De Gereformeerde Kerken
treden toe tot Wereldraad
Pragmatisme
verstaan van
verhinderde recht
Op en Brief
Mogelijkheid
onderzoeken
van nieuwe belijdenis
Lutheranen starten
ontwikkelingshulp
Dr. Aalders maakt
na twee jaar balans op
Een woord voor vandaag
Geref. Gemeenten
benoemen tweede
evangelist
Dr. C. Trimp
hoogleraar
Instemming ondanks
uiterlijke bezwaren
Ds. Boer: Nog in 1969
rapport bevümïn"
Aartsbisschop
straft stad
BEROEPINGSWERK
ZATERDAG 1 NOVEMBER 1969
Hebben wij niet allen één Vader? Heeft niet één God ons
geschapen? Waarom zijn wij dan trouweloos tegenover elkan
der en ontheiligen wij het verbond onzer vaderen?" Zo be
gint een nieuw gedeelte in het boek Maleachi bij het tiende
vers van het tweede hoofdstuk.
Na een lange toespraak tot de priesters volgt nu een lange
toespraak tot het volk. Het merkwaardige is, dat God het
volk niet in de eerste plaats verwijt dat het Hem de rug heeft
toegekeerd. Integendeel. God begint op het horizontale vlak.
Het volk is „trouweloos tegenover elkander", en het „onthei
ligt het verbond onzer vaderen."
Trouweloos dus ten opzichte van elkaar, en ten opzichte van
het voorgeslacht. In beide gevallen gaat het om de trouweloos
heid tussen mensen onderling. Daaruit blijkt de afval van het
geloof.
Maar dat zijn precies de tekenen die wij ook in onze tijd aan
treffen. Steeds meer wordt de leus van onze tijd. Ieder voor
zich en God voor ons allen. Maar dat is een leugen. Waar ieder
voor zich leeft, kan God Zich niet openbaren. En kenmerkend
voor onze tijd is ook het feit, dat we met ons verleden geen
raad meer weten. De traditie spreekt niet meer aan.
De oorzaak? We zijn God kwijt. „Heeft niet één God ons ge
schapen?" vraagt Maleachi. Die ene God bindt ons samen,
maakt ons tot familieleden, maakt ons verantwoordelijk voor
elkaar. Keren we God de rug toe, dan verliezen we ook elkaar.
Maar vinden we God weer, dan vinden we elkaar ook weer.
Verantwoordelijkheid voor de verre naaste is geen vrucht van
inspanning, maar van bekering.
We lezen vandaag: Hebreeën 1 1-14.
We lezen morgen: Hebreeën 2 1-9.
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN De Gereformeerde Kerken hebben er twintig
jaar over gedaan eer zjj het lidmaatschap van de Wereldraad van
Kerken gingen aanvragen. Maar toen zjj eenmaal zover waren,
deden ze het gistermorgen met grote meerderheid van stemmen.
Zestig synodeleden waren uiteindelijk voor, vier stemden er tegen
alle vier kwamen ze uit het noorden van het land en ds. D.
N. Wouters uit Pjjnacker onthield zich van stemming.
(Van een onzer verslaggeefsters)
WEESP Met een persoon
lijke brief van de president van
de synode, drs. P. H. G. C. Kok,
aan alle 25.000 leden van de
Lutherse Kerk start deze week
de grote actie voor het Fonds
Ontwikkelingshulp. Dit fonds is
in mei op de synode van dit jaar
ingesteld.
De Lutherse Kerk geeft als een
van de eerste kerken op deze wijze
gevolg aan het besluit van de Wereld
raad van Kerken, dat in 1968 in Upp
sala is genomen. Daarin werd gezegd
dat ontwikkelingshulp ook een taak
is van de kerken. Duidelijk werd
toen uitgesproken dat de Kerk van
Christus iets dient te doen aan de
mensen, waar ook ter wereld, die het
in enig opzicht slechter hebben dan
wij.
Actie 1 plus
Drs. Kok vraagt in zijn brief aan
de leden van zijn kerk om een pro
cent van hun jaarlijkse inkomen ex
tra te geven aan het nieuwe fonds.
Dat is ongeveer de helft van het
weekinkomcn.
Nadrukkelijk wordt erop gewezen,
dat deze bijdrage niet in mindering
kan worden gebracht op giften aan
zending, werelddiaconaat of kerkelij
ke bijdragen, omdat daardoor dan al
leen deze organisaties in moeilijkhe
den gebracht zouden kunnen worden
bij het nakomen van hun verplichtin
gen. De actie heet dan ook ..Actie 1
plus".
In eerste instantie wordt gewerkt
voor een zeer concreet doel. Er is
namelijk een verzoek binnengeko-
DORDRECHT Evangelisatie-
deputaten van de Gereformeerde Ge
meenten hebben een tweede evange
list benoemd. Het is de heer J.
Kwantes te Vlissfngen.
Werkt de lieer G. H. Kieviet te
Merksem (België), het is de bedoe
ling, dat de heer Kwantes in
verschillende plaatsen in Nederland
gaat arbeiden.
Hier en daar zijn reeds vanuit
plaatselijke gereformeerde gemeen
ten particulieren en commissies
werkzaam om buitenkerkelijken te
bereiken. Het wordt de taak van de
heer Kwantes. om dergelijke activi
teiten op verzoek van en in overleg
met kerkeraden en commissies te sti
muleren.
Indonesiër hier
beroepbaar
WORMERVEER Een Indonesiër
van Chinese afkomst, drs. P. II. L.
I>o, is beroepbaar gesteld in de Gere
formeerde Kerken.
Drs. Lo (33) werd geboren in Wain-
gapoe op Soemba. Hij studeerde aan
de theologische hogeschool te Dja
karta en vervolgens aan de theolo
gische hogeschool van de Gerefor
meerde Kerken te Kampen, waar hij
vorig jaar september doctoraal exa
men aflegde. In de verwachting van
een benoeming tot docent aan de the
ologische school te Koepang op Ti-
mor keerde hij naar Indondkië terug
Door plaatselijke en gezinsomstan
digheden kon deze benoeming niet
doorgaan, waarna hij in november
naar Nederland terugkwam. Zijn
ttouw is Nederlandse.
men van de Raad van Kerken in
Kenya om steun te verlenen aan een
ontwikkelingsproject in Noord - Ke
nya (Turkana en Borana).
De Nationale raad van kerken in
Kenya is namelijk diep bezorgd over
het desolate lot van een groot aantal
nomaden in het noorden van dat
land. Aanhoudende droogte hebben
hen tot bittere armoede laten verval
len.
Weeshuis
De regering deelt weliswaar voed
sel uit, maar hier dient hulp op lan
gere termijn geboden te worden. Na
intensief overleg is vastgesteld, dat
er op zeer korte termijn moet ko
men:
1. Een weeshuis voor rondzwerven
de en verwaarloosde kinderen, die
door hun ouders uit bittere ar
moede zijn achtergelaten;
2. Een polytechnische school, want
de opgroeiende kinderen ook
uit het weeshuis dienen beroe
pen te leren voor hun eigen toe
komst en die van het land
3 Steun aan een visserscoöperatie
waar ontheemden een nieuw be
staan moeten vinden.
In totaal is voorlopig 350.000 no
dig. De lutherse synode heeft al eer
som van f 10.000 gegeven, om althans
de bodem te bedekken.
Het is de bedoeling, dat de leden
van ae Lutherse Kerk ieder jaar een
procent van hun inkomen afstaan
voor projecten in de ontwikkelings
landen.
In het langdurige debat met veel
sprekers kwamen slechts twee afge
vaardigden, ouderling P. Jongstra en
ds. Th. Boersma, vertellen dat zij
niet bereid waren om „ja" tegen de
Wereldraad te zeggen. Ouderling
Jongstra uit Drachten kon er geen
ware oecumenische eenheid in ont
dekken. Eenheid, zei hij, is een
geestelijke zaak.
En ds. Boersma uit Grootegast was
niet overtuigd door dr. Visser 't
Hooft, die in september de synode
heeft toegesproken. Hij zei eerlijk
dat hij in het verleden wel eens
dichter bij het „ja" had gestaan dan
nu.
Vrijwel alle andere sprekers en dat
waren er donderdag zowel als vrij
dag niet weinigen, wilden wel hun
ja-woord geven aan de Wereldraad.
Maar de meesten gaven eerlijk toe,
dat ze grote bezwaren hadden. Als we
toetreden, zei ds. D.N. Wouters van
Pijnacker, dan moet de eigen signa
tuur van onze kerk sterk naar voren
komen.
Ds. A. M. van der Zanden van de
Altreformierte Kirrhe wilde wel toe
treden, als de gereformeerden de We
reldraad alleen maar als gesprekspo-
dium zagen. Hij zag in de raad geen
schriftuurlijke oecumene. Als men
hem kon verzekeren dat de zaak zo
door de svnode gezien werd dan kon
hij wel toetreden om de christenen
in de raad in hun strijd te steunen.
Horizontalisme
Prof. dr. C. van der Woude, één van
de gereformeerde waarnemers naar
de assemblee van UDpsala, was ook
niet te een. maar schetste nog even
duidelijk een aantal bezwaren. Er is
een sterke tendens naar het horizon
talisme, zei hij.
Hij adviseerde geen overspannen
idealistische verwachting te hebben
van de opvattingen die in de Wereld
raad leven. En als de Gereformeerde
Kerken eenmaal zullen zijn toegetre
den dan raadde hij de afgevaardig
den aan vooral contact te zoeken met
de mensen van de oosterse-ortho-
doxie. Van hen verwachtte hij steun
als het gaat om de verdediging van
bijbelse waarheden.
Dr. De Ru
Donderdag waren er ook twee af
gevaardigden van de hervormde sy
node op De Blije Werelt aanwezig, de
praeses. dr. G. de Ru en de secreta
ris-generaal, ds. F. H. Landsman. Dr.
De Ru kreeg op unaniem verzoek van
de synode het recht op inspraak.
Met prof. dr. Van der Woude zei
hij: „Wij staan natuurlijk wel eens
verbaasd over de (extreme) uitingen
die wij horen. Maar op de beslissen
de momenten klinkt het andere ge
luid ook. Vergeet niet dat veel van
de wilde dingen die daar gezegd wor-
help een kind aan een kans
12Ö00 kinderen zijn toevertrouwd aan het kinderbescher-
mihgswerk van Pro Jt/ventute Geld. is dringend nodig.
Help met de Oranjekalender 1970:1 4,25 (bezorgings-
kósten f 0,70 efttra) -.postgiro '5174^00 - Kalenderactie
Pro Juvehtuté - Postbus 71 Of-Amsterdam (telefoon 020-
790949)
den eveneens in ons land gezegd
worden door onze jongeren.
Bovendien vroeg dr. De Ru de sy
nodeleden te bedenken, dat de in
vloed van een wereldassemblee niet
zo'n erg grote R Terwijl enkele spre
kers gezegd hadden dat Genève
sterk de zaken bedisselt, zei hij uit
ervaring, dat veel in de departemen
ten van de Wereldraad wordt voor
bereid en dat de aangesloten kerken
daar een grote mate van inspraak
hebben.
Dr. Kunst
Het uur dat voor de discussie over
dit onderwerp was uitgetrokken
bleek vee' te kort te zim. Het debat
moest onderbroken worden omdat de
deputaten voor de hoge overheid hun
rapport kwamen verdedigen. En later
moest het nog weer eens onderbro
ken worden om te spreken over het
diakonale rapport.
Pas gistermorgen kwam dr. P. G.
Kunst als voorzitter van het depu-
taatschap voor pluriformiteit en oe-
cumeniciteit aan het woord om vra
gen te beantwoorden. Toen had nog
eerst prof. dr. H. Woudstra namens
de Christian Reformed Church van
Amerika en ds. M. Vreuedenhil als
deputaat tegen aansluiting gead
viseerd.
Dr. Kunst zei: Nu we voor de
beslissine staan kunnen we niet lan
ger zevven: We wisten nergens van.
Met nadruk waarschuwde hij fQgen
overspannen verwachtingen. Maar
ook waarschuwde hi' teg^n zelfver
heffing. Er zijn zwakke nVkken in
de Wereldraad aangetoond, maar
diezélfde zwakke o'^kken zijn er in
de Gereformeerde «'"'■ken ook. Hii
citeerde een hcvo-mde waarnemer,
die in besloten kring na faloop van
het debat zei: „Ik heb goed ge
luisterd. maar ik geloof dat jullie te
goed zijn voor de Wereldraad. In dat
geval moet je je maar niet aanslui
ten."
wachtte. Maar het is de vraag of hij
voor sommigen toch niet een beetje
gelijk heeft. Voor vele jongeren was
het niet meer nodig. Zij worden ge
boeid door heel andere problemen.
Voor hen is de Wereldraad een brok
establishment", die krijgt te delen in
hun jeugdige kritiek. Voor vele oude
ren in de Gereformeerde Kerken be
tekende de aansluiting echter een lo
gische consequentie van een ontwik
keling van twintig iaar.
Nu moet de Wereldraad nog uit
spreken of hij de Gereformeerde Ker
ken aanvaardt. Het is niet waar
schijnlijk dat dat niet het geval zal
zijn. Het komt misschien pas ter
sprake over anderhalf jaar, als het
Centraal Comité zijn volgende verga
dering houdt in Addis Abeba. Ethio
pië.
De baptistengemeente te Doetin-
chem heeft besloten, om het lidmaat
schap van de Unie van Baptistenge
meenten aan te vragen.
Voor het eerst hebben deputaten voor
algemene diakonale en maatschappe
lijke aangelegenheden van de Chris
telijke Gereformeerde Kerken een
assistent in volledige dienst aange
steld. Het is de heer IV. Huizer (33)
te Dubbeldam.
(Van een onzer medewerkers)
HOOGEVEEN De generale
synode van de Gereformeerde
Kerken (vrijgemaakt) heeft
gisteren dr. C. Trimp te Gro
ningen benoemd tot hoogleraar
aan de Theologische Hogeschool
te Kampen.
Dr. Trimp zal de ambtelijke vakken
gaan doceren. Hij volgt prof. C. Veen-
hof op, die vorig jaar om gezondsrede-
nen met emeritaat is gegaan.
De benoeming geschiedde met alge
mene stemmen op eepparige, enkel
voudige voordracht van curatoren met
eenparig advies van de senaat.
Dr. Trimp is 43 jaar. Hij studeer
de aan de Theologische Hogeschool en
was in 1961 de eerste, die daar de
doctorstitel ontving. Zijn proefschrift
was getiteld „Om de oeconomie van
het welbehagen. Een analyse van de
idee der Heilsgeschichte in de Kirch-
liche Dogmatik van K. Barth."
Hij was predikant in Twijzel (1951),
Middelburg (1955) en Voorburg (1961).
Sinds 1967 staat hij in Groningen-
Noord.
Stemming
Plotseling was het moment toch
nog daar zodat gestemd kon en moest
worden. Er werd een hoofdelijke
stemming gevraagd gezien het belang
van het onderwerp.
Het was duidelijk dat de synodele
den dit een bijzonder belangrijk be
sluit achtten. Het is de vraag of alle
leden van de Gereformeerde Kerken
daar ook zo over oordeelden. Toer de
verontrusten de synode toesore'-en
was de tribune vol. Toen ^"mblndin1»
aan de belijdenis besprc'-er werd
was de tribune vol. Toen de binding
Wereldraad ter sprake kwam. waren
er maar een paar gasten.
Nog geen jaar geleden voegde dr.
J. P. Kuiper, de zendingsman die pro
moveerde op het proefschrift „Be-
drijfsa-1s en de arbeidende m°ns"
aan zijn proefschrift de volgende spel
ling toe: ..De Gereformeerde Kerken
in Nederland zullen zich pas aans'ui-
ten bij de Wereldraad van Kerken
als het rv'et meer nodig is."
Consequentie
1 De aansluiting is uiteindelijk toch
1 nog sneller gegaan dan hij toen ver-
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN De synode
week is met applaus geëindigd.
De synodeleden gaven zichzelf
geen schouderklopje. Ze klap
ten om zo hun dankbaarheid en
opluchting te uiten voor het
feit dat een van de moeilijkste
discussies van de laatste jaren
toch nog met een unaniem be
sluit eindigde. En het was be
slist niet het minst belangrijke
besluit van de week. De eerste
stap is gezet op de weg naar
een nieuwe belijdenis.
Oorspronkelijk werd voorgesteld
een nieuw ondertekeningsformulier
voor ambtsdragers en hoogleraren op
te stellen. In het huidige formulier
moeten zij van harte geloven „dat
alle artikelen en stukken der leer, die
is begrepen in de belijde
nisgeschriften van de Gereformeerde
Kerken in Nederland in alles over
eenkomen met Gods Woord
De laatste jaren is er steeds meer
verzet wakker geworden tegen een zo
strinven'e binding. Ditmaal werd
daarom een poging ondernomen om
via een nieuw formulier tot een wat
lossere binding te komen.
De verontrusten waren daar fel te
gen. Die zagen de deur opengaan
voor allerlei wind van leer. Mannen
als prof. dr. Augustijn bleken echter
ook tegen. Hun bezwaar richt zich
niet tegen de ondertekening, maar te
gen de wijze waarop het belijde
nisgeschrift bepaalde (goede) dingen
zegt en wat die geschriften niet zeg
gen.
Al gauw bleek er woensdag zoveel
verzet te bestaan tegen deze poging
om tot een nieuw ondertekeningsfor-
m"l'er te komen dat het voortstel
geruisloos van tafel verdween. Daar
kwam bij, dat velen geschrokken wa
ren van de toespraken van prof. dr.
C. Augustijn en prof. dr. H. M. Kui-
tert die zoeken naar een christelijke
in plaats van een gereformeerde
kerk. Een beetje meer binding aan de
belijdenis, vonden velen toch wel ge
wenst.
Het gevolg was dat dr. O. C. Broek
Roelofs met een geheel nieuw ont
werpvoorstel kwam, waarin aan het
begin herinnerd werd aan het feit dat
de drie formulieren van enigheid nog
altijd bindend gezag hebben. Daarna
werd voorgesteld een studiedepu-
taatschap in te stellen. Het moest na
gaan of naast inkleding en betoog
trant er nog andere factoren zijn die
het vragen van volledige instemming
met de belijdenis in de weg staan.
Maar ook tegen dat laatste voorstel
bleken nog heel wat bezwaren te
bestaan. In verband met andere za
ken moest het tijdelijk terzijde ge
legd worden net toen de discussie ln
wezen onwrikbaar vast zat. In die
tussenperiode vonden de indiener
van dit initiatief-voorstel, dr. Broek
Roelofs, en de rapporteur van de
commissie, dr. F. L. Bos. elkaar.
MINIMAAL
Dr. F. L. Bos uit Vlaardingen
noemde dit compromis zelf een „mi
nimaal resultaat". Het enige goede
achtte hij dat er openheid werd be
tracht naar beide kanten, die van de
verontrusten en die van sommige
hoogleraren. Ds. D. N. Wouters lever
de een paar nieuwe namen voor de
beide groepen. Hij noemde hen de
„ruimtezoekers" en de „grenzentrek-
kers".
Terwijl prof. dr. C. Augustijn in
wezen de mogelijkheid van een nieu
we belijdenis had ontkend, bleef hij
juist vragen om een dergelijke nieu
we belijdenis. Uiteindelijk kreeg hij
zijn zin. want over een nieuwe belij
denis wordt in het uiteindelijke
besluit gesnroken.
BELIJDENIS
Unaniem sprak de synode gistermid
dag dan ook uit:
1. dat het gewenst en noodzake
lijk is, ernstig de vraag onder
ogen te zien of en zo ja. hoe de
kerk tot een nieuwe belijdenis zou
kunnen komen op een voor onze
tijd duideliike wijze en in een
voor onze t"d ^■•'-'giiike taal.
2. dat bedenkingen tegen een
wi'ze van inkleding of tegen de
betoogtrant van de drie formulie
ren van enieheid geen bezwaar
behoeven te zijn om toch de volle-
(Van onz kerkredactie)
flMMEN Vandaag twee jaar geleden lan-
ceerden 24 hervormde verontrusten hun
..Open Brief'. Zo groot was de belangstelling,
dat hij elf keer herdrukt moest worden.
Toch is de opsteller van de Open Brief. dr. W
Aalders uit Den Haag. droevig gestemd over de
uitwerking. In het Kerkblaad.le van de „vrienden
van Kohlbrugge" maakt bij de balans op van de
geestelijke, theologische en kerkelijke situatie na
de brief. Zeer velen, zo schrijft hij, hebben de Open
Brief niet begrepen, maar hoogmoedig ter zijde
geschov«n.
Dr. Aalders wit dit in de eerste plaats aan de
pragmatische instelling van zeer veel christenen
..Door de huidige eenzijdige gerichtheid op he<
zichtbare, het praktische, het onmlddellijk-werk-
zame. die via de moderne communicatie-middelen
vanuit de politiek, de wetenschap, de kunst, de
techniek tot ons overwaait en onze geesten door
drenkt, zijn wij gewoon geraakt om ook hei
godsdienstige en kerkelijke leven louter op zijn
praktische en zichtbare resultaten te beoordelen"
Het evangelie moet praktisch effectief werkzaam
zijn en daarom wordt het apostolaat, de wereldge
richtheid van de kerk gunstig beoordeeld. Louter
pragmatisch gezien is dit apostolaat een verheugen
de zaak. die velen doet uitroepen: Heeft de keri
ooit zulk een dynamiek en activiteit ontplooid als
thans? En is dat niet het bewijs, dat de Geest onder
ons werkzaam is?
Vandaar dat het vraagteken, dat de Open BrieJ
achter dit apostolaire reveil zette, niet gewaardeerd
werd, maar dr. Aalders handhaaft het toch. Want,
zo schrijft hij, het geestelijke ln bijbels-evange
lische zin is niet pragmatisch.
„Er is geen brug tussen de aardse realiteit en de
geestelijke werkelijkheid! Daarom kan het geloof,
daarom kan het evangelie niet werelds effectief
worden. Pragmatisch gesproken kan het geloof niet
geloofwaardig gemaakt worden! Die ergernis wil
len ontlopen door van het evangelie een wereldse,
pragmatische, geloofwaardige, effectieve zaak te
maken, is daarom een uitermate kwalijke zaak. Het
's wierook offeren op het altaar - an de tiidgpesl.
En ik geloof, dat er in deze eeuw geen grotere
■erleiding is voor het geloof, dan die verleiding!"
Geen restauratie
Toch gelooft dr. Aalders, dat het niet alleen uit
de macht van de massamedia te verklaren is, dat
het verlangen naar een pragmatisch christendom
zoveien zo snel en zo collectief heeft overmeesterd.
Aan de ware leer heeft het al sinds jaar en dag
ontbroken.
Hij vraagt: „Was het evangelie, zoals het studen
ten en predikanten werd overgeleverd en zoals zij
erin werden onderwezen, te abstract, te speculatief,
te leerstellig, kortom te weinig geestelijk in de
bijbels-reformatorische zin? Was wat zij van het
evangelie overgeleverd kregen, in geestelijke zijn te
weinig geloofwaardig? En hebben zij daarom nu
allen met dankbaarheid en vreugde gegrepen nan
oen zodanige transformatie van dat evangelie, da*
'.ij ermee werken konden en hun ambt zin konder
geven? Zijn daarom de meeste theologen aposte
laatstheologen geworden? En mag men hen nr
dwingen tot een terug? Mag men hun weer he'
wettische juk opleggen van een theologie, die on
geestelijk en daarom ongeloofwaardig was?"
De tweede reden, waarom de Open Brief zoveien
niet heeft aangeraakt, is volgens dr. Aalders dan
ook. dat men er een poging in zag tot restauratie
van het verleden, tot terugkeer naar een
ibstract-wetenschappelijk theologiseren en exege-
Mseren Maar dat bedoelde de Open Brief niet
Dr. Aalders kwalificeert het verleden van kerk
en theologie als een moeras. Maar de weg, die
thans gegaan wordt om uit het moeras te komen, is
geen weg. Het is een onbijbels dilemma, om het
oude tegenover het nieuwe te stellen en dat de
enige keus te laten zijn. Het evangelie is niet
pragmatisch, werelds, effectief, maar ook niet ste
riel, abstract, doctrinair, speculatief. Het evangelie
is geestelijk. Wat dat betekent, zijn wij volgens dr.
Aalders op een afschuwelijke wijze kwijtgeraakt.
Zelfverzekerd
Wat dr. Aalders in de huidige kerkelijke situatie
het meest benauwt is de stugge zelfverzekerdheid
in de positie, die men heeft ingenomen. Men weet
het! En de anderen weten het niet! De aposto-
laatstheologen weten ontzaggelijk veel van de we
reld en de noden dezer wereld. En de theologen uit
het tegenovergestelde kamp weten ontzaggelijk
veel van de tradities en van de leer en van de
Bijbel Maar dat alles is nog geen geestelijk weten.
Wie het zélf weet, weet niets. Maar wie het niet
veet, maar op geestelijke wijze vraagt en worstelt
-m Licht die alleen wordt bewaard voor conser
vatieve of progressieve ideologieën, waar de kerk
•ol van is. aldus dr Aalders.
Het Hervormingsnummer van het Kersblaadje la tei
verkrijgen door 75 cent te storten op giro *71 47, t.n.v. del
administratrice te Ommen. 1
Koreaanse kerken
vragen biiln
UTRECHT De raad van kerken
In Korea heeft vla de Wereldraad de
kerken in de wereld gevraagd, om
een onhouworogram van 350.000 gul
den te financieren in het watersnood-
gebied rond Poesan.
Half september vond daar een
ernstige overstroming plaats. De ker
ken willen 1400 schoolkinderen hel
pen, om weer onderwijs te kunnen
volgen. 940 huizen herstellen en ver
der dijken, wegen en rijstvelden.
Dat men ook geld vraagt voor hulp
aan schoolkinderen, komt doordat in
Korea schoolonderwijs niet kosteloos
is. In noodsituaties is schoolgeld een
van de eerste dingen, waarop Kore
aanse ouders bezuinigen. De stichting
Oecumenische Hulo aan kerken en
vluchtelingen te Utrecht heeft haar
gironummer 5261 voor Korea open
gesteld.
ZOETER MEER Nog dit jaar
hoopt het hoofdbestuur van de Gere
formeerde Bond zijn raoport over de
nieuwe Dsalmberiimine te publicrer
zo deelt de voorzitter ds G Boe-
mee.
Hef raoport dient om dp ker'-er:
den te adviseren inzake het al of niet
gebruiken van de nieuwe berijming.
dige instemming als gevraagd in
de kerkorde te betuigen.
VERWACHTING
Tegelijkertijd spreekt de synode
echter aan het slot de verwachting
uit dat alle ambtsdragers zich in het
licht van het besluit zullen gedragen
naar hetgeen bepaald is in de onder-
tekenin sformul ieren.
Het deputaatschap dat ingesteld
i moet worden zal nu moeten uitzien
naar „andere factoren" naast „wijze
I van ink'edinv en betoogtrant", maar
ook of dat invloed moet hebben op
de tekst van de ondertekeningsforv
muiieren. Bovendien moet het depu
taatschap de vraag ernstig onder
ogen zien of en zo ja hoe de kerk tot
een nieuwe belijdenis zou kunnen
komen.
ASUNCION Morgen zullen in
Asuncion, de hoofdstad van Paraquay.
geen missen worden gelezen.
Op deze wijze protesteert de aarts
bisschop van deze stad tegen de wijze,
waarop de politie deze week demon
straties uiteen heeft geslagen. Pries
ters en nonnen zouden met knuppels
bewerkt zijn. Volgens geruchten zou
aartsbisschop Anibal Mena Porta ook
verschillende regeringsfunctionarissen
hebben geëxcommuniceerd.
Oorzaak van de spanningen is de
uitwijzing van pater jezuiet Oliva. Hij
is hoofd van de afdeling communi
catiewetenschappen van de rooms-
katholieke universiteit van Asuncion
en hij verzorgde enkele radio-uitzen
dingen. Hij werd naar Argentinië uit
gewezen, omdat hij tegen de arrestatie
van studenten protesteerde.
LONDEN Commissioner Arnold
Brown is benoemd tot chef van de
staf van het leger des Heils. Dat
betekent, dat hij de „tweede in be
vel" zal zijn van deze wereldorganisa
tie.
Hij volgt Erik Wickberg op. die ge
neraal is geworden.
Brown is een Canadees. In zijn
eigen land was hij hoofd van hel
departement voor publiciteit en bij
zondere zaken en territoriaal jeugdse-
cretaris van het leger. Sinds 1965 had
hij op het internationaal hoofdkwar-
kwartier te Londen de leiding van
public relations department.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Andel (N.B.), H. Stroe
ve te Lopikerkapelte Pernis (vac. L.
Emmerzaal), G. E. Huizing te Haam
stede.
Aangenomen het beroep van de gen.
syn. tot legerpred., kand. C. 't Lam te
Utrecht: het beroep van de gen. syn.
t.b.v. de Evang. Chr. Kerk van de
Minahasa (docent theol. fac. univer
siteit te Tomohon). kand. Y. Bekker
te Oegstgeest.
GEREF. KERKEN
Beroepbaor kand. drs P. H. L. Lo.,
Merelstraat 20, Wormerveer.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Amstelveen, B. van
Riet te Slikkerveer.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Amsterdam-West (comb,
met -Oost en -Zuid). A. W. Drechsler
te 's-Gravenhage-Zuid.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Ouddorp, D. Hakken
berg te Dordrecht: voor Zoetermeer,
J. C Weststrate te Meliskerke.
Het weer in F.nropa
gisteren
weer
max. temp.
neerslag
Amsterdam
gen. bew.
12
2
Brussel
geh. bew
0
Frankfort
zw. bew.
13
0.1
Genève
on bew
(5
0
Innsbruck
h bew
12
0
Kopenhagen
7.w bew.
8
0
Locarno
on bew
17
0
londen
seh bew
13
0
Luxcmbnri
'.w. bew.
10
0
Madrid
on bew
21
0
Majorca
1. bew
21
0
Alünchen
'.w bew
3
0
Vice
•w bew
21
0
°arijs
inbew
15
0
Rome
onhew
21
0
Wenen
regen
12
0
Zürlch
mist
11