S Commentaar VPRO niet bang voor opspraak Wat weet de weduwe NCRV's hoogtepunten op de Kerstdagen -U Zachtmoedig Controverse moet er zijn VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN CAROLINA YES oppie Loep in kokosnoten Kareltje Knetter en de Bos-bubbel MAANOAG 22 DECEMBER 1969 )e NOS heeft ongeveer 2.000 brie- i gekregen na de eerste uitzending i Zienswijze waarin over de figuur n Jezus werd gesproken. Verreweg meeste waren positief, een aantal vijzend. Enkele kijkers noemden de cussie „schokkend en kwetsend". n een lange uitzending kwam de )S gisteravond op dit programma ug. Gespreksleider Jack van Belle rkte op, dat de NOS geen enkele len heeft om kwetsend of schok- id op te treden: Zienswijze is in- endeel een zachtmoedig program- waarin kleine Nederlandse groe- ingen aan het woord komen om i visie te geven. !n inderdaad, hard ging het ook niet toe, al kwam er wat licht otioneel weerwerk van de pu ike tribune, waarop zich ver- enwoordigers van alle kerkelijke teperingen bevonden. De discussie zichzelf is echter te zwak en te onderstellend van aard. dan dat land er zich builen aan kon vallen. let spreken over de legendarische nwade van Turijn" had de vorige enige schrik veroorzaakt, nu rd dit punt als niet zijnde een oofskwestie, zachtjes terzijde ge- oven. n dezelfde trant werd gesproken \r de onvolledige en op bepaalde iten afwijkende mededelingen er Jezus in de Evangeliën en over traagheid waarmee de pnblïkatie de Dode-Zeerollen geschiedt, de leerzaamheid daarvan bleef discussie uiterst vaag. n wezen zijn deze Zienswijze- gramma's evenals vorige jaren 1 erdaad te zachtmoedig, te weinig \rkant, om bij te dragen tot werke- te geloofsdiscussies. Het zijn altijd >t vriendelijke mensen, die aarze- d met elkaar praten en beleefd lassen, geen echte controversen scheppen. Onbetwist nuttig zijn de zendingen ook weer niet. )e tv-avond kabbelde gisteren der rustig door de ether, met een ■nieuwdoptreden van Conny Van- ibosch, altijd aardig om te horen te zien, informatie van Pierre issen over de Romeinse catacom- i en een film over Amsterdam, die opgaven om Zienswijze te 'gen. laterdag was het voor de tweede al „de avond van Mies Bouwman" t de grote quiz, die ditmaal als ractie het formidabele optreden i de nu al bejaarde, maar nog tn levendige Josephine Baker had. )e quiz mag wat kosten bij de iRA: met driekwart ton is zo'n igramma niet gedekt. Maar goed, betekent een hele avond kijk- ner voor miljoenen en dan is het g een koopje. ■Mies was altijd best op dreef, alles m soepel van stapel. Een ver- mmgsnummer voor de kijkers was wverschijyien van bekende figuren de omroepwereld, die naar eigen lak kerstbomen hhdden gekozen versierd, en vertelden wat zij Ilen doen op de feestdagen. Zoiets it er altijd in als koek. Ichter het Nieuws maakte zich g eens boos over de slechte be zing waarin de minst draag- ichtigen dikwijls zitten gevangen, at het maar flink worden gesigna- rd. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM 't Heeft wel 20.000 leden gekost, dat nieuwe koersen van de VPRO op de golven van de etherzee, maar het verse bestuur, met voorzitter Jan Kassies en directeur S. J. Doorman aan de leiding, wijkt er niet voor. Jan Kassies heeft een half jaar geleden gezegd dat de VPRO „zal schokken" en de heer Doorman pleit in een nota met uitgangspunten voor een toe komstig programmabeleid over het nut van programma's die op weerstanden stuiten. Controverse moet er zijn, wij moe ten dat niet uit de weg gaan, in de essence van deze nota. Dat past wel in de sfeer van de huidige VPRO, die zelf sterk controversieel in de om roepwereld staat. Aan de ene kant wankelt de VPRO op de rand van de afgrond.... voor zover het 't ledenbestand betreft al thans. De rode streep van het getals criterium is weer in zicht. Nog on geveer een 16 000 vijf guldenleden, die de omroep wel begunstigen maar het blad niet lezen, houden de B- situatie in stand. Zet het ledenver lies nog even door, dan loopt de VPRO kans om van B - omroep naar de trieste staat van C te gaan, d.w.z. een uur tv en drie uur radio per week. Niemand zal dat de wel voortdu rend in opspraak gerakende, maar niettemin zo volijverig ploeterende VPRO gunnen. Theoretisch heeft het nieuwe VPRO-bestuur gelijk: op de 13 miljoen Nederlanders moeten er toch wel een paar honderdduizend zijn, die kritisch en sterk progres sief denken en het moderne streven van de VPRO toejuichen, zich er ook thuis voelen. Een omroep voor de grote massa wil de VPRO niet eens j zijn: daarvoor voelt hij zich te intel lectueel en verstandelijk te voor naam. Maar waar blijven die thuis- voelers en supporters dan als het op betalen voor lidmaatschap aankomt? Missiën mikt de VPRO tezeer op kijkers en luisteraars, die zelf graag de vrije vogel uithangen en er geen geld voor over hebben om zich te binden aan een vereniging. Daar komt dat bij: de controverse van de VPRO in zijn verschijhing via luidspreker en sdherm zelf. Als men daar eensvkon ophouden met die men geling van intelligent-gefundeerde en aangetoonde kritiek en hinderlijke kitsch. Men kan geen kunsthandel en souvernishop tegelijk zijn, dan ver speelt men zijn vertrouwen de klan ten. De VPRO wil het té goed, té exclu sief doen en beschikt daarvoor een voudig over te weinig mankracht. De programma's blijven doorspekt met persoonlijke stokpaardjes van enke lingen en dat houdt de variatie het werkelijk-verrassende er niet in. Ook het „alles-mag" krijgt in zijn vorm van opzettelijkheid een burger lijke inslag. „Als we het dan zelf niet controversieel genoeg kunnen presen teren, zullen we meer moeten gaan kopen", zegt directeur Doorman in zijn nota, die oneindig meer woorden dan ideeën bevat en er op neerkomt, dat er geschokt dient te worden, hoe dan ook. Nu wordt men nergens zo gauw moe van als van een hoop geforceer de schokkerijen achter elkaar op één avond, en de VPRO zit nu eenmaal in het dwangbuis van de lange vrij dag - radio en de Donderdagse kijk- avond. Misschien was het toch niet zo'n glanzend idee, die lange vaste prik waarin een kritische omroep zich moet vertonen en laten leren kennen. Nu maakt het teveel de indruk van ,,'t doet er niet toe hoe, als er maar over ons wordt gesproken, in de Ka mer, in de kranten, in de trein en in het café." Dat lijkt wel aardig en interessant, maar hoe lang blijft dat drijven op waardigheid en waarde ring? Het zijn te dikwijls kinderachtighe den, waarop de VPRO struikelt, uitin gen van jeugdige overmoed. Hoe wil men dan in één adem zich belangrijk maken voor een hoog-intellectueel publiek? Annemarie is weduwe, maar nog niet lang. Op een avond vond zij haar man dood in de woonkamer van hun riante Bloemendaalse villa. Hoe kwam dat zo? Dat schijnt niemand te weten. Maar als zij na een party eenzaam thuiskomt is zij onrustig. Een andere weduwe vertelt haar telkens over contact met overleden personen. Daar om probeert zij haar man „op te roe pen". Zij toil nu wel eens vernemen, hoe dat zat met die slaappillen... In een monoloog vraagt zij en ant woordt zelf met zijn stem, ofant woordt haar man? Dit wordt aan de orde gesteld in „Waar of niet', een spel voor één vrouw, dat de NCRV vanavond uitzendt. Het is een kort stuk van de befaamde Engelse auteur Terence Rattigan, en eerder opgevoerd voor de BBC, die opdracht gaf voor het schrijven. Helga Dijk huis maakte de Nederlandse vertaling. In de rol van de jonge weduwe ziet U actrice Dora van der Groen, een van de beeldbuis niet zo bekende verschijning, hetgeen de uitzending alleen maar interessanter kan maken. Een schietschijf heeft tenslotte maar één roos. En het is beslist niet waar, dat men modern-progressieve jongeren kan vangen met blunders op het terrein van onbezonnenheid en misplaatste durf, alleen maar om die „durfallcrigheid." (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Meer op de radio dan op de beeldbuis viert de NCRV het Kerstfeest voor haar luisteraars en kijkers. Hoogtepunten in de pro gramma's vormen naast de traditio nele radio-Kerstzahg enkele hoorspe len, het tv-programma op Tweede Kerstdag is alleen op ontspanning ge baseerd. Woensdagmiddag om 4 uur vraagt de NCRV aandacht voor het hoorspel „Maroesjka", geschreven door Her man Felderhof. In 1957 werd dit ver haal over een Tsjechische vluchte linge in een Oostenrijks kamp, ver geefs trachtend met haar familie te emigreren, voor het eerst uitgezon den. Vandaag, zegt de NCRV, is het nog steeds actueel. Ko van Dijk is op 25 december om 2 uur te horen in een „Gesprek over Kerstmis" van Dylan Thomas. Hij vertelt een kleine jongen (stem Ida Bons) het opgesmukte verhaal van kerstvieringen in zijn jeugd, toen al les (in zijn herinnering) zo heerlijk, mooi en goed was... 's Avonds wijdt de NCRV het grootste deel van haar radioprogram ma aan de in de Amsterdamse Westerkerk opgenomen uitvoering van Handel's „Messiah" door de Ned. Handelvereniging, het Promenadeor kest en solisten o.w. de sopraan Elly Ameling en de alt Aafje Heynis. De uitzending duurt van 7.30 tot 10.20 uur. De volkskerstzang, uit Haarlem, is die dag te horen om 9 uur 's morgens op Hilversum III. In opdracht van de NCRV schreef Ankie Peypers het hoorspel „Een Kerstmis", dat op de avond van Tweede Kerstdag om 9.18 uur wordt uitgezonden. Het is de geschiedenis van een eenzame we duwnaar, die na een druk familiedi ner tooh in de eenzaamheid, is geble ven. De NCRV is op Kerstavond (24 de cember) op het scherm met het twee de deel van de studentenquiz Twee kamp, en op Tweede Kerstdag met een aflevering van „De kleine zie len", met veel sneeuw en ijs in „Stu dio Anno" en een gespeelde docu mentaire „Invasie" (van de BBC), met Henny Alma als gastvrouwe en Mieke Bos, Anton Geesink, Kick Stokhuyzen en Henk Terlingen als gasten. Nederland 1 VARA 7.07 uur Coronation Street, daarna Opmaat. 8.20 uur Achter het Nieuws. 8.45 uur aflevering Ironside. 9.35 uur Zo goed als nieuw, deel 3. 10.00 uur Haarhem: de kansen van het tweede huwelijk (uitgesteld programma). Nederland 2 NCRV 7.30 uur aflevering De scheepsjongens, daarna „Alleen op weg". 8.20 uur Please, sir. 8.45 uur Kijkkijk. 9.35 uur tv-monoloog „Waar of niet?" 10.00 uur actualiteiten. Hilversum I NOS 8.0510.10 uur Themaprogramma „Nederland neutraal", de laatste Kerstmis in vredestijd (1939). 10.55 uur Metropoleorkest en gasten. Hilversum II NCRV 7.45 uur Promenade-orkest speelt Strauss (e.a.). 8.3010.20 uur Radio Kamerorkest, koor van de Ned. Bachvereniging en solisten in delen van Bach's Weihnachtsoratorium. 10.40 uur Voorrang, artistiek programma. 11.30 uur Vers in 't gehoor: haikoes van Gust Gils. CHARLES DICKENS DE LOTGEVALLEN VAN NICOLAAS NICKLEBY 59 'Nu ten slotte, vraag drie,' zei de heer Pugstyles met nadruk. 'Ofu, bij d# verkiezing niet hebt verklaard, dat het uw vast en stellig voornemen waa om u tegen alle voorstellen te opponeren, bij elk voorstel een hoofdelijke stemming te eisen, over elk onderwerp een schriftelijke memorie te ver langen, dagelijks een voorstel aan de orde van de dag te laten stellen en kortom, om uw eigen woorden te gebruiken: 'Tegen alles en iedereen op uw poot te spelen?' Met deze veelomvattende vraag vouwde Pugstyles zijn papier toe, en al de anderen deden hetzelfde. De heer Gregsbury snoot zijn neus, wierp zich achterover in de armstoel, richtte zich weer op, leunde met zijn ellebogen op tafel, maakte een drie hoek met zijn duimen en wijsvingers, en zei lachend: 'Ik ontken alles.* Op dit onverwachte antwoord verhief zich een dof gemor van de depu tatie, en iemand bromde: 'Treed dan af!' En daar zijn metgezellen met dit gebrom instemden, zwol het tot een zeer ernstige en algemene de monstratie aan. 'Ik ben gevolmachtigd, meneer,' zei Pugstyles met een stijve buiging. Daarop las de heer Gregsbury het volgende antwoord, dat hij in de vorm van een brief had opgesteld, en waarvan vervolgens aan diverse kranten een afschrift werd gezonden. 'Mijn waarde Pugstyles! Naast de welvaart van ons geliefde vaderland, - dat grote, vrije en ge lukkige land, - schat ik niets zo hoog als die edele onafhankelijkheid, die de roem van de Engelsman is, en die ik innig hoop mijn kinderen onbe vlekt na te laten. Door geen persoonlijk belang aangespoord, maar slechts door verheven en grote constitutionele beweegredenen gedreven, die ikniet zal trachten uiteen te zetten, daar zij boven de bevatting gaan van perso nen, die zich niet zoals ik gedaan heb, van de ingewikkelde en moeilijke studie der staatkunde hebben meester gemaakt, verkies ik mijn plaats te behouden, en ben ik voornemens dat te doen. Gelieve de goedheid te hebben de kiezers mijn complimenten over te brengen, en hen met deze omstandigheid bekend te maken. Met de meeste achting noem ik mij, enz.' 'U wilt dus in geen geval aftreden?' De heer Gregsbury glimlachte en schudde zijn hoofd. 'Goedemorgen dan!' zei Pugstyles gramstorig. 'God zegen u!' antwoordde Gregsbury en de deputatie marcheerde, on der algemeen gebrom, zo schielijk af, als de smalte van de trap toeliet Nadat de laatste persoon vertrokken was wreef de heer Gregsbury zich de handen en lachte in zichzelf. Zijn zelfvoldoening hield hem zo bezig, dat hij Nicolaas niet opmerkte, die in de schaduw van een gordijn was achter gebleven, todat deze, uit vrees dat hij nog een alleenspraak zou horen, een paar keer hoestte, om de aandacht van het parlementslid te trekken. 'Wie is dat?' riep de heer Gregsbury op vinnige toon. Nicolaas trad naderbij en boog. 'Wat doet u hier, meneer?' vroeg Gregsbury. 'Een spion in mijn kabinet! Een verscholen kiezer! U hebt mijn antwoord gehoord; ik verzoek u, volg de deputatie.' - 'Ik zou dit gedaan hebben, als ik bij haar behoorde, maar dat is het geval niet,' antwoordde Nicolaas. - 'Hoe bent u dan hier gekomen?' was de vraag van het parlementslid. 'En wat duivel moet u hebben?' - 'Ik kom u dit kaartje van het algemeen huur- en verhuurkan toor ter hand stellenzei Nicolaas, 'en beveel mij bij u tot secretaris aan.* - 'Is dat de enige reden van uw komst?' vroeg de heer Gregsbury. Nicolaas knikte. 'U staat niet in betrekking tot een van die ellendige dagbladen?'vroeg Gregsbury. - 'Tot mijn spijt moet ik zeggen, dat ik op dit ogenblik geheel op mijzelf sta,' antwoordde Nicolaas. - 'Zo!' zei Gregsbury. 'Hoe bent u dan boven gekomen?' Nicolaas zei dat de deputatie hem naar binnen had geduwd. 'O,' zeï Gregsbury. 'Ga dan zitten.' (Wordt vervolgd) Hilversum I 402 m. AVRO: l.oo Nws. 18.11 Radlojourn. 18.25 Ik verbind u door- praatje. 18.30 StereoAmeri kaanse sterren ln Nederland (opn.). 19.20 Uitzending van de CPN. 19.30 Nws. R.V.U.: 19.35 Aspecten voor het ruimte-on derzoek ln Nederland. N.O.S.: 10.05 Nederland Neutraal De Kerstmis ln vredestijd, programma over Nederland ln de neutraliteitsperiode van september 1939 tot 10 mei 1940. NVSH: 22.10 Sextant. N.O.S.: 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen. AVRO: 22.43 Radiojournaal. [N.O.S.: 22.55 Stereo: Licht mu ziekprogramma met Metropole Orkest en solisten. 23.55-24.00 ENws. Hilversum II 298 m. NCRV: 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Lite- rama: over boeken, schrijvers en toneel. 19.15 Stereo: Orgel concert. 19.45 Stereo: Prome nade ork. 20.25 Op de man af 62 Praatje. 20.30 Stereo: Koor van de Nederlandse Bachvere- alging. het Radio Kamerorkest en solisten. 22.20 Avondover- denking 32.30 Nws. 2240 Voor tang: een artistiek voor- keursprogr. 23.30 Stereo: Voor dracht en muziek. 23.55-24.00 Nws. GRAMMOFOONPLATENPROE RAMMA DRAADOMROEP VANAVOND Van 18.00-20-00 Joseph Haydn: 1- Cone, voor cello en orkest In D gr.t. II Symphonde nr. 96 to D gr.t. („Miraole"). Ui „Die Jahreszeiten". Nederland I. N.O.S.: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. N.O.S.: 19.00 Journaal. STER: 19.02 Re clame. VARA: 19.07 Coronation Street. TV-feullleton. 19.30 Op maat, een afwisselend program ma met veel muziek. STER: 19.56 Reclame. N.O.S.: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Kleur: Ironside TV-film. 21.35 Kleur: Zo goed als nieuw, komedie rond de handel ln gebruikte automo bielen (dl. 3). 22.00 Haar Hem: De kansen van het 2e huwe lijk. documentaire. N.O.S.: 22.30 Journaal. TELEAC: 22.35-23.05 Statistiek les 13 (herh.) Nederland II. N.O.S.: 18.50 Kleur: De fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. N.O.S.: 19.00 Journaal. 19.03 Scala: in formatief programma. NCRV: 19.30 Scheepsjongens van Bon tekoe. vervolgverhaal. 19.40 Al leen op weg. famlliefeullleton. STER: 19.56 Reclame. N.O.S.: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Re clame. NCRV: 20.20 Kleur: Please Sir.': luchtige TV-serie. 20.45 KljkKljk. 21.35 K'eur: Waar of niet?. televlsl°mono- loog. 22.00 Actualiteitenru briek. 22.25 Psalter, een pro gramma in woord en toon over de 104e psalm. N.O.S. 22.35-22.40 Journaal. België Nederlands: 18.55 Zandmannetje. 19.00 Sporttribu- ne. 19.20 Avonturen ln de Stil le Zuidzee. Afl. 21. 19.45 Hier spreekt men Nederlands. 19.50 Zoeklicht. 19.55 Mededelingen en De Weerman. 20.00 Nieuws. 20 25 Reinaarde. documentaire. 31.10 Filmtribune, Eerste voorstelling in België van de Poolse film: Alles is te koop. 32.45 Nieuws. KAIMO MOKVEN Hilversum I. 402 m. AVRO: 7.00 Nws. en ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. N.O.S.9.00 Uitgebreide reportage of her haling N.O.S.-programma. 0.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renais sance (opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvita minen (gr.) (11.00-11.02 Nws.). 11.30 V. de vrouw (11.55 Beurs berichten) 12.30 V. de landb. ber.) 12.40 Toppers van toen (gr.) 13.00 Nws. 13.11 Radlo journ. N.O.S. 13.30 Muz. en nws. van onze zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein Chanson. 14.30 Stereo: Rostrum of Com posers 1969: "dn internationaal forum met moderne muziek. AVRO: 15.00 Stereo: De wereld van de opera: Beschouwing over de opera Der Rosenkava- lter van R. Strauss. 1600 Nieuws. 16.02 Koorzang: oude en moderne gewijde muziek. 16.35 Gitaarrecital. 16.45 Land der Muzen: kunstkroniek. 17.15 Stereo: Jazz Spectrum. 17.55 Mededelingen. Hilversum II 298 m. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke muziek ln stereo (gr.) met om 7.30 Nws. en om 7.32-7.50 Act. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde mu ziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw. (9.00-9.10 Gymn. v. d. hulsvr.) 9.35 Ad- ventsuitz. van de Molukse Christen Jongeren Vereniging. 10.00 Werkelijk waar bijbel verhalen die feiten vormen, lezing. 10.15 Stereo: Opera-ari a's (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Ferdi nand Huyck (deel 11), hoorspel. (Herhaling van don derdag 18 dec. Jl.) 11.25 V. d. zieken. Pl.m. 11.55 Meded. KRO: 12.00 Stereo: Gevar. progr. (12.22 WIJ van het land: 12.26 Meded. t.b.v land- en tuinbouw; 12.30 Nws. 12.41 Act.; 13.00-13.05 Raden maar..., quiz.) 14.00 Conclllepostbus. 14.05 Stereo: Licht muzlek- progr. 14.30 Muzikaal mid dag-magazine. (16.00 Nws.) 17.00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Ste reo: Metropole orkest. 18.19 Uitzending van het GPV. Hilversum III. 240 m. en FM-kanalen. VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.) 11.00 Nws. 11.03 Ben opvallend vrolijk gevari eerde visite. (12.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.03 Licht platenprogr. 14.00 Nws. 14.03 De Eddy Bec ker Show. 15.00 Nws. 15.03 Drie-draal. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Licht platenprogr. (17.00-17.02 Nws.) Nederland I. AVRO: 15.00 Kleur: De hond is weg. film. 16.10-17.10 Kleur: Circusshow van bekende Franse artiesten. België: Nederlands progr. kan. 2 en 10: 16.00 De draak van Peudragon Castle, avontu renfilm v. d. Jeugd. 16.50 Ghandl. Film van Jonathan Stedall (herh.). fl. "Oc auwwü" schreeuwde Jonas, terwijl hij met een drukken. Het was ook een wonderlijk gezicht, Jonas zo te JUijk gezicht zijn zitvlak wreef. Af en toe maakte hij zien dansen. Hij "keek naar de plaats* waar Jonas was gaan JPpige trippelpasjes. "Auw! verschrikkelijk!!" Lappie be- zitten en knikte begrijpend. "Ha," zei hij, "mieren". Jonas verbazing Jonas' gedrag. "Wat is er gebeurd, Jo- stond plotseling stil. "Mieren!" riep hij. "ja", antwoordde f- nep hij, "waarom sta je zo te kreunen?" Jonas kon Lappie, "je bent midden in een mierennest gaan zitten... 105 «ggen, hij gilde het uit: "Auw, help me dan!" Lappie en je begrijpt, dat nemen die kleine diertjes niet". snel nader. Met moeite kon hij zijn lachen onder- 69: Nu herinneren we ons allemaal de dikbetaalde verslaggever Sipko Stunt natuurlijk nog wel; de be kende, beroemde, gevatte Sipko Stunt, die zo'n fijne neus had voor het nieuws. Het valt dus niet te ver wonderen, dat tot het reuk orgaan van deze vlotte fi guur het verhaaltje was doorgedrongen, dat Karel tje Knetter in het zieken huis lag, uit het voetbal veld geschopt door Bulle Peesje. „Daar zit een goed stuk kopij in. Hiep Hoi!" zei Sipko. Onmiddel lijk sleep hij een nieuwe punt aan een nieuw potlood nog onmiddellijker riep hij zijn lijffotograaf erbij. Daarna stapten de heren in Sipko's snelle autootje en even later waren ze al op weg naar het hospitaal. Toen ze echter bij dit naar carbol riekende bouwwerk aankwamen, bleek hun al gauw, dat de u1aar .n? ^k in reP en roer verkeerde. Verpleegsters, doktoren, spoelknechten en ziekendragers, kortom iedereen was in de weer en het was ze Iia*ru1e? °f iemand °p zoek waren. „Hier is de pers!" nep Sipko, maar dat hielp geen zier. Niemand luisterde en zijn geroep ging totaal verloren in het opgewonden geroezemoes van het ziekenhuisersoneel, dat zo ijverig doende was. „Ik geloof, dat ik maar even een plaatje schiet", zei de lijffotograaf en hij stelde zijn camera in op een charmant zustertje, dat met een verrekijker in een straatputje zat te turen. „Wel, wel. Wat kan hier aan de hand wezen, zustertjelief?" vroeg Sipko en een innemende glimlach gleed over zijn gelaat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 9