Ook avondmaal en doop in
gezamenlijke diensten
Kerk moet economisch van
staat onafhankelijk zijn
Paus acht discussie over
celibaat ongewenst
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze...
Puzzelhoek
Gereformeerde synode geeft toestemming
Meer samenwerking, maar niet forceren
Organisatie van Spaanse bisschoppen:
Protestantse inbreng
op het concilie
Radiowedstrijd voor
koren en korpsen
Meer subsidie bij
voorlichting
over huwelijk
Wereldlepra dag
op 18 januari
Londen: studie
over hulpactie
voor Biafra
Op zoek naar de
ark van Noach
BEROEPÏNGSWERK
WOENiSDAG 7 JAMJlAiRI 1970
Johannes de Doper predikte de doop der bekering. Voor het eerst
duikt in de bijbel de doop op. Tenminste dat denken velen, maar
het is toch niet helemaal juist. Theologen hebben al herhaaldelijk
duidelijk gemaakt, dat de doop helemaal niets nieuws was in de da
gen van Johannes. Heidenen die zich bij het joodse geloof aansloten
werden al jarenlang eerst gedoopt eer ze besneden werden.
Trouwens, ook in het Oude Testament kwam de doop voor
Daarom spreekt de brief aan de Hebreeën over "onderscheiden was
singenWe mogen daar ook lezen "allerlei dopen." In het Oudé
Testament werden niet alleen mensen gedoopt die iets te maken
hadden met de eredienst, maar ook alle voorwerpen die in de tempel
werden gebruikt.
En ineens wordt duidelijk wat Johannes met zijn doop der beke
ring bedoelt. De mensen van het volk van God keren terug tot hun
Heer. Ze laten zich dopen om-zo weer bruikbaar te worden bij de
eredienst. Eeuwenlang heeft het volk van God voor zichzelf geleefd,
maar nu moet het weer bruikbaar worden.
Israel werd in de wereld geplaatst om God aan die wereld te
openbaren. Dat heeft dit volk nooit goed begrepen. Het heeft zich
verheven gevoeld boven de heidenen, omdat God zich om hem be
kommerde. Maar God bekommerde Zich niet alleen om hem, maar
om alle volkeren, en wil zich door het volk Israel openbaren aan
alle volkeren. Christus komt voor alle volkeren.
Wc lezen vandaag Genesis4:17-26 en 5:1-5
Brieven <11# niet sijn voorzien
van naam en adres kunnen niet ln
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten
Vraag: In de oorlog woonde in
Den Haag de heer Dirk Kolman.
Acaciastraat 16. Hij schilderde, ook
antwierp hij o.a. Kolma-pannen,
schoenen, biljartballen, enz. Kan u
ook zeggen of zijn schilderijen nog
waarde hebben en of hij nog ln le
ven is?
Antwoord: Naar de laatste vraag
kan u het beste informeren bij het
bevolkingsregister. Voor zover wij
hebben kunnen nagaan, heeft zijn
schilderwerk nog geen grote be
kendheid verworven.
Vraag: Wij hopen binnenkort voor
drie jaar naar het buitenland te
gaan. Hoe kunnen we het beste boe
ken, kleding en linnengoed opslaan?
Vraag: Boeken kan u het beste
goed afstoffen en dan in een hutkof
fer op een droge plaats bewaren.
Kleding en linnengoed geven heel
wat meer moeilijkheden. U kan de
kleding motvrij laten maken en dan
in motzakken opbergen. Maar toch
verdient het aanbeveling ze van tijd
tot tijd te laten luchten. Het zelfde
geldt voor linnengoed. Als het al te
lang opgeborgen is, kan het verstik
ken. Ook verdient het aanbeveling
van tijd tot tijd de vouw te veran
deren. Het is dus raadzaam kennis
sen of familieleden om de paar
maanden het goed te laten Inspecte
ren en luchten.
Vraag: Bestaat er een christelijke
invalidenbond?
Antwoord: Een specifiek christe
lijke bond van invaliden is ons niet
bekend.
Vraag: Hoe hoog is de toren die
het bovengronds elektrisch net
draagt te Nieuw-Lekkerland? Be
doeld is die toren, die op de dijk
staat en het net over de Lek heen
spant naar Lekkerkerk. Gezegd
wordt 100 meter, zo hoog als de
Dom van Utrecht.
Antwoord: De toren die op de dijk
staat heeft een hoogte van 163 me
ter. De torens die het elektrisch net
dragen staan meer het land in en
djn 110 meter hoog.
Vraag: Ik woon in een flat op de
5de etage aan de voorkant op het
noordwesten. Het raam Is 2,65 m
ang en 1,85 m hoog, met één stuk
glas er in. Bij stormweer houden we
ons hart vast, dat de ruit zal breken,
zo erg buigt die dan door. Is breken
te voorkomen? Ik heb wel eens ge
hoord van stormlatten.
Antwoord: Op zich zelf Is het zeer
goed als het glas doorbuigt. Het is
hiermee als met een ladder of loop
plank: als die niet doorbuigen, bre
ken ze op een gegeven ogenblik. Na
tuurlijk kunnen we uit de verte niet
beoordelen of deze ruit sterk genoeg
is, maar het buigen op zichzelf be
hoeft u geen reden tot ongerustheid
te geven Stormlatten zijn ln norma
le gevallen uit den boze. Raadpleeg
de deskundige van de glasverzeke
ring.
Vraag: Ik bak zelf nogal eens een
brood of cake ln de oven van een
gasfornuis. Nu komt het voor dat de
koek of cake in het midden hoger
wordt dan bij de uiteinden. Soms is
die wel eens opengebarsten. Wat
kan de oorzaak zijn?
Antwoord: Dat het gebak in het
midden hoger rijst, wijst op een on
gelijkmatige temperatuur in de oven
of op onvoldoende roeren bij de be
reiding van het deeg. Voorts kan het
zijn dat de randen van het blik niet
voldoende zijn ingevet, zodat het
deeg aan de wanden enigszins blijft
..hangen". Bakken is een werkje dat
zeer nauw luistert en het is een
kwestie van proberen tot men de
slag te pakken heeft. Dus steeds op
letten en noteren wanneer en onder
welke omstandigheden de afwijking
zich voordoet.
3 4 5 6 7 5 9
Kruiswoord-puzzel
zonder zwart
Horizontaal. 1. uitspansel; 2. ko
raalrif-halfgod; 3. lijst-loon; wier
meisjesnaam-duikereend; 5. karak
ter-vrouw van Jacob-lidwoord; 6.
afk. van Iord-krantenjongen-insek-
tenetend zoogdier; 7. houten klep
per-onderwerp; 8. titel van Turkse
landvoogden-zuidvrucht; 9. plaats
op Ameland-heeft een dier.
Verticaal. 1. noodlottig-kippcnloop;
2. oudste bijbelvertaling-vrouw; 3.
zeehond-kosteloos; 4. middelbare
leeftijd (afk-)-plechtige gelofte-
vruchtf 5. deel van een fomuis-
pret-afk. van district; 7. zeilsteen-
water in N. Br.; 7. uitsialkast-afk.
van Dona; 8. ik ontken (Lat.)-water
ih BelgiC; 9. trechter waardoor het
gemalen graan loopt-zangstem.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL.
Hor. 1. toren, 5. bende, 10. ader,
12. Eris, 13. B.I. 14. groen, 17. et,
18. ent, 20. Ars, 21. are, 22. as, 24.
bn. 25. pats, 26. riks. 28. ra, 30. ge.
32. lat, 34. ren, 36. ree. 38. eg, 39.
winde. 41. ed. 42. demi, 44. rede,
46. enter, 47. teken.
Vert. 1. tabel, 2. Odin, 3. re, 4. erg,
6. een, 7. nr. 8. dier, 9. ester, 11.
port, 15. Ra, 16. cs. 19. taart, 21.
anker, 23. sta, 24. big, 27. slede, 29.
eens, 31. reden, 33. Agen, 34. r.i.,
35. n.d., 37. Eede, 39. wie, 40. ere,
43. ml. 45. e.k.
UTRECHT Bij Koninklijk be
sluit is mr, A. Blom (62) uit Utrecht
benoemd tot voorzitter van de Cen
trale raad van beroep. Hij volgt mr.
H. L. Hoogenhuis op. die deze functie
sinds 1956 had vervuld en gisteren
afscheid nam. Mr. Blom was reeds
ondervoorzitter van de raad.
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN De generale synode van de Gereformeerde Ker
ken heeft gisteren een aantal belangrijke besluiten genomen, waar
door de plaatselijke gemeenten beduidend meer armslag hebben
gekregen om tot gemeenschap en samenwerking met andere kerken
te komen.
De mogelijkheid tot het houden van gemeenschappelijke kerk
diensten werd aanmerkelijk verruimd.
De synode gaf toestemming tot gemeenschappelijke avondmaals
viering.
In gemeenschappelijke diensten zal voortaan ook de doop mogen
worden bediend.
Gemeenschappelijke kerkdiensten
waren al mogelijk sinds de synode
van Apeldoorn 1962, maar deze had
er uitdrukkelijk bij bepaald dat ze
slechts bij „bijzondere gelegenheden"
mochten plaats hebben en er mochten
geen sacramenten ln worden bediend.
Ook in 1966 had de grote meerder
heid van de particuliere synodes nog
bezwaar tegen gemeenschappelijke
avondmaalsviering.
Drie richtlijnen
De gemeenschappelijke diensten
zullen gebonden zijn aan drie richt
lijnen. In de eerste plaats stelde de
synode gisteren vast, dat de gemeen
te als gemeente in de gemeenschap
en de samenwerking met de andere
kerk betrokken moet rijn en blijven
en dat de innerlijke eenheid van de
eigen gemeente niet verbroken mag
worden door het samengaan met de
kerk vhn andere formatie.
Het commissierapport zegt daaro
ver dat de bedoeling van de eenheid
die gezocht wordt is, dat allen die
van Christus zijn in die eenheid op
genomen moeten worden. Daarom zal
de kerkeraad nooit een vorm van
samenwerking mogen doordrijven
en met grote wijsheid moeten om
gaan met minderheidsgroepen die te
gen bepaalde vormen van ge
meenschap of samenwerking zijn.
Naar aanleiding hiervan kwam
prof. dr. H. M. Kuitert met een
amendement waarin hij wijst op de
mogelijkheid dat de eenheid van de
gemeente ook verbroken kan worden
aan de andere kant, als er namelijk
niets gebeurt. Over dit amendement
moet nog worden beslist.
Over eenstemmin g
De tweede richtlijn zegt, dat er,
mede ook naar het oordeel van de
classis, voldoende overeenstemming
met de andere kerk moet zijn ver
kregen ten aanzien van
Wat er op die puntjes moert staan
was oorspronkelijk door de commis
sie geformuleerd als „de erkenning
van de Heilige Schritf, het Woord
Gods, als de gezaghebbende openba
ring van het Evangelie Gods in Jezus
Christus, zoals Deze in gehoorzaam
heid aan de Heilige Schrift beleden
i wordt in de belijdenisgeschriften van
de Gereformeerde Kerken."
I Maar later gaf de commissie de
i voorkeur aan een wat eenvoudiger
I formulering: „Het geloof in het
Evangelie in Jezus Christus zoals De-
ze in gehoorzaamheid aan de Heilige
Schrift in belijdenisgeschriften van
de Gereformeerde Kerken wordt be
leden".
Enkele sprekers vonden dit een
verzwakking en bleven de voorkeur
1 aan de eerste formulering geven,
vooral omdat daarin de aanvaarding
van het gezag van de Heilige Schrift
wordt gevraagd. Ook hierover moet
nog nader worden beslist.
De derde richtlijn zegt dat er vol
doende overeenstemming moet zijn
met betrekking tot de tucht in de
gemeente van Christus en de vraag
wie tot de sacramenten uitgenodigd
resp. toegelaten zullen worden. Hier
liggen nog twee amendementen.
Ds. D. N. Wouters uit Pijnacker wil
deze overeenstemming verankerd zien
in de belijdenis door een uitdrukke
lijke verwijzing naar wat de Heidel-
bergse catechismus hierover zegt in
vraag 81 en 82.
Dr. F. L. Bos uit Vlaardingen stelt
voor uit te spreken dat deze over
eenstemming met name de wil van
de samenwerkende kerken moet ora-
PROF. DR. W. D. JONKER
Kerk van Christus
vatten om van het sacrament te we
ren die door Christus zelf zou wor
den afgewezen.
Hier kwam het probleem van de
vrijzinnigen in de Hervormde Kerk
aan de orde. Verschillende synodele
den vonden een gemeenschappelijke
avondmaalsviering met een hervorm
de gemeente alleen dan mogelijk, als
drukkelijk bereid zou verklaren om
de hervormde kerkeraad zich ook
degenen die niet geloven in de ver
zoening door het offer van Christus
te weren.
Prof. dr. G. P. Harrtvelt was het
daar niet mee eens Hij vond het
willen behoren tot de gemeente en
het deelnemen aan haar samen
komsten al zo'n positieve daad dat
hij zo iemand niet van de avond
maalsviering wilde weren.
Hij ging uit van de gedachte van
de zelfexcommunicatie. Wie echt niet
in de verzoening door het bloed van
Christus gelooft, zal heus ook niet
veel neiging hebben om Zijn dood
te verkondigen.
Overigens zei hij, dat wie over de
verzoening door het bloed van
Christus niet op klassiek gerefor
meerde wijze denkt, daar nog niet op
niet-christelijke wijze over hoeft te
spreken. Hij herinnerde aan het her
vormde rapport „De tussenmuur
weggebroken".
Maar prof. Hartvelt kreeg niet veel
aanhang. In die zelfexcommunicatie
geloofde de synode niet erg. Men kan
wel aan het avondmaal willen deel
nemen bijvoorbeeld om de mede
menselijkheid te beleven, zo werd
opgemerkt Bovendien ontslaat de
zelfexcommunicatie de kerkeraad
niet van zijn verantwoordelijkheid.
De commissie vond dat in de derde
richtlijn zoals zij die had voorgesteld,
voldoende uitkomt dat er een gTens
moet zijn. De amendementen-Wou
ters en Bos willen die grens wat dui
delijker markeren.
De classis houdt in het geheel
haar regulerende functie. Het syno
debesluit spreekt van begeleiding
door classicale deputaatschappen. En-
kele synodeleden hadden daar wat
moeite mee. Zij vonden de classis
meer een struikelblok dan een hulp
op weg naar plaatselijke eenheid met
andere kerken.
Kunnen de zustergemeenten een
plaatselijke situatie waarmee ze wei
nig vertrouwd zijn, wel goed beoor
delen? Maar, zo zei prof. Hartvelt, de
classicale commissie zit daar niet om
te knibbelen maar om te kijken of de
spelregels goed gevolgd worden.
Prof. van der Woude: bijbelse visie
Identiteit
Enkele synodeleden waren wel niet
tegen besluiten, want die werden al
lemaal met algemene stemmen geno
men. Maar toch vreesden zij dat door
de mogelijkheden die nu geschapen
rijn, de Gereformeerde Kerken nog
verder uit elkaar zullen groeien en
het kerkverband mógelijk zelfs zal
verbrokkelen.
Ook het commissierapport achtte
het niet ondenkbaar dat plaatselijk
overal andere processen van samen
gaan op gang zullen komen, waar
door de Gereformeerde Kerken
blootgesteld zullen worden aan mid
delpuntvliedende krachten, die hun
identiteit gevoelig kunnen raken.
Maar het rapport maakt on
derscheid tussen de identiteit van de
kerk van Christus en een specifiek
gereformeerde identiteit. Om die
eerste ging het de mannen van
Afscheiding en Doleantie. Die laatste
kwam erbij, mede door sociologische
en psychologische factoren. De eerste
mag nooit worden prijsgegeven, maar
ter wille van de kerk van Christus
zullen we zo nodig onze eigen histo
risch geworden identiteit op het spel
moeten zetten, aldus de rapporteur
van de commissie, prof. dr. W. D.
Jonker.
Hij zei, in de toekomst zullen we
wel zien, dat klinkt niet zeker, maar
wij hebben geen andere zekerheid
dan het geloof dat God Zijn kerk zal
bewaren.
De synode gaf verder nog toestem
ming voor gemeenschappelijke
avondmaalsviering in ziekenhuizen,
bejaardentehuizen e.d.
Over het mogelijk maken van
kanselruil waren de meningen ver
deeld. De commissie was er voor,
maar dr. Bos en prof. Hartvelt
vreesden dat die mogelijkheid door
onwillige kerkeraden dankbaar zou
kunnen worden aangegrepen om de
roeping tot eenheid te frustreren.
Alleen als broederlijke hulpverlening
in acute noodgevallen, bijvoorbeeld
ziekte, vond dr. Bos.
De synode voelde ten slotte niet
voor de mogelijkheid van een dubbel
kerklidmaatschap.
NOORDWIJKERHOUT
Het ziet ernaar uit, dat de pro
testanten op het pastoraal con
cilie steeds meer gebruik gaan
maken van hun recht op in
spraak. Nadat maandag prof. dr.
A. J. Bronkhorst zijn teleurstel
ling over de rooms-katholieke
uitleg van het kloosterleven had
geuit, was gisteren prof. dr. C.
van der Woude aan de beurt.
Gaan de protestanten zich meer en
meer verantwoordelijk voelen voor
de Rooms - Katholieke Kerk, waarop
de rooms - katholieke theoloog prof.
dr. Fiolet onlangs heeft aangedron
gen? Het lijkt erop.
Maar het is zeker geen kritiekloze
belangstelling, die zowel prof. Bronk
horst (hervormd) als prof. Van der
Woude (gereformeerd) aan de dag
hbeben gelegd.
Inspiratie
Op het pastoraal concilie zei prof.
Van der Woude namens enkele leden
van de oecumenische commissie, dat
in het ontwerp - rapport „Naar een
vruchtbaar en vernieuwd functione
ren van de ambtsbediening" de inspi
ratie door de bijbelse visie pijnlijk
werd gemist.
„De kerk is niet alleen een aanslui
ting van mensen rond het Evangelie
van Christus, maar een schepping
van Christus zelf, waardoor ze zich
onderscheidt van andere menselijke
gemeenschappen."
De rooms - katholieke theoloog dr.
P. A. Willems, die het ontwerp -
rapport verdedigde, erkende dit be
zwaar, maar stelde toch met nadruk
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Welke omroep an
ders dan de NCRV, helemaal gespe
cialiseerd in competities, zal een ra
diocompetitie voor koren en korpsen
uitschrijven? Morgenavond valt het
startschot en dan bijten Alblasser-
dam en Alphen aan de Rijn de spits
af.
De NCRV organiseerde deze
wedstrijd samen met de Kon. Bond
van Chr. Zang- en Oratoriumvereni
gingen en de Ned. Federatie van
Chr. Muziekbonden.
Morgenavond (6 uur Hilversum II)
treden op Alblasserdams christelijk
gemengd koor „Egberts Vocaal En
semble" onder leiding van Tony Jaa-
mis-Rebel en de Muziekvereniging
„Arti et Religioni" uit Alphen aan de
Rijn.
Het koor zingt vijf geestelijke liede
ren en het korps speelt onder di
rectie van de heer W. van Duyn
twee composities.
MADRID De naar men
zegt best georganiseerde
rooms-katholieke organisatie in
Spanje heeft na een negendaagse
conferentie een voorstel gedaan,
dat tot doel heeft de traditionele
greep van de staat op de kerk
losser te maken. Dit voorstel
houdt in, dat parochianen hun
kerken steunen met vrijwillige
bijdragen en dat priesters voor
een deel van hun tijd betrekkin
gen zullen aanvaarden, zodat zij
niet afhankelijk blijven van sub
sidies van de regering.
De conferentie, waaraan 82 bis
schoppen en kardinalen hebben deel
genomen. streeft naar deze econo
mische onafhankelijkheid voor de
kerkelijke programma's van sociale
actie. Hierin zijn verdisconteerd de
acties voor een nieuwe arbeidswet
om vakverenigingen autonoom te
maken, die in de plaats moeten ko
men van organen, die door de rege
ring worden gecontroleerd.
Loondienst
De priesters hebben echter tot nu
toe niet gereageerd op de aansporing
van de bisschoppen in gedeeltelijke
loondienst te gaan en ook de parochi
anen zullen in verband met de ver
wachte stijging van de kosten van
levensonderhoud in de komende
maanden wel niets van zich laten
horen.
De gemiddelde subsidie voor een
Spaanse priester krachtens het con
cordaat bedraagt 180 per maand.
Inclusief de studiebeurzen bedraagt
het maandelijks inkomen van sommi
ge priesters naar schatting ongeveer
300 per maand. Het gemiddelde na
tionale inkomen is ruim 600 per
maand.
De regering Franco wordt geacht
per jaar ongeveer 400 miljoen gulden
uit te geven aan subsidie voor de
Rooms-Katholieke Kerk in Spanje.
Het is de bedoeling, dat het tijdstip
van het voorstel samenvalt met de
onderhandelingen over vernieuwing
van het zestien jaar oude concordaat
tussen de regering Franco en het Va-
ticaan. Gemeld wordt, dat geheime
besprekingen over een nieuwe over
eenkomst reeds aan de gang zijn.
Krachtens het huidige concordaat
kunnen priesters ingevolge de wet
niet voor de burgelijko rechter wor
den gedaagd maar toch zijn opstan
dige Baskische priesters onlangs ge
arresteerd. Ook de onschendbaarheid
van de gebouwen van de kerk is ge
garandeerd alsmede vrijdom van be
lastingen.
Het moeilijkste punt bij het opstel
len van een nieuw concordaat is het
unieke recht van Franco op het
laatste woord bij de benoeming van
bisschoppen. Gemeld wordt, dat het
Vaticaan en de Spaanse bisschoppen
conferentie daar een eind aan willen
NOORDWIJKERHOUT
Gisteravond is de spanning op
het pastoraal concilie gestegen
toen de celibaatskwestie werd
ingeleid, evenals het voorstel de
ambten open te stellen voor de
vrouw. Kardinaal Alfrink waar
schuwde voor een besluit, dat'
tegen de traditie van de wereld
kerk zou ingaan. Inmiddels is
bekendgemaakt, dat de paus de
kardinaal en middels hem de
bisschoppen heeft laten weten,
dat hij een discussie over de celi-
baatsplicht ongewenst acht, laat
staan, dat er maatregelen zouden
worden getroffen, die de celi-
baatswet aantasten.
Kardinaal Alfrink had in zijn ope
ningsrede zondagavond geen mede
deling gedaan van de pauselijke bood
schap.
De bisschoppen verklaarden giste
ren, dat theologisch het rapport over
de ambten niet in overeenstemming is
met het Vaticaans concilie. Zij vinden
de gepresenteerde geloofsvisie op de
ambten onvolledig.
Schillebeeckx
Prof. dr. E. Schil lebeeckv ontken
de dit echter: „De theologie van het
ambt staat in de sandalen van de
vroeg-christelijke kerk en niet in de
kinderschoenen." Over de vrouw in
het ambt zei hij het volgende: „Er voorlichtingswerk over huwelijk, op
voeding, gezin en sexualiteit voor
zover dit door organisaties, scholen,
kerken wordt gedaan, voor veertig
procent gaan subsidiëren, indien dit
werk geschiedt in samenwerking met
bureaus voor levens- en gezinsvragen.
Laatstgenoemde bureaus krijgen al
subsidie tot dit percentage. Wordt de
voorlichting gegeven via een nog
breder spectrum, dus door alle daar
voor'in aanmerking komende instan
ties gezamenlijk, dan kan zelfs op
60 procent subsidie aanspraak ge
maakt worden, een soort premie der
halve op een zo breed mogelijke
samenwerking.
De huidige hulpverlening in dit op
zicht functioneert nog onvoldoende.
Uitbreiding, meer coördinatie en
bredere samenwerking is nodig om
het beste te kunnen werken. Vandaar
de „aanmoedigingspremie" van CRM,
die met ingang van dit jaar van
kracht is geworden.
zijn in de geschiedenis drie soorten
argumenten gebruikt tegen de pries
terwijding van de vrouw, respectieve
lijk ontleend aan de bijbel, de tradi
tie en het natuurrecht."
De bijbelse argumentatie vindt ook
de kardinaal niet steekhoudend en de
traditie en het natuurrecht zijn dui
delijk cultuurhistorisch bepaald. Een
theologische fundering van deze dis
criminatie van de vrouw is dus niet
te geven."
De kardinaal ging hier echter te
genin door op te merken, dat het niet
toevallig kan zijn, dat de kerk twin
tig eeuwen lang het priesterambt aan
de man heeft voorbehouden. Er moet
toch een reden voor zijn geweest, dat
de vroeg-christelijke kerk geen pries
teressen wilde, zoals de niet-christe-
nen kenden."
Ook mevrouw T. GovaartHalkes,
die een boek heeft geschreven over de
rooms-katholieke vrouw in het ambt,
mengde zich in de discussie. Zij vond
het vreemd, dat een pastoraal werk
ster de communie niet aan zieken mag
bedienen. „De kerkelijke dienst van
de vrouw moet herkenbaar zijn, dus
ambtelijk."
DEN HAAG De overheid zal
AMSTERDAM Voor de tweede
maal wordt in Nederland een We-
J reldlepradag gehouden, namelijk op
I 18 januari. Er gebeurt die dag weinig
spectaculairs. Geen opzienbarende
aktie. geen speciale collecte, geen
grote bijeenkomst. Maar de Neder-
landsp stichting voor leprabestrijding
hoopt wel. dat op voor en na die dag
vele Nederlanders met wat geld wil-
'en meehelpen aan de bestrijding van
de lepra, waaraan altiid nog een vijf
tien miljoen mensen lijden.
De Wereld!epradag. een initiatief
van de Franse advocaat Raoul Folle-
reau. wordt in meer dan 150 landen
gehouden. In sommige al gedurende
pen reeks van jaren. De bedoeling is
de aandacht te bepalen bij de bestrij
ding van de lepra. Uiteraard wil men
daarbij de Nederlandse bevolking
ook vragen een financiële bijdrage te
Prof. dr. C. v. d. Woude
dat dit de menselijke vrijheid niet
wegneemt. Zonder vrijheid bestaat er
geen echt menselijke daad.
De rooms - katholieke theoloog
prof. dr. E. Schillebeeckx zei de op
merking van protestantse zijde over
het onbijbels karakter van het ont
werp - rapport niet te kunnen begrij
pen. Zonder steeds bijbelteksten te
citeren, aldus prof. Schillebeeckx, is
het ontwerp - rapport duidelijk bij
bels geïnspireerd en sluit bovendien
in zekere zin aan op de scholastieke
traditie in de Rooms - Katholieke
Kerk.
Kardinaal Alfrink vroeg zich als
bijbel - exegeet af, of de dingen
waarover het in het rapport gaat, in
de Schrift wel zo duidelijk staan als
de moderne theologen stellen.
LONDEN De Britse regering
heeft toegezegd een onderzoek in te
stellen naar de mogelijkheden voor
nieuwe internationale hulpacties voor
Biafra, als partijen in de burgeroor
log het niet eens worden over een
luchtbrug overdag.
Minister Stewart van buitenlandse
zaken verklaarde dit nadat de
conservatieve ex-premier Doug-
las-Home er op had aangedrongen
acties tegen de honger te ondernemen.
Stewart hield echter vol, dat geen
enkel plan om voedsel en medicijnen
per helikopter, parachute of door het
gewoon afwerpen uit een vliegtuig
het effect van een luchtbrug overdag
kan evenaren.
Douglas-Home stelde, dat het
voedselprobleem „morgen uit de we
reld kan worden geholpen" als de
Biafraanse leider Oejoekwoe zou
instemmen met een luchtbrug op de
Biafraanse vliegstrip van Oeli
LOS ANGELES In 1971 zal een
expeditie op de berg Ararat in Tur
kije trachten de ark van Noach te
vinden in een bevroren meer op een
hoogte van 4265 meter.
Naar de president van Research
foundation inc. in Los Angeles, Ralph
Crawford, gisteren bekendmaakte is
voor de expeditie een bedrag van een
miljoen dollar beschikbaar.
Men zal pogen een stuk gletsjer
van 150 bij 33 meter te ontdooien
waarin zich stukken hout bevinden
die mogelijk resten zijn van het Bij
belse vaartuig.
Volgens Crawford heeft de Franse
onderzoeker Navarra, vorig jaar in
het gebied met de hand bewerkte
stukken hout gevonden, die- naar is
gebleken 4000 tot 5000 jaar oud
zijn. Het is bovendien eikenhout, een
boomsoort die in een straal van hon
derden kilometers van de Ararat niet
voorkomt.
Luchtvaar tpi oni er
Koppen overleden
DEN HAAG De luchtvaartpio
nier G. A. Koppen Is naar eerst
thans Is bekendgemaakt op 79-ja-
rige leeftijd op nieuwjaarsdag in Den
Haag overleden. Zijn stoffelijk
overschot is inmiddels gecremeerd.
De heer Koppen maakte vooral
naam als vlieger van de Postduif, die
in 1927 de eerste vlucht naar Batavia
maakte.
Van 1928 tot 1934 was hij chef
vliegdienst van de toenmalige
KNILM in Batavia en in 1935 maakte
hij deel uit van de Nieuw Guinea-ex-
peditie.
Van 1945 tot zijn pensionering in
1948 was hij commandant van de
vliegschool op Soesterberg.
Nadat hij was bevorderd tot luite
nant-kolonel uerliet hij de militaire
dienst en werd leraar aan de MTS in
Haarlem.
De heer Koppen was ridder in de
orde van Oranje Nassau met de
zwaarden.
liet weer in Europa
N.D. HERV. KERK
Beroepen te Dinteloord: H. A. van
VJ| JÊL Bi _ISlooten te Nijkerk.
maken en de macht geheel in handen I storten op het gironummer van de j Bedankt voor Tholen: G. Westland
van de paus willen leggen. stichting: 50500. I te Wieren (O.).
weer
min. temp.
gisteren
neerslag
Amsterdam
mist
-3
6
Brussel
geh. bew.
-0
3
Frankfort
sneeuw
-4
1
Genève
geh. bew.
-8
0
Innsbruck
geh. bew.
18
0.2
Kopenhagen
sneeuw
-2
1
Locamo
onbew.
-10
0
Londen
onbew.
-5
0
Luxemburp
zw. bew.
-4
0.3
Madrid
regen
5
1
Majorca
licht bew.
5
0
Mtinchen
onbew.
-10
0
Nice
onbew.
5
0
Parijs
onbew.
-6
0.2
Rome
geh. bew
12
12
Wenen
geh bew.
-5
0
Zürich
geh. bew.
-5
0