Bestaansrecht religieuzen door hen niet bewezen TOENADERING IN RUSLAND Kerken gaven royaal voor hulp in Afrika Telegram aan Felici Derde deel Bulgaren rekent zieli tot kerk Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze... Kerkbezoek in VS achteruit Zevenhonderd anglicaanse kerken dicht Uw Kunstgebit Ruim 180 kampen van gereformeerd jeugdwerk Bidden Conservatief BEROEPINGSWERK DINSDAG 6 JANUARI 1970 Het Woord Gods kwam tot Johannes, de zoon van Zacharias, in de woestijn, vertelt de evangelist Lucas, het merkwaardige van deze mededeling is, dat hij helemaal niet laat zien, hoe Johannes op die boodschap regaeert. Of hij bevreesd was, of heel erg blij: of hij er erg door onder de indruk kwam, of heel opgewonden werd. Niets van dat alles. Het volgende wat Lucas weet te vertellen is: "En hij kwam in de gehele Jordaanstreek en predikte de doop der bekering tot vergeving van zonden, gelijk geschreven staat in het boek der woorden van de profeet Jesaja." Maar dat is juist het belangrijke. Als het Woord Gods tot een profeet komtis het niet belangrijk hoe die profeet er op reageert, maar wat hij ermee doet. En dat geldt nog altijd Het Woord Gods komt tot mensen om doorgegeven te worden. Het Woord Gods bracht Johannes de Doper vanuit de woestijn in de hele Jordaanstreek. Zo moet het Woord Gods ons uit de woestijn van ons leven, de eenzaamheid, brengen midden onder de mensen. Gods Woord komt tot ons om doorgege ven te worden. Heel veel mensen menen, dat als het Woord Gods op welke manier dan ook tot hen komt, dat hun 'heil betekent. Maar dat is niet hele maal juist. Als hetWoord^Gods tot hen komt, betekent dit het. heil voor de wereld waarin zij leven. Het Woord Gods komt tot ons om door ons heen te gaan naar andere mensen. God spreekt tot ons, opdat wij over Hem tot anderen zullen spreken. Weiezen vandaag: Genesis 4:1-16 (Van onze kerkredactie NOORDWIJKERHOUT Het debat over ,.de religieuzen'" op het pastoraal concilie van de Rooms Katholieke Kerk is gisteren een uiterst teleurstellende en zelfs frustrerende affaire geworden. De aanwezige religieuzen hebben de protestanten niet duidelijk kunnen maken waarom er nog steeds kloosters en ordes zijn. En het is de vraag of ze het veel eigen mensen duidelijk hebben kunnen maken. Ze konden het zichzelf niet eens duidelijk maken. Dat bleek toen de jonge broeder J. Coolen aan het woord was. Letterlijk zei hij: „Mensen die streven naar een betere wereld blijven er altijd wel en het is niet van belang of dit binnen een kloosterorde gebeurt." Maar niemand vroeg hem waarom hij dan tot een kloosterorde toegetreden was, want dat zag hij kennelijk als hoofddoel van zijn leven. Wat de protestant vooral opviel was de puur humanistische wijze waarop over de levenstaak van de religieuzen gesproken werd. Hij is opgegroeid bij de gedachte dat de religieuzen zich uit de wereld terug wilden trekken. En op zijn catechisa- Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden ingesloten. Vraag: Wat is de koopkracht van een Romeinse sestertie, in vergelij king met hedendaags geld? Antwoord: Deze vraag is niet te beantwoorden omdat in het Ro meinse Rijk in de loop der tijden de welvaart steeg en de waarde van het geld daalde. Was op een ge geven moment het dagloon van een ongeschoolde een sestertie per dag, later werd het vier of vijf, zonder dat hij er vier of vijf maal zo veel voor kon kopen. Bovendien is er een groot verschil tussen een ongeschoolde in de Ro meinse tijd, die zijn naam niet eens kon schrijven, en een ongeschoolde van nu. Er waren toen allerlei goede ren in omloop, die thans niet meer worden gebruikt, en wij gebruiken veel. dat in die tijd onbekend was. Ook had een misoogst toen veel gro tere gevolgen voor de graanprijs dan nu, omdat men nu overal in de wereld graan kan kopen. Er komt nog bij dat de mensen in die tijd veel meer produceerden voor eigen gebruik dan nu, zodat de koopkracht van het geld van min der invloed was. Vraag: Wat is de taak van de bewindvoerder voor iemand, die in een psychiatrische inrichting wordt verpleegd? Antwoord: De inkomsten van de verpleegde dienen om zijn lot te ver zachten en zijn genezing te bevor deren. De bewindvoerder moet zor gen dat het vermogen zo spoedig mogelijk wordt geïnventariseerd. Binnen 8 weken doet hij de kanton rechter van de woonplaats van de patiënt schriftelijk opgave van ge rede gelden, effecten aan toonder, spaargelden. Binnen acht maanden levert hij een boedelbeschrijving bij het Kantongerecht in. Daar kan men hem ook wel raad geven. De deugdelijkheid moet hij onder ede bevestigen. Vraag: Negentien jaar geleden werd ik door een motorrijder aange reden. De man had 100 pet. schuld en werd tot een voorwaardelijke ge vangenisstraf en een geringe geld boete veroordeeld. Een W.A.-verze kering was er toen nog niet. Vol gens de rechter kon ik een civiele procedure instellen en smartegeld eisen. Maar ik had geen geld voor een proces (groot gezin) en de ver dachte had evenmin geld. De ver dachte stond vrij onverschillig tegen over het gebeurde en was beslist niet geneigd tot een geldelijke tege moetkoming. Thans heeft de ver dachte veel geld, maar ik heb al die tijd veel hinder en pijn ondervon den. Wat kan ik thans ondernemen? Antwoord: De zaak is niet ver jaard. U kan hem met behulp van een advocaat voor een flinke schade vergoeding aanspreken. Zo nodig waagt u een bewijs van onvermo gen. Vraag: Hoe krijgt men oude carbo- Iineum met teer van een bakstenen muur? Antwoord: Dit zal niet meevallen, daar de stoffen diep in de poreuze baksteen zijn doorgedrongen. Het beste is de vlekken ruim en telkens weer met tetra te behandelen, zodat deze slof goed diep in de steen kan doordringen. Helpt dit na veel ge duld niet, dan kan u het beste de stenen met een steenkleurige pap insmeren. Mooi is dit over het al gemeen niet, maar het is beter dan die teerkleur. Ook kan u het nog eens met verdund zoutzuur probe ren. Probeer met beide middelen eerst eens een hoekje want het is niet gemakkelijk. Twaalf miljoen dollar voor ontheemden (Van onze kerkredactie) NAIROBI Het „Oecume nisch noodprogramma voor Afri ka" is een succes geworden. Tien miljoen dollar was het streef cijfer. Twaalf miljoen dollar is er bijeengebracht. In februari 1965 richtte het uitvoe rend comité van de Wereldraad van Kerken een oproep tot alle lidkerken. Gevraagd werd om binnen vijf jaar tien miljoen dollar bijeen te brengen ter leniging van de vluchtelingen- nood en andere problemen in Afrika. Het secretariaat-generaal van de pan-Afrikaanse kerkenconferentie in Nairobi heeft nu de voorlopige balans opgemaakt. Driekwart van de giften was bestemd voor een bepaald doel. Over de rest konden de organisatoren (de leiding van het noodprogramma was in handen van de Amerikaanse negerpredikant dr. Clinton Marsh) vrij beschikken. Er waren in totaal 99 projecten in 29 Afrikaanse landen. Toen dit vijfjarenplan startte, heeft waarschijnlijk niemand gedacht, dat het leeuwendeel van de gelden (2,6 miljoen dollar) zou worden besteed aan de slachtoffers van de oorlog in Nigeria/Biafra. De gedachten gingen destijds voor al uit naar vluchtelingen uit Kongo, Angola, Mozambique. Zuid-Afrika en Soedan. Daarnaast zijn ook verschillende ontwikkelingsprojecten mogelijk ge worden. Ziekenhuizen, scholen, stu- Kruiswoord-puzzel Horizontaal. I. hoog bouwwerk. 5. troep, 10. bloedhuis. 12. Myth, fi guur. 13. bouwkundig ingenieur, 14. kleur. 17. voegwoord (fr.), 18. loot, 20, plaatsje in Frankrijk, 21. vlakte maat, 22. overblijfsel bij verbran ding. 24. banknoot (afk.), 25. klap, 26. Nederl. munt (spreekt.), 28, rondhout, 30. pers. voornaamw. 32. dunne stok. 34. kippenloop, 36. bui tenhaven. 38. landbouwwerktuig, 39. dommekracht. 41. editie (afk.), 42. lichte herenoverjas. 44. verstand, 46. eenjarig kalf, 47. sein. Verticaal. 1. lijst, 2. Myth, figuur, 3. .muzieknoot, 4. bar, 6. lidwoord, 7. nummer (afk.), 8. beest, 9. organi sche verbinding. 11. wijnsoort, 15. Zonnegod, 16. boom. 19. gebak, 21. wijnmaat, 23. gebod, 24. jong var ken, 27. ar. 29. eenmaal. 31. oor zaak. 33. plaats in Frankrijk. 34. rechten inbegrepen (afk.), 35. na dato (afk.). 37. plaats in Zeeland, 39. vragend voornaamw. 40. eer, 43. mount (afk.), 45. maanstand. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. h, 2. vee. 3. Recst. 4. Emmen. 5. borstel, 6. notie. 7. leest. 8. Ide. 9, e.. HEEMSTEDE denten- en jeugdhuizen zijn ge- bouwd. Agrarische vakmensen en jeugdleiders werden opgeleid. Ook I werd veel aandacht besteed aan de 5 fataal-snelle groei van de slums bij j de steden. (Van onze kerkredactie) NOORDWIJKERHOUT Het pas toraal concilie heeft het niet ge nomen dat de pauselijke afgezant in Nederland, Felici, niet aanwezig is. Het heeft hem een telegram gezonden waarin, in niet mis te verstane woor den in het Nederlands hem gezegd wordt dat het concilie zijn afwezig heid betreurt. Felici heeft enkele vorige zittingen wel bijgewoond. Daar is toen het ver zet tegen het beleid van de huidige paus niet onder stoelen of banken gestoken. Felici zag daarin een soort heiligschennis. Oorspronkelijk werd het concilie gevraagd hem een telegram te zen den waarin betreurd werd dat hij niet gekomen was en waarin alsnog werd aangedrongen op zijn komst. Tegen die laatste gedachte werd ver zet aangetekend. Het concilie bleek wel bereid te betreuren dat hij er niet was; veel afgevaardigden waren echter niet genegen hem nog weer eens uit te nodigen. (Van onze kerkredactie) NEW YORK Het kerkbezoek blijft ook in de Verenigde Staten achteruit gaan. In 1969 ging op een „gewone" zondag 42 procent van de volwassen Amerikanen naar de kerk. In 1958 was dat nog 49 procent. In dezelfde periode is het kerkbe zoek van de roomskatholieken ge daald van 74 naar 63 procent. De eerste gepubliceerde ledensta tistieken over 1969 spreken ook van beduidende achteruitgang. De metho disten (na de zuidelijke baptisten de grootste kerk van het land) verloren ruim 200.000 leden. Zij hebben er nu nog 10.8 miljoen. De Christelijke Kerk („Discipelen van Christus") ver loor in 1969 148.000 leden. ties heeft hij geleerd dat dat bijbels gezien onjuist is. In de wereld Maar de huidige religieuzen willen zich helemaal niet uit de wereld te rugtrekken. Ze zijn in hun kloosters gaan zitten om juist midden in de wereld te kunnen staan, als we ten minste afgaan op de persoonlijke ge tuigenissen van een aantal monniken en nonnen. Volgens zuster Edith zijn we „alle maal op weg om leven te geven aan de medemensen". De jonge broeder Hans Waegemakers zei: „Voor mij gaat het er alleen om een vrije maatschappij te verwezenlijken". Zuster Maria Adriaanse, hip in een zwarte minijurk, klaagde dat haar orde niets gedaan had om de jonge ren die door de politie van de Dam verdreven werden een plaats te bie den voor hun gesprekken. Deze getuigenissen werden vooral in de ochtendbijeenkomst gegeven, toen gesproken werd over de toe komst van de religieuzen. Ik ver wachtte dat er wel andere geluiden zouden klinken, als er gesproken werd over de contemplatie, zoals in rooms-katholieke kring meditatie, ge bed en dergelijk genoemd worden. Maar de geluiden veranderden niet. Contemplatie Zuster Pia Bal, nog altijd in een ouderwetse pij, (in dat opzicht mis schien een soort „laatste der Mohika nen") klaagde dat de kerkelijke wet geving haar contemplatieve orde zo weinig toestaat om actief werkzaam te zijn. „Onze voornaamste dienst is", zei zij, „om religieus tijdgevoelig te zijn en te communiceren met het lief en leed van de wereld". J. van der Meulen klaagde dat het rapport te veel uitging van de ordes en niet van de „nood van de wereld". Dat, meende hij, had het beginpunt moeten zijn. Een studentenpastoor, J. Zuidberg, klaagde dat er geen „mo dellen van spiritualiteit" zijn. Als protestant dacht ik altijd dat juist de contemplatieve ordes dergelijke mo dellen wilden bieden, maar ze schij nen al lang niet meer zo te func tioneren. Er klonken wel enkele andere stemmen. Zo waarschuwde de jezu- iet, pater H. van der Meer, dat het christendom „geen groots programma van wereldverbetering is, maar een volgen van een Persoon". De be- drijfsaalmoezenier uit Rotterdam, Chr. L. M. Hoogeweegen, zei dat er in de gewone parochie zichtbare mo dellen moeten zijn van groepen waarin het persoonlijk gebed inder daad blijkt. Geen meerwaarde Maar hij maakte niet duidelijk waarom dat nu juist gedaan moet worden door religieuzen. Uit het de bat werd niet duidelijk wat precies het onderscheid is tussen religieuzen en gewone kerkleden. Vroeger had den de eersten een bepaalde meer waarde in heiligheid en genade. Maar zo sprak niemand er meer over. Mevrouw M. H. M. van Mark-Veerkamp trachtte aan het be gin van de vergadering de religieuzen uit hun tent te lokken met de opmer king dat zij de gewone kerkleden moeten helpen om de weg tot God te vinden. Maar het antwoord van zuster Pia Bal luidde: „Wij verwach ten dat anderen ons helpen." „Hoe verschillen religieuzen van gewone christenen?" vroeg pater J. Kampschreur, maar niemand gaf hem antwoord. Vernietigend was boven dien de kritiek op de ordes van pater B. van Leeuwen, die zei niet te kun nen geloven dat de ordes in staat zijn een stoot tot werkelijke vernieuwing te geven. En zuster Elisabeth van Gilst, lid van de studiecommissie, gaf mis schien het meest vernietigende com mentaar als religieuze op het kloosterwezen, zoals zich dat door de eeuwen heen geopenbaard heeft. Zij zei: „Wij als contemplatieven zitten afgesloten van de wereld. Nu komen we evenwel tot de ontdekking dat God in de wereld is. Wij moeten ons helemaal omschakelen. Daarom heb ben wij hulp nodig om iets te kunnen betekenen voor allen." Dat ontdekte Luther 400 jaar gele den ook en hij brak met het klooster wezen. Aan het begin van het debat haakte prof. dr. A. J. Bronkhorst daar even bij aan. „De Reformatie stond kritisch ten aanzien van het kloosterleven en de menselijke werk heiligheid die het vertegenwoordigde. Wij vragen ons als protestanten te genwoordig soms af, of die afwijzing indertijd terecht is gegeven." „Met die vraag," zo vervolgde hij, „lazen we dit rapport. We hoopten op een uitdaging, een noodzaak om ons opnieuw op deze dingen te gaan be zinnen. Maar dat is het niet gewor den. We hebben alleen maar een ge voel van medelijden gekregen met de religieuzen die door de huidige don kere tunnel moeten." En na een hele morgen praten kwam de hervormde predikant ds. P. A. Elderenbosch tot de conclusie, dat het debat al even weinig had opgele verd als het rapport. Er wordt hier gesproken, zei hij, over de vraag of God in de hemel te vinden is of in de wereld. Die vraag schijnt iedereen hier bezig te houden. „Maar Israel heeft ons al geleerd dat dat helemaal het dilemma niet is. Door Israël weten we dat God in het Woord te vinden is, dat Hij spreekt. Maar de tragiek van dit debat is dat de bijbel niet aan het woord is geko men." Kennelijk was zijn protestantse taal evenzeer abracadabra voor de aanwezige rooms-katholieken als dit hele debat in wezen onbegrijpelijk was voor protestanten. De religieuzen hebben hen niet kunnen overtuigen dat Luther indertijd ongelijk had. Ds. Elderenbosch kon hen niet losscheu ren uit dit valse dilemma. Gisteren werd op het pastoraal concilie gesproken over de reli gieuzen. Op de foto: Zuster Jeanne d'Arc Lagerwerf aan het woord. LONDEN De Kerk van Engeland gaat in de komende vijftien jaar zevenhonderd ker ken buiten gebruik stellen. Kerk en staat hebben samen 3,5 miljoen gulden beschikbaar gesteld om deze kerkgebouwen geschikt te maken voor andere doeleinden. Een deel staat onder monumentenzorg. In eerste instantie zal worden ge probeerd, de kerken aan andere de nominaties ook de Rooms-Katho- lieke Kerk te verkopen. Lukt dat niet, dan denkt men aan ombouwen tot jeugdhuizen, sociale centra, cafés, theaters, musea of ook woonhuizen. Kopers moeten zich verplichten, het kerkhof als zodanig te blijven respecteren, zolang niet alle graven geruimd zijn. (Advertentie) zit de gehele dag stevig op zijn plaats 1 Thans is hel niel meer nodig, dal Uw kunst gebit bij hel spreken, eten, lachen of niezen losschiet of verschuift: Een weinig Denfofix- poeder op de gebitsplaat, en aeze onge makken bestaan voor U niet meer; Dento- fix geeft U een ongekend gevoel van zeker heid en welbehagen. Aangenaam en hygië nisch in het gebruik. Tevredenheid gegaran deerd. Verkrijgbaar in discrete, neutrale plastic flacons, prijs f. 2,60, bij apotheken en drogisterijen. AMERSFOORT Het Landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugd werk organiseert ook in 1970 weer ruim 180 kampen in binnen- en bui tenland voor jongens en meisjes van 8 tot 12 en 12 tot 16 jaar en voor jongelui boven de zestien jaar. Voor de laatsten wordt weer een groot aantal kampen gehouden in Italië, Zwitserland, Oostenrijk (onder andere een huttentocht), Denemar ken, Frankrijk, België en Duitsland. Daarnaast zijn er weer een dertigtal zeilkampen in het Friese merenge bied. Voor de jongelui van 15 tot 17 jaar worden dit jaar ook weer twee crea tieve kampen gehouden in Ommen en Driebergen. Gestimuleerd door het succes in 1969 is ook voor 1970 een kamp opgenemen, waarbij jongens van 12 tot 16 jaar met echte sterren- kijkers een sprong in het heelal kun nen doen". Dit „astrokamp" wordt in Dwingelo gehouden. Voor de jongens en meisjes van 8 tot 12 en 12 tot 16 jaar worden ook deze zomer weer ruim honderd kam pen georganiseerd, onder andere in Dwingelo, Ommen, Midsland, op Terschelling, Beekbergen, Ermelo, Oisterwijk, Nieuw-Milligen. Drieber gen. Garderen en Doornspijk. De kampgids „Wegwezen" kan worden aangevraagd bij het Lande lijk Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk, afdeling kampwerk, Ma liestraat 1, Utrecht. (Van onze kerkredactie) SOFIA Een derde deel van de bevolking van Bulgarije re kent zich tot een kerk. Bijna de helft van deze „gelovigen" neigt echter naar het atheïsme. Dit is de conclusie van de Bul gaarse academie van wetenschappen, dal een uitvoerig godsdienst-socio logisch onderzoek heeft laten ver richten. Slechts 4,8 procent van de Bugaren gaat regelmatig naar de kerk. Verder is nog eens 16,8 procent onregelmatig kerkganger. Het minst is de religiositeit onder de ambtenaren. Van hen rekent zich 13 procent tot een kerk. Onder de arbeiders is dat 24 procent. Bij de boeren deed zich een opmer kelijk verschil voor. Van de gecollec- tiveerde boeren beschouwt zich 47 procent als gelovig. Bij de boeren, die zelfstandig zijn gebleven, is dat 72 procent. Ook bij de ambachtslieden werd een dergelijk verschil vastgesteld. Zij, die zich coöperatief organiseer den, behoren voor 20 procent tot een kerk. de anderen voor 54 procent. Deze gegevens kloppen overigens niet met de cijfers, die de Bulgaarse theoloog Todor Sabef deze zomer be kend maakte in een interview met de persdienst van de Wereldraad van Kerken. Volgens hem is maar 1,7 miljoen van de 8,4 miljoen Bulgaren godsdienstloos. (Van kerkredactie) RÜSCHLIKON Voor het eerst is iets bekend geworden over het grote congres, dat de Unie van Evangelische Christe nen en Baptisten in Rusland vo rige maand in Moskou heeft ge houden. Dit is de grootste pro testantse kerk in Rusland. De Europese Baptisten Persdienst te Rüschlikon (Zwitserland) geeft een verslag van dit congres van de hand van C. Ronald Goulding, de secreta ris van de Europese Baptistenfedera tie. Deze congressen worden eens in de drie jaar gehouden. Dit keer was hel voor de eerste maaal mogelijk, dat buitenlandse gasten het congres mee maakten. Goulding was de enige gast uit het westen. Verder waren er af gevaardigden van de baptisten in Hongarije, Oost-Duitsland en Polen. Het thema van het congres was Johannes 17:11 „Dat zij één zijn". Zo als te verwachten was, werd het con gres beheerst door het probleem van de afgescheiden broeders. Zij hebben zich afgescheiden, om dat zij menen dat de unie te gedwee aan de leiband van de staat loopt. Omdat de afgescheiden baptisten vaak zonder de vereiste vergunnin gen hun kerkewerk doen, hebben zij de afgelopen jaren veel vervolging te verduren gehad. Goulding schrijft, dat het hem zeer ontroerd had, hoe telkens weer af gescheiden predikanten en gemeente leden, die onder schuldbelijdenis te rugkeerden, enthousiast op het con gres ontvangen werden. De ene spreker na de andere ver telde van ondernomen pogingen om de breuk te herstellen, niet alleen door officiële ontmoetingen met de leiders van de „Raad van Kerken" (de naam van het samenwerkingsor gaan van de afgescheiden gemeen ten), maar ook door vele bezoeken van superintendenten en predikanten aan plaatselijke gemeenten in alle delen van Rusland. Goulding schrijft: De vooruitgang is langzaam en verzoening is niet ge makkelijk. Maar een van de broe ders, die betrokken was in de ont moetingen met de leiders van de „Raad van Kerken" zei: „Wij kunnen elkaar nu tenminste weer ontmoeten, wij kunnen nu met elkaar praten bovenal: wij kunnen weer met elkaar bidden-" Het congres duurde twee dagen en had een overladen programma. Een groot deel van de trd werd besteed aan organisatorische kwesties, Er wa ren 478 afgevaardigden en een bijna gelijk aantal gasten uit alle delen van Rusland. In de meeste unies van baptisten gemeenten (zo ook in Nederland) is het de gewoonte, dat elke plaatselijkf gemeente een of meer afgevaardig den zendt naar de algemene vergade ring. In Rusland is dat niet mogelijk. Toen alle afgevaardigden, gasten en sommige leden van de Moskovische gemeente hun plaats hadden ingeno men, was eT nog nauwelijks plaats om adem te halen, schrijft Goulding. De grote gemeenten hadden een af gevaardigde gezonden, terwijl de kleineren in districten of groepen waren samengekomen om met elkaar iemand af te vaardigen. Ruim een kwart van de afgevaar digden was jonger dan veertig jaar. Ook het bestuur onderging een be langrijke verjonging. Goulding schrijft aan hel slot van zijn verslag, dat de sterke nadruk op de essentialia van conservatieve the ologie en het gezag van de Bijbel hem tijdens dit congres zeer hadden getroffen. Sabefs lijstje luidde: zes miljoen orthodox, 50.000 rooms-katholiek, 32.000 Armeens en 21.500 protestant. Daarbij kwamen dan nog 650.000 moslims en 6.00.0 joden. NED. HERV. KERK Beroepen te Alblasserdam (vac. E. M. Pannekoek - toez.): H. P. Swets te Lunteren. Aangenomen naar Assen (vac. W. C. Verstoep): H. Jagersma, eervol ontslagen pred. m. bevoegdh. v. eme ritus, leraar godsdienstonderw. "te Arnhem; het beroep v. d. prov. kerk- verg. v. Gelderland tot pred. v. bijz. werkzaamh. (scriba v. d. provinc. kerkverg. en provinc. secretaris): R. Jacobs te Eerbeek. Bedankt voor ScherpenzeelG. H v. Kooten te Delft; voor Maarn- Maarsbergen: T. Tijsma te Sexbie- rum. GEREF. KERKEN Beroepen te Drachten: D. D. Soep boer te Lutjesgast. Aangenomen naar Rotterdam-Delxs- haven: F. v. Zuthem te De Bilt (U.). GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Emeritaat aangevraagd door J. ten Hove te Mussel. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Hoogvliet: D. Hakken berg te Dordrecht; voor Rijssen (2e p.p.): Chr. v. d. Poel te Yerseke; voor Almelo: W. Hage te Krabbendijke; voor Zeist: J. van Haaren te Amers foort. VRIJE EVANG. GEM. Beroepen te Winschoten: J. G. Nie- wöhner te Apeldoorn, die bedankte voor Zwolle. „T rouwestudenten verlaten academie BEVERWIJK Na een extra lan ge kerstvakantie, die als afkoe lingsperiode moest dienen, zijn giste ren aan de Katholieke pedagogische academie in Beverwijk de lessen op de oude voet hervat. Intussen is toe gezegd dat op korte termijn de on derwijsvernieuwing aan de orde zal komen in een te stichten commissie. De sfeer op de school blijft gespan nen. Meerdere studenten, die de aca demie trouw waren gebleven, hebben thans geen vertrouwen meer in de ontwikkeling en hebben zich op an dere pedagogische scholen laten inschrijven. De Duitse fysicus prof. dr. Max Bom (87) is gisteren overleden. Hij was een van de bekendste Duitse atoomgeleerden. In 1954 kreeg hij de Nobelprijs voor de natuurwe tenschap.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2