Reformatorisch atheneum kan in 1970 beginnen Rotterdamse zendelinge werkt in Panama Neen tegen leer van Kampen Erken dat onze kerk in 1834 verkeerd handelde Een woord voor vandaag Tien kerken en één kerkeraad Prof. Van Niftrik tot hervormde synode Uw probleem is het onze. MINISTERIE GEEFT FIAT Urker gift voor de ondergrondse kerk Na fusie nog twee kerken Lil je wil met emeritaat BEROEPINGSWERK DE LERAAR BLEEF DOMINEE Begenadigd prediker en vriendelijk mens In memoriam Puzzelhoek Het leven is bier voor baar te comfortabel Gisteren schreef ik, dat vernieuwing van alle godsdienstige handelingen en formulieren en belijdenissen in de kerk op zich weinig betekent, als die vernieuwing niet het gevolg is van een innerlijke vernieuwing van de mens doordat Gods Geest weer in hem komt wonen. Dat zegt ook Maleachi in hoofdstuk 2 vers 14. Het volk weent, omdat God het offer niet meer aanneemt. Het vraagt: Waar om bekommert God zich niet meer om ons? Het antwoord van God luidt: Omdat de Here getuige geweest is tussen u en de vrouw uwer jeugd, aan wie gij ontrouw geworden zijt, terwijl zij toch uw gezellin en uw wettige vrouw is." Dat woord houdt verband met wat Maleachi al in vers 11 zei: .De dochter van een vreemde god" hebt ge getrouwd. Toen schreef ik: Dit kan zowel betrekking hebben op aardse echt scheiding, als op God de rug toekeren en een andere god om armen. Waar het echter op aankomt is, dat God ons houdt aan ons oorspronkelijk ja-woord, zowel het ja-woord dat we onze vrouw (of man) gaven, als dat wat wij onze God schonken. We zingen wel eens: „Ik heb geloofd en daarom zing ik." Eigenlijk is dat helemaal onjuist. Het is niet van belang of u geloofd hebt. Het moet zijn: Ik geloof en daarom zing ik. Trouw moet niet alleen blijken, maar moet blijven. Trouw is pas trouw als er geen einde aan komt. Wie een streep haalt door zijn trouw, haalt een streep door zijn God. We lezen vandaag: Hebreeën 4 14-16 en 5 1-10. DONDERDAG 6 NOVEMBER 1969 (Van onze kerkredactie) LONDEN In de nieuwe Britse industriestad Skelmersdale New Town gaan tien plaatselijke kerken die behoren tot vijf denominaties een centrale kerkeraad vormen. De ker ken hopen dat ze op die wijze tot een grotere missionaire activiteit kunnen komen dan ieder afzonderlijk. Er is al een nieuw kerkelijke or gaan in het leven geroepen. Medewer king wordt verleend door anglicanen, baptisten, congregationalisten, presby terianen en methodisten. De nieuwe stad is tot „proefpolder" verklaard j door de hoogst kerkelijke vergade ringen van de verschillende kerken. I De predikanten van de tien zelf- standige gemeenten hebben vergun ning gekregen van hun kerkelijke or ganisaties om het pastorale werk in hun gebied als een team te verrich ten. Twee van de predikanten de angli caan Andrew Bailey en de metho dist Chris Lee kregen tot taak om samen in de geheel nieuwe wijk Tan- house een gemeente te stichten. De bedoeling van het experiment is dat de kerken die samenwerken nieuwe ideeën zullen kunnen toetsen aan de praktijk. Gehoopt wordt dat daaruit nieuwe methoden zullen groeien die ook elders met succes zullen kunnen sorden toegepast. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Prof. dr. G. C. van Niftrik wil dat de hervormde synode ruiterlijk gaat erkennen in 1834 verkeerd gehandeld te hebben. Hij schrijft dit in een artikel naar aanleiding van de her denking van de vrijmaking door de vrijgemaakte Gereformeerde Kerken. Die regenjas kan ik zelf wel waterdicht maken. Met Harmisol van mijn drogist. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adree kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd, vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Kunnen ook niet-Rotter- dammers manuscripten inzenden aan de Rotterdamse Kunststichting? Antwoord: Alleen amateurschrij vers in het Rijnmondgebied komen voor inzending in aanmerking. Schrijf in elk elk geval aan het se cretariaat, Kruisplein 30, Rotter dam, daar de vraag of de grens scherp getrokken wordt, mede af hangt van het aantal inzendingen. Vraag: Hoe verwijder ik een vast gedraaide stop van een mooi glazen flesje zonder dit te beschadigen? Antwoord: Dit is zeer moeilijk; daar een glas bij enigszins onvoor zichtige behandeling breekt. Pro beer het eens door de hals van het flesje voorzichtig te verwarmen met warm water of door geregeld wrij ven. Door de- warmte zet het glas van de hals uit. De stop zet minder uit dan de hals en wordt door de warmte wijder. Misschien lukt hel dan de stop eruit te krijgen. Maak het water vooral niet te warm om te voorkomen, dat het glas springt. Vraag: Mijn gladiolen verminde ren elk jaar in aantal. Hoe is dit tegen te gaan? Vroeger had ik er nooit last van. Antwoord: Misschien komt dit door ziekten of doordat u niet ge noeg wisselbouw toepast, d.w.z. dat u niet elk jaar de gladiolen op nieu we grond plaatst. Het beste is nieu we knollen te kopen en die op verse grond te zetten. Haalt u ze wel elk jaar uit de grond? Ze kunnen niet tegen strenge vorst. Vraag: Wat betekent de uitdruk king „de rit aannemen"? Antwoord: Ervandoor gaan. De af leiding van het woord „rit" van rij den is duidelijk. Vraag: Ik ben in het bezit van een mammoettand, opgevist uit de Noordzee. Hoe oud is dit fossiel en wat was het klimaat en de flora van het toen bestaande deel der aar de dat nu Noordzee is? Antwoord: De mammoet leefde ten tijde van het diluvium of Pleisto ceen. volgens de wetenschap een miljoen jaren geleden, in Noord-A- zië. Europa tot zuidelijk van de Al pen en Noord-Amerika. Klimaat en plantengroei moeten toen overeenstemming hebben ge toond met die van het tegenwoor dige Siberië, een steppenvegetatie dus. Vraag: Wanneer is het helium ontdekt, door wie en waar? Antwoord: Door sir Joseph Nor man. Engels astronoom en wiskun dige, (1836—1920). Deze ontdekte het helium in 1869. In 1868 was het al door Jansen waargenomen als een onbekende lijn in het spectrum bi', de zoneclips van dat jaar. Op aarde komt het voor in de lucht, in dé verhouding van 1 op 250.000 vo lumen lucht en ook bijvoorbeeld in aardgas en in enkele mineralen zoals uraniniet. Vraag: Ik had twee aquarelletjes van de hofdecoratieschilder W. A. Fabrie, een voorstellende het oude Gelderse pad in 1897 en een voor stellende het Bergsche Verlaat. Wel ke waarde zouden deze hebben ge had, daar er hoog op geboden werd. Antwoord: Zonder de stukken of zelfs een foto te hebben gezien is het moeilijk de waarde te schatten. Men kan ze eens in een museum laten zien. Vraag: Kan u mij ook adressen geven van volksdansdubs? Antwoord: Voor adressen kan u zich wenden tot de Nederlandse volksdansraad, De Gaarde 256, Den Haag. de Nederlandse volksdans- slichting. Westluidensestraal 18, Tiel. de Nederlandse katholieke ver eniging voor volkszang, volksdans en huismuziek, Paul Gabriëlstraat 24. Den Haag. of de Nederlandse volksdansvereniging, Beukelsdijk 38, Rotterdam. (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Volgend jaar kan in Rotterdam worden begonnen met een reformato risch atheneum. De school staat op het scholenplan van het mi nisterie van onderwijs voor 1970. Dit atheneum zal bestemd zijn voor leerlingen uit de Nederlandse Hervormde Kerk (gereformeerde bondsrichting), de Christelijke Gere formeerde Kerken, de Gereformeerde Gemeenten, de Gereformeerde Ge meenten in Nederland en de Oud- Gereformeerde Gemeenten. De „Stichting tot behartiging - van de belangen van het voortgezet on derwijs op reformatorische grondslag voor Rotterdam en omstreken" (voor zitter ds. J. C. Stelwagen te Delft) heeft deze week een brief van het ministerie ontvangen, waarjn.meege deeld wordt, dat het verzoek van ae stichting om opneming van een atheneum in Rotterdam in het scho lenplan is ingewilligd, zodat deze school vanaf 1970 in aanmerking komt voor bekostiging uit 's rijks kas. Voorlopig gaan de gedachten er naar uit, om de school in augustus te openen. Het bestuur moet zich nog beraden of dat allen met een eer ste klas zal zijn of al met meer klas sen. De beslissing van het ministerie kwam als een verrassing. Regionaal Het verzoek werd in januari 1968 ingediend op basis van een prognose, dat deze school 340 leerlingen kan gaan tellen. Daarbij is men ervan uitgegaan, dat de school leerlingen zal trekken uit het gehele Rijnmond gebied, maar ook uit de Hoekse- waard, Dordrecht, de Alblasserwaard en noordelijk Delft, Den Haag en het hart van de provincie. Bartex is de fijnste snelscheercrême die ik ken. En nog de voordeligste ook! Ook van Flakkee, hoewel niet in de prognose opgenomen, verwacht men leerlingen. Het is de bedoeling, dat dit atheneum zal uitgroeien tot een hele scholengemeenschap. Begin dit jaar heeft het bestuur al een aanvraag ingediend voor uitbreiding met een havo. Daarover zal pas in de loop van 1970 worden beslist. Op de duur streeft men naar een lyceum en de toevoeging van een mavo is ook niet onmogelijk. (In Kra lingen hebben de Gereformeerde Ge meenten de Willem Lodewijk- ulo). Eerste Dit zal het eerste atheneum zijn van deze richting. In midden- Neder land is een soortgelijke stichting aan het werk, die een lyceum, een havo en een mavo voor Amersfoort heeft aangevraagd. Verder is er in Gouda de scholenge meenschap „De Driestar" met een kweekschool, een havo-top en een navo volgens het ivo - systeem. Reeds in 1944 schreef prof. Van Niftrik in het Weekblad van de Ned. Hervormde Kerk over het conflict uit die dagen. Het artikel werd in au gustus nog weer eens overgenomen door het vrijgemaakte blad De Re formatie. Zelf zegt de Amsterdamse hoogleraar „dat ik toentertijd heel i wat meer sympathie koesterde voor 1 het standpunt van de vrijgemaakten dan voor dat van de officiële gerefor- I meerde Kerken." Naar zijn gevoel zijn de vrijge maakten echter nu bezig „zich op te sluiten in een bunker van orthodoxie, getrouwheid, gehoorzaamheid en zelfverzekerdheid, met als gevolg een eindeloze reeks van twisten en scheuringenDeze vijfentwintig ja ren kerkgeschiedenis van de vrijge maakte kerken zijn mij zo tegenge vallen." Fout geweest Hij heeft echter een wens: „Zou het niet reusachtig zijn, wanneer een synode der Gereformeerde Kerken verklaarde: in 1944 zijn wij fout ge weest Zou ik in alle bescheidenheid prof. Berkouwer mogen aanmoedigen om met zijn grote gezag in en buiten de Gereformeerde Kerken in dezen het initiatief te nemen?" Prof. van Niftrik vervolgt: „Hij heeft oecumenisch gezag (ik denk aan zijn boeken over het huidige rooms-katholicisme). Maar er zijn ge loofsgenoten dichter bij huis. Het zou een heerlijk ding zijn, als de synode der Gereformeerde Kerken onder de instigatie van Berkouwer erkende: het was mis in 1944; deze vijfentwin tig jaren hebben het bewezen." (Van een onzer medewerkers) URK Op de Hervormingsdag is in de gereformeerde Petrakerk in Urk een bijeenkomst gehouden, be legd door het comité gemeentezang Urk. Tijdens deze bijeenkomst sprak ds. J. C. Maris, secretaris van de Nederlandse organisatie van de ICCC over het lijden en de verdrukking van de christenen achter het IJzeren Gordijn. Na de rede van ds. Maris is door het comité Gemeentezang Urk een cheque aangeboden, groot ƒ25.000 uit de fondsen van de verkoop van gram mofoonplaten. Ook is een collecte gehouden, die samen met een aantal giften ƒ6500 opbracht, zodat Maris met 31.500 naar huis kon vertrekken. „Ik verwacht niet dat de vrijge- I maakten dan met tranen in de ogen j snel in de oude schaapsstal zullen I terugkeren. Maar wel zullen zij dan moeten ophouden eindeloos te praten en te klagen over de gebeurtenissen I voor en in 1944." Hervormde Kerk j Prof. Van Niftrik erkent als her vormd hoogleraar dat het „vreselijk I pretentieus en zelfs ergerlijk" is dat hij dit voorstelt. „Daarom haast ik mij in het kader van het voorafgaan de ook de synode der Hervormde Kerk een voorstel te doen. Laat de synode der Hervormde Kerk nu eens ruiterlijk en duidelijk uitspreken: 1834 was mis en 1886 was mis. Des noods met gradaties: 1834 was meer mis dan 1886. Als initiatiefnemer stel ik prof. Berkhof voor. Nog oecume- nischer dan Berkouwer." Prof. Van Niftrik besluit: „Laat het een .combat de générosité" worden tussen de Gereformeerde Kerken en de Hervormde Kerk: wie zal de eerste zijn om als kerk nu eens een oecumenische zode aan de dijk te zetten." Eerder initiatief Prof. Van Niftrik is niet de eerste die dit voorstel lanceert. Precies twee jaar geleden vroeg dr. J. J. Buskes in het blad In de Waagschaal: „Zou de Hervormde Kerk er niet eens over willen denken 1886 op de agenda te plaatsen? Of weet de Hervormde Kerk wat 1886 betreft uitsluitend de schuld, die door de Gereformeerde Kerken moet wor den beleden?" (In 1886 vond de Dole- I antie plaats, in 1834 de Afscheiding Red.). Gezien latere uitlatingen zag dr. Buskes een dergelijk schuldbelijden niet als een noodzakelijke stap naar kerkelijke eenheid. In een gesprek met dr. G. Puchinger sorak hij van een „noodlottige vergissing" als men denkt dat de eenheid in de gemeente van Jezus Christus pas tot openba ring is gekomen wanneer men insti- tutair één is geworden. Hij wil dat de kerken ervan uit gaan „reeds nu de volle verant woordelijkheid" voor elkaar te dra gen. In dat licht gezien vraagt hij Wastafel verstopt? Fifax lost op. Haal het even bij de drogist. zichzelf af „of het zo noodzakelijk en gewenst is dat we institutair één wor den." Schuldbelijden is geen eis voor eenheid maar een blijk van verant woordelijkheid. (Van onze kerkredactie) AUCKLAND Een fusie tus sen twee kerken in Nieuw-Zee- land heeft twee kerken opgele verd, een in ledental versterkte presbyteriaanse en een ver zwakte congregationalistische. Nochtans gaat de fusie deze maand door. Negentien van de 25 congregationa listische gemeenten besloten zich te verenigen met de Presbyteriaanse Kerk van Nieuw- Zeeland. Deze kerk krijgt er daardoor 19 predikan ten en 3000 leden bij. Zes congregationalistische gemeen ten zetten evenwel hun kerkgroepe- ring voort. Het wordt een kleine kerk met slechts 330 leden in totaal. (Van onze kerkredactie) HANNOVE R— De bekende Duitse bisschop van Hannover dr. Hanns Lilje. wil met emeritaat gaan. Dit deelde hij mee op dc vergadering van de synode van zijn kerk. Het was de eerste maal sedert zjjn langdurige ziekte dat hij weer aanwezig was. Lilje zei, dat iemand van 70 er over moet gaan nadenken, hoe zijn werk moet worden voortgezet. In deze tur bulente kerkelijke tijd is het niet al leen nodig, dat de kerk zich bezint op de persoon van een toekomstige bis schop, maar ook op de wijze waarop hij verkozen wordt. Volgens dr. Lilje moet de huidige synode, die nog tot 31 maart 1971 zit. de opvolging rege len. NED. HERV. KERK Bedankt voor Nieuw-Stadskanaal (vac. P. Postl: G. Koerselman te Bleis- wijk. GEREF. GEMEENTEN i Bedankt voor Herkingen: A. Hooger- j land te Werkendam: voor Nieuw- Beijerland: H. Rijksen te Gouda. De Zuidkoreaanse intellectueel Moen-Kyoe Lee (33) en de Noordkó- reaanse luitenant Kwan-Hak Lee (36) zijn vandaag in de Zuidkoreaanse hoofdstad Seoel opgehangen. Zij zou den de leiders geweest zijn van de op Noord-Korea georiënteerde „revoluti onaire partij voor een eenheid van Korea." (Door ds. C. M. Luteijn) GRONINGEN Met ds. H. G. Groenewoud is een man heen gegaan, die voor velen een goed vriend is geweest en voor nog meerderen een betrouwbare leidsman in de vragen van het kerkelijk leven. Geboren uit een predikantsgezin volgde hij uit overtuiging de oplei ding tot predikant en diende achter eenvolgens vijf gemeenten. In 1957 vroeg en verkreeg hij eervol ontslag met behoud van de rechten als van een emeritus, want al gaf hij zich met zijn hele inzet als leraar aan het christelijk lyceum te Amersfoort, een groot stuk van zijn ziel bleef do minee. Hoe vele gemeenten heeft hij dan ook in zijn leraarschap niet gediend! En hoe voortreffelijk en bijbels wa ren zijn preken! Wij hier in Gronin gen gedenken hem nog altijd als een begenadigd prediker. Wat een vriendelijk mens was hij tevens. Zij die hem alleen kenden uit zijn geschriften, stelden hem zich dik- 10 Invul-puzzel Vul hor. in: 1. opstelling. 2. myth, figuur, 3. aanw. voornaamw.. 4. groente 5. soort. 6. spitse bek van een vogel. 7. oneffen, 8. dof. 9. zangstem. 10. zwaardvis 11. de ge boden som. Bij juiste oplossing leest men vert. 12 de naam van een plaats in Utrecht. PANAMA Zo sta je dan als Rotterdamse verpleegster in Panama. Natuurlijk je hebt je erop ingesteld dat alles totaal anders is. Maar zelfs dan is het even wennen. Het begint al meteen met de reis. Als je uit het vliegtuig stapt, heb je tegelijk alle moderne comfort achter je gelaten. Je enige verdere vervoer middel is een paard. Dat zal in de komende jaren bus. trein en tram voor je vervangen. Je beslemming ligt in Chichica acht kilometer hoog in de bergen. Het woord mini-dorp is een nog te omvangrijke aanduiding voor de en kele schamele woningen die er staan. De weg erheen voert door onherberg zaam land, met als enig pad een kloof in de rotsravijnen. Zelfs een jeep kan er niet komen. Soms moet je onderweg riviertjes doorwaden. Als het water stijgt, dan staat dat gauw tot de rompen van de paarden, maar wie op natte broeken en ben er kijkt is een kniesoor. Het gebeurt ook dat het water ho ger komt. Dan gaan de paarden zwemmen en stao je zelf in een kano. Naar westerse begrippen had je je bezit al enorm gestroomlijnd. Je wist immers dat je alleen het hoogstnodi- ge kon vervoeren en gebruiken. Als je dan aankomt op het zen- dlngsveld. besef je dat je tot de su perrijken behoort. Tenminste volgens de begripDen die daar gelden. In dit geb-'ed bezitten alleen de rijken een tandenborstel! De handel ookbezitters vormen een nog hogere klasse, hele maal apart. Verlof Oplossing vorige puzzel I. borstel - al, 2. epopee - All, 3. - res, 5. angel asla, 6. ge, 4. lekker ta -cl:" >cc, 9. netel - mens. Vert.: 1. Berlage - An. 2. opeen - arme. 3. Toek - geest, 4. spek - elite. 5. tere - las - el. 6. een - Ran - olm. 7. laars - rode. 8. alge - li - sen, 9. Lies - ast - es. Aan het vertellen is zuster Gonnie Pothof (33) van het Zendingswerk Middernachtsroep. tijdelijk met ver lof in Nederland. Toen Gonnie vier jaar geleden Rot- I lerdam verliet bestond haar zen- dingstoerusting uit drie dingen. Al- i i lereerst had ze haar opleiding en er- i varing als verpleegster. Verder was j er een innerlijke zekerheid dat God j haar riep. Als bijbelkennis bracht ze mee wat ze via Navigatorbij- belstudies en -conferenties had ge- 1 j leerd. Haar praktische instelling om i wat ze aan medische en geestelijke I kennis had vergaard zo goed moge- 'ijk te benutten, zou haar arbeid in Panama typeren. Het huis in Ch'c'vV» jc eer opval lend huis. Het is het enige dat van i planken is gebouwd (de inheemsen 1 wonen in lemen kraalwoningen). En het is vanuit een verre omtrek te zien. Er wonen nog twee andere blanke vrouwen, een bij bel ver taalster en een geestelijk verzorgster. Beiden werken voor de Amerikaanse New Tribes Mission, een zending waaraan zuster Pothof tijdelijk is uitgeleend. Het witte huis is een ha ven der hoop voor vele zieken, die soms dagenlang lopen om het te be reiken. Het is niet ongewoon als vijf tig patiënten per dag de geïmpro viseerde polikliniek bezoeken. De huiskamer is de wachtkamer Daar kun je gemakkelijk horen waf er in de behandelkamer wordt ge zegd. En dat heeft voordelen. Gonnie wil niet alleen wonden verbinden, medicijnen en injecties geven en soms zelfs tanden trekken. Ze wil deze mensen ook geestelijk helpen. Tijd na bet meestal daglange „spreekuur" is er weinig. Dus combi neert ze heel praktisch medische hulp met geestelijke. In het Spaans of in haar gebrekki ge kennis van de stamtaal vertelt ze over Jezus Christus. Haar woorden bereiken niet a'leen de patiënt, die ze net onder handen heeft, maar ook alle wachtenden. Komt het tot een gesprek dat ze niet kan afmaken. Geen nood. Medebewoonster Charlot te neemt het over en zet het buiten voort. De bezoekers zijn zeer onder ontwikkeld. Slechts een enkeling kan lezen. Daarom wordt de toevlucht ge nomen tot het citeren van een bijbel tekst, zo vaak dat die althans voorlo pig in het geheugen van de patiënt is gegrift. En er wordt bijgezegd: ver geet niet waar hij staat. T eksten Dat Gods Woord zijn eigen werk en wonderen doet, daarvan is zuster Pothof overtuigd. Wat gebeurt er na melijk? De teksten worden een aan- 'cnoninespunt voor latere gesprekken Neem bijvoorbeeld Johannes 3:16. De mensen gaan naar huis met de ge dachte dat God de wereld en dus hen liefheeft en dat dit staat in Johannes 3:16. De geestel:i'm banger is vaak groot. En zo krijgen voorgangers, huisbezoekers en ieder die lezen kan Gonnie Pothof en een bijbel bezit, de vraag voorge legd: „Wat staat er in Johannes I 3:16?" Het is geen zeldzaamheid dat deze mensen kort daarna naar hun onge'ovige familie'«denen vrienden gaan en zeggen: „Weet je wat er in Jahannes 3:16 slaat? God heeft de wereld jou lief!" De patiënt is gelovig en nu zelf een getuige geworden. Zo gaat de ver breiding van hel evangelie in de ach tergebleven gebieden van Panama. De gemeente in Chichica, bestaan- I de uit Latijns-Amerikanen en India nen, ontstond vijftien jaar geleden met de bekering van een dertienjari- l ge jongen, die nu één van de be kendste evangelisten is. Zij is nu uit- gegroeid tot vierhonderd christenen Opmerkelijk is de radicale over gang van levens die beheerst werden door duivelse invloeden (toverdok- I ters, zwarte kunst) tot God. Men hoeft niet te vertellen c'-' Iemand he< geloof in Christus heeft aanvaard Dat is duidelijk ztoVbaar Met ro''en Ti cwf-spel wordt gebreken. De eerstelingen van de oogst, een ge deelte van hun inkomen, brengen ze aan God. En het opvallende is, dit gebeurt vaak zonder druk van buiten af. Het richtsnoer van deze primitie ven is de Bijbel. Wat ze daaruit le ren, passen ze toe. Het is voor hen zo eenvoudig. Jeugd De eigenlijke evangelisatie ligt nu vooral in handen van de jeugd. Zij trekken de weekenden naar nog ho gere, onherbergzamere oorden om en kelingen en kleine groepjes te berei ken. Soms gaan de drie vrouwelijke zendelingen mee om hen daarbij te stimuleren en te helpen. Dat ze daarbij meestal een hele dag leven op één kop koffie (het ontbijt" om 12 uur) en een klein bordje eten (het „middagmaal" om 6 uur) deert niemand. Van de inheem sen die altijd op dit schamel rantsoen leven, sterven velen aan on dervoeding. Kortgeleden, toen de ma zelen heersten, bezweek twintig pro cent van de bevolking. Gonnie Pothof keert 21 november naar het zendingsveld terug. Haar vriendin vervangt haar nu in Pa nama. Zelf bereidt ze zich voor op Bolivia. Riberalta. in het noorden, zal haar standplaats worden, maar veel hoopt ze daar niet te zijn. Haar hart gaat uit naar de vrou wen in de kleine dorpen in het bin nenland. Haar wil ze het Evangelie verkondigen. Om dat te doen zal ze velen eerst moeten leren lezen. Als medische hulp nodig is, zal ze die verstrekken, maar dé nadruk zal val len op het geestelijke. „Ik heb zin om te vertrekken", zegt ze. „Als je hier lang bent, loop je gevaar dat je aan dit comfortabele leven te veel gaat wennen. Trouwens ik heb zin om weer aan het werk te gaan." De drie maanden in haar verloftijd die ze bij een Zwitserse arts werkte om medisch bij te tanken, de bijna dagelij-kse samenkomsten daarna, waarin ze haar ervaringen vertelt, schijnt deze flinke Rotterdamse niet als werk te kwalificeren. De vrou wen in Bolivia, die nooit van Christus hebben gehoord, schijnen baar toe te roepen: „Kom over en help ons." En aan die roep geeft ze "T harte gehoor. (Meer inlichtingen over het werk van zuster Gonnie Pothof worder "erst'fkt Ccv 7*nd'-nswerk M'dHer I lac'ntsroep, Postbus 59, Alphen aan de Rijn.) wijls voor als een lastige man, maar wie hem ontmoette was blij verrast door zijn innemende persoonlijkheid. Vol belangstelling voor de schoon heid van Gods schepping wist hij wonderschone foto's te maken van wat de natuur biedt; en als kundig musicus bespeelde hij niet alleen zeer verdienstelijk het „koninklijk in strument" maar was hij tevens een goed kenner van de muziek. Zijn werk Daarnaast was hij gedurende bijna 25 jaar eindredacteur van het Her vormd Weekblad de Gereformeerde Kerk. Kritisch begeleidde hij de hui dige ontwikkeling van het kerkelijl en godsdienstig leven, scherp door dringend naar de kern van-de zaak Echt-reformatorisoh waren zijn" tal loze artikelen. Maar zijn oordeel was niet alleen negatief, maar hij beijverde zich tot* opbouwend werk. De Hervormde Kerk heeft veel aan hem te danken en zal hem stellig zeer missen. Godi de dank voor dit welbestede lever dat geheel stond in dienst van d< Here God en zijn glans ontving vai Gods genade. Dat is de troost vooi zijn vrouw en zoon, en voor ons al] len, die hem gekend en gewaardeei hebben. Synode spreekt: (Van een onzer medewerkers) HOOGEVEEN De vrijgemaakte Kamper predikanten, ds. J. O. Mul der en ds. G. Visee, 'die in wezen al buiten het kerkverband staan, zijn door dc synode van Hoogcveen ver oordeeld. Volgens de kerkvergade ring van de vrijgemaakte Gerefor- meerde Kerken doen ze „te kort aan wal de Bijbel zegt over de blijvende ge'-'igheid van de wet". Ds. C. J. Breen had nog een amen dement ingediend om ook tot een uitspraak over de zondagsheiliging in het algemeen te komen. Hij wilde uitspreken dat de beide predikanten het sabbatsgebod niet meer verplich tend achtten. Maar die kant wilde de synode toch niet op. Slechts vijf syno deleden steunden hem. Dr. J. Douma. de rapporteur van de commissie, geloofde wel dat de beide Kamper predikanten „op een gevaarlijke weg" zijn. Ook hij vond I de ondergraving van dit gebod een ernstige zaak. Maar als men die wil bestrijden zal dat anders moeten ge beuren dan ds. Breen dat wil. De synode hield zich met deze kwestie bezig, omdat de regionale sy node van Overijssel de beide predi kanten zonder ze te horen ook had veroordeeld en zij in beroep ge- 1 gaan waren. De synode vond het ech- ter begrijpelijk dat mensen veroor- I deeld werden zonder dat ze zich kon- den verdedigen, gezien de pr?'-?:ik I die gegroeid is. Maar wel werd ge- I zegd dat het horen van de predikaR- I ten „op zijn plaats zou zijn geweest" De synode behandelde voorts een beroep» tegen een besluit van de vo rige synode. Die weigerde de door Noord-Holland aangewezen curator voor de Theoloeische Hogeschool, ds. .T. Meester, en ziin secundus, ds C P. Plooy. te benoemen. Volgens de be zwaarschriften werden daardoor He rechten van de regicna'e synode ge schonden. Maar de synode van Hoogeveen was het daa-mede niet eens. Volgens -apporteur. ds. P. Lok. mocht de re gionale synode, vanwec" he' hes'uit 'at zij had genomen, zelfs geen cura- ">-ep voord»-"-pn. D;e svnode bHe ogenaamde Open Brief niet veroor deeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2