Dr. Beij ers gereformeerde Naudé dankt synode ntih? geen uitspraak over belijdenis Nog DIAKEN LEERT DE GEMEENTE DIENEN RIDDERBOS HEKELT DAGBLAD TROUW Oude classis Kampen definitief eruit Ds. om H. van Lunzen leven gekomen Een woord voor vandaag Bantoes eigen opleiding Eenheidsbeweging op gang Dokter Kothe van VU-ziekenhuis omgekomen Denken en Doen Actie in Haagse kerken voor woonruimte M. s'Jacob uit de Hoge Raad Hansen*: BEROEPINGSWERK Zending nie vergeten Inauguratie aan VI prof. Scholtmeiier Roolvink: Extra verhoging van 40W en AWW Protest DDR tegen bezoek Willy Brandt Eerste afdeling onderwijs naar Groningen VRIJDAG 31 OKTOBER 1969 Maleachi 29 vat nog eens samen, wat God te zeggen heeft tegen alle onwaardige priesters, die het volk geen zegen, maar een vloek opleggen; die de schuld niet verzoenen, maar op zich laden; die de mensen niet leren wandelen op Gods weg, maar hen laten struikelen. God zegt: „Zo maak ik u ook tot ver achten en vernederen voor het gehele volk, omdat gij mijn wegen niet onderhoudt en bij het onderricht in de wet de persoon aanziet." In onze tijd spreken wij over het verlies van gezag. De af gelopen weken is het gezag van de paus en dal van de bisschoppen in discussie geweest. Terwijl in Rome ijverig gezocht werd, hoe die twee zich tot elkaar verhouden, blijkt dat paus en bisschoppen steeds meer gezag verliezen. En zij niet alleen. Ook de predikant heeft veel van zijn gezag verloren. Daarvoor worden allerlei redenen opgesomd. Maar één oorzaak wordt meestal verzwegen: de oorzaak die Maleachi noemt. God heeft hen hun gezag afgenomen, omdat zij God niet eerden. Gezag is een geestelijke zaak. Een predikant bezit alleen een afgeleid gezag". Daarmee bedoel ik het gezag van God. Maar dat gezag bezit hij slechts, zolang hij het Woord van God spreekt, en leeft in gemeenschap met God. Verbreekt hij die gemeenschap, dan gaat zijn gezag onverbiddelijk verloren. Maar daarom is het ook mogelijk het gezag weer terug te vinden. Niet in allerlei sociologische oplossingen, maar alleen door terug te keren tot God. Maar dan ontdekt hij dat het geen leergezagis, maar een „diengezag". Je lezen vandaag: Psalm 138. re weinig tijd om elkaar te vinden (Van onze kerkredactie) LUNTEREN De gerefor meerde synode heeft ook giste ren geen uitspraak gedaan over de functie van en de binding aan de belijdenis. Een nieuw voor stel van een commissie ad hoe vroeg toch nog meer tijd om be handeld te worden dan er be schikbaar was. De hoop van enkelen dat de synode over die binding een uitspraak zou doen eer zy zou toetreden tot de Wereldraad, werd niet vervuld. Het voorstel sprak eigenlijk twee dingen uit. Het herinnert de synode eraan dat de drie formulieren van enigheid bindend gezag hebben, en AMSTERDAM De oud J een verkeersongeluk in Zuid - Af rika om het leven gekomen. Dokter Kothe, die 67 jaar werd, was voor dien kolonel - arts bij de Koninklijke landmacht en vervulde na zijn pen sionering bij een aantal ziekenhuizen tijdelijk de functie van geneesheer - directeur. Sinds mei van dit jaar was hij dat in het Untunjambili - hospi taal in Natal, op verzoe kvan de Ber liner Mission. ROTTERDAM Het rapport van de werkgroep Denken en Doen (gere formeerde jongeren), waarvan wij in onze krant van maandag melding maakten, is te krijgen door een rijks daalder te storten op gironummer 1530140 ten name van de heer Ben Dubbeldam, Vriezenoord 28, Rotter- dam-28. een studiedeputaatschap zou moeten nagaan of en in hoeverre er buiten de wijze van inkleding en betoog trant nog andere factoren zijn, die het vragen van volledige instemming in de weg staan. Dat deputaatschap zou dan verder moeten nagaan welke invloed conclusies hebben op de tekst van een ondertekeningsformulier. Ds. Van Til uit Middelburg was blij met het eerste voorstel en wilde dal maar direct aanvaarden: de rest kon later wel eens in bespreking komen. Betekent niets Anderen zeiden dat de eerste uit spraak niets 'zegt, want zij maakt niet duidelijk wat binding aan de belijde nis precies betekent. Ds. Van Til probeerde nog het eer ste deel van de uitspraak erdoor te krijgen, maar dr. O. C. Broek Roelofs, de rapporteur, voelde daar niet voor. Toen hy er nog eens op aandrong, kwam prof. dr. D. Nauta naar voren en zei: „Het spreekt toch vanzelf dat de synode herinnert aan het bindend gezag van de belijdenis. Daar is toch niets mee veranderd. Ik heb nooit gemerkt dat die binding is opge schort." Besloten werd toen, dat het onder werp vandaag weer besproken zou worden. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Het gereformeerde werelddiakonaat gaat in de komende drie jaar per jaar 50 000 geven aan het Christe lijk Instituut van Zuid-Afrika. De directeur, dr. C. F. Beijers Naudé, die gisteravond zijn dank kwam overbrengen aan de synode, deelde mede dat het geld gebruikt zal worden om een theologische opleidingsschool te stichten voor voorgangers van de afgescheiden Bantoekerken. Dr. Naudé is enkele dagen in Euro pa. Toen de synode dat hoorde, werd 'hij spontaan uitgenodigd iets te ko men vertellen over het werk van zijn Christelijk Instituut, dat tot doel heeft de rassenkloof tussen blank en zwart in Zuid-Afrika te helpen over winnen. Dit instituut is in 1963 opgericht door predikanten en leden van hoofdzakelijk de drie boerenkerken als een stichting van individuele christenen. Het wil de christenen van verschillende culturen en rassen bij een brengen voor gezamenlijke bij belstudie. Deze christenen hadden het gevoel dat de bestaande kerken deze opdracht niet of niet voldoende vervulden. BANTOEKERKEN We werken nog steeds aan dit doel. zei dr. Naudé. Op het ogenblik bestaan overal in Zuid-Afrika maan delijkse interraciale bijbelkringen. IHet instituut heeft ook studieprojec ten aangepakt. Op het ogenblik wordt een studie gemaakt van de im plicaties van een zojuist verschenen rapport dat een christelijk alternatief biedt voor de apartheid. Enkele jaren geleden hebben verte genwoordigers van de afgescheiden Bantoekerken een beroep op dit instituut gedaan om hulp. Er bestaan op het oeenbük zeker tweeduizend van dergeliike kerken. Ze vertegen woordigen een kwart van de totale B?"foebevo!king en groeien snel, veel sneller dan de historische kerken. Er zijn drie hoofdgroeperingen. De eers'e bestaat uit kerken die zich hebben afgescheiden van Westerse kerken. Zo zijn er Afrikaanse Presbyteriaanse Kerken, Afrikaanse Lutherse Kerken, enz. Ze worden de groep van de Ethiopische kerken ge noemd. OPLEIDING De tweede groep bestaat uit de zo genaamde Zionistische kerken, die over het algemeen gerekend kunnen worden tot de Pinksterbeweging. En de derde groep kreeg de naam: Mes siaanse kerken, omdat ze meestal ge leid worden door één sterke leider. Deze kerken staan weinig open voor contact, omdat zo'n leider vreest dat hij zijn gezag dan zal verliezen. In 1964 vroegen deze kerken hen te helpen bij de opleiding van de voor gangers, hen te helpen zich econo misch te ontwikkelen en te helpen een bijbelcorrespondentiecursus voor hen in het leven te roepen. Een ge- 1 2 3 4 S 6 7 8 9 2 3 4 5 6 7 8 9 Kruiswoord-puzzel zonder zwart Horizontaal: 1. wandtapijt - uitroep. 2. op alle plaatsen - lichaamsdeel. 3. bekende af korting - verdieping - voorzetsel. 4. sluis- kolk - snede - muzieknoot. 5. steeds - boomloot. 6. voorzetsel - Europeaan - stap. 7. provincie van Nederland - mijn heer (Eng). 8. voedsel - kneep - baan voor balspel. 9. wiel - tijdrekening - telwoord. Verticaal: 1. plaats in Zeeland - niet de zelfde. 2. langwerpig rond - zangwijs. 3. dier - zwemvogel. 4. metaalhoudende delf stof - rund - ontkenning. 5. wandeldreef - viervoetig dier. 6. in loco (aft) - gebaar - familielid. 7. bijb. figuur - rangtelwoord. 8. plaats in N.H. - Ierland. 9. benoeitig per soon - voorzetsel - meisjesnaam. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor. 1. mos, 4. hap, 7. loge, 8. Ot, lü. da me, 13. es. 14. Sm. 16. eer. 17. etude. 19. alm. 20. do. 21. ei, 22. oele. 24. R.K.. 26. aard. 27. mis. 28. nes. Vert. 2. olm. 3. Soest. 4. he, 5. Po. 6. adr- laar. 9. termiet 11. as, 12. vee, 15. mud. 17. Ems. 18. Doom. 21. el. 23 Ede. 25. Km. 26.as (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Het hoofd accent ligt bij de diakenen niet langer op het zelf helpen, maar op het doen helpen door de ge meente. Op deze wijze beschrijft het rapport van de deputaten voor algemene diakonale arbeid voor de gereformeerde synode de vernieuwing van het diako- naat. Het rapport kwam echter in het geheel niet in bespreking, doordat dr. C. F. Beijers Naudé gisteravond tijd kreeg om te sprken en omdat de synode daarna besloot alleen de over wegingen en de voorgestelde beslui- 1 ten een voor een in bespreking te nemen. Daardoor stond de synode eigenlijk aleen stil bij een betrekkelijk klein aspect van het werelddiako naat: de hulp aan het Christelijk In stituut. Volgens dit rapport duidt het dia- konaat niet in de allereerste plaats een ambt aan. maar een wijze van zijn van de gemeente. De opdracht om te dienen mag niet aan een paar mensen worden gedelegeerd, omdat j de gemeente als geheel geroepen is. j In het diakonaat gaat het echter niet alleen om een bepaalde houding ten opzichte van de mensen als zo danig, maar vooral ook om een uitge sproken voorkeur voor die mensen, die door anderen over het hoofd ge zien worden, of die worden verwaar loosd. Het gaat daarbij vooral ook om mensen „waaraan geen eer is te behalen". Structure n Maar het gaat niet alleen om indi viduele mensen, ook om de beinvlie- ding van allerlei structuren. Deze moeten wellicht omgebogen worden Daarom is een direct en een indi rect dienen nodig. Hel hoofdaccent ligt daarom tegen woordig niet meer voor de diaken op het zelf helpen, maar op het doen helpen door de gemeente. De diaken is niet meer de man die als het ware het diakonaat van de gemeente over- het diakonaat van de gemeente over neemt, doch primair degene die de gemeente efficient, inhoudsvol en ter zake doet zijn. Naarmate de gemeente actiever wordt, zal de diaken zidi steeds meer uit de directe hulpverlening kunnen terugtrekken en zieh kunnen gaan wijden aan zijn hoofdfunctie: het activeren van de gemeente tot de dienst. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG In alle Haagse ker ken wordt een ac/ie gehouden om overtollige woonruimte ter beschik king te krijgen. Daartoe zal zondag in alle kerken een folder worden uitge reikt onder het motto „Een dak van liefde". Maandagavond zullen op twee adressen een aantal maatschappelijk werksters hei aanbod van woonruimte in ontvangst nemen. Woning zoeken den kunnené echter terecht op maar liefst zeven adressen. Deze bliksemactie is gevoerd door de enige jaren geleden opgerichte In terkerkelijke Kommissie Woningbe middeling, waarin vrijwel alle Haagse kerken deelnemen. Aan deze actie wordt medewerking verleend door de Gemeenschap van Haagse kerken en door het Werkverband huisvestings nood. Den Haag heeft thans 14300 woning zoekenden. Dit aantal is ingeschreven bij de gemeentelijke dienst voor volkshuisvesting. Bovendien heeft Den Haag 11738 inwonende gezinnen. Het IKW zegt dat inwoning een hel, maar vaak ook een hemel kan zijn. Daarom wil men ook de aangeboden woon ruimte ter beschikking stellen aan bij de hoofdbewoners passende mensen. In 1966 is wijksgewijs een derge lijke actie gehouden, met als gevolg dat in dat jaar ongeveer 300 gevallen konden worden geholpen. Aan het re sultaat van de nu te houden actie zal de TV aandacht besteden. DEN HAAG Aan mr. P. s'Jacob is op zijn verzoek, met ingang van 1 januari eervol ontslag verleend uit zijn ambt van advocaat-generaal bij de Hoge Raad. aan de Gereformeerde Kerk of de zogenaamde Dopperkerk. Die doet ook een goed werk onder deze mensen. Hij zou graag zien dat in de toekomst samenwerking mogelijk werd. Over het algemeen staan de Ban toechristenen heel erg open voor con tact met blanke geloofsbroeders, zei hij. Een verzoeningsgebaar dat echt is. openbaart het diepe verlangen naar contact aan hun kant. Maar de Amerikaanse Black-Po- er-be».veging slaat op het ogenblik ok aan, vooral bij de jongeren tus- en de 17 en de 25 jaar in de grole teden. Die keren blanken vrijwel olledig de rug toe. Er zijn tekenen an een toenemende frustratie bij de negerbevolking, die leidt tot haat en bitterheid. DREIGING Later in een persoonlijk gesprek met dr. Naudé vertelde hij me nog dat er niet zo geweldig veel tijd meer over blijft. De Zuidafrikaanse rege ring heeft tot nu toe iedere negerlei- 1er die enige invloed kreeg of hei land uitgezet of in de gevangenis we- len weg te werken. Het gevaar is nu °chter groot dat er plotseling een lei- Ier opstaat. Dan zijn de bittere ge volgen ongeorganiseerd en ook on beheerst. Voor het eerst in lange tijd was ook de Amsterdamse Synoodkreet weer vertegenwoordigd op de synode. Tn het blad dat de jongeren aan alle synodeleden uitdeelden, werden een paar vragen gesuggereerd die de sy nodeleden zouden kunnen stellen aan dr. Naudé. Vrijwel unanienrwaren de vragen zo gesteld dat ze de nauwe binding tussen de kerk en staat in Zuid-Afrika aan het licht moesten brengen. Deze vragen werden echter door niemand gesteld. Dr. Naudé had na melijk al aan het begin van de bespreking gezegd dat hij niet wilde antwoorden op vragen die betrekking hadden op zijn verhouding tot de zo genaamde boerenkerken. Deze kerken zijn gevraagd om af gevaardigden te zenden naar de Ne derlandse synode en die worden in maart verwacht. O.a. zullen komen dr. D. J. Vorster en ds J. M. Gericke. „Ik wil niets zeggen of doen", zei hij letterlijk, „wat in enig opzicht dat bezoek van die afvaardiging zal be nadelen. Ik hoop dat er een 'csprek kan komen tussen u en de Nederduitse Gereformeerde Kerk -ver ons instituut. Hoewel er indivi dueel wel contacten zijn tussen de mensen van het Christelijk Instituut en leden en predikanten van deze N. G. kerk is de verhouding tussen het Christelijk Instituut en het „kerk- instituut" nog zwaar belast". Dr. Naudé hoopt dat de Gerefor meerde Kerken kunnen helpen om tot een verzoening te komen en tot meer begrip voor elkaar. meesterlijk mix< (Bijuwslijter/wijnj BEIJERS NAUDÉ volg van dat eerste contact is dat 304 van deze autonome kerken en kerke lijke groeperingen nu een Raad van Onafhankelijke Bantoekerken gesticht hebben. Maar enkele maanden geleden hoorde het Christelijk Instituut dat de Bantoe Presbyteriaanse Kerk haar 'bijbelschool in het stadje Alice zou ontruimen. Dit stadje ligt in de buurt van Grahamstad in de Kaapprovin cie. Deze school is gehuurd en de eerste cursus zal volgend voorjaar daar in Zuid-Afrika de herfst natuurlijk beginnen met drie docenten, een blanke en twee Bantoe^. Er kunnen ongeveer 30 studenten wprden aange nomen, maar er zullen zeker 50 stu denten zich aanmelden, zo niet meer. VRAGEN Bovendien zal er naast deze drie-jarige opleiding een vierjarige schriftelijke theologische cursus wor den georganiseerd. Ook wil het insti tuut in de toekomst een bijbelcursus beginnen voor kerkleden, maar men wil wachten tot de noodzakelijke gel den voor dat doel ter beschikking komen. Namens verschillende synodeleden stelde ds D. N. Wouters uit Pijnacker een aantal vragen. Bevordert het Christelijk Instituut de versplintering niet op deze manier? Werkt ook de Dopperkerk niet onder deze gelovi gen en hoe is de verhouding? Komt er ook onder de Bantoebevolking een B'ack Power-beweging oo? En de 'aatste vraag was ontleend aan onze krant van gisteren, waarin we publi ceerden dat aartsbisschop Robert Taylor een reprimande kreeg. Dat bleek nieuws te zijn waarvan dr. Naudé nog niets wist, wel dat de sy node van de Anglicaanse Kerk een uitspraak zou doen. Dr. Naudé gelooft niet dat het Christelijk Instituut een voortgaande versplintering van de Bantoechriste nen bevordert. Integendeel is er door het contact een eenheidsbeweging binnen deze kerken ontstaan. Bin nenkort zullen acht kerken fuseren. En ook drie andere groepen willen onderling een fusie aangaan. DANKBAAR Dr. Naudé zei dat hij biizondei dankhaar was voor de hulp die de Gereformeerde Kerken ook geven (Van onze kerkredactie) LUNTEREN De Kamper hoogleraar heeft gistermiddag in een publieke zitting van de ge reformeerde synode het dagblad Trouw gekapitteld. Hij had vooral kritiek op een kop waarin werd gezegd: „Geen synodale lof voor optreden verontrusten". Prof. Ridderbos zei dat hierdoor niet uitkwam hoezeer de veront rusting weerklank heeft gevon den bij vele synodeleden. Er was duidelijk begrip voor hen, zei hij. In onze verslagen hebben wij dat ook uit laten komen, door de na druk erop te leggen, dat de synode de verontrusten de verzoenende hand heeft toegestoken. Ook de inhoud van dat artikel en dat van een ander verslag riep de gramschap van prof. Ridderbos op. „Natuurlijk is het weer Kuitert die het goede woord heeft gesproken", zei hij. Trouw reageert vanmorgen op deze vrij felle aanval op wat Ridderbos toch „zijn lijfblad" noemt. „Dat we uit de wandelgangen een woord van lof voor de speech van prof. Kuitert doorgaven is niet om „natuurlijk weer Kuitert" in de krant te krijgen. Wij vinden dit een onbehoorlijke be schuldiging. Het was omdat wij die aansluiting (een nuchter-vrome speech) zo vaak vernamen, dat ons goed voorkwam om door te geven hoe NED. HERV. KERK Beroepen te Barneveld (vac. P. P. J. Monster), J H. Vlijm te Krimpen aan den IJssel; te Tholen, kand. G. Post te Hilversum. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Drachten (vac. K. Ubels). J. Nieuwsma te Apeldoorn. Bedankt voor Krimpen aan den IJs sel, J. W. Bats te Marknesse. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Amsterdam-Centrum, J. Karens te Nieuwerkerk (Zld.). Synode handhaaft, uitspraak PS prof. Kuiterts woorden werden erva ren. „Bovendien", zegt Trouw, „kwam het verslag van de avondvergadering door technische omstandigheden niet woensdag in de krant, maar donder dag. dus na de discussie over de bin ding aan de belijdenis." Trouw vervolg: „Nu heeft het feit dat prof. dr. C. Augustijn en prof. dr. II. M. Kuitert in het debat onbewim peld hebben aangegeven, hoe naar hun mening de posities in de Gere formeerde Kerken liggen, niet alleen verhelderend gewerkt, waar by een aantal synodeleden ook groot onbe hagen teweeggebracht. Iemand con- staeerde: de kloof is dieper dan we dachten". Trouw meent dat met die ervaring het verslag waarop kritiek werd ge uit anders viel, omdat het klimaat op dc synode sedert woensdag is veran derd ..in zoverre dat bü een deel der synode er meer openheid jegens de verontrusten is geomen". DS. MACKAAY: (Van onze kerkredactie) OEGSTGEEST Ds. P. Mackaay, de secretaris van d raad voor de zending van de Nt derlandse Hervormde Kerl hoopt, dat op de Algemen Kerkvergadering niet vergete zal worden, Wat Kraemer g zegd heeft: dat de zending raison d'être (bestaansreden) i van de kerk. Hij heeft daarom een brief aan gemeentelijke zendingscommissies g« schreven, waarin hij ze opwekt, o aanwezig te zijn op de agendering vergaderingen en daar ook aan hi gesprek deel te nemen. „Zonder twijfel zullen op die verg! deringen de vragen van ontwikte lingshulp en werelddiakonaat fe sprake komen. Wilt u er dan voc' zorgen dat bij dit alles de zendin niet vergeten wordt, dat wil zegge Gods opdracht aan zijn kerk oi overal waar mensen wonen, het evai gelie te verkondigen en aan de koi sekwenties ervan gestalte te helpe geven in het leven van mens maatschappij?" vraagt hij. AMSTERDAM Met een red over raakvlakken van de urologi met andere medische wetenschappe heeft dr. R. J. Scholtmeijer, benoem; tot hoogleraar in de urologie aan d VU, zijn ambt vandaag in het Woest duincentrum aanvaard. De hoogleraar, die sinds 1964 ve bonden was aan het Juliana Kindei ziekenhuis te Den Haag, bepleit diepgaander samenwerking met ai dere specialismen en schonk bijzot dere aandacht aan de kinderurolog die aan het begin van zijn ontwikkej ling staat. Bij het kind komen meer urolot gische afwijkingen voor dan men ii de regel beseft en veel van deze af wijkingen, mits tijdig herkend, ziji goed te corrigeren. (Van onze kerkredactie) ODOORN De bekende en militante voorzitter van de Zwinglibond, ds. H. van Lunzen, is gisteravond bü een verkeers ongeluk om het leven gekomen. Hfj is 71 jaar geworden. Ds. Van Lunzen werd door een auto gegrepen toen hij op zijn fiets de provinciale weg in Klijndijk tus sen Odoorn en Enimen overstak. Hij was op slag dood. De Zwinglibond werd in 1948 door ds. Van Lunzen opgericht als pro test tegen wat men zag als de slap pe houding van de vereniging van vrijzinnige hervormden. Laatstgenoemde vereniging was volgens ds. Van Lunzen debet aan de uitholling van het vrijzinnig chris tendom en de opschuiving naar de orthodoxie. Vooral tegen de her vormde kerkorde, die in 1951 van kracht werd, verzette de Zwingli bond zich. Deze kerkorde was vol gens ds. Van Lunzen onaanvaard baar voor vrijzinnigen vanwege haar „volledig orthodoxe geest en be woordingen". Ook bij de Nederlandse Protestan tenbond, bij lutheranen, doopsgezin den en remonstranten bespeurde ds. Van Lunzen verorthodoxering en vergaande verschuiving naar recht' j zodat alleen de Zwingli-bond fakkeld van het principieel-vrijzin nig christendom nog hoog hield. Ondanks zijn radicale opvattin- gen, die hij vooral uitdroeg in he maandblad Zwingli en het Kerk krantje, beide groen van kleur, i hy nooit kerkrechtelijk in moeilijk heden gekomen. Eenmaal kreeg hij kerkvisitatoren op bezoek, nadat hij geschreven had, dat de orthodoxM van Jezus een afgod maakte. Deze geboren Drent heeft voor dt Drentse cultuur veel gedaan. It 1922 werd hij predikant. Na Peperga en Hoorn stond hij van 1935 tot zfjt emeritaat in 1962 in Odoorn, waar hij ook nadien is blijven wonen. (Van een onzer medewerkers) HOOGEVEEN De generale sy node van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) heeft de behandeling van de kwestie-Kampen gisteren zo goed als afgerond. Gisteren keurde de synode de be slissing van de particuliere synode Overijssel goed, die de afgevaardig den van de classis Kampen (Emmel- oord) niet en die van de classis Kampen (Dronten) wel had ontvan gen. Daarmee is de band met de classis Kampen (Emmeloord) definitief ver broken en dus ook met de kerke- raad-Bos te Kampen (met de predi kanten Lindeboom, Mulder en Visee). De synode nam haar besluit met al gemene stemmen. In het rapport zei de commissie, dat de Emmeloordse classis niet alles had gedaan wat in haar vermogen was. om de kerkeraad-Bos een halt toe te roepen. Ook bleef deze classis ds. J. Kranenburg aanvaarden als afgevaardigde van IJsselmuiden en zelfs als praeses, hoewel hij een be roep naar de Tehuisgemeente te Groningen had aanvaard. Daarmee bleef deze classis zich bewegen op het pad van de verbreking van de confessionele eenheid en van de kerk- ordelijke samenleving met de zuster kerken. Rapporteur ds. T. J. Keegstra wees op het belang van de nu genomen beslissing. Hij wilde het appel, dat de kerkeraad-Gritter op de classis had gedaan, graag doorgeven en de classis toeroepen: Lees dit nog eens, hoor nog eens en keer terug. Moge dit appel onder beding van Gods zege en Gods genade oproepen tot terugkeer, aldus ds. Keegstra. Vandaag zou gesproken worden over de benoeming van een nieuwe hoogleraar aan de Theologische Hogeschool in de vacature van prof C. Veenhof. Volgende week komen dan nog als restant van de kwestie-Kamnen de opvattingen van de predikanten Visee en Mulder over de wet en de sabbath aan de orde. Met de be spreking van deze zaai' maakte de synode woensdag al een begin. (Van onze parlcmentsredactic) DEN HAAG Minister Roolvink wil het AOW- en AWW-pensioen op 1 januari verhogen met drie procent. Het zou hier gaan om een extra ver hoging, die losstaat van de normale jaarlykse aanpassing aa nde loons verhogingen. Bovendien zou de minister er veel voor voelen, dit jaar al te beginnen met vakantiebijslag voor weduwen en bejaarden. Men verwacht dat vol gend jaar drie procent toeslag zal worden uitgekeerd. In 1971 kan dat es procent worden. Met deze maatregel gaat minister Roolvink verder dan het eerste SER- advies hierover. De verhoging van AOW en AWW en de vakantietoeslagen is in studir bij de SER. Mogelijk zal men d- minister adviseren AOW en AWV geleidelijk op te trekken tot het mini muminkomen. OOST-BERLIJN Oost-Duitsland heeft geprotesteerd tegen het bezoek dat de nieuwe Westduitse bonds kanselier Willy Brandt vandaag aas West-Berlijn heeft gebracht. Het Oostduitse ministerie van bui tenlandse zaken sprak van een „be treurenswaardige poging" de misluk te Berlijn-politiek van de vorige re gering onder Kiesinger voort te zet ten. Men vraagt zich af hoe Brandts verklaringen van vreedzame bedoe lingen verenigbaar zijn met zijn be sluit de annexatiepolitiek van zijn voorganger te volgen. DEN HAAG De afdeling tege moetkoming studiekosten van het ministerie van onderwijs en we tenschappen wordt met ingang van 3 november van Den Haas vernlaatst naar Groningen De afdeling, die dertig amb'er-?] lelt. is de eerstp die in het kader het strefen naar spreidins ■'jksdiensten wordt verplaatst. Het is 'og niet bekend, warneer de afding •tudietoelagen naar Groningen ver huist.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2