RKK met Convent en IKOR omroepstichting in een Geen geloof toch jood Kerken zoeken kanaal voor ontwikkelingsbijdragen Vrijgemaakten willen hulp coördineren R.k. vrouwen uit Euroi vergaderen in ons lam Eenstemmig besluit Evangelie via media Een woord voor vandaag Hooggerechtshof beslist Joseph Smith president van de Mormonen Ook protestantse spreeksters Maeda overleden Sangir-kerk bij Herv. Wereldbond Grosheide verdedigt papierenrompslomp CONFERENTIE IN MONTREUX Verschil in reactie op Fons Jansen Doopsgezind wereldcongres in Brazilië Priesterfunctirf voor nonnen u Zuid-Araerika BEROEPINGSWEh ZATERDAG 24 JANUARI 1970 Jezus nu, vol van de Heilige Geest, keerde terug van de JordUan en werd door de Geest geleid in de oestijnwaar Hij veertig dagen verzocht werd door de duivel." Ik heb dit altijd een moeilijke tekst gevonden. Waarom maakte de Heilige Geest het de Here Juzus zo moeilijk? Staat er later niet in de bijbel dat God geen mensen ver zoekt. Maar waarom Hem dan wel? Ik heb wel eens langdurige discussies meegemaakt over de vraag of Jezus kon zondigen, maar het niet deedj of dat deze geschiedenis opgetekend staat om te laten zien dat Jezus niet kon zondigen. Maar ik geloof dat we dan helemaal op de verkeerde weg zijn. Waar het in dit gedeelte om gaat is niet om de geestkracht van Christus aan te tonen, maar om de kracht van God te openbaren. Let er op dat de Heilige Geest, die zojuist op Jezus is neergedaald- liem in de woestijn brengt. Dat wil zeggen dat de Heilige Geest de verantwoordelijkheid voor Jezus op zich neemt. Hij moet dan ook in de woestijn voor Hem zorgen. Anders zou dit immers een onrecht vaardige daad zijn. Je mag iemand toch niet in gevaar brengen. Dat geldt ook voor de Heilige Geest. De Heilige Geest laat Jezus en via Hem de mensheid zien dat Hij Hem kan bewaren. Wat er ook gebeurt de Heilige Geest zal Hem leiden op de weg van de overwinning. De duivelse verleiding kan niet zo sterk zijn dat hij Christus in zijn macht krijgt, omdat de. Heilige Geest voor Hem zorgt. We lezen vandaag: Genesis 19:1-14 Weiezen morgen: Genesis 19:15—38 JERUZALEM Het Israëlische hooggerechtshof heeft gisteren uitgesproken, dat de kinderen van de marineofficier Benjamin Sjalit recht hebben op de joodse nationaliteit. Deze uitspraak wordt van grote betekenis geacht voor de toe komst van Israël en de verhouding tussen staat en synagoge. Kapitein Sjalit bezit zelf de joodse nationaliteit. Hij heeft echter zijn ge loof vaarwel gezegd en „doet nu ner gens meer aan", evenals zijn twee kin deren. Zijn vrouw is christelijk. De staat had geweigerd de twee kin deren als joodse burgers in te schrijven, omdat ondèr de joodse wet naar de godsdienst van de moeder wordt geke ken. Door de uitspraak van net hof, jarenlange juridische strijd, moet het ministerie van binnenlandse zaken de kinderen van Sjalit de volgende gege vens op hun verplichte identiteitskaart geven: nationaliteit joods, godsdienst geen. Duizenden Israëli's in gemengde hu welijken kampen met hetzelfde pro-| bleem als Sjalit. Zo is Amos Ben Goc-I rion, zoon van oud-premier David Ben Goerion, getrouwd met een Engelse! christelijke vrouw. Dit was voor de rabbijnen aanleiding, om zijn zoon niet als jood te erkennen. De beslissing van het hooggerechtshof I kan de immigratie van joodse immi granten, die met christenvrouwen ge trouwd zijn, vergemakkelijken. Saamhorigheid Opperrabbijn Yitzjak Nissim heeft al direct negatief gereageerd op de uit spraak van het hof. Hij trok de be voegdheid van het hof, om zich over deze zaak uit te spreken, in twijfel en zei ,.De nationale saamhorigheid van het joodse volk is zijn godsdienst en zijn godsdienst is zijn nationale saam horigheid." Minister van binnenlandse zaken Mosje Sjapira betreurde de uitspraak ook en was bang, dat deze tot een schisma ander het Joodse valk zou lei den. (Van onze kerkredactie) HYDEPARK, Driebergen Een conferentie van radios en tele- visiemensen, journalisten en theologen heeft een telegram gericht aan de Raad van Kerken om naast het Convent van Kerken en het IKOR ook de Rooms Katholieke Kerk op te nemen in een nieuwe gezamenlijke stichting voor kerkelijke zendgemachtigden. Het be sluit werd eenstemmig genomen. aan te dringen dat de Rooms- Katho lieke Kerk er bij komt. Er werd nog een heel ander princi pebesluit genomen op de conferentie op Hydepark, die georganiseerd werd door het theologisch seminarium van de Nederlandse Hervormde Kerk, het IKOR en het Convent van Kerken. Het is wenselijk, zei de conferentie, dat de beleidsverantwoordelijkheid voor nieuwe vormen van kerkelijke presentatie gedelegeerd dient te wor den aan een drieslag van vertegen woordigers uit kerkelijke organen, van andere maatschappelijke structu ren en leden van programmastaven. T.V. dienst In deze uitspraak gaat het veel meer om het doel waarvoor de confe rentie werd georganiseerd. De aan wezigen bezonnen zich op de moge lijkheden en onmogelijkheden van de overdracht van het evangelie via de moderne massamedia. En van het be gin af werd ééh onmogelijkheid het allersterkst aangevoeld: het uitzen den van televisiekerkdiensten. Ieder zwak moment, elk falen, wordt door de televisiecamera tot in het onmogelijke uitvergroot. Een van de televisiemensen sprak van een „kij ken door het sleutelgat". De dienst wordt in de huiskamer niet meebe leefd, maar ervaren als een niet erg interessant schouwspel. Dan moeten er andere mogelijkhe den gezocht worden. Op dit punt lie pen de gedachten soms nog al fel uit een. De conferentie zette beslist geen punt achter de discussie over deze problemen,. Maar algemeen werd met grote stelligheid ervaren dat er ge zocht moet worden naar nieuwe vor men en mogelijkheden waardoor het evangelie wel overkomt. Schokeffect Zo'n discussie brak er ook los, eerst aarzelend in de wandelgangen, later nogal fel even in de plenaire zitting over de vraag of de program- Na de oorlog wees de regering zendtijd toe aan de kerken. De ker ken die bij de Oecumenische Raad waren aangesloten vormden liet IKOR. en de andere protestantse ker ken uit nood het Convent van Ker ken. De Rooms Katholieke Kerk liet haar zendtijd verzorgen door de KRO. Oorspronkelijk was de belang rijkste taak het uitzenden van kerk diensten, maar in later tijd kwamen er ook pastorale, diakonale, informa tieve en cateehetische programma's bij. Inmiddels is de Oecumenische Raad opgeheven en is er een nieuwe Raad van Kerken gevormd waarin ook de Gereformeerde Kerken (uit het Convent) en de Rooms Katholie ke Kerk (die werkte via de KRO) zitting hebben. Het IKOR kwam or ganisatorisch in de lucht te hangen, omdat zij nauwe relaties had met een raad die er opeens niet meer was. Er werd achter de coulissen van Utrecht (waar de raad gehuisvest is) al lang gesproken over een nieuwe structuur. Maar niemand kwam er achter in welke richting gewerkt werd. Alleen liet ds. F. H. Landsman op een syno de een keer los dat hij het eigenlijk niet meer wist. Maar op een vorige zitting van de gereformeerde synode is een plan op tafel gekomen, dat nogal succes lijkt te hebben. De. conferentie probeerde de eventuele nieuwe stichting nog wat groter te maken door er ook op WASHINGTON Vrijdag is de 93-jarige Joseph Fielding Smith tot nieuwe president en profeet van de „Kerk van Jezus Christus van de hei ligen der laatste dagen" (Mormonen) gekozen. Hij was sedert 1951 al een van de twaalf besturende apostelen van de sekte, die rond 2.7 miljoen aanhangers telt. Zondag is de vorige president op 96-jarige leeftijd gestorven. BEIROET Tegen de jonge Franse vliegtuigkaper Christian Be- Ion is een aanklacht ingediend we gens „het beperken van anderman's vrijheid en het toebrengen van scha de aan eigendommen van anderen". Belon dwong vorige week de piloot van een Amerikaans passagiersvlieg tuig naar Beiroet te vliegen. Daar werd hij gearresteerd maar spoedig daarop vrijgelaten op een borgsom van ongeveer vijfentwintig gulden. (Van een medewerker) HOOGEVEEN De Gerefor meerde Kerken-vrijgemaakt wil len de steun aan de Presbyterian Church in Korea meer gaan coördineren. Vandaag werd op de vrijgemaakt-gereformeerde synode in Hoogeveen een voor stel behandeld om de hulp die op het ogenblik veelal door het particulier initiatief wordt ver leend in kerkelijke banen te lei den. Zo hebben de kerken van Bunscho ten-Spakenburg, Hoogeveen en Zwolle Koreaanse studenten geadop teerd die studeren aan de theologi sche Hogeschool in Kampen. Seoel ma's een schokeffect moeten hebben. Terwijl sommigen nog al sterk naar deze mogelijkheid zochten om de aandacht van de mensen te winnen, werd door anderen gesteld dat televi siemensen {e weinig gezocht hebben naar andere wegen. Dg discussie bleef overigens een beetje in een theoretisch vlak. De moeilijkheid is, dat er nog veel te weinig research is gepleegd over de invloed van bijvoorbeeld de televisie op de kijkers. Terwijl somrfiigen zeg gen dat de invloed vrijwel nihil of niet te meten is, zijn anderen ervan overtuigd dat de mensen sterk door het medium beïnvloed worden. De discussie bleef ook vrijwel ge heel gericht op de televisie, een me dium dat kennelijk nog altijd meer tot dë verbeelding spreekt dan de ra dio. Dat was een beetje opmerkelijk want door het verschijnen van de te levisie heeft de radio een geheel nieuwe functie gekregen en die is door de mensen van de kerk eigenlijk nog in het geheel niet doordacht. Wdar schuwing Er werd hard geferkt. Er werd flink gediscuteerd. Er werd gefiloso feerd Maar in een evaluatie die de studenten van de journalistenschool in Utrecht gaven werd gezegd dat naar hun gevoel de conferentie mislukt was. Ze hadden er een hele boel gemist, ook God, zeiden de meest buitenkerkelijke jongeren. Misschien lag in die laatste zin wel de diepste waarschuwing aan de mensen die bezig zijn met het zoeken naar nieuwe vormen voor de „kerke lijke presentie". Terwijl velen wel haast gebiologeerd zijn door de eis dat de kerk kritisch, moet staan tegen over de maatschappelijke vormen, blijkt dat ook degenen die buiten de kerk staan verwachten dat zij niet alleen over vernieuwing van de maatschappij, maar ook over God zal spreken. Deze conferentie is daardoor meer een uitdaging geworden om 'aan het werk te gaan en te zoeken naar wegen waardoor het evangelie werkelijk overkomt, dan een. oplossing van het probleem. En daarmee werd het een typische conferentie van deze tijd. De conferentie poneerde geen oplossin gen, maar reikte wel vragen aan. Bisschop Zwartkruis (Van onze kerkredactie) AROESJA (Tanzanië) Een van de meest prominente kerkelijke lei ders van het nieuwe Afrika, Gilbert Joel Maeda, is overleden aan de ge volgen van een verkeersongeluk. Maeda (55) was een „leek". Hij was burgemeester van Aroesja, voorzitter van de nationale raad van parken en toerisme en actief in Tanzaniës rege ringspartij TANU. Maar daarnaast deed hij zeer veel in het kerkelijk leven. Hij was uit voerend secretaris van de Evange- lisch-Lutherse Kerk in zijn land, vi- ce-voorzitter van het directorium van de radiodienst van de Lutherse We reldfederatie, vice-voorzitter van het bestuur van. het nieuwe grote Kili- mandjaro christelijk medisch cen trum. (Van onze kerkredactie) GENèVE De Hervormde Wereld bond heeft de Evangelische Kerk van de San*ir- en Talaoed-eilanden aan vaard als lid. Daardoor zijn nu 113 kerken bij de HWB aangesloten. De Evangelische Kerk van de San- gir- eh -Talaoed-eilanden (in Indo nesië ten noorden van Celebes) is ontstaan uit zendingswerk van de Nederlandse Hervormde Kerk. De kerk telt 200.000 leden in 248 ge meenten. die gediend worden door 124 predikanten. Sinds 1967 drijft ze zelf zending, in samenwerking met Philippünse kerken op het Phi'm- pünse eiland Mindanao. Het bestuur van de Lutherse We re' dfederatie heeft- drie kerken voor gedragen voor het. lidmaatschao. Hier over moet de lutherse wereldassem, blee deze zomer beslissen Ook hier bij is een kerk in Indonesië, te weten de Indonesische Christelijke Kerk (op Sumatra. 230 000 leden). •De andere twee ziin ontstaan uit het werk van de Rijnlandse zending in Zuidwest-Afrika en van de Mis- souri-zending in India. Het is voor het eerst, dat een kerk uit de Missou ri eemeencchan toetreedt tot de Lu therse Werp'dfederatie. Bij de LWF ziin nu 81 kerken met samen 54 mil joen leden aanees'oten. VOGELENZANG De Euro pese afdeling van de wereldunie van de katholieke vrouwen beweging houdt van 30 januari tot en met 4 februari een studie congres op de Tiltenberg te Vogelenzang. Afgevaardigden van 32 organisaties uit veertien landen nemen eraan deel. Ook leden van de Wereldraad van Kerken, de Anglicaanse Kerk, de Zwitserse Lutherse Kerk, de Engelse Methodisten Kerk, de Christen Jonge Vrouwen Federatie YWCA en de Nederlandse Vereniging voor Reli gieuzen wonen het congres bij en hebben soms een actief aandeel aan het programma. Kaderdag De eerste dag is een oecumenische kaderdag met een inleiding van me juffrouw dr. M. A. Lücker (r.k.) uit Duitsland en mevrouw M. van Holk (remonstrants) uit Nederland. Zij spreken over de rol van de Bijbel voor de oecumene Een werkgroep, ingeleid door me vrouw dr. M. Vingiani (r.k.) uit Italië en mevrouw M. C. E. Kloosterman (hervormd) uit Nederland, behandelt het verschil in ervaring van de oecu mene in een overwegens rooms-ka- tholiek en een overwegend protestant land. Een andere werkgroep, ingeleid door mejuffrouw M. Vendrik (r.k.) uit Nederland, bespreekt de betekenis van de contacten met de niet-christe- Mevrouw Kloosterman Sinds 1965 verleent de particuliere synode van Groningen ook steun aan de school in Seoel. Een landelijk actiecomité zorgt speciaal voor het seminarie in Pusan. De Korea-commissie van de kerk van Assen steunt het zendingswerk van de Presbyterian Church in Bra- zi'ië. Het gereformeerd maatschappe lijk verbond zorgt voor een technische school. Er was nu een voorstel om dat deel van de steunverlening dat typisch (Van onze onderwijsredacteur) DEN HAAG Staatssecretaris Grosheide heeft er wel begrip voor dat bij schooldirecties wei nig animo bestaat voor het in vullen van formulieren voor het ministerie van O. en W. en het Centraal Bureau voor de Statis tiek. Tussen het departement en het CBS worden al lang bespre kingen gevoerd om de jaarlijkse vragenlijsten zoveel mogelijk in een te schuiven. Dit heeft ook tot enige veranderingen geleid en er zullen nog vragenlijsten verval len. Het socialistische Tweede-Kamer- j lid Laban stelde onlangs vragen over gegevens die het CBS niet zou kun- I nen gebruiken wegens een groot te kort aan computerpersoneel; de scho len hadden aan het verstrekken van die gegevens veel tijd besteed. Waar- Ban zouden alle kerken ingeschakeld kunnen worden. Met de Presbyterian j Church ging men verleden jaar cor- respondentie aan. In de kring van j de vrijgemaakte kerken zijn verschil- lende initiatieven op gang gebracht. kerkeltik is over te hevelen naar een j generale kas. Daaronder verstaat men I dan hulp aan de theologische school in Pusan. steun aan de hulpbehoe vende kerken en het diakonale werk Er zou verder overigens tijd voor overleg nodig zijn. De deputaten voor correspondentie met de buitenlandse kerken deelde op de synode mee. dat zij geen bezwaar hadden tegen een afzonderlijke kas voor Korea met een afzonderlijk deDUtaatschap. Het zou gewenst zijn du enkele leden van het deputaat- schap voor buitenlandse kerken ook in het generale deputaatschap zitting zouden nemen. Fén van de studenten die in Nederland studeert is ds. P. IJ. Chah. over de scholen spijt heeft betuigd over een werkbesparing die niet in één keer, maar slechts geleidelijk ge realiseerd kon worden. De heer Laban wilde ook we,en waarom de mavo-scholen verplicht werden tot de inventarisatie waaro ver uitvoerig geschreven is in 'ons blad: het invullen van een formulier met 68 inlegvellen in viervoud, we gend 1,3 kilogram. Is er personeel beschikbaar om deze papierwinkel zo tijdig door te werken dat de gege vens niet volkomen verouderd zijn op het moment dat het karwei ge klaard zal zijn, vroeg het Kamerlid. Volgens het antwoord van de staatssecretaris hadden bij de aar- wisseling 670 van de 1100 mavo-scho len hun formulieren ingezonden. Dank zij de inschakelijk van hulp personeel zijn nu 226 scholen behan deld. De verkregen gegevens maken het mogelijk binnenkort normbedra gen voor 1970 en misschien ook voor de volgende jaren vast te stellen. De formulieren waren zo opgesteld (Van onze kerkredactie) GENÈVE r Een algemeen oecumenisch bureau, dat de gel den, die de kerken beschikbaar stellen voor ontwikkelingshulp, kanaliseert naar ontwikkelings projecten, die opgezet kunnen zijn door kerken, regeringen of internationaie organisaties. Dat is een van de mogelijke resul taten van de conferentie over kerk en ontwikkelingshulp, die maandag in Montreux (Zwitserland) begint en de hele week zal duren. Honderd men- Protestanten meestal ernstiger om werd die enquête toch doorgezet? j dat ze konden dienen voor alle moge- Irooms-katholieke? r.uiaerwr, mi troont- lüUo oitiinti'oc"elke school hoefde I Woord -- r'- Grosheide heeft hierop nu geant woord dat een bepaalde opzet de opbouw van een generatiestatistiek niet in één jaar verwezenlijkt kon worden, maar dat men er wel stap voor stap aan gaat werken. Er zijn waarschijnlijk misverstan den ontstaan doordat het CBS tegen- lijke situaties"; elke school hoefde mnnrft Dienst." slechts een klein gedeelte in te vullen. „Men kan zich afvragen", aldus mr. veertiendaags orgaan Grosheide, „of in de formulieren niet Ivoor het hervormd her- minder details gevraagd hadden kun- lfceuerk. geeft Fons Jan nen worden. Zodra men echter minder ,hmrvaii de voUende in details treedt ontstaat de moe,lijk- heid waar de grens te leggen." \voorbeelaen. Ma een ernstig stuk als ing. „Hitier kicum aan de het liedje over het Heilig hemelpoort" kan niet. Het »(1_ Land („Als Hij nou eens te- mag teel als je zegt: „Ik rugktcam in Jeruzalem") be- droomde dat Hitier aan de pil' gonnen typisch rooms-katho- hemelpoort kwam." blieken anders op Foils lieke zalen uitbundig te ap- Grappen over bijbelteks- jansens cabaret. dan plaudisseren. Protestanten ten worden bij rooms-katlio- I naren doodstil. Heken matig ontvangen. Zodra het (Van onze kerkredactie! DE.\ HAAG ageren protestantst gaat scene van doodgraver) is de rooms-katholiek veel joliger en vertrouwder dan de protestant. Het luchtig spreken over de hemel vindt een protes tant blijkbaar nogal shock- de dood Meestal door gebrek aan ken- Bij de protestanten kt er in dit opzicht veel mee Eenmaal zei een voorzi ter van een protestantse club: Grapjes o kan hier uel, mam- het koningshuis «en uit vijftig landen zullen aan dit beraad deelnemen. De conferentie is een gevolg van de assemblee van de Wereldraad van Kerken, vorig jaar in Uppsala. Sinds Uppsala de kerken opriep, om werke lijk offers te gaan brengen voor. de ontwikkelingshulp, hebben tal van kerken in Europa en Nocrd-Amerika al besloten, om een bepaald percenta ge van hun inkomsten voortaan voor dit doel af'te zonderen. Volgende week zal er worden ge praat over de wijze, waarop dit „nieuwe" geld zo goed mogelijk kan worden besteed en dus daar terecht komt, waar het het meest nodig is. In het basisdocument voor de con ferentie worden naast bovengenoemd verdeelbureau nog vier andere moge lijkheden van organisatie genoemd. Oecumenische bijstand blijft be perkt tot het selecteren van bepaal-' de projecten van regeringen of in ternationale organisaties, die aan de kerken ter ondersteuning kun nen worden aanbevolen. De bestaande nationale, internatio nale en oecumenische instanties zijn voldoende. Er moet een wereld-ontwikkelings fonds van de kerken komen, om geld te ontvangen en uit te geven voor ontwikkelingsprojecten. Regionale ontwikkelingsfondsen, waardoor de verantwoordelijkheid meer gespreid wordt. Zes prominenten nemen tijdens deze conferentie de referaten voor hun re kening. De Braziliaanse aartsbisschop Dom God Helder Camara zal samen met de West- met over duitse minister voor ontwikkelingshulp dr. Erhard Eppler spreken over ontwik kelingsprojecten en de noodzaak van structuurveranderingen. Andere sprekers zijn dr. Edward K. Hamilton, voorheen adviseur van presi dent Johnson voor hulp in Zuid-Azië en Afrika, prof. S. L. Parmar van de uni versiteit van Allahabad, dr. Robert Gardiner (Ghana) van de Verenigde Naties en dr. André Philip (Parijs) van de organisatie voor economische samen werking en ontwikkeling. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM De twijfel van de lutheranen, oi' Brazilië wel het meest geschikte land is, om er deze zomer hun wereldasscmblee te houden, ge zien de politieke omstandigheden, heeft de doopsgezinden niet weer houden, om ook Brazilië te kiezen. Het presidium van de Doopsgezin de Wereldconferentie heeft besloten het volgende wereldcongres van 18 tot 23 juli 1972 te houden in Curitiba in het zuiden van Brazilië. Als thema van het congres werd gekozen „Jezus Christus verzoent". Het vorige congres werd in 1967 in Amsterdam gehouden. Het program ma in Curitiba zal minder overladen zijn en meer gelegenheid bieden voor persoonlijke contacten en ontspan ning. LE )l iti ft,. i jma lie et d lijke gelovigen voor het kerkelijk ven. De dag wordt gesloten met oecumenische gebedsdienst. Op 31 januari is de officiële ning van het congres door de pi dente, mejuffrouw P. Bellosillo, volgd door een inleiding van me frouw dr. M. A. M. Klompé óver discriminatie van de vrouw West-Europa. Verschillende von van discriminatie worden behan< 's Avonds is er een experimen eucharistieviering. Rollenspel Op 1 februari wordt het ondery „Het vooroordeel" behandeld, rollenspel over discriminatie en v<r0gr oordeel besluit de dag. Het dagthema van 2 februari „De vrouw in de kerk", ingeleid mejuffrouw P. Bellosillo uit Spa i Bisschop Zwartkruis spreekt 's i Ci dags over. „Het katholieke leven in Nederland", waarna mevrouw C. Smithuysen over „De vrouw Nederlandse katholieke spreekt. Hoe kunnen, de nationale vrout organisaties internationaal gaan menwerken en komen tot een presenteren in de jaren zeven' kerk en wereld? is het thema februari. Op 4 februari volg ®sr praktische werkdag ter bevorcll S™ van de Europese eenheid. Een rw'u vaart besluit deze dag en tevens W J congres. F* KVP, AR en CHU Noord-Holland gaan samenwerke HAARLEM Ook in Noord- land hebben de provinciale co van KVP, AR en CHU besloten samenwerking. Vrijdagavond is programma bekendgemaakt, da' drie partijen gezamenlijk zullen teren na de verkiezingen van de vinciale Staten in Noord-Holland. De drie partijen bezetten op ogenblik 29 van de 79 zetels. In jj terh Hoe Jprde ik St( tifnate igë iarg i w ;1 ei Ber per Na irke M eijei n d: n ii rtuo de fracties bekend zijn, zullen deen( den voor de komende zittingsper in één grote fractie zitting nei Men komt niet met een gezamen lijst uit. Men wil eerst afwachten hoe Jn samenwerking zich ontwikkelt. m vier jaar kan worden beslist of r lijst bij de verkiezingen tot de m lijkheden behoort. Op het ogen werken KVP, AR en CHU in ni provincies samen. ald< esta into ups; fz-fc rlir t bet llo spe VATICAANSTAD De Rome curie heeft zich bereid verklaard zoeken in te willigen om nonnen erdt communie te laten uitreiken, litu nta sche handelingen te laten verrictje re; en het doopsel te laten toedienen. Dergelijke verzoeken komen ciaal uit de Latijns-Amerikaanse den, waar een groot tekort aan p: ld. ters bestaat. In Vaticaanse kriipvaa wordt er echter de nadruk op dat men althans voorlopig niet van plan is het diakonaat de vrouw open te stellen. NED. HERV. KERK Beroepen te Hasselt (Ov.) - toez de Besten te Huizen (N.H.). Aangenomen de benoem, t. gei verzorger v. h. sanatorium te Zeil Voorsteegh te Utrecht. Bedankt voor Bruchem en Kf uj wijk: J. H. Vlijm te Krimpen a.d. sel. Eervol ontslag verleend aan J. Langeveld, legerpredikant te A| doorn en aan dr. G. Snijders Haarlem. GEREF. KERKEN (vrtfgem.) (buiten verband) Beroepen te Zalk: J. Stuy te K r ringermeer. CRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Alphen a.d. Rijn en Nieuwpoort: P. Sneep te Zaamslai Bedankt voor Murmerwoude: Westerink te Kerkwerve-HaamstsjjJP GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Veenendaal: P. BlolfWiel Dirksland. pei tkc Da KA' ana

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2