Synodes,
curie niet moet
vertel paus dat
ingrijpen
V
Britse kerkbladen raken
80.000 abonnees kwijt
Discussie
avonden
Ds. J. O. Mulder zou vrijmakin|
in 1966 hebben verloochen
Wat is inhoud van
woord „wijwillig"?
Reformatie en Rome
aan hervorming toe
Een woord voor vandaag
Utrechtse PKV vraagt Alfrink
Kuitert: Waar is Gocl?
Fiolet: Dit geen stunt
lezers
Ook dagbladen verliezen
Ook humanisten
subsidie
Bissclioppefï
bespreken
voorstellen
?le
Synode Gereformeerde Kerken-vrijgemaakt
Studenten hebben
geen en krijgen
volledig inspraak
„Overheid hee
ook recht op
privacy"
In de eerste pericoop van het hoek Maleachi plaatst de profeet
zijn volk voor leven en dood. Hij confronteert het met de ge
volgen van een liefde van God, waardoor het blijft bestaan, en
de haat van God, waardoor het in de geschiedenis ondergaat.
En dan zegt de profeet: „Als uw ogen het zien, zult gij zeggen:
Groot is de Here, ook buiten Israëls gebied".
De fout die Israël op dit moment in zijn geschiedenis maakt
is dat het denkt dat God alleen een God van Israël is. Daar
door is dit volk gaan verlangen naar de goden van andere vol
ken. Wie denkt dat God geheel en alleen zijn privé-God is,
staat op het punt die God te verliezen.
Daarom is het zo gevaarlijk de eigen kerk de ware kerk te
noemen. Daardoor binden we God aan onze kerk. We verlagen
dan de grote God, die hemel en aarde geschapen heeft, tot ons
eigen kleine godje. En voor we het weten zijn we Hem kwijt.
Daarom moet Israël eraan herinnerd worden dat God ook
„buiten Israëls gebied" werkt. Daar moeten wij ook aan her
innerd worden. God is groter dan onze eigen, kleine kring.
God is groter dan mijn eigen, kleine geloof. God is groter dan
onze eigen, kleine wereld. God is niet gebonden aan ons. Maar
juist daarom kan Hij ons zo goed helpen.
We lezen vandaag: Spreuken 16 1-19.
We lezen morgen: Spreuken 17 1-17.
ZATERDAG 18 OKTOBER 196!
help een kind aan een kans
12000 kinderen zijn toevertrouwd aan hel kinderbescher-
mingswerk van Pro Juventute Geld is dringend nodig.
Help met de Oran/ekalender 197U t 4.2b hezorgings-
kosten f 0.70 extra- postgiro 51 74 00 Kalenderactie
Pro Juventute Postbus 71Ö1 - Amsterdam (telefoon 020
790949)
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Kardinaal Al
frink acht het onjuist, dat er in
de rooms-katholieke pastorie
aan een kerkelijk gemengd
bruidspaar andere vragen ge
steld worden dan in de kerk.
Dat heeft hij geschreven aan het mo-
deramen van de provinciale kerkver
gadering van de Nederlandse Hervorm
de Kerk in Utrecht. Dit moderamen
had de kardinaal opheldering gevraagd
over het „Jutfase huwelijk", waarin de
kapelaan binnenskamers aan het
bruidspaar andere vragen stelde dan
later tijdens de huwelijksdienst zou
gebeuren. Daarbij beriep men zich
op voorschriften van het aartsbis
dom. In Utrecht bleek iets dergelijks
te zijn gebeurd.
Kardinaal Alfrink legt er de na
druk op, dat het bruidspaar in onder
ling overleg tot de afspraak was ge
komen, de eventuele kinderen rooms
katholiek te laten dopen en op te
voeden. In dergelijke gevallen dient
volgens hem de eigen keuze van
het bruidspaar geëerbiedigd te wor
den.
Hij meent te hebben begrepen, dat
de betreffende predikant van meet
af op de hoogte gesteld is van de
bedoelingen van het bruidspaar.
Mocht dat niet het geval zijn ge
weest of zelfs met opzet zijn verme
den. dan valt dat zijns inziens af te
keuren.
Verder verwijst de kardinaal naar
het overleg over het gemengde hu
welijk. dat internationaal gevoerd
wordt en in Nederland door de ge-
gprekscommissie van de Nederlandse
(Door Jan J. van Capelleveen)
HOOGVLIET Prof. dr. H. M. Kuitert zou willen dat de
synodes van de reformatorische kerken van ons land een audiëntie
bij de paus aanvragen. Ze zouden in Rome hun bezorgdheid moe
ten uitspreken over de wijze waarop de curie ingrijpt in het leven
van de Rooms-Katliolieke Kerk in ons land. Hij zei dit gisteravond
in de Antwoordkerk van Hoogvliet, waar de eerste discussieavond
werd gehouden naar aanleiding van het boek van de rooms-katho
lieke theoloog prof. dr. H. A. M. Fiolet, „De tweede reformatie".
Prof. Fiolet was erg ingenomen
met dit voorstel. Ik zie dit helemaal
niet als een stunt, zei hij. Zo'n be
zoek aan de paus moet dan echter
niet een, beleefdheidsbezoekje zijn,
zoals patriarch Athenagoras van Con-
stantinopel en aartsbisschop Ramsey
van Canterbury hebben afgelegd.
Als schrijver van het boek (dat
binnen de vijf maanden tot stand
kwam maar allerminst een gelegen
heidswerkje genoemd kan worden)
kreeg deze theoloog uit Amsterdam
gisteravond eerst de gelegenheid om
uiteen te zetten, wat hij met zijn
boek wil. Dat bleek later op de
avond een juist begin te zijn, want
maar weinigen van de ruim 400 aan
wezigen hadden het boek inderdaad
al gelezen.
■fe Uitnodiging
Hervormde en de Rooms- Katholieke
Kerk.
Het moderamen van de Utrechtse
PKV heeft met dankbaarheid van
een en ander kennis genomen, maar
schrijft kardinaal Alfrink: „Het be
zwaar van de predikant was niet, dat
het bruidspaar van te voren in alge
hele vrijwilligheid afspraken zou heb
ben gemaakt, waarvan de pastoor
van Jutphaas slechts kennis ge
nomen zou hebben, maar dat er in de
pastorie aan het bruidspaar gevraagd
was te beloven hun kinderen in de
Rooms- Katholieke Kerk te zullen
laten dopen en ze rooms- katholiek
op te voeden, terwijl dat „vragen;;
niet geschied zou zijn in pastorale,
maar in „voorwaardelijke" zin."
Aan het slot schrijft het moder
amen: „Wij zijn verheugd, dat u zo
grote nadruk legt op de vrijwillige
beslissing van het bruidspaar, omdat
juist dat „vrijwillige" het punt was
waarom het eigenlijk ging. Gaarne
zouden wij van u gehoord hebben
wat de inhoud van het woord „vrij
willig" is, maar dat zou ons voeren
op een terrein, dat op dit ogenblik in
studie is bij de eerdergenoemde com
missie."
NED HERV KERK
Emeritaat verleend aan ds. H.
Hiensch te Arnhem en aan ds. H. L.
Lieve te Oldemarkt.
Eervol ontslag verleend aan ds. E.
Sneller te Haarlem.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rotterdam-centrum
(2e p.p.): J. C. Weststrate te Me-
liskerke; te Slikkerveer: A. Hooger-
land te Werkendam.
Het boek, zei hij, is een uitnodiging
aan de kerken van de reformatie om
de Rooms Katholieke Kerk te helpen
bij de beangstigende geloofscrisis
waarin zij terecht is gekomen. Zij
kunnen meehelpen om haar te refor
meren.
In Nederland bestaat een unieke
situatie, .omdat de Rooms Katholieke
Kerk en de kerken van de Reforma
tie vrijwel even groot zijn. Daardoor
leven zij als gelijkwaardige partners
naast elkaar. De Rooms Katholieke
Kerk kan niet meer allen terugroe
pen tot haar zelf. Ze heeft erkend
dat in de reformatorische kerken ook
het heil wordt geschonken.
Uitdaging
Maar, zei hij, mijn boek is ook een
uitdaging aan de kerken van de Re
formatie. Hij vond het jammer dat
de recensies die tot nu toe zijn ver
schenen van zijn boek zo lief zijn. Ze
zijn te onschuldig. Want zoals ik in
dertijd al schreef toen ik dit boek op
deze pagina uitvoerig aankondigde:
prof. Fiolet stelt een aantal scherpe
vragen.
De Reformatie in Nederland ge
draagt zich, alsof ze rustig kan af
wachten tot de Rooms Katholieke
Kerk zo ver is als zij was in de
zestiende eeuw klaagt Fiolet. Volgens
hem zijn de reformatorische kerken
echter zelf ook van de reformatori
sche weg afgedwaald. Luther wilde
de reformatie van de kerk, maar het
gevolg was een menigte van kerkjes.
Wat als kerk begonnen is, heeft zich
zelf verlaagd door schisma en ket
terij. Prof. Violet gaat zelfs een stap
verder. Naar zijn mening is de refor
matie mislukt. Ze is mislukt omdat
ze uiteindelijk is vastgelopen in de
zelfde denkkaders als de Rooms Ka
tholieke Kerk.
Waar Rome de genade heeft ver
menselijkt, laat de reformatie God
solistisch aan het woord en plaatst
de mens buiten spel. De gedachte
van „genade alleen" heeft tot ont
waarding van de menselijke verant
woordelijkheid geleid. De gedachte
van de „Schrift alleen" heeft de tra
ditie buiten spel geplaatst. De ge
dachte van het „geloof alleen" heeft
de heilskracht ontnomen aan het in
stituut kerk, meent prof. Fiolet.
Hij zoekt de tweede reformatie in
de richting van Luther en in de rich
ting van het Verbond, zoals dat sterk
in het Oude Testament naar voren
komt. God is niet ver weg en breekt
Zijn eigen schepping niet van tijd tot
tijd binnen. Hij schept nog voortdu
rend. De aardse werkelijkheid is de
ruimte van onze Godsontmoeting. We
kunnen Hem alleen binnen onze
eigen werkelijkheid en verantwoor
delijkheid leren kennen.
Hoewel prof. dr. Kuitert dat
laatste misschien wat anders onder
woorden zou brengen als reforma
torisch christen, kon hij zich wel ach
ter de bedoeling van die woorden
•sullen. In heel veel opzichten was
hij het trouwens eens met prof. Fio
let, met wie hij al eens een boek
heeft gepubliceerd: „Van tweeën
een".
-fe Geschillen
(Van onze kerkredactie)
LONDEN De klad zit in de
Britse pers, zowel in de wereld
lijke als in de kerkelijke. Popu
laire dagbladen als de Mirror,
Sun en Mail verloren ieder zo'n
100.000 lezers en de totale oplage
cijfers daalden met bijna een half
miljoen. De christelijke week- en
maandbladen die hun oplage
cijfers publiceren verloren 60.000
abonnees.
The Christian was dit jaar hét
vierde kerkelijke blad dat het moede
hoofd moest neerleggen wegens geld
gebrek. De Christian World van de
congregationalisten, Advance van de
methodisten en het zondagsschoolblad
Teaching Christianity gaven de strijd
al eerder dit jaar op. Bovendien ver
dwenen de kerkbladen van de angli
caanse bisdommen van Exeter en Co
ventry.
Negen weekbladen en twee maand
bladen samen 60.000 abonnees ver
dwijnen. En zij zijn niet de enige
bladen die het moeilijker beginnen te
krijgen.
Er zijn ook christelijke bladen die
geen oplagecijfers bekend maken,
maar al wel erkenden dat ook zij
vorig jaar abonnees verloren John
Capon schat in het nieuwe blad
Christian Record, dat in totaal ten
minste 80.000 abonnees verloren zijn
gegaan, op een totale oplage van cir
ca 1.5 miljoen.
Hoopgevend
De verschijning van de Christian
Record is het enige hoopgevende te
ken aan het firmament van christe
lijke bladen. Het hoopt de plaats in
te nemen van The Christian, die zo
maar midden in het jaar zijn 37.000
abonnees in de steek liet. Een aantal
van die abonnees is inmiddels over
gestapt naar The Life of Faith het
wat saaie, meditatieve blad van de
Keswick-beweging.
Oorspronkelijk was The Christian
een blad voor baptisten. Het liep niet
best tot het werd opgekocht door Bil
ly Graham die dr. Jim D. Douglas
de leiding in handen gaf. Hij maakte
er een blad van dat qua opmaak kon
wedijveren met algemene bladen, een
stroom van nieuws gaf en het kerke
lijk nieuws kritisch begeleidde.
Dat laatste werd zijn val. Toen
Graham het blad overdroeg aan de
Britse Graham-organisatie lieten de
evangelische mannen het blad vallen
als hadden ze er hun vingers aan
gebrand. Hun visie was dat een blad
alleen maar mooi moet schrijven
over de kerk en alle christelijke
instellingen.
Verlies en winst
De grootste bladen zoals de Schotse
Life and Work en de evangelische
Challenge, verloren tussen de 8000 en
de 11000 abonnees, de middelgrote
bladen tussen de 2000 en de 5000.
Enkele bladen slechts zagen kans
wat winst te boeken. Het links radi
cale blad New Christian kwam ein
delijk boven de 12.000 en de funda
mentalistische Evangelical Times bo
ven de 20.000 Het evangelisatieblad
Crusade zakte in 1967 onder de
20.000, maar krabbelt op het ogenblik
weer terug.
Er zijn te veel bladen, schrijft
John Capon. Maar hij ziet niet veel
heil in de suggestie dat ze onderling
een fusie aangaan. Ieder blad heeft
een eigen karakter. Er is wel een
mogelijkheid voor onderlinge samen
werking.
Samenwerking
Zo suggereert hij dat een stuk of
tien bladen gezamenlijk een prijs
gaan berekenen voor advertenties.
Voor adverteerders die nu niet
geïnteresseerd zijn in de te kleine
oplagen kan het aanlokkelijk zijn om
een aanbod te krijgen voor tien bla
den tegelijk.
De nieuwe Christian Record geeft
zelf het voorbeeld. Het blad werkt
samen met de Church of England
Newspaper, het blad van de evange
lische of laagkerkelijke anglicanen.
Ongeveer driekwart vanhet nieuws
hebben de beide bladen samen. Dit
blad hoopt de evangelischen in de
andere kerkgemeenschappen te be
reiken.
Vroeger werd vooral op de theologi
sche geschilpunten gewezen, als hel
ging om de kloof tussen Rome en
Reformatie aan te wijzen. Dan werd
gesproken over de mis. de paus, de
Schrift tegenover de traditie, de Ma-
ria-verering en de heiligen-verering.
Maar deze verschillen functioneren
nauwelijks meer. Ze spelen nog maar
een heel kleine rol. We beginnen nu
te ontdekken dat we beiden in dezelf
de crisis zijn gekomen.
Met grote blijdschap stelde prof.
Kuitert zich achter de weg van ver
nieuwing die prof. Fiolet gewezen
heeft, en die ook in het proefschrift
van dr. Kuitert over de menselijk
heid Gods vrijwel op gelijke wijze te
vinden is. De nadruk in onze tijd
moet liggen op het Verbond, op het
feit dat God met ons en door ons
werkt. Hier dus geen verschil.
Maar prof. Kuitert had wel voor
zichtige kritiek op Fiolet. als hij
steeds weer een beroep doet op Lu
ther. We kunnen niet terug naar Lu
ther, antwoordde Kuitert. In Luthers
dagen was het grote probleem: „Hoe
kom ik aan een genadige God?" De
grote vraag van onze tijd is: „Waar
ter wereld is God?"
DEN HAAG Ook het niet
religieus gericht vormingsonderwijs
op de openbare schooi kan voortaan
vergoeding krijgen.
De wet voorziet alleen in het toe
kennen van een vergoeding aan ker
ken voor het geven van godsdienston
derwijs op de openbare school. De
hier en daar reeds gegroeide
praktijk, dat ook het Humanistisch
Verbond een dergelijke vergoeding
kreeg, is nu voor het eerst officieel
vastgelegd in de uitvoeringsregeling
van de wet op het voortgezet onder
wijs voor wat betreft de openbare
opleidingsscholen voor onderwijzers
en die voor kleuterleidsters.
Maar Luther is wel de eerste mo
derne mens geweest. Hij heeft gebro
ken met het „autoriteitsgeloof", het
geloof op gezag van mensen. Hij be
riep zich op de Schrift en zijn eigen
geweten. Die gedachte heeft onheilen
gesticht, maar heeft ook verlossende
heilsbetekenis.
Maar ook de Reformatie moet dit
weer leren want ook de Reformatie
is weer op autoriteit teruggezakt
zoals die te vinden is in belijdenissen
en synodeuitspraken.
Natuurlijk klonk in de discussie
wat angstig de vraag of die weg niet
juist de eenheid in gevaar brengt,
want het gevolg is diversiteit. Dat is
het nu juist, zei prof. Kuitert. Ik ben
blij dat u niet zegt dat het gevolg
„verdeeldheid" is. Het is diversiteit
en daarmee zullen we moeten leren
leven.
En prof. Fiolet zei: Wij moeten op
houden met onze tegenstellingen weg
te willen praten, we moeten ze wcgle-
vcn.
Op 6 november in Rotterdam is de
opponent van prof. Fiolet dr. J. J.
Buskes, evenals op 12 november in
Amsterdam.
Mensen en bloemen in de kerk
van Hoogvliet, waar gisteren
gespitst naar de professoren
Fiolet en Kuitert werd geluis
terd
De discussieavond in Hoogvi«
is slechts het begin van een ht
serie van discussieavonden
overal in het land zullen wordt
gehouden. De eerstvolgende win/
plaats in Rotterdam op 6 nonen
ber in het Atrium, georgan,
seerd door boekhandel Donnet.
Discussiepartner van prof. d
A. M. Fiolet zal dan dr. J.ral
H
Buskes zijn. Beiden zullen <x 'ur°ei
in Amsterdam op 12 novemb fschei
een dergelijke avond houdt
Andere plaatsen zijn onder mei
Zwolle en Dordrecht.
Prof. dr. H. A. M. Fiolet
ij uit
rige
iet e<
not i
tld;
alie.
Opnu
n hel
de
ROME De bisschopp ird g
synode van Rome is overgest den
van de theologie naar de pr
tyk. De bisschoppen zjjn in k
schillende taalgroepen uiti iar d
gegaan om zich groepsgewyzi P0™
bezinnen op een aantal voor
len. Ze doen dat aan de hand
een rapport van kardinaal Matge t
de aartsbisschop van Pa r
waarin allerlei gedachten
opgenomen die door de regioi ykei
bisschoppenconferenties schri i all
lijk zijn ingediend. tec
lisch
Het rapport biedt elk wat wils i eei
liberalen zullen wel kunnen insl mt
men met het voorstel dat de j 1
zich in het vervolg op de hoogte i13
van wat de bisschoppen in heelnc^'
wereld over een bepaald onden111 I
denken, eer hij belangrijke encyi ren'
ken publiceert. &tr
Ook zullen ze wel achter de Hij
dachte staan dat deze wereldsyi arka
van 146 bisschoppen minstens sc
maal per twee jaar bijeen wordt alel
roepen. Bovendien wordt geadvis t ir
dat de regionale bisschoppenconfe
ties bureaus instellen die contact
derhouden met de verschillende ich
rie-congregaties. ik j
CURIE INVLOED Kf
Maar de conservatieven wordy"
lerminst vergeten. De Rome may;ie
rie moet haar oordeel geven over0
directieven en besluiten van de f"
viduele bisschoppenconferenties.
moet volledige overeenstemming I
sen de bisschoppen bestaan over I
leerstellig is. Zelfs de schijn van cl
wijking moet vermeden worden.
Beide partijen zullen wel gelu
zijn met de suggestie dat de
zoveel mogelijk alle zittingen vai
ze wereldsynode bijwoont. T
voorstel werd gelezen brak
luid applaus uit en de paus rii
Hier ben ik.
LEII
In zi;
urgem
/er de
loem
»ft.
estdai
de r
(Van een medewerker)
HOOGEVEEN Toen ds. J.
O. Mulder uit Kampen in 1966
zijn handtekening zette onder de
bekende Open Brief heeft hij de
vrijmaking verloochend. Dat
heeft de generale synode van de
Gereformeerde Kerken vrijge
maakt gisteren uitgesproken
door het voorstel aan te nemen
van de commissie, die een uit
voerig rapport had uitgebracht
waarvan wij gisteren al het een
en ander hebben gemeld.
De generale synode nam daarmee
een uitspraak over van de particulie
re synode van Overijssel die in 1968
de Open Brief had afgekeurd en uit
gesproken had dat ds. Mulder de
vrijmaking had verloochend.
De synode nam zijn beslissing met
30 stemmen en 1 stem tegen.
Maar de rapporteur van de com
missie, ds. S. S. Cnossen, meende das
ds. Janse de zaak omkeert. Als hij
tegen de synode zegt u behandelt uw
broeders niet goed, dan moet hij be
denken dat broeders als ds. B. Telder
en ds. Mulder aanvankelijk met de
kerken niet goed hebben gehandeld.
Dr. J. Douma. eveneens lid van de
commissie, merkte op dat men niet al
te bang moest zijn voor tolerantie.
Ds. D. van Houdt keurde beperking
van de belijdenis tot de twaalf arti
kelen af. Er wordt in de twaalf arti
kelen zoveel niet genoemd wat in de
drie formulieren wel aan de orde
wordt gesteld: drieenheid, doop en
avondmaal, verkiezing en verwer
ping. Als men zou gaan doorvoeren
wat men toepaste ten aanzien van
zondag 22 van de catechismus, dan
staat de deur open voor dwaalleer.
Ds. Janse heeft daartegen opge
merkt dat hij wil trachten te zien
wat de Here bezit is te doen. Met de
vorige standpunten heeft ds. Janse
bedoeld dat het rapport het stand
punt van de particuliere synode in
hoofdzaak juist heft genoemd en
niet veel nieuws heeft gegeven.
Het had op een ander niveau ge-
kund.z Het had profetischer gekund.
Ds. Janse is bezorgd over sommige
dingen in de vrijgemaakte kerken.
De Here ziet ze ook. Als er verdruk
king en leugen in de stad is zal Sion
als een akker omgeploegd worden,
zegt de Here in Micha 3. Dan zeg ik,
kijk, zo is de Here, aldus ds. Janse.
Ds. J. Kok, de praeses, ging oom in
op de tolerantiegedachte. Er is niet
alleen een oecumenistische, maar ook
een heidense en een humanistische
terminologie de kerken binnenge-
drongn. Erasmus gebruikte het
woord tolerantie om de waarheid wet
te drukken. Later verdedigde de re
monstranten en de mensen van de
Franse revolutie deze tolerantie. Maar
de humanistische tolerantie is in
strijd met de schrift. De schrift
grenst die tolerantie af.
De synode heeft nu twee delen van
het rapport van de zaak-Kampen
besproken. Er wacht nu nog een deel,
namelijk dat deel van het rapport
dat betrekking heeft op de gebeurte
nissen rondom de breuk in Kampen
NIJMEGEN/ENSCHEDE Prof.
dr. I. J. Poelhekke die gisteren tij
dens de Diesviering van de katholie
ke universiteit in Nijmegen een rede
zou uitspreken, heeft daartoe geen
gelegenheid gehad. Tijdens de open
bare senaatszitting in de aula eisten
studenten van een actiegroep vanaf
het balkon discussie met de hoogle
raar.
De senaatsvergadering van de
Technische Hogeschool Twente heeft
beslist dat studenten van de TH mo
gen meepraten in de senaat van deze
hogeschool. Voortaan zal een perma
nente vertegenwoordiging van de
studenten aan de beraadslagingen
kunnen deelnemen. De studenten
hebben dezelfde inbreng als de staf
leden.
9
tn
id
in juli 1967 toen de ouderlingen V
van Dijk en D. J. Gritter uit de
meente wegliepen „van achter
ontrouwe meerderheid van de ke
raad".
Staatssecretaris Van Vee
Van onze parlementsredacti
UTRECHT Derden dienen
inspraak te hebben bij de bestt
over het openbaar worden van
heidsstukken. De overheid
recht op privacy, hetgeen iets
anders is dan een rcgentenmeii
teit.
Dit zei staatssecretaris Van 1
van binneniandze zaken gisterei
Utrecht bij de opening van het
gres over de openbaarheid van c
heidsdocumenten van de studiek
voor documentatie en administral
organisatie. De staatssecretaris ni
de dat het instellen van de com
sie-Biesheuvel. die zich bezigh
met de overheidsvoorlichting, een
wijs is dat de regering ernst ro
met een goede voorlichting.
Door de gecompliceerde o
heidstaak is het vrijwel onmo?
dat de burger nog alles overziet,
dus de staatssecretaris.
Prof. mr, S. F. L. Baron van W
bergen, een van de forumleden]
over dit onderwerp discussie?
noemde als belangrijkste redenen
overheidsstukken, indien niet I
evrtrouwelijk, openbaar te ma
het feit dat door de openbaarheü
burgers de gelegenheid hebben
vloed uit te pefenen op de over!
In de tweede plaats meende I
Van Wijnbergen dat door de o(
heid de burgers weten waarom J
bestuurd worden en dat daardoor
gezag meer acceptabel wordt,
vond het voorts zinvol om de ai
zen van de Raad van State en
bekend te maken.