereo: Concertgebouworkest
en solist. In de pauze:
21 25—21.45 Fermate - een
luchtig pauzeprogramma. 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementsover-
zicht. 22.43 Stereo: X. een
sprong in het duister: lichte
grammofoonmuziek en repor
tages. 23.35—24.00 Nieuws.
clame. N.O.S.19.04 Scala: in-
tn Kimwa formatie! programma. IKOR:
30 Nieuwa 19 30 Kenmerlc; over kerk en
samenleving. STER: 19.55 Re
clame. N.O.S.: 20 00 Journaal.
STER: 20.15 Reclame. 20.20 Uit
zending van het Gereformeerd
Politiek Verbond. 20.30 Socute-
ra N.O.S.: 20.35 Allotria,
speelfilm. (Rijkskeuring; 18
jaar). 22.10 Eigentijds: pro
gramma rond de Argentijnse
componist/regisseur Mauricio
Kagel. 22.440—22.45 Journaal
Nederland II: N OS: 18.45
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.51 Reclame N.O.S:
18.55 Journaal. STER: 19.00 Re
clame. AVRO: 19.04 Kleur: XS-
tuurelland (Wildlife Island),
filmreportage. 19.30 Irtfo-
maandelijkse advies en infor
matierubriek. STER: 19.55 Re
clame. N.O.S.: 20.00 Journaal.
STER: 20.15 Reclame. AVRO:
20.20 Jonge mensen op weg
naar het Concertpodium: mu
ziekprogramma. 21.10 Kleur:
Lunchpauze. eenakter van
John Mortimer. 21.40 Spreek
uur: medische rubriek. N.O.S:
22.10 Journaal. TELEAC:
22 15-22.55 Cursus Spaans,
voor beginners les 2 (herh.)
Hilversum I. 402 m.: AVRO:
"00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 8.00 Nws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Ste
reo: L»l<Jhte grammofoonmu
ziek. (8.30-8.33 De Groen
teman). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Stereo: Klankju-
welen (gr). 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10 00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvltamt-
Slick. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03
11.30 Voor de vrouw. (11,55
Beursberichten). 12.30 Sportre-
vue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio
journaal. 13.30 Stereo: 't Muzi
kantenuur: I. Fluit en piano:
II. Pianorecital: III. Radio
Blazersensemble: IV. Mono:
Alt en piano. 14.30 Literaire
uitzending. 15.00 Voor de zie
ken. 16.00 Nieuws. 18 03 Stereo:
De wereld van de opera:
beschouwing over de operj
Idomeneo van Mozart. 17.00
Kömer.
voor |e tieners. 17.30 O:
rondje" radio: jeugdprogram
ma. 17.55 Mededelingen.
NCRV: 17 45 Sportactualitelren.
18.00 Stereo: Tijd vrij voor
muziek in vrije tijd: radio
competitie koren en korpsen.
Hilversum III. 240 m. en
FM-kanalen.: NCRV: 9.00
Nieuws. 9.02 Muziek van toen
voor luisteraars van nu. 9.30
Lichte instrumentale muziek.
10 00 Nieuws. 10.03 Muziek bij
de koffie. (11.00 Nieuws).
N.O.S.12.00 Nieuws. 12.03 Pop
Slick. KRO 13.00 Nieuws 13.3
Actualiteiten. 13 08 Piet
Romer, amusementsprogram
ma. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop- en
count ymuziek. (15.00 Nieuws)
16.00 Nieuws. 16.03 lu
RRRrrrrr17.00 Nieuws. 17.02
Actualiteiten. 17 07—18.00 Ver-
zoekplatenprogramma.
TELEVISIE
HORKEN
Hilversum II. 298 m.: KRO:
7.00 Nieuws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 Stereo: Badlnerie:
klassieke muziek (gr.).
Nieuws,
huisvrouw.
nastlek voor de huisvrouw.)
NOS.: 10.00 Wat heeft dat
kind?. pedagogische lezing.
10.20 Stereo: Muziek uit de
Barok. (opn.) KRO: 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de zieken
11.55 Mededelingen. NCRV:
12.00 Los-Vast: gevarieerd pro
gramma. (12.26 Mededelingen
.v... -t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
19.55 Mededelingen en De Nieuws; 12.41 Actualiteiten:
en 10
19.25 Zandmannetje: Vlekje
en de walvis. 19 30 Vergroot
glas op de postzegel. 19.45 Hier
spreekt men Nederlands. 19.50
Zoeklicht: culturele actualitei
ten
.veerman. 20.00 Journaal.
Doris Day-Show, afl 25. 20.50
Panorama: actualiteiten uit de
gehele wereld. 21.35 Volkscon
cert door het Omroep Symfo
nie-orkest o.l.v. Daniël Sterne-
feld. 22.10 Gastprogramma:
Het vrije woord. 22.40 Nieuws.
Nederland I: N O S /NOT
10.45—12.00 en 14.00—14.50
opera school-tv.
17.00 België: Nederlands progr.
amusementsprogrnm- Kan en 10: 14.05—15.50
fij School-tv
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA DRAADOM
ROEP VANAVOND VAN
18—20 UUR
Le vieux chalet. Roulez.
tamboers - Chant des Suisses:
Le chagrin de Madeleine; La
Voor de batelière - Dedans ma chau-
(9 00—9.10 Gym- mlère: Lisa: Te voicl vigne-
ron; Le bon village - Ne pleu-
re pas Jeannette; Tout slmple-
ment: Sylvie - Marche des Ar-
mourins; Colin et MarieMe;
G'schichten aus dem Wiener
Wald: Weln. Weib und
Gesang: Mon homme: Sleepy
time gal. My prayer: Tuxedos
and flowers: Carioea; In the
pines: Nine pound hammer: In
a shanty in old Shanty town:
The glory of love; I'm getting
sentimental over you:
15.30 Meer over min
der: mensen en dingen die
minder op de voorgrond tre
den. (16 «W - 18.02 Nieuws)
rhythm. Minor blues; Dorail-
ce: Desafinado; Beggar for the
blues; Bashin"; I'm an old
cowhand.
In dit verhaal van Annetje en Fre-
derik wordt Annetje s kindertijd
overgeslagen: wij ontmoeten het paar
op hun bruiloft en maken dan met
een kennis met vele familieleden en
bekenden die wij langzamerhand
zullen zien vergrijzen.
Mieke Bos speelt Annetje. Ton
Kuyl is Frederik. In totaal zullen 110
acteurs en actrices in dit spektakel
spel optreden, werkelijk geen kleinig
heid voor regisseur Peter Holland, om
de menigte van rollen bezet te krij
gen!
Als ouders van Annetje zien wij de
altijd naar de frisse lucht van Mon
nikendam terugverlangende dok
tersvrouw in de persoon van Mary
Smitshuyzen. haar echtgenoot is Jan
Teulings. De zusters van Frederik,
die hun leven lang blijven neerkijken
op het argeloze Annetje, dat iedereen
vriendelijk tegemoet komt en zo dik
wijls teleurstellingen ondervindt, zijn
Anita Menist, Elisabeth Versluvs en
IJda Andrea.
Andere meespelenden zijn Doré
Smit, Els Bouwman, Ab Abspoel, Jan
Staal. Lies de Winct, Ben Aerden, Ri
ta Maréchal, Carol van Herwijnen en
velen meer.
Uiteraard zullen de binnenscènes,
waarvoor Fokke Duelz en F.ls Salo
mons het historisch interieur deden
herleven worden afgewisseld met film
opnamen buiten gemaakt.
Een bijzonderheid is. dat elke afle
vering een dramatisch hoogtepunt zal
bevatten. Natuurlijk kan. ook in 15
afleveringen, het verhaal slechts glo
baal worden gevolgd, maar de onder
delen zullen sprekend zijn en „De
Klop" zal er zeker in herkenbaar
blijven.
Nederland 1 NOS
7.04 uur Scala.
7.30 uur (Kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk.
8.35 uur Allotria, vooroorlogse Duitse amusements
film.
10.10 uur Eigentijds: uitvoering „Match fur drei Spie-
Ier" van Kagel.
Nederland 2 AVRO
7.Ö4 uur Natuurfilm, daarna Info.
8.20 uur Muziekprogramma te geven door leerlingen
van het Rotterdams Conservatorium.
9.10 uur Eenakter van John Mortimer: Lunchpauze.
9.40 uur Dokter Van Swol houdt spreekuur.
Hilversum 1 VARA
7.45 uur Malando en zijn orkest, daarna dansmuziek.
9.15 uur Pop-eye, show uit Drachten.
9 45 uur Kritisch programma „Nou, en
10.55 uur Elektronische muziek.
11.20 uur Jazzmagazine.
Hilversum 11 NOS
8.00 uur Omroepdubbelkwartet zingt.
8.15 uur Concertgebouworkest en de violist Herman
Krebbers in werken van Flothuis, Beethoven
en Dvorak.
10.45 uur Iks, actueel magazine.
CHARLES DICKENS
DE LOTGEVALLEN VAS
NICOLAASNICKLEBY
'En v
88
vroeg de directeur. - 'Een middel te vinden om mijzelf j
en mijn arme reismakker aan de kost te helpen,' antwoordde Nicolaas.
'Dat is de waarheid.' - 'Wat is er le Portsmouth meer te verdienen dan op
een andere plaats?' - 'Er liggen veel schepen in lading, zou ik denken,'
antwoordde Nicolaas, 'en ik zal proberen een plaats aan boord van een
of ander schip te krijgen. Dan heb ik toch te eten en te drinken.' 'Ge
zouten vlees en verse rum, erwtensoep en scheepsbeschuit,' hernam de
toneeldirecteur, aan zijn pijp trekkend om hem aan te houden. - 'Daar
mee kan men toch in leven blijven,' zei Nicolaas; 'ik zal er wel aan wen
nen.' - 'U zult er wel aan moeten wennen, als u aan boord komt,' zei de
directeur; 'maar dat zult u niet.' - 'Waarom niet?' - 'Omdat geen kapi
tein of stuurman u zou willen aannemen, zolang hij een bevaren matroos'
krijgen kan en daaraan is geen gebrek.' - 'Wat bedoelt u,' vroeg Nicolaas,
ontsteld door deze voorspelling en de toon waarop zij werd uitgesproken.
'Niet alle mensen kunnen matroos worden? Men moet het beroep Ieren,
denk ik?' Crummies knikte. 'Juist,' zei hij. 'Maar niet als men zo oud is
als u, en eerst een heer is geweest.'
Er volgde een poos van stilte. Nicolaas staarde treurig in het vuur.
'Valt u geen ander beroep in, dat iemand van uw voorkomen en uw be
kwaamheden met gemak zou kunnen uitoefenen en dat hem eer en voor
deel zou geven?' vroeg de toneeldirecteur. - 'Nee,' antwoordde Nicolaas,
terwijl hij zijn hoofd schudde. - 'Wel! Dan zal ik u er een noemen,' zei
Crummies, terwijl hij zijn pijp neerlegde en zijn stem uitzette. 'Het to
neel!' - 'Het toneel?' riep Nicolaas bijna even luid. 'Ja, het toneel," her
haalde Crummies. 'Ik zelfben bij het toneel, mijn vrouw is bij het toneel,
mijn kinderen zijn bij het toneel. Ik heb eens een hond gehad, die op het
toneel geboren en gestorven is, en zelfs mijn paard komt op het toneel,
in 'Timur de Tartaar.' Ik zal u er op brengen, en uw vriend ook. Zeg
maar ja! Ik heb iets nieuws nodig.' - 'Maar ik ben onbekend met dit vak,*
zei Nicolaas, die niet wist wat hij van dit onverwachte voorstel moest den
ken. 'Ik heb nooit in mijn leven komedie gespeeld, behalve toen ik nog
op school was.' - 'U bent voor het toneel geboren,' hernam meneer
Crummies. 'Uw houding en gang maken u bij uitnemendheid geschikt
voor het hoge blijspel, uw donkere blik voor het treurspel, en uw harte
lijke lach voor de klucht. Het zal u zo goed afgaan alsof u van kindsbeen
afin het voetlicht hebt gestaan.'
Nicolaas bedacht hoe weinig hij in zijn zak zou houden, als hij de kosten
in de herberg had betaald, en aarzelde.
'U kunt ons op honderd manieren van dienst zijn,' vervolgde meneer
Crummies. 'Bedenk eens, wat een mooie affiches iemand van uw opvoeding
zou kunnen schrijven.' - 'Ja, mij dunkt dat ik daar wel bekwaam genoeg
voor zou zijn,' zei Nicolaas. - 'Welzeker,' hernam Crummies. 'U zou
zelfs stukken kunnen schrijven, stukken, die juist voor ons gezelschap ge
schikt waren, stukken om het in zijn volle kracht tc doen uitkomen. Wij
i terstond een nieuw blijspel hebben," zei de directeur. 'Wacht!
e, expres vervaardigde decors. U moet maken dat er een dege
lijke pomp en twee wastobben in voorkomen.' - 'In het stuk?' vroeg Nico
laas. - 'Ja, antwoordde de toneeldirecteur. 'Ik heb ze op em verkoping
goedkoop gekocht. 7.o doet men in Londen. Men schaft enige nieuwe decors
en kostuums aan en laat daar een stuk bij schrijven. De meeste tonelen
houden er een auteur op na.' - 'Werkelijk?' riep Nicolaas uit. - 'O ja,*
zei de directeur. 'Het is een gewone zaak dat pronken op de affiches'. -
Nieuwe decors, een pomp - rijk versierde wastobben! Kunt U niet wat
tekenen?' - 'Dat behoort niet tot mijn talenten.' antwoordde Nicolaas.
'Dat is jammer,' zei Crummies, 'anders hadden w ij een gëote houtsnede
boven de affiches kunnen zetten.' - 'Hoeveel zou ik met dat alles kunnen
verdienen?' vroeg Nicolaas, toen hij een poos had nagedacht. 'Zou ik
ervan kunnen leven?' - 'Van kunnen leven?' herhaalde de toneeldirec
teur. 'Als een prins. Met uw eigen inkomen en dat van uw vriend, en het
schrijfwerk, - zou u wel een pond in de week halen.' - 'Dat meent a
toch niet?' - 'Ja zeker! En als wij wat dikwijls een volle zaal hadden, wel
bijna rens zoveel.'
(Wordt vervolgd)
WÉTVLI££TO/G CAVZT
fÉRFtcrop uErj>i.ecrpon)^.
98: „U slingert helemaal
•niks op de bon!" zei de
heks vinnig en ze werd
bleek van kwaadheid. „U
heeft zich helemaal niet
met mijn zaken te be
moeien. begrijpt u dat?
Kareltje Knetter heeft mij
van de winter uit de vos-
seklem van Simon de
stroper gered. Als beloning
voor die goede daad mocht
hij toen een wens doen.
jWij heksen zijn tot die
handelwijze verplicht, op
'grond van de algemene
regelen en voorwaarden
van de erkende heksen!
Aan die regels heb ik mij
precies gehouden, dus wat
1 wilt u nou eigenlijk?"
„En wat voor een wens heeft Kareltje dan wel gedaan?" vroeg smidje
Verholen. „Hij wilde in alle sporten even goed zijn als tien wereld
kampioenen bij elkaar." antwoordde de heks. „Ik heb hem toen zijn zin
gegeven, maar ik heb hem duidelijk gewaarschuwd óók. Vervulde wensen
scheppen slechts nijd en afgunst, heb ik hem gezegd, maar het baasje wilde
niet luisteren. Voor de rest gaat de zaak mij geen steek aan." „Maar toch
zal de juffrouw hem weer met schielijke spoed hiernaartoe mott'n toover'n,
nietwaar Verhool'n?" hield Eelko koppig vol. „Hij is per slot van rekening
een minderjarig kind en hij mag niet zonder toestemming van ouders of
voogd'n het vaderland verlaat'n. En denk toch eens aan. juffrouw, wat voor
een verdriet u die goeie meneer Verhool'n allemaal bezorgt!" Maar
Sybil a was niet geïmponeerd door Eelko's treffende woorden. Verdriet
doen? lachte ze. „Hahaha! Dal is juist een van de dingen, waarnaar wij
neksen streven!" Toen zuchte ze even en voegde er vals aan toe: „Voor mii
is er anders tegenwoordig de grootste lol wel af. Vroeger konden we ten-'
minste zo gemeen heksen als we maar wilden. Tegenwoordig zijn we jammer
genoeg aan de regelen en voorwaarden van de vakbond gebonden. Maar van
binnen zijn we verschrikkelijk vals en geniepig gebleven. Daarom hoeft u
niet op mijn medewerking te rekenen inzake Kareltje Knetter. En hoepelt
u dus nu maar gauw op, voordat ik u betover!" Nerveus liepen smidie
Verholen en Eelko even later het huis uit, zonder iets bereikt te hebben
70. Het zwarte kereltje danste voor Lappie uit Lappie
liep langzaam achter hem aan "Als hier mensen /ijn. is er
ook een dorp en... is er verbinding met de beschaafde we
reld... ja. dat is niet eens zo gek, ik waag hei er op..." Het
kleine kereltje zocht zich kundig een weg tussen de struiken
en bomen en Lappie volgde zwijgend.
Jonas had een besluit genomen. Op zijn knieèn kroop hij
omzichtig de hut uit en ging rechtop staan. "Vu kan ik ten
minste zien, waar ik ben", dacht hij 'Misschien kan ik zo
beter een ontvluchtingsplan maken..." Hij keek om zich
heen en zag. behalve de zwarte mensen, die bij het vuur
bezig waren, een hele serie hutten, die om de open plek
gebouwd waren. "Ik zal me naar de koning begeven", be
dacht Jonas, "Per slot van zake ben ik een burger van een
andere staat". De zwarten keken als een man om toen Jo
nas verscheen. Een van ben holde als een dolle weg. "Ach."
dacht Jonas, "ze lctrtinen beter bang zijn van mij, daa ik
van hen". Maar de man was niet bang van Jonas...
FERDNAND