VPRO verliest duizenden leden Nurejev in vier gala-avonden Sato wil met China praten VANAVOND TE ZIEN Met het Nationale Ballet VANAVOND TE HOREN CAROLINA YES Kareltje Knetter en de Bos-bubbel 7 MAANDAG 15 DECEMBER 1969 Onderzoek vaar oorzaken van bedankjes (Van onze. correspondent) UTRECHT ,,De VPRO moet bij de leden-contribuanten weer geloof en integriteit opbouwen. Dit alles dreigt thans door een aantal rellen verstoord te raken. We zullen beter moeten gaan analyseren welke contactstoornissen voorkomen kunnen worden. We hebben zeker lering getrokken uit het recente verleden". Dit zei zaterdag de direceur van de VPRO, de heer S. J. Door man, op de ledenraadsvergade ring in Utrecht. De VPRO be gint met tamelijk rasse schreden de dreigende rode streep van 100.000 leden en abonnees te na deren, iets waarover voorzitter J. Kassies zich minder zorgen maakte dan de rest van de ver gadering. Vanaf 1 oktober hebben 8258 abon nees voor Vrije Geluiden bedankt en kwamen er 2300 bij. Het aantal le den onderging vrijwel geen veran dering en bleef op 27.000 staan, waarmede het aantal leden-contri- butanten overigens tot 117.000 daal de. Verhoging Volgens de heer Kassies is het grote aantal bedankjes het gevolg van diverse factoren. Blijkens de ontvangen brieven is echter de re cente prijsverhoging van Vrije Ge- luiden voor de meesten „de druppel- ln^ geweest die de emmer heeft doen overlopen". De VPRO gaat een on- derzoek instellen naar de oorzaken van de bedankjes. „Overigens kan niet zonder meer gesteld worden dat de vrijzinnig pro testanten ons verlaten en de heide nen komen. De zaak ligt veel sub tieler", aldus de heer Kassies. Hij verwachtte dat de VPRO zich de ko mende maanden zal herstellen. „Het programmabeleid begint zich nu dui delijk af te tekenen zowel naar vorm als naar inhoud. Het incident met het doorgesneden oog heeft niet veel be dankjes tot gevolg gehad", vertelde de voorzitter. Eerlijk Verscheidene leden meenden even wel dat het streven naar duidelijk heid niet al te veel risico's mag in- houden. Dick Verkijk, programma- TM&werker bij de VPRO, meende zelb dat met een beetje goede wil «/ketel voorkomen kan worden, on geacht het programma dat men wil brengen. „Geen enkel programma be hoeft de communicatie met de kij kers te verstoren mits het maar eer lijk en met zorg is gemaakt. Als we [OP de huidige weg voortgaan, zijn over een paar jaar verdwenen", Idus Dick Verkijk. Een werkgroep gaat thans na in hoeverre religieuze programma's in het totale omroeppakket van de VPRO kunnen worden ingepast om wat van het verloren terrein te her winnen. „Voorzover de religie een maatschappelijk verschijnsel is, zal de VPRO er zeker aandacht aan moe ten besteden", meende directeur Doorman. Uitvoerig werd gediscussieerd over een nogal filosofische en abstrace be leidsnota van de heer Doorman. Blij kens deze nota zal de ideologische grondslag van de VPRO moeten wor den bepaald door het stellen van de geaccepteerde sociale veranderingen tegenover weerstanden tegen deze veranderingen. De heer Doorman achtte de mogelijkheid van nieuwe rellen daarbij echter niet uitgesloten: Noodzaak „Aan het streven het publiek een groter contact te geven met de so ciale werkelijkheid, blijkt juist inhe rent te zijn het gevaar van contact stoornis met datzelfde publiek. Dit nu plaatst ons voor de noodzakelijkheid om ons bij het programmeren steeds te bezinnen op de vraag hoe een op timaal rendement van het gewenste effect bereikt kan worden". Hij meende dat de VPRO bij het bepalen van het beleid zich niet in de eerste plaats moet laten leiden door de vrees beneden de 100.000 le den en contributanten te komen. Niet temin heeft de VPRO nog steeds geen functionaris kunnen vinden voor de reeds geruime tijd vakante functie van chef publiciteit en propaganda. OITA De Japanse eerste mi nister Sato heeft zaterdag tijdens zijn verkiezingscampagne opgeroepen tot besprekingen met China om, zoals hij zei. misverstanden op te lossen die nog bestaan tussen de twee buren. De linkse oppositie noemde Sato's voorstel tegenstrijdig. Onlangs namelijk stelde Sato zich tijdens een bezoek aan Washington, achter het Amerikaanse standpunt, dat de veiligheid van Zuid-Korea en Formosa van vitaal belang is voor die van Japan. Deze houding zou kunnen leiden tot een verslechtering van de Chinees-Japanse verhoudin gen. Ned. 1 VARA 7.07 uur Coronation Street, daarna Opmaat. 8.20 uur Achter het Nieuws 8.45 uur Ironside. 9.35 uur Velen met mij: reacties en vervolgen, j 10.00 uur tweede aflevering „Zo goed als nieuw". Ned. 2 NCRV j 7.30 uur aflevering Scheepsjongens, daarna „Alleen op weg". 8.20 uur serie „Please, sir". 8.45 uur Gevraagd: een programma voor een com puter. 9.45 uur quiz Tweekamp. 10.10 uur Man en paard: gesprek over paardensport. 10.40 uur Hier en Nu. Hilversum I NOS 8.05 uur programma van de BRT/NOS: concert door het Lyrisch Omroeporkest van de BRT en solisten. Belcanto. 9.10 uur hoorspel „Lieve niemand". 10.00 uur lichte muziek op de plaat. 10.45 uur Jazz in actie: Miles Davis in de Rotterdamse Doelen. Hilversum II NCRV 7.45 uur Metropole-orkest speelt, daarna zingt Rita Reys. 8.30 uur Amerikaanse uitvoering 7e symfonie van Mahler. 10.20 uur avondoverdenking. 10.40 uur Voorrang: pas-ontdekte pianowerken van Satie; daarna eigentijdse muziek. SCHEVENINGEN Rudolf Nure jev, die nu als gastsolist aan vier voorstellingen van Het Nationale Ballet meewerkt zondagavond in het Circustheater in Scheveningen, vanavond in de Rotterdamse Schouwburg in Rotterdam en dinsdag en woensdag in het RAI-congrescen- trum in Amsterdam is voor de standing van de balletkunst in Ne derland een goede waardemeter. Nurejev geldt als een van de aller grootsten. Partner van Sonia Arova, Rosella Hightower na een prachtige loopbaan bij het Kirow Ballet en la ter partner van Margot Fonteyn in The Royal Ballet in Londen. Optreden van Nurejev in Neder land is een belevenis, hetgeen wij eerder hebben kunnen zien, toen hij eveneens als gast meewerkte aan „Monument" van Van Dantzig. Welnu, zondagavond was Olga de Haas in Apollon Musagète zeker even boeiend als Nurejev, en ook in Pe- troesjka, het slotballet van de avond, toonde het ensemble zich een solist als Nurejev in alle opzichten waard. Nurejev zelf beviel ons in Apollon Musagète beter dan in „Monument". BALANCHINE Dit ballet is van George Balanchine op muziek van Igor Strawinsky en het dateert van 1928, Balanchine maakte het voor Diaghilev. Hij was toen 23 jaar. Apollon Musagète kan dus gelden als een jeugdwerk. Maar zeker een jeugdwerk, dat vol belof ten zat voor Balanchines toekomst en die beloften heeft Balanchine alle maal waar gemaakt. Diaghilev heeft de opdracht voor Apollon aan Balanchine en Stra winsky tezamen gegeven met als ge volg dat componist en choreograaf in nauwe samenwerking een gaaf werkstuk konden maken, eenvoudig en helder van opbouw met mooie dansmotieven en prachtige spannin gen, die veertig jaar geleden nieuw waren in de danskunst «n die dit werk nu. in onze tijd, nog verrassend modern doen zijn. Hoogtepunt is het duet van Apollo met Terpsichore, dat Nurejev met Olga (lc Haas danst. Het is opvallend hoe volkomen ontspannen de indruk is. die Olga de Haas maakt: zeker van zichzelf en zich niet „schaduw" naast Nurejev gevoelend. BERIOSOFF Petroesjka van Michael Fokine, da terend uit 1911 en eveneens op mu ziek van Strawinsky. is in ons land vooral bekend door Leonide Massine, die dit ballet enige jaren geleden zelf met Het Nationale Baallet instudeer de en toen ook de repetities heeft geleid. Nurejev treedt nu op in de versie van Nicolas Beriosoff. die wellicht dichter bij de opvattingen van Foki ne staat dan de versie van Massine. Heel wat balletregisseurs hebben moeite met het rommelige corps de ballet. Massine heeft dit in strakkere lijnen gechoreografeerd dan Beri osoff. Toch maakt de versie van Beriosoff waarschijnlijk meer indruk en het is te begrijpen dat Nurejev voor deze versie voorkeur heeft. De warrelige rommeligheid van het „ruig" feest vierende corps de ballet geeft het naderende onheil meer diepte. De hoofdfiguren Petroesjka, de Moor en de Ballerine krijgen een beter accent. Beriosoffs versie stelt hogere eisen zowel aan dansers als aan regie. Nurejev als Petroesjka is, zoals te verwachten, een bijzondere gebeurte nis. Hij werd heel mooi gesteund door Maria Bouvet als de Ballerina en Iva Kramar als de Moor. In Rot terdam danst Iris Arispe vanavond de Ballerina, Clyde Geldorp danst dan de Moor. Opvallend is Nurejevs springtech- niek. In Apollon is die techniek atle tisch. in Petroesjka vol uitdrukking, in alle gevallen gaaf afgewerkt. HANS W. LEDEBOER Het Chicago Transit Authority heeft een nachtvoorstelling ge geven in het Amsterdamse Con certgebouw: hier van links naar rechts Lee Lovghnane, trompet, Walt Perry, sax en Jim Pankow. trombone. RADIO VYAVONO HILVERSUM I 402 ra. Avro 18.00 Nieuws. AVRO: 18.11 Radiojournaal. 18.25 Voor de middenstand. 18.30 Stereo: Licht gevarieerd muziekpro gramma. 19.15 Stereo: Licht ensemble (opn). 19.30 Nieuws. R.V.U.': 19.35 James Joyces, door Jacques den Haan. XO.S.: 20.05 Stereo: Belcanto sterren uit Nederland en Bel gië. 21.10 Lieve niemand, hoorspel 22.00 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. Bond zonder Naam: 22.20 Zie om en doe wel. lezing. N.O.S.: 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.55 Stereo: Jazz ln Aktle. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. NCRV: 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Literama: over boeken, schrijvers en to neel. 19.15 Muziek en dienst. 19.45 Stereo: Metropole orkest en zangsollst. 20.15 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. 20.25 Op de man af. praatje. 20.30 Stereo: Semi-klassieke orkestmuziek (gr). 21.55 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Voorrang, een artistiek voorkeursprogrammn. 23.30 Stereo: Moderne kamer muziek (opn). 23.55-24 00 Nieuws. TELEVISIE VANAVOND NEDERLAND I N.O.S.: 18 50 Kleur: De Fa beltjeskrant. STER: 18.56 Re clame. N.O.S.: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Reclame. VARA: 19.07 Coronation Street, TV-feuilleton. 19.30 Opmaat - een afwisselend programma met veel muzdèk. STER: 19.56 Reclame. N.O.S.: 20.00 Jour naal. STER: 20.16 Reclame. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Kleur: Ironside: De kwelgeest. TV-film. 21.35 Velen met mij: problemen van kijkers. 22.00 Kleur: Zo goed als nieuw: komedie rond de handel in gebruikte automo bielen (dl. 2). Humanistisch Verbond: 22.25 Ik ben niks. le zing N.O.S.: 22.40 Journaal. TELEAC: 22.45-23.15 Statistiek - les 12 herh. NEDERLAND II N.O.S.: 13.50 Kleur: De Fa beltjeskrant. STER: 18.56 Re clame. N.O.S.: 19.00 Journaal. 19.03 Scala: informatief pro gramma. NCRV: 13.30 Scheepsjongens van Bontekoe, vervolgverhaal. 19.40 Alleen op weg, familiefeuilleton. STER: 19.56 Reclame. N.O.S.: 2 0.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. NCRV: 20.20 Kleur: Please Sir. een luchtige televisieserie. 20.45 Kleur: Gevraagd: Een programmeur. 21.45 Twee kamp. quiz tussen stüdenten- tcams. 22.10 Man en paard: programma over de sprlngsport. 22.40 Actualitei tenrubriek. 23.05 Kast-ki.iken. N.O.S.: 23.10-23.15 Journaal. BEI.GIc KANALEN NEDER LANDS: 2 en 10 18.55 Zandmannetje. 19.00 Sporttrlbune. 19.20 Avonturen in de Stille Zuidzee - jeugd- feutlleton. (20). 19.45 Hier spreekt men Nederlands. 19.50 Zoeklicht. 19.55 Mededelingen en De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.25 Filmtribune. Eerste voorstelling van de Tsje- choslowaakse film: Een gekke familie (1968). 21.45 Maurice Maeterlinck. Literalr-hlsto- rische documentaire van Ro land Verhavert en prof. dr. M. Rutten. 22.35 Nieuws. GRAMMOFOONPLATEN PROGRAMMA DRAAD OMROEP VANAVOND Van 18-20 uur. Joseph Haydn. I. Concert voor hoorn en orkest nr. 2 in D gr.t. II Symphonie nr. 94 in G gr.t. III. ..Die Jahreszeiten' HILVERSUM I. 402 AVRO: 7.00 Nieuws en och tendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radio journaal. 8.20 Stereo: Lichte grammo foonmuzlek. <8.30-8,33 De Groenteman). 8.50 Morgenwij ding. N.O.S.: 9.00 Praten met de Minister (II): discussiepro gramma. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeuw wen en Renaissance (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen, (gr). (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Voor de vrouw. (11.55 Beursberich ten). 12.30 Voor de landbouw. AVRO: 12 40 Toppers van toen (gr). 13.00 Nieuws. 13.11 Radio journaal. N.O S.13.30 Muziek en nieuws van onze zuide-bu- ren 14.00 Stereo: K e -i chanson. 14.30 Jazz uit het historisch archief (opn). AVRO: 15.00 Nederlandse Componisten-portretten: Wil lem Pijper. 16.00 Nieuws. 16.02 Inleiding tot muziekbegrip, muzikale lezing. 16.20 Stereo: Sopraan en piano (opn). 16.45 Land der muzen: kunstkro niek. 17.15 Stereo: Jazz Spec trum. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM II. 298 m. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassieke muziek. (7.2S Horen en zien; 7.30 Nieuws: 7.32 Actualitei ten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum laudamus. 8 30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.35 Schoolradio. 10 00 Werkelijk waar - bijbelverhalen die fei ten vormen, lezing. 10.15 Ope rafragmenten (gr). U.oo Nieuws. 11.02 Ferdinand Huyck. seriehoorspel (herha ling). 11.28 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Stereo: Gevarieerd program ma. (12.22 Wij van het land: 12 26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten; 13.00 Roden maar). 14.00 Conciliepostbus, i4.05 Schoolradio. 14.30 Muzi kaal middagmagazine. (16.00-16.02 Nieuws). 17.00 Over heidsvoorlichting. KRO: 17.10 Voor de jeugd. 18.00 Stereo: Metropole orkest. 18.19 Uitzen ding van de KVP. VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijk gavarie- erde visite. (12.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13 03 Gevarieerd platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 De Eddy Becker Show 15 00 Nieuw. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws/ 16.03-18.00 Licht platenpro- gramma. (17.00 Nieuws). TELE*IS1E MORGEN NEDERLAND I NOS/NOT: 10.45-12.00 School-tv. CHARLES DICKENS DE LOTGEVALLEN VAN NICOLAAS NICKLEBY 53 'Luister,'zei Nicolaas, zijn handopNewmansschouder leggend.'Voördat ik ze ging opzoeken, achtte ik het raadzaam bij u te komen, uit vrees dat ik ze misschien onherstelbaar nadeel zou berokkenen. Wat heeft mijn oom uit Yorkshire vernomen?' 'Wat heeft hij gehoord?' zei Nicolaas met aandrang. 'U ziet dat ik voor bereid ben op het ergste. Waarom wilt u het voor mij verbergen? Vroeg of laat moet ik het toch weten. Ik bid u, zeg mij alles!' 'Eergister,' zei Newman, 'ontving uw oom een brief. Ik kopieerde hem gauw, •terwijl hij uit was. Zal ik hem voorlezen?' 'Graag,' antwoordde Nicolaas. Newman las: 'Dotheboys-Halt. Donderdagmorgen. Meneer: Mijn papa verzoekt mij u tc schrijven, want de dokters houden het voor twijfelachtig, of hij ooit het gebruik van zijn benen terug zal krijgen, wat hem verhindert de pen te voeren. Wij zijn in een gemoedstoestand, die alle fantasie te boven gaat, cn mijn papa zit vol builen, die blauw cn groen zijn, terwijl twee banken met zijn bloed zijn overgoten. Wij waren genoodzaakt hem naar de huiskamer te dragen, u zult hieruit kunnen opmaken hoe hij is afgetuigd. Toen uw neef die u tot ondermeester hebt aanbevolen mijn papa zo had toegetakeld, cn met zijn voeten op zijn lichaam gesprongen was, greep hij mijn mama met geweld aan, wierp haar op dc grond en dreef haar da haarkam verscheidene duimen diep in het hoofd. Een beetje verder, en hij zou tot in dc hersenpan zijn doorgedrongen. Wij hebben een genees kundige verklaring, dat dc beenderen der hersenen zouden zijn aange daan als dit gebeurd was. Ik en mijn broer werden toen hei slachtoffer van zijn woede. Nadat het monster zijn bloeddorst verzadigd had,, liep hij weg en nam een jongen met zich mee, die hij tot muiterij had opgehitst, met een gra naten ring, die mijn mama toebehoort en daar hij door de politie tot nu toe niet gevonden is, gelooft men dat hij met een diligence is gevlucht. Mijn vader verzoekt dat wanneer hij bij u komt, de ring wordt terugge geven, en dat u de dief en moordenaar maar laat lopen, omdat hij, wan neer wij hem aanklaagden, gedeporteerd zou worden en wanneer wij hem laten lopen, wordt hij zeker opgehangen, hetgeen ons veel moeite zal besparen en ons meer bevredigen zal. In de hoop iets van u te zullen horen, indien het u gelegen komt, ver- blijfik, met hoogachting, Fanny Squcers. 'P.S. Ik beklaag zijn domheid en veracht hem.' Diep stilzwijgen volgde op het vocfrlczcn van deze fraaie brief, waaronder Newman Noggs hem dichtvouwde, cn met een soort van medelijden dc daarin vermelde jongen aanstaarde, die stom en neerslachtig op zijn stoel zat, terwijl hij van de hele zaak geen duidelijker begrip had dan dat hij de ongelukkige aanleiding was geweest om Nicolaas in het ongeluk tc storten. 'Meneer Noggs,' zei Nicolaas, na een ogenblik. 'Ik moet terstond weg.' - 'Weg?' riep Newman. - 'Ja,' zei Nicolaas, 'naar Golden-Square. Niemand die mij kent, zal dat vertelseltje van de ring geloven, maar het zou met de plannen van mijn oom kunnen overeenkomen, of zijn haat bevredigen, dat hij de schijn aannam, alsof hij er geloof aan hechtte. Ik ben niet hem, maar mijzelf schuldig de waarheid te vertellen, en ik heb nog een paar woorden met hem te spreken, die geen uitstel lijden.' 'Luister,' zei Newman, zich voor zijn ongeduldige vriend plantend. 'Hij is er niet, hij is op reis, en zai nog in geen drie dagen terug zijn, ook weet ik, dat de brief vóór zijn terugkomst niet zal worden beantwoord.' - 'Weet u dat zeker?' vroeg Nicolaas, gloeiend van drift, en met rasse schreden het vertrek op en neer stappend. - 'Stellig,' verzekerde Newman. 'Hij had de brief nauwelijks gelezen, toen hij werd weggeroepen. De inhoud is aan niemand buiten hem en ons bekend.' - 'U meent het goed met mij,' her nam Nicolaas na enig nadenken. 'WelnuI het zij zo!' (Wordt vervolgd) 35 ten stuk jute zak. een' touwtje cn een oude stok wa- 'cn de attributen, die Lappie nodig had om de etenswaren. c de matroos in de sloep had gelegd, in op te slaan. "Wc Mlèn nog een Hink stuk moeten lopen. Jonas, voor wc in "c bewoonde wereld komen; achter die rotsen is het alle maal woestijn, zover het oog reikt". Jonas haalde de schou- {fs op. "Kom. kom. niet de moed verliezen. We zijn flinke *erels en lopen kunnen wij als de beste, is 't niet?" Lappie 'gdc Jonas, die al begonnen was de rotsen te beklimmen. Het was geen hoge rots. zodat, ze spoedig aan de andere kant waren. Toen begon de tocht door de woestijn. Het gele zand sloof op bij iedere voetstap. "Pfff, het zal een warme tocht worden, Lappie." zuchtte Jonas, "Die zon brandt als een kacheltje..." 63. Smid je Verholen was van oordeel, dat de verple ger in de ziekenauto er ra re manieren op na hield. Maar omdat hij zelf niet veel verstand had van me dische ingrepen, durfde hij er niets van te zeggen. Misschien hoorde het wel zo. Daar kon je als leek per slot van rekening niet over oordelen. „Wie zegt me dat hamers alleen maar door smeden en timmer lieden mogen worden ge bruikt", zuchtte de smid. In alle vrede liet hij zijn kleine leerling dus opne men in 't-stad- en acade misch ziekenhuis van Gra- vendrecht. Een menslie vende broeder reed Kareltje door de kraakheldere gangen naar de onder- zoekkamer en intussen bracht de smid zelf een zenuwachtig uurtje wachten door in een dor wachtkamertje. En eindelijk kwam een dokter hem het goede nieuws vertellen. „Niks aan de hand meneer Verholen", zei de dokter. „Slechts een kleine kwetsuur van de meniscus en het ómringende ligamen- tum. Dan nog een te verwaarlozen laesie van het paritale. Dat is alles. Met een paar dagen is ie weer het heertje. Het is een jjzersterk jong. weet u? Hij heeft curieuze spieren. Werkelijk bijzonder!" Intussen was het ijzer- sterke, curieuze jongmens al in een tweepersoonskamertje te bed gelegd. Lusteloos zat-ie daar te mopperen en hij had werkelijk niet veel aardigheid aan de stokoude opa Boenders, die naast hem in het andere bed lag te ron ken. „Een mooie boel", mompelde Kareltje. „Daar lig ik nou in het hospi taal en waarvoor? Helemaal voor niks! En aan die ouwe opa heb ik ook al niet .veel! Die zegt geen woord! Die ligt daar maar en snurkt! Ik verveel me nu al een aap." «RDNAND in

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 7