Bijbelverspreiding begint
Afrikaanse zaak te worden
EXPORTJENEVfcR
Verwijten missen
elke grond
Ik kom er niet meer uit,
graag jullie advies
DS. BOERMAANGST VIERT HOOGTIJ
Zuid-Holland mist noi
stadse levenskunst
Pro Rege w]
miljoen pe
jaar meer
Een woord voor vandaag
Bedford in ons land Vereenvoudigde taal
Regionalisatie succes
Afwijzen Loonwet
ondemocratisch?
Hoogleraren:
amnestie
Bisschoppen willen
decentralisatie
BEROEPINGSWERK
Puzzelhoek
55
55
EXTRA FLES
DINSDAG 21 OKTOBER 1965
Telkens weer in het laatste hoek van het Oude Testament,
Maleachi, wordt een aanklacht van de profeet beantwoord met
een sarcastische vraag. Ik heb u lief gehad, zegt God in de
eerste perikoop en de vraag van het volk luidt: „Waarin hebt
Gij ons uw liefde betoond?" In de tweede perikoop wordt ge
zegd, dat de mensen God niet hebben geacht. En de vraag
luidt: „Waarmee verachten wij uw naam?"
Het zijn de priesters die aangesproken werden in die tweede
perikoop die begint bij Maleachi 1 6. Dat zijn mensen die uit
het volk geheiligd zijn om God namens het volk te dienen.
Van hen wordt verwacht, dat ze extra vroom zijn. Van hen
wordt verwacht, dat zij God extra goed kennen.
Zo laat de profeet in zijn boek zien, hoe ver het ongeloof al is
doorgevreten. Want hoe zal het gewone volk kunnen geloven,
als de godsdienstige leiders God vergeten? Hoe zal het gewone
volk leren bidden, als de priesters het gebed verzaken? Hoe zal
het gewone volk de bijbel leren verstaan als de priesters
Gods boek niet lezen?
En toch is dit niet iets ongewoons. Steeds weer begint in de ge
schiedenis de geloofsafval bij de geestelijke leiders. Het waren
de geestelijke leidslieden die Christus ter dood veroordeelden.
Het waren de priesters van de middeleeuwen die de eenvoudige
gelovigen lieten martelen. De zwakke plek van iedere kerk is
altijd weer de leiding. Wie het dichtst bij God moet leven, is ge
neigd Hem het eerst te verlaten. Zo waarschuwt Maleachi ons.
We lezen vandaag: Spreuken 20 1-14.
komt!
-f: zet maar plus achter skoda
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Frank J. Bedford, adviseur voor Afrika van de
Verenigde Bijbelgenootschappen, bracht vorige week de nieuwste
vertaal-statistiek naar Nederland. Vertalers zijn bezig om de bjjbel
in 212 Afrikaanse talen over te zetten.
In de meeste gevallen gaat het om geheel nieuwe vertalingen,
in sommige om een revisie van oude vertalingen die door de tijd
zijn achterhaald of uiteindelijk niet voldoen aan de taalkundige
eisen die er aan gesteld mogen worden. Er zijn reeds vertalingen
in 411 talen.
Bedford kwam naar Nederland op
uitnodiging van de secretaris - ge
neraal van het Nederlands Bijbelge
nootschap, mr. F. L. S. F. baron van
Tuyll van SerooSkerken. iHij besprak
met de Nederlandse commissie voor
internationale zaken van het bijbelge
nootschap actuele problemen die op
Afrika betrekking hebben.
Verklaring CNV:
UTRECHT „Het CNV wordt de
laatste tijd, met name in de kring
van de katholieke vakbeweging, her-
haaldelijk gedoodverfd als de
dwarsligger bij het overleg over
Lde nieuwe vormen van samenwer
king tussen de vakcentrales. Hel
CNV heeft tegen deze voorstelling
van zaken ernstige bezwaren".
Dit zegt het bestuur van het
Op "tristhelijk Nationaal Vakverbond
Jezus reactie op de uitspraken van de
ve iticTzitter van de Katholieke bond
vader t vervoerspersoneel, de heer A.
ARjntjens, als zou het CNV het
op de legblok zijn voor een nauwere
TT.+ ."king.
Uit ailV-bestuur zegt dat NKV
G. enkele ontwerp-beleidscon-
sies over mogelijke verdergaan-
Pag samenwerking hebben gëformu-
stteerd, bedoeld alls uitgangspunt voor
Cverder overleg „Beide vakcentrales
hebben er recht op, dat men eerst
de resultaten afwacht en geen uit
latingen dpet die het klimaat voor
vruchtbaar overleg eerder schaden".
Ook de voorzitter van de Pro
testants christelijke bond van ver
voerspersoneel, de heer J. J. Dassel,
heeft zijn bevreemding uitgespro
ken over de uitlatingen van zijn
r.k. collega.
CNV-studie over
welzijnsbeleid
UTRECHT Het welzijnsbeleid
vraagt op het ogenblik naar het oor
deel van het CNV telecht algemeen de
aandacht. Welvaart en welzijn dreigen
steeds meer strijdig met elkaar te wor
den. niet in het laatst door de toe
nemende water-, bodem- en luchtver
ontreiniging door de industrie. In zijn
Ontwerp visieprogram kondigde het
'CNV al een doelgericht welzijnsbeleid
aan.
Thans heeft dit vakverbond besloten
- tot instelling van een werkgroep in
tegraal welzijnsbeleid. Deze werkgroep
zal aandacht besteden aan onderwer
pen als maatschappelijk welzijn, volks
gezondheid, onderwijs, industrialisatie,
arbeidsmarktbeleid, herstructurerings
gebieden en andere vraagstukken die
verband houden met het welzijnsbe
leid. De werkgroep zal bestaan uit de
heren C. A. Bakker, drs. J. Boersma,
L. C. van Dalen. M. J. Moes, P. Tjeerds-
ma ing. en G. J. Vunderink.
Gesprek bij CNV
(Van onze soc.-econ. redactie)
UTRECHT De onenigheid die er
binnen de vakbeweging bestaaat over
de Loonwet, is voor het CNV reden
Zich nader te bezinnen op het demo
cratisch optreden van maatschappe
lijke organisaties.
Het feit dat het NW en daarna het
NKV geweigerd hebben medewerking
te verlenen aan de uitvoering van de
I Loonwet, is hier en daar aangemerkt
als een ondemocratische houding van
deze vakcentrales. Een meerderheids-
heslissing in het parlement zoir door
•iedereen gerespecteerd moeten wor
den.
Het NW stelt echter dat respecte
ren nog iets anders is als medewer
king verlenen aan de uitvoering van
een beslissing van het parlement.
Het CNV-bestuur gaat hierover een
gesprek voeren met zijn wetenschap
pelijke adviseurs en een aantal andere
deskundigen.
AMSTERDAM Vierentwintig hoog
leraren uit de meeste universiteits
steden hebben minister Polak en de
Tweede Kamer gevraagd om amnes
tie voor de bezetters van het Maag
denhuis en van het Provisorium van
de VU.
Zij jleiten ervoor, dat de studenten
die de curatorenkamer van de rijks
universiteit in Utrecht hebben bezet,
niet worden vervolgd.
Zij vinden, dat het vervolgingsgbe-
leid van het Openbar Ministerie, dat
gericht is op veroordelingen, onjuist is
«n verontrustende consequenties heeft.
Permanent secretariaat gevraagd
(Van onze kerkredactie)
ROMEEen grote meerder
heid van de synode-bisschoppen
heeft zich uitgesproken voor een
meer gedecentraliseerd bestuur
van de Rooms-Katholieke Kerk
en meer invloed van de bisschop
pensynode.
Vandaag hoorden de 146 deelnemers
aan de synode in een plenaire bijeen
komst de verslagen, aan van de ne
gen werkgroepen, waarin zij vanaf vrij
dag gesplitst waren. Verschillende
groepen kwamen met meerderheids- en
minderheidsrapporten.
Het is de bedoeling dat alle versla
gen in een algemeen slotrapport wor-
NED. HERV. KERK
Beroepen te Bergambacht, G. van
Estrik te Genemuiden; te Hendrik Ido
Ambacht. C. Baas te Nieuwerkerk aan
den IJssel: te Putten (vac. T. M. Haï-
tjema: b.w.i.w.), R. Dijkemeijer te Kol-
lum: te Westervoort. kand. A. K. Ploe
ger te Wijchen (verb. ber.).
Emeritaat verleend aan M. G. Wes
terhof te Nieuwerkerk in Duiveland
(gez.red.).
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Zwartsluis (vac.
P. van der Werff), A. J. van der Wiel
te Boornbergum; naar Oldeboorn, kand.
J. Mak te Beverwijk, die bedankt voor
Lewedorp, Paesens. Schoondijke, West-
Terschelling-Midsland en voor Wit-
marsum-Schraard.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt voor Ommen, B. van Riet te
Slikkerveer.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Broek op Langedijk, A.
van der Veer te Nieuwe Pekela.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Borssele, H. Ligtenberg
te Genemuiden: te Middelharnis, D.
Hakkenberg te Dordrecht.
Bedankt voor Tholen, J. Karens te
Nieuwerkerk (Zld.).
UNIE VAN BAPTISTENGEM.
Aangenomen naar Nieuw Weerdinge,
kand. P. Jager te Muntendam.
den samengesmolten en dat de synode
dan zaterdag wordt gesloten.
Vanmorgen waren de rapporten van
de groepen nog maar gedeeltelijk be
kend. VrU algemeen kwam de wens
naar voren dat er een permanent secre
tariaat van de bisschoppensynode komt,
onafhankelijk van de curie. Dit secre
tariaat zou dan kunnen functioneren
als een permanent kanaal tussen de
bisschoppenconferenties en de paus.
Ook willen de bisschoppen, dat hun
synode vaker bijeenkomt. De bisschop
pensynode zou op den duur een nor
maal orgaan moeten worden ter bepa
ling van het algemene beleid van de
kerk onder het gezag van de paus.
Sommigen opperden dat de curie ge
leidelijk omgevormd zou moeten wor
den in een reeks commissies, onderge
schikt aan de synode.
Het schijnt dat verschillende bis
schoppen in de afgelopen dagen toch
nog geprobeerd hebben, in de besloten
heid van de werkgroepen onderwerpen
aan te snijden die niet op de agenda
staan, zoals de procedure van de paus
keuze, de status van de pauselijke nun
tii en de priesterproblematiek.
Zaterdag liet de secretaris-generaal
van de synode, de Poolse bisschop Roe-
bin, de voorzitters van de groepen ech
ter weten dat zij zich strikt moesten
houden aan de onderwerpen die kardi
naal Marty van Parijs vrijdag, voor het
uiteengaan in secties, op een rijtje ge
zet had.
Overigens bevatte Marty's leidraad
(kort samengevat: de verhouding tus-
1 -tionale bisschop-
„tnf (jgf. er
nauwelijks tijd was voor andere zaken.
In 45 talen zijn vertalers voor het
eerst aan het werk gegaan. In 31
gevallen is er al wel iets vertaald,
maar wordt het werk voortgezet.
In 52 talen zal binnenkort een Nieuw
Testament kunnen verschijnen en in
45 gevallen gaat het om de vertaling
van de gehele bijbel. In tien talen
wordt het Nieuwe Testament gerevi
deerd en in 29 talen de gehele bijbel.
FARMEN
Ook nu nog dragen bijbelvertalin
gen bij aan de vorming van de taal,
zoals in het verleden in Duitsland de
Luther-bijbel en bij ons in
misschien wat mindere mate de Sta
tenvertaling. Een bijbelvertaling kan
zelfs dialecten samenbundelen.
Het Brits en Buitenlands Bijbelge
nootschap gaf vroeger een Nandi -
bijbel uit en het Amerikaanse Bijbel
genootschap een Nieuw Testament in
het verwante Kipsigis. Dit jaar is de
Kalengin-bijbel van de pers ge
komen die de beide „talen" en nog
drie andere dialecten vereent. Zo
wordt de taal van 800.000 mensen,
van wie er 180.000 lezen en schrijven
kunnen, gevormd in Kenia.
Nieuwe vertalingen worden de Afri
kaanse kerken niet opgedrongen.
Tegenwoordig wordt de machine
voor het vertalen van de bijbel pas
in werking gezet als de kerken ter
plaatse er zelf om vragen. Ook op dat
punt blijkt al iets van de toenemende
Afrikanisatie.
AFRIKANISATIE
Frank Bedford heeft de hele ge
schiedenis van de Afrikanisatie mee
gemaakt. Toen hij in 1933 als zende
ling-onderwijzer naar Zambia
vertrok, was het zendings- en bijbel
gen ootschaps werk nog een volledig
blanke aangelegenheid. Als hij over
enkele jaren zijn functie neerlegt,
hoopt hij dat de Afrikanisatie zich in
grote lijnen voltrokken heeft.
Hij begon als methodistenzendeling
onderwijzers op te leiden. Maar na
enkele jaren had hij zich zo inge
werkt dat de zending hem liever aan
het werk zette in de „Copperbelt",
het gebied waar koper gevonden
was. In het begin van deze eeuw was
dat een volkomen verlaten streek,
FRANK J. BEDFORD
36 jaar in Afrika
maar de mijnen trokken van heinde
en ver mensen, die losgerukt werden
uit hun stamverbanden. Door dat
werk stond Bedford ook aan de wieg
van het Afrikaanse vormingscentrum
Mindolo.
In 1947 keerde hij naar Engeland
terug. Hij werd secretaris voor het
thuisfront. Maar na een paar jaar
deed de Britse secretaris - generaal,
W. G. Platt een beroep op hem om
voor het bijbelgenootschap in Afrika
'te gaan werken. Bedford werd secre
taris voor geheel Afrika.
CONFERENTIES
Deze Afrika-kenner beschrijft de
geschiedenis van het bijbelgenoot-
schapswerk in dat continent in confe
renties: Limuru in 1963, Winnoba in
1968 en binnen niet al te lange tijd
een conferentie over een geheel
nieuw soort vertalingen voor mensen
die pas kunnen lezen.
In Limuru bij Kenia viel de beslis
sing dat het werk van de bijbelge
nootschappen geafrikaniseerd zou
worden. Het werk zou niet meer van
uit Londen, New York, of Amster
dam dat zich riet met Afrika was
gaan bemoeien geleid worden. De
Afrikaanse kerken zelf kregen een
stevige vinger in de pap.
Er is heel wat werk in die richting
verzet. Ghana. Niaeria. Kameroen -
Gabon, Malawi, Ethiopië en Malagasi
hebben nu hun eigen zelfstandige bij
belgenootschap. En natuurlijk is ook
Zuid-Afrika geheel zelfstandig.
Kongo wordt eind van dit jaar zelf
standig.
Het merkwaardige is dat één van
de beste organisaties in Afrika, het
werk in Kenia, nog niet zelfstandig
is, hoewel het wel door een Afrikaan
geleid wordt. Het brengt al een flink
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2
3
4
5
6
7
8
9
Hor. 1. vogel - lengtemaat (afk.);
2. niet vergezeld - viervoetig dier; 3.
akelig - ik (Lat.) - welaan; 4. vreem
de munt - metaalhoudende delfstof;
5. in het jaar onzes Heren (alk. Lat.)
-. aanw. voornaamw'. - slim; 6. biib,
guur - aarde of grond; 7. inwendig
lichaamsdeel - aantekening; 8. sterk
riekende actieve zuurstof - landbouw
werktuig - gem. in Gelder.; 9. veter -
opstootje.
Vert. 1. schoeisel - voorvoegsel; 2.
reisdeken - aanw. voornaamw.; 3.
aanloop - plaats in Zwitserland; 4.
muzieknoot - venster - boomloot; 5.
plaats in Limb. - stap; 6.-plaats in
N.Brab. - munt in Nederl. (afk.); 7.
radio omroep (afk.) - vreemde munt
- deel van een schip; 8. bewaarder
van een kerk - lied; 9. meisjesnaam -
zalfspaan.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. Linge, 2. Noé, 3. agent.
(Van een onzer verslaggeefsters)
AMERSFOORT Ds. C. M.
Boerma, gereformeerd predikant
te Huizen (N-H), tevens voor
zitter van de Bond van gerefor
meerde jeugdverenigingen, slaakt
in het blad Jong Gereformeerd
de hartekreet „Ik kom er niet
meer uit".
Ds. Boerma „zit nu bijna weer een
jaar binnen de kerk". Daarvoor
heeft hij als evangelisatiepredikant
in Rotterdam-Zuid vijf jaar onder
niet zulke kerkelijke mensen en insti
tuten verkeerd. Hij heeft in die vijf
jaar veel geleerd, maar hij merkt,
dat wat hij in de evangelisatie als
vanzelfsprekend en als onontbeerlijk
was gaan zien, met buitengewone
voorzichtigheid wordt aangepakt.
„Het wemelt van de leeuwen en be
ren."
De predikant noemt al die dingen
onbelangrijk, die erop uit zijn de
kerk machtig en indrukwekkend te
maken, die kerkleden proberen te iso
leren van niet-kerkleden, kerkje spe
len met oogkleppen voor en met een
wijde boog om de werirelijjke zaken
van het leven zelf heen.
Kwetsbaarheid
Belangrijk vindt hij al die dingen
waar ootmoedig wat verwacht wordt
van de kracht van het evangelie zelf,
waar je het afleert het te willen heb
ben van je theorieën en standpunten
en het leert te doen met de kwets
baarheid van Jezus.
„Ik geloofde niet meer in de gere
formeerde kerk, zoals ik niet meer
geloofde in de optelsom van een aan
tal kerken waarvoor men dan het
woord oecumene misbruikt. Ik ge
loofde niet meer in onder-onsjes en
het je druk maken over beschouwin
gen over Genesis 1. zonder dat je zelf
ooit Genesis echt gelezen had en er
de spanning van een wereld tussen
goed en kwend In senrnefd had.
Ik had ontdekt dat het goed is dit
Ds. Boerma
soort kwesties te zien als peuleschil-
len en dat de werkelijke kwesties
waren: hoe in Gods Naam er nog iets
van je leven en van dat van anderen
terecht kon komen en of het geloof
in God er nu wel of niet wat toe
deed?
Als die kerk dan de 'kerk van
Christus is, waar blijkt dat dan uit?
Toch niet uit duizend en één theorie-
en maar uit de vraag of er iets
merkbaar was van de samenzwering
van die God met een aantal mensen
tegen het kwaad, de verveling en de
flauwekul.
Zonder angst
En ik merkte dat je door zo te
gaan leven en door zo ook als kerk
mensen bezig te zijn, zonder de angst
voor gezichtsverlies, zonder de angst
dat je misschien wel eens de antwoor
den niet meer zou weten, zonder een
systeem dat van te voren gesloten
was, dat je eigen leven dan niet al
leen weer de moeite waard werd,
maar dat God zelf weer ód het ter
rein van je wereld verscheen en je
uit de landerigheid vandaan haalde,
elan en enthousiasme bevorderde en
in de meest hopeloze vastgelopen si
tuaties, ook die van je zelf. met nieu
we mogelijkheden verscheen."
Maar eenmaal terug in de kerk en
het kerkelijk jeugdwerk merkt ds.
Boerma, dat er in al die jaren zo
weinig is veranderd. De angst bij
ouderen en jongeren viert hoogtij.
Men vraagt zich af wat moeten we
met onze belijdenisgeschriften? Moet
je niet veel meer rekening houden
met, andere opvattingen en gevoelig
heden? Pas op voor horizontalisme
en voor het avontuur.
Belemmeren
„Je merkt hoe talloze kerkleden
met een grote trouw bez>" zijn de
oude paden te bewandelen, waarvan
je zelf ontdekt had dat ze het echte
gezicht op het evangelie belemme
ren."
Ds. Boerma merkt, dat. er ook on
der de jongelui maar heel weinig zijn
die bereid lijken uit het isolement
vandaan te gaan, zich werkelijk in te
zetten voor een leven op het niveaq
van het evangelie, zonder de angst
voor prestigeverlies en de vrees voor
het onverwachte.
„Ik meen te merken hoe het loon
van die angst aan alle kanten wordt
uitbetaald in kerkelijke onmacht en
gebrek aan fantasie, in maar praten
over conflicten en niet de kansen
opnemen om uit die conflicten weg
te lopen en een stuk creatieve le
vensvernieuwing vast aan te pakken.
Soms denk ik, wat heeft dat al
lemaal voor zin. Laten we maar tot
in eeuwigheid het 'bij het oude laten
en ophouden te dromen van het nieu
we van Christus. Ik ga naar de kerk
en daarmee basta. Je moet je bij de
feiten neerleggen. De rest is nonsens,
idealisme, radicaliteit, luchtkastelen-
bouwerij.
Of zou de bijbel toch zoiets van
ons verwachten? Ik kom er niet
meer uit. Graag jullie advies", aldus
ds. Boerma.
percentage van het budget zelf bij
een, maar heeft tot nu toe er nog
geen behoefte aan gevoeld om zich
geheel zelfstandig te organiseren.
REGIONALISERING
De conferentie van Winnoba in
Ghana 'bracht weer een geheel nieu
we ontwikkeling. De voortgaande na
tionalisering werd omgezet in een re
gionalisering. Dat is ook in Europa
het geval. De bijbelgenootschappen
hebben begrepen dat ze samen meer
kunnen doen. Daarom is een Euro
pees „verband" in het leven geroe
pen.
In Winnoba werd besloten dat ook
in Afrika een continentaal verband
moest komen waarin de nationale bij
belgenootschappen participeren,
maar ook de blanke bijbelgenoot
schappen, die nog altijd veel werk
financieren, stimuleren en in nog
veel gevallen personeel leveren.
Dit regionale comité wordt in bij-
belgenootsohapskringen „Afrec" ge
noemd, African Regional Executive
Committee. In Afrika is de Neder
lander, die jarenlang de stichting
Oecumenische Hulp leidde, mr. R.
Kylstra de uitvoerende secretaris. En
in Londen onderhoudt Frank Bed
ford als adviseur het contact met de
Verenigde Bijbelgenootschappen.
Rondom de heer Kylstra zijn ver
schillende secretarissen gegroepeerd
die zich bezig houden met produktie
van bijbels en bijbelgedeelten, met
distributie, met colportage enzovoort.
EENVOUDIG
Een nieuw probleem is de laatste
tijd opgedoken. Wat kan het bijbelge
nootschap doen voor de vele duizen
den die net hebben leren lezen,
nu toe werden bijbelgedeelten uit
geven met grote letters. De gedac
is echter opgekomen dat er voor
geheel eigen vertalingen moeten
men. Dus geen vertalingen in hei
daags Swahili, maar in eenva
Swahili of welke andere taal ook.
Binnen niet al te lange tijd ko
„ergens in Afrika" deskum
bijeen om op deze vraag een
woord te geven. En als zij besli
dat er dergelijke vereenvoudigde
talingen moeten komen dan ii
weer een heleboel werk aan de
kei.
En dan, zegt de heer Bedford
het ook wel nodig zijn om het
taalwerk te gaan Afrikaniserei
het vertaalwerk wordt nu nog g
vanuit het Utac, het United Tra
tion Administration Center of
Verenigd vertaal bureau in Lo
of New York. Uiteindelijk zal A
een eigen vertaalbureau moeten
ben.
KANSEN
Er liggen geweldige mogelijkh
voor het bijbelgenootschapwerfc
Afrika. De meeste regeringen ge
royaal hun medewerking. Dat is j
wonder want vele regeringsautori
ten zijn opgeleid op christelijke s
len.
Maar dat begint te veranderen
komen nu reeds velen die opg
zijn aan openbare scholen en die
die christelijke beïnvloeding hel
meegekregen. Zullen zij zo
«taan ten aanzien van dit werk?
Bedford vreest de moeiII
heden niet, maar hij ziet ze
nuchter onder ogen. Maar
dat is een reden te meer om
te gaan met de afrikanisatie
het bijbelgenootschapswerk
Afrika.
R.k. besinning op Delta en Botlek
(Van een onzer verslaggevers)
NOORDWIJKERHOUT „Zou de
diocesane pastorale raad niet als
hoofdthema van dit jaar kunnen kie
zen: een partituur voor Delta en Bot
lek? De ontwikkeling van het Delta
gebied zal geschieden op grond van
een uitgesproken of onuitgesproken
keuze van waarden. De raad zou het
zich tot taak kunnen rekenen die
waarden uit te spreken en bewust
te worden."
Deze suggestie deed vicaris-
generaal drs. W. van den Ende tij
dens een bezinningsbijeenkomst van
de rooms-katholieke diocesane pasto
rale raad van Zuid-Holland, gewijd
aan het onderwerp kerk en wereld.
Drs Van den Ende spitste zijn vi
sie op kerk en wereld toe op de
conclusie „de kerk kan onheil aanwij
zen in de streek, waarin wij leven."
Dat betekent een positieve waarde
ring voor de stedelijke bestaanswijze.
Of deze ontplooiing der 1000 inwo
ners per vierkante kilometer ook
kwalitatief aanwezig is, kan bestre
den worden. „Ook hier wordt Amster
dam gemist. Ik heb de indruk, dat
Zuid-Holland de levenskunst van de
stad nog niet gevonden heeft."
De kerk in het verleden was meer
gericht op genezen achteraf door
troost en het verzachten van de ge
volgen. Zij heeft weinig beschuldigd.
Maar nu krijgt zij een Haagse krot-
tenbrief voorgelegd, protesteert zij te-
tenbrief voorgelegd, protesteert zijjte-
gen een bedrijfssluiting in de
Zaanstreek, spreekt zij zich uit tegen
hogere defensieuitgaven.
Noodzakelijk zou het ook zijn te
wijzen op de rassenafkeer, die ook in
eigen hart aanwezig is met name ten
aanzien van de gekleurde buiten
landse migranten. „Hier ligt een be
langrijk terrein voor de prediking."
En terugkerend naar haven- en del
taplannen: „Van een kerk wordt wel
licht een voorkeur verwacht voor la
chende wejden en klaterende beken
boven scheepvaart en industrie. Dit
zou een irreële kerk zijn en een
vreemd evangelie", aldus drs. Van
den Ende.
In het beraad, dat volgde, onder
kende men het gevaar, dat de kerk
zich weer gaat bemoeien met een
politieke of maatschappelijke keuze.
Maar men kwam tot de conclusie,
dat het er meer om gaat, dat van de
kerk uit bezinning op de problemen
van de samenlevingsopbouw wordt
gestimuleerd.
UTRECHT De Koninklijke
derlandse militaire bond Pro Res
de Centrale van katholieke mill
tehuizen gaan donderdag op audil
bij de minister van defensie onij
nood te klagen over de rijkssubS
regeling voor de militaire tehuiz
„Ondanks een verhoogd bezoe
een vergroting van de omzet, kul
we de financiële eindjes bijnai
meer aan elkaar knopen", klaag
cretaris W. Nieuweboer.
Hij heeft becijferd, dat de sul
aan Pro Rege moet worden vei
beid, hetgeen neerkomt op ong
een miljoen gulden meer. Ook di
tholieke centrale komt op dit be
Pro Rege ontvangt dit jaar vol
47 militaire tehuizen in Nederlani
het rijk ruim vier ton subsidie:
6300 gulden per tehuis exploitati
sidie en 2500 gulden per tehuis 0!
houdssubsidie. De exploitatiesul
is net voldoende om de salaris»
sociale lasten van werksters en i
hulppersoneel te betalen. Voor d
larièring van de tehuisleiders
Pro Rege uit andere fondsen pi
Daardoor verminderde de liqui
vorig jaar met 8,1 procent.
De salariëring van de tehuisk
en hun vrouwen vindt Pro Reg
achtergebleven bij de algemene
ontwikkeling. Zij wil het gemi
salaris nu optrekken van 10.21
13.440.
UTRECHT De Nederl
rooms-katholieke bisschoppen
ben zich uitgesproken vóór vrij
van de drie Duitse oorlogsmii
gers, die nog in de gevangen
Breda verblijven.
Aan de hoofdaalmoezenier H
heggen schrijven zij, dat het mi
gekomen is om genade voor re
laten gelden, „gezien de lange
duur, gezien de leeftijd van
treffenden, gezien de uitzie!
heid van een ten einde doorgev
levenslange gevangenisstraf e
overweging, dat zij geen gevaa
men voor de maatschappij."
bij elke
aankoop
van een Yl
hele flesv
"Vat 'm koel"