Gezonde bevindelijkheid moet kansen krijgen Ds. Spijkerboer voorsiet autoritair regime 3dagen gratis reizen Martelingen in Dr. Bout gaat na 40 jaar met emeritaat Stichting Statenvertaling heeft nieuwe naam Japan heeft nieuwe bijbelvertaling Een woord voor vandaag Mao-schilderij Conferentie Calvinistische wijsbegeerte niet meer in het Vaticaan Bisschop Jansen nu waarnemend Uw probleem Zondag afscheid in Domkerk is het onze... BEROFpïW:^FRK Zeven jaar werk voor studenten Koud begin 1970 voor Enschedese flatbewoners Jaarkaart of 3-maandskaart65+? Dossier aan paus Dr. Swellengrebel (84) overleden bezwaren democratie ZATERDAG 3 JANUARI 1970 Jezus blijft in de tempel achter, omdat hij bezig moet zijn met de dingen Zijns Vaders. Er is een nieuw begin in zijn leven gekomen. God is zijn persoonlijke Heer voortaan, neen, zijn Vader in de he mel. En dan lezen we toch: "En hij ging met hen terug en kwam te Nazareth en was hun onderdanig." Ik schrijf "toch", alsof er hier iets bijzonders aan de hand zou zijn. Maar dat is niet waar. Het een is een gevolg van hét ander. Juist omdat de Heer van de hemel zijn Vader is geworden, is hij zijn ouders onderdanig. Zegt de wet niet: Eert uw vader en moeder. Dat is een vrucht van het eren van God. Wie God eerteert zijn vader en moeder. Wie god onderdanig is, is ook hen onderdanig. Onderdanigis in onze eeuw een woord dat niet bepaald populair is bij velen. De meeste mensen willen niet onderdanig zijn. Daarin zien zij een vernedering. De mens is immers mondig. Dat wil zeggen, hij is vrij om zelf te beslissen. Inderdaad, jezus is vrij. En hij beslist dat hij zijn ouders onderdanig zal zijn. Hij eert hen, niet omdat hij moet, maar omdat hij het zelf wil. Vrij zijn wil niet zeggen, doen wat je zelf wil, je eigen zin doordrij ven Vrij zijn betekent voor Jezus doen wat God wil. Er zijn een heleboel dingen die wij zelf zouden willen doen en niet kunnen. Al zijn we vrij, dan kunnen we toch niet de armen uitslaan en wegvlie gen als een vogel, maar God stelt ons altijd in staat om te doen wat Hij wil dat we doen zullen. Daarin zijn we door Zijn kracht waar lijk vrij. Wc lezen vandaag: Genesis 2:4-25. Wc lezen morgen; Genesis 3:1-15. ROME Het geruchtmakende portret, dat zoveel gelijkenis ver toont met Mao is uit de perskamei van het vaticaan verwijderd. Journalisten, die het schilderij, dat sinds kort is opgehangen opmerkten, informeerden enige tijd geleden of het inderdaad Mao was. Het ant woord van de perschef luidde, dat hii het niet wist en dat als geschenk was aangeboden. Nu wordt gezegd, dat het een missionaris is, die veel op de Chinese leider lijkt. De grote belangstelling van de fotograferende pers heeft het portret echter doen verwijderen. ROTTERDAM Bisschop M. A. Jansen van Rotterdam, heeft uit Ro me bericht ontvangen, dat paus Pau- lus VI zijn ontslagaanvraag heeft aan vaard. De bisschop heeft dit ontslag enige maanden geleden aangevraagd, omdat hij in augustus van dit jaar 65 zal worden. Met ingang van 2 januari is bisschop Jansen waarnemend bisschop geworden tot een opvolger is benoemd. Tevens kreeg hij de titel titulair bisschop van Basti, een niet meer bestaand bisdom in Zuid-Oost- Spanje. Hoewel de bisschopskeuze uiteinde lijk moet geschieden door de paus kan het bisdom Rotterdam drie kan didaten voorstellen. Bij de voorberei dingen van de voorstellen zijn ook protestanten betrokken geweest. Brieven die niet rijn voorzien van naam en adres bunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Hoe kan het weer in een aquarel bestreden worden? Antwoord: Er bestaan geen af doende middelen tegen deze aantas ting. Men kan het slechts voorkomen door het voorwerp op een droge plaats te bewaren. Tent- en bootzei- len, ligstoelen en zomerparasols kun nen na één keer verkeerd opbergen voor goed ontsierd zijn. Vraag: Er zijn ambtenaren met een inkomen van bijvoorbeeld 30.000. Krijgt zo iemand als hij 40 dienst jaren heeft nu 70 pot. daarvan? Of is er een maximum? Antnwoord: Ongeacht de grootte van genoten inkomen, bedraagt het pen sioen over maximaal 40 dienstjaren 40 maal 1 3/4 pet. Alleen bij heel lage inkomens wordt wel maximaal 2 pet. per dienstjaar berekend. Vraag: Ik ben bouwvakker en wil in mijn vrije tijd een huis bouwen. Kom ik dan in aanmerking voor sub sidie? Is er een verkoopverbod op zul ke gesubsidieerde woningen? Antwoord: Het onderwerp van de premiebouw heeft zo veel verschil lende kanten, dat het niet mogelijk is een gedegen antwoord te geven. In principe heeft ook u recht op een pre mie, evenals iemand die zijn buis door een ander laat bouwen. Bij verhuizing heeft de nieuwe bewoner geen recht op de jaarlijkse uitkering doch soms wel op de garantie. Soms wordt dan ook de voorwaarde gesteld dat het huis binnen een periode van vijf jaar niet mag worden verkocht. Win infor maties in op het gemeentehuis. (Vsm een onzer verslaggeefsters) UTRECHT Dr. H. Bout, vooral bekend doordat hij jaren lang hoofdbestuurslid is ge weest van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk, zal zondag in verband met zijn emeritaat in een bijzondere dienst in de Domkerk afscheid nemen van zijn Utrechtse ge meente. De dienst begint om vijf uur. Dinsdag daarna is er een receptie in het hervormde wijkgebouw aan de Croesestraat van zeven tot negen uur. Het zijn voor het echtpaar Bou- Teeuwissen op het ogenblik drukke dagen, want 30 december herdachten zij al een dubbel jubileum. Veertig jaar geleden werd dr. Bout als predi kant bevestigd en trad hij in het huwelijk. Dr. Bout werd geboren in 1905 in Huizen (N.H.). Hij studeerde in Utrecht en stond achtereenvolgen- in Leerbroek, Genemuiden. Rotterdam- Delfshaven (1936 - 1947), was een aantal jaren als geestelijk verzorger aan het psychiatrisch ziekenhuis Zon en Schild te Amersfoort verbonden, tot hij in 1951 naar Utrecht kwam. Voor en na de bezettingstijd is dr. Bout nog als legerpredikant werkzaam geweest. Bekendheid geniet dr. Bout in her- vormd-gereformeerde kring thans als secretaris van de Gereformeerde bond, waarvan hij zoals gezegd.' jaren lang hoofdbestuurslid is geweest. Ook was hij indertijd bestuurslid van de Jongelingsfoond. Op het ogenblik is hij nog voorzitter van het bestuur van de kweekschool Rehoboth ln Utrecht. Dr. Bout is gepromoveerd op het proefschrift: het zondebesef in de Ba bylonische Boetepsalm. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Het wordt steeds duidelijker: het is de mens die de toekomst ontwerpt. Wetenschap en techniek zjjn immers op weg naar het maken van menselijke computers als opvolgers van de mens? Vermenigvuldiging van „gewenste" mensen lfókt volgens som migen bereikbaar. Ja, men kan al theorieën horen, die spreken van het recht der wetenschappers om „God te spelen" Met deze woorden schetste prof, dr. ir. H. van Riessen, ter opening van de 34-ste jaarvergadering van de Vereniging van calvinistische wijsbe geerte. een ontwikkeling die velen met zorg vervult en die wellicht is samen te vatten als ,.het binnenslui pen van onredelijkheid". Ten diepste dient dit als een vervreemding van God te worden aangeduid. Een ander voorbeeld daarvan acht te prof. Van Riessen het veel voorko mende euvel van ideologisch bevoor oordeeld zijn van een wetenschap, die dan bijvoorbeeld voor de revolu tie gaat kiezen. Nog een exempel: het „neen" van veel jongeren dat een puinhoop kan maken van het geen geworden is. Onthutst kan men zijn als bemerkt wordt hoe ook de christenheid door deze tijdgeest is aangeraakt en daar door de wereld de weg niet meer weet te wijzen. Maar somberheid mag bij dit alles de reactie niet zijn, want de wereld is ook anderen in handen gegeven. De voorzitter van de Stichting bij zondere leerstoelen voor calvinisti sche wijsbegeerte, mr. P. J. van Hout, meldde vervolgens, dat deze stichting het jaar 1969 met een heel wat lager batig saldo moest afsluiten (ongeveer 1000 tegen 7500) dan het jaar daarvoor. Spiegel-affaire? Belangrijke reden voor die terug gang: bedankjes van donateurs, die moesten worden verwerkt en die vo rig jaar op 7 procent van het totaal neerkwamen. Maar het mag hier geen „Spiegel-affaire", geen aflo pende zaak worden, aldus mr. Van Hout. Daarvoor zijn er te veel langlo pende verplichtingen. Ten aanzien Nodig door taakverbreding (Van onze kerkredactic) DORDRECHT De Stich ting tot handhaving van de Sta tenvertaling heeft haar naeam veranderd in „Gereformeerde Bijbelstichting". In het deze week verschenen con tactblad ..Standvastig" wordt uiteen gezet. hc«? taakverbreding deze naamsverandering noodzakelijk maakte. Door de samenwerking, die nu officieel tot stand is gekomen met het Trinitarian Bible Society in En geland. is bijbeiwerk op de zen- dingsvelden mogelijk geworden. „De nood werd ons opge'-2gd. Er moest een eigen bijbelstichting ko men. Voor de verspreiding van het zuivere Woord Gods hebben wij ons in te zetten. In Nederland en daar buiten. Naast de handhaving van de Statenvertaling in eigen land de verspreiding van Gods Woord in zui vere overzetting elders," De mensen van deze stichting wil len niet langer met het Nederlandsch Bijbelgenootschap te maken hebben, omdat dit ..de moderne theologische opvattingen laat heersen over ziin bijbelwerk". Met nadruk belijdt de GBS ..de letterlijke insp;ratie van de Bijbel door God de Heilige Geest. Dat betekent, dat alleen een letter lijke vertaling van de Bijbel ("'•-> zin en mening des Gcestes kan weerge ven." Bestuur Tegelijk met de naamsverandering ls ook het bestuur van de stichting uitgebreid. Het telt. nn ?2 namen, waaronder veertien k "iten. Dat gijn ds. P. J. Dorsman, ds. J. van der Haar, ds. S. de Jong, ds. J. P. Verkade. ds. A. J. Wijnmaalen (allen hervormd), ds. H. van Leeuwen (chr. geref.). ds. P. Blok, ds. J. van Haaren, ds. C. Harinck. ds. E. Venema (geref. gem.), ds. F. Mallan (geref. gem. in Ned.), ds. E. du Marchie van Voort- huvsen. ds. J. van Proopen (oud-ge- ref.) en ds. J. G. van Minnen (chr. geref. gem.). Voorzitter is ds. Van Haaren. secretaris ir. L. R T. Oskam, Mauritsweg 60. Dordrecht. De stichting heeft ruim 12.000 do- nateurs. NED. IIERV. KERK Bedankt voor Rozenburg (2e pred. pl.ï. A. Baas te Katwijk aan den Rijn. Emeritaat verleend a»n W. H. Poot j te Soesterberg. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Bleisw55k. J. Kei zer te Brouwershaven (verb. ber.L GEREF. KERKEN (BUITEN VERB.) Beroepen te Haarlemmermeer-Oost zijde. C. Bakker te Oldenra^l-Glaner- brug. CHR. GERF. KERKEN Aangenomen naar Veenendaal (vac. C. Langbroek). D. Biesma jr. te Aals meer. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Hellevoetrluis, J. C. West?t>-ate te Me'iskerke- voor H"-".1- vl'et. D. Hakkenberg te Dordre"'-* VRIJE I VANG. GFMEFNTFN Beroepbaar A. D. de Bliek. Juliana- straat 25, Yerseke. Aarls^.ïschop Makarios wns tveer eens even in hel nieuws. In zijn kwaliteit van president van Cyprus had liij gisteren op het vliegveld van Athene een kort. onder houd met premier Papadopoelos van Griekenland rechts op de foto). Makarios was er op doorreis naar Zambia en Kenia. (Van eer. onzer verslaggeefsters) TO":T0 In maart zullen in 10.000 Japanse boekwinkels de eerste exemplaren verkrijgbaar zijn van een nieuwe Japanse bij belvertaling, die verleden jaar september is klaargekomen. In het grootste dagblad van Tokio. „Asahi Shimbun". dat vijf en een half miljoen lezers heeft, zullen ad- verter.ties verschijnen om meer be- i kerdhrid te reven aan de uitgave j va>' de r!".iwp b^bels. Nöor rr-~r j—is een televi- sip'vm •'-••'-■on v"!*e" f. Tn tor-v1-''': rp- evr wordt de rol van Jezus in 'a°e- lijks leven naar voren gebracht, j maar ook het antwoord, dat de bijbel 1 van hoogleraren die bijzondere leer stoelen bezetten dan wel die deze straks zullen hébben bezet (pensione ring). Financieel zag hij evenwel voldoen de perspectieven: als bedacht wordt dat dë leden per jaar gemiddeld 18 gulden bijdragen, dan is dit een be drag dat veelal gemakkelijk kan wor den verhoogd. Wordt daar bovendien een werfactie aan gekoppeld po tentiële leden zijn er genoeg dan is de impasse des te spoediger door broken. Mr. Van Hout kondigde een andere opzet van de structuur der stichting aan. Curatorium van de stichting en bestuur der vereniging voor calvinis tische wijsbegeerte zal worden ge vraagd een afgevaardigde in het stichtingsbestuur aan te wijzen. Dit zal de coördinatie en de informatie alleen maar ten goede komen. Actueel gaat dit jaar worden de opvolging van prof. Mekkes, die met emeritaat gaat. Later komt ook de vacature Popma aan de orde. Studen ten uit Rotterdam hebben de stich ting een brief doen toekomen, waar in medewerking werd aangeboden om tot een opvolger van prof. Mek kes aan wie zij zeiden veel te danken te 'hebben, te komen. Maar op' deze sympathieke geste behoeft niet te worden ingegaan „om dat er alle vertrouwen mag zijn dat per 1 september 1970 op waardige wijze in de opvolging van prof. Mek-- kes zal zijn voorzien". Om diverse redenen kan echter de naam van de ze opvolger nog niet bekend worden gemaakt. Zoekende mens Dr. B. Rietveld kreeg vervolgens het woord om een referaat over het onderwerp „secularisatie" te houden. Hij stond uitvoerig stil bij de gedach ten die dr. A. J. Nijk daarover in zijn gelijknamige proefschrift heeft ont wikkeld. Nijk wil een nieuwe vorm van toegewijd handelen, die gods dienst betekent. Aanvankelijk weet de mens daar niet goed weg mee: hij is de zoekende mens, die ontdekken moet: dat is het. Is hij zover, dan kan zijn handelen pas toegewijd of sacraal worden. In deze zin kan Nijk daarin gelijk hebben, aldus dr. Rietveld als hij een heenwijzing naar God beoogt. Die als realiteit te beleven moet zijn, zowel door rijken als armen van geest. Dr. Rietveld meende dat dit hande len tot gestalte moet komen als praxis pietatis; anders gezegd: via de lichtzijden van de bevindelijkheid, die een serieuze concentratie op God- Zelf betekenen, een willen leven voor Zijn aangezicht. Een man als Van Ruler zag dat vijftien jaar geleden al en duidde het aan als „een proces van radicale ob jectiviteit". Hierin ziet Van Ruler en daarmee is een zekere verbinding met de gedachten van Nik gelegd de verbinding met het vinden of ont dekken van „dat is het". Omgang met God Met andere woorden: in de om gang met de levende God ligt het grondelement. Eerder nog dan in de Schrift, in de Kerk, in de belijdenis, hoe belangrijk die op zichzelf ook mogen zijn. Men leze in dit verband het hartstouhtelijk beroep van Jezus in Lucas 11, waar Hij erop wijst dat God de iHeilige Geest aan hen geeft, die Hem daarom bidden. Het profane en het sacrale illus treerde dr. Rietveld tenslotte aan de hand van een door hem zelf be dachte „cirkeltheorie". De mens is daarvan middelpunt en er zijn mid dellijnen te trekken, waarbij aan de ene kant van de cirkel „leven" en aan de andere kant „dood" staat. Ver der bijvoorbeeld: sympathiek-antipa- thiék alsmede andere positieve en minder positieve eigenschappen van de mens. In deze kleine cirkel is alles relatief (voorbeeld: niemand is alleen maar sympathiek of alleen maar onsympathiek). Tweede cirkel Trek daaromheen een wijdere cir kel, dan kan daarmee het Koninkrijk Gods zijn aangeduid.. Men kan de lijnen van de kleine circel erin door trekken. Leven wordt dan eeuwig le ven, dood: eeuwige dood. Sympa thiek wordt liefde en antipathiek: sa tanische 'haat. In de grote cirkel, Gods wereld, is derhalve alles ab soluut. Tussen beide cirkels bestaat een uiterst nauwe relatie. Leeft de mens vanuit de grote cirkel dan moet hij zoeken, want hij is er heel wat onze kerder dan in de kleine. Wat dr. Rietveld hier eveneens mee wilde aantonen was, dat er rijns inziens niet van een algemene nieuwe religie sprake kan zijn en evenmin van een nieuwe moraal: het religieus leven is een leven tussen (onveranderlijke) ab solute» Gods. Vandaag werd de conferentie, die duidelijk een studiékarakter had, voortgezet en besloten met een re feraat van prof. dr. J. van der Hoe ven over Kierkegaard en Marx, baan brekers van de nieuwe tijd. ENSCHEDE In de stadswijk Wesselerbrink in Enschede zitten sinds Oudejaarsdag enige honderden mensen in de kou. De capaciteit van de centrale verwarming voor 668 flat woningen blijkt ontoereikend voor een voldoende woonkamertempera- tuur, die volgens de vele bewoners boven de 20 graden Celsius dient te liggen. Alleen degenen die bij het begin van het verwarmingscircuit wonen, on dervinden enige warmte. Sinds 31 december om 12 uur, toen de moeilijkheden met de centrale verwarming begonnen is er in de si tuatie geen verandering gekomen. Dinsdagmiddag a.s. zal in aanwezig heid van wethouder A. F. van der Heyden met alle betrokkenen een vergadering worden gehouden om tot een oplossing te komen. WASHINGTON Het Internatio nale Monetaire Fonds heeft de eerste toewijzing van de bijzondere trek kingsrechten (sdr's) tot een bedrag van 3414 miljoen dollar aan 104 aan gesloten landen verricht. Zo werd aan Nederland 87,36 miljoen dollar toegewezen. Van alle landen werd aan de VS het meest toegewezen n.l. 866.88 miljoen dollar. Als speciale nieuwjaars attentie kunnen alle houders van een 65-i--kaart (ook van een 3-maandskaart) op de dinsdagen 13, 20 en 27 januari helemaal vrij reizen. De 65-f-kaart is dan uw spoorkaartje 2e klasse. voordels uit met NS (Van onze kerkredactie) T LONDEN Volgens het on afhankelijke Britse blad Catho lic Herald heeft een groep van 67 Fransen en Italianen een dos sier opgesteld over elf gevallen van marteling in Brazilië. De ge vallen betreffen priesters, stu denten en arbeiders. In het artikel wordt onder meer uit het dossier geciteerd dat in- sommige gevallen de martelingen de dood ten gevolge hadden. Soms „werd het stoffélijk overschot gevonden met de nagels van de vingers en tenen uitge rukt en de ogen uitgestoken en het lichaam schandelijk verminkt". Volgens het blad, dat de progres sieve vleugel van het Britse rooms-katholicisme vertegenwoor digt, zijn vrouwen van Sao Paulo ge marteld door vei'krachting, elek trische schokken en obscene vermin kingen. Het dossier werd gestuurd naar de pauselijke commissie voor recht en vrede. Reeds eerder zijn berichten gepu bliceerd over martelingen in Brazili aanse gevangenissen onder het nieuwe militaire bewind. Het heeft toen toe gezegd een onderzoek te zullen instel len naar de beschuldigingen. AMSTERDAM In de nieuw jaarsnacht is in Haarlem op 84-jarige' leeftijd overleden prof. dr. N. H. Swellengrebel, bekend door zijn ar beid als parasitoloog en zijn activitei ten op het gebied van de malaria bestrijding. In deze kwaliteit was prof. Swel lengrebel van 1913 tot 1967 ver bonden aan het Kon. Instituut voor de afdeling tropische hygiëne was. J. A. Baggerman volgt Martinot op bij ANP DEN HAAG De heer J. A. Bag german is benoemd tot hoofdredac teur van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Hij zal op 1 mei in functie treden. De heer Baggerman (46), thans cor respondent van het ANP te Brussél, volgt de heer J. W. M. Martinot op, die met ingang van die datum be noemd is tot adjunct-directeur, hoofd perszaken van de NV Philips gloei lampenfabrieken te Eindhoven. geeft op de verschillende problemen, die een mens kan tegenkomen. Zeven jaar hebben 42 theologische studenten, naast hun studie aan de bijbelverta)in? gewerkt. Deze was no dig. omdat na de tweede wereldoor log het Japans een grote verandering heeft ondergaan. Velen hielden de vertaling voor on mogelijk, aldus de voorzitter van de Japanse Bijbel Uitgeverij Kenneth Mc Vety. omdat men dacht geen men den te vinden die het werk zouden kunnen doen. De studenten 23 van de *2 Widen een graad behaald aan universiteiten in Europa of Amerika iuiR-oms! r'"t Nieuwe Te'rvn* wds >"n '966 al zover klaar, dat het kon wor den gedrukt. Op het ogenblik zijn 200.000 exemplaren verkocht. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM De her vormde studentenpredikant van Amsterdam, ds. A. A. Spijker boer is in zijn stad een buiten beentje. Evengoed als welke ra dicale jongere ook verlangt hjj naar een vernieuwde kerk, maar hjj is niet te vinden onder de „moderne profeten" van onze tijd. ..Een rookgordijn,", schrijft hij in het blad In de Waagschaal. Deze woorden zet hij boven een artikel, waarin hij reageert op wat de rooms-katholieke progressieve auteur Dan-'el de Lange schreef in Wending naar aanleiding van de culturele re volutie. Me* De Lange is hij van mening, da* we in ons land en in onze westerse wereld hard op weg zijn naar een „autoritair bewind". Maar hij ziet in het geheel geen heil in een heulen met het marxisme dat hij bij bepaa'de jongeren constateert. Hij schrijft, dan: Mijn grote bezwaar tegen De Lan ge is dat hij een rookgordijn legt over de werkelijkheid en dan bellen gaat blazen om ons vervolgens wijs i te maken dat zijn ?.r >pbp"*~> do he melse sferen van he' rijk der vrij heid ziin. Zo kan de on'w'kkeling naar ren au to -l'a'r rég-'m- ewpsteed doorgaan. Wat daar dan wel tegen te doen is? Ik noteer een paar punten: 1. Van de kerk die weet dat ze pas I in de confrontatie met Gods open baring in Jezus Christus mondig is gaat een invloed ten goede uit op de maatschappij ook al stelt ze de maatschappelijke problematiek niet altijd uitdrukkelijk aan de orde. In zo'n kerk worden name lijk mensen geboren die het spel van de machten doorzien en die verantwoordelijk denken en han delen. Een kerk die meepraat met de marxisten en de anarchisten is al even erg als een kerk die de bestaande orde sanctioneert: voor één exemplaar van Bonhoeffers Nachfolge kun je van mij tien theologieën van de status quo èn tien theologieën van de revolutie cadeau krijgen. I?e democratie zoals wij die nu kennen berust op respect voor de enkele mens: de spelregels van de democratie zijn er om de enkele mens aan het woord te laten en om hem tot zijn recht te laten komen. Wie de spelregels en dit respect aan zijn laars lapt roept «ie barbaren op het toneel. Democratie is pas echt democratie als zij sociale democratie is, d.w.z. als de burgers de instellingen van «■ie staat gebruiken om de onder drukten in binnen- en buitenland aan hun récht te helpen. (Niet alle ontwikkelingshulp is ontwikke- Mngshu'p: als je leest dat onze regering bij het Nederlandse be drijf s1.-ven uit de ontw*M*e- Hngspot een zender van ƒ21.000.000,heeft gekocht en die vervolgens cadeau heeft gedaan aan Columbia, waar de R.K.-Kerk de zender mag gebruiken, vraag je je wel even af wie hier eigenlijk wie geholpen heeft.) 5. Toen Van Thiel tijdens het ka merdebat over de drie van Breda de publieke tribune niet liet ont ruimen maar er zelf heenging om de interrumpanten te vragen het debat niet onmogelijk te maken, toen minister Klompé aan Joris Iveris de opdracht gaf een film over Nederland te maken, toen Van der Stoel met taaie volhar ding hielp de Griekse kolonels uit de Raad van Europa te werken betoonden zij zich echte democra ten. 6. De feiten wijzen uit dat het wél een verschil maakt of een land door Heinemann-Brandt of door Lübke-Kiesinger wordt geregeerd. Het „systeem" biedt een paar mo- aeijii-he-'er: die moeten ten volle worden benut. 7. Waarom hoor je in de theolo gische debatten over de revolutie ten onzent de naam van Verkuyl zo weinig noemen? Is het mis schien omdat zijn ideeën zo nuch ter en zo zakelijk zijn dat we nu al aan de uitvoering ervan kunnen beginnen? Dit zijn zo maar een paar opmer kingen om de richting aan te geven waarin ik wil gaan om de enorme conservatieve onderstroom te keren. Het lijkt mij zekér dat de harde,, humane kern van het socialisme en van de democrathe' in Europa Nard te verduren ?al krijgen, ook door de ideeën die Dan'ë' de Lange ontwikkelt. Daarom is een duidelijk Neen tegen deze theorieën geboden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2