Verontrusten links en rechts onder één noemer DERTIG PRIJZEN VISSER-NEERLANDIA Werkende jeugd eisl ander onderwijs Dr. Broek Roelofs: Zij moeten elkaar weer kunnen vinden Toen hebben we het opgehangen Het is geen sprookje dat Klaas Vaak een broer heeft,genaamd Kaas Vaak. Een woord voor vandaag Duijvendijk wil werf van Boot kopen Uw probleem is het onze.. Totaal-bedrag 72.500 Ex-Sliedrecht( CH sticht centrui in Australiër 7~ BEROEPINGSWEDe G Puzzelhoek Als.de engelen op aarde in de kerstnacht neerdalen verkon digen zij de herders: "Weest niet bevreesd, want zie, ik ver kondig u grote blijdschap die heel het volk ten deel zal val len: U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here, in de stad van David". Niet alleen Maria heeft een zoon gekregen, de herders ontvangen een Heiland. Want- als in een ziekenhuis de verpleegster uit de kraamka mer komt en naar de vader van een pasgeborene stapt om het hem te vertellen, zegt ze: U hebt een zoon. Zou ze het heel mooi en een tikkeltje ouderwets zeggen, dan zou ze zeggen: U is een zoon (of dóchter) geboren. En dat is nu precies wat de engelen de herders komen vertellen. De engelen leggen in de kerstnacht dus de. nadruk op de bloedband tussen de pas geboren Heer en de mensen. Èn zo is er een bloedband tussen Hem en ons. Want ook in onze tijd komen de engelen het nog zeggen, en wij mensen mogen het hen naspreken: U is de Heiland geboren. Ik sprak van een bloedband, zoals die bestaat tussen vader en zoon. Maar de engel zegt niet: een zoon maar "U is he den de Heiland geboren.Het is niet de bloedband als tus sen vader en zoon, maar als tussen man (of vrouw) en Hei land, Verlosser. Hij heeft deel aan ons bloed. Hij zal dat bloed van ons vergieten voor onze zonden, opdat wij vrij uit zullen gaan voor eeuwig. De wortels van het kruis zijn al in de kerstnacht te vinden. We lezen vandaag: Openbaring 21:15-27 We lezen Eerste Kerstdag: Mattheus 1:18-25 We lezen Tweede Kerstdag: Mattheus 2:1 -12. (Van een onzer verslaggevers) LEKKERKERK Scheepswerf T. van Duyvendyk wil de in financiële moeilijkheden verkerende werf van D. Boot in Alphen aan de Ryn kopen. Direkteur A. Klip wil geen bedrag noemeno „Ik onderhandel over een redelyke prijs". Het is hem niet direkt om de werf te doen, maar eerder om de onge veer 150 personeelsleden. Zijn werf heeft voldoende orders, maar tevens een voortdurend gebrek aan mensen. Door de overname van Boot zou een deel van het werk in Alphen kunnen worden verricht. De werven in Lekkerkerk en Al phen zijn ongeveer evengroot en van hetzelfde type. De heer Klip zal niet eerder een besluit nemen dan nadat er een rege ling is getroffen tussen Boot en de schuldeisers. Half januari zal daar over worden onderhandeld. Boot is in moeilijkheden gekomen vanwege de te late oplevering van een Rijnschip dat gebouwd wordt Zwaag Botelcruises in Amsterdam. De werf (Van onze kerkredactie) NIJVERDAL Het jaar 1969 is voor de Gereformeerde Kerken het jaar van de verontrusting. Dit schrijft dr. O. C. Broek Roelofs in het Gereformeerd Kerkblad voor Drente en Overijssel, waarvan hij de eindredacteur is. Aan twee heel verschillende kanten vraagt men zich veront rust af, of de kerk het nog wel redden zal. Dat is de gemeen schappelijke band tussen de twee groepen, die in de loop van dit jaar1 scherp tegenover elkaar zijn komen te staan en die elkaar een gevaar achten. Aanknopend bij een artikel van nanniiukfcuu uil ucii c*i v heeft door boeteclausules meer dan j Rinzema in het Gereformeerd een miljoen gulden verloren. Weekblad (uitgave Kok) spreekt dr. Direkteur Klip over Zwaag: „Dat zijn mensen waarmee je geen zaken moet doen. Elke werf moet daar met z'n handen vanaf blijven. Op een ma nier die niet netjes is manipuleren ze met boeteclausules". Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding ts verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden ingesloten. Vraag: Ik meen me te herinneren dat er in Parijs een standbeeld van Gaspard de Coligny staat. Toen ik onlangs PariJ» bezocht, slaagde ik er niet in te weten te komen waar dit stond. Antwoord: Het Franse verkeersbu reau te Amsterdam wist van niets, dat te Parijs evenmin, maar via de Franse ambassade kwamen we in contact met de predikant van de Temple de l'Oratoire te Parijs en deze zond een fotokaart van het mo nument bij deze kerk. Het is wel vreemd, dat de Fransen het monu ment van deze grote Fransman niet kennen. Koningin Wilhelmlna heeft indertijd dit monument voor haar voorvader te Parijs onthuld, met een rede waarin zij zeide: „Christus voor alles". Vraag: Een kind van 2Vs jaar heeft een kras gemaakt op de auto van iemand anders door een steen op de motorkap te gooien. De eige naar is naar een spuitinrlchting ge gaan om de auto te laten spulten en vroeg de vader dit te betalen. Mag hij nu zo maar naar een spultinrich- ting gaan zonder dat de vader erin gemoeid werd? Antwoord: De eigenaar heeft het recht de schade te laten herstellen en betaling te vragen. Hij zal moe ten bewijzen dat het kind de kras heeft veroorzaakt. De kosten moe ten binnen redelijke grenzen blij ven. De vader mag er zich op beroe pen, dat hij de schade niet had kun nen voorkomen en dan zal de eige naar moeten zien, dat hij later de kosten op het kind verhaalt als het zo oud Is geworden, dat het geld verdient. Voor een dergelijk bedrag is het echter niet raadzaam te gaan proce deren. Men kan zich tegen dergelij ke wettelijke aansprakelijkheid voor een betrekkelijk klein bedrag verze keren. Vraag: Hoe zit het met de „ing"- titel, gevoerd door een afgestudeer de van de hogere tuinbouwschool? Antwoord: Het niveau van een re- gister-ingenieur is gelijk te stellen aan de academische opleiding van bachelor of Science. Het is een aca demische qualificatie. Alleen het door de minister benoemde bestuur van de Stichting ingenieursregister is gerechtigd de aanduiding „ing" toe te kennen en de rechthebbende in te schrijven in het openbare ing- reglster. Afgestudeerden hoger technisch onderwijs woeden nog geen regis ter- ingenieur als aan hen de titel „ingzou worden toegekend. Een voorstel om de titel voor register - ingenieurs te wijzigen in „reg-ing" is door de minister naar een commis sie terugverwezen. De betrokkene is dus niet gerech tigd de titel ing te voeren tenzij hij is ingeschreven in het genoemde re gister. Gezien de nauwe contacten met de ingenieursverenigingen in Angelsaksische landen is het niet raadzaam bij sollicitaties ten on rechte de titel ing te voeren. De titel is nog niet wettelijk be schermd, maar de minister heeft te kennen gegeven dat de deugdelijk heid van het ing- register door de overheid wordt gewaarborgd om een wijze, die nog uitgaat boven die van een formele erkenning van bui tenaf. en dat men op grond van het ontbreken van een formele straf rechtelijke bescherming van de aan duiding of op andere gronden niet behoeft te twijfelen aan de waarde die de overheid aan de inschrijving In het ing-register hecht. DEN HAAG Het Algemeen Nederlands Verbond heeft de Visser-Neerlandiaprijzen 1969 toegekend. Het zijn er dertig, waarvan vijftien voor personen en instellingen in Nederland, veertien in Vlaanderen en één voor Zuid-Afrika. Er is een totaal-bedrag beschikbaar van 72 500. Karakterprijzen kregen onder meer de vier studenten die hebben deel genomen aan de Spitsbergenexpeditie, voor hun doorzettingsvermogen. On der hen zijn P. de Groot, (Den Haag) en J. de Korte (Meliskerke). Verder mevrouw mr. E. A. Stoop in Rotterdam voor haar jarenlange hulpverlening aan de lijdende mede mens en mevrouw T. Talboom-Smits in Den Haag voor haar belangeloos optreden gedurende veertig jaar ten behoeve van het door haar opgerichte Hofstads jeugdorkest. BLINDHEID Een welzijnsprijs kreeg mevrouw dr. J. Schapperl-Kimmijser in Den Haag voor alles wat zij heeft gedaan ter voorkoming van blindheid. Theun de Vries uit Amsterdam was een van de drie die een hoorspelprijs kreeg. Voor de eerste maal in de geschie denis van het ANV worden de Visser- Nccrlandiapryzen in België uitge reikt. Dat gebeurt op 28 februari in Antwerpen. Dr. W. H. van den Berge, de voorzitter van het ANV. zal de pryzen uitreiken. Broek Roelofs van de „progressief" en de „conservatief" verontrusten. Zonder inhoud Die „conservatief" verontrusten zijn over het algemeen niet van mening, dat oudé vormen beslist in stand moeten blijven. Zy zijn dan ook niet j uitgesproken tegen een nieuwe bij belvertaling, een nieuwe psalmbe rijming, een andere gang in de ere dienst en alles wat daarmee samen hangt. Maar zij zien in de tegenwoordige tijd een nieuwe vorm van theologie opkomen, waarvan zy de vrees koes teren, dat deze op de lange duur kerkverwoestend zal werken. In de grootse poging van de „nieu we theologen" om de evangeliever kondiging aan te passen aan het be gripsvermogen van de moderne mens zou de eigenlijke inhoud van het Evangelie verloren dreigen te gaan en er zou alleen wat christelijk hu manisme overblijven, waarin woor den als solidariteit en medemenselijk heid een grote rol spelen. Maar dat zal straks niemand meer aanspreken. De prediking zou zozeer inhoudsloos worden, dat zij eigen lijk niemand meer bereikt. De „progressief" verontrusten heb ben in feite dezelfde vrees. Zij heb ben ook hun zorg over de toekomst t v-congres Geen zonder de VPRO (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM VPRO's grote man Jan Haasbroek, die heel veel voor 't j zeggen heeft, kraakt in Vrije Gelui- j den alvast het congres voor program mamakers en kijkers, dat het Ned. Cultureel Contact heeft uitgeschre- ven voor zaterdag 10 januari a.s. Het NCC heeft nl. de VPRO voor- j bijgezien. In het panel, dat na een j ochtendrede van VARA's Milo Anstadt en vertoning van een half uur fragmenten uit opzienbarende tv-programma's des middags vragen uit het publiek zal beantwoorden, zit ten Netty Rosenfeld (NOS), Jan van Hillo (NCRV), Ad Langebent (KRO) en Herman Wigbold (VARA). Jan Haasbroek noemt dit kwartet in vette letters „tv-makers van een ou dere generatie", maar voegt daaraan een stuk verderop haastig toe. dat oudere tv-makers niet slechter hoe ven te zijn dan jongere en dat moge vooral Langebent hartelijk troosten: hij voelt zich nog niet van een vorige generatie (evenmin trou wens als de drie anderen). Verder vit Haasbroek al van tevo ren op van alles, wat het congres zal inhouden, op te krappe tijd voor discussie en teveel tijd voor de lunch, op het feit dat deelnemers 10 moe ten betalen omdat de RAI niet te duur is voor de SJ en wel voor het NCC. Boos Is hij ook over het feit. dat er bij de schokkende tv-fragmenterj niets van de VPRO is te vinden „en daarvan weet deze omroep toch wel iets af, of men dat nu leuk vindt of niet". Hij heeft er zelfs over gebeld met de organisator van het congres (dat „Wat bezielt die jongens in Hil versum?" zal heten!), drs. G. A. J. M. Abbenhuis. en het verslag van dal geïrriteerde telefoonpraatje staat ook in het artikel te lezen. Wat het NCC zich met het voorbij zien van de VPRO op de hals heeft gehaald? Jan Haasbroek vindt, dat we allemaal naar dat congres moeten gaan", hijzelf heeft al een gratis kaartje en hij weet al. „dat er mensen van de partij zullen zijn die borg staan voor een kritische noot hier en daar". En dat terwijl de organisator „voornamelijk verontruste moeders van kinderen die naar Floris keken", verwachtte— (Van een onzer verslaggeefsters) VATIC A AN Ge ruchten uit het Vati- caan komen meestal uit de mond van de zo genaamde „woordvoer ders". Naar alle waarschijnlijkheid kundige mensen, be halve op het gedied van portretten en an dere kunst. Laatst waren er be richten over schilderij en die zoek zouden zijn, maar later vroeg men zich af, of ze er wel ooit hadden ge hangen. Ja. aan een boom zo volgeladen... Of moet het zijn bij een kerk met zo wei nig kunstzinnige inte resse? Enfin, het volgende deed zich dezer dagen voor. In de perskamer van het Vaticaan hangt al enige tijd het portret van een staan de jonoe man, wiens gelaatstrekken bijzon der veel lijken op die van de Chinese leider Mao Tse-toeng. De man heeft een soort tuniek aan en de ge laatstrekken zijn wat aan de vage kant. Er staat geen naam onder. Journalisten Zoiets bleef bij de journalisten, die de perskamer van het Va ticaan betraden, niet onopgemerkt en velen meenden dat het mysterie deze week was opgelost toen men een afbeelding van Mao als jongeman te zien kreeg in het blad „Famiglia Christiana", dat de Rooms-Katho- lieke Kerk op grote schaal verspreidt. Het was een speciaal num mer over commu nistisch China. De jongeman in het blad leek in veel op zichten op de man van het schilderij. Zijn kleding was gelijk en ook de manier waar op deze in de wind uitgewaaid stond. Schilderij Beide figuren had den de linkerhand tot vuist gebald en klem den een rode paraplu onder de rechterarm. Het Vaticaanse schilderij is gesigneerd met „Carnevali, 1969, Alba". Maar in de stad Alba, die in de buurt van Genua ligtkomt de naam Carnevali niet voor. Toen men bisschop Fausto Vallainc, een woordvoerder dus van het Vaticaan, om in lichtingen vroeg was het antwoord: „Ik zou het niet weten. Dat portret is ons als geschenk toegezonden. Toen hebben we het opgehangen, meer niet." van de kerk. Zij zijn ook bang, dat de verkondiging van het Evangelie niet meer zal aanspreken. Maar hun vrees komt voort uit de symptomen van verstarring, van vasthouden aan tradities, van ge bruik van oude termen, waardoor het Evangelie niet meer overkomt. Zij wijzen onder meer op uitdruk kingen in onze belijdenisgeschriften, die door de jongeren niet meer wor den begrepen en onvoldoende worden verwerkt. Het taalgebruik in de kerk sluit zich dan niet meer aan bij de eigen tijd. Daardoor komt de vervreemding van de prediking en daarmee op den duur van de kerk. Wanneer dan bo vendien de verkondiging van het Evangelie niet meer ingaat op de problemen, waarvoor de ontwikke ling, met name de wetenschappelijke ontwikkeling, ons stelt krijgen de leden van de kerk niet voldoende mee om hun, christen-zijn in de we reld waar te kunnen maken. Op de synode is duidelijk gebleken, dat er een gemeenschappelijke zorg is. Ook al legt de één meer nadruk op de vrees voor het „horizontalis me" en de ander op de vrees van het „verticalisme". Algemeen is het oor deel, dat de prediking niet inhouds loos mag worden en niemand meer bereikt. Gegrond Een niet ongegronde zorg om de toekomst van de kerk bindt deze beide groepen samen, aldus dr. Broek Roelofs. Juist deze samenbinding zal hen weer tot elkaar moeten brengen. Want als de conservatieven vrezen, dat de prediking van het evangelie opgaat in een vervlakt christelijk hu manisme, dan zullen ze daartegen moeten waarschuwen, En als de pro gressieven vrezen, dat de kerk ver start en alleen leeft bij vaststaande en dikwijls onbegrepen termen en een taal gebruikt, die niet meer aan spreekt, hebben ze ook het recht om daarop te wijzen. De Zuidlarense predikant, zelf lid van de generale synode, wijst ten slotte op de commissie, die door de synode benomd is, om met de (con servatieve) verontrusten samen "te spreken. Eenzijdig Overigens heeft ds. J. B. van Me- ohélen, een van de voormannen van deze verontrusten, in het vandaag verschenen nummer van Waarheid en Eenheid al laten merken, dat hy van dit gesprek met deze commissie niet veel verwacht. De samenstelling van de commissie noemt hy eenzijdig. „De voornaamste variatie bestaat hierin, dat van de één met iets gro tere stelligheid dan van de ander gezegd kan worden, dat hij met cfë ondertekening van de belijdenis nog alle kanten uit kan." Ds. Van Mechelen noemt het voor een gesprek dan ook prealabel „dat de heren zich legitimeren aangaande h un gereformeerd vasthouden aan de gereformeerde belijdenis." Het heeft volgens hem geen enkel nut, om te spreken met mensen, die zelf tot de kring behoren, die sympa thie hebben met de leringen van prof. Kuitert. „Dan kan men beter de man zelf sturen, in plaats van zijn advo caten", aldus ds. Van Mechelen. „Zolang beklaagden adviseur van de synode blijven, zolang kunnen sym pathisanten bij uitsluiting van ande ren in een commissie-van-overreding benoemd worden, kan men slechts aannemen dat het rapport al klaar is en dat samenspreking alleen dienst DR. O. C. BROEK ROELOFS kan doen om over ons als hard, on handelbaar, antiek en ultimatief te rapporteren. De samenstelling van de commissie is dusdanig partydig, dat naar myn overtuiging de kaarten al geschud zyn. De vraag is nog alleen: wie wil zyn hals in de lus steken? Myn me ning is, dat er alleen te praten valt, als zo'n samensprekingscommlssie drastisch gesaneerd is." Doorstoten Ds. Van Mechelen bepleit voor het komend jaar meer coördinatie tussen „Waarheid en Eenheid" en „Schrift en Getuigenis" en meer activiteiten van de verontrusten. „Hoewel het voorbarig is om de banden al door te snijden, moeten we ons wel instellen op het voortwerken aan het herstel van het gezag van de Schrift en van de binding aan de belijdenis." „Het devies moet zyn: niet langer afwachten, hoe lang \vy ontzien wor den, maar in geloof verzamelen bla zen en doorstoten, oppassend dat we niet meer breken dan nodig is", al dus de Urker predikant. ADELAIDE In een vol^ van Adelaide (Australië) I Athol, is een luthers „social vi jJk and relief-centrum geopend, df" der leiding staat van de uit N land afkomstige ds. D. C. Ovej Het centrum heeft 25.000 dolla kost. Ds Overduin was van 1957 to predikant van de Gereformeerdj meente in Hersteld Verband te drecht (thans de christelijke gej meerde kerk Middeldiepstraat 1961 onttrok hij zich aan dei meenten en vertrok hij naar hej tenland. Volgens het ANP-bericht is Australië predikant van de Lu Kerk geworden. Hij heeft zich g cialiseerd in pastorale psych Gedurende drie overzeese reizi studeerde hij het beheer van centra. In zijn gemeente in Park zijn achttien nationaliteite tegenwoordigd. Ds. Overduin er in vier talen. Rooms-katholieki lIDEh i zijr aan i doen ook mee mïrse 1 en gi lie op bijbelrooster DRIEBERGEN Het bijbelrt1{ dat onze krant tot nu toe geb onder Het Woord Voor Vanda een uitgave van de Internati r s["ee Bijbelbond en het Nederlandsch men Genootschap en zal ook volgent e ma, worden voortgezet. Maar bij de „uitgevers" heef nu ook de Katholieke Bijbel ting geschaard. „Vandaag lezen we" heet het ne boekje, waar achterin het bf* rooster is opgenomen. Voorin een andere leidraad, die de 1 maar ook de KRO 's morgen Ikaar. 7.05 bij de dagopening „Het Let Woord" zullen volgen. Het rooster, dat onze krant sinds 1964 volgt verschijnt in ISfjjen len in een totale oplaag van 1.50 cor NED. HERV. KERK waai Aangenomen naar 's-Grevc en die Capelle: B. J. Zaal te IJsselmt jr Bedankt voor Oosterzee: S. 1 j man te Warffum. bije t, dat GEREF. KERKEN (vrygem. heeft. Aangenomen naar Amstelveei st ree Kuiper te Axel. CHRIST. GEREF. KERKER. Beroepen te Toronto (Can.-Frei Ref. Ch.) en te London (Free Chi i"Jner Ch.): J. Westerink te Werk' Haamstede. Naar I Ie pai is ve iek, m om Vele k van K.: bij Ie pre ichme Wat 1st. M Vooi igelie GEREF. GEMEENTEN 1 Beroepen te Hendrik Ido Amflwel. P. Blok te Dirksland. en ée Iworc Vt c lbord pties D'66 Slaapdeskundigen vertellen ons dat een hapje mits niet te uitgebreid het inslapen bevordert. Want het verteren lokt wat bloed uit de hersens en maakt ons slaperig (zijn we niet altijd wat loom na het eten?). Zo mag het geen verbazing wekken dat 'kaas uit het vuistje' vanzelf een goede, late gewoonte werd. Vooral mannen ondernemen na het laatste nieuws nog graag even de tocht naar de koelkast. Ze snijden een hartig stuk en geeuwen daarna tevreden. Want tegen Klaas Vaak èn Kaas Vaak heeft slapeloosheid weinig kans. SCHOOL BERUST OP AFVALSYSTE1 (Van onze onderwysredacteur) AMSTERDAM „Als het onderwijs niet anders wordt, hoeft het van mij niet", zei gis teren Wim van Seeters van de Katholieke Werkende Jonge ren op de jaarvergadering van de ABOP. De Algemene Bond van Onderwijzend Personeel besprak een motie, die onder meer aandringt op invoering van de negenjarige leerplicht zo mogelijk op 1 augustus van het volgend jaar en uiterlijk in 1971. Van Seeters raakte een kernpunt van de discussies over onderwijs en vorming voor de jongeren die nu na hun leerplichttijd meteen in een baan gaan: deze jongeren zijn onvoldoende gevormd voor de maatschappij maar als ze schoolmoe zijn, moeten ze dan toch onderwijs blijven vol gen? Hoofdinspecteur drs. W. H. Wee- kenborg die voor de onderwijzenden een inleiding hield over het rapport van de commissie-Lievegoed, wees er onder meer op dat het accent verschuift van werkende jongeren die ook leren, naar lerende jongeren die ook werken. Afzonderlijk Uit de vergadering klonk de op merking „Niemand is, zoals wel eens gezegd wordt aan z'n plafond toe. Tot hij seniel wordt, kan ieder verder leren, maar dan moet het onderwijs wel rekening houden met ieders ca paciteiten afzonderlijk". Dat was ook het punt van de heer v. Seeters die zei: Aan wat voor soort onderwijs denkt men bij de verlen ging van de leerplicht? Ons hele schoolwezen berust op een afvalsys- teem; wie de meeste aandacht ver dient, krijgt de minste". Het lager beroepsonderwijs verweet hij de leerlingen alleen maar bedrijfsklaar te maken. Aan de leerlingstelsels is het bezwaar verbonden dat ze niet uitgaan van de jongeren-, maar van tie bedrijfsbelangen. Handlangers De consulenten noemde hij hand langers van de werkgevers. De wer kende jongeren voelen zich voetvolk. Als er geen ander onderwijs komt, is het beter de nadruk te leggen op meer vormingswerk. Sprekend over de vraag of er voor gedeeltelijk onderwijs en vorming een plicht of een recht moet komen, zei Van Seeters dat het een plicht moet worden. Volstaat men met een recht, dan blijft de jongere toch te veel afhankelijk van de situatie in bet 50 en i geha Bij nlijkc irderh brak het bedrijf waar hij komt te verga ken. Omdat de nieuwe leerplichtwet van een 9-jarige leerplicht spi (in te voeren op een nog open turn), hield de ABOP in zijn vast aan een negenjarige plicl mogelijk op 1 augustus a.s. Bij ontwikkeling van volden aangepaste onderwijsvoorzient (individueel beroepsonderwijs) die datum wel haalbaar zijn. De[- Aa gemene bond vraagt verder in motie een gedeeltelijke mingsplicht tot en met 17 jaaiL, bovendien een recht op part-time derwijs tot het 27e jaar. Ich:: K.: ;aak i was jen v inderl resul r het .K.: ie v de i kwer kwar en di Kruiswoord-puzzel. Horizontaal. 2. aardappel, 6. rii in Italië, 8. voorvoegsel, 10. (Lat.). 11. sterke drank, 12. ka "aal van zangers, 14. hechtenis, 16. lm on( hof. 17. meisjesnaam, 18. vroef n 19. beet. 21. dreef. 23. scheepsto 25. boterton. 26. honingdrank, 1 gegraven waterweg, 29. vochtig, eind, 31. bloeiwijze, 33. pers. vofl naamw., 34. Gedeputeerde Stalt (afk.), 35. plaatsje onder Gorssel. Verticaal. 1. klaar, 3. jaar (aft Lat.), 4. baan voor balspel, 5. W ren. 6. plaats in Italië, 7. voorvoet sel, 9. verstand, 11. gunstig gezind 13. land in Europa, 15. tocht, 1' alledaags, 20. jongensnaam, 22. pi pegaai, 24. plaats in N.H. 25. nv> gelijkheid, 27. wig, 28. jong schaap 52. muzieknoot. 01 OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal. 1. ramp. 4. pok, 7. Rf sa. 8. hora, 9. obers, 11. cel, U riool, 14. ra, 15. nor, 16. en, 1' .serge, 19. oot, 21. tante. 23. moed .eide: 24. ader, 25. pré, 26. snel. "s- d Verticaal. 1. rob, 2. Aser, 3. marine 'eeni 4. poel. 5. ore, 6. kalender. 7. roef- |*en domp. 10. soort. 13. orgaan. per stee. 18. ende. 20. oor. 22. tel net tope

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2