In gezamenlijke diensten geen „open avondmaal" Overweldigende meerderheid tegen de celibaatsplicht FORMAAT Kerk helpt Biafra in de landbouw Puzzelhoek GEREF. SYNODE VERMAANT OOK DE TRAGEN Pastoraal concilie nam duidelijk stelling krant van Een woord voor vandaag Maar tucht niet te strak formuleren Vaticaan kleineert concilie Niet-predikant curator Kampen Met allen die van Christus zijn In Spanje duizend uittredingen OOMDBRIJAG 8 JANUARI 1970 De prediking van Johannes is er niet bar op gericht om vrienden »V!ifn mensen uit te oefenen. Integendeel Hij zegt: Adderengebroed wie heeft u een wenk gegeven om de ko mende toorn te ontgaanBrengt dan vruchten voort, die aan de be kering beantwoorden." In deze woorden ligt a's het ware de kern van het hele evangelie. Dit zijn woorden die ook wij ons zullen moeten aantrekken. Wat is voor ons het belangrijkste van het evangelie? Dat wij niet voor onze zonden gestraft zullen wordenDat wij naar de hemel zullen gaanEr is een tijd in de kerk geweestvooral tegen het einde van de vorige eeuw en het begin van deze. dat dat als het ware de kern van de verkondiging was. Wie geloofde was zeker van een plaatsje in de hemel Wie geloof de zou door God niet meer geoordeeld worden. Wel zou hij nog ver antwoording moeten afleggen over zijn leven als christen, maar daarbij kon hij zijn zaligheid niet meer verspelen. En onder die pre- diking kwamen velen tot God. Maar verder kwamen ze niet. Dat Is de oorzaak dat de kerk de hemel beloofde, maar op aarde aan invloed inboette. Alles was gericht op het hiernamaals en het onrecht hier op aarde werd als onvermijdelijk óver het hoofd gezien. Tot zulke predikers en tot zulke gelovigen zegt Johannes: Adderen gebroed Het gaat namelijk niet om onze hemel maar om de vraag of we op aarde vruchten voortbrengen die aan de bekering beant woorden. Wie tot God komt. moet tot de mensen gaan. We.lezen vandaag: Genesis 5:6-32 Cirkel-puzzel Van buiten naar binnen woorden invullen die betekenen: 1. grote, kamer, 2. insektenetend zoogdier, 3. genoeg gekookt, 4. knaagdier, 5. wild zwijn, 6. kraam, 7. zuivelprodukt, 8. lusthof, 9. tap- vormig. 10. hap, 11. bereide dieren huid, 12. voorteken, 13. door twee deelbaar. 14. rivier in Ned., 15. peulvrucht, 16. klinknageltje. Bij juiste invulling vormen de be ginletters van 1-16 een zegswijze. Elk woord bestaat uit 4 letters. OPLOSSING VORIGE PUZZEL. Hor. 1. firmament; 2. atol-sater; 3. tabel-gage; 4. alge-An-lom; 5. aard- Lea-de; 6. ld.-ako-egel; 7. ratel-tc- ma; 8. emir-dadel; 9. Nes-staart. Vert I. fataal-ren; 2. itala-dame; 3. rob-gratis; 4. ml.-eed-kers; 5. asla - lol-dt.; 6. magneet-Aa; 7. etalage Da; 8. nego-Demer; 9. tremel-alt. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Het zit dr. P. G. Kunst, de praeses van de gereformeerde synode, deze week niet mee met het synodetem po. Twee dagen is de synode bezig geweest met het formuleren van de richtlijnen voor plaatselijke gemeenten voor samenwer king met andere kerken (lees: de Hervormde Kerk, want prak tisch alle initiatieven hebben op deze kerk betrekking) en ze is er nog niet mee klaargekomen. Baptisten, methodisten en vrije evmn- gelischen in West-DaitoUnd overwegen hun seminarie* samen te voegen. Gisteren ging het vooral om de vraag van de tucht bij gemeenschap pelijke avondmaalsviering. De synode wees aan de ene kant de gedachte af van een open avondmaal, waar zon der meer ieder die wil welkom is. Maar zij voelde ook niet voor een al te strakke formulering van wie mag aangaan. Dat laatste proefde de synode in het gewijzigde commissievoorstel zo als dat gistermorgen ter tafel kwam. De commissie stelde voor, besluit 2c (Van onze kerkredactie) NOORDWIJKERHOUT Het pastoraal concilie heeft met overweldigende meerderheid de bisschoppen verzocht van toe komstige priesters niet meer te eisen dat zij ongehuwd blqven. Ter wijl de bisschoppen natuurlek niet meestemden, omdat het ging om een uitspraak aan hen gericht, spraken 90 van de 98 leden zich uit tegen de celibaatsverplichting, dat is bijna 92 procent. Toch kwam de uitslag van de stemming niet als een verrassing voor degenen die het debat gevolgd hadden. Als er een goed woord voor het celibaat werd gesproken, zweeg het concilie als het graf. Werd de verplichting aangevallen, dan klonk er steeds een luid applaus. Kardinaal Alfrink zal zeker het ho ge percentage tegenstemmers gebrui ken als argument, als hij gaat praten met de paus. Zelf heeft hij gisteren tijdens het debat erkend dat als de celibaatsverplichting niet wordt af geschaft, zijn kerk binnenkort geen jonge priesters meer zal hebben. Maar hoe hij deze uitslag gaat ge bruiken kan nog niet gezegd worden. De uitslag betekent niet dat de Rooms-Katholieke Kerk op korte ter mijn het celibaat gaat afschaffen. Het hele debat was in zekere zin niet gericht tegen het celibaat zelf, maar tegen de eis die nu gesteld wordt aan jonge mensen die priester! willen worden. ADVrES Bovendien bepaalt het pastoraal concilie niet het beleid van de Neder landse rooms-katholieke kerkprovin cie, zoals een synode het beleid van een kerk van gereformeerde signa tuur bepaalt. Dit concilie, en een be tere naam is eigenlijk: dit beraad kan alleen maar een advies geven aan -de bisschoppen. Pater H. van der Meer begon het debat, dat een volle dag duurde, met (Van onze kerkredactie) ROME Nauwelijks had in Noordwqkerhout het Nederland se pastoraal concilie met over weldigende meerderheid de celi baatsplicht afgewezen, of in Rome maakte de cusie zich al groot om het belang van dit be sluit te minimaliseren. De pers chef van het Vaticaan, Fausto Vallainc, verklaarde nog gister avond dat het besluit geen juri disch affect heeft. Nederland is niet de geehele Rooms Katholieke Kerk, zei hij. De stemming was alleen maar een on dersoek van de bisschoppen om de mening te horen van de Nederlandse priesters. Voor het gemak vergat hij de gewone gemeenteleden maar, die ook op het concilie vertegenwoor digd zijn. Vaillanc zei dat het pastoraal con- eilie alleen maar een oordeel heeft uitgesproken en dat de stemming geen bindende kracht heeft. Daarom had het Vaticaan niets te zeggen. Wel zal in de toekomst bestudeerd worden of de stemming ook van be lang is geweest voegde nij er aan toe. de opmerking dat hij toch wel een band zag tussen geloof en celibaat. Zolang de grotere geloofsge meenschap dat verband nog ziet, zei hij in dat verband te zullen blijven geloven. Iemand merkte in mijn om geving toen op dat zijn geloof kenne lijk af hing van wat de meerderheid in zijn kerk gelooft. Er werden heel wat argumenten tegen de celibaatsverplichting naar voren gebracht. M. A. M. Weve kwam met het eerste argument Deze kerkelijke wet, zei hij, druist in te gen het fundamentele recht van de mens om te trouwen. PILOOT Bisschop Jansen van Rotterdam probeerde dat argument te ontzenu wen door te zeggen, dat de kerk wel degelijk eisen kan stellen aan een priester, zoals van een piloot geëist wordt dat hij goede ogen heeft. Maar al sloeg het eerste argument tegen de celibaatsverplichting niet erg aan, dit argument voor de wet werd al als heel zwak terzijde geschoven door de meerderheid. Een vrouwelijke religieuze kwam later met het argument dat voor haar de vrijheid van de mens niet zo be langrijk wat. maar dat deze kerke lijke wet van het celibaat beperkin gen oplegt aan de vrijheid van de Qeefit. God kan niet roepen die Hij wil voor Zijn ambtelijke dienst, om dat de kerk alleen maar ongehuwde mannen in dienst wil hebben. Dr. M. J. H. M. Wertenbroek wilde de wet afgeschaft zien, omdat deze om practisehe redenon indertijd is ingesteld en dus tijdgebonden is. Dat betekent dat de kerk haar ook weer moet kunnen afschaffen alt er andere omstandigheden opduiken, zoals nu het geval is. DIENST Hij zag een verzet van de Neder landse gelovigen tegen deze wet bo vendien als een dienst san de we reldkerk. Telkens weer klonken er angstige stemmen die vroegen of daarmee niet de band met de wereld kerk verbroken werd. Dr. Wertert- broek wets echter de dictatuur van de meederheld in de kerk af en vond het niet meer dan noodzakelijk dat een bepaalde groep in sommige opzichten de kerk een nieuwe weg wijst. De gedachte dat het celibaat biolo gisch onnatuurlijk is werd echter als argument afgewezen. Mensen die ce libatair leven zijn ook volledig mens, zo werd gezegd. Eveneens werd er nog al wat be zwaar aangetekend tegen het feit dat het celibaat tijdgebonden zou zijn. Het kan als gevolg van een verkeer de visie op de sexualitelt zijn inge voerd. zo werd door enkelen gezegd, maar het kon wel eens zijn dat „een overwaardering van de sexualitelt ons nu ertoe brengt om de wet af te schaffen Dat is dan ook een tijdge bonden daad, zei een dame. Maar het sterkste argument dat voorstanders van de celibaatsver plichting naar voren wisten te bren gen was de opmerking dat niemand gedwongen werd om priester te wor den en dat er daarom geen bezwaar gemaakt mocht worden tegen deze kerkelijke wet. Merkwaardig was dat niemand probeerde het celibaat op I grond van de bijbel te verdedigen, of te verwerpen. Eigenlijk functioneerde de bijbel niet in het hele debat. Tijdens het debat cirkelde hetzelf de vliegtuigje dat zondag boven het huis van de kardinaal vloog, boven het gebouw waar het pastoraal be raad vergaderde. Weer sleepte het de woorden .Eenheid met Rome" mee. Niemand kon er achter komen of de uiterst rechtse groep „Confrontatie" geld over had voor deze reclame of de middengroep van De Quay en de zijnen die de band met de wereld kerk wilden handhaven. Dat woord „wereldkerk" klonk nog al eens. Niemand maakte de opmer king dat de wereldkerk groter is dan de particuliere kerk van Rome. Ken nelijk maakte het op de aanwezigen weinig Indruk dat de Oosterse Ker ken, de Episcopaalse kerken, de oud-katholieke kerken om de ker ken van de Reformatie nog maar niet te noemen niet de celibaatsver plichting kennen. De slagzin van het vliegtuigje maakte meer indruk. Velen wilden wel heel precies horen hoe Rome zou reageren als de Nederlandse kerkpro vincie zou gaan streven naar een afschaffing van de verplichting. De wereldkerk was Rome en Rome al leen. HOOG SPEL De twenner ïneike Meester, die de erenaam „miss concilie" heeft gekre gen, zette op dat punt de zaak op scherp. Denkt u, zo vroeg zij de bis schoppen, dat, nu er geen breuk is gekomen met Rome door de Nieuwe Katechismus waarbij het om leer- geschillen ging, het wel tot een breuk zal komen op iets juridisch als deze celibaatsverplichting. Bisschop J. W. M. Bluyssen was degene die het duidelijkst antwoord de. Er is de kans, zei hij, dat wij ten aanzien van Rome hoog spel moeten spelen. Dan zal wel blijken wat mo gelijk is en wat niet. Wij moeten hoog spel 9pelen, maar nooit ten koste van de wereldkerk. De besluiten van het pastoraal eon- clisie zijn geen kerkelijke wetten, maar slechts aanbevelingen aan de bisschoppen. Had de zaalk anders ge legen dan was het de vraag of ze zouden zijn aangenomen met 2ulke grote meerderheden. Maar toch waren die meerderheden indrukwekkend. Met 93 stemmen voor en slechts 2 tegen zei het conci lie dat de verplichting van het celi baat opgeheven dient te worden. Slechts één «tem tegen en 94 voor kreeg de aanoevellng dat gehuwden ook tot priester moeten kunnen ge wijd, iets wat bij irotè tzondering reeds mogelijk is. Een wat kleinere 'meerderheid kreeg de uitspraak dat priesters die willen huwen hun ambt moeten kun nen blijven uitoefenen. Enkelen wil den de belofte die deze mensen afge legd hebben niet zo maar waardeloos verklaren. Een spreker vergeleek de celibeatstrouw zelfs met de huwe lijkstrouw. De grote vraag Is nu wat de bisschoppen zullen gaan doen. Zullen zij deze aanbevelingen aan vaarden? Dan zullen zij de paus en de curie moeten overtuigen. VROUW Ze kregen bovendien nog een aan beveling mee als huiswerk: „Het is de zaak dat de vrouw ten spoedigste verder wordt ingeschakeld in al die kerkelijke taken waarin haar aanstelling niet of weinig problema tisch is. De verdere ontwikkeling moet zich erop richten dat zij alle kerkelijke functies, het voorgaan in de eucharistie niet uitgesloten, kan vervullen." Zover zijn vele protestantse kerken niet eens. Terwijl geen enkele kerk die is aangesloten bij de Wereldraad van Kerken de celibaatsverplichting kent, houdt de meerderheid van die kerken de kansels nog steeds gesloten voor de vrouw. zo te formuleren, dat er bij ge meenschappelijke avondmaalsviering voldoende overeenstemming moet bestaan „met betrekking tot het opzicht en de tucht in de gemeente van Christus en met name ten aan zien van de vraag wie de sacramen ten mogen gebruiken, waarbij, wat het avondmaal betreft, er over eenstemming moet zijn met datgene wat de belijdenis daarover zegt in vraag en antwoord 81 en 82 van de Heidelbergse Catechismus." Met het specifieke noemen van de twee catechismusvragen, waarin het gaat over wie aan het avondmaal mogen aangaan en wie niet, had de commissie een amendement van ds. D. N. Wouters uit Pijnacker overge nomen. Situatie Maar prof. dr. J. Plomp zei: „Het weegt mij bijzonder zwaar, dat om het avondmaal tucht wordt geoefend, maar op deze manier torpederen we bij voorbaat wat we denken te berei ken. We moeten rekening houden met de situatie. De hervormden den ken over de toelating tot het avond maal nu eenmaal anders dan wij." Prof. dr. H. M. Kuitert viel hem bij: „Wij moeten erg voorzichtig zijn om de weg, die wij als de meest juiste zien ten aanzien van het avondmaal, bij voorbaat op te leggen aan de anderen. Want dan leggen wij het odium op ons, dat wij de ande ren in onze boot willen nemen". Hij voorspelde, dat aanvaarding van „de staart van ds. Wouters", veel wat aan de gang is onherroepelijk zou afbreken. Tenzij de plaatselijke kerkeraden weer de vrijheid nemen om te doen wat zij willen. Maar dat wil de synode nu Juist niet. Ds. Wouters legde er de nadruk op, dat we niet alleen te maken hebben met de partnerkerk, maar ook met de trouw aan eigen belijden. Dat laatste is niet meer dan het honoreren van de lijn die deze synode in veel strijd heeft gekregen. al veel verder en vinden hier geen aansluiting bij. Niveau Ds. Wouters maakte duidelijk, dat hij avondmaalsviering met andere kerken helemaal niet wilde blokke ren. Hij verblijdde zich erover, maar daarom wilde hij haar het niveau geven, die ze in de gemeente van Christus behoort te hebben. „Ik kies liever de moeilijker weg, die tot gro ter g^loofserkenning leidt", zei hij. Maar de laatste bestrijding kreeg de staart van prof. dr. D. Nauta. „Waarom noemen we juist deze twee vragen uit de catechismus en niet artikelen uit de Nederlandse Ge loofsbelijdenis, waar het even goed of nog beter staat?" vroeg hij. Clausuleren zou volgens prof. Nauta de indruk wekken, alsof het alleen op dit punt vastzit. Dan zou volgens hem aan het eigenlijke waarom het gaat, de veel diepere kwestie van het elkaar aanvaarden als kerk, voorbij worden gegaan. Met 52 tegen 12 stemmen werd toen het voorstel aanvaard in de amendering Bos. Kanselruil De synode ging vervolgens akkoord met kanselruil, maar alleen daar, waar samenwerking op gang geko men is. Met deze bepaling maakte de synode duidelijk, dat kanselruil geen vrijblijvende zaak mag zijn. De re gels zullen nog nader worden gefor muleerd. Het amendement-Kuitert werd aangehouden. Prof. Kuitert wil daar in nadrukkelijk uitgesproken zien, dat niet alleen een doordouwende kerkeraad de eenheid van de ge meente kan verbreken (besluit 2a), maar ook een die in dit opzicht niets doet. Hij vond het niet juist, als de syno de wel voor de ene en niet voor de (Van onze kerkredactie) LUNTEREN De gereformeerde sy node heeft er geen bezwaar tegen, als een niet-predikant curator van de Theologische Hogeschool zou worden. Deze kwestie is acuut, doordat mr. J. C. van der Sijs te Enschede is voor gedragen. De synode besefte, dat de leiding van de hogeschool thans meer dan enkel theologische en kerkelijke deskundigheid vraagt. Curatoren zelf hebben zich in principe reeds voor een andere samenstelling van hun college uitgesproken. andere vleugel van de kerk een pastorale vriendelijkheid zou uitspre ken. „Veel mensen zijn het zat, dat het bij hen zo langzaam gaat", zei hij. De synode besloot wel aan de classis Hallum te schrijven, dat „ge zien de grote klem die de synode op de eenheid in het belijden legt" geen zorg hoeft te bestaan, dat de geno men besluiten aanleiding zouden kunnen zijn „tot het uitoefenen van onbehoorlijke druk op plaatselijke kerken om tot samenwerking met kerken met wie geen eenheid in be lijdenis gevonden kan worden, over te gaan". Aan de heer en mevrouw H. J. van der Linde-Priester te Rotterdam, resp. gereformeerd en hervormd, die hun zoon willen laten dopen In een gemeenschappelijke dienst en dan willen laten registreren in beide doopregisters, zal geantwoord worden dat het eerste nu mogelijk is. het tweede niet „om redenen van prak tische aard". Onmacht Er was aan handen geen ge brek toen de voorzitter vroeg of het concilie van mening was dat de celibaatsplicht moest worden afgeschaft. De meerderheid over trof veler verwachtingen. De meest gegadigde partner is de Hervormde Kerk. Die heeft dezelfde belijdenis als wij. Daarom achtte ds. vormde Kerk, om terug te gaan tot de gereformeerde kerkeraad zijn on- vormde KERK, o terug te gaan tot deze catechismusvragen, die precies weergeven waar het om gaat. „Wij hebben het er beide moeilijk mee om dat waar te maken. Laat ook de gereformeerde kerkeraad haar on macht maar belijden, maar daar moet toch ons uitgangspunt zijn". Ds. Wouters vreesde, dat in de ge meenschappelijke kerkdiensten te ge makkelijk de gedachte van het open avondmaal zou worden ingedragen, wat hij ook al ln het gereformeerde kerkelijke leven zag dreigen. Maar voor een open gemeenschap pelijk avondmaal bleek de synode niet te voelen. Deze gedachte, die daags tevoren feitelijk door prof. dr. G. P. Hartvelt verdedigd was (hij vond, dat de gereformeerden niet dwingend mogen treden in de eigen verantwoordelijkheid van de andere kerk), werd verworpen met 49 tegen 11 stemmen. Toen kwam dr. F. L. Bos uit Vlaar- dingen met een nieuw amendement, waardoor de „staart van ds. Wouters" zou verdwijnen. Volgens ds. P. Heinen uit Utrecht kwam dit nog op hetzelfde neer. Hij verweet de synode, dat zij de zaak frustreerde en bevorderde dat het hele uitsprakenpakket niet serieus zou worden genomen. De gemeenten zijn (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Hier volgt de tekst van de belangrijkste uit spraken, die de gereformeerde synode deze week heeft gedaan, met betrekking tot de mogelijkheden voor plaatselijke gemeen ten om gemeenschap te oefenen met andere kerken. De synode overweegt, dat de kerken op grond van de Heilige schrift geroepen zijn de eenheid te zoeken met allen die van Christus zijn, het geen ook door vorige synoden duidelijk werd uitgesproken. De synode oordeelt dat aan de plaatselijke kerken ruimte moet ge geven worden de eenheid met plaatselijke kerken van andere formatie te zoeken met dien verstande, dat deze eenheid ook waarlijk een een heid in Christus moet zijn. Daarom besluit de synode: le. Er bij de kerken op aan te dringen de groei naar de eenheid met andere kerken ter plaatse te bevorderen en in goede orde te doen verlopen onder begeleiding van een door de classis daartoe be noemd deputaatschap en in overeenstemming met de hierna vol gende richtlijnen; 2e. Als algemene richtlijn te stellen dat tot het houden van gemeen schappelijke kerkdiensten waarin ook de sacramenten bediend mogen worden, op zulk een wijze kan worden overgegaan dat a. de gemeente als gemeente in de gemeenschap en samenwerking met de andere kerk betrokken is en blijft en de innerlijke een heid van de eigen gemeente niet door het samengaan met de andere kerk verbroken zal worden; b. er, mede naar het oordeel van de classis, voldoende overeenstem ming met de andere kerk is verkregen ten aanzien van het geloof ln Jezus Christus, onze gekruisigde en opgestane Heer zoals Hij, in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift door de kerk van alle eeuwen en in onze belijdenisgeschriften wordt beleden; c. er voldoende overeenstemming bestaat met betrekking tot het uit oefenen van het opzicht en de tucht in de gemeente van Christus, zoals dat in schrift en belijdenis met name rondom het gebruik van de sacramenten wordt gevraagd. De formulering van besluit 2b is nog niet definitief. (Van een onzer verslaggeefsters) GENÈVE Van Noorse, Duit se en Engelse zijde is men in Biafra bezig aan verschillende landbouwprogramma's. Twee Noren en twee Schotten, die zijn uitgezonden door de Noorse kerken, adviseren op het ogen blik de Biafraanse bevolking zo veel mogelijk produkten te ver bouwen die koolhydraten ople veren. Aan koolhydraten is het grootste gebrek. Cassave wortels levéren de grootste opbrengst in calorieën en gewicht. Hoewel er een jaar voor nodig is wlillen de wortels volgroeid zijn be staat tóch' de mogelijkheid op hetzelf de stuk land tegelijk andere gewas sen te verbouwen. Edward Nordrun, een Noors des kundige, heeft inmiddels een me thode ontwikkeld om de cassave 20 te koken, dat ze meer verteerbaar ls, terwijl in pamfletten en kookboekjes recepten voor de bereiding onder de bevolking is verspreid. Behalve cassave verbouwt mén mais, aardnoten, rijst en bonen, alle produkten die bij de bevolking be kend zijn. Het afgelopen jaar heeft Noorwe|?2n vier ton voedsel gele verd. Dit jaar is er viermaal zoveel nodig. Verder zijn er 35.000 gereedschap pen geïmporteerd, evenals verdel gingsmiddelen voor insecten. BARCELONA Sinds het begin van het tweede Vaticaanse concilie nu zes jaar geleden zijn in Spanje bijna duizend priesters en religieuzen uitgetreden. Dit is dinsdag meege deeld door het monarchistische blad La Vanguardia Espanola in Barcelo na. Het blad ontleent dit cijfer aan of ficiële statistieken van het Spaanse episcopaat en het Vaticaan, die het aantal uitgetreden Spaanse priesters op respectievelijk 325 en 400 schat ten. Hierbij telt het blad dan nog de 400 religieuzen (van het totaal van 17.000) die het kloosterleven in de afgelopen, zes jaar hebben verlaten. Verder zijn nog een aantal priesters en religieuzen zonder toestemming uit de orden getreden. Spanje komt, aldus het blad, met een aantal van 1000 uittredingen op de wereldranglijst op de derde plaats, na Brazilië en Portugal. Het aantal priesterwijdingen is tussen 1964 en 1968 met 25 procent gedaald van 668 naar 501.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2