Structuren
lelie
evanj
staan
de
we
Ook middengroep
in Geref. Kerken
m
De GOS sprak toch profetisch Nunspeet buiten
IWF blijft
Kerstpreek
van Blake
Overname van scholen
Pakistan uitgesteld
Een woord voor vandaag
Handen en Lippen
hjw?PUROL
Uw probleem
is het
onze...
Gereformeerde confessionele
vereniginggevraagd
Puzzelhoek
BEROEPINGSWERK
Ds. Wijnsma: vijf
jaar gepionierd
in Botlek-
Europoort
Brazilië
klaagt een
bisschop aan
Louis Andriesser
componeert
muziek Expo
t verband
ZATfROAO 13 DECEMBER 1969
Maleachi herinnert in zijn slotwoord hei volk nog één keer aan de
wet die Mozes het volk gaf. Maar ook aan de vergeving die God wil
schenken. Want Elia kwam met de oproep om tot God terug te ke
ren. Ook voor degene die de wet gebroken heeft is God nog bereik
baar. En dan wordt er iets heel merkwaardigs gezegd over die bood
schap van die profeet:
Elia zal "het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het
hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land
treffe met de ban." Mozes leidde het volk Gods uit Egypte. Maar eer
hij het volk in het beloofde land bracht, voerde hij het naar de berg
Sinai. waar God het volk vertelde hoe het in het beloofde land moest
leven.
De vaderen ontvingen de wet eer zij Gods grondgebied betraden. De
kinderen dreigen die wet de rug toe te keren. In het boek Maleachi
worden de zonden van het volk van God aan de kaak gesteld. "Gij
evenwel zijt van de weg afgeweken", zegt Maleachi.
De taak van Elia is om het volk terug te brengen naar de plaats
waar de vaderen stonden eer zij het beloofde land ontvingen. Wil Is-
ralof beter, willen de kinderen die in het land wonen niet terugkeren,
dan zullen zij het land verliezen. Na de kruisiging van Christus is die
waarschuwing waarheid geworden. Israël werd verstrooid over de we
reld Maar voor Israël en voor ons geldt de roep van God: "Kom tot
mij die vermoeid en beladen zijt en Ik zal u rust geven.
We lezen vandaag: Openbaring 14:1-20
We lezen morgen: Openbaring 15:1-8
(Van onze kerkredactie)
VEDBAEK, Denemarken Het
hoofdbestuur van de Lutherse We
reldfederatie blijft bij zijn besluit om
de volgende wereldassemblee te be
leggen in Porto Alegre. Van alle mo
gelijke kanten wordt op het ogenblik
in Europa aangedrongen Brazilië, het
Latijnsamerikaanse Griekenland, de
rug toe te keren.
Het besluit werd echter pas geno
men na een discussie die ruim vier
uur duurde. Het hoofdbestuur verga
derde in Vedbaek bij Kopenhagen in
Denemarken. Vooral bisschop Hanss
Lilje en de voorzitters van de natio
nale comité's van de LWF in de
Scandinavische landen drongen er
sterk op aan, bij het besluit te blij
ven.
Bisschop Lilje zei dat de leidende
persoonlijkheden zich erop moeten j
instellen van alle kanten met scherpe
vragen bestookt te worden. Maar met
geloofsmoed en een koele kop moeten
de functionarissen en bestuursleden
karaktervast blijven.
Ook de praeses van de lutherse sy
node in Brazilië. Karl Gottschald.
woonde de vergadering bij. Hij zei
dat het land zich in een uitzonde
ringspositie bevindt. Volgens hem
heeft de huidige militaire regering al
een groot aantal uitstekende sociale
maatregelen genomen, maar'zij spant
zich vooral in om in het land de orde
te handhaven.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief «Ment een gulden aan postze
gels te worden ingesloten.
t '\een maatstaf
i sqhartegeld be
vraag: Ik heb wel eens gehoord
dat er oordopjes te koop zijn, die
het hinderlijke geluid dempen van
radio en televisie, afkomstig van de
buren. Helpt dit afdoende en waar
zijn die te krijgen?
Antwoord: Ze bestaan inderdaad,
en zijn bij apothekers wel verkrijg
baar.
Verzoek van lezer:" Waar is het
boek „Orgelbouwkunde*' door Bouw
man en Oosterhof te krijgen?
Vraag: De weduwe van een overle
den werknemer heeft vanj de werk
gever een getekende verklaring ont
vangen. waarin deze beloofde haar
iedere maand zolang ziji niet her
trouwde 100 te schenken voor
levensonderhoud. De weitkgever is
nu overleden en nu schrééf de exe
cuteur. dat de toestand nog tot ein
de 1969 zou doorgaan en dan ophou
den.
Antwoord: Voor zover uit het bo
venstaande valt op te i^iaken, be
hoeft de weduwe hierme* geen ge
noegen te nemen en zij kan de exe
cuteur in die geest schrijven. Bij
weigering kan zij een advocaat raad
plegen of de vakvereniging van
haar inan.
Vraag: Wie heeft
voor berekening van
handeld?
Antwoord: Mr. cirl W. Schuur-
mans Stekhoven heieft een leidraad
gegeven ter bepaliing van smarte-
geld, waarbij hij) rekening houdt
met leeftijd en sterftekans. In geval
van tijdelijke arbeidsongeschiktheid
adviseerde hij Wet bedrag van de
loonderving (jkt-ktegeld aangevuld
tot lQQ-^pct.)'' te vermeerderen met
eeii toeslag van 25 pet. Zijn adres is
Foortakker 4, Knegsel.
Vraag: Hoe kan ik een oom opspo
ren, die tien jaar geleden te Dja
karta woonde
Antwoord: Wend u tot het Neder-
landsche Roode Kruis, Leeghwater-
plein 27. Den Haag.
Vraag: Wat is het adres van Pat
Boone?
Antwoord: Hij is te bereiken op
9033. Wilshire Boulevard. Beverley
Hills, California. U.S.A.
Vraag: Wat voor soort hang-
plant (liefst bloeiend) kan ik hangen
aan een muur ongeeer 4 meter te
genover een raam aan de oostkant?
De verwarming bestaat uit een olie-
haard.
Antwoord: Daar die muur nogal
ver van het raam is. zal een bloeien
de hangplant het er niet te best
doen, wegens gebrek aan licht. Be
ter komen in aanmerking bijvoor
beeld kamerwingerd (ampelopsii).
tradescantia. chlorophytum. met
witbont blad. ficus primula, soorten
klimop, phi lodend ron panduriforma,
syngorrium, rhoicissus, scindupsis
aureus. Voor bloeiende planten zou
u het wel eens kunnen proberen
met columnea, passiflora. plumbago.
Vraag: Hoe geschiedt crematie?
Hoe voorkomt men dat de as van de
ene met die van de andere ver
mengd wordt?
Antwoord: In de oven. waarin de
kist verbrand wordt, heerst een tem
peratuur van 700 tot 850 graden Cel
sius. Op de kist is een vuurvast
steentje gelegd, waarin het registra
tienummer gegraveerd is. Beëdigde
functionarissen nemen alle overige
nodige maatregelen om de identiteit
te garanderen. Na de eerste ver
branding worden de resten nog
eens naverbrand, daarna in de
askamer afgekoeld en vervolgens
met het steen: ie in de asbus gedaan.
Deze wordt eerst bijgezet in de alge
mene nis. waarna bijzetting in een
columbarium (of urnortuinl of od
een erkende begraafplaats volgt,
maar ook kan men de as uitstrooien
op een daartoe bestemd terrein of
in zee.
(Van onze kerkredactie)
ERMELO Begin deze week
presenteerde zich in de Rooms-
Katholieke Kerk de Aktiegroep
Wereldkerk, die richtingorgani
satie wil worden van de „mid
dengroep" in deze kerk.
Waarschijnlijk zonder dat hij
daar iets vanaf wist, pleit drs.
J. Vlaardingerbroek in het Ve-
luws Kerkblad voor net zo'n or
ganisatie in de Gereformeerde
Kerken. Hij heeft er ook al een
naam voor bedacht.
„De grote groep van onze mensen,
die alleen maar gewoon gereformeerd
willen zijn, moet zich aaneensluiten
in wat een „gereformeerd confessio
nele vereniging" zou kunnen heten",
schrijft deze Ermelose predikant.
Drs. Vlaardingerbroek deelt de be
zwaren tegen het organiseren van
richtingen niet (zoals: de problemen
uit de weg gaan; de discussie beëin
digen doordat ieder zich in zijn eigen
stelling verschanst en de ander laat
voor wat hij is). Integendeel, zo
schrijft hij, dan komt het gesprek
pas goed op gang.
Zie maar eens naar de veront
rusten. Zij organiseerden zich, maak
ten een vuist. „En prompt zien we
gebeuren, dat de generale synode hen
uitnodigt voor een gesprek. Zonder
organisatie wordt er niet naar je ge
luisterd. Het is droevig maar waar.
Daarom geef ik de verontrusten groot
gelijk dat ze zich organiseren".
„En zij, die grote bezwaren hebben
tegen leringen en gangen van zaken
in onze kerken, zonder theologisch op
noemt.
Eerlijkheid
Anagram-puzzel
Uil de woorden van de eerste rij
moeten de woorden van de tweede
rij worden gevormd.
De beginletters van de woorden uil
de eerste rij vormen de naam van
een bloem.
I. koemestvochl - spraak, 2. edelgas
- deel van de dag. 3. insektenetend
zoogdier - ongevuld. 4. schijf vis' -
teugel, 5. vroeger - een der Cycla-
den. 6. kelner - landman. 7. inwen
dig lichaamsdeel - zuiver.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor.: 1. es. 2. oraal, 7. os, 9. pres
sie. 12. lak. 13. lel, 15. gent. 17. An,
18. karet, 20. ga, 21. adder, 22. de
gel. 23. te. 24. ieder, 26. Ni. 27.
sen. 28. nar. 29. Ede. 33. Tegelen.
37. ar. 38. palet, 39. dc.
Ven.: 1 eb. 2. ore. 3. rc. 4. aster.
5. as. 6. lip. 8. sa. 10. kandeel. II
legende. 12. tuab, 13. Laren. 14. le
der. 16. malie. 18. kei. I1'. ter. 25.
dadel. 30. iep. 31. get. 32. ra. 34.
ga, 35. Ie. 36 Ec.
De werkelijk vrijzinnigen tenslotte
vraagt hij te vertrekken. „Het zou
een daad van eenvoudige eerlijkheid
zijn, wanneer de (weinige) vrijzinni
gen, die er in onze kerken zijn, over
gingen naar de Remonstrantse Broe
derschap of naar de Nederlandse
Protestantenbond. Zo'n overgang
heeft met scheuring niets te maken;
integendeel, er zou een scheur in on
ze kerken door verdwijnen."
De Ermelose predikant schrijft zijn
artikel in de verwachting, dat de Ge
reformeerde Kerken voorlopig nog
wel zullen blijven bestaan. In samen
gaan met de Nederlandse Hervormde
Kerk ziet hij vooreerst nog geen heil,
in hoofdzaak om praktische redenen.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Tholerr G Westland te
Wierden.
Aangenomen naar Waarder: T. J.
Kamerbeek te Rouveen. die bedankt
voor Bergambacht.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Driesum. te Gorredijk en
fe Oldehove: kand. C. van der 'binden
te Amsterdam.
Emeritaat verleend aan M. J. C.
Bosscha te Hoogeveen en -aan A. Mol-
lema. geest.verz. „Het Zonnehuis" te
Zuidhorn fgez.;red.>.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Beroepen te Zevenbergen - Bergen op
Zoom: J. P. Moerkoert te Maartensdijk.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Zeist: J. van Haaren te
Amersfoort, die bedankt heeft voor
Apeldoorn en Voor Zoetcrmeer.
VRIJE EVAXG. GEMEENTEN
Beroepen te Zwolle: J. G. Nieuwöh-
ner te Apeldoorh.
(door Koos Delhaas)
DOZENBURG Per 1 januari 1970 ontstaat
At een vakature bij de industrieën in het Bot-
lek-Europoortgebied. De te benoemen functio
naris wordt tewerkgesteld in de dienstverlenen
de sector, met name in het bevorderen van de
inter-menselijke verhoudingen. Hij moet in
staat zijn met vaardigheid in woord en ge
schrift bij te dragen tot het oplossen van span
ningen die tussen welvaart en welzijn kunnen
bestaan. Hij moet evangelisch-ruimdenkend zijn.
Ongeveer in deze geest zou een advertentie kunnen
worden opgesteld om te komen tot voorziening van
de vakature industriepredikant Botlek-Europoortge-
bied, die over enkele weken ontstaat als da. Sj. Wijns
ma wegens vertrek naar Zwolle deze functie beëindigt.
Precies vier jaar en acht maanden heeft hij, als eerste,
dit werk gedaan. Hij ziet het als een voltooide pioniers-
taak, die nu door een jongere kracht verder moet
worden uitgebouwd en geconsolideerd. Liefst zo spoe
dig mogelijk.
DS. S. WIJNSMA
het zelfde standpunt te staan als de
verontrusten zullen goed doen, zich
zo snel mogelijk ook te organiseren.
Deze groep (waarbij ik mij
waarschijnlijk zou aansluiten) zou
zeker blijken de grootste te zijn. Ze
moet met organisatie niet te lang
wachten, want ondertussen verliest
ze mensen naar rechts (wat ni^t zo'n
ramp is, maar op de duür onze jeu^fl
misschien geen goed zal doen) en
naar links, wat wél een ramp zal be
tekenen."
I Drs. Vlaardingerbroek wil, dat ook j
1 ,Jiet imperialistische linker groepje" I
i zich duidelijk organiseert en wat in-
vloed betreft, tot zijn gepaste propor-
i ties wordt teruggebracht, waarbij hij
j speciaal de predikantenopleiding
Het experiment, waagstuk is mis
schien een beter woord, van het
evangelie in Europoort is naar de
mening van ds. Wijnsma (45) volko
men geslaagd. Het is voor hem een
uitgemaakte zaak dat de kerk een
taak heeft in het industriële leven,
dat zo sterk bepalend is voor het
reilen en zeilen van de gehele samen
leving, die van het gezin niet in het
minst. Omdat de beslissingen voor
vrijwel alle verbanden van die sa
menleving in de industriële werkwe-
reld vallen, schiet de kerk tekort als
zij daar verstek laat gaan.
Inspraak
In de praktijk van het industrie
pastoraat betekent dit dat de in
dustriepredikant zijn inspraak heeft
bij de directies en de personeelschefs
van de bedrijven. Dat hij zijn aan
deel levert in de vergaderingen van
de bedrijfskemen. Dat hij kan mee
denken en meespreken over het be
leid als dat arbeidsverhoudingen en
groeps- of persoonlijke belangen
raakt. Daarbij komt uiteraard de in
dividuele pastorale zorg als die wordt
gevraagd.
Dit alles omvat een taak die zich
bezwaarlijk in een krante-artikel laat
omschrijven. Een omvangrijke pa
pierwinkel van brochures, artikelen
in periodieken en gestencilde refera
ten en rondzendbrieven geeft er op
(Van onze kerkredactie)
GENÈVE Regeringsleiders
en kerkelijke functionarissen
voelen zich tegen het einde van
het jaar altijd geroepen kerst
boodschappen te publiceren. De
eerste dit jaar is dr. Eugene Car
son Blake, secretaris-generaal
van de Wereldraad van Kerken.
Hij schrijft:
„Met kerst vieren we vrede te mid
den van conflicten. In orue tijd zijn
we ons allemaal van veel conflicten
bewust. Het kerstfeest stelt niemand
in staat daaraan te ontkomen. Jezus,
die op kerstdag werd geboren, ver
deelt de mensheid eer Hij haar ver
zoent".
„Hij verkoos het leven onder de
armen en de machtelozen om hun
hoop te schenken. Heel zijn leven
lang verzette Hij zich tegen mensen
die in hun eigen kracht geloofden en
die hun rijkdom en privileges verde
digden. Kerstfeest veroordeelt al zul
ke mensen."
„Jezus van Nazareth brengt vrede
en gerechtigheid aan de paria's van
de samenleving en aan al de mensen
die hun kant willen kiezen. Voor
mensen die zich nederig willen bui
gen voor God, die hun vertrouwen
i willen stellen op Hem. die solidair
willen zijn en alles willen delen met
I de armen, die zich inzetten voor ge-
j rechtigheid, vrijheid en een open toe-
komst voor iedereen: voor hen allen
betekent het kerstfeest vreugde.
De christelijke gemeenschap bezit
niet veel waarop zij kan pochen. Maar
als een groep mensen onder vele
j moet ze het verhaal van de verzoe-
1 ning van Jezus vertellen: God is de
eerste die verzoende, de eerste die
vergaf, de eerste die nieuwe kracht
schonk; Hij was de eerste die hoopte.
Wat kunnen we anders doen met zo'n
boodschap die ons toevertrouwd is,
i dan blij zijn en zelf verzoeners wor-
i den.
RIO DE JANEIRO Het ziet
er naar uit dat het conflict tus
sen de Rooms Katholieke Kerk
van Brazilië en de militaire re
gering van dat land zich toe
spitst. Een bisschop en vijftien
priesters zijn aangeklaagd we
gens contacten met subversieve
groepen. Aan de andere kant
heeft de aartsbisschop van de
stad Ribeirato Preto een aantal
politieautoriteiten in de ban ge
daan.
De bisschop van Volta Redonda,
Valdir Calheiros, en vijftien van zijn
priesters worden ervan beschuldigd
de nationale veiligheidswetten ge
schonden te hebben. Zij zouden con
tacten onderhouden hebben met
linkse subversieve groepen. .Wordt de
beschuldiging aanvaard dan zullen
zij voor een militair tribunaal te
recht moeten staan.
Volgens de militaire raad die de
aanklacht indiende, stonden de
bisschop en zijn priesters in verbin
ding met drie priesters die ervan be
schuldigd worden literatuur te heb
ben verspreid die gericht was tegen
het rechtse, militaire bewind van de
voormalige president Arthur da Co-
sta e Silva.
Vorige maand werden ook paters
dominicanen aangehouden, omdat zij
steun zouden hebben verleend aan
de guerrillaleider Carlos Marighela,
die op 4 november in Sao Paulo tij
dens een vuurgevecht werd gedood.
De aartsbisschop van de stad Ribei
rato Preto heeft een aantal politie
autoriteiten in de ban gedaan. Zij
hadden een moeder-overste van een
klooster gearresteerd. Volgens de
aartsbisschop was zij door de agen
ten gemarteld.
Het weet* in Enropa
weer
min. temp neerslag
gisteren
Amsterdam
motregen
-1 0.2
Brussel
ij zei
-1 0.2
Frankfort
ij zei
-3 0
Genève
geh. bew.
-3 0
Innsbruck
geh. bew.
-3 0
Kopenhagen mist
-15 0
Locamo
geh. bew.
1 O.S
Londen
geh. bew.
-3 0
Luxemburg
Ij zei
+3 2
Madrid
onbew.
-6 0
Majorca
half bew
t' 0
München
geh. bew.
-4 0.1
Parijs
geh. bew.
-1 0
licht bew.
+1 o
Wenen
geh. bew.
-3 0
ZUrich
geh. bew.
-6 0
het bureau van de industriepredikant
slechts een indruk van.
Belangrijk bij dit alles is dat ds.
Wijnsma bij de bedrijven in Bot
lek-Europoort de deuren geopend
heeft gekregen. Tot zijn verrassing is
dat van meet aan het geval geweest.
Toen hij nog maar enkele maanden
aan de gang was schreef hij in een
kerkelijk .maandblad waarin hij min
of meer een verantwoording van de
start van zijn werk aflegde het vol
gende:
„De groot-industrie maakte gewag
van het werk van de kerk en bood
alle faciliteiten om de mensen te
kunnen bereiken: in personeelsbladen
en op publikatieborden werd melding
gemaakt van adres en spreekuur van
de predikant. Verschillende bedrijven
reserveerden een spreekkamer voor
de dominee in de bedrijfsgebouwen;
andere boden belangeloos de kantine-
ruimten aan voor mogelijke activitei
ten. In kern meetings en onderne
mingsraden werd de dominee als ver
trouwensman geïntroduceerd. Het sa
menspel tussen medici, maatschappe
lijke en sociale diensten, directies en
personeelschefs begon: adressen wer
den doorgegeven - huisbezoeken
volgden".
En zo is het gebleven.
Pijnlijk
Maar in hetzelfde artikel conclu
deerde ds. Wijnsma toen al dat de
kerk in dit werk niet meer te maken
heeft met de verloren zoon, maar met
de zoon van de verloren zoon. Nu, na
bijna vijf jaar, zijn daar voor hem
enkele ervaringen bijgekomen en de
eerste is een pijnlijke:
Na bijna vijf jaar industriepasto
raat staat het voor ds. Wijnsma vast
dat talloze, mensen op zoek zijn naar
houvast en geborgenheid, maar
beslist niet binnen de muren van ö-
kerk. Ze snakken naar raad en pasto
rale hulp, maar ze passen er voor ee
voet in de kerk te zetten.
Ds. Wijnsma: „De kerkelijke stnic-
turen stoten de moderne mens af; e;
dit geldt voor de structuren van èllf
kerken".
Interkerkelijk
Ds. Wijnsma verricht zelf zijn taai
in opdracht van de christelijke gert-
formeerde kerken, maar hij is er 6:
man niet naar zich in een bepaal:
hokje te laten stoppen. Hij werfc
nauw samen met zijn rooms-kathc-
lieke collega bedrijfsaalmoezenic
wordt gesteund door een raad va;
advies, bestaande uit vertegenwoor
digers van de industrieën en van alk
kerken en preekt op elke kanst
waarvoor men hem vraagt. En he:
plaatselijk evangelisatiewerk in Ro
zenburg, dat aanvankelijk ook dee
uitmaakte van zijn opdracht, kres
van hem een interkerkelijke opa».
(Het marcheert nu onder leiding ve
twee fulltime-krachten, een evange
list en een jeugdwerkleidster).
De vertrekkende industriepredi
kant van Botlek-Europoort is ee;
man van missionaire bewogenheij
die zich slecht thuis voelt bij stai
schema's. Vandaar ook zijn avei
tegen kerkelijke structuren
mensen in de weg staan om
evangelie te aanvaarden. Ook het
drijfsleven kent zulke struel
maar de Bijbel rekent met ze af,
hij.
Nu ds. Wijnsma zijn
dustrie-ambtsperiode overziet cons
teert hij dat hij voor die tijd n
heeft geweten dat het evange
zoveel structuren aan de kaak st<
Vroeger, zegt hij, zag ik het evang
lie als bestemd voor de menseli;
ziel. Je preekte dat de mens z
moest bekeren en God moest liefhei
ben. Dat is ook zo, en het is belan
rijk, maar hoe belangrijk het ook
het is eenzijdig: De zonde vreet ni
alleen in het menselijk hart, ma
ook in de structuren. Mensen kunw
zó vastgeroest zitten op structure
dat je je afvraagt: is dit nu beleid
is het anti-christelijk gedoe? Hi
evangelie gaat dwars in tegen
soort onmenselijkheid. Het twist te
gen datgene waaraan de -mens ai
beelddrager Gods kapot kan gaan'
Paradijselijk
Ds. Wijnsma vervolgt: „Hoe i
je met deze dingen te niaken krijgt
hoe meer je ontdekt dat God eigen
lijk iets paradijselijks wil. Het evu-
gelie wijst de weg naar het volmui-
te".
En daaraan heeft ds. Wijnsmidw
als industriepredikant bijna vijfjaar
lang, zoals hij het zelf zegt
dokteren". Nu hij ermee ophoudrii
hij blij dat hij dit in ieder
heeft ontdekt. Hij hoopt er in Zt
waar hij in een nieuwe stadswijk
tweede predikantsplaats gaat
ten, zijn winst mee te kunnen dc
In de kabel van het Botlek-Ei
poort-industriepastoraat zal
geen kink mogen komen. Daarom,
zint met name de kerkeraad v
christelijke gereformeerde kerk]
Rozenburg zich op het ogenblik
vervulling van de komende vaka\
(ds. Wijnsma preekt zondag 28 II
cember afscheid).
Voor de vertrekkende predikaaJii
het de vraag of de kleine christelg
gereformeerde kerk daarin
moet stpan, of dat het werk
menwerking met andere Rozenburg?
kerken moet worden gecontinueerd
(Van onze kerkredactie)
GRAND RAPIDS De natio
nalisering van de zendingsscho
len in Pakistan is uitgesteld. Dit
heeft de nieuwsdienst van de
Gereformeerde Oecumenische
Synode vernomen van Sarah
Pressly, een Amerikaanse zen
delinge in Pakistan.
In juli werd bekend, dat Pakistan
alle onderwijsinstellingen, die van
zending of missie uitgaan, wil natio
naliseren. Argument daarvoor was,
dat deze scholen direct of indirect
religieuze en culturele waarden ver
breiden, die vreemd zijn aan de natio
nale v/aarden van Pakistan en aan
de islamitische levensbeschouwing.
Bovendien zouden de meesten niet
passen in het Pakistaanse onderwijs
systeem.
Nationalisering zou ernstige gevol
gen hebben voor de zending van de
Gereformeerde Kerken in Pakistan,
die voornamelijk op het onderwijs
gericht is.
Alle scholen, waarbij de gerefor
meerde zending betrokken is, houdt
zich aan het leerprogram van de r
gering. De lessen worden gegeven
het Oerdoe. Engels wordt alleen o
derwezen als vreemde taal. Op eü
school krijgen de moslim-leerling
(bijna de helft van alle leerlinge
godsdienstles van eigen moslim-god
dienstonderwijzers op tijden, dat
christelijke leerlingen bijbelles kri;
gen.
AMSTERDAM De compori
Louis Andriessen zal de muziek co:
poneren voor de filmpresentatie
het Nederlands Paviljoen op de Ex
'70 te Osaka. De filmpresentatie n
dert, onder de leiding van de cines
Jan Vrijman, haar voltooiing.
Voor deze ..environment
filmshow", die op 23 beeldscherm
wordt vertoond, vervaardigt Andrit
sen stereofonische muziek op zes
luidssporen.
(Van onze kerkredactie)
BRAAMFONTEIN, Transvaal
Nog altjjd houdt de uitspraak
over apartheid van de Gerefor
meerde Oecumenische Synode
van Lunteren vorig jaar de ge
moederen bezig. Onmiddellijk na
de behandeling van het pro
bleem, toen het minderheidsrap-
port verworpen was lpefde bij
sommigen de gedachte dat Zuid-
afrikaanse api>theidsmensen het
pleit gewonnen hadden. Een
Zuid-afrikaan laat nu in een
klein boekje zien dat dat niet
j juist is.
Voor het Christelijk Instituut van
Zuid-Afrika heeft dr. W. Bruckner de
Villiers een uitvoerige studie gewijd
aan de rapporten en de gang van
zeken. Hij noemde zijn studie: „Lun
teren en die rassekwessie."
In het hoofdstuk „Afrikaners
juich" gaat hij in op de vraag of de
actuaries van de Nede^du'tsp Gere
formeerde Kerke, dr. J. D. Vorster.
inderdaad gelijk had toen hij thuis-
I kwam in een overwinningsroes.
Diens eigen broer, premier B. J.
Vorster, deelde zijn optimisme niet en
zei: „Daar sal onthou word dat met
hierdie gereformeerde Calvinistiese
kongres wat in Lunteren gehou is, dit
by uitstek gereformeerde Calviniste
was wat.... afsonderlike ontwikkeling
in Suid-Afrika verwerp en as uit die
bose verdoem het."
Profetisch
De conclusie van dr. De Villiers is:
„Lunteren het wel profeties gespreek,
duidelijk gespreek ongerieflik dui
delijk. Daarom verdien Lunteren ons
innigste dank, omdat ons nou, tensy
ons uit lafhartigheid en blote
volksdienstigheid bereid is om ons
Christelike gewete finaal te laat ver-
krag, iets moet doen omtrent 'n situ-
asie wat vir die gewete al hoe meer
onhoudbaar en ondraaglik begin te
word. Goddank vir Lunteren en se
besluit."
Het boek is een uitgave van het
Christelijk Instituut in Zuid-Afrika.
Postbus 31134. Braamfontein in
Transvaal. Zuid-Afrika, maar is in
Nederland, althans op de gerefor
meerde synode nogal verspreid door
de jongeren van Synoodkreet.
NUNSPEET De classis Har*
wijk van de Gereformeerde Kert
(vrijgemaakt) heeft besloten de afê
vaardigden van de kerkeraad
Nunspeet niet meer tot haar vergaf
ring toe te laten, omdat deze kerfe
raad buiten verband staande prd
kanten als ds. L. E. Oosterhoff en
B. Teldêr heeft laten preken.
Twee generale synodes hebben
leringen van dez predikanten
oordeeld. Nunspeet heeft geen rerJ
van deze uitspraken gvraagd er.
daarom verplicht zich eraan te h®
den.