Gereformeerde Bond tegen algemene kerkvergadering DAMES! Harry Emerson Fosdick in New York overleden Suenens laakt eenzijdige decreten van de paus Tien 5dagen lêrscliellin f7i- MENINGSVERSCHIL OVER WIJZE VAN BEHANDELEN Aansporing om niet te werken mee NS- Snippertrips Ga op foto-safari in Bergen-N.H. f43.50 Een woord voor vandaag Wereldse democratie Eenvoudige opzet Uw probleem is het onze. WITTE KRUIS Puzzelhoek AANVAL OP OSSERVATORE ROMANO Kardinaal Darmojoewono aan zijn kant Dr. SchelW treedt af BEROEPINGSWE WOENSDAG 15 OKTOBER 19 IEU' Wie God in de tegenwoordige tijd niet meer kan aanschou wen, ziet Hem in het verleden ook niet meer. Dat blijkt uit de profetie van Maleachi. God herinnert Zijn volk eraan dat Hij het heeft liefgehad. En het volk vraagt sarcastisch: Waar in hebt Gij ons Uw liefde betoond?" Wie God de rug toekeert, verandert de geschiedenis van de mensheid. Wij spreken wel eens over de vinger van God in de geschiedenis. Maar die vinger is alleen te ontdekken voor hem die nu God ook aan het werk ziet. Er zijn velen die God helemaal niet meer kunnen vinden in deze wereld. Maar dan kunnen ze God ook niet vinden in het verleden. Daarom moeten geleerden allerlei psychologische oplossingen gaan vinden voor het feit dat in het verleden gelovige chris tenen met zo'n grote mate van zekerheid over God gespro ken hebben. Dan worden geleerde betogen opgezet waaruit dan moet blijken dat deze mensen zich vergist hebben. Israël heeft God de rug toegekeerd. En ineens kan Israël God ook niet meer ontdekken in de geschiedenis. Die geschiede nis wordt zinloos. Het uitverkoren volk wordt een volk tus sen de volkeren. Maar God laat Zijn volk niet zomaar in de vergetelheid wegzinken. Maleachi moet als Zijn bode het volk weer aan Hem herinneren. We lezen vandaag: Spreuken 10 1-14. 23 23 (Van onze kerkredactie) UTRECHT Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond adviseert en verzoekt alle leden, maar verder ook alle kerkeraden en andere vergaderingen in de Nederlandse Hervormde Kerk, zich van elke medewerking aan de organisatie van de te houden alge mene hervormde kerkvergadering te onthouden. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding !s verzekerd. vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een vrouw heeft in 1961 haar man verloren en behoort vol gens de ziekenfondsbode bij de ver geten groepen. Haar premie be draagt 8,63 per week. Zij is alleen staand en ontvangt 309 per maand plus per kwartaal 115,80 pensioen. Zij heeft geen eigen huls, anders was de premie nog hoger. Vanaf 1964 is er een andere rege ling getroffen ten aanzien van de weduwen. Helaas komt zij daarvoor niet in aanmerking. lis dit wel juist? Haar pensioen is gelijkgesteld met het ouderdomspensioen. Waarom is dan de ziekenfondspremie niet 3,25 per week? Antwoord: Volgens de Zieken fondswet hebben weduwen (en we zen) recht op verplichte verzeke ring: a. als de man overleden is in 1965 of later, en op de datum van overlijden verplicht verzekerd was, b. als ongeacht de datum van overlijden de weduwe (of wees) voor 1 januari 1966 een weduwen- of wezenrente volgens de interim- wet ontving van tenminste 125 per jaar, of een ongevalsrente, dan wel een pensioen van het spoorwegpen sioenfonds, als de overleden spoor wegman verplicht verzekerd was. Als zij niet onder een van deze categorieën valt, heeft zij geen recht op verplichte verzekering. Pas bij het bereiken van de leeftijd van 65 jaar kan zij als bejaarde verzekerd worden. Mocht de premie te zwaar zijn, dan kan zij een beroep doen op de Algemene bijstandswet. Verzoek van lezeres: Kan iemand me zeggen, waar het boek „De mar telgang van kromme Lindert" nog te krijgen is? Vraag: Ik heb veel last van muur in de tuin. Hoe word ik daarvan verlost Antwoord: De aanwezigheid van Jkluur is lastig te verdelgen, vooral als er al flinke pollen zijn gevormd, hoofdzaak is de onkruiden geen kans te geven zich te ontwikkelen. Dus vroegtijdig schoffelen en wie den. Voor directe bestrijding kunt u chemische middelen, bijvoorbeeld si- masin, kopen. Vraag tevens advies, want het hangt van de plaats van het onkruid af, welke middelen u moet gebruiken, anders zou u ook de gewassen doden. Vraag: Een man heeft hulp in de huishouding nodig wegens zwakte van zijn vrouw. De man van de hulp verdient een weekloon. De vrouw komt driemaal in de week halve dagen werken. Zij verdient dan 2,50 per uur of 10 per halve dag, dus ƒ30 in de week. Kan de werkgever hiervoor belastingaftrek krijgen? Moet hij belasting voor haar aftrekken of komt hetgeen zij verdient, bij het loon van haar man? Is hij nog AOW of ziekengeld kwijt? Hoeveel mag zij verdienen zonder belasting schuldig te zijn? Kan het buiten de belasting om? Antwoord: Het kan nie\ buiten de belasting om. De werkgever moet zich aanmelden en premie en belas ting afdragen zodra hij boven het vrije minimum komt. De tabellen krijgt hij, wanneer hij zich aan meldt. Het inkomen van de hulp komt inderdaad bij dat van haar man, voorzover dit het vrijgestelde deel te boven gaat. Of de werkgever voor (le kosten aftrek kan krijgen hangt ex in de eerste plaats van af of deze kosten als uitgaven ter zake van ziekte zijn aan te merken. Zo ja, dan moeten zij het vereiste mi nimum te boven gaan. Dit hangt o.a. af van het bedrag van zijn in komen. helpt elke/^^N Poeders, tabletten, cachets. (Witte Kruis spaart bovendien de maag.) Het besluit van de synode tot deze AKV is volgens het hoofd bestuur niet ontstaan op verzoek en verlangen van heel de kerk, maar van een paar pressie groepen, die slechts één bepaalde richting vertegenwoordigen. Die zelfde eenzijdigheid ziet het hoofdbestuur in de opzet. Voorts wordt met deze AKV een nieuwe structuur gecreëerd, die „vloekt" met de van God gegeven rege ring der kerk." In een uitvoerige nota vraagt het hoofdbestuur, wie toch de „vele zij den" zijn, die aangedrongen hebben op inspraak en medezeggenschap in de synode. De verontrusten zijn ge noemd, maar nooit hebben dezen bij de synode gevraagd om zoiets als nu georganiseerd zal worden. Dan blijven over mensen van Sja- loom, studenten, de jongeren die be trokken waren bij het project Kerk 66/2000 en de jongeren van de actie groep Uppsala-Nederland. Van deze groepen zegt de nota „Voorzover wij ze hebben leren kennen is het hun te Befaamd vrijzinnig theoloog doen om een humanisering en hori- zontalisering van geloof en kerk". REVOLUTIE „Hetzelfde verschijnsel, dat zich op het ogenblik in allerlei sectoren van de samenleving voordoet, namelijk dat het wettig gezag geen erkenning meer vindt, is ook waarneembaar op kerkelijk erf. Er waait allerwege een wind die uit de hoek van de revolutie komt. Met name bij enkele jongeren groepen, die ten onrechte zich opwerken als de vertegenwoordigers van dé jeugd. Hun geestelijke bagage is vaak niet meer dan een religieus getint huma nisme, dat zich probeert te dekken met wat bijbelse en christelijke ter men. Zij weten zich gesteund door enkele ouderen, die dezelfde gedach ten en ideeën zijn toegedaan. Hoewel zij zeker niet allen zonder meer trouw kerkelijk zijn te noemen, willen zij toch wel in de kerk inspraak en medezeggenschap. Zij bepleiten of beter gezegd zij eisen een volledige herstructurering van de kerk, namelijk dat de kerk zich zal binnenste-buiten-keren. Zij willen dat niet alleen op ideëel vlak maar ook op het organisatorische en financiële. Met de geestelijke belan gen en de meest wezenlijke taken van de kerk wordt door velen geen rekening gehouden", aldus de nota. Niets kan de synode gedwongen hebben af te wijken van de gewone weg, namelijk die der ambtelijke vergaderingen, dan alleen de overwe ging dat ook deze groepen moeten worden gehoord en dat aan hun eisen moet worden tegemoet gekomen. Al leen al om deze reden ziet de nota in het genomen besluit een heilloze zaak. LEGITIEM De nota ontkent niet het recht van de gemeente om tot zelfs in de syno de te worden gehoord. „Wij menen zelfs, dat dit te weinig het geval is. Maar dan gaat het om echt de stem van de geméénte, en niet die van een of andere groep. En bovendien, hier voor bestaat een legitieme weg. Op gemeenteavonden kunnen onder lei ding van de kerkeraad aan de orde gesteld worden alle onderwerpen, die de gemeenteleden van bèlang vinden. Zijn er die daar geen gebruik van willen maken, dan ligt het aan hen zelf, dat hun stem niet wordt ge hoord." De nota beschrijft dan verder de weg naar de synode, maar zegt: „Wij hebben de indruk, dat men deze legi tieme weg niet wil, omdat het doel niet minder is dan een andere kerk, aangepast aan de moderne wereld". Onze kritiek, aldu^ de nota, wil allerminst afbreuk doen aan de mon digheid van de gemeente, maar de ware mondigheid van de christen, zo als de Bijbel ons die leert, impliceert een zich gaarne onderwerpen aan de goede vermaning van de ambtsdra gers en een zich gewillig begeven on der hun opzicht en regering, niet we gens een gebrek aan mondigheid, maar juist als een blijk, van hun mondigheid. (Van onze kerkredactie) NEW YORK Op 91-jarige leeftijd is overleden dr. Harry Emerson Fosdick, een van de bekendste Amerikaanse theolo gen uit de jaren twintig en der tig- Fosdick was rechtzinnig protes tants opgevoed. Maar toen hij do minee was geworden, brak hij met zijn verleden en werd hij een felle voorvechter van de vrijzinnigheid. Van 1904 tot 1915 was hij baptisten predikant. Daarbij werd hij in 1908 professor in de praktische theologie aan het Union Theological Seminary. In 1918 werd hij weer predikant, nu van de eerste presbyteriaanse ge meente in New York. Zijn modernistische prediking wek-, te onder de presbyterianen zulke op schudding, dat hij het mikpunt werd van felle kritiek. Tenslote werd hem in 1925 de toegang tot de kansel ont zegd. Rockefeller Multimiljonair John D. Rockefeller junior stelde Fosdick toen in staat, om een nieuwe, veel grotere kerk in New York te bouwen, de Riverside Church. Twintig jaar heeft Fosdick in deze kathedraal gepreekt en hij trok er duizenden mensen. Bovendien was hij door heel Amerika een bekend radiospreker. Fosdick bleef bewust buiten de ker ken staan en verkondigde wat nog steeds een van de kenmerken van de Amerikaanse oecumeniciteit is: dat er een fundamentele eenheid is in het protestantisme, uitgaand boven alle dogmatiek. De Riverside Church, met er naast het kantoor van de nationale raad van kerken en vlakbij het Union The ological Seminary, is nog steeds een van de brandpunten van het Ameri kaans kerkelijk leven. Het was in deze kerk, dat negerlei der James Forman op 4 mei de kan sel beklom en zijn Zwarte Manifest aan de kerken van Amerika procla meerde. Horizontaal: gebod, 5. telwoord, 8. plaats in Z.-H., 10. gast, 12. zijtak Wolga, 14. aanw.voorn.w., 15. hoofd deksel, 17. klap, 18. plaats in Drente, 20. witte populier, 21. balk, 22. plant, 24. lichaamsdeel, 26. zandheuvel, 27. rivier in Engeland, 29. stad in Frank rijk, 31. inwendig lichaamsdeel, 32. plaats in N.-H., 33. Europeaan, 34. gem. in N.-Brab. Verticaal: 2. telwoord, 3. bloei- wijze, 4. hoon, 5. bouwland, 6. plaats in N.-H., 7. slaapt men op, 9. bekend dier, 11. plaats in N.-Brab., 13. plaats in Gelderl.. 15. brandstof, 16. zilt vocht, 18. kippenloop, '19. troefkaart,. 23. woede, 24. vaartuig," 25. redelijk schepsel. 27. de fijnste veren, 28. ik (Lat.), 30. doorweekt, 31. jongens naam. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: 1. z, 2. lijn, 3. kanon, 4. tan gens, 5. pantoffel, 6. zijn gooi gaan, 7. vergissen, 8. nergens, 9. staart, 10.- dak, 11. n. Vert.: 1. "Zijn gooi gaan". (Van onze kerkredactie) ROME De Belg, kardinaal Suenens, heeft zich gisteren op geworpen als de grote tegenspe ler van de paus in de wereld synode die sinds zaterdag in Rome bqeen is. Er zijn er, klaag de hy, die zo sterk hameren op het primaatschap van de paus dat de kerk die zjj de wereld to nen bijna lijkt op de absolute monarchie van het ancien re gime voor de Franse revolutie, waar alles van de koning afhing. Dagje hier, dagje daar? Kiest u maar 1 Leuke interessante dagtrips 1 j Alle informatie in de NS-reiskrant op de stations. voordelig uit met NS Zonder de paus te citeren knoopte hij in wezen aan bij diens ope ningstoespraak. De paus zei zaterdag dat de kerk noch monarchistisch, noch democratisch, noch anarchistisch ge regeerd wordt. Kardinaal Suenens maakte even wel duidelijk dat het in het huidige debat slechts om twee stromingen gaat. De ene is een monarchistische die de paus alleen wil laten regeren. De andere weerspiegelt de „collegia liteit". Zij wil de bisschoppen mee betrekken in het leiding geven aan de wereldkerk. OPGEHEMELD Kardinaal Suenens laakte het rap port dat is opgesteld voor deze ver gadering en dat reeds een jaar gele den aan de leden van deze synode werd toegezonden. Hierin wordt, zei hij, het primaatschap van de paus zo opgehemeld dat de taak van de bis schoppen vrijwel gereduceerd blijkt te zijn tot die van assistent. De bis schoppen zijn geen troonassistenten van de paus, vervolgde hij. Het is absoluut noodzakelijk om te komen tot „een echte medewerking van de bisschoppen aan het bestuur van de kerk." En daarna volgden de scherpste woorden tegen het huidige kerkelijk regiem die tot nu toe zijn gesproken. Suenens noemde de jongste Vati caanse decreten over het religieuze en beschouwende leven een voor beeld van de juistheid van zijn stel ling dat het door het jongste Vati caanse Concilie aanvaarde principe van collegialiteit niet daadwerkelijk wordt toegepast. Deze decreten, zei de Belgische kardinaal, zijn uitge vaardigd zonder de noodzakelijke instemming van de bisschoppen. OSSERVATORE In zijn rede viel kardinaal Suenens ook het Vaticaanse dagblad Osserva- tore Romano aan.. Dit blad heeft elke inbreuk van de bisschoppen op het pauselijk gezag met kracht veroor deeld. Het blad wekt de indruk rechtzinnig in de leer te zijn, zei hij, maar geeft alleen eenzijdig het beeld van de paus als absoluut monarch als het gaat schrijven over het gezag van de paus en de bisschoppen. Terwijl de meeste kardinalen en bisschoppen uit Afrika en Azië trouw tamboeren op het gezag van de paus, liet de Indonesische kardinaal Dar mojoewono een heel ander geluid ho ren. Gebruikte Suenen het decreet over het religieuze leven om aan te tonen dat de huidige paus zich niets aantrekt van de bisschoppen, Dar mojoewono sprak over „Humanae Vitae", het decreet over de pil, zoals het ten onrechte genoemd wordt. COMMISSIE „Veel bisschoppen houden zich niet aan de encycliek „Humanae Vitae", zei hij, „ofschoon zij dit niet openlijk tonen. Ik vrees dat wij hetzelfde als na Humanae Vitae in andere kwesties zullen meemaken als de paus geen nauw overleg met zijn bisschoppen pleegt." Kardinaal Suenens nam het voorstel van zijn collega Döpfner uit München over om de internatianle theologen-commissie opdracht te ge ven de leer van de collegialiteit in studie te nemen. •Hij ging nog een stap verder en zei dat die commissie daarbij ook de op vattingen en de praktijk van de Oosterse kerken die altijd die col legialiteit erkend hebben in ogenschouw moet nemen. De synode moet maar beginnen met een oplos sing te zoeken voor de praktische problemen die op het ogenblik opdui ken. Dit voorstel krijgt steeds meer steun. IMPERIALISME Hoewel er nog geen staat op te maken is hoe de ongeveer 140 bis schoppen zich zullen opstellen, als het op stemming aankomt, hebben tot nu toe meer liberale dan conser vatieve bisschoppen en kardinalen het woord gevoerd. De absolute heerschappij van de paus werd gisteren alleen verdedigd door de aartsbisschop van Madrid en door aartsbisschop Raymond Tchi- dimbo van Conakry in het Afri- De nota vreest, dat de nieuwe structuur, die met de AKV gecrëerd wordt, als een woekerplant die der ambtelijke vergaderingen zal gaan overheersen. Men mag de heerschap pij van Christus door Zijn Woord en Geest door middel van de ambten niet loslaten al was het slechts voor een bepaalde tijd of voor een bepaald geval ten behoeve van een louter wereldse democratie. Doel van de algemene kerkverga dering is dat er in de kerk op brede schaal gesproken zal worden over de opdracht en het wezen van de kerk in de huidige maatschappij en over de taak van de kerk in de toekomst. Deze formulering doet vermoeden, dat agendapunten als die van het functioneren van de belijdenis in de kerk weinig of geen kans maken. Ten slotte wraakt het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond, dat uit niets blijkt of er ook een regel zal zijn voor het spreken en handelen. „Terwijl in de ambtelijke vergade ringen ieder erop aangesproken kan worden dat hij gebonden is aan de Schrift en de belijdenis der kerk, zal blijkbaar op de algemene kerkverga dering en de vergaderingen die haar voorbereiden ieder mogen zeggen al wat hij wil. Laat dit mogen behoren tot de moderne democratie, het be hoort in elk geval niet thuis in de kerk van Christus". Een volledig verzorgde vakantie aan de warme golfstroom. Vijf dagenlang! Vertrek dagelijks. Alle informatie in de NS-reiskrant op de stations. van elk station voordelig uit met N "Heui _jiei (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Dr. J. Scli Hzn. is afgetreden als hoofdred van het blad Waarheid en Ee Ook heeft hij zich geheel uit i ding van de gelijknamige persv ging teruggetrokken. In het gisteren verschenen ni van het blad schrijft hij, dat hi ad stap al had willen doen, toen h trs emeritaat ging. Gelet op de toer 1 hangige belangrijke zaken, zosRÏ kwestie Assen, deed hij het toei L mede op aandrang van medesta cii ora „Nu ik de zeventigjarige li ,D bereikt heb, meen ik er goed iice doen, als voorbeeld voor het o?" van de weg tot verjonging ei Ud nieuwing", aldus dr. Schelhaas, Synode en Kuntpen (Van een onzer medewerkers) HOOGEVEEN Gisteren kwam de synode van de vrij gemaakte Gereformeerde Ker ken weer bijeen voor de volgen de grote kwestie die in deze ker ken speelt, de scheuring in de gemeente van Kampen, die uit eindelijk ook een scheuring in de Theologische Hogeschool tus sen de hoogleraren tot gevolg had. De synode heeft te maken met tal van bezwaarschriften. De bespreking werd gisteren slechts begonnen, en vandaag voortgezet. De kwestie heeft vooral te maken met de scheuring die zich in 1967 in Kampen voltrok, toen twee ouderlin gen met een paar mensen eigen kerk diensten gingen beleggen. Vier hoogleraren waaronder prof. J. Kamphuis en een lector volgden de beide mannen, W. C. van Dijk en D. J. Gritter. Twee emeritus hooglera- met een 3-daagse volledig verzorgde Minitrip van NS. Slechts van elk station Vraag op het station naar de NS-reiskrant, boordevol informatie. voordelig uit met NS kaanse Guinee. Hij wilde het absolu te primaatschap van de paus gehand haafd zien, omdat „anders de bis schoppen in de ontwikkelingslanden onder het geestelijk imperialisme ko men te staan van de geïndustriali seerde landen." REBELLEN Intussen zijn de rebellenpriesters, die vergaderen in het theologisch instituut van de Waldenzen al een stap verder. Zij hebben hun rapport aangenomen. Daarin wordt uitgespro ken dat de paus in het vervolg geko zen moet worden door de bisschop pen voor een bepaalde ambtstermijn. Het gezag van de paus wordt ernstig aangetast, zo wordt gezegd, door het huidig kerkelijk recht, de autoritaire en autocratische manier waarop de paus en de romeinse curie dit recht toepassen de geheime diplo matie en de machtsconcentratie in handen van het Vaticaanse staatsse cretariaat, de manoeuvres van de nun tiaturen en door onderdrukking en inquisitie. Deze priesters willen de erkenning van de „plaatselijke kerken", waarbij zij niet op gereformeerde wijze aan plaatselijke gemeenten denken, maar aan bisdommen. De leden van die kerken moeten hun bisschoppen zelf kiezen voor een bepaald ambtster mijn. De curie moet gedegradeerd worden tot een centrum voor inlich tingen en coördinatie ter ondersteu ning van de bisschoppensynode. iet D. ren en twee lectoren die sede al veroordeeld zijn, bleven de ge te, die gediend wordt door ds. ld Mulder en ds. G. Visee, trouw, o De synode had bezwaarscl ,n ontvangen van de clasis Kampt in Emmeloord vergaderde (er door scheuring nu twee classes* pen), van de kerkeraad van waarvan J. Bos scriba is, van »«t O. Mulder en van ds. G. Visee ah van de kerkeraad van Vollenho&el De commissie die de stukke studeerd heeft en de synode adviseren kwam tot de conclus zij onmogelijk in kan gaan oj bezwaren, klachten en problie Daarom wil zij «tal van oudere ties laten rusten en alleen de van de „Open Brief', die inmj|e] al op vele manieren veroordeeld i handelen. In de synode rees nogal wat tegen dit voorstel. Sommigen st zich op het formele standpunt alle bezwaarschriften behandeld ten worden. Anderen begrepen dat vrijwel onmogelijk is, maar den toch een beter inzicht hebb wat zich in Kampen heeft afgesi Naar voren kwam bijvoorbeel klacht dat de kerkeraad van Kal ds. B. Telder de hand boven het zou hebben gehouden. Er werderfvi klachten geuit over de „leer va 1 beide predikanten Visee en Mul n Vooral ds. J, C. Janse, meend de commissie veel verder moest De kerkeraad-Gritter zegt wel d Open Brief de belangrijkste ooi was, zei hij, maar wie geen vreef1 ling in Kampen was, weet dat ei al wat gebeurd is. Hij zou wel willen weten of de prediking schriftuurlijk was en hoe de gem erop reageerde. 't De rapporteur van de comm ds. S. S. Cnossen, verdedigde beleid. De synode moet niet lei facetten van deze zaak tredei i: hij. Zij moet zich wel realiseren,c als ze dat toch gaat doen, ze zal|g dekken dat het een zaak van eraf' omvang is. Bovendien wordt het onderzoei moeilijkt doordat de kerkeraat geweigerd heeft zijn notulen op te leggen. Zou de synode diep deze zaken gaan graven, dan zo veel langer moeten vergaderen ei permanente synode moeten wordi Toch had ds. Cnossen kennelijk iedereen overtuigd, want in tw ronde was ds. D. van Houdt de e die toch weer een pleidooi voerd zoveel mogelijk alles op tafel te gen. Op dat punt moest gistera de bespreking afgebroken wordei NED. HERV. KERK Beroepen te Waai-der. C. Treui Hasselt. Aangenomen naar Emmen (val C. Krajenbrink; toez.), G. D. Han te Raalte: naar Oud-Loosdrecht (to drs. W. H. de Jong te Maarsbei naar Anna Paulowna. kand. P. Pa koek te Aalsmeer, die bedankt Kats. Bedankt voor Musselkanaal (ti J. Nijenhuis te Scharnegoutum: Rotterdam-Zuid (vac dr. H. Si ten), K. Ooms te De Bilt: voor Sch rewoerd. J. H. Vlijm te Krimpen den IJssel. RMD7890 GEREF. KERKEN Aangenomen naar Semarang vaanse en Indonesische Christel Kerken als kadervormingsprediks J. van de Ree te Fijnaart; naar SI dorp, kand. G. Kalksma aldaar. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Oostkapelle, L. H man te Vlaardingen; te Veen, H. I tenberg te Genemuiden; te Zeist C. Weststrate te Meliskerke. Bedankt voor Boskoop, H. Rij) te Gouda. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Rotterdam-West, M. Beek te Opheusden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2