Duitsers zien te
veel tv-spelen
Herm. Broekhuizen zegt
de AVRO-jeugd gedag
Er zijn altijd klachten
Het einde.
Tom en
Engel bert
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
t_ee!
'Qppie Loep in kokosnoten
CAROLINA YES
Kareltje Knetter en de Bos-bubbel
DINSDAG 16 DECEMBER 1969
Steengoed
ARA'S programma mei de ombudsman
1 Velen mei mij" is een steengoed
togramma, dal niel alleen door de rust
j de presentatie en hel uitbljjien van
nsatie bij netelige onderwerpen, boeiend
toet zijn voor iedere kijker, maar ook
iluiet van zo kwalitatieve voorbereiding,
t hier mag worden gesproken van opli-
tal gebruik van het medium en al zijn
dringendheid.
Ir is grote variatie in de keus van on-
neerpen, en deze worden sober en di
rt behandeld. Kr worden geen deskun-
in de val gelokt noch bestreden
tl vlijmscherpe opmerkingen en Marcel
n Dam deelt duidelijk mee. welke we-
n hij en zijn medewerkers bewandelen
nat de resultaten zijn.
Wij kunnen een dergelijke aanpak van
femene en ook wel persoonlijke proble-
alleen maar toejuichen, nu zij op zo
lardige wijze worden aangetoond.
Gisteravond diende o.m. nog eens de
ik van de in het nauw gebrachte kolen-
adelaren, de belangrijke kwestie van
tnbare gebouwen die niet bereikbaar
n voor gehandicapten en het maatschap-
lijk vacuüm, waarin uitgetredenen uit
oosters terecht komen. Bisschop Ernst
n Breda gaf daarbij zijn belangrijke
ening. De kracht van dit programma is
daadwerkelijk aanwijzen van wegen
kunnen worden bewandeld door het
bliek, dat daarvan dikwijls geen besef
til.
Zoals was te verwachten, heeft de VARA
oeilijkheden gekregen met de Bond van
ragehouders in verband met de spel-
„Zo goed als nieuw", waarbij schar-
Itn met tweedehands auto's niet zo fraai
het licht wordt gesteld. Op het garage-
kor staat een bordje „Bovag-keuring"
dat moet eraf. Aangezien de tweede
levering tegelijk met de eerste was ge
wikt, prijkte liet gisteravond nog in
eld.
Achter het Nieuws had de Amsterdam-
specialist dr. fP'ibaut uitgenodigd om
welstellende woorden te spreken over
samenstelling van de pil die (in 20
trienin Nederland wordt verkocht.
Jks naar aanleiding van alarmerende
nichten in de Britse pers.
Bij de NCRV had Hier en Nu een in-
mssante buitenlandse documentaire over
ittx-koning, nu leider van Cambodja.
Godfried Bomans en zijn panel vroe-
n programmeur, waarbij voor de
kijlitrj veel viel te leren en er ivas een
soulliefhebbers van paardensport bijzon-
In mtrekkeUjke uitzending met de top-
ruiim Harvey Smith en Harry Wouters
ia (en Oudenweyer.
I lm goede tv-avond!
Twee Duitse loodgieters (beiden 30
ar) zijn vanmorgen in Athene te-
chtgesteld. Ze hadden in het voor-
ar bij gewapende roofovervallen
s Grieken gedood.
Bij de beklimming van een 2.315
eter hoge bergtop in de buurt van
riedo (Spanje) zijn gisteren drie
irgbeklimmers om het leven geko-
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM O, wat is het
nuttig, als tv-kijker eens te lezen
in buitenlandse bladen, vooral in
die van onze buurlanden, omdat
wij, al klagende over „onze tele
visie", zo gauw geneigd zijn te
zeggen „dat het over de grens
allemaal zoveel beter en aardiger
is." Wat lezen we bijv. in de
Duitse kritieken? „De kijkers
krijgen veel teveel tv-spelen
voorgezet."
Kijk, dan knipper je toch wel even
met je ogen: teveel tv-spelen? En
wij, in Nederland, kunnen daarvan
maar niet genoeg krijgen? Hoe zit
dat dan?
„Onze kijkers", luidt de Duitse kri
tiek, „worden 's avonds in een schijn
wereld gebracht. In één week 8 vol
wassen toneelstukken, nog afgezien
van de speelfilms, de feuilletons en
de buitenlandse strips. Dat gaat alle
maal ten koste van de realiteit.
Waarom krijgen wij niet meer actue
le documentaires, die op de werke
lijkheid slaan en waarvan wij infor
matie ontvangen?"
Er wordt van ons, Nederlanders,
wel eens gezegd dat wij een zwaartil
lend volkje zijn, dat wij altijd aan
sombere dingen denken en ons gene
ren als we eens echt hand lachen of
zomaar blij en gelukkig zijn, terwijl
er zoveel ellende in de wereld is.
Aan de andere kant toont de NOS
dan weer met klinkende cijfers aan,
dat wij volgens de statistieken te
weinig kunnen lachen bij de beeld
buis. Bij ons gaat ér geen avond
voorbij, of op allebei de tv-netten
worden we wel geconfronteerd met
tragieken en rampzalige toestanden,
waar ook ter wereld.
Hebben we ons even vermaakt in i
de „schijnwereld", dan wordt onmid- I
dellijk de waarschuwende vinger ge- j
heven door Herman, Koos, Wibo, Jan,
Niek, Ad of Aad: er staat een pro-
bleem. een vraagstuk, een bittere do
cumentaire voor ons klaar om ons
met één klap weer in de barre reali
teit terug te brengen.
Zo werkt onze vaderlandse tele
visie en wie het een of het ander niet
wil zien of ondergaan, moet een goed
heenkomen zoeken „op het andere
net". Dat kan gewoonlijk wel, want
daarvoor hebben we dan weer een
coördinatiecommissie.
Nu is het een feit. dat die commis
sie er vooral voor zorgt, dat er geen
twee pretprogramma's tegelijk te
zien zijn: twee documentaire pro
gramma's die elkaar overlappen is
minder erg. Op zichzelf is dat ook al
veelzeggend: dat het amusement niet
al te dik gezaaid wordt op onze buis
valt hieruit wel op te maken.
Maar in Duitsland wordt er werke
lijk een punt van gemaakt, dat de
televisie te zeer verstrooiend van
aard is, de kijkers in een „schijnwe
reld" brengt. Zo valt er altijd te kla
gen. Voor de programmamakers geen
geringe opgave.
Voldoen rij aan de smaak van het
zgn. „grote kljkpubliek" en bieden
zij vertrooiing 's avonds na het werk,
dan is dat opvoedkundig niet juist.
Geven zij tevel ernst, dan zijn zij
zwaartillend en te inspannend voor
mensen, die zich In de avonduren
wensen te ontspannen.
Het ene land stelt het andere ten
voorbeeld. Wij b.v. menen, dat de
Duitse actualiteitenprogramma's
stukken beter zijn dan de Neder
landse: het wondt ons zo verteld door
de kijkers die langs de oostgrens wo
nen en tegenwoordig kunnen we tot
in het westen wel naar de éne of de
andere Duitse zender meekijken.
Maar Duitsland zegt, dat de eigen
actualiteitenrubrieken wel even aan
tonen, doch onvoldoende „uitdie
pen"... kijk eens wat Nederland daar
aan, minstens tweemaal per avond,
doet!
Wij klagen over die ene wekelijkse
speelfilm van de NOS en prijzen de
omroep, die er zelf een in zijn pro
grammapakket doet: in Duitsland is
er haast elke 'avond wel een speel
film te zien! Wij narren over de ver
dwenen donderdagse spel-avond en
zijn de NCRV dankbaar voor de lan
ge afleveringen van „De kleine zie
len".... waar krijgen wij tegenwoor-
Vanavond is het tussen 9.10 en 10 uur
voor pop-minnenden wel „het einde",
want Tom Jones ontvangt als voor
naamste gast in zijn tv-show bij de
AVRO) zijn beste vriend, grootste,
concurrent en zakenpartner Engelbert
Humperdinck, die in verzoekplaten-
programma's voor de radio zo dikwijls
wordt verwisseld met de componist
Humperdinck, hetgeeen dan voor zijn
fans een hele teleurstelling is.
Maar vanavond de echte, onvervalste
Engelbert, zingend „The way it used
to be" en „Love can fly". Humper
dinck is niet de enige gast met wereld
faam en wereldnaam, want Dusty Springfield is ook van de partijevenals de mooie
Shirley Jones (geen familie van Tom), een Amerikaanse, die getrouwd is met de
Jetmanuit de bij de KRO vertoonde serie,Jlij en zij".
In elk geval voor zijn vele fans hier een nieuwe foto van Engelbert. helemaal in
actie als hij over onvergankelijke ofwel mislukte liefde zingt. Zo en niet anders
is hij straks te zien.
dig nog eens een groot tv-spel te
zien....? Duitsland klaagt over acht
tv-spelen per week.... schande!
Schijnwereld!
Zo blijven we aan de gang en dat
is op zichzelf niet onnuttig: concur
rentie moet en mag er zijn. Maar
eens te vergelijken tussen klachten
hier en ginds is ook erg verrijkend.
Misschien komen we er dan toe, ook
de goede zijde van onze vaderlandse
tv naar voren te halen en niet alleen
maar te klagen over wat ons niet
bevalt.
HILVERSUM Het moge dan
waar zijn, dat een presentator(trice)
na drie tv-uitzendingen vriend of
vriendin des huizes is, in het hele
land op straat wordt herkend en aan
gegaapt en tot de eervolle staat van
„bekende Nederlander" is verheven,
de radio, die er misschien jaren over
doet, heeft toch ook vele alom beken
de namen opgeleverd. Misschien her
kent U Herman Broekhuizen op
straat niet, maar zijn naam kent U
natuurlijk even goed als die van
Uzelf.
Herman Broekhuizen „van de
AVRO 't Is haast een legende ge
worden. Maar er komt een einde aan:
Herman is nu 47 jaar en vindt zich
zelf te oud worden om op te trekken
met Minjon, het kinderkoor Jacob
Hamel te leiden en de „kindertjes
van het hele land" te amuseren in
het AVRO-dagelijkse programma
„Kleutertje luister". Hij wil niet lan
ger „oom Herman" zijn, hij gaat naar
de NOS, waar hij op 1 februari a.s.
begint met het construeren en leiden
van een cursus voor radiomedewer
kers. Hij wordt leraar.
„Nu voor mij maar eens een jonge
re". zegt hij uiterst verstandig.
Toch zal het vreemd zijn, als „oom
Herman" zowel als „Herman Broek
huizen" uit de ether zijn verdwenen.
Twee namen voor één persoon, die
allebei klassiek zijn geworden we
gens jarenlange trouw aan de radio.
In onze herinnering is Herman
Broekhuizen de strikte opvolger van
Jacob Hamel, die voor'de oorlog een
al even klassieke figuur was met zijn
kinderkoor als nog ver daarvoor, in
het prille begin van de omroep, An
toinette van Dijk met haar vertellin
gen.
't Is merkwaardig, maar hoewel al
le omroepen vermaarde kinderpro-
gramma's in de geluidsomroep heb-
ben en hadden, toch zijn die enkele
specifieke van de AVRO het best in
t geheugen blijven hangen.
Veel meer dan de hele jeugdom-
roep Minjon ooit aan (verdiende) al
gemene populariteit heeft kunnen
verzamelen, deden het Antoinette
van Dijk en later Jacob Hamel, die
per uitzending „zijn" zingende kinde
ren een liedje leerde, dat de toen nog
bestaande fietsende slagersjongens
prompt nafloten in de straten en de
traditie van de „debutantjes" instel
de. Dat ging om liedjes als „O die
Koos. o die Koos, is een ware bolle
boos!" e= en was het geen kostelijk
radio-uurtje?
Na dc oorlog was er geen Jacob
Hamel meer. Zijn naam werd gege
ven aan het opnieuw-gevormde kin
derkoor van de AVRO. Nu was het
Herman Broekhuizen, die naar eigen
smaak de dirigeerstok zwaaide en
zijn voorganger eer aandeed, door
het koor niet alleen even opgewekt te
Ned. 1 AVRO
7.07 uur aflevering „De rare vogels".
7.30 uur Peyton Place.
8.20 uur Strange report: „Mannequins".
9.10 uur Tom Jones Show.
10.00 uur Televizier.
Ned. 2 KRO
7.30 uur Earl Hines and his AU Stars.
8.20 uur Brandpunt-buitenspel.
9.10 uur speelfilm van Graham Greene: „Aan de
overkant van de brug".
Hilversum I AVRO
7.35 uur „Vanavond", groot gevarieerd programma
met hoorspelen, Uedjes en quiz.
10.00 uur kritisch programma Gonk.
10.55 uur (NOS) Zin-tuig: kunstrubriek.
Hilversum II KRO
8.00 uur Radio Filharmonisch orkest concerteert:
Beethoven, Prokofieff en Hellendaal.
8.45 uur programma over „ouder worden".
9.30 uur uitzending over de dichter Dylan Thomas.
11.00 uur Contekst: discussiemagazine.
11.30 uur Jazz in Den Bosch: kwartet Harry Verbeke.
leiden, maar er ook zelf liedjes voor
te schrijven.
Herman is een bekwaam pianist,
gevat in het antwoorden en een
juiste entertainer voor kinder- en
kleuteruitzendingen. Hij heeft het bij
de AVRO gebracht tot chef van de
afdeling jeugduitzendingen en na
tuurlijk doet het een beetje pijn, nu
afscheid te nemen.
Maar een nieuwe werkkring lokt.
Lily Petersen blijft nu alleen als
„tante" achter met de „kindertjes
van het hele land". Ze hoopt, dat
„oom Herman" zo heel af en toe nog
eens als gast zal opduiken in haar
programma. En die mogelijkheid is
niet uitgesloten.
CHARLES DICKENS
DE LOTGEVALLEN' V A .V
NICOLAAS NICKLEBY
54
Newman, die gedurende dit gesprek met de rug tegen de deur had ge
staan, oin zich desnoods met geweld tegen de verwijdering van zijn gast
te verzetten, ging tevreden weer naar zijn plaats, en daar het water in
tussen aan de kook was geraakt, maakte hij een glas vol brandewijn met
water voor Nicolaas en een gebarsten kom vol voor zichzelf ?-n Smike ge
reed, waarvan deze twee zich bedienden, tenvijl Nicolaas, met het hoofd
in de handen in treurig nadenken verzonken bleef.
Intussen had het gezelschap beneden dat, opmerkzaam luisterend, geen
gerucht hoorde, zich weer naar de kamer van Kenwigs begeven, cn
hield zich bezig met uiteenlopende vermoedens over de oorzaak van het
plotseling verdwijnen en wegblijven van meneer Noggs.
'Ik zal u eens wat zeggen,' zei mevrouw Kenwigs. 'Als het eens een ea-
presscbrief was om hem te zeggen dat hij al zijn geld terugkrijgt.'-'Wel,
dat is niet onmogelijk,' liet haar echtgenoot hierop volgen. 'Misschien
moesten wij dan liever iemand naar boven sturen om te vragen of hij nog
wat punch wil hebben.' - 'Kenwigs,'zei Lillyvick opeenszeerluid.'lk
sta verbaasd over je.' - 'Hoezo, meneer?' vroeg Kenwigs. - 'Dat je zo
iets kunt zeggen,' antwoordde Lillyvick gramstorig. 'Hij heeft immers al
punch gehad. Ik beschouw dc manier, waarop die punch werd weggeno
men, als zeer beledigend voor dit gezelschap. Het mag hier in huis de ge
woonte zijn zulke dingen toe te laten, maar het is geen manier van doen
en ik ontzie mij niet u dit te zeggen. Iemand heeft een glas punch voor
zich staan, dat hij juist aan zijn lippen wil brengen, als een ander dat gla»
wegpakt en ermee weggaat.'
'Het spijt mij zeer, meneer,' zei Kenwigs nederig. - 'Vertel mij niet dat
het je spijt,' antwoordde Lillyvick scherp. 'Dan had je het moeten be
letten.'
Het gezelschap was zeer ontsteld over dit plotseling ongenoegen. De da
me uit de achterkamer zat de gaarder met open mond aan te staren en de
andere gasten waren nauwelijks minder verplet door zijn verstoordheid.
Kenwigs, die niet erg slim was, blies dc vlam slechts aan door ze te willen
uitdoven.
'Ik dacht er niet aan, meneer," zei hij. 'Ik had niet gemeend dat een klei
nigheid als een glas punch u uit uw humeur zou brengen.' - 'Uit mijn
humeur! Wat duivel bedoel je met die impertinentie, Kenwigs? Morlina,
kind, geef mij mijn hoed.' - 'O, u gaat toch niet weg, meneer Lillyvick,'
viel juffrouw Petowker bij met haar betovcrendste lachje.
Maar Lillyvick bleef hardnekkig roepen: 'Morlina, mijn hoed!' Op de
vierde herhaling van die eis, zonk mevrouw Kenwigs op haar stoel neer,
terwijl de vier kleine meisjes (heimelijk daartoe aangezet) hun ooms be
nen pakten, en hem in kinderlijke taal smeekten te blijven.
•Waarom zou ik blijven, kindertjes?' zei Lillyvick. 'Ik ben hier niet nodig.'
- 'Och, oom, spreek toch zo nietsnikte mevrouw Kenwigs. 'Of U moet
mij de dood willen aandoen.' - 'Het zou mij niet verwonderen als sommi
ge mensen zeiden, dat ik dat wilde,' antwoordde Lillyvick, met een toor
nige blik naar Kenwigs. 'Uit mijn humeur!' - 'O, ik kan het niel uit
staan dat hij mijn man zo aankijkt,' riep mevrouw Kenwigs. - 'Meneer
Lillyvick,' zet Kenwigs, 'ik hoop, terwille van uw nicht, dat u zich zult
laten verzoenen.'
Dc gelaatstrekken ontspanden zich, toen de gasten hun beden bij die van
zijn aangetrouwde neef voegden. Hij liet zijn hoed los en stak zijn hand
uit.
'Daar, Kenwigs,' zei hij, 'cn laat ik tegelijk zeggen om jc te tonen hoevee!
ik uit mijn humeur was, dat, als ik zonder een woord meer te spreken was
heengegaan, het toch geen verschil gemaakt zou hebben in de kleinigheid,
die ik jc kinderen zal nalaten als ik sterf.' - 'Morlina,' riep haar moeder,
'val op je knieën voor je goede oom, cn bid hem je zijn lcvên lang lief te
hebben, want hij is meer een engel dan een mens, heb ik altijd gezegd.'
Morlina naderde om dc voorgeschreven hulde te bewijzen, werd door
haar oom opgepakt en gekust, en toen schoot mevrouw Kenwigs zelf toe
en viel haar oom om de hals, cn een gejuich steeg op uit het gezelschap.
(Wordt vervolgd)
6euJkki6.té"
na
VOORBID,
ew r>6 POLITIC ^AI
DS ÏEWDÊ WEL
inrekenen
Naar wie is
BenAN
Acvrejese
pu KGMT"
allee wel
weeje iw
ORb£.
NlCTWAAR?
RADIO
IVOND
TELEVISIE
VANAVOND
tieis
Hilversum I. 402 ra. AVRO:
11.00 Nieuws. 18.11 Radiojour
naal. 18.25 Stereo: Lichte or
kestmuziek met zangsoliste
(opn.). 18.50 Paris vous parle.
1155 Voor de kinderen. 19.00
Trefpunt: discussie-rubriek
voor actuele zaken. 19.30
Nieuws. 19.35 Vanavond: vro
lijkheid. muziek, actualiteiten
en wetenswaardigheden. 22.00
Gonk! satirisch programma.
22.30 Nieuws. 22.38 Mededelin-
22.40 Radiojournaal.
N.O.S.: 22.55 Zin - Tuig. nr. 6:
stkroniek. 23.55-24.00
Hilversum II. 298 m. KRO:
Nieuws. 18.41 Actualitei-
19.00 Licht ensemble en
19.40 Conciliepostbus.
1945 Wie is in Godsnaam Je
ms Christus?, lezing. 20.00 Ste
reo; Radio Filharmonisch or
kest en solist. 20.45 Uitgescha
keld?, reeks beschouwingen
over ouder worden en ouder
dom. 21.00 Semi-klassieke en
kamermuziek (opn.l
Dinsdagavond theater
Verloren Jeugd: programma
over de dichter Dylon Tho
mas. 22.25 Overweging. 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementair
overzicht. 22.46 De zihgende
kerk. 23.00 Kontektst: magazi
ne waarin op de dingen wordt
doorgepraat. 23.30 Stereo:
Jazzconcert. 23.44-24.00 Nieuws.
Nederland I. N.O.S.: 18.50
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. N.O.S.:
19.00 Journaal. STER: 19.03 Re
clame. AVRO: 19.07 De rare
vogels, TV-feuilleton voor de
Jeugd. 19.30 Peyton Place.
TV-feuilleton. STER: 19.56 Re
clame. N.O.S.: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. AVRO:
20.20 Kleur: Strange Report -
Mannequins - de modellen van
verleden jaar, TV-film. 21.10
Kleur: De Tom Jones-Show.
Liederen in Kerstsfeer. N.O.S.:
22.55 Journaal. TELEAC:
23.00-23.30 Schaken voor begin
ners - les 11 herh.
Nederland II. N.O.S.: 18.50
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. N.O.S.:
19.00 Journaal. 19.03 Scala: in
formatief programma. KRO:
19.30 Earl Hines and his All
Stars. STER: 19.56 Reclame.
N.O.S.: 20.00 Journaal. STER:
20.16 Reclame. KRO: 20.20
Brandpunt-Huitcnspel: Sport
programma. 21.10 Aan de over
kant van de brug, speelfilm
gebaseerd op een verhaal van
Graham Greene. N.O.S.:
22.50-22.55 Journaal.
BELGIë
Kanalen Nederlands: 2 cn 2
to. 18.55 Zandmannetje. 19 00
Tienerklanken. 19.25 Alledag
19.50 Keurig Frans. 19.52 Zoek
licht. 19.57 Mededelingen.
20.00 Nieuws. 20.20 Europa nu.
Omer Grawet in gesprek met
prof. Brugmans van het Euro
pacollege. 20.35 Beschuldige.
sta op. De zaak John Retsin.
Reconstructie van een moord
zaak dd. 28 november 1878.
RADIQ
Mm
'LiMORfeENrj
Hilversum I. 402 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek (7.30-7.35
Van de voorpagina). VPRO:
7.34 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20
Stereo: Lichte grammofoon
muziek. (8.30-8.35 Voor de
huisvrouw). 9.00 Stereo: Klas
sieke symfonische muziek (gr).
9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 Lichte grammo
foonmuziek. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de vrouw. 11.40 Stereo:
Pianorecital (gr). 12.05 Prome
nade-orkest en zangsolisten.
12.54 Voor het platteland. 13.00
Nieuws. 13.11 Actualitei
ten. 13.25 Lichte orgelmuziek.
13 45 Gesproken portret. 14.00
Stereo: Fragmenten uit Ameri
kaanse musicals (gr). 15.15 Mo
dern muziekprogramma voor
de leugd met commentaar.
16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Ne
derlandse Chansons. 16.20 Mo
derne muziek (opn). 16.50 Ste
reo: Pianoduo (opn). 17.10 Ste
reo: Klein Radiokoor. 17.30
Stereo: Pianorecital (opn). 17.55
Mededelingen.
Hilversum II. 298 m. NCRV:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Klassieke en se-
mi-klassleke muziek (gr). (7.25
Horen en zien: 7.30 Nieuws:
7.32 Actualiteiten). TROS: 8.00
Nieuws. 8.11 Verzoekprogram
ma voor de militairen.
(8.30-8.32 Nieuws: 9.00-9.10
Gymnastiek voor de
huisvrouw). 9.30 Voor de kleu-
TEI.E1 IS IE
MORGEN
16. Lappic en Jonas hadden reeds een flink stuk afgelegd
de avond viel. Dc temperatuur, die de hele dag bijna
'draaglijk was geweest, zakte voelbaar. Jonas zuchtte diep.
Gelukkig, nu kunnen we weer wat bij komen... heerlijk,
koelte". Lappie knikte instemmend. „Ja. Jonas." ant
woordde hij. "We zouden eigenlijk moeten rusten... maar
%ttr?" Lappic keek om zich heen. Overal was het geel en
zanderig. "Héla! Zie je dat ook. Jonas!" riep'hij, "Daar,
aan de horizon?" Jonas keek. "Dat is een oase. Lappie.
daar kunnen we wat drinken en een bed opslaan voor dc
nacht.. Aldus werd afgesproken en het tweetal zette zich
weer in beweging. Maar wat ze bereikten... geen oase. "Wat
is dat ontzettend ver weg. Poeh!" zuchtte Jonas, "ik ben
doodmoe... en eh, die warmte".
ters. 9.45 Van 1685 tot vandaag:
componisten en hun werken.
10.15 Voor de vrouw. 11.00
Nieuws. 11.02 Piek Uur:
wedstrijdprogramma. 11.45 Ac
tualiteiten. 11.55 Mededelingen.
KRO: 12.00 Stereo: Gevarieerd
programma. (12.22 Wij van he'
land: 12.26 Mededelingen t.b.v
land- en tuinbouw: 12.30
Nieuws. 12.41 Actualiteiten:
13.00 Raden maar; 13.15 Onder
nemend). NCRV: 144)0 Klassie
ke en moderne orkestmuziek
(gr). 15.00 In 't zilver: voor
oudere luisteraars. 16.00
Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de
jeugd. 17.00 Twlen-Popradio.
17.50 Overheidsvoorlichting.
NCRV: 18.00 Country and
western rubriek.
UÉTtS &ÊUJKT,
FROK-CSSGX
OlLLOM hêëPT
t>E bapieken!
Nederland I. NOS/NOT:
10.45-12.00 School-tv. KRO
17.00-17.45 Voor de kinderen.
België: Nederlands progr. kan.
2 cn 10: 17.30 Jevaujong.
Hilversum III. 240 m en
FM-kanalen. NCRV: 9.00
Nieuws. 9.02 Lichte vocale mu
ziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Nieu
we langspeelplaten met kri
tisch commentaar. N.O.S.:
11.00 Nieuws. 11.03 Muzlek-le-
zen. (12.00 Nieuws). AVRO:
13.00 Nieuws. 13.03 Actualitei
ten. 13.06 Zet 'm op: platen-
programma. (14.00 Nieuws).
15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvita
minen. 16.00 Nieuws. 1G.03
Licht platen programma 1700
Nieuws. 17.02 Actualiteiten.
17.05-18.00 Pop- en cóuntrymu-
ziek.
aanstalten zijn bagage naar zijn woning te dragen. „Ikke zal hem help
mompelde Opopol en met zorg koos hij de grootste koffer uit, die nog in de
auto lag. En blijkbaar was Opopol van mening dat Frederik G. Hobbezak
in het hospitaal woonachtig was, want zie, daar rent de Barreberiër de
trappen van het ziekenhuis reeds op. In het voorbijgaan rukt hij zelfs een
paar vroege bloemen uit hun bak.
64: Dit alles was natuur
lijk niet onopgemerkt ge
bleven voor de listige heer
Opopol Istietof, die zich
aan de buitenzijde van het
ziekenhuis slim voor een
iraam had opgesteld en nu
steeds naar binnen gluur-
|de. En toen gleed er een
izonnige en tegelijk ver
raste trek over zijn dikke
gelaat. „Kijk kijk, daar ligt
de kampioenski schaat-
isert, boksert, gewichthef-
ifert en voetballert! Ach,
ach, ach, hij heeft geen
enkele zin in bed.ie van
hopsitaalt! Isse duitelijk
hij wil er uit! Hij wil weg'
Wel, wel, wel, arme kleine
kerel! Ikke zal hem wel
help! Maai* hoe?" Nu hoefde de kundige Opopol niet lang naar het ant
woord op deze vraag te zoeken, want hij was doorkneed genoeg in de slinkse
kunsten van een geheime agent om de oplossing onmiddellijk te vinden. Hij
wierp dus een snelle blik om zich heen en zag toen juist de vermoeide figuur
van de handelsvertegenwoordiger Frederik G. Hobbezak. Deze was bezig een
aantal koffers uit een grote auto te tillen, want hij was op deze middag
juist thuis gekomen van een grote, buitenlandse reis. Nu maakte hij kennelijk