OPHEFFINGSWERK ONDER INDIANEN Oorlog, revolutie en het boze hart DEZE WEEK Jasperina's dolle Gezegd Seeger: diaken van de vrede FAMILIERUZIES door D. H. Grasm Kuli van was ZATERDAG 15 NOVEMBER 1969 In d« nabijheid van het dorp Otavi in Bolivia op de hoogvlakte van da Andes, even voor zonsondergang. Ongeveer zeven miljoen Indianen bewonen het 3000 m hoge en barre plateau van het Andesgebergte in Zuid-Amerika. Zij wonen daar sinds de Spaanse overheersing en zijn de direkte afstammelingen van de beschaafde Inca's, die reeds in vroeger eeuwen prachtige steden bouwden en zeer ontwikkelde land bouwmethoden toepasten. Het zijn burgers van Peru, Equador, Bolivia, Colombia, Chili en Argentinië, doch zij zijn een armoe dig en bijna vergeten volkje gebleven, dat buiten het sociale leven staat. Hun woningen zijn hutten zonder deuren of ramen. Zij hebben gebrek aan water en hun voeding is zeer onvoldoen- Het Internationaal Arbeids Bu reau, dat nu vijftig jaar bestaat, heeft zich hun lot aangetrokken. Ongeveer twintig jaar is men ALS de directie van een groot concern aan de alarmbel trekt, ontslagen aankondigt, om orders vraagt, als de arbeiders in sta king gaan. de vakbonden daar een modelactie van maken, mi nister en Kamer zich ermee be moeien en er na dat alles inder daad wat bereikt schijnt te zijn, is het geen wonder dat Werkspoor in Utrecht dagenlang in het middelpunt van aller be langstelling staat. Grote activiteit ook anderszins in en om het Binnenhof: me dische faculteit vrijwel zeker in Maastricht, geen negenjarige leerplicht, geen grote Randstadstad Bodegraven, een algemeen gesteunde motie-Aan- tjes om de gemeenten te pressen doorstroming te bewerken, geen bijzondere belasting op de twee de auto. Allerlei nieuwe punten van discussie in de partijpolitiek, nu het ARP-convent het gesprek met CHU en KVP in de ijskast heeft geplaatst, maar toch wel contact wil bewaren en ook wel wil bemiddelen tussen KVP en PvdA. Hiltermann wordt rriet veroor deeld omdat hij de Volkskrant antisemitisch noemde, studen ten-bezetters in Utrecht weigeren verder voor de politierechter te verschijnen, er is veel storm- en brandschade, voor de liefdadig heid wordt in één jaar 163 mil joen gecollecteerd, de bekende zangers Laurens Bogtman en Louis van Tulder overlijden. Behalve bij Werkspoor gebeurt er nog van alles in de econo mische hoek: mammoetfusie ln- ternatio en Müllergroep, samen het vijfde concern-in-grootte van ons land, bod van Caransa op het Americanhotel in Amsterdam, Philips heeft Erres van Stokvis nu geheel overgenomen, ook bij Demka in Utrecht dreigen moei lijkheden, en er zijn kleine sta- kinkjes, zelfs van de gezinsver- zorgstere in Oude Pekela, wat weer eens wat anders is dan strokarton- en staalarbeiders. Het buitenland is gauw verteld deze week: dr. Sedney wordt premier van Suriname (dat is toch buitenland?), de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties gaat toch wat dieper in op de Nederlands-Indonesische resolutie dat het met de volks stemming in Weet-lrian allemaal goed gegaan is, een nieuwe vre desmars In Amerika, waarschu wing van Mosje Dayan dat Israël paraat is Egypte c.s. op te van gen, uitstel van het EEG-top- gesprek in Den Haag tot 1 en 2 december omdat de Italiaanse minister Moro ziek is en omdat het zo veel beter uitkomt, en Luns die zegt dat Engeland wel In de EEG mag, maar... (dat komt ervan als de Gaulle dat rriet meer zeggen mag). En aller ogen zijn weer gericht op Apollo 12, met de maanvaardert. Minister Schut in zijn blijmoe dig optimisme houdt onvoldoen de rekening met de slechtheid van de mens en de slechtheid van de gemeentebesturen. Wat doen die gemeentebesturen aan de doorstroming? Ze laten hun ambtenaren in de goedkope wo- Hlngen huizen. (P. Jongeling) reeds bezig in het kader van een internationaal programma om tot verbetering van de levensstan daard van deze mensen te komen en hen een plaats te verschaffen in het leven van het land, waarin zij wonen en hen nieuwe hoop te geven voor de toekomst en daar naast hun landen in staat te stellen meer voor hen te doen dan gebrui kelijk was. Reeds in de jaren dertig hield het IAB zich bezig met de ontwik keling van economisch ten achter gebleven volken. Echter pas na de oorlog werd een programma op gesteld waarbij de internationale organisaties specialisten beschik baar stellen om dit werk voor de Indianen te doen. In 1954 kwam dit programma tot uitvoering, oorspronkelijk toegepast in Bolivia. Peru en Equador. landen die een groot percentage Indianen in hun bevolking kennen. Later werd de aktie uitgebreid tot Colombia, Chili en Argentinië. Zes Internationale Ten onrechte, zeggen CVK en IKOR. wordt de Amerikaan Pete Seeger een volltslledzanger genoemd HIJ heeft geen amusante vermakelijkheidewijsjes op zijn repertolr, maar harde protesten tegen uitbulterlj, geestelijke luiheid en ont waarding van het leven. Wie daarvan meer wil weten, kan zon dagavond om 7 uur op Ned. 1 Seeger horen en zien zingen. CVK/IKOR zen den dan een opname uit, die de Zweedse televisie van hem maakte tij dens zijn optreden voor de grote confe rentie van de Wereldraad van Kerken In Uppsala. Volgende week zondag (23 november) vertonen de kerkelijke zendgemachtigden op hetzelfde uur een Joods programma ter ere van het llchtfeeat Channoekah. U hoort dan het Collegium Mualcum Judal- cum onder leiding van cantor Chaim Storosum en solisten. algemeen secretaris chr. bond van werknemers In de hout- en bouwnijverheid en te vens alg. secr. van de Internatio nale federatie van christelijke bouwvakarbeiders- en houtbewer kersbonden. HIJ bezit een uitge breide kennis van het werk van de Internationale Arbeids Orga nisatie (IAO), die bij haar gou den Jubileum uitvoerig aandacht besteedt aan het werk In Azië, Afrika en Zuld-Amerika. De heer Grasman Is actief betrokken bij het werk van vele commissies van het Wereldverbond van de Arbeid, het voormalig Internatio naal Christelijk Vakverbond. de. De kleding die zij dragen hebben zij zelf gesponnen of ge weven van de wol van de lama's of de schapen. Ziekten zijn vaak rampzalig, daaronder zijn tuberculose en geslachtsziekten veel voorkomende verschijnselen. De sterfte is groot, vooral onder de kinderen. In tal van gebieden speelt het alcoholisme een kwade rol. Tachtig procent van hen kan lezen noch schrij ven. Hun landbouwmethoden zijn primitief en zij leven nog in het tijdperk van houten gereedschap. Dit zijn de voorwaarden waaronder de Indiaanse bevolking van het Andesgebergte reeds vele jaren leefde, wat helaas voor de meerderheid ook vandaag nog geldt. organisaties zijn erbij betrokken. Het ontwikkelingsprogramma werd in drie etappes uitgevoerd. De eerste fase was geheei experi menteel, omdat men de weg nog moest trachten te vinden. De twee de fase bestond uit de trainiqg van personeel en van Indianen, die be paalde verantwoordelijkheden op zich konden nemen. De derde etappe startte in het begin van de jaren zestig en werd gericht op consolidatie en uitbreiding van de aktivitelten. Verantwoordelijkheden werden zoveel mogelijk gelegd bij de nationale autoriteiten. Tevens trachtte met de ontwikkelingspro gramma's een plaats te geven in de nationale ontwikkeling van de betrokken zes landen i-n het An- desgebied. Op verscheidene plaatsen kwa men nederzettingen tot stand, die als hoekstenen van het gehele programma moeten worden beschouwd. Zij voorzien In de noodzakelijke verbinding tussen de Indiaanse dorpen en de nationale autoriteiten. Zij worden geleid door een internationaal expert, on der wiens leiding een team werk zaam is dat bestaat uit artsen, ver pleegsters. sociale werkers en op voedingsdeskundigen. Vooral aan vakopleiding wordt aandacht geschonken. Moderne landbouw methoden worden qeleerd, waarbij inbegrepen de verdelging van schadelijke insekten. Elke internationale organisatie doet een eigen stuk werk: de UNESCO voorziet vooral in op voedingswerk, het IAB in vakoplei ding en de Voedsel? en Landbouw organisatie van de VN houdt zich met landbouwactiviteiten bezig. Eenvoudige cursussen in orga nisatie en administratie worden ge geven door sociale werkers, die de bevolking tevens bijbrengen op welke wijze zij hun bescha vingspeil kunnen verhogen. Er wordt geen standaardmethode ge volgd. maar steeds opnieuw aan passing gezocht aan de omstan digheden en de gewoonten van de Indianen. In Bolivia zijn vier van dit soort kernen, waaraan de landsregering medewerking verleent. Men vindt er goed uitgeruste werkplaatsen voor metaalbewerking, voor tim merwerk en andere ambachten en daarnaast enkele scholen. Twee dorpen met meer dan honderd wo ningen werden gebouwd, compleet met werkplaats en de noodzake lijke administratieve gebouwen. Het zijn nederzettingen van Indi aanse gezinnen die het hoge pla teau hebben verlaten op zoek naar betere voorwaarden. Gebleken Is dat Indianen uit het gebergte zo danig kunnen acclimatiseren dat zij kunnen wonen en werken in de laagvlakte. In Peru is eveneens met steun van de overheid een project in uitvoering. Niet lang geleden werd een aantal centra geopend, waar Indianen worden opgeleid tot me dische hulpkrachten. In Equador staat de scholing vooral in het kader van de land bouw. Bosbouw, irrigatie en grond verbetering vormen een belangrijk onderdeel van het lesprogramma. Ook aan het bouwbedrijf wordt ruime aandacht gegeven. Projecten waar men de kans krijgt lezen en schrijven te leren, werken als een magneet. De scho len worden overdag gebruikt voor onderwijs aan kinderen en 's a- vonds komen de volwassenen aan de beurt. Naar schatting worden in Equador 300.000, in Bolivia 100.000 en in Peru 105.000 Indianen be reikt. Misschien zijn deze cijfers niet zo groot in verhouding tot de tota le i-ndiaanse bevolking of ten op zichte van hun noden maar niette min is het indirecte effect dat van deze kernen uitgaat veel groter dan het directe. In het begin van de jaren zestig is men langzaam begonnen de verantwoordelijk heden van de internationale licha men over te dragen op de natio nale regeringen. Nu staan de cen tra onder eigen leiding. Daarmee is reeds een belangrijk doel be reikt, namelijk de afzonderlijk le vende groepen Indianen te intgre- ren in de volken, waarvan zij staatkundig gezien deel uitmaken. Het was te verwachten dat spe ciaal In de beginperiode moeilijk heden zouden optreden, doch de internationale deskundigen hebben voldoende tijd genomen om zich aan te passen en ook om bepaalde vooroordelen ten opzichte van de Indianen te overwinnen. Ook moest bij de Indianen zelf heel wat gebeure-n voordat zij zich bereid toonden medewerking te verlenen. Toen echter het wantrou wen verdwenen was en de India nen zich realiseerden dat de vreemdelingen niet waren gekomen om hen iets voor te schrijven maar te helpen, bleken zij volledig be reid tot samenwerking en aanpas sing. Zij hebben zich leergierig ge toond om een rol in de ge- meensohap te kunnen meespelen. Gebleken is dat Indianen volledig in staat zijn moderne produktie- -*• Op verzoek van de rq van Peru heeft het Inten naai Arbeids Bureau een opleid centrum gesticht, waar de land bevolking van de hoogvlakte i Andesgebergte een vak kan I De op de foto getoonde prirh werkwijze bestaat reeds vele wen. De wevers worden nu b< gemaakt met nieuwe doeln werkmethoden. (Foto's beschil gesteld door het IAB in Ges technieken toe te passen zelfde beschavingsniveau te b ken als hun medeburgers. Het Andesprogramma heel grote delen van de wereld gewekt, waardoor het m bleek financiële bijdragen te krijgen. Ook vakorganisaties ben voorzien in werkplaatsen gereedschap. Daarnaast he! werkgeversorganisaties bljge gen. Regeringen van een ianden en internationale insti gen hebben een aandeel bouw van scholen en ziekenh en de inrichting daarvan vera Studenten uit vele landen I ben studie gemaakt van dit pre en werkten In Indiaanse do.) Gebleken is dat gecoörding internationale aktle in samer, king met de nationale overtw in staat is belangrijk werk te i bij de ontwikkeling van de vc ren. Men zou zich niet moeten perken tot een programma het Andesgebied, maar dit moeten toepassen in bepa streken in het Midden-Ooster, Azië en in Afrika, waar lijke situaties zioh voordoen, deze wijze kan een bijdrage i den geleverd tot verbetering de toestand in achtergebleva bieden. Als je haar meemaakt buiten het theater of de stu dio, is Jasperina de Jong een rustig, niet zo bar toeschie telijk, eenvoudig vrouwtje. Dan is zij mevrouw Herfst, die er dikwijls moet uitziet omdat zij een heel druk leven heeft. Vriendelijk, niet spraakzaam, ook niet omgeven door een sfeer van „weet-je-wel-wie-ik-ben" Hot kan vanavond niet op bij de KRO, na de start van een nieuwe reeks „Rust noch duur" begint een andere serie: „Tot de dood ons scheidt". Achter deze titel gaan sa tirische komedies van Johnny Speight schuil. Jaap van de Merwe vertaalde en bewerkte ze voor de KRO en regisseur Frits Butzelaar koos een opmerkelijke cast voor het ruziemakende gezin dat er steeds avonturen in beleeft. Hans Tiemeyer is de autoritaire papa Herman Hanckam, die er prat op gaat gezond verstand te bezitten, maar in werkelijkheid een vergaan tijdperk vertegen woordigt. Dat haalt hem 6teeds forse kritiek van o.a. zijn hippe dochter Rie (Trudy Labij) en zijn schoonzoon Ad (Wim Zomer) op de hals (zie foto). Maar Mieke Yerstraete als moeder Bets speelt weer dc rol van bemiddelaarster. die haar zo goed ligt, dat zij er eigenlijk al te veel mee is ver groeid. Het gezin ruziet elke vier weken over een eigentijds onderwerp en vanavond is dat Vietnam. Vergeet niet, dat het een satire is. befaamde vermaakcentrum) heeft Hans Joachim Kulenkampf samen met Hllde- gard Knef zijn Intrede gedaan. Niet persoonlijk, maar aandoenlijk en steriel nagemaakt in was. Wie hem zien wil, hoeft maar een kaartje te kopen en binnen te treden. Intussen is het wèl -een grote eer om deel uit te maken van dit vreedzaam kabinet. Moet je zaken met haar doen, dan is zij koel, op het stugge af, geen woorden verspillend bij 'naai; ja of nee. Niet innemend, vooral niet opgewonden. Toch heeft deze ras-artieste de image van „een dolle meid" te zijn. Ze is het bepaald niet. Maar haar pittig, komisch ta lent, waarvoor ze ogen, gelaats uitdrukking, beweeglijkheid, durf en... een mooie zangstem ter beschikking heeft, plus een aangeboren gevoel voor mime, schenkt haar deze toneel glamour ten volle. Niet, dat Jasperina zich maar hoeft te bewegen of een liedje te zingen om er te „zijn". Inte gendeel, ze werkt geweldig hard en rust niet, voordat alles wat met haar optreden heeft te maken, in dé puntjes is. Haar naam van cabaretière in de voorste gelederen heeft zij zelf, en met volle toewij ding, verdiend. Jasperina laat het er nooit op aankomen, zij buit haar begaafdheid zoveel mogelijk uit. Ongetwijfeld liggen haar grootste mogelijkheden in het komische waaraan zij zich he lemaal kan overgeven, met een expressie waarmee zij Conny Stuart riaar de kroon steekt. Maar zij kan ook anders. Denkt U maar eens aan de verfijning, waarmee zij een liedje als „De oudjes" vertolkt. Jasperina is privé helemaal geen dolle meid, maar zij weet wat haar publiek van haar ver wacht. Daarom zult U haar van avond weer, op volle toeren zien draaien als Milly, in de eerste aflevering van een nieu we serie „Rust noch duur", die Guus Vleugel voor de KRO schreef naar ideeën van Jasperi na's man Eric Herfst, die ook als Milly's echtgenoot Thomas optreedt. Vorig seizoen is „Rust noch duur" geweldig aangeslagen. De KRO had het bij de acht afleveringen willen laten, maar het kijkersdom drong zo vurig aan, dat er nu een tweede vier- wekelijkse serie komt. Jasperina blijft het middel punt, maar laten we vooral haar tegenspeelster Sylvia de Leur als zus Martha niet over 't hoofd zien. Zij doet in ko mische bekwaamheden: beslist niet onder voor JqBBtrlna, als speelt zij schijnbaar altijd de tweede viool. Zonder haar zou „Rust noch duur" nergens zijn, want Jaspe rina's dolheden hebben krachtig weerwerk nodig om goed uit te komen. In deze eer ste aflevering veroorzaakt Martha onbedoeld moeilijkhe den hoorflét zij een andere i ning moet zoeken. Zij vindt i in een leegstaand huis en i schijnt goed te gaan, totdat plotseling een merkwaard meneer verschijnt, ene Sjon Roo, hier op de foto in de guur van Rudi Falkenhageni men met Jasperina, die op manier de zaken wel even hanteren.... De moeilijkheid met het oorlogsvraagstuk is, dat de oorlogen behoren te worden afgeschaft, maar dat men de zonde niet kan afschaffen. Zoals ook Mao inziet (zie het artikel van verleden week), moet het hart van de mens veranderd worden. Hij bedoelt dit niet in christelijke zin. Wij wel. Maar de in christelijke zin bekeerde mensen hebben zich zelden ingespan nen om internationale conflicten te voorkomen of in te dammen. Zij heb ben zelfs geen kerktwisten kunnen verhinderen, ja veeleer die zelf gemaakt. Terwijl in de zeventiende en achttiende eeuw Hollanders en Engelsen negersla ven naar Amerika verscheepten, zaten achter hun dijken of op hun zandgronden Nederlandse vromen met een boekje In een hoekje. Wat qinq hun de wereld aan. Zij verlustigden zich llover In de waarne ming van de roerselen van hun ziel. En ook de roomse devotie en mystiek gin gen hun gang. Dit alles ging terug op een volkomen onschriftuurlijke scheiding tussen uitwen dig en inwendig. Een scheiding die een erfenis is van het Griekse, alles uit een-denkende denken en die via het neo platonisme teruggaat op Plato. Hierte- qen wordt vandaag (en dit is een groei ende beweging) de echte bijbelse noties, b v. van de sjaloom in het geding ge bracht De Joodse bijdrage is al in de jonge christelijke kerk weggevallen. Het Oude Testament, geïnterpreteerd naar zijn Joodse geest, is geroepen de scheefge groeide christelijke traditie te saneren. Woprden als ziel, leven, vrede, moeten opnieuw worden verstaan In hun oorspronkelijke zin. Alleen zo zal men opnieuw kunnen leren evangelisch te le ven. Nu Is. helaas, dat woord sjaloom door een veelvuldig en oppervlakkig gebruik alweer bijna zinloos geworden, evenals solidariteit en oecumene. Als kinderen hadden wij een spelletje. We herhaalden bepaalde woorden, zoals tafel, stoel, ka mer enz. net zo lang tot alle zin erjit was en men ledige, zinloze klanken over hield. Zo gaat het ook met alle mode woorden, straks ook met het woord revo- lutie. Dit neemt niet weg dat de zaken waar over het gaat. actueel blijven. Hans Ecke- hard Bahr heeft in de verzamelbundel Wereldvrede en revolutie, Politiek-theolo- gische analyses (Bruna. Utrecht, 215 blz., ƒ12,50) drie belangrijke studies bijeenge bracht, voorafgegaan door de tekst van een radiotoespraak uit eigen mond onder de titel Vrede zonder revolutie? Dan volgt een historisch oriënterende studie van Sven G. Papcke: Wereldrevolutie als vrede. Daarna komt Dieter Senqhaas met een polemologische studie- Biidrage tot de pathologie van de vredeloosheid. Ver volgens leest men van de hand van Hans P. Schmidt een echt opinievormend stuk in christelijke geest, aenaamd Sjaloom: de joods-christelijke uitdaging. Ten slotte, als toegift in dit rijke, in gecondenseerde stijl geschreven boek, een interview met het ionqerenidool Her- bert Marcuse onder de titel: Herbert Marcuse en de profetische overlevering Het mooie van deze combinatie is. dat de (joods)-chri8telijke visie aan de lezer niet propagandistisch wordt opgedrongen. Het stuk staat gewoon tussen de andere bijdragen en is sterk qenoeg om voor zichzelf te spreken. Het gaat natuurlijk niet aan de inhoud van deze compacte studies In een paar honderd woorden weer te geven. Ik heb het boek aandachtig gelezen, maar daar mee doet men er nog geen recht aan. We zitten In de situatie, dat vandaag nage noeg alle „middelmuren des afscheidsels" worden qeslecht: tussen de volken door de moderne communicatie middelen. tussen de volksqroepen door diezelfde media, tussen de verschillende culturele activiteiten zoals wetenschap, kunst, politiek, theologie, sociologie door de totaal nieuwe belichting waarin de overgeleverde cultuur komt te staan. Maar bekend betekent uit zichzelf niet bemind. Nieuwe ontmoetingen leiden tot liefde, maar ook tot haat. De jonge generatie moet in deze ver warring haar weg vinden. De actualiteit Is zo heet, dat de jongeren de historie drei gen te verliezen. Voora' voor hen is dit boek met zijn rijke informatie van grote waarde. Ik geloof dat ik het beste doe een aantal treffende uitspraken voor u over te schrijven, afgezien van een even tuele Instemming van mijn kant, die hier weinig ter zake doet. De aanhalingste kens laat ik maar weg. Bahr: Het komt er in eerste instantie op aan, dat men het zoeken naar een rechtvaardige orde voor de hele mense lijke maatschappij weer als politiek opvat (13). De vrede is ondeelbaar, en de pijn lijke waarheid toe te geven is al een element van de vrede (15). Zullen syno des en concilies zich niet alleen met de vrede aan de avondmaalstafel bezighou den, maar elndelllk voor de andere grote vrede onder de volken ook concrete, po litieke actieplannen ontwikkelen? (15). Papcke: De nieuwe grenzen lopen dwars door de naties heen (32). Politiek is een oorlog zonder bloed, maar de oorlog Is bloedige politiek (35). Revolu ties worden niet door mensen gemaakt, maar ontstaan uit onweerstaanbare be hoeften: wanneer ze uitbreken zijn ze niet te stuiten: een uitspraak van Edmund Burke (40). -Senghaas: Voor de eerste maal in de geschiedenis van de mensheid vertegen woordigt het begrip wereldopinie niet al leen maar een fictie (93). Het is een duidelijke zaak dat mensen elkaar 4 ontmoetingen zowel leren haten als f hebben (94). Zonder uitgesproken of derbewuste dlabolisering van de genstander is het verschijnsel afscfv king niet te begrijpen (106). Ws afschrikking geïnterpreteerd als het juiste wijze niet gebruiken van wape" dan blijkt reeds uit deze definitie f egocentrische en autistische karakter van (108). Het nut van militaire macht1 positieve doeleinden te bereiken is genwoordlg minimaal (124). Angst, vrï en agressiviteit hebben een ver# gingspunt. Mensen kunnen niet dec en? achtereen bang zijn voor elkaar (126). Schmidt: Toen de boeken van het 0 de Testament voor de eerste keer Grieks werden vertaald, had men f dan twintig woorden nodig om de w betekenis van sjaloom weer te (157). De oorlogen van Israël stond nooit in dienst van een systematise aanspraak op wereldheerschappij (lfi Er mag in de wederzijdse relatie generaties geen eerbied heersen of zwang komen, waarbii men geen vrad meer mag stellen (167). Tot zover de citaten, die ik met i* tientallen zou kunnen aanvullen. Als prikkelen tot eigen lectuur en studie, N ik mijn doel bereikt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 14