Verzet tegen een nieuw ondertekeningsf ormulier Weekend- retour Geref. synode moet elk jaar gaan vergaderen Maak eens een Minitrip met NS NS- Snippertrips Tien Van Dijk en Gritter scheurden terecht Een woord voor vandaag Ene kant prof. Augustijn Andere kant verontrusten Chr. geref. kadercursus Bonden willen één soort Boze aartsbisschop contra Nederlanders polit ie Nederlander in Perzië gedood Kampen telt 300 studenten Nu nog niet beslissen VRIJGEMAAKTE SYNODE dagretour f 1.- Synode laakt aartsbisschop Gereformeerdei oriënteren zich op problemen van homofielen BEROEPÏNGSWER Studiedeputaatschap stelt voor: DONDERDAG 30 OKTOBER 1969 I)1 Blijkens Maleachi 2 vers 5 tot 9 spreekt God in lovende termen over voorvader Levi van de priesters, die zijn boosheid heb ben opgewekt. „Mijn verbond met hem was leven en vrede", zegt Hij, „en uit zijn mond zoekt men onderricht in de wet, want een bode van de Here der heerscharen is hij." Maar tot de priesters zegt Hij: „Gij evenwel zijt van de weg afgewe ken; gij hebt door het onderricht in de wet velen doen strui kelen." Er zijn mensen die denken, dat het er niet toe doet, hoe een leraar leeft, als hij maar zijn vak verstaat. Dat is niet waar. Maar nog minder is het waar voor mensen die Gods Woord onderwijzen, of ze nu professor zijn of een zondagsschoolklas leiden. Onze verhouding tot God bepaalt de waarde van ons onderwijs. In onze tijd wordt wel eens gedaan of de bijbel alleen maar een boek van mensen is en daarom wetenschappelijk moet worden bestudeerd. En er wordt gezegd, dat het er dan al leen maar op aan komt, of we de juiste wetenschappelijke methoden toepassen. Wie dat dijkt, zal er misschien achter ko men, dat Paulus een woord gebruikt dat ook te vinden is in een geschrift van een romeinse filosoof, maar hoe diep hij ook graaft, het Woord van God ontmoet hij niet. En wie zo de bijbel gaat onderrichten, leert de jonge mensen heel veel over het eeuwenoude boek, maar hij leert zijn ge hoor de wet niet kennen. De mensen ontvangen alleen een menselijk boek, maar niet Gods Woord. Wie Gods Woord wil onderwijzen, moet in gemeenschap met God leven. We lezen vandaag: Psalm 137. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Het debat over ..de functie van en de binding aan de belijdenis" is wel begonnen op de gereformeerde synode, maar het einde i6 nog niet in zicht. Een verlengde synodever gadering gisteravond op de Blije We relt gaf wel inzicht in het denken van mannen als prof. dr. H. M. Kuitert en prof. dr. C. Augustijn, maa.r geen oplossing. Eigenlijk bleek gisteren pas boe ver de inzichten uiteen liggen, aldus een van de synodeleden. (Van een onzer medewerkers) In Amersfoort werd gisteren de jaarlijkse Ouderlingenconfe rentie gehouden van de Chr. Ge ref. Kerken. In zijn openings woord sprak de voorzitter, de heer K. Geleynse, zijn blijdschap uit over de grote opkomst. Hij noemde het ambtelijk werk „geen geringe zaak". Buiten het gewone werk dient men ook op de hoogte te zijn met wat op het brede kerkelijk terrein gebeurt. Nu ook de specialisatie onder ouder lingen steeds meer veld wint, (het benoemen van jeugdouderlingen, evangelisatieouderlingen enz.) waar schuwde hij dat we nu niet al dat werk op deze specialisten moeten afschuiven en dezen moeten er reke ning mee houden, dat zij verantwoor delijk blijven voor het gehele ambt van ouderling. Nodig is de beschik bare tijd zo goed mogelijk in samen werking te verdelen, zodat er tijd overblijft voor studie om onze kennis te vermeerderen om anderen te kun nen helpen. In dit verband deelde hy mede, dat er plannen in vergevorderd stadium van voorbereiding z(jn om te komen tot een cursus voor ambtsdragers, werkers in de evangelisatie, maat schappelijke werksters en belangstel lenden. ProL dr. J. van Genderen hield een referaat over: „Toezegging en toe- eigening". Voor een aandachtig gehoor gaf hij aan dat er een onverbreek baar verband is tussen toezegging en toeëigening. Volledig verzorgde 2-, 3- of meerdaagse vakantiereizen naar binnen- en buitenland. Reeds vanaf f <J kfl van elk I w V station Vraag de NS-reiskrant, boordevol informatie. voordelig uit met NS Hoogleraren aan de Theologische Hogeschool te Kampen en aan de Vrije Universiteit te Amsterdam moeten verklaren „dat alle artikelen en stukken der leer, die is begrepen in de Belijdenisgeschriften van de Gereformeerde Kerken in Nederland, in alles overeenkomen met Gods Woord". De deputaten die een studie moesten maken van het onderwerp constateerden echter „een gevoel van distantie en vervreemding". „Breed voerige commentaren zijn nodig om de tegenwoordige belijders van het evangelie duidelijk te maken wat fei telijk bedoeld wordt." In de tweede plaats, zo wordt ge zegd. heeft het Schriftonderzoek niet stilgestaan. Nieuwe vragen zijn opge doken die „in de oude belijde nisgeschriften nog niet gezien wor den". Op de synodezitting bleek gisteren ook, dat mannen als Au gustijn en Kuitert vooral klagen over wat niet gezegd wordt. Nieuw formulier Deputaten komen dan met het voorstel, en dat werd door de com missie van pre-advies overgenomen, dat een kerkrechtelijke commissie een nieuw ondertekeningsformuller moet opstellen. Daarin moeten de be lijdenisgeschriften „naar hun zake lijke inhoud en .hun intentie", aan vaard worden, aldus de deputaten. De commissie adviseerde te zeggen „naar hun rechtstreeks op dit evan gelie betrokken inhoud en bedoe ling". In wezen was er niet veel verschil tussen deputaten en commissie. Maar DEN HAAG Er dient in Neder land één soort politie te komen. Het politiebestel dient te worden geïnte greerd in het geheel der bestuursta ken en aan te sluiten bij nieuwe bestuursvormen. Het moment is aangebroken om te komen tot een regionale politie. Met behoud van de democratische contro le dient het gezag over de politie duidelijk te worden geregeld, zodat niet aan te veel autoriteiten een deel-gezag wordt toegekend. De be voegdheden van de politie moeten duidelijk worden omlijnd. Deze criteria houdt de centrale van politieorganisaties (CPO) voor de Ne- j derlandse Politiebond (de Bond van christelijke politieambtenaren en de katholieke politiebond) de ministers i van binnenlandse zaken en van justi- i tie voor in het advies over het voor- i ontwerp van wet om de politiewet te i herzien. (Ze sluiten zich min of meer aan bij de gedachten die het a.r. J Tweede-Kamerlid Schakel eerder de ze week in het parlement naar voren heeft gebracht). Dit voorontwerp wil niet meer dan enkele plooien glad strijken, maar biedt naar de mening van de CPO geen wezenlijke noch duurzame op lossing voor het vraagstuk van de politieorganisatie in ons land. Volgens de CPO moeten er regio nale korpsen komen. Deze lenen zich ook voor een bestuursvorm, die van uit democratische overwegingen meer bevrediging kan schenken dan bij een centraal politiekorps het geval zal kunnen zijn. Zij kunnen ook ster ker dan een centraal korps op de lokale sfeer worden afgestemd. TEHERAN Twee Nederlandse toeristen raakten gisteren betrokken bij een verkeersongeluk bij de Per zische plaats Rafsanjan, 1000 kilome ter ten zuidoosten van Teheran. Vol gens een in Teheran verschijnend dagblad zou Hubert Jansen zijn ge dood. terwijl zijn neef David ernstig gewond zou zijn geraakt. Het tweetal was op weg naar Pakistan. Hun auto kwam in botsing met een tankwagen. (Van onze kerkredactie) BLOEMENDAAL Twee jonge Nederlandse ontwikke lingswerkers lijken het slacht offer te worden van kerkelijke j verwikkelingen in de Brazi- I liaanse plaats Gama bij de nieu we hoofdstad Brasilia. I Zondag 5 oktober droegen daar twee gehuwde ex-priesters (Lemos en Jaci) een mis op. met toestemming van Gama's priester-administrator pater Dumont. Nu meldt het Amerikaanse persbu- reau AP. dat als gevolg daarvan aartsbisschop Newton opdracht heeft gegeven, dat pater P. J. Blankendaal en pater J. J. M. A. ter Linden uit Gama moeten verdwijnen, omdat zij achter pater Dumont staan. Pater Dumont heeft in een felle brief het besluit van de aartsbisschop aangevochten. De Nederlanders vor men met hem een team. Hij wil dat ze blijven en ze kunnen desnoods in zijn pastorie komen wonen. Hij noemt het „niet erg oprecht en bij zonder laf", dat aartsbisschop New ton tegen de twee Nederlanders is opgetreden en niet tegen hem, hoe- Kruiswoord-puzzel. Hor. I. sporeplanl. 4. beet. 7. plaats in de schouwburg, 8. jongensnaam. 10. juf frouw, 13. boom. 14. stapclmetcr (alk.). 16. achting. 17. muziekoefening. 19. berg weide, 20. muzieknoot, 21. voedsel. 22. gekheid, 24. godsdienst (alk.), 26. karak ter, 27. verkeerd, 28. landtong. Vcrt. 2. boom. 3. gem. in Utrecht. 4. uit roep, 5. rivier in Italië: 6. vogel. 9. witte mier. 11. spil van een wiel, 12. huisdieren, 15. inhoudsmaat. 17. plaats in Duitsland, 18. gem. ill Utrecht, 21. oude lengtemaat. 23. gem. in Gelderl., 25. lengtemaat (arte.), 26. spil van een wiel. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 2. klomp, 7. paria. 8. eigen. 9. Namen. 10. sta. 12. ren. 13. ben. 15. laars, 17. tarra. 19. re, 20. ra, 21. droes, 24. tante. 26. een, 27. ter. 29. dal, 30. laken, 32. ke ten. 33. ieder, 34. agent. Verticaal: I. basta. 2. kin. 3. laars. 4. meent, 5. pin. 6. keper. ltl. slede. 11. Aaron, 13. brand, 14. nagel. 16. ree. 18. ara. 22. repel. 23. slang, 24. trein. 25 tafel. 28. e.k.. 30. Lea. 31.beu wel hij de verantwoordelijkheid voor het gebeurde droeg. Ook schrijft hij, dat zijn parochie 60.000 zielen telt. Er wonen zeven ge huwde ex-priesters. De kerk kan hun hulp niet missen. Bij dc Nederlandse stichting „Ga ma" toonde men zich gisteren zeer verbaasd, toen wij hen van het be richt in kennis stelden. Voorzitter prof. ir. D. G. H. Latzko zei als eerste reactie, dat het hem niet duidelijk was, hoe een aartsbisschop opdracht kan geven, dat de twee paters uit Gama moeten verdwijnen. Zij werken er namelijk niet in dienst van de kerk. maar in dienst van de stichting „Gama", die zich ontwikkelingswerk in Brazilië ten doel stelt. Begin februari arriveerden Blan kendaal en Ter Linden in Gama. Zij organiseren daar ontwikkelingscur sussen (volksontwikkeling en een simpele vakopleiding). Het is de be doeling, te komen tot de stichting van een technische school. Over de financiering daarvan zijn besprekin gen gaande tussen de stichting en het ministerie voor ontwikkelingshulp. Tot vorig jaar werkten Blanken- daal en Ter Linden als kapelaan respectievelijk in Hoofddorp en in Bloemendaal. UTRECHT Aan de Theologische Hogeschool van de Gereformeerde Kerken te Kampen zijn voor het pas begonnen studiejaar 53 nieuwe stu denten ingeschreven. Hierbij zijn ook de nieuw ingeschrevenen voor de doctoraalstudie gerekend. Vorig jaar telde men 46 nieuwe studenten. Onder hen, die thans hun studie beginnen zijn 18 gymnasiasten, 29 hbs-ers en 6 afgestudeerden van kweekscholen. Er zijn één hervormde en één vrouwelijke student bij. In to taal zijn er thans drie vrouwelijke studenten onder de ruim 300 studen ten, die de Theologische Hogeschool telt. Dagje hier. dagje daar? Kiest u maar! Leuke interessante dagtrips! Alle informatie in de NS-reiskrant op de stations. voordelig uit met NS er was wel verschil tussen hun voorstellen en wat vele synodeleden wilden. Daarbij bleek dat de veront rusten en iemand als prof. Augustijn vlak naast elkaar kwamen te staan door dit voorstel af te wijzen. De verontrusten, omdat zij in ëet voorstel een mogelijke afval van de ware leer zagen; dr. Augustijn, om dat hij van mening is dat het om veel belangrijker dingen gaat, dan al leen maar om een ondertekeningsfor mulier. Dr. H. B. Weijland uit Arnhem liet zien, dat het niet zozeer gaat om het ondertekeningsformulier, maar om de belijdenis zelf. „We hebben een nieu we psalmberijming", zei hij, „een nieuwe bijbelvertaling en een nieuwe kerkorde, waarom hebben we niet ook een nieuwe belijdenis?" Ook ds. D. N. Wouters van Pijnacker vroeg om een nieuwe belijdenis. Belijdenis Maar prof. Augustijn waarschuw de, dat dat maar zo gemakkelijk niet gaat. „Je kunt niet zomaar om een tafel gaan zitten en een belijdenis opstellen. Daar zie ik geen heil in. Dat zouden we moeten leren van de tijd der reformatie. Men begon niet met een integraal belijden, maar pro beerde keer op keer het geloof weer te geven in een sterk getuigenis op bepaalde punten." In wezen was hij de enige die een zekere uitweg wees in een andere richting dan de oplossing van depu taten en commissie om een nieuw ondertekeningsformulier op te stel len. Hij zag ook geen heil in een nieuwe belijdenis opstellen, zoals de Verenigde Presbyteriaanse Kerk in Amerika in 1967 heeft gedaan. „We moeten beginnen met een aantal uitspraken die ingaan op de nood van vandaag", zei hij. Als voorbeeld noemde hij toen de eis om een bepaald percentage van het inkomen af te staan voor de ont wikkelingshulp. Hij zag daarin een soort gegroeid algemeen inzicht. En dan zouden op den duur kwesties on der woorden kunnen worden ge bracht, die in onze tijd een rol spe len. Zo zou een belijdenis kunnen groeien, die werkelijk in onze tijd een rol zou kunnen spelen. Verzet Het voorstel om een nieuw, wat ruimer ondertekeningsformulier op te stellen, stuitte bij velen op verzet. Maar dan een totaal ander dan dat van prof. Augustijn. Men was bang dat op deze wijze de deur open zou gaan voor allerlei vor men van afval. Er was ook de vrees om de verontrusten nog meer van zich af te stoten. Ds. A. C. van Nood zei: „Het is nu psychologisch een on gunstig moment om een dergelijk besluit te nemen". Hij zal dan ook een tegenvoorstel indienen waarin wordt uitgesproken dat gereformeerden gebonden zijn aan wat de belijdenisgeschriften wer kelijk bedoelen te zeggen en dat de oude of verouderde taal geen be zwaar behoeft te zijn om er instem ming mee te betuigen. Ook ds. Wouters zei dat het nu niet het juiste moment is om de zaak te verruimen. We hebben eenvoudig het geestelijk krediet niet om dat waar te maken, zei hij. En de eerste scriba, dr. A. Kruyswijk verklaarde, dat de in de belijdenis vervatte leer naar Gods Woord is, maar dat dit zo is, omdat ze staat in de context van de geschiedenis van de kerk en de con text van het samen staan voor het aangezicht van Jezus Christus. Dan zijn we ver uit de buurt van een legalistische toepassing. Dan gaat het om de kern, meende hij. Stempel Prof. dr. H. Ridderbos sprak op een heel persoonlijke manier Augustijn en Kuitert toe. Hij zei dat zowel de deputaten als de commissie uitgaan van de gedachte dat de belijdenis gewenst is en ook de binding aan de belijdenis Bij Augustijn ontdekte hij echter bezwaren legen de belijdenis. Als we iets zeggen over „evange lische inspiratie" zullen we ook iets moeten zeggen over wie Jezus Christus is. Ridderbos was van me ning dat Augustijn en Kuitert het stempel van de gereformeerde kerk wegnemen en dat er dan geen gere formeerde kerk zou zijn op hun weg. Prof. Augustijn, die 's morgens instemming had betuigd met de belij denis door op te staan, kreeg 's avonds de kans om te antwoorden. iHij zei opnieuw, dat hij geen directe bezwaren had tegen de belijdenis. Ook niet tegen het handhaven van de belijdenis. Maar als de synode daaro ver spreekt moet zij beseffen, dat zij voorbij schiet aan een flink deel van de kerkleden die in andere termen denken. Hij ging akkoord met de stelling van prof. Ridderbos, dat wie over „evangelische inspiratie" spreekt moet uitleggen wie Christus is. Maar deze dingen kan ik moeilijk of niet meer beantwoorden in woorden van de 16e eeuw. Wij moeten het anders zeggen, anders komt het niet meer over". Met nadruk wees hij, zoals later ook prof. Kuitert, de gedachte af dat het mogelijk is om te spreken over wat er centraal in de belijdenis staat. Dat is een systeem van uit verkoop houden, van schrappen, zei hij. Het kenmerkende voor de Gerefor meerde Kerken is, volgens prof. Au gustijn, dat zij tegenover de Lutherse Kerken en tegenover Rome Christe lijke kerken wilden zijn. „Ik wil de gereformeerde kerken hebben als een christelijke kerk, als een kerk die zioh gedraagt als een stukje van de wereldkerk, niet met zijn eigen spe cialisme, maar die met al de heiligen wil belijden. Ik aanvaard, besloot hij, dat prof. Ridderbos lid van deze kerk is maar verwacht van hem dat ik, die in een andere wereld leef, ook volledig ge accepteerd word. Problemen Na hem kreeg prof. Kuitert nog het woord. Hij zei dat de synode voor twee problemen staat. De eerste is dat de taal van de belijdenis niet de taal van de theologie is. ,„Dat pro bleem moet je op de een of andere manier verdisconteerd worden, an ders lever je de kerk uit aan de theologen. De theologen moeten haar een dienst bewijzen" en niet regeren. Het tweede probleem is, zei hij, dat de belijdenis zich in historische gestalte openbaart. Het gaat niet al leen om de intentie en centrale in houd. U ontkomt daarbij niet aan het probleem van de interpretatie, zei •hij. U krijgt nooit trouw aan de kern van het evangelie door garantie ge vende bepalingen. Jezus Christus be lijden is niet alleen een rechte theo logie erop nahouden, maar ook Hem gehoorzamen. Het gaat om een ander perspectief, om een andere manier van kerkzijn. Dat laatste woord gaf scherp aan wat het probleem is, waar voor de Bereformeerde Kerken in onze tijd staan. De verontrus ten willen de Gereformeerde Kerken houden, zoals ze in het verleden waren. De gematigden willen een continue ontwikke ling, een wat bijsturen om bij de tijd te blijven. Augustijn en Kui tert zeggen: we zullen helemaal opnieuw weer kerk van Christus moeten worden in deze tijd. Voorstel op synode LUNTEREN Een commissie ad hoc is vanmorgen op de gereformeer de synode met het voorstel gekomen, om een deputaatschap te benoemen, dat moet nagaan of en in hoeverre er buiten de wijze van inkleding en betoogtrant van de Drie Formulieren van Enigheid nog andere factoren zijn, die het vragen van een volledig instemmen met de belijdenisgeschrif ten in de weg staan. Deze commissie ad hoe werd giste ren door de synodepraeses dr. P. G. Kunst ingesteld, omdat de discussie duidelijk maakte, dat het heel moei lijk zou zijn om op basis van het rapport van de oorspronkelijke com missie tot overeenstemminge te ko men. Rapporteur van de commissie ad hoc is dr. O. C. Broek Roelofs. Aanneming van dit voorstel zou be tekenen, dat deze synode géén ver andering zal aanbrengen in de prak tijk rond het ondertekeningsformu lier. De commissie ad hoe stelt ook voor. dat de synode uitspreekt: „Mede gelet op de discussie herinnert de synode eraan, dat de belijdenisgeschriften bindend gezag hebben." De 22-jarige Warren Wells, lid van •de Zwarte Panters, is in Californië veroordeeld tot vijftien jaar gevange nisstraf voor zijn aandeel in een ge vecht met de politie, waarbij twee politieagtnten werden gewond en een lid van de Zwarte Panters werd ge dood. Leider Eldridge Cleaver wordt in verband met deze vechtpartij nog gezocht. Vermoedelijk is hij in Al giers. Hol ivoor in IPnrona Amsterdam regenbui Brussel 1. bew. Frankfort zw. bew. Genève rw.bew. Innsbruck h. bew. Kopenhagen onbew. Locarno mist Londen h. bew Luxemburg i. bew. Madrid onbew. Majorca onbew. München tw. bew. Nice geh bew Parijs onbew. 1 Rome zw bew. I ZUrlch mist HOOGEVEEN De ouder lingen W. C. van Dijk en D. J. Gritter hebben op 21 juni 1967 terecht de gemeente Kampen opgeroepen te wijken van achter de ontrouwe ambtsdienst van de meerderheid der Kamper ambts dragers. De meerderheid had de ambtelijke samenwerking onmogelijk gemaakt door de gemeente steeds meer af te voeren van het schriftuurlijke confes sionele spoor en los te maken uit het verband met de zusterkerken. Met deze uitspraken heeft de gene rale synode van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) zich achter de particuliere synode van Overijssel gesteld. Ds. J. C. Janse uit Velp was de enige tegenstemmer. Hij meende, dat het rapport wel een logisch slui tend geheel was, maar de breuk niet herstelde. Kon het niet anders? Be waren we op deze wijze de Vrijma king, die betekendé, dat we schrift- telijk konden spreken? Als er gebroken is, moeten we een weg wijzen om elkaar aan de Schrift te binden. Daarin schiet het rapport volgens ds. Janse tekort. De rapporteur, ds. S. S. Cnossen van Alkmaar, zei echter, dat het vandaag in het Kamper conflict om niet anders gaat, dan om de handhaving van wat God 25 jaar geleden in de Vrijmaking geschonken heeft. In de discussie kwam nog de vraag, of de twee ouderlingen wel het juiste moment hadden gekozen. Moesten zij toen al de gemeente wegroepen van achter de kerkeraad, vroeg ds. C. J. Breen (Katwijk). Het is moeiljjk de plaatselijke situa tie te beoordelen, maar Van Dijk en Gritter stonden met hun rug tegen de muur, antwoordde ds. Cnossen. Zij hadden van de classis niets meer te venvachten, want die liet de uit spraak van de particuliere synode van Overijssel liggen. Ds. Breen vond, dat prof. J. Kamp huis' brief aan de kerkeraad, waarin hij ds. J. O. Mulder een „valse herder" noemde, de zaak in een zwaar gela den klimaat had gebracht. Zaterdag heen. zondag terug. Extra voordelig. voordelig uit met NS Duldt apartheid J KAAPSTAD Dr. Robert Taylo de anglicaanse aartsbisschop va Zuid-Afrika, is door zijn synode b< rispt. Het anglicaanse college van Roi denbosch, een van de prominents jongensscholen in Zuid-Afrika, hee onlangs aan een zoon van negerpn dikant Clive MacBride de inschri ving geweigerd. Taylor had dat vo gens de synode moeten verhinden in zijn functie van voorzitter van raad van beheer. Met 95 tegen 35 stemmen gaf synode haar „bezorgdheid" over i houding van de aartsbisschop u drukking. Christenen zijn niet vi plicht onrechtvaardige wetten te hoorzamen, aldus kanunnik Rowlani (Van onze kerkredactie) LUNTEREN De Gereformeerd Kerken droegen gisteravond deputi ten op zich zo „grondig mogelijk I oriënteren in de problemen van d homofiele naaste". Op een volgend synode moet dan een uitgewerkt ad vies voor een pastoraal beleid ke men. Voorzitter dr. P. G. Kunst had hoopt het onderwerp er in een kori tijd door te krijgen, om de avond vr te houden voor een vervolg van k1 debat over de binding aan de bel» denis. De synode had zich geheel kui nen beperken tot de vraag of ee dergelijk studiedeputaatschap g wenst was of niet. Maar toch gil het debat al spoedig over de materii le inhoud van de zaak, over de ext gese van Romeinen 1, over de vraa of een apart pastoraat niet dei groep te veel in een bepaalde hoe zet. Zo duurde het bijna twee uur e< het besluit werd genomen om he deputaatschap in te stellen. Toen wa ren er vele dingen gezegd, waarva prof. dr. H. M. Kuitert, de rappoi teur van de commissie, moest zegge dat hij ze zou doorgeven aan de s' diegroep. NED. HERV. KERK Beroepen te Kesteren, J. T. Door nenbal te Oene; te Meteren, kand. G Post te Hilversum (adres: Kometen laan 75): te Musselkanaal (toez.), 1 P. Pol te Lage Zwaluwe; te Wissen kerke, G. A. Zuidam te Nieuweroon Aangenomen naar Giessendam-Ne derhardinxveld (vac. G. C. Pos! toez.) A. Stekelenburg te Lexmon (verb. ber.). Bedankt voor Austerlitz, C. Peti stafdocent De Horst te Driebergei voor Wageningen (vac. G. Pettinga toez.), J. T. W. Quak te Koudekei aan den Rijn. Beroepbaar kand. drs. W. L. Schipper, woonschip Peristera, Room burgerweg, Leiden. GEREF. KERKEN Beroepen te Zaandam, H. W. Wiep da te Haarlem-Noord. (Van onze kerkredactie) UTRECHT In plaats van om de twee jaar zouden de Gerefor meerde Kerken jaarlijks een sy node moeten honden. Dit is no dig om in het kerkelijk leven „bij de tijd" te blijven. Tot deze con clusie komt een uitvoerig reor ganisatie-rapport, dat bij de ge reformeerde synode is ingediend door bet studiedeputaatschap voor de werkwijze van de synode in samenwerking met de depu taten voor financiën en organi satie. De synodes, die thans om de twee jaar bijeenkomen, krijgen steeds meer zaken te behandelen. De agenda is zo groot geworden, dat er vaak acht vergaderweken van vier tot vijf dagen voor nodig zijn om er door- 64 jaar. heen te komen. Het rapport bevat verschillende suggesties om tot een meer efficiënte werkwijze te komen, o.a. door de instelling van een depu taatschap of raad voor gezamenlijke arbeid, die coördinerend kan optre den en het synodale beleid voorberei den. Men wil er naar streven door een aantal organisatorische maatregelen de duur van een jaarlijkse synode te beperken tot vier 1 vijf vergaderwe ken van drie dagen en dan bij voor keur tegen het weekend, dus van donderdag tot en met zaterdag. Door de vrije zaterdag te benutten zullen meer mensen uit de jongere generatie zich een lidmaatschap van de synode kunnen permitteren. Op het ogenblik is dat voor velen onmogelijk en men treft dan ook vooral onder de ouderlingen verhou dingsgewijs veel gepensioneerden aan. De gemiddelde leeftijd van de ouderlingen in de huidige synode is Het rapport bepleit ook een reorga nisatie van de deputaatschappen, <h de opdrachten van de synode uitvot ren. Gesuggereerd wordt ruim derti van dez deputaatschappen te groepi ren in raden voor de diverse sectore van kerkelijke arbeid, zoals h< pastoraat, het diakonaat, de zendinj de evangelisatie etc. Daardod ontstaat een overzichtelijker gehel en dit kan een meer efficiënte beha! deling irr de synode bevorderen. Ook bevat het rapport enige suj gesties, die geen tijdsbesparing opM veren, maar die wel bevorderen, dl een synode in meer „eigentijdse" A beantwoordt aan haar doel: een vel gadering van kerken te zijn. In d verband noemt het rapport de mogl lijkheid van inspraak van special groeperingen en deskundigen, het d ganiseren van regionale hearings ml synodeleden en de opzet van een ml mer informatiebeleid, zodat sunodt rapporten in het algemeen ook voort verkrijgbaar worden gesteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2