Tv-commentaar Riek („Saartje") Schagen
verrassende schilderes
P*N
AVRO SIGNALEERT
STRAATTERREUR
Jubileum
Nederland en Washington
v w wovn
Lappie Loep in kokosnoten
VANAVOND TE ZIEN
Tom Mix Gin
1
VANAVOND TE HOREN
Komisch trio
vanavond in
The Scaffold
MusicMusic
CAROLINA YES
Kareltje Knetter en de Bos-bubbel
11
DINSDAG 11 NOVEMBER 1969
de NCRV gisteravond op het
j scherm. De lang verwachte kennis
making met „De kleine zielen''
en een rondwandeling van God
fried Bomans door het deel van
Palestina, waar zich de zng. heilige
j plaatsen bevinden; waar nog maar
j enkele opmerkelijke sporen zijn te
I vinden van hoe het 2000 jaar gele-
I den werkelijk was. Godfried beleer
de Jan van Hillo in poëtische be
woordingen en Jan poseerde als
de man die het allemaal niet zo
best ivist. Voor degenen die nooit
ter plaatse waren, was het treffend,
zo rustig en duidelijk te kunnen
meekijken.
Over de eerste aflevering van
,J)e kleine zielen" schreven wij al
uitvoerig. Misschien is de kennis
making met zoveel familieleden een
I hele opgave voor wie de roman
cyclus niet kent, maar de gebeurte
nissen die in nog negen afleverin
gen zich gaan ontwikkelen, zullen
het wel gemakkelijker maken met
Je kinderen Lowe" vertrouwd te
'raken. Een uitstekend stuk sfeer
werd in de huiskamers gebracht,
mede door de buitenopnamen, die
de Residentie van een eeuw geleden
toch wel goed suggereerden. Een
groot en belangrijk stuk werk van
de NCRV, dat nog grote verwach-
tingen schept.
I Daarbij viel in het niet de Duitse
opvoering van een spel van Ibsen
„Een vijand van het volk", dat de
de VARA op Nederland 2 liet zien.
Dit mentaal en maatschappelijk to
taal verouderde drama, in kale de
cors grauw en grijs vertoond enkel
op emotie, vermocht niet meer te
boeien noch te overtuigen, 't Had
beter op de plank kunnen blijven.
HILVERSUM „Welnee, ik
heb nergens les in gehad. Geen
toneelschool en geen kunstaca
demie. Ik speelde als kind van
zes al toneel in m'n eentje, la
ter gaf Albert van Dalsum me
de kans. En ik heb tien jaren van
mijn huwelijk mijn man zien
schilderen. Toen ben ik zeven
jaar geleden er zelf maar eens
mee begonnen. Ik had het zo
maar. Mijn man gaf wel eens
aanwijzingen. Soms zei hij: doe
dat maar weg, dat is niks
We lopen langzaam door de prach
tige gangen van de VARAstudio, die
al jaren als voortreffelijke expositie
ruimte worden gebruikt. Nu hangen
er maar liefst 66 schilderwerken van
Riek Schagen, die als schilderes pas
bekendheid begint te verwerven,
maar als actrice en vooral als Swie-
bertjes eigen Saartje in het hele land
land overbekend is.
Schilderijen, grote en kleine. Op
papier, op spaanplaat. Non- figura
tief soms herkenbaar beeldend (een
bergdorp, een stadssilhouet), in pot
lood, houtskool, conté, waterverf. „In
van alles", zegt Riek. Maar voorna
melijk in prachtige kleurwerkingen
en alles overglansd met een warme
hartelijkheid. Nooit angstwekkend,
nooit beklemmend, wel dikwijls mys
tiek. En elk werk gesierd met een
prachtige, melodieuze naam: „Neer
vallende vogel", „Neerdaling van de
bloemvorm", „Gegroeid monument",
„Gedroomde redding", „Het Skelet en
zijn vreugde".
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Practisch de hele
uitzending van AVRO's actualiteiten
rubriek Televizier zal vanavond
(Ned. 2, 10.10 uur) zijn gewijd aan
een reportage over de toenemende
agressie in de grote Nederlandse ste
den, die zich o.m. uit in straatter
reur. Er zullen ook beelden zijn te
zien uit Washington, waar de beheer
sing van de straatterreur uit de hand
is gelopen.
Ret gaat niet mals toe in deze re
portage, die de pas van de KRO naar
de AVRO overgestapte Jan Scholtens
heeft gemaakt. O.m. zal hij de kij
kers het probleem voorleggen: „Hoe
komt een groep jongens er toe,
iemand met zijn been over een stoep
rand te leggen en dan dat been als
een kachelhoutje te breken door er
op te gaan dansen?" Hij heeft gepro
beerd, dergelijke gevallen van straat
terreur te ontleden door zich niet
alleen met slachtoffers, maar ook
met de daders bezig te houden. Hij
voert tal van voorbeelden aan om te
bewijzen, dat in Nederland de straat
terreur toeneemt.
De beelden uit Washington zijn
aan zijn verslag gekoppeld „als illus
tratie voor de vrees dat deze zaken
verder uit de hand kunnen lopen".
In deze grote Amerikaanse stad
wordt getracht de geweldpleging te
bestrijden met privé- politiecorpsen
en gesloten tv-circuits. Daar zijn ook
spuitbussen met traangas voor per
soonlijk verweer tegen overvallers
een veelgevraagd winkelartikel ge
worden.
Vier cineasten, van wie één in vas
te AVRO-dienst, hielpen de reporta
ge te filmen. Jan Scholtens vond bij
de samenstelling hoofdredacteur Wi-
bo van de Linde uiteraard aan zijn
zijde.
Na de film volgt een discussie met
een aantal deskundigen, o.w. de cri
minoloog prof. mr. H. W. Nagel.
„Hoe kon je nou aan die namen,
Riek?"
„Die vallen me zomaar in. Ik hou
erg van mooie klankrijke woorden".
Niet elk stuk apart, wel het geheel
van de expositie ademt precies de
vrouw, die achter dit alles staat: fris,
hartelijk, zonder enig vertoon van
„image", in een gewone gezellige zelf
gemaakte japon, goedlachs, helemaal
verwonderd over haar eigen presta
ties: vol ontwapenende, nuchtere kin
derlijkheid en tegelijk heel kien.
Een verrassende schilderes met
een uitgesproken talent en een niet
minder verrassende openhartigheid.
„We hebben een verrukkelijk huis
in Amsterdam, oud Zuid. En sinds
anderhalf jaar heb ik een schat van
een atelier in de binnenstad, met be
neden een grote gezellige kamer
waar we vrienden kunnen ontvan
gen. Mijn man schildert op 't ogen
blik niet, hij is econoom en heeft het
te druk. Nee, ik ben al een hele tijd
niet meer aan een vast toneelgezel
schap verbonden, ik doe nu toevallig
alleen Saartje. O, dat is erg gezellig,
hoor. Ja, ik zït elke dag op m'n ate
lier. En thuis doe ik alles even zelf...
nee, ik ben nooit moe of ziek... laat
ik 't afkloppen!"
En juist als je dan denkt: „Die
Riek! Die heeft 't fijn voor elkaar!"
zegt ze in één adem door met
haar zeer beschaafde stem: „Wat een
leven heb ik, hè, maar ik ben tot m'n
26ste dienstmeisje geweest, hoor. Ont
zettend hard moeten werken. Wij
hadden tien kinderen thuis en m'n
vader stierf toen ik 17 was. Er waren
er nog 6 onder me. Ik moest al heel
jong gaan werken, mijn moeder zelf
gaf trouwens het voorbeeld".
„Je hoeft 't niet te verzwijgen, ik
schaam me er niks voor. Ik ben aan
't toneel gekomen, doordat ik dienst
meisje was bij Albert van Dalsum. Ik
speelde allang in amateurgezelschap
pen en zijn vrouw Doortje heeft mij
m'n eerst rolletje bezorgd. Albert
heeft me geholpen, maar ik had het
wel in me..."
Ze speelde, eerst voor de oorlog,
later pas weer in '46, in grote gezel
schappen. „Maar ja, in die begintijd...
we waren niet gesubsidieerd, wat ver
diende ik? 'n Tientje in de week. Dus
TI-1 EVISII,
AVRO 18.00 Nws. 18.11 Rad.
joum. 18.25 Licht voc. en
lnstr. ens. met zangsol. 18.50
Paris vous parle. 18.55 Voor de
kind. 19.00 Trefpunt: over be
jaarden en bej. zorg. 19.30
Nws. 19.35 Vrol. muz., act. en
wetensw. 22.00 Hierlng: disc,
door Jongeren. 22.30 Nws. 22.38
Meded. 22.40 Rad.Journ. NOS:
22.55 Sign. - muz. van eigen
tijd (opn). 23.35 Horlz.: muz.
uit Japan. Ethiop., Thail., Ma
laya, Joegosl. en India.
23.55-24.00 Nws.
Hilversum II 298 m. KRO
18.30 Nws. 18.44 Act. 19.00 Licht
ens. met sol. 19.40 Conc. p.b.
19.45 Wie is in Godsnaam Je
zus Christus?, lez. 20.00 Kol-
lage 15: Nimfen, spel met
muz. 21.15 S. Hoorsp. 22.25
Overweging. 22.30 Nws. 22.38
Parlem. overz. 22.45 De zing.
kerk. 23.00 Kontekst: mag.
waarin op de dingen wordt
doorgepr. 23.30 Zingen ov:r
dieren. 23.55-24.00 Nws.
Nedrland I. NOS: 18.50 K.
De Fabelt, kr. STER: 18.56
Reel. NOS 19.00 Journ. STER:
19.03 Reel. KRO: 19.07 De dwa
ze wer. van T. Cooper, TV-
19.32 Versl. op dinsdag.
Hilversum i 402 m. VARA:
7.00 Nws. en o. gym. 7.23 S.
Lichte gram. <7-30-7.35 Van de
STER: 19.56 Re'cL~ NOS 20CI Y°°rpa®x VPRO: Deze
8-11
Journ. STER: 20.16 Reel. KRO:
20.20 Brandp. Buitensp. maan
de). sp. progr. 21.10 K. Music,
music, music. 21.55 K. De Wre
kers. TV-serie. NOS: 22.45
Journ. TELE AC: 22.50-23.20
Schaken voor beg. - les 6
herh.
Nederland II: NOS 18.50 K.
De Fab. kr. STER: 18.56 Rec.l
NOS 19.00 Journ. 19.03 Scala:
inf. progr. AVRO: 19.30 Pey
ton. P. TV-feuill. STER: 19.56
Reel. NOS 20.00 Journ. STER:
20.16 Red. AVRO: 20.20 K.
Strange rep. - Zwendel, TV-
film. 21.10 Voor de v. weg.
22.10 AVRO's Telev. NOS
23.00-23.05 Journ.
Kanalen Nederlands: 2 en
10: 18.55 Zandm. 19.00 Tlenerkl.
19.25 Kijk en kook. 19.50 Keur.
Frans. 19.52 Zoekl. 19.57 Me
ded. 20.00 Nws. 20.25 Slotgala 7.15 Klas. gram. met nws. en
dag. VARA: 8.00 Nws.
Act 8.20 S. Dichte gram.
<8.30-8.35 Voor de huisvr.). 9.00
S. Klass. gram. 9.35 Waterst.
9.40 Sch. rad. 10.00 Lichte
gram. 10.50 Voor de kleut.
11.00 Nws. 11.02 Voor de vr.
11.40 S. Sol. uit La Grande
Duchesse de Gérolsteln, oper.
van Offenbach <gr). 12.25 S. ■---
Metrop. ork. 12.54 Voor het i?Hn'
plattel. 13.00 Nws. 13.11 Act.
13.25 S. Stud.-opn. excl. ge
maakt voor de VARA. 13.45
Gespr. portr. 14.00 Licht gevar.
pl.progr. 14.40 S. De zaak Ko-
len-Betje. horsp. 15.15 Mod.
muz. voor de jeugd. 16.00
Nws. 16.02 Voor boven de zes
tig. N.O.S.: 17.02 Oude liedjes.
VARA: 17.20 S. Mezzo-sop. en
piano. 17.55 Meded.
Voor de kl. 9.45 Van 1685 tot
vandaag, muz. lez. 10.15 Voor
de vrouw. 11.00 Nws. 11.02
Piek uur!: wedstr. progr. U.45
Act. 11.55 Meded. KRO: 12.00
Gevarieerd progr. <12.22 wij
van het land; 12.26 Meded.
t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30
Nws; 12.41 Act. 13.00 Raden
maar...; 13.15 Ondernemend.)
NCRV: 14.00 S. Klass. ork.
muz. <gr.). 15.00 In 't zilver:
voor oudere luist. 16.00 Nws.
16.02 Voor de Jeugd. 17.00 Twien
Popradio voor t<w)ien. 17.50
Overh. voorL 18.00 Country en
west. rubr.
Hilversum III. 240 m. en
FM-kan. NCRV: 9.00 Nws. 9.02
Lichte vocale muz. 10.00 Nws.
10.03 Nieuwe langsp.pl. met
krlt. comm. NOS: 11.00 Nws.
11.03 Muz. -lezen. (12.00 Nws.)
AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Rad.
13.06 Plat. progr. (14.00
Nws.) 15.00 Nws. 15.03 Arb. vit.
16.00 Nws. 16.03 Licht pl.
progr. 17.00 Nws. 17.02 Rad.
journ. 17.05-18.00 Po- en coun-
.•an het Radio- en TV sal. te
Antw. 22.45 SOS Honger. 21.55
Tel de kaarsjes niet. Een doe.
act. TROS: 8.00 Nws.
Verz. pl. progr. (8 30 Nws:
9.00-9.10 gym. v.d. huisvr.) 9.30
TELEVISIE
Moiu.E-y
Nederland I NOS/NOT:
17.00-17.35 Voor de kinderen.
België: Nederlands progr.
kan. 2 en 10: 15,30 School-tv.
17.30 Voor de jeugd.
6. "Vier, vijf, zes, zeven, acht, negen, tien", zei Jonas met
een zucht. "Zie je nu, Lappie. wat ik bedoelde met zaken
doen?" Lappie knikte. "Ja, dat je nu drie gulden negentig
kan Verdienen, wanneer je deze kokosnoten aan dc man
brengt"Juist", zei Jonas tevreden. "Je begint het te le
ren."' Lappie keek in de kist. "Hé, Jonas, er ligt nog iets
'nHij greep en pakte een stuk papier. Jonas griste het
.hem'uit de hand en zei: "Zakelijke dingen zal ik wel be
handelen, m'n vriendZijn blik ging naar de letters. "Al
le kokosnoten nog aan toe!" kreet hij, "moet je. horen:
"Dit is een monster van een partij kokosnoten, die niet ver
scheept werden door onbekende redenen. De eigenaar van
het monster is tevens de eigenaar van de partij, die nog op
de plantage ligtJonas keek Lappie triomfantelijk aan.
"Zie je nu, Lappie, grootse zaken gaan we doenIm
port-zaken!" "Ja maar", begon Lappie. "ja maar, het
geldvoor import heb je geld nodig!" Nu werd Jonas on
geduldig. "Ik heb je al gezegd, dat je grootse zaken aan mij
moet overlaten en wat het geld betreft.... we hebben nog
driehonderd gulden!"
was ik ook kleedster om te kunnen
leven, want met één tientje kon ik
niet bij m'n moeder aankomen voor
ons grote gezin. Nee, ik heb nooit
naailes gehad, ik heb 't maar gepro
beerd en het ging best, hoor".
En weer denk je, maar vol respect:
„Die Riek!" En ze babbelt alweer
door: „Ja, ik ben wel een buitenbeen
tje thuis, maar mijn broers en zus
ters vinden 't allemaal enig. En m'n
moeder is nou 82 en zit op fluweel,
ze heeft het best. Is dat f(jn of niet?
Ik ga dikwijls naar haar toe en naar
m'n schoonvader ook."
Schoonvader is de befaamde paar-
denschilder Westerman, nu 88 jaar,
en erg trots op Riek, die maar talen
ten tentoonspreidt alsof het niks is.
Ze trouwde pas toen ze 38 was:
„Niet jong, ihè, maar we hebben een
heerlijk leven samen." En: „Ik vind
het enig, als mensen me op straat
herkennen. Ze roepen gewoon: dag
juffrouw Saartje! Vervelend? Ach
welnee, dat is toch verschrikkelijk aar
dig van ze?" En dan weer: „Ik heb
een expositie gehad in een Frans eet
huisje in Amsterdam en in Laren en
in Schoonhoven... hoe is het mo
gelijk, hè? En nu warempel in de
VARA-studio! Is dat. niet geweldig?
Ja, tot 7 december en je zult het niet
geloven, maar dan gaan ze naar de
Hoogovens, de directie heeft 't ge
vraagd...!"
Riek Schagen heeft geen aange
plakte image nodig, ze is zichzelf.
Daarom komt het niet in haar hoofd
op, dat haar schilderijen het expose
ren meer dan waard zijn, en dat ze
over haar rijke verkoop niet zo ver
baasd hoeft te zijn.
Die Riek! Wie zou het haar niet
van harte gunnen na haar barre
jeugd?
Phé Wijnbeek
Ned. 1 KRO
7.07 uur De dwaze wereld van Tommy Cooper, daarna
Verslag op dinsdag.
8.20 uur Brandpunt-Buitenspel, sport.
9.10 uur Music-show.
9.55 uur aflevering De Wrekers.
Ned. 2 AVRO
7.30 uur Peyton Place.
8.20 uur aflevering „Strange report".
9.10 uur Voor de vuist weg.
10.10uur actualiteiten.
Om"lang"te drinken
Hilversum I AVRO
7.3510.00 uur groot amusementsprogramma met hoor
spel en hersengymnastiek, „Vanavond".
10.00 uur discussie van Arnhemse werkende jongeren
over de V.N.
10.55 uur (NOS) eigentijdse muziek, daarna oosterse
muziek.
Hilversum II KRO
8.00 uur Collage 15: Nimfen.
9.15 uur luisterspel „Hoorspel" van Peter Handke,
abstract
11.00 uur Contekst, discussiemagazine.
Als vaste prik bij de KRO van-
avond weer een aflevering van de ïM
Britse show „Music, Music." Som-
mige kijkers zijn er dol op, anderen 4;i
draaien er de knop voor om. Maar
wie gaat kijken, ontmoet o.a. het ko
mische trio The Scaffold, dat een
reeks successen op zijn naam heeft
staan. The Scaffold richten zich voor
namelijk op de leuke meezinger: dwa
ze tekst en lekker in het gehoor lig
gend deuntje.
Maar dan wel in het genre, dat de
drie naar de top van de hitparade
brengt. Hun bekendste liedje was
„Lily the pink", dat in elegante Ne
derlandse vertaling „Drinke totteme
zinke" in ons land ook grote furore
maakte bij de liefhebbers.
The Scaffold rekenen zich onder
de moderne pop-singers met een
heel eigen stijl: geen psychedelische
effecten, maar plezierig vermaak van
een gevarieerd publiek. Ook onder
de ouderen zijn zij in hun vaderland
rijk bewonderd.
CHARLES DICKENS
DE LOTGEVALLEN VAN
NICOLAAS NIGKLEBY
23
'Wij zullen u morgen een vaste slaapkamer geven, Nickleby!' zd
Squeers. 'Eens kijken. Wie slaapt er in Brooke's bed, schat?' -'In Brooke'»
bed?' antwoordde mevrouw Squeers, nadenkend. 'Dat is Jennings,
kleine Bolder, Graymarsli, en hoe heet de vierde nu?' - 'Zo! slapen die
daar?' hernam Squeers, 'ja, dat bed is vol.' - Vol?' dacht Nicolaas,'nu
dat komt mij ook zo voor.' - 'Er moet toch nog ergens plaats wezen,' zei
Sque*rs, 'maar ik kan mij op dit ogenblik niet herinneren waar. Dat zul
len wij morgen alles wel zien. Goede nacht, Nickleby! Morgenochtend
om zeven uur, denk erom.' - 'Ik zal er zijn, meneer!' antwoordde Nico
laas. - 'Ik zal u zelf komen roepen, en u wijzen waar de pomp is,' merkte
Squeers op. 'U zult altijd een stukje zeep op de vensterbank in de keuken
vinden, dat is-yoor u.'
Nicolaas opfcnde zijn ogen, maar niet zijn mond, en Squeers wilde weer
gaan, toen hij nog eens terugkwam. - 'Ik weet waarlijk niet, wiens hand
doek ik u zal gevenj maar u zult u morgen wel met iets willen behelpen,
dan zal mijn vrouw er in de loop van de dag voor zorgen. - Vergeet het
vooral niet, schat!' - 'Ik zal eraan denken,' antwoordde mevrouw
Squeers. 'En zorg, dat u het eerst aan het wassen bent. De meester be
hoort altijd voor te gaan.'
Mijnheer Squeers gaf nu zijn vrouw een wenk dc brandewijnfles weg te
nemen, opdat Nicolaas zich er in dc nacht niet van bedienen zou, zij
deed dit met grote haast en daarop gingen beiden weg.
Zodra Nicolaas alleen was, stapte hij onrustig dc kamer op en neer,
maar langzamerhand tot bedaren komend ging hij zitten en besloot
tenminste een tijd lang zo mogelijk dc ellende te verdragen, die hem te
wachten stond. Zijn twijfel werd verzacht, cn hij begon eindelijk hoop te
koesteren dat de zaken in Dolheboys-Hall misschien niet zo erg zouden
zijn als ze op het eerste gezicht wel leken.
Weer moed scheppend maakte hij zich gereed om te gaan liggen toen een
verzegelde brief uit zijn zak viel. In de haast, waarmee hij Londen had
verlaten, had hij die ongelezen bij zich gestoken, en er niet aan gedacht,
nu bracht de brief hem opeens het geheimzinnige gedrag van Newman
Noggs in herinnering. 'Mijn hemel,' zei Nicolaas bij zichzelf, Vrat een
zonderlinge hand!' De brief was aan hem geadresseerd, op grauw papier
en zo slecht geschreven, dat hij bijna onleesbaar was. Met grote mpeite
ontcijferde Nicolaas eindelijk het volgende:
'Goede jongeheer!
Ik ken de wereld, Uw vader kende haar niet, anders zou hij mij geen
dienst bewezen hebben, toen hij geen hoop op vergelding had. U kent
haar niet; anders zou u zo'n reis niet hebben aanvaard.
Wanneer u ooit een schuilplaats in Londen nodig hebt, wees er niet boos
over; ik heb ook eens gedacht dat ik cr nooit een nodig hebben zou - dan
kunt u in the Crowft, in Silver-Street bij Golden-Square vernemen waar ik
woon. Het is het hoekhuis van Silver-Street en James-Street, en heeft een
ingang, in beide straten. U kimt 's nachts komen. Eens schaamde zich
niemand - maar dat komt er niet op aan. Alles is voorbij.
Verontschuldig mijn schrift en mijn slechte spelling. Ik zou nu niet meer
weten hoe ik een jas zonder lappen moest dragen. Ik heb al mijn oude
gewoonten vergeten mijn spelkunst is ze misschien gaan opzoeken.
Newman Noggs*
Va Wanneer u ooit naar Bemard-Castle mocht komen, viudl u goed bier
in the Kings-Head. Zeg maar dat u mij kent, en ik weet zeker dat men er u
geen geld voor zal vragen. U kimt daar zeggen 'meneer Noggs' want ik
was toenmaals een heer. Dat was ik inderdaad.'
I
We moeten eerlijk vermelden dat Nicolaas Nickleby's ogen, toen hij d«
brief samenvouwde en opborg, door vochtigheid werden verdonkerd, die
men voor tranen had kunnen houden.
(Wordt vervolgd)
LIZA... He IP 1
M£...U<" tesxtiP
j >JIÊT£ NAN
lATSN W6
Lee...
we<L. VAN
ALL&S...
OPDAT O&ENBUtS...
-év WAT WORD IIC
W32s;e VAN DE 2ÖOW VA'
P£W <S£LE6RDÊ ,PIE
3D .,B6SC«££MT"?
34: „Parbleu!" riep de
jonge Egerick van Yssel-
steyn van Wellemonde
nogmaals uit. „Dat was
geen rijden meer! Dat was
vliegen! Wat zeg ik, een
voudig manneke? Dat was
voorwaarts snellen als een
pijl, die aan de boog ont
snapt, voortgestuwd door
de krachtige pees!" Hij
gaf Kareltje een vertrou
welijke klap op de schou
der en vervolgde: „Het is
mij ten ene male duister,
manneke, waarom ge u
straks beijverdet om u zó
stompzinnig aan te stellen
als had ge nog nimmer de
gladde ijzers onder de voe
ten gehad!" „Mag ik
misschien zelf weten hoe ik me wens aan te stellen?" vroeg Kareltje „Dat
moogt ge, eenvoudig manneke", antwoordde Egerick. „Dat moogt ge! De
burgers hebben zich eilaas het recht verworven voor zich zelf uit te maken
wat ze willen doen of hoe ze zich wensen aan te stellen. Dus komt dat recht
u óók toe. Vooruit maar, ga uw gang, doe wat ge wilt. Weliswaar hellen wij
ertoe over te veronderstellen, dat de adel beter voor de burgers kan uitmaken
wat ze moeten doen, maar goed, de tijden zijn veranderd. Tempora mutata
sunt! Wij zijn ruimdenkend. Dies staan wij u genadiglijk toe zelf uit te ma
ken wat uw handelwijze als eenvoudige burger zal zijn!" Egerick was
zéér tevreden over zijn uiteenzetting, dewelke hij dan ook met luider stemme
had doen weerklinken. Geen wonder, dat dit betoog door de klare vrieslucht
was doorgedrongen tot een eenzame vreemdeling, die door de bossen liep
in de richting van het Snoekenvijvertje