Nederlandse jeugd gaat arm Curasao helpen Verslag van een rebels congres Werkende jongeren willen stem hebben in beleid Democratisering bleef in ons land achter LANSER Polygamie in Tanzani ook voor christenen Een woord voor vandaag Wereldconf erentie hulpverlening Prof. dr. J. Verkuyl naar Zuid-Afrika BEROEPINGSWERK Zweden vo 's christelijkie opvoeding 1 Coretta King over haar man BEROEP VAN CNV-JEUGD OP REGERING IWÏ God zegt lot het volk Israël: "Keert terug tot Mij. dan zal Ik tot u terugkeren." Volgens Maleachi antwoordt het volk: "In welk opzicht moeten wij terugkeren?" Dit is een vraag die van weinig schuldbesef spreekt, maar die toch aangeeft hoe wij God weer in deze wereld kunnen terugvinden. We moeten ons door God laten vertellen, waar wij in ons leven fout zijn geweest. Met andere woorden: Wie God wil gaan zoeken, moet zijn oren wijd openzetten om God te kunnen horen. Het beste kun nen we dan de bijbel nemen en gaan luisteren naar wat God zegt. Maar dan moeten we beseffen dat God door Maleachi niet alleen spreekt tol het volk uit zijn tijd, maar ook tot ons. Zo spreken ook de andere profeten en evangelisten, de dichters en apostelen over de geschiedenis heen tot ons. Als we zo willen gaan luisteren, laat Hij de zwakke plekken in ons leven zien. Hij laat zien hoe dingen, waar wij nooit bij stilgestaan hebben, verkeerd zijn in Zijn ogen. Dan kunnen wij Hem om vergeving vragen. Daarin begint onze terugkeer tol God, bij de schuldbelijdenis, bij de erkenning dat wij niet zijn wat wij behoorden te zijn. Maar die schuldbelijdenis is een zaak van geloof. We erkennen dat niet aan een God ver weg in de hemel, maar aan God die in Christus naast ons is komen te staan. Dat aanvaarden wij in geloof, dat Hij er is, dat Hij bij ons wil zijn. En als wij dan onze schuld belijden, komt Hij bij ons. dan gaan we ervaren dat Hij er is. i We lezen vandaag: Hebreeen 11 32 - 40 We lezen morgen: Hebreeen 12 1-11 Prof. Hoogerivorf aanvaardt ambt NIJMEGEN De democratisering; ▼an ons politieke stelsel is de afgelo pen halve eeuw in een aantal opzich ten achtergebleven. In het algemeen is de politieke ontwikkeling minder snel verlopen dan de groei van tech niek. wetenschap, communicatie, on derwijs. verkeer, industrialisatie en urbanisatie. Dit constateerde prof. dr. A. Hoogcr- werf gisteren in de rede waarmee hij zijn ambt van gewoon hoogleraar in de politicologie aan de Nijmeegse univer siteit aanvaardde. Uit verkiezingsonderzoek kan even eens geconcludeerd worden, dat de wensen van een groot deel der be volking veel verder gaan dan de huidi ge stand van zaken inzake democrati sering. In zo'n situatie ontstaan pogingen om de democratisering te versnellen en neemt politieke radicalisering toe. Dat de instabiliteit in ons land niet Harderwijk start met serie avonden voor verontrusten (Van een medewerker) HARDERWIJK Gisteravond is in het Cultureel Centrum van Harder wijk de eerste avond gehouden in een serie, die verontruste gereformeerden bitwijs moet maken inzake de moderne theologie Ds. L. Floor uit Badhoeve dorp is de contactman voor deze avon den, die ook elders in het land zullen worden gehouden. Spreker was dr. M. J. Arntzen uit 's-Gravendeel. Zijn onderwerp was: De inspiratie en het goddelijk gezag van de Heilige Schrift. Hij zei, dat aanvankelijk de historische bijbelkri tiek werd getolereerd, want men tast te de opstanding niet aan. Nu wordt echter de bijbelse en fei telijke opstanding ook reeds geloo chend. Duidelijk toont zicht een steeds verdergaand proces. Laat men een gedeelte van de warheid vallen, dan zal zeer zeker de rest ook worden aan getast. Als men het Woord Gods aan tast, dan tast men feitelijk Jezus Christus aan. Veel vragen uit de zaal toonden be zorgdheid over uitspraken van hoog leraren van Kampen en de VU. Velen waren bezorgd over de jeugd: hoe ver tel je hen, dat de evolutietheorie toch niet waar is? Ds. J. C. Schouten uit Baambruese. een van de forumleden antwoordde, dat juist in deze tjid binnen de weten schap steeds meer kritiek komt op de evohitiehypothese. de vorm van een politieke revolutie aanneemt, is ten dele te verklaren uit tevredenheid over het niveau van democratie en welvaart en anderzijds uit afkeer van geweld Prof. Hoogerwerf stelde overigens vast, dat de rationalisering in de poli tiek wel is voortgeschreden. Aanwij zingen hiervoor zag hij onder meer in de groei van de overheidsuitgaven en de wetenschappelijke ondersteuning van het overheidsbeleid. Ook de integratie is duidelijk toe genomen. Hij wees in dit verband op de centralisatietendens in het over heidsbeleid. het vervagen van verschil len tussen partijen en de partijconcen traties. Extern is integratie waar te nemen in de vervlechting van het Ne derlandse overheidsbeleid in het Euro pese. In zijn dankwoord zei de nieuwe hoogleraar onder meer: dat tegen mijn kerkelijke en politieke signatuur (her vormd en PvdA) geen bezwaren zijn geopperd, getuigt van de verdraag zaamheid en het begrip voor weten schappelijke objectiviteit aan deze universiteit. Prof. Hoogerwerf is eerder lector aan de VU in de politicologie geweest. GENÈVE De Wereldraad van Kerken heeft ruim honderd kerke lijke specialisten op het gebied van ontwikkelingsvraagstukken uitgeno digd voor een zesdaagse conferentie, eind januari in Genève. Het is de bedoeling, dat uit dit overleg adviezen komen inzake de werkwijze en de structuren van de kerkelijke organisaties, die betrokken zijn bij ontwikkelingssamenwerking, derde deel van hen komt uit de ker kelijke organisaties, de rest zijn des kundigen op dit gebied in overheids dienst, aan universiteiten of in inter nationale organisaties. De leiding heeft Charles Sherman, financieel adviseur van president Tubman van Liberia. Hij is vice- voorzitter van de afdeling voor inter kerkelijke hulp van de Wereldraad. Oudste kerk van Engeland bedreigd (Van onze kerkredactie) LONDEN Als de plannen voor een derde internationaal vliegveld voor Londen doorgang zullen vinden, zal het oudste religieuze bouwwerk in Engeland moeten verdwijnen. Het dorpskerkje van Wing is ge bouwd door de Normandiërs. Maar de Amerikaanse prof. Lyle Brost heeft nu ontdekt, dat de kerk voor christelijke fundamenten heeft, die tot het jaar 2500 voor Christus terug gaan. Daarmee is deze kerk zeven honderd jaar ouder dan het oudste monument in Stonehenge. Oudere fundamenten heeft alleen de Nidaros-kathedraal in Drontheim (Noorwegen). De kerk van Wing heeft een krypt, die waarschijnlijk uit de vijfde eeuw voor Christus stamt. AMSTERDAM Prof. dr. J. Verkuyl hoogleraar aan de Vrije Universiteit en deskundige op het gebied van zending en ontwikkelingshulp, is door de Raad van kerken in Zuid-Afrika uitgenodigd (Van een onzer verslaggeefsters) J^RIEBERGEN Morgen zal in veel kerken in Driebergen een collecte worden gehouden voor de armoede op Curaqao. Jonge ren die dit organiseren, hopen en verwachten dat dit voorbeeld in heel Nederland zal aanslaan. enkele toespraken te houden op twee conferenties, die de raad volgend jaar maart en april zal houden over de ver- houding tussen bekering en de verande- i ringen in kerk en samenleving. Wellicht zal prof. Verkuyl. die de uit nodiging me ttoestèmming van de VU heeft aanvaard, ook elders voordrach ten houden, o.m. voor studenten. NED. HERV. KERK Bedankt voor Kesteren: J. T. Door nenbal te Oene. Emeritaat aangevraagd door A. Os kamp te Voorburg (tegen medio 1970). Eervol ontslag verleend aan dr. C. v. Leeuwen te Ermelo. GEREF. KERKEN Beroepen te Tilburg: J. Nieróp te Ni jkerk. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Amsterdam-centrum: C. J. Breen te Katwijk aan Zee. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rotterdam-centrum (2e p.p.): J. C. Weststrate te Meliskerke. BAPTISTEN GEM. Beroepen le Apeldoorn: Ph. Linde man Wzn. te Utrecht. Zij noemen de toestand op Cura qao voor vee! van de bewoners on houdbaar. Voor het grootste en armste deel van de bevolking be staan geen sociale voorzieningen. Zeer veel mensen wonen in krotten. Het eiland telt meer dan 8000 werk lozen, dat is twintig procent van de beroepsbevolking. Weinig Nederlan ders weten, dat een deel van de kin deren honger lijdt. Hier in Neder land heerst welvaart, maar bij een deel van onze rijksgenoten armoede. De Driebergse jongeren willen met de opbrengst van zondag het werk van de stichting Pam Pa Mi Ruman (brood voor mijn broeder) steunen. Aan deze interkerkelijke stichting is reeds 32 jaar vertoonden pater Brenniker. Krotten bentud pa Christu). Deze bouwt aan structurele veranderingen. Deze jon geren helpen in ziekenhuizen, repare ren krotten en staan hun zakgeld af. Al voor de meirevolutie van dit jaar schreven zij een brief aan de regering van de Nederlandse Antil len, waarin zij waarschuwden voor de komende onlusten als gevolg van de sociale tegenstellingen. Verder drongen zij aan op een betere verde ling van de opbrengsten van de eilan den. Manifestaties Het project, dat zondag in Drieber gen van start zal gaan en dat ver schillende manifestaties inhoudt, wordt aanbevolen door het Algemeen Diaconaal Bureau van de Gerefor meerde Kerken in Nederland en de Stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen. Het gironummer van de actie is: 80.16.2 van de Nederlandse Midden stands Bank, ten name van de Aktie „Driebergen steunt Willemstad". In het (landelijk) comité van aanbe veling hebben zitting: J. F. P. Stellingwerf stafmede werker publiciteit L.C.G.J.; ds. C. M. Boerma gereformeerd predikant Huizen; dr. J. J. Buskes hervormd predikant Amsterdam; dr. A. Th. van Leeuwen dir. kerk en wereld; dr. F. Boerwinkel dir. academie de Horst; prof. dr. J. Tinbergen hoog leraar economische hogeschool Rot terdam; prof. dr. H. A. J. Wegman R.k. theoloog; prof. dr. J. v. d. Lin den lector missiologie Utrecht, bijzonder hoogleraar kerkgeschie denis Caraïbisoh gebied; prof. dr. J. Verkuyl hoogleraar Missiologie Vrije Universiteit; mr. R. W. Baron van Boetzelaer burgemeester Drie bergen- Rijsenburg. STOCKHOLM Vier-vijfj deelte van het Zweedse volk de „christelijke idealen" bet blijven in het Zweedse leven grote meerderheid (73 procem eveneens, dat hun kinderen christelijke opvoeding krijgen. Dat blijkt uit een groot opi derzoek, dat het Gallupinstitui richtte in opdracht van de Z staatskerk. Te opmerkelijker L< grote meerderheid, omdat 49 p van de ondervraagden zelf noo: voo de kerk pleegt te gaan. Positief bleek de kerk bij dervraagden de image te hebbt 18115 „een open, gastvrij en opoi jamei instituut, dat veiligheid, barml eente heid en sympathie biedt". werd de kerk door velen gek* ceerd als een ouderwetse en gebleven organisatie. I- by p imidi De Curagaose onlusten in van dit jaar zijn een gevolg grote armoede. Driebergse jei Gelij geeft zondag de stoot voor aan Curagao, een stoot die ons land in actie moet brenj Projecten waaraan wordt gewerkt en die kunnen worden uitgebreid zijn: de stichting Buurtcentra voor jeugdwerk, het verstrekken van di verse beurzen, reparatie van krotten (gemiddeld ƒ200,- per huisje), voed selhulp en volksontwikkelingswerk door middel van cursussen. Een jongerenbeweging, die op een andere manier haar bijdrage levert is de Curaqaose Youth for Christ (Hu- Zljll ianb( doel jland fUE (Van onze kerkredactie) AMERSFOORT Terwijl de gereformeerde afgevaardigden volgende week in Lnnteren gaan vergaderen, komen in Doorn op 24 en 25 november rooms- katholieke priesters bijeen. Dit maal zijn ook de priesters van Septuagint uitgenodigd, de kop lopers, die naar Rome trokken om een doorn in het vlees van de bisschoppen te zijn. Ze zullen dus geen aparte vergade ring behoeven te beleggen. Ze mogen meespreken. Wat zij in Doorn op ta fel zullen leggen staat voor een groot deel in een boek dat gisteren is uitge komen. „Van Rome naar Utrecht" is een uitgave van het Katholiek Archief te Amersfoort waarin verslag wordt uit gebracht van het congres van de priesterrebellen dat van 10 tot 16 ok tober in Rome werd gehouden, toen daar ook de bisschoppensynode plaats had. Deze priesters willen bisschoppen die niet marchanderen met het evan gelie en geen woord daarvan offeren aan politieke overwegingen. Zij wil len een paus die wel bisschoppen bevestigt, maar zich niet hun gezag toeeigent. Dossier Zij willen een kerkrecht dat niet dirigistisch en autoritair is en niet steunt op repressie en - inquisitieme- thoden. Zij willen een kerk zonder pracht en praal. Dit boek is geen gezellig verslag in de stijl van Michel van der Plas. Volgens de ondertitel is het een dos sier van de internationale priester- groepen 'samengesteld door de Septu- agintgroep. Het geeft letterlijk officië le uitspraken en verklaringen. Het boek van 144 pagina's kost 14,50. (Vervolg van pag. 1) Dat is grote onzin, aldus de heer Lanser, ik sprak daar niet namens het CNV: dit verbond is niet in het convent van deze partij of in welke andere partij ook vertegenwoordigt. De bondsvoorzitter wilde dit zo nadrukkelijk stellen omdat met name Elsevier heeft beweerd: „De heer Lanser is voorzitter van het ONV. En het is blijkbaar heel ge woon, dat de voorzitter van een grote vakvereniging zijn mening dicteert aan de leiders van een politieke partij". Ik vind dit een ernstige verdacht making, aldus de heer Lanser, dit kan nauwelijks een misverstand zijn. Als het blad dit werkelijk meent, moet de redactie maar eens duide lijk zeggen dat voorzitters van vak verenigingen of van welke andere I organisatie ook minder persoonlijke rechten hebben dan andere staats- i burgers. Monddood De consequentie van dit soort verhalen zou zijn, dat iemand, die bestuurder van een of andere niet politieke organisatie is, in zijn eigen partij niet meer zijn eigen persoonlijke opvattingen zou mo gen verkondigen. Als dat de mening van Elsevier over persoonlijke vrij heid is, kan dit soort vrijheid mij gestolen worden. Ik wens me niet monddood te laten maken, aldus de heer Lanser. De heer Lanser wilde niet zeggen dat het CNV nooit probeert als or ganisatie invloed uit te oefenen op de politieke gang van zaken. „Wij doen dat herhaaldelijk, wanneer wij als vakbeweging stelling nemen in zaken, waarover in de politiek moet worden beslist. Wij behouden ons ook alle vrijheid voor om kritiek te leveren op besluiten van over heid en volksvertegenwoordiging, wanneer wij het daarmee oneens .zijn. Dat gebeurt op allerlei manieren. Wij laten er dan nooit twijfel over bestaan dat wij dit doen als or ganisatie, namens de verbondsraad en het verbondsbestuur." In deze opvatting past volgens de heer Lanser ook, dat men als vak beweging een oordeel kan geven over de samenstelling van een ka binet, de inhoud van politieke pro gramma's en de samenstelling van kamerfracties, die deze program ma's moeten uitvoeren. <V«n onK sociaalfconomiBche rrdailic) invoering van vormingsplicht. dag- onderwijs; DRIEBERGEN Het werk op regeringsniveau voor de werkende jongeren dient te wor den gecoördineerd. De organisa ties van werkende jongeren moeten daadwerkelijk aan het gehele beleid kunnen deelnemen om een groeiende onrust binnen de organisaties van werkende jongeren te voorkomen. De heer H. Groeneveld Jf. voorzitter van „Werkende Jeugd", de CNV-jeugdorganlsatie, noemde van daag in de jaarvergadering als activi teiten die gecoördineerd moeten wor- ontkoppelung van arbeids- en leerovereenkomst, jeugdonderne- mingsraden; introductie in de bedrijfssfeer en scholings- en vormingsfaciliteiten voor werkende jongeren in de mili taire dienst De heer Groeneveld vroeg er aan dacht voor. dat een werkende jongere op een andere wijze de samenleving binnenkomt dan een studerende jon gere. Als de laatste nog op school zit, werkt de eerste al in een bedrijf. Vindt de student de vrijheid om zich onverplicht maatschappelijk te roe ren. de werkende jongere zit in een situatie, die verplichtingen oplegt. Buiten de normale cursussen voor leidinggevenden komt er van 19 tot 24 januari 1970 een kadervormings- week in Leiden. Ontstemd De heer Groeneveld toonde ziel) te leurgesteld over de samenwerking binnen de Raad van de Werkende Jongeren, met de jeugdorganisaties van NKV en NW. De inbreng van de aangeslotenen moet naar zijn me ning gelijkwaardig en 100 pet. zijn, waarbij ieder wel eens wat water in 'de wijn moet doen. Men is hiertoe niet verplicht, maar dan zal men zich hierover uit moeten spreken. De drie organisaties zullen zich op korte ter- mijn, zo deelde de heer Groeneveld j mee, beraden overinbreng, inhoud en taken. Ontstemd was de heer Groeneveld I over het feit, dat nadat „Werkende Jeugd" in overleg met de NW-jeugd- I I organisatie medewerking had ge- weigerd aan de opstelling van een zwartboek over de werkende jonge- I ren door de Nederlandse Studenten Raad, de NVV-organisatie achteraf toch medewerking blijkt te hebben verleend. Een spoedig gesprek met de 1 Nederlandse Studentenraad stelde de heer Groeneveld bijzonder op prijs. I Sceptisch bleek men te staan tegen over het sociologisch rapport. van j het CNV. „Werkende Jeugd" heeft inmiddels een eigen onderzoek in- i gesteld onder de jongeren van 15 tot I 25 jaar. De voorlopige indruk is dat de resultaten sterk zullen afwijken an die van het officiële CNV-onder- zoek. De heer Groeneveld vond dit een reden temeer voor het CNV, zui- i nig te zijn met haar jonge leden in het algemeen en de jongerenorga nisatie in het bijzonder. De CNV-jeugd heeft geen enkele behoeft aan een discussie over de ,,C' van de christelijke organisatie. Men wil constructief meebouwen aan een optimaal leef- en werkklimaat voor de werkende jongeren in Nederland, in Europa en in de gehele wereld. De zendings actie van het Leger des Hcils in ons land heeft dit jaar ruim honderdduizend gulden netto opgebracht. Dat is ongeveer 20.000 gulden meer dan vorig jaar. AMSTERDAM Op een kleuterschool in Amerika zei een klein, blond meisje laatdunkend tegen een speelkameraadje: „Jouw vader gaat altijd naar de gevangenis." Het zwarte kind antwoordde trots: „Ja, hij gaat naar de gevangenis om andere mensen te helpen." Dat zwarte meisje was Yoki King, dochter van de later vermoorde neger leider, Martin Luther King. Zijn* vrouw, Coretta King, heeft nu zijn levensverhaal geschreven. Het is een aangrijpend boek geworden, waaruit blijkt dat zij trots is op haar man. Als ze hem voor het eerst ont moet heeft zegt ze van hem „met een zeer mannelijke zelfbeheersing scheen hij precies te weten wat hij wilde en hoe hij dit moest bereiken." Maar ze maakt hem niet tot een soort verheven afgod. Wat in dit boek zo aantrekt is dat hij zo mense lijk blijft. Als hij op het punt staat de Nobelprijs voor de vrede te ont vangen, beschrijft ze hem als „jong en opgewonden, net als een jongen die naar z'n eerste feestje gaat." uil door een vrouw en moeder kr nerk bepaalde feiten te horen die eei dere biograaf vergeten zou zijn boek is niet alleen een boek Martin Luther King en zijn i maar gaat ook over zijn kinden cei hun strijd. I0' Mevrouw King vertelt, hoe zt Jat haar zoontje van school haalt ld v staat met grote blanke jonge: lcent praten. Als hij in de auto zit, hij: „Mammie, zie je die twee jongens daar? Ze vroegen m( m'n vader heette en Mammie, i dat ik het vergeten was. Toen moeder vroeg waarom antwoord! „O mammie ik was zo bang me een pak slaag zouden geven Weinig tijd Toch blijft hij de mens die weet wat hij wil. Ergens vertelt ze: „Maar zoals ik al vaker heb gezegd heb ik aliijd sterk het gevoel gehad dat Martin Luther King jr. geroepen was de dingen te doen die hij deed en ook dat hij onbewust wist dat hij niet veel tijd had." Een van zijn grote zorgen was dat hij al zo jong een leider moest zijn en al zo jong geëerd werd. Hij zei: De mensen zullen verwachten dat ik de rest van mijn leven wonderen zal verrichten. Deze angst was niet hele maal ten onrechte, want reeds tijdens zijn leven braken krachten los die op een totaal andere wijze verzet wilde plegen, de beweging van de zwarte macht. Mevrouw King zegt: „Martin werd gedreven door een innerlijke nood zaak. Als ik nu terugzie, voel ik dat hij zijn levenswerk vroeg moest vol tooien, omdat zijn uiteindelijke bestemming het martelaarschap v^as, opdat Gods wil en zijn scheppende doelstellingen vervuld mochten wor den. Martin was altijd overtuigd dat onverdiend lijden en persoonlijke opoffering verlossing brachten." Offers j Zelf heeft hij offers gebracht. Dat leerde hij trouwens van huis uit. Toen hij als jonge man, nadat hij al een paar keer gepreekt had, eens was gaan dansen, liet zijn vader hem ir. het openbaar in zijn kerk excuses aanbieden aan de gemeente. Zo iets deed een baptisten voorganger niet. Dat bleef ook zo. toen hij lid werd van de beweging voor geweldloos verzet. Hij kreeg aanbiedingen voor zeer vooraanstaande banen. Een fir ma bood hem een salaris van zeven- Coretta King, zoals ze gepor tretteerd is op de omslag van haar boek. tigduizend dollar per jaar. Maar zijn leven was zozee.r gewijd aan zijn op dracht dat volgens zijn vrouw derge lijke aanbiedingen helemaal geen verzoeking bleken. Die bereidheid om offers te bren gen bleek echter nog meer in de be weging die hij leidde. Eens zei hij: „Als iemand me jaren geleden, toen ik het voorzitterschap van de MIA aanvaardde, gezegd zou hebben dat ik in deze positie zou komen, zou ik dit met al mijn kracht voorkomen hebben." Helemaal geven Hij vervolgde: „Dit is niet het le ven dat ik verwacht had te zullen leiden. Maar langzamerhand neem je verantwoording op je, steeds een beetje meer, tot je het eindelijk niet meer onder controle hebt. Je moet jezelf helemaal geven. En als je dan eenmaal tot de con clusie gekomen bent, dat je jezelf helemaal geeft, dan ben je bereid al les te doen' wat de Zaak kan dienen en de Beweging zal voorthelpen. Ik ben. op dat punt gekomen. Ik heb mijzelf volledig in dienst gesteld." Juist omdat dit boek geschreven is Nei Maar een paar maanden later hij zijn les geleerd. Weer vu jongens: „Zeg hoe heet je vader! hij antwoordde „Dr. Martin L King junior." de jongen zei: „0, is jouw vader die beroemde nil Marty antwoordde „Dan moet je gen 'negro'." (Het woord word als scheldnaam ervaren er ger" tegenwoordig als een ei Haar laatste beschrijving var man in dit boek is: „Weinig weten, hoe nederig deze reus. Hij had een onverwoestbaar wen in de mensheid en grote ten voelden dit in hun harten geesten en hun eerbied groeide tot aanbidding. En nog wei mensen weten hoe moeilijk hij had, hoe hij soms gekweld werd, dat hij twijfelde aan zijn mogen om de profetische beslis gen waarvoor hij zich zag ges juist te nemen." War Er zijn ve-rschillende boeken [yarm Martin Luther King geschrr jfn(j maar geen er van is zo persoci |n als dit. Het is misschien geen ol |n h( tieve studie van zijn leven en maar het boek geeft wel het po! j van een man van leven en bloed. Coretta King noemde haar ojaar „Mijn leven met Martin Lü leid o King." Het werd uitgegeven door tageu Have in de serie Carillon-Paperb er m; en kost 16.90. Het boek telt pagina's. (Van onze kerkredactie) DARESSALAAM Tanzanië heeft de polygamie nu ook aan christe toegestaan. Dc De huidige wet staat alleen aan islamieten toe, meer dan een vrouw hebben (maximaal vier). Een herziening van deze wet is in voorbereiding. Vooruitlopend daarop heeft het opperste gerechtshof van deze jonge Al kaanse staat nu al een christen vrijgesproken, aan wie bigamie te lastepc, gelegd, Het gerechtshof noemde de huidige wel discriminerend voor de chrièten Inmiddels zijn ook de vrouwenorganisaties van Tanzanië in het geweer F*- komen. Zij noemen de oude en de nieuwe wet discriminerend voor vrouwen, als ook geen veelmannerij wordt toegestaan. 111 et be igen De g ij dej rale an d< oedin De het b< n vo ten le WA it hei hurK %m ambit WA kural

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2