VIJFTIG JAAR GELEDEN VOOR HET EERST RADIO Loppie Loep in kokosnoten Snelle verlichting van pijn in spieren en gewrichten VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN CAROLINA YES Kareltje Knetter en de Bos-bubbel §4 X /f WOENSDAG 5 NOVEMBER 196V Nederland was niet geschokt Verbluffende ontwikkeling (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Morgen wordt met een eenvoudige plechtigheid in Den Haag het feit herdacht dat ir. H. H. Schotanus a Steringa Idzerda in het huis Beukstraat 8 met zijn PCGG-zender voor het eerst een radioprogramma de ether inzond: een „soiree-musicale". Dat gebeurde precies 50 jaar geleden. Nederland was niet geschokt, er zaten slechts enkele ingewijde enthousiasten te wachten op ont vangst. Aan het grote publiek ging deze vage nieuwigheid totaal voorbij. Wie wist wat radio was enooit zou worden? Zo ver in een overleefd verleden is dit grote feit gebeurd en zo weinig directe respons had het in die vroege winter van 1919, dat er wat twist is ontstaan of dit nu het eerste radio programma in Europa dan wel in Nederland was. Wat doet het er ten slotte toe. Voor Nederland was het een groots feit, de eerste steen, ge legd voor het toen nog imaginaire bouwwerk van een nieuw en nog on begrepen massamedium. Dank zij het vernuft van ir. Ste ringa Idzerda stond Nederland in de voorste gelederen bij de verschijning van wat nu, na een halve eeuw. „die goeie ouwe radio" wordt genoemd. Steringa Idzerda stichtte geen ra dio-omroep. hij experimenteerde we tenschappelijk. Daarom bij de herden king van dit baanbrekende arbeids- succes geen romantische terugblik, maar het eren van een man die zijn bijdrage leverde in de ontwikkeling van de techniek, een bijdrage die pas nu goed kan worden belicht als het geven van de stoot tot het ontstaan van een verschijnsel dat van enorme invloed op het maatschappelijke le ven zou worden. Vertrouwd Met het vangen van geluiden uit de ether was de wetenschap al ver trouwd. Maar een werkelijk radiopro gramma. dat kon functioneren als zinvol bereiken van de massa, van een niet te tellen publiek, was een vorm van geluidsoverbrenging, nog totaal onbekend. Het was typisch voor de tijd, dat de kranten niet scheef hingen van dit nieuws, dat er geen prognoses verschenen over de kansen op uitbui ting van deze verbluffende mogelijk heid. Nederland begon zich pas te her stellen van de uitputting, die de Eer ste Wereldoorlog had veroorzaakt. De kranten kenden geen koppen die in chocoladeletters de hele voorpagina overspanden. Woorden als „schok ken" en „gedurfd" waren geen ge meengoed. Het nieuws had geen kans om fel neer te plonzen in de huiska mers. Bovendien begeleidde de industrie de prille komst van het radiopro gramma niet. Er waren zomaar geen toestellen te koop om het op te van gen en het Nederlandse volk was be paald niet bereid, kostelijk geld neer te leggen voor iets onbekends. „O", zeiden de meeste mensen, die er toch van hoorden. „Zo, je zou dus muziek uit de lucht kunnen opvan gen. Wel. wel, ze kunnen tegenwoor dig toch wat..." Het duurde nog vijf jaren, eer er pioniers opstonden, die iets met deze technische mogelijkheid wilden en konden gaan doen. Herinneringen daaraan op te halen is eigenlijk over bodig. Alle omroepen hebben in de afgelopen jaren met luister en terug blikkend in het romantische radiover leden hun 40-jarig bestaan gevierd- en bijna alle zijn nu alweer toe aan een bescheiden herdenking van 45 jaren activiteit. En toch En toch is er aanleiding, even ver diept te raken in de „algemene" ge schiedenis van de radio, zoals die zich in een halve eeuw heeft afge speeld. Want in Nederland heeft het gebruik van de radio als dienst aan het volk zich op heel aparte wijze ontwikkeld. Geen land ter wereld heeft het medium op deze manier gehanteerd. De Nederlandse omroep is geboren uit het particulier initiatief, niet op commerciële, maar op levensbeschou welijke basis. En dat is uniek in de wereld. Toen de eerste algemene ra dioprogramma's te horen waren, be gonnen de kerkelijke gemeenschap pen zich te roeren. Gedacht werd aan de grote mogelijkheid om het evangelie in de huiskamers te bre- gen. Dat was werkelijk de opzet van het stichten van omroepverenigingen. Het socialisme, toen nog hevig en als tegenstelling tot de geestelijke levens beschouwing op uitsluitend maat schappelijk gebied in actie, deed zo snel mogelijk een tegenzet met het stichten van een eigen „amateur"- organisatie. In de oprichting van de omroepver enigingen weerspiegelde zich het bur gerlijk leven van de jaren 20. Neder land schikte zich. ook in de ether, in zijn scherp-afgetekende hokjes. Men zond uit voor eigen leden, men kwam tegemoet aan de verlangens en de instelling van de eigen, afgeba kende kring Voor NCRV-leden was het onge bruikelijk, te luisteren naar KRO- en vooral VARA-programma's. VARA- leden stemden nimmer af op de con fessionele omroepen. Zelfs de alge meenheid van de AVRO was geen gemeengoed: zij bewoog zich te veel op „wereldlijk" terrein en gaf het socialisme te weinig voedsel, dan dat zij voor iedereen te toeluisteren zou zijn. Geen kritiek Opmerkelijk is. dat de kranten zich bitter weinig lieten gelegen lig gen aan de komst en de ontwikke ling van dit concurrerende medium, dat in de eerste jaren niet als concur rentie werd beschouwd, het in feite ook niet was. Actueel nieuws bren gen en op eigen wijze pousseren en commentariëren, was niet de taak van de radio. De oprichting van omroepverenigin gen werd in de kranten met een kort bericht afgedaan. Over radioprogram ma's werd nooit een letter geschre ven, ze werden niet bekritiseerd, ze bestonden gewoon. Trouwens, krant en radio hebben vrijwel ongeïnteresseerd naast elkaar voortbestaan, totdat de televisie kwam. In 1953 was echter de radio al zo volwassen, ja zo „oud", dat er nog geruime tijd overheen ging, eer ook de belangrijkheid van het radiopro gramma werd erkend en de moeite van signaleren waard scheen te wor den. Zeer langzaam is het luisterende publiek het programmapakket van de omroepen als totaal gaan zien. De strikte gebondenheid aan de eigen omroep duurde praktisch voort tot aan de Tweede Wereldoorlog. Pas in 1946 vonden in Herrijzend Nederland de omroeporganisaties elkaar in sa menwerking. die vooral resv't erde in de oprichting van de NRU als overkoepeling op technisch gebied. Slechts enkele algemene program ma's gingen toen zeer voorzichtig iets van ..gezamenlijkheid" demon streren. Rekel tv Pas de rekel televisie heeft in de omroep-gebondenheid de grote ver andering gebracht. De komst van de tv. veel beter begeleid door de sterk- uitgroeiende industrie, smeet alles door elkaar. Plotseling richtten de kranten hun blik op de ether, het dure toestel en de schaarse program ma's gaven het kijkpubliek een krachtige duw in de richting van alle andere omroepen: de scheidslijnen vielen. Het lag in de lijn der dingen, dat nooit door de radio, maar zeer snel door de televisie, de complicaties van ons omroepbestel in het licht weren gesteld. Het woord „zuilen" werd ge- KADIO flORKKA Hilversum 1 402_ m. VARA 18.00 Nieuws. I8.li' Actualitei ten. 18.20 Uitzending van D'66. 18.30 Stereo: Klink Klaar - zonder nonsens. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekover zicht. 19.45 Stereo: Tan go-Rumba orkest met zangso listen. 20.10 Licht instrumen taal trio. 20.30 Stereo: VA- RA-Dansorkest en solisten. 20.56 Franse filmmuziek (gr). 21.15 Stereo: Licht instrumen taal ensemble. 21.45 Nou. en...! Actueel satirisch programma. 22.10 Country en Western mu ziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Mede delingen. 22.43 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Moderne muziek van Australische componisten (gr). 23.20 Radio Jazz Magazi ne. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II 298 m. NCRV 18.30 Nieuws. 18.41 Actualitei ten. N.O.S. 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Wat is éduca- tlon permanente?, gesprekken. CVK 19.30 Gereformeerde Dankdienst voor gewas en ar beid. N.O.S. 20.30 Verslag van de interland voetbalwedstrM'' Nederland Engeland. 22.05 Stereo: Gevarieerde grammo- foonmuzlek. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementsoverzicht. 22.15 Ste reo: X. een sprong ln het duister. 23.55-24.00 Nieuws. Nederland I. N.O.S. 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant. STER 18.56 Reclame. N.O.S. 19.00 Journaal. STER 19.03 Re clame. N.O.S. 19.07 Scala: in formatief programma. CVK/I- KOR/RKK 19.31 Kenmerk: de wekelijkse informatierubriek over kerk en samenleving. STER 19.56 Reclame N.O.S. 20.00 Journaal. STER 20.16 Re clame. 20.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond. 20.30 Tortilla Flat. speelfilm. (Rijkskeuring: alle leeftijden). 22.10 Uitzending Stichting Soeutera. 22.25 Ei gentijds: programma rond het Nederlands Blazersensemble. 22.55-23.00 Journaal. Nederland II. N.O.S. 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant. STER 18.56 Reclame. N.O.S. 19.00 Journaal. AVRO 19.03 Kleur: Audubon Wildlife The atre: De verdwijnende zee. filmreportage. 19.30 INFO: maandelijkse advies- en Infor matierubriek. STER: 19.56 Re clame. N.O.S. 20.00 Journaal. STER 20.16 Reclame. AVRO 20.20 De dansers van Ceylon: folkloristisch programma. 20.4(1 Kleur: Incident ln het archief. TV-spel. 21.35 Spreekuur: me dische rubriek. N.O.S. 22.05 Journaal. TELEAC: 22.10-22.40 Levende filosofie - les 5 her. België kanalen Nederlands 2 en 10. 19.25 Zandmannetje. 19.30 Postzegelrublek. 19.45 Hier spreekt men Nederlands. 19.50 Zoeklicht. 19.55 Medede lingen en weerbericht. 20.00 Journaal. 20.25 Ontdek de ster: rechtstreekse uitzending van uit de Radio- en TV-salon te Antwerpen. 21.25 Panorama. 22.15 Gastprogramma: Het vrije woord: Het Humanistisch Verbond. 22.45 Journaal. Hilversum I. 402 m. AVRO 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoon- muziek. (8.30-8.33 De groente man). 8.30 Morgenwijding. 9.no Stereo: Klankjuwelen (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra dio. 10.00 Voor dc kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen, (gr). (11.00 - 11.02 Nieuws). 11.30 Voor de vrouw (11.56 Beursbe richten). 12.30 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal 13.30 Stereo: 't Muzikantenuur: I. Planorecital: II. Koorzang: III. Klarinet en plano. 14.30 Literair programma. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Scala: I. Pianorecital: II. Fluit en plano: III. Licht trio en zangsollstc. 17.00 Licht" grammofoonmuziek voor d e tieners. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. Hilversum n. 298 m. KRO 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerle: klassie ke grammofoonmuzlek. (7.30 Nieuws: 7.32 Actualiteiten: 7.5n Overweging: 8.00 Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw (9.00 - 9.10 Gym nastiek voor de hulsvrouw.' N.O.S. 10.00 Wat heeft dat kind?. pedagogische lezin- 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (opn). KRO 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. NCR1' 12.00 Los - Vast: gevarieerc. programma. (12.26 Mededelir- ecn t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41 Actualite1- ten.) 14.00 Stereo: The Kilima Hawailans Show. 14.25 Sterrr Mezzo-sopraan en piano. 15.00 Hervormde middasdiens' N.O.S. 15.30 Meer over minder: over mensen en dingen di" minder op de voorgrond tre den. (16.00 - 16.02-Nlcuws.) 17.0' 50 Jaar omroep. NCRV 17.45 Sportactualiteiten. 18.00 vrij voor muziek in vrije tijd. Hilversum III. 240 m. en FM-kanalen. NCRV 9.00 Nieuws. 9.02 Muziek van toen voor luisteraars van nu. 9.30 Licht Instrumentaal program ma. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws.) N.O.S. 12.00 Nieuws. 12-.03 Her man Stok presenteert Pop-Slick. KRO 13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten. 13.08 Mu ziek van één tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-in. 15.00 Nieuws. 15.03 Pop- en country- muzlek. 16.00 Nieuws. 16.03 Hitparade. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07 - 18.00 Ver- zoekplatenprogramma. «televisie; morgen Nederland L NOS/NOT 11.10 - 1135 en 14.00 - 14.50 School-tv. België: kan. 2 c School-tv. GRAMMOFOONPLATEN- PROGRAMMA DRAADOMROEP VANAVOND Van 18-20 uur. Something Is happening: Guantanamara; Quickstep-medley: Tango; For once in my life:. Fox trots-medley: This is the lifé: Turn back the time: Quicksteps-medley; El bando lero; Hey Jude; What a price: My girl Josephine: The wlf- fenpoof song: Pretty baby: Si de by side: Violets: Lucille: Ebony eyes: Washington and Lee swing; I'm beginning to see the light: Tzena. tzena: Goodnight sweetheart: I'm walkin' the blues; Blueberry hill: iok up sticks; Blue ron do i la Turk: Strange meadow lark: Take five; Django; Ven- dome; Jinne Lou: Nothing ever changes my love for you Besame mucho. I. Echi in zijn schik, dat hij weer thuis was en kon gaan {genieten van een heerlijke vrije dag, liep Lappie neuriënd !de tuin in. Tuin? Nou ja, het was nog wel niet veel, maar boe kan dat ook anders met al die tijdrovende avonturen. "Ik heb bijna geen tijd, dat ik de tuin bijhoud", had Lappie tegen Jonas gezegd. "Dan nemen we een dag vrij", was Jo nas' wijze besluit. Lappie zette de gieter en hark tegen een boom en keek nadenkend naar zijn twee rozen. "Die zai ik eens een Beetje steunen", dacht hij, "de stelen worden veel te lang." Hij nam een recht paaltje en plaatste dat naast de rozenstruik in de grond. Net wilde hij met een touwtje de iroz'en aan het paaltje binden, toen Jonas uit het huis kwam en wild met de krant zwaaide. "Lappie!" riep hij,. "Lappie, ;je zult nog even moeten wachten met je tuin, want er is werk aan de winkel!" "Werk?" vroeg Lappie verbaasd. Dringt direct door tot aan de haard van de pijn lïeumatische pijnen, spit, zenuwpijnen.' verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend; weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. Het Nederlands Blazersensemble is een groep van jonge musici, die onder leiding van Edo de Waart stu deren en optreden, maar ook gezamenlijke hobby's hebben. De NOS heeft enige dagen lang aktiviteiten van het gezelschap gevolgd om een film te maken welke vanavond in het programma Eigentijds wordt uitge zonden. Hier een opname tijdens een zomerse openlucht repetitie tussen ontspannend skelteren door. VPRO: meer hulde voor Van 't Reve HILVERSUM In de in Gronin gen gehouden districtsvergadering heeft de VPRO medegedeeld dat de huldiging van de schrijver Van 't Re ve in elk geval een reprise beleeft in een Amsterdams theater. Gespeeld wordt met de gedachte, de huldiging ook nog in enkele andere gemeenten in het land te herhalen. hoord, de kenmerken van de diverse omroepverenigingen schoten iedereen in 't oog, de omroepen moesten in de verdediging om eigen terrein te be houden. Maar de omroepwet hand haafde het unieke bestel. Dc radio werd naast de onstuimi' ge jonge televisie „oud" genoemd, maar voorspellingen over haar onder gang bleken te fungeren als de juiste j impulsen: inplaats van te verbleken in hel blauwe schijnsel van de 1 beeldbuis herleefde zij in een nieu- we actieve functie en deed meer dan I ooit van zich spreken. Wij zouden de macht, de invloed en de dienstverlening van de radio onderschatten, als wij ook niet noem den de onschatbare hulp die zij op ander dan omroepterrein heeft ver leend in tal van speciale toepassin gen (steeds moderner!) aan scheep-, lucht- en ruimtevaart, aan politie en leger, bij tal van industriële proces sen, voor de geneeskunde en de we tenschap. De radio zal nooit sterven, zij is niet meer weg tc denken uit het maatschappelijke leven, dat zij boven- die;i op diverse manieren heeft hel pen ontwikkelen. Ned. 1 NOS j 7.07 uur Scala. I 7.31 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk. S.30 uur speelfilm Tortilla Flat, met Spencer Tracy. 10.25 uur Nederlands Blazersensemble in Eigentijds. Ned. 2 AVRO 7.03 uur documentaire „De verdwijnende zee", daarna Info. 8.20 uur optreden „De dansers van Cey'on". 8.40 uur t v-spel van Rudolf Bruyn: „incident in het ar chief'. 0.35 uur de arts Van Swol houdt spreekuur. Hilversum I VARA 8.10 uur amusementsmuziek met Cocktail Trio en -dans- orkest. 9.45 uur actueel programma „Nou, en 11.20 uur jazzmagazine. Hilversum II NOS 7.30 uur (CVK) dankdienst voor gewas en arbeid uit de Geref. Zuiderkerk in Assen. 8.30 uur rechtstreeks verslag voetbalwedstrijd Nederland Engeland. 10.45 uur actueel magazine Iks. een sprong in het duister. CHARLES DICKENS DE LOTGEVALLEN VAK NICOLAAS NICKLEBY 18 Zo verliep de dag. Te Eton Slocomb was een goede maaltijd aangericht, waaraan al de volwassenen van het reisgezelschap deelnamen, terwijl de vijf jongens rondom het vuur .werden geplaatst om te ontdooien en op boterhammen met vlees werden onthaald. Een paar stations verder wer den de lantarens aangestoken, en bij een herberg aan een dwarsweg ver- oorzaakte het opnemen van een keurige dame, met een ontzaglijke me nigte mantels en kleine pakjes, groot oponthoud. De dame beklaagde zich luid tegen de passagiers, dat haar eigen rijtuig niet was gekomen, en deed zich door de conducteur plechtig beloven iedere grote koets aan te hou den, die hij tegenkwam. Met het begin van dc nacht begon het ook te sneeuwen, en dit was voor dc reizigers alles behalve aangenaam. Men hoorde geen geluid behalve het huilen van de wind, want het geratel van de wielen en de hoefslag der paarden werden onhoorbaar door de dikke laag sneeuw die de aarde be dekte en ieder ogenblik toenam. Zij waren nauwelijks een station voorbij Grantham toen Nicolaas, die pas was ingesluimerd, plotseling door een hevige schok werd gewekt. Toen hij naar de leuning greep, ontdekte hij dat de postwagen, ofschoon altijd door dc paarden voortgetrokken, sterk naar één kant overhelde en terwijl hij verbijsterd door het steigeren der paarden en het geschreeuw van de dame die binnenin zat, nog twijfelde, of hij zou springen of niet, viel de wagen omver, en kwam hij pijnlijk hard op de weg terecht. 'Hé!' schreeuwde de conducteur, die in een ogenblik op de been was, en naar de voorste paarden liep. 'Is er ook iemand, die ccn handje helpen kan?' - 'Wat is er aan dc hand?' vroeg Nicolaas, die slaapdronken op- keek. - 'Wat er te doen is? Genoeg voor de nacht,' antwoordde de con ducteur. 'Houd eens even die blinde schimmel vast. Het beest is dol van pret, geloof ik, omdat de wagen omverligt. Hier! kun je niet even hel pen?' - 'Daar kom ik al!' riep Nicolaas. 'Ik ben klaar. Ik was een beetje verbijsterd, anders niet.' - 'Houd goed vast,' riep de conducteur. 'Totdat de strengen los zijn. Ik zal ze maar afsnijden. Laat ze nu maar lopen, de duivel mag ze voor mijn part halen, ze zullen gauw genoeg thuis wezen. Inderdaad waren de beesten nog niet los of zij zetten het op een lopen, en draafden lustig naar de stal terug die zij pas hadden verlaten, en die een half uur van daar verwijderd was.. 'Kunt u op een hoorn blazen?' vroeg de conducteur, terwijl hij een van dc lantarens losmaakte. 'Dat zal wel gaan, geloof ik,' antwoordde Nico laas. - 'Blaas dan eens op die daar op de grond ligt, maar terdege, alsof u de doden wakker moest maken.' Dc muziek miste haar uitwerking niet, zij bracht niet alleen dc passagiers op dc been, die zich van dc be dwelmende gevolgen-van hun val begonnen tc herstellen, maar riep ook hulp, want nu zag men lichten in de verte flikkeren. Inderdaad kwam, voordat de passagiers nog van hun schrik bekomen waren een man tc paard aanrennen, en bij zorgvuldig onderzoek bleek, dat de dame in dc wagen baar lantaren gebroken had, en dc heer zijn neus had bezeerd. De beide passagiers op dc plaatsen boven ware met een blauw oog afgekomen, die op de bok met een gat in zijn hoofd, de voerman met een kneuzing, Squecrs met een geduchte stoot in de ribben, en de overigen hadden dank zij dc zachtheid van de sneeuw waarin zij waren neergetuimcld, niet het minste letsel. Deze feiten waren nauwelijks bekend, toen dc dame tekenen gaf in onmacht tc zullen val len. Daar zij hoorde dat zij zich, wanneer zij dit deed, door een heer op de schouders naar dc naastbijgelcgen herberg moest laten dragen, be dacht zij zich, en legde met het overige gezelschap dc weg daarheen te voet af. 'Kijk, mijnheer Nickleby!' zei Squecrs, die zich van het warmste hoekje had meester gemaakt, 'dat was zeer knap van u, dat u dc paarden vast hield, ik wilde het juist zelf doen; Ik ben natuurlijk blij er zo afgekomen te zijn,' merkte Squecrs óp. 'Iedereen is blij, wanneer hij aan een gevaar ontkomt. Maar als een van mijn kwekelingen iets overkomen was, als het mij onmogelijk was geworden een van deze kinderen gezond aan zijn ouders terug te geven, wat zou ik daarbij gevoeld hebbenWaarlijk, lie ver had ik gevild, dat een van de wielen mij over het hoofd 'was gegaan. (Wordt vervolgd) 29: „Sliep uut!" treiterde Krelisje. „Dat durft die slome tóch niet!" En on der dekking van zijn be schermer stak Krelisje dapper de tong tegen Ka reltje uit. Krelisje ver toonde dus duidelijk alle kwalijke kenmerken van een oorlogsophitser, het welk een treffend licht werpt op de kwaliteit van zijn karakter. Maar de edele Egerick had in zijn ijver niets bemerkt van Krelisjes nare handelwij ze. Hij zag slechts de sombere gloed die in Ka- reltje's oogjes glom en hij hoorde slechts het drei gende tandenknarsen, dat aan diens mondje ontsnapte. „Kalm aan, prolleke!" zei Egerick streng en bevelend. Maar dat had hij beter niet kunnen zeggen, want toen werd Karel tje eerst recht woest. Met een vertwijfelde gil vloog de kleine leerling-smid zijn opponent aan. Maar deze zétte zich meteen in positie, en mompelde: „Jammer voor u, prolleke, dat ik niet alleen een uitnemend schaatser, maar ook een geoefend bokser ben." En ondanks zijn schaatsen, toonde Egerick héél eventjes wat licht voetenwerk, om de kleine Kareltje vervolgens „op een FERDNAND ft 'r. klap te laten lopen", hetwelk een geliefde tactiek is in de bokskringen. De houding van Egerick toonde dan ook duidelijk aan, dat-ie zijn linkse directe goed 'beheerste. Het mag dan ook niemand verbazen, dat Kareltje even later ten derde male op het ijs lag. Toen 't ventje weer in staat was zijn ogen op te slaan, hadden Krelisje en de jonkman hem verlaten. Voorzichtig betastte hij zijn pijnlijke kaak

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 10