gereformeerde synode bereid tot eenheid i Trouwplannen Oosterhuis SUKRISTOL Synode beschuldigt nog niemand van ketterij VU benoemt hoogleraren vijf lectoren dri en maak uw postgiro-saldo rentegevend: Prof. Bianchi wilde CJVFers van zekerheid afhelpen Een woord voor vandaag Jongeren op synode wisten niet altijd antwoord Ds. Landsman: twee ongehoorzame kerken IS Prof. dr. J. A. Cohen posthuum geëerd BEROEPINCSWERK Albraeht was te vroeg Wurmbranf* doet appel <U socialisten open een renterekening bij de RPS! WOENSDAG 26 NOVEMBER 1961 II In Maïeachi 3:10 staat: "Brengt de gehele tiende naar de voorraadkamer". En gisteren zei ik naar aanleiding van die woorden: "Een waarachtige bekering blijkt uit wat wij voor God over hebben". Nu vraagt vast iemand: U meent toch niet in alle ernst, dat wij tien procent van ons inkomen moeten af slaan voor de verbreiding van het evangelie? Dat meen ik wel. Minstens. En zeg niet dat dat te veel is en dat u nu al te kort kómt. God zegt: "Beproeft Mij toch daar mede.... Dan zal ik u ten goede de afvreter dreigen, opdat hij de vrucht van uw land niet verderve en opdat de wijnstok op het veld voor u niet zonder vrucht zij. Met andere woorden: Wie God letterlijk bij Zijn Woord neemt en Hem gehoorzaamt, orttdekt dat hij meer in zegen terug ont vangt, dan hij geeft. Gods zegen kan uitgedrukt worden in pon den en kilo's. Al te veel mensen denken, dat alleen in het È)udé Testament Gods zegen zich oók uitstrekte naar het materiële vlak. In het Nieuwe Testament wordt dan alleen gesproken van geestelijke zegeningen. Maar dat staat niet in het Nieuwe Testament. Dat hebben wij er van gemaakt. Geloven doe je in de kerk, zeggen wij, en daarom hebben we er op maandag zo weinig aan. Maar God is niet alleen een God voor zondag, maar ook voor door de week. En als Hij dat wordt kunnen we ook Zijn zegeningen weer gaan tellen in ponden en kilo's, of in dubbeltjes en guldens. We lezen vandaag: I Thessalonicenzen 1:1—10 (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Met een forse zwaai staken gisteravond de gereformeerde synodeleden op De Blije Werelt hun armen omhoog, sommigen hadden er zelfs aan een niet genoeg. Ze bewezen de hervormde en gereformeerde jongeren die hen hadden uitgedaagd, dat het hun niet aan verlan gen naar eenheid ontbreekt. Ze gaven te kennen in principe te willen streven naar eenwording van de Gereformeerde Kerken en de Hervormde Kerk, als eerste stap op weg naar een volle oecumene. In het vage bleef echter hoe die eenheid vorm moet krijgen. AMSTERDAM Assistent- studentenpastoor Huub Ooster huis heeft volgens het dagblad De Tgd het voornemen, om vol gende maand te trouwen met de 24-jarige verpleegster Josefien Melief. Hij zou dan ook na zyn huwe lijk in het priesterambt willen blijven en zo een doorbraak wil len forceren in de impasse rond om de celibaatskwestie. De begeleidingscommissie van de Amsterdamse studentenparochie (wijze mannen uit het hele land) zou vrijdag bijeenkomen, om deze zaak te bespreken. Oosterhuis' collega Jos Vrijburg wilde een jaar geleden hetzelfde doen, als Oosterhuis nu van plan zou zijn. Er kwam toen uiteindelijk een compromis uit de bus, dat inhield dat hij na zijn huwelijk wel mocht voor gaan in de woorddienst, maar niet in de eucharistieviering. De toen speci aal ingestelde woorddiensten zonder eucharistie, waarin Vrijburg voor ging, moesten echter worden gestaakt wegens gebrek aan belangstelling. Huub Oosterhuis heeft zich uit de jezuleten-orde teruggetrokken. Hij zou het plan hebben gehad, om zijn ver loving reeds tijdens de priesterconfe rentie in Rome bekend te maken. Dat werd hem toen afgeraden. Hij behoort tot de kerkbeweging Septuagint, die vorige week een ver klaring heeft gelanceerd. Priesters, die dit stuk ondertekenen, verklaren daarmee, dat zij de celibaatsverplich ting inzover deze gekoppeld is aan de priesterwijdiing, niet meer op zich zelf en op anderen van toepassing achten. Geen cyclamaten èn geen calorieën! de veilige zoetstof In handig draaidoosje. 400 tabletten 85 cent. De jongeren kregen meer dan ze verwachtten, want de gereformeerde synode had gisteren nog geen beslis sing willen nemen. De bijeenkomst met de jongeren had de commissie van preadvies moeten helpen straks voor de synode voorstellen te formu leren. De jongeren wilden echter di rect al een principe-uitspraak en kre gen die inderdaad. Zaterdag over een week zullen ze nog eens door de commissie van pre advies worden ontvangen die dan de voorstellen gaat formuleren die aan de synode worden voorgelegd. Het was de tweede maal in een week dat deze jongeren een synode trotseerden. Vorige week dinsdag verdedigden zij op de hervormde sy node hun rapport: Samen op Weg. Gisteren legden zij de gereformeerde synode hetzelfde rapport voor. Daar in vragen zij de synodes te streven naar eenheid in 1980. Wie beide ver gaderingen bijwoonde was van me ning dat er op de gereformeerde sy node wat beter gedebatteerd werd dan op de hervormde. De gereformeerde synode leverde wat meer weerwoord. De hervorm den stelden zich tot stomme verba zing van de jongeren van „Samen op weg" zonder meer achter hun rap port. De gereformeerde synodeleden stelden nogal wat kritische vragen. Op een gegeven moment verweet het meisje Chr. van Dam uit Zoeter- meer de synodeleden zelfs dat ze ge mene vragen stelden. Het is niet onze taak om precies uit te leggen, hoe we het allemaal willen, zei ze, dat moet. juist besproken worden in een werk groep die uit hervormde en gefor meerde synodeleden en uit jongeren bestaat. En al werden er gisteren nog geen beslissingen genomen, de jongeren boekten wel wat winst. De eerste scriba, dr. A. Kruyswijk deelde mede dat hij hun idee om een jeugdkerke- raad te vormen als initiatiefvoorstel op de tafel van de synode zal leggen. En de voorzitter, dr. P. G. Kunst, vroeg: als u de synode vraagt of zij bereid is de eenwording te steunen, dacht u dan dat iemand zou durven zeggen: dat nooit. Daar kunt u een positief antwoord op krijgen. En dr. Kruyswijk voegde eraan toe: we zijn bereid de eenwording te steunen. Dat is onze opdracht die Jezus Christus zelf heeft gegeven. Geen pressie De jongeren behoefden dus even min als op Hydepark waar de her vormde synode vergaderde, sterke pressie op de synode te leggen om haar te bewegen zich in principe achter de idee van eenheid te stellen. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Niemand wordt nog beschuldigd van ketterij door de generale synode van de Gereformeerde Kerken. Gistermorgen en -avond sprak deze kerkvergadering over de klachten die binnengekomen zijn van verontrusten over de leer van bepaalde professoren. Tijdens een bespreking met de commissie van preadvies hadden zij geëist: „De synode moet spreken, desnoods handelen met de professoren Kuitert, Baarda en Augustijn. Van hen wordt ge vraagd radicale bekering of anders radicaal eruit." De sy node echter zei, dat het aange voerde bewijsmateriaal onduide lijk is. De commissie van pre - avies had een drukke werkdag. Aan het begin van de ochtendzitting deelde dr. F. L. Bos uit Vlaardinger.. de rapor- teur, mee dat er een kleine wijziging was gekomen in de voorstellen. Oor spronkelijk werd voorgesteld beschul digingen die tegen bepaalde hooglera ren waren binnengekomen, terzijde te leggen. Het nieuwe voorstel van de commissie luidde „nog geen beslis sing te nemen". Dat bleek een wijze verandering, want het was zo ongeveer de enige die in de discussie overeind bleef staan, 's Avonds kwam d commissie namelijk met een geheel nieuw gefor muleerd voorstel. Onduidelijk Daarin werd uitgesproken dat het aangevoerde bewijsmateriaal onduide lijk is en dat er onzekerheid is over de confessionele ruimte die werd ge laten door de vorige synode, die de uitspraak van Assen - 1926 herriep. Vooral de verontrusten menen dat die uitspraak bepaalde grenzen trekt; terwijl anderen van mening zijn dat de uitspraak al een grote mate van vrijheid van exegese ver leent. Juist omdat daarover veel onzeker heid bestaat wil de commissie dat er een soort deputaatschap of commis sie - ad - hoc die zich op die proble men gaat bezinnen. De commissie moet zo mogelijk in de zitting van maart 1970 rapporteren. De commissie van dr. Bos stelde ook voor een herderlijk schrijven uit te doen gaan. Hoewel enkelen dat voorstel sterk steunden, zeiden de meesten dat het beter was te wach ten totdat de commissie - ad - hoe wat meer duidelijkheid heeft gescha pen. En die gedachte werd uiteinde lijk met grote meerderheid door de synode gesteund. Ultimatum De commissie was in de afgelopen weken door een gesprek met een groep verontrusten tot de ontdekking gekomen hoe ultimatief sommigen van hen de zaak op scherp stellen. Er werd gezegd: „Als de synode niet «•en krachtig halt toeroept aan de propaganda en inzichten van profes sor Kuitert en anderen, zullen we ons opnieuw moeten bezinnen. De sy node moet zich in dit geval g°en illusie maken,,. Ook werd gezegd: wie geen geeste lijke band heeft aan onze belijdenis geschriften moet in vredesnaam maar heengaan. Een compromis werd bij voorbaat afgewezen. Het was duidelijk dat de synode die weg beslist niet op wilde gaan. Tijdens de discussie richtten heel wat synodeleden zich juist tegen de verontrusten, wier ultimatieve hou ding werd afgewezen. Ds. G. van Hal- sema constateerde een „gemakkelijk neurotisch vluchten in het zwart - wit". Prof. J. van den Berg consta teerde dat de gereformeerden vanuit hun geschiedenis heel sterk geleid worden door de angst. Toch hadden enkele synodeleden, zoals ds. P. van Til uit Middelburg en ds. Th. Boersma uit Groningen er moeite mee dat de commissie haar rapport de titel meegaf: Inzake de verontrusting. Nu zitten de verontrus ten in de beklaagdebank, zei ds. Van til. Ruimte Ds. D. N. Wouters uit Pijnacker zag een dreiging van twee kanten. Door de nieuwere theologie wordt zo uitdagend gesproken, zei hij, dat de ander ultimatief gaat spreken. Hij meende dat de synode zich tot beide groepen moest richten. De Rotterdamse predikant ds. P. Riemersma zei, ik sta achter de oude re theologie, maar niet acher de ver ontrusten. Ik wijs hun ultimatum af. Ik zou willen dat de beide groepen samen gaan praten en dat dat gesprek door de kerk begeleid wordt met een gebed. Al pratende werd 's morgens dui delijk dat de voorstellen van de com missie het niet zouden halen. Daar om werd achter de schermen op nieuw vergaderd en uiteindelijk kwam tegen zeven uur het voorstel er uit om nog niemand te veroorde len, maar eerst te bestuderen welke confessionele fuimte de vorige sy node heeft geschapen. PARIJS De staking die twee grote vakbonden hebben afgekondigd voor de gas- en elektriciteitsbe drijven, heeft Parijs vannacht veel overlast bezorgd. Gehele wijken en voorsteden zaten zonder licht. Maar wel hadden de synodeleden tal rijke praktische vragen. Dr. P. G. Kunst begon daar al mee, en stelde een vraag die velen niet verwacht hadden. Een hervormd synodelid zei me vo rige week: de tweede spreker op de gereformeerde synode spreekt over de belijdenisgeschriften en de derde zal wel de vrijzinnigheid noemen. Hij was niet ver bezijden de waarheid, maar dr. Kunst vroeg: hoe breken we de Gereformeerde Bond in de Her vormde Kerk open? Werkconmiissie Daar kreeg hij niét direct een ant woord op en eigenlijk later ook niet. De jongeren gaven eerlijk toe: dat weten we niet zo goed. Dr. Kunst wilde de jongeren, die zo sterk de nadruk leggen op de eenheid van instituten, wijzen op de noodzaak van eenheid binnen een kerkverband. De jongeren moesten trouwens va ker zeggen: dat weten wij niet, dat moet de werkcommissie uit hervorm de en gereformeerde synodeleden en jongeren van beide kerken bespre ken. Een ander synodelid, de CNV-er W. Kuijvenhoven, vroeg of de eenheid met de Hervormde Kérk niet de weg naar de eenheid met andere kerken zou afsluiten. Hij dacht met name aan de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Een jongere uit Amersfoort. M. Hooijmeijer, zei dat het hem ging om de eenheid met allen, niet alleen om een eenheid van gelijkgezinden. De kerk is als een gezin en daarin kies je je eigen broers en zusters ook niet. Richtingskerk Het kon niet vermeden worden, dat het gesprek ook terecht kwam op de verdeeldheid binnen de Hervormde Kerk. Een svnodelid zei: als de gere formeerden hervormd worden, schui ven ze allemaal een eigen hokje bin nen, de ene dat van de Gereformeer de Bond, de ander van de vrijzinnig heid, weer een derde dat van de con fessionelen en velen gaan ook naar waar de meerderheid van de her vormden is te vinden. Hij liet buiten beschouwing waar dat was. Maar de jonge mevrouw L. Dijkshoorn-Kromkamp pareerde: zijn de Gereformeerde Kerken nog wel belijdeniskerk, zijn die niet bezig richtingskerk te worden? En Chrisje van Dam voegde eraan toe: dat bleek mij vanmorgen wel tijdens de discus sie over de verontrusting, dat u ook een richtingskerk begint te worden. De verschillen lopen dwars door alle kerken heen. Even wekten een paar sprekers de indruk dat de Gereformeerde Kerken toch wel een heel ander soort kerk is dan de hervormde, die een rich tingskerk zou zijn. Maar de hervorm- LEIDEN Aan de Leidse hoogle raar prof. dr. J. A. Cohen is post huum en aan dr. R. A. Oosterbaan te Rijswijk, alsmede aan prof. dr. H. S. Jansz te Utrecht zijn dit jaar de Dr. Saai van Zwanenbergprijzen toe gekend vanwege hun belangrijke on derzoekingen die hebben geleid tot verbetering van de behandeling van vergiftigingen met o.a. insecticiden als parathion. De drie prijzen zullen vrijdag 12 december in het Groot Auditorium van de Leidse universiteit worden uitgereikt. Elk jaar worden ze toe gekend voor belangrijk werk op het gebied van de geneesmiddelenleer. HUUB OOSTERHUIS BEROEPINGSWERK NED. IIERV. KERK Beroepen te BergambachtT. J. Ka merbeek te Rouveen: te Leeuwarden J. W. v. d. Heide te Wieringerwerf. Bedankt voor Noordwij kerhoutG. J. E. Tigchelaar te Westzaan-Assen- delft. GEREF. KERKEN Beroepen te Een-Veenhuizen: te Ka- Belle-Biezelinge; te Woudserd-Jutrijp- ommerts kand. drs. N. C. de Fockert te Amsterdam: te Zeist H. Vollenho ven te Rotterdam-Kralingen: te Leeu warden A. Plaatsman te Amsterdam centrum. GEREF. KERKEN Beroepen ip Kampen M. K. Drost te Dalfsen; te GrootegastR. Zijlstra te Eerr.dijk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Benthuizen A. Hooger- land te Werkendam VRIJE EVANG. GEM. Bedankt voor Winschoten J. Moer land te Dordrecht. UNIE VAN BAPT. GEM. Benoemd tot predikant-beheerder van de camping Den Borg te Rekken Old. N. Bandstra te Borne, per 1 januari. (Van een onzer verslaggevers) HOOGEVEEN De generale sy node van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) heeft zich in de kwestie-Utrecht aangesloten bij haar voorgangster, de synode van Amersfoort-West. Met algemene stemmen werd uit gesproken, dat de afscheiding van de groep-Albracht in 1966 prema tuur is geweest. De kerkelijke weg was toen nog geheel begaanbaar. Een amendement, waarin werd uit gesproken, dat de kerkeraden Al. bracht en De Haan (die het princi pieel geheel met elkaar eens zijn in de afwijzing van de Open Brief e.d., maar alleen verschillen over het tijdstip, waarop men zich van de ontrouwe" kerkeraadsmeerderheid moest afscheiden) zich zouden ver enigen ..met wederzijdse erken ning" werd met grote meerderheid verworpen. De synode wees gisteren verder met algemene stemmen af de bezwa ren van de kerk van Breukelen te gen de uitspraken van de classis Utrecht over de gebeurtenissen in Utrecht en Bilthoven (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT „Agressie en so lidariteit" vormde het thema van de najaarsstudiedag van de Christen Jonge Vrouwen Fede- ratie-YWCA. die als vanouds veel belangstellenden naar het Swellengrebelhuis in Utrecht trok. Mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortger.s, nu als presidente op gevolgd door mevrouw K. de Vries-Peters. blijft deze studiedagen leiden. Ze noemde beide woorden geweldig zwaar geladen, maar tegelijk enorm actueel. We moeten duidelijk stellen in het licht van de Bijbel, dat als we in deze heel ingrijpende zaken de norm daar niet zoeken we verder van huis komen. Agressie is het woord, dat we meestal gebruiken in negatieve bena dering, maar er zit/ook een creatieve kracht in, dus is er sprake van een positieve benadering. Solidariteit bouwt op verzoening, aldus mevrouw Kloosterman. De spreker op de studiedag, prof. dr. H. Bianchi, hoogleraar in de cri minologie aan de Vrije Universiteit, ging regelrecht tegen de vorige spreekster in. „Persoonlijk vind ik het onzin om agressie ook positief te waarderen. Er zit altijd iets lelijks in. Agressie noemde hij machtsoefe ning om een ander gedragsalternatie ven te ontnemen. Met de studentena gressie was hij het niet eens. Het doel wordt zo niet bereikt. „Niet dat ik conservatief wil zijn. De samenle ving moet echter wijzer zijn en niet met machtsmiddelen reageren, want dat is een andere agressie. De hoogleraar meende vervolgens, dat solidariteit niet zoveel met agres sie te maken had. De rede van prof. f ianchi had meer iets weg van een ritische causerie, waarin hij voor zich heen zo zijn gedachten over het onderwerp uitte. Vragen Het leek erop of hij opzettelijk in ging tegen de mening van degenen, die in het blad Federatiecontact over het onderwerp hadden geschreven. Naar zijn eigen woorden heeft prof. Bianchi zijn gehoor van wat zekerhe den willen afhelpen en vragen bij hen willen oproepen. Die vragen kwamen dan ook na afloop. Voor prof. Bianchi ging spreken werden de aanwezigen uitgenodigd vellen papier, die aan weerszijden van de zaal hingen vol te kalken met reacties op agressie en solidariteit. Woorden als ruimtetekort, gebalde vuist, studenten. kerkstructuur, schoppen legen het bestaande kwa men op bij de gedachte aan agressie. Bij solidariteit reageerde men met: openheid tot elkaar, doorbreken van eenzaamheid, gemeenschapszin en behoefte aan de ander. de ds. F. H. Landsman zei „ongehoor zame kerk". De Hervormde Kerk leeft in de hoop op de eenheid van Christus het is een kerk van zondige mensen, die echter belijden in gemeenschap met de vaderen dat ze een ongehoorzame kerk vormen en die bidden dat ze samen nog eens echt kerk zullen worden. Ik dacht dat het met de Ge reformeerde Kerken ook zo was. al hebben dan sommigen een andere kijk op zichzelf. In 1951 heeft de Hervormde Kerk uitgesproken geen richtingskerk te willen zijn, maar te willen hopen te gen hopen in op de eenheid. En we hopen, dat ook met de gereformeer den samen die eenheid aanvaard zal worden. Dr. Kunst antwoordde hem dat de gereformeerde ook zo op dezelfde wijze willen luisteren. Daarom is de synode bereid om te streven naar eenwording. Dat hij de mening van de synode op de juiste wijze interpreteerde bleek aan het einde. Uitgedaagd door de jongeren stak ieder sy nodelid zijn hand op om te zeg gen: wij zijn in principe bereid te streven naar eenwording met de Hervormde Kerk als stap op weg naar de totale oecumene. GLENDALE (VS) Ric Wurmbrand. de bekende meense predikant die nu in rika woont, heeft een beroej daan op de premiers Harold son, Willy Brandt en Olive me (Zweden) alsmede op d< cialistische partijen in de wei om de vervolgde socialisten i communistische landen te i hi nen. Zoals Wurmbrand zelf de orga tie. „Jezus naar de communist wereld" gesticht heeft en leidt. c|hf de vervolgde christenen te helpe zouden de socialisten een derg |p organisatie moeten opzetten. Hij wijst op een brief vak Russische socialist Jakoebowitsjjbf naar het westen gesmokkeld deze brief beschrijft Jakoebowit martelingen, die hij en een met name genoemde partijge hebben moeten doorstaan. De gevangenissen in Rusland overvol met christenen en jode voor hun geloof lijden, alsmede)10 politieke tegenstanders van het munisme, onder wie veel social aldus Wurmbrand. „Ik kan niet ven in de oprechtheid van de s listische ideeën van een socialisf" zich niet bekommert over de ging, waaronder zijn kameradeiL.) den, ja die zelfs goede vriendi zoekt met de vervolger." Tweede baby Spaa vij fling overleden BARCELONA Een baby vJpi zondag geboren vijfling is gistera: overleden. Het kind lag al en tn dagen met ademhalingsmoeilijkh >t in een couveuse. Zondagavond ei ook al een van de kinderen bezwi t dt AMSTERDAM Aan de Vrije Universiteit zijn drie hoog leraren en vijf lectoren benoemd. Dr. H. J. W. Klein Wassink wordt gewoon hoogleraar in het belastingrecht, dr. H. Boeker ge woon hoogleraar in de theore tische natuurkunde en dr. H. Verheul gewoon hoogleraar in de natuurkunde. De nieuwe lectoren zijn: dr. J. de Lange (neuro-chirurgie), dr. A. C. Drogendijk jr. (verloskunde), dr. J. Joosse (dierkunde), dr. M. Vromau (plantensystematiek) en dr. H. J. Boersma (theoretische natuurkunde). Dr. H. J. W. Klein Wassink (41) studeerde aan de rijksbelastingaca demie in Rotterdam en aan de VU, waar hij ook in 1964 promoveerde op het proefschrift „Het fiscale compro mis". Sinds 1965 is hij hoofd van de fiscale afdeling van de Koninklijke Shell. Dr. H. Boeker (32) promoveerde in 1963 aan de VU en is sinds 1966 lec tor. Hij heeft veel internationale con tacten. Zo werkte hij in 1965 en 1966 met een ZWO-stipendium aan de Universiteit van Oxford. Dr. H. Verheul (34) promoveerde in 1962 aan de VU en is daar sinds 1965 lector in de natuurkunde. Ook hij heeft veel internationale contacten en is buiten zijn dagelijks werk o.a. lid van de redactie van het tijdschrift Geloof en Wetenschap. Dr. J. de Lang (49) specialiseerde zich na zijn studie voor arts als neu- roloog-psychiater en promoveerde in 1967. Hij was o.m. werkzaam bi Vereniging tot christelijke verzoi van geestes- en zenuwzieken in nenoord te Zuid-Laren en werd volgens aan de Valeriusklinié Amsterdam verbonden, waar sinds 1963 neurochirurg is. Dr. A. C. Drogendijk jr, (37) vc zijn opleiding tot vrouwenarts bijf prof. Plate in Utrecht en aai verloskundige afdeling van het Canisiusziekenhuis te Nijmegen 1967 promoveerde hij op het on werp „Over de pathogenese van 1 dingen in het placentabed tweede helft van de zwangerscl Dr. Drogendijk is thans wetensc pelijk hoofdmedewerker (sinds jl. chef de clinique) aan de loskundige afdeling van het Ac misch ziekenhuis der VU. Dr. J. Joosse (39) promoveerd 1959 cum laude aan de VU in biologie en is sinds 1964 wetensch pelijk hoofdmedewerker aan de Hij vervult naast zijn dagelijks bestuursfuncties in organisaties endocrinologie. Dr. M. Vroman (32) promove dit jaar aan de rijksuniversiteit Utrecht en is sinds 1955 wetensc) pelijk ambtenaar aan de VU leeropdracht voor het vak planl systematiek. Hij is ondervoorzi van de Koninklijke Nederlandse tanische vereniging en voorzitter de werkgroep voor systematiek oecologie van bentische algen. Dr. H. J. Boersma (33) promovee in 1963. Sinds 1960 is hij als tenschappeüjk medewerker aan VU verbonden, laatstelijk als hoo medewerker met leeropdracht Groepen-theorie in de Quantumi chanica. Dat kost niets - ook geen moeite. Zo kunt u 3^% rente trekken van girogeld dat u niet onmiddellijk nodig hebt. Toch kunt u er door middel van uw giro rekening altijd over beschikken. Schrijf de Postgiro om een renterekeningformulier. Ze liggen ook bij elk postkantoor •mmi) RIJKSPOSTSPAARBANK IBTPS óók rente voor postrekeninghouders

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2