Een waakhond die niet blaft Mode is vaak 'n bevlieging Wij moeten kracht zoeken in de schriftuurlijke prediking ipfil i i i T, !0 ss b au dialoog ZATERDAG 15 NOVEMBER 1969 De moderne huisvrouw krijgt minder contant geld in handen. Het geld "komt op een andere manier binnen: via giro of bank. Het potjesen enve- loppensysteem wordt daardoor onmogelijk. Kortomde girale salarisbetaling vraagt een aanpassing van het geldbeheer in de gezinshuishouding. ijuörouw dra. E. M. Dek- r, (wetenschappelijk mede- te1 van het G.B.I.) die poli- en sociale wetenschappen leerde en belangstelling voor de micro- en de ma- :onomie, doet het voor ons doeken. Micro-economie gezinshuishouding, macro- onomie oanvat de economische itwikkeling in een land en in wereld. Gaat het in de macro cht, dan kan de werkgelegen- éd in gevaar komen en daar- t> de micro-huighouding. Het G.B.I. bestaat een kleine rintig jaar. Voor de oorlog perde de heer A. Selle- ans, toen directeur van de utsspaarbank in Amersfoort, (t idee van spaar-propaganda. ij was een roepende in de oestijn. Na de oorlog was „spa moeilijk verkoopbaar, der moest de grote achter- md inhalen. De boodschap „woekeren met rt je hebt" deed het beter. In tijd kwam het woordgezins- grciting in zwang. De spaar- anken adverteerden: Het hul- blijk van de Nederlandse rouwen aan koningin Wilhel- betoond met de tentoon- elling. „De Nederlandse rouw" bij haar vijftigjarige re geringsjubileum in 1948, bracht wat de Spaarbanken betreft, een invulvoorbeeld van een huighoudkasboek. Daaruit is het nieuwste kasboek gegroeid dat uitgevoerd in geplastificeerde band in fleurige rood-wit-blau- .Handwerken was mijn obby. Ik ontwierp patro- en voor kennissen en stap- later als bedrijfsleidster een wolzaak. Alle patro- en voor de winkel ver- .rdigde ik zélt Dat be ëdigde me toch niet hele- aal en nu creëer ik de lodellen voor een grote olfabriek in Leiden. Daar- jor loop je modebeurzen 'en bekijk je de shows van grote couturiers in Pa- ijs en Rome. lukt me ieder jaar weer om w modellen klaar te hebben voor boek. We zijn nu al bezig met si boek voor volgend jaar, want edio augustus 1970 is de handel laar VOOr de brei-winter 970-71Dit vertelt mejuffrouw .1 M. Beutener. van beroep ont- •fpster van handbreimode. Hoe weet ze wat „in" raakt en H komt ze op ideeën? „Mode is lak gewoon een bevlieging. I*em nu voor deze herfst de dikke ol-rage waarbij enorm leuke, mo- *uze én snelle resultaten te be- 4<en rijn. Voeg daarbij de de tuniekmode, en deze bl| elkaar vormde in het brein de ontwerpster het tuniekvest, s»chikt voor hém èn haar. Voor e,d« een apart patroon maar in ^zelfde model en in dezelfde ik een omslag, een overhaling. naald averecht, en de rechte s« weer gaatjes (zeg maar: gaten) "en met breinaalden 12 MM, die 8 dik zijn als timmermanspotloden. Ze kreeg de „brainwave" voo'r 1 ontwerp toen ze op een show Sn leren vest met gaten zag. „Als F dat nu eens maakt van qrove dat is het einde." Ze bedacht w ook nog „laarzen" bij in dezelf- door Jeanne de Vlieger we omslag voor 3,95 af te ha len is bij een Bonds-spaarbank. Het is geschikt voor het huishoudgeld dat uit het loon zakje komt en voor salaris, loon of pensioen dat via giro of bank gestort wordt. De bedoeling van het kasboék is, dat u haalt uit uw inlkomen wat er in zit. We zitten midden in een ont wikkeling waarin bank- en gi ro- tegoeden opgang maken. Zelfs de vrouw die denkt vol gens het stramien „mijn tijd is geld waard" kan er haar plezier van beleven. Zo is er een pagi na voor het aangeven van beta lingsdata van abonnementen, aflossingen, belastingtermijnen en verzekeringen. Het boek biedt Zo ging het: afrekenen aan de kassa. Omdat de hulsvrouw haar geld niet meer contant fn han den krijgt, i9 aanpassing in haar gezinshuishouding geboden. ook ruimte voor aantekening aan wie u machtigingen gaf voor periodieke betalingsop drachten, zodat u niet voor ver rassingen (zoals een nadelig sal do) komt te staan. Om uw dromen reëel te ma ken, is de lijst „spaarplannen" opgenomen. Zet uw doel eens op papier, bepaal het tijdstip van verwezenlijking en de som die het kost, en schrijf op wat er per week of maand voor ge spaard wordt. Stap voor stap wordt uw droom dan werkelijk heid. Wat overigens het nut van sparen betreft: we zitten met de ellende van de inflatie. Het geld wordt steeds minder waard. Toch moeten we iets achter de hand houden. „Sparen voor een doel is éénvoudig no dig", zegt drs. G. Gerkema, di recteur van het G.B.I. „Het meubilair moet vernieuwd wor den, of de auto wordt afgeschre ven, verloofden sparen voor hun uitzet en jonggehuwden voor een baby-uitzet. Termijn- sparen is dan nog het beste. Vraag op een rustig moment advies aan uw bank." Zo'n huishoudkasboek kan fungeren als een financiële waakhond. Die „blaft" echter niet uit zichzelf. U moet van tijd tot tijd, liefst dagelijks, even de moeite nemen uw uit gaven en inkomsten te boeken. Het G.B.I. wil geen bevoogding, maar slechts diensten verlenen. Vandaar dat ook met de kleine categorieën huishoudingen, die uit de winkella leven of uit eigen bedrijf gebruiken, reke ning werd gehouden. Bent u gespeend van enig ad ministratief inzicht, dan zou u eens een lezing kunnen aanvra- Mejuffrouw dra. E. M. Dekker: „Besteed je nachtrust niet aan een dubbeltje verschil, maar boek het op di versen gen die het G.B.I. voor scholen (ouderavonden!), vrouwenver enigingen e.d. houdt. Aan de hand van een flanelbord komt een voorlichtster alles vertel len. Over nieuwe betaalmetho den. De consument en de re clame, Meer bereiken door een bestedingsplan, Verantwoord ge bruik van krediet, Het eigen huis, Financiële regelingen met verdienende kinderen, 't Is maar een greep. Op verzoek worden ook andere onderwer pen op het gebied van de inko mensbesteding behandeld. Aan vragen: G.B.I., postbus 1046 Rot terdam. Incidenteel is het mogelijk om persoonlijk raad te vragen. Als service geeft het G.B.I. na melijk een budget-advies. Me juffrouw Derksen: „Wij zeggen niet het moét zus of zo. Wij beogen zelfontplooiing en eigen verantwoordelijkheid. Besteed je nachtrust niet aan een dub beltje verschil in saldo, maar boek dat op diversen. Het gaat om de grote lijnen. Gaat er soms teveel geld heen aan drank of rookwaar? Op het moment van gulle gast vrijheid denkt u daar niet aan. De nuchtere cijfers manen wel licht tot wat vermindering. Het geeft u de kans op rekeningen de steek, met een leren zooltje en ziedaar: de total look, heel leuk om thuis te dragen voor wie slank op de benen staat. Zo\n vest is, bijvoorbeeld voor een tiener die er enkele uurties aan breit, zeker in drie avonden klaar. Het idee van de „d.ik- ke-wol-gauw-klaar-atijl" werd ook gebruikt door haar assistente Froukje. Zij bedacht een man tel-met-pet voor slanke hippe meisjes. Voor maat 36 zijn 17 bol len wol nodig, een lederen cein tuur van vijf cm breed en voering. Voor de pet twee bollen wol en een stukje kunstleer in de kleur van de ceintuur. Kunt u nagaan hoe grof dit breiwerk uitvalt- zestien steken in de patroon ge breid vormen twintig centimeter. Mouwen en onderpanden zijn in de tricotsteek gemaakt, voorpand in rechte ribbel. Een heel levendig ontwerp is het tuniekvest dat gehaakt werd in een gevlamde zachte wol, die in vier kleuren gemêleerd is. De tuniek werd afgewerkt met schuin satijn- band in één van de vier kleuren. Van hetzelfde materiaal is een tu niekjurkje dat voor maat 42 uit elf bollen te haken is. De mouwen lopen aan de onderkant iets uit en zijn evenals het gérende rokje gegarneerd met een afstekende kleur in de vlecbtsteek. Deze nieuwe ontwerpen bewij zen meteen wat de moderoe Ne derlandse vrouw in „breien" ziet Vroeger moest het vooral degelijk zijn. nu zoekt zij naar exclusieve kleding die je vooral niet als con fectie kunt kopen. De breilijn gaat omhoog, verzekert mejuffrouw Beutener. Met die dikke wol en de hippe modelletjes hoopt ze de jeugd ook aan 't breien te krijgen. Hoe dat ontwerpen in z'n werk gaat? „De verwachte modekleuren voor een bepaald seizoen krijg ie toegestuurd. Nu is bijvoorbeeld de lila- en auberginekleur aanbevolen. Dat wordt voor de Nederlandse vrouw echter wel moeilijk, want dat extravagante en gevaarlijke kleurtje ligt haar niet. Van een ont werp maak je een schetstekenlng plus beschrijving e-n laat dat door thuiswerksters breien. Sommige modellen vallen mee, andere te gen. De hele serie wordt beoordeeld door de staf van de zaak waarbij rekening wordt gehouden met de soort consument. Het platteland stelt andere eisen dan de stad. Na de definitieve keuze worden de van water en electriciteit te let ten, om van de telefoonlasten maar te zwijgen! Weet waar uw geld gebleven is en spoor de lekken op aan de hand van zo'n gezins-kas-bank-giroboek. (Heeft sparen op lange ter mijn nog zin? vroegen wij drs. Gerkema. „De geldontwaarding blijft een reëel probleem" zegt hij enigszins de vraag ontwij kend. „De regering draagt een grote verantwoordelijkheid. De particuliere oudedagsvoorzie ning is een trieste affaire. Dat weegt ons als lood op de ziel. Het geld dat de overheid twintig jaar geleden leende, is bij terugbetaling veel minder waard. Bedrieg je spaarders niet! Het wordt op geen enkele manier gecompenseerd. Sparen voor een verre toekomst is ook voor de Spaarbanken een probleem. Sparen dra. Dekker en Drs. Gerkema en hebben zij een bud get? Mejuffrouw Dekker glim lacht: „Mijn studietijd noopte me al tot begroten, kiezen en afwe gen. Ik spaar voor een ideëel doel dat iets te maken heeft met ontwikkelingswerk. Een budget is daarbij een hele steun!" Drs. Gerkema bekent dat hij goed is in de theorie, maar de praktijk overlaat aan zijn vrouw die overigens met de fi nanciële problemen heel goed weg weet Vrouwen zijn im mers de beste spaarders... CHARLES DICKENS DE LOTGEVALLEN VAN NICOLAAS NICKLEBY 27 De jongens waren van liet venster, de tuin, de stal en de binnenplaat» teruggeroepen, en het hele schoolpcrsoneel plechtig verzameld, toen Squeers, met een pakje papieren in de hand, gevolgd door zijn vrouw met een paar stokken, binnentrad en sdlte gebood. 'Als een van jullie een woord spreekt, vóór dat gevraagd wordt,* zei Squeers op minzame toon, 'zal ik hem het vel van de rug slaan Deze bekendmaking had het gewenste gevolg en er heerste plotseling een stilte als van het graf, terwijl Squeers vervolgde: 'Jongens! Ik ben naar Londen geweest, en ben bij mijn familie en jullie teruggekomen, fris en gezond als altijd 1' Volgens vast gebruik, hieven de knapen bij deze heuglijke tijding een gejuich aan. Maar wat een gejuich! Met evenveel recht zou men het kennen van gewonden op een slagveld zo kunnen noemen. 'Ik heb enige onaangenaamheden gehad,' zei Squeers en zette een grim mig gezicht. 'Boldcr's vader is mij twee pond tien schilling schuldig ge bleven. Waar is Bolder?' - 'Hier, meneer!' riepen twintig dienstvaardige stemmen. - 'Kom hier, Bolder 1* zei Squeers. Een knaap, die er zeer ongezond uitzag, en wiens handen met wratten bedekt waren, kwam naar de lessenaar, en sloeg bleek van angst, zijn ogen smekend naar de schoolmeester op. "Bolder! wanneer je vader denkt, dat hij... Maar wat is dat, jongen?* Dit zeggende, lichtte Squeers de hand van de knaap omhoog, en bekeek die met een mengeling van verbazing en afschuw. 'Wat is dat, jongen?* vroeg de schoolmeester, en voegde er een slag met zijn stok bij, om het antwoord te bespoedigen. - 'Ik kan het niet helpen, meneer! Echt niet!' antwoordde de knaap en huilde: 'Het komt vanzelf, van het vieze werk, geloof ik. Ik vreet niet wat het is, meneer, maar ik kan het niet helpen.' Bij deze woorden pakte Squeers, zonder op het jammerlijk geschreeuw van de knaap acht te slaan, deze en gaf hem een geducht pak slaag en hield niet op voordat zy n arm moe geworden was. 'Ziezo!' zei de schoolmeester, toen hij zijn werk gedaan had. 'Dat zul je voorlopig niet vergeten. Wil je je mond houden! Gauw, Smike, breng hem naar buiten!' De slaaf kende door lange ervaring zijn plicht Hij duwde het slachtoffer een zijdeur uit, en Squeers nam deftig op zijn stoel plaats. Zijn vrouw zat naast hem. *Nu,' zei Squeers. 'Een brief voor Cobby. Sta op, Cobby 'Ah!' zei Squeers: 'Cobby's grootmoeder is gestorven, en zijn oom John heeft zich aan de drank overgegeven. Dit is al het nieuws, dat zijn zuster hem zendt, behalve achttien stuivers, die juist tot betaling kunnen die nen van die gebroken ruit Lieve vrouw! wil jij het geld in ontvangst nemen?' 'Graymarsh!' zei Squeers. 'Sta op.' 'Graymarshs tante,' zei Squeers, nadat hij de brief gelezen scheen te heb ben, 'is zeer blij te horen dat hij zo gelukkig is. Zij verzoekt mevrouw Squeers haar dank aan te nemen, en gelooft dat zij een engel moet zijn. Ook is zij van mening, dat mijnheer Squeers te goed voor deze wereld is, maar hoopt evenwel dat hij er nog lang op vertoeven zal, om zijn zaken waar te nemen. Zij zou twee paar kousen hebben gestuurd zoals ge vraagd was, maar zij had geen geld. Dus zendt zij in plaats daarvan een traktaatje, en hoopt dat Graymarsh zijn vertrouwen op de voorzienig heid zal stellen. Bovenal hoopt zij, dat hij al het mogelijke zal doen om mevrouw Squeers te behagen. O!' zei Squeers, terwijl hij het blad dicht vouwde: 'Een heerlijke brief, zeer roerend, inderdaad In zekere zin was de brief inderdaad roerend. Graymarshs tante was na melijk, volgens een vermoeden, dat door vertrouwde vrienden gekoesterd werd, niemand anders dan zijn eigen moeder. Squeers ging echter, zonder van deze bijzonderheid enige melding tc maken, wat in tegenwoordig heid der kinderen onbetamelijk zou zijn geweest, met zijn taak voort, ca riep Mobbs op, waarop een andere knaap opstond, en Graymarsh ging zitten. (Wordt vervolgd) patronen gefotografeerd, moeten de drukproeven voor „het boek" uitgewerkt en gecorrigeerd wor den. Intussen komt men uit de handwerkzaken kijken wat er ge bracht zal worden. Ze bestellen de modellen (ook weer door thuiswerksters gemaakt) voor hun etalage. Wie Is er geschikt om brelmode te ontwerpen? „Dat moet je in je vingers hebben", zegt de vak vrouw. „Meisjes van de Akademie hebben niet altijd gevoel voor wat uitvoerbaar is. Zij moeten gevoel hebben voor mode en rekenkundi ge capaciteiten bezitten. Die twee gaan niet bij ieder samen!" „Een idee dat vlug geboren is, zit meestal goed. De leukste mo dellen zijn die, welke „snel uit de pen komen". Komen er steeds maar weer Of de kerk toekomst heeft? De HEER F. L. S. te R. denkt aan hetgeen dr. K. Gravenmeyer in 1964 in een redevoering heeft gezegd: wij hadden na de oorlog eerst de boer op moeten gaan met dit woord: Tot de wet en de getuigenis. Maar wij zijn begonnen alles pas klaar te maken voor de si- nieuwe ideeën? „Aan het eind van zo'n ontwerp-seizoen ben je als het ware leeg. Je denkt: 'rk weet het niet meer. Na een maand ech ter wordt de geest weer vaardig en borrelen de ideeën uit het hoofd en handen: insteken, omslaan, overhalen, af-laten-gaan. Geen borstrokken of herensokken, lange zwarte kousen of bivak mutsen, maar eigentijdse mode, die best een beetje exclusief mag zijn. Dit jaar speelt de mode de breister in de kaart: kijk maar naar de Bonnie-achtige mutsen en ellen lange shawls! Die zijn het hele maal." In Nederland heerst de opvat ting, dat Sijbrands, Wiersma en drs. Roozenburg „hors concours" zijn. Inderdaad zijn zij een klasse apart. Niettemin komen gestaag enige spelers naar voren die aan sluiting met deze top zoeken. Uit dit groepje komt Cees Var- kevisser uit Katwijk als eerste naar voren. Een bescheiden spe ler. met een gezonde eerzucht, die heel wat in zijn mars heeft. Hij speelt nog slechts een jaar of vier wedstrijden op het hoogste ni veau doch heeft zich ongetwijfeld ontwikkeld tot onze vierde man. Mogelijk komt hij nog verder. Zijn partijen zijn altijd interes sent van opzet, want hij schuwt de moeilijkheden niet. Integendeel hij leeft pas wanneer er een inge wikkelde variant op het bord komt. Heel wat fraaie staaltjes dragen zijn naam. Op verzoek van een bewonderaar zullen wij deze ru briek aan hem wijden. (1) Zwart: 2, 3, 4. 6/9, 12 13. 15. 16, 19. 23, 24. 25, 26 Wit: 27. 28, 31/34. 36/40. 42/45, 48. Uit de clubcompetitie 1967. 28 22. 1318 gedwongen: 22x13, 9x x 18; 27—22, 18x27; 31 x 22. 12— —18 of? 22x13, 3—9: 32—27, 9x x 18; 27—22. 18x27; 33—29, 24 x x 33: 38x 18, 8—13 of ?;18x9. 4x13; 34—30. 25 x 34; 40 x 29. 19—24; 29x20. 15x24 en na de ruil 1420 kon de schijfwinst be haald en behouden worden. Correspondentie aan de heer A. J. Ivens, Frankenslag 69, Den Haag. (2) Zwart: 7, 8, 9. 13. 14. 19. 20. 21, 23. 29 Wit: 25. 28. 32, 36. 37, 38. 40, 42. 43, 45 In 1967 werd voor de eerste maal het provinciaal kampioen schap bereikt. Hier ging het: 2822!. 2024? (dreigt dam door N. KOCKEN 24—30 en 23—28); 48—39, 7—11; 3631 (op 3731 was wederom dam mogelijk door 2227, 1420, 13—18 en 19x48), 21—26; 32— —27. 11—16; 40—35 met schijf winst. (3) Zwart: 3. 5. 6. 9. 11/14, 16. 18, 19. 20. 23. 29 Wit: 25. 26. 27. 30. 31. 32, 36. 38. 39. 40, 42/45. Naar eigen smaak behaalde hij F. GORDIJN zijn mooiste overwinning tijdens het debuut in het kampioenschap van Nederland 1965. 27—221 18x27, 32x211, 16x27, 31 x 22 en het is uit. Wit dreigt met 2218 gevolgd door 3933. Elke actie van zwart op schijf 22 wordt afgestraft, bv. 12—28. 39—33 18x27. 33x15 1. Op 2024 volgt ook 2218 daar 24x35 verboden Is wegens 18 x x 16 en op 13x22 volgt 3933. F. OKROGELNIK I P 0 31 IB 8GB 's m ES* L J - af' w w nr; 3 C. VARKEVISSER e s\_ prwjg- en9 i i m m m p u w. i C. VARKEVISSER C. VARKEVISSER tuatie waarin we vandaag leven, we zijn niet tot re formatie gekomen. Er zal in onze kerk veel meer uitge worpen moeten worden aan dwaalleer en vals idealisme, wil de kerk terugkeren tot Gods woord". In het geloof moeten Gods bevelen gezocht en overpeinsd worden (Ps. 119). De wet der tien geboden wordt nog slechts gezien als een fraai museum stuk en als zodanig wordt zij in sommige kerken nog wel ge toond. Een reële basis is zij allang niet meer. Men is overge stapt op een soort liefde, die ergens vaag in de lucht hangt. Ik geloof niet in een impone rende eenheidskerk voor de toe komst, zolang Jes. 8:20 niet ge realiseerd wordt. Laten wij ons niet blindstaren op liturgische vernieuwingen, maar onze kracht zoeken in zuiver schrif tuurlijke prediking. Als 't goed, is, komt de rest vanzelf wel.!" „Ja, natuurlijk heeft de Kerk een toekomst, maar dan ook al leen de kerk van Christus, en wat voor een toekomst!" zegt mevrouw G. v. d. H. te B. „Aan gezien de jeugd de toekomst heeft zal de kerk zich moeten bevrijden van haar middeleeuw se kluisters om met die jeugd samen een toekomst te hebben. Over wélke kerk hebben we het? Het protestantisme heeft zoveel richtingen, en doordat er volgens mijn christelijke krant nog steeds dominees de laan uit gestuurd worden, die zich niet aan regels van synodes of ker kelijke autoriteiten houden ko men er nieuwe richtingen bij. Keus genoeg, maar voor de doorsneemens een grote war boel. Bij een dominee denk je aan een mens die zo gegrepen is door het evangelie dat hij als het ware geïnspireerd door God tot je spreekt. Dan kom je tot de ontdekking dat de synode en anderen bepalen wat dominee wél of niet mag zeggen. Dat is een ontgoocheling. Ik kan de synode niet zien als de Heilige Geest. Door die nuanceverschil len kun je de protestantse kerk niet zien als één macht in de wereld, die uit naam van God zou kunnen protesteren tegen alle onrecht. Wie het verhaal in om» krant las van de Zweedse antro poloog kan geen achting voelen voor de praktijken van christe nen. Ook het feit dat deze se rieuze wetenschapsmens zo wei nig gehoor vond in een christe lijk land als het onze is bedroe vend. Nadat kerken de jeugdlief des van diverse leden verwoest hebben door het tegenwerken van gemengde huwelijken, de den velen voorgoed afstand van de kerk. Nu hebben we de oecumene. Twee geloven op één kussen, moet toch tot wrijvingen lei den. Is het persoonlijk geluk in huis, de vrede in huis bij twee mensen, niet belangrijker dan de normen door de kerk ges teld? Als er toch maar één God is, wat doet het er dan toe op welke manier je die God ont moet? Dorothee Sölle krijgt de mo derne jeugd achter zich. Zij vecht uit naam van Jezus Christus tegen alles wat mis is in de wereld van vandaag. Ze brengt eeri levend evangelie voor nü, met behoud van gebon denheid aan God. Waarom kon Christus alles zo eenvoudig zeg gen, zodat het voor iedereen verstaanbaar is en waarom ma ken de kerken er zo'n omhaal van, zodat ze elkaar in de ha ren vliegen, gaan schorsen of afzetten? Dan krijg je het ge voel dat die naastenliefde niet zo hoog zit. Éénheid van geloof ln dezelf de God zou een krachtig chris tendom in de wereld mogelijk maken, vooral als de woorden plaats zullen maken voor da den. U zegt: „alsof God niet Zelf borg stond voor Zijn volk; je kunt ook zeggen: alsof God niet Zelf borg zal blijven staan voor de verspreiding van Zijn evangelie", aldus mevrouw F. E. te R.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 17