Alle NOS-studio's in
1970 klaar voor kleur
Nicolaas
Nickleby
DIKKE WISSEL OP DE TOEKOMST
lachten over de harde
landen van de justitie
Stokowski als
gastdirigent
voor omroep
ast-
CAROLINA YES
11
DINSDAG 14 OKTOBER 1969
POLITIEVERHAAL
VAN
N. A. M. WIJCHGEL
(Van onze radio- en tv-redactie)
ULVERSUM De nu 87 - jarige
■eldberoemde dirigent Leopold
kowski heeft het plan om in
ustus 1970 naar Nederland te ko-
i om als gastdirigent enkele con-
ien te geven met het Radio Filhar-
nisch orkest en het Groot Omroep-
ir. Stokowski heeft dezer dagen in
iden het contract getekend,
rolgens de plannen zal Stokowski
20 augustus in het Amsterdamse
ïcertgebouw orkest en koor dirige-
voor rechtstreekse uitzending
de AVRO - radio. Op 22
ustus wil hij dan in de Rotterdam-
Doelen concerteren, terwijl de
O - televisie opnamen maakt voor
■re uitzending. Op de program-
s staan o.a. de symfonie van Cé-
Franck en de Alexander Nevsky
intate van Prokofieff.
tokowski maakt tenslotte een
atopname met het Radio Filharmo-
Ch.
(Van onze radio- en tv-redactie)
I opsparen of helemaal niet aan kleu-
ren doen (maar dat belet de concur-
HILVERSUM Bij de NOS wordt flink doorgedrukt voor de renfcie wel!) ook goed.
voltooiing van het moderne tv-studiocomplex aan de Insulindelaan. deze uren is.echter niet
Bij alle klachten over te zware investering (de gehele nieuwbouw
moet zonder leningen onmiddellijk worden betaald, ook al betreft
het voorzieningen voor vele jaren, afschrijving is er niet bij) wordt
alles meteen up to date in orde gebracht en dat houdt o.m. in, dat
eind volgend jaar alle studio's voor kleurenopnamen geschikt zullen
zijn.
Begin oktober j.l. is studio 5 van
het complex, dat in totaal twee grote
en vier kleine studio's met bijbeho
rende ruimten omvat, in gebruik ge-
„Volstrekt eenzijdig
(Van onze radio- en tv-redactie)
IILVERSUM „Ik maak een vol-
ekt eenzijdig programma over de
de handen van de justitie, de ver-
iingsidee en het drama van de
ndaars" en hun gezinnen", heeft
O-medewerker Ad Zonneveld
„U moet maar eens luisteren
ir wat drie ex-gevangenen, twee
Igenoten, een moeder en een
ler vanavond weten te vertellen
r het leven in de Nederlandse ge-
igenissen en over de ellende die
te strafwetsacties in de achterblij-
tde gezinnen teweegbrengen".
lzo vanavond op Ned. 1 een exclu
de bijdrage van de KRO aan het
ren van de reclassering, waar-
>r in deze maand weer extra aan-
ht wordt besteed.
hgetwijfeld zal de „volstrekte een-
iglieid" weerstanden opwekken,
het is Zonneveld er om te
dat de klachten nu eens „sec"
den gehoord, zonder dat er direct
ma verdedigers optreden om ze
tldeeils weg te praten en... de kij-
i/luisteraars de alternatieven
r te houden.
ie alternatieven zijn er natuur-
Zonneveld spreekt over de Ne-
iandse gevangenissen als over
nsenpakhuizen" en hij heeft daar-
geen ongelijk: ze zijn het. Volko-
i verouderde gebouwen, nog ge-
ingesteld op de liefdeloze vergel-
in vroeger tijden:
nch schuldig maakt aan versto
ng van de harmonieuze samenle-
Eg, moet daarvoor boeten in de eer<-
■mheid, moet dag en nacht worden
Itraft op de hardste wijze, dat zal
®n (of haar) dan wel tot inzicht
leze ideeën zijn gelukkig over-
Id. In de gevangenissen wordt zo
I en kwaad als het gaat het mo-
menslievender inzicht toege-
er is arbeid, ontspanning,
de ouderwetse cel, het af
schrikwekkende fabrieksachtige ge
bouw is niet verdwenen.
Natuurlijk zijn er goede plannen,
maar er is een bitter tekort aan be
schikbaar geld om die plannen ook
uit te voeren. We zitten nog met
onze historische mensenpakhuizen al
is er enige verbetering te constateren.
En dan is er de „terugkeer in de
maatschappij". Gesteund door tal
van studies en uitspraken van des
kundigen zegt Ad Zonneveld in KRO-
"s programmablad: „Een straf opleg
gen uit vergelding is een middeleeuw
se toestand, veel meer zullen we de
delinquenten moeten zien als defec
ten in onze samenleving. Die moeten
worden hersteld. Nooit en te nimmer
is er iemand door middel van de
gevangenis beter gemaakt. Natuur
lijk zijn er mensen, die er beter uit
komen, dan zij er in zijn gegaan,
maar andersom komt ook vaak voor,
nog afgezien van de moeilijkheden,
die alle delinquenten hebben bij hun
terugkeer in de maatschappij: zie het
werk van de reclassering. En daar
voor bestaat nog altijd veel te weinig
belangstelling".
Daarom is vanavond de strekking
van de documentaire „Over de loop
van het recht": „Hier zit de knoop.
Als wij nooit in ernstige mate met
het strafrecht hebben te maken ge
had, houden we de gevangenissen en
inrichtingen ver van ons bed. Wie
tegen de lamp loopt, moet het zelf
maar weten. Het is alleen zo verve
lend dat je niks koopt voor zo'n ge
dachte, als je de meningen van be
kwame rechtskundigen hoort".
nomen en op 1 februari 1970 hoopt de
NOS studio 6 klaar te hebben. Re
kent men daarbij dan nog studio
Concordia (ook voor kleurenopnamen
geschikt) in Bussum, de Singerzaal in
Laren en Bellevue in Amsterdam,
dan is de NOS voorlopig goed onder
dak wat studiofaciliteiten aangaat.
Dat blijkt ook wel uit het feit, dat
direct als studio 6 klaar is, studio 1
voor enkele maanden wordt gesloten,
om haar te voorzien van kleurenap-
paratuur. Zo gauw 1 in dat opzicht
gereed is, gaat 2 (ook een grote!)
dicht voor hetzelfde proces. NOS en
omroepen kunnen zich bij dat gemis
voldoende redden.
Eind 1970 zal er dan in elke studio
met kleuren kunnen worden gewerkt.
En hoe nodig is dat? Op het ogenblik
wordt slechts een zeer klein percen
tage van tv-produkties in kleuren ge
maakt.
Officieel heeft de totale omroep op
het ogenblik toestemming van de mi
nister, 12 uren kleur op een aantal
van 70 zenduren per week te laten
zien.
Als u echter eens gaat tellen, hoe
veel kleur er in werkelijkheid is te
zien, komt u wel op een uur of 15 per
week. Hoe zit dat dan in elkaar.
Wel de minister staat slechts
toeslag voor kleurenkosten toe voor
12 zenduren fier week. Die kosten per
uur worden omgeslagen over NOS en
omroepen, die er mee mogen doen,
wat ze willen.
Zo is het in 1967 begonnen met 6
uren. Laler kwamen er 2 uren bij en
op 1 januari j.l. nog eens twee. In
dien de minister zo mondjesmaat
blijft verhogen, is de totale kleuren
televisie nog zeer ver weg.
„Maar dat hindert niet", zegt de
omroep, „want er zal altijd wel
zwart-wit-televisie blijven. Sommige
programma's lenen zich helemaal
niet voor kleuren. Er worden immers
ook nog altijd zwart-wit films ge
maakt?"
De minister staat nu dus officieel
12 uren eigengemaakte kleurentele
visie per week toe. Die wordt niet
eens letterlijk gehonoreerd, want de
omroepen zijn geheel vrij in de
besteding ervan.
Wil de een of andere zendgemach
tigde haar uren achter elkaar
opsnoepen, dan is dat best, wil zij
iTEI-KVISIi:
VAVAVOM»
Hilversum I, 402 m. AVRO:
.00 Nieuws. 18.11 Radiojour-
aal. 18.25 Liedjesprogramma.
Paris vous parle. 18.55
oor de kinderen. 19.00 Tref-
mt: Polen 1938. De nacht der
srschrikkingen valt over Eu-
documentaire.
ieuws. 19.35 Vanavond: vro-
Ikheid, muziek, actualiteiten
wetenswaardigheden. 22.00
lering: gevarieerd jeugdpro-
ramma. 22-30 Nieuws. 22.38
ededellngen. 22.40 Radiojour-
N.O.S.: 22.55 Signaal -
wzlek van eigen tijd (opn).
•24.00 Nieuws.
Hilversum II, 298 m. KRO:
•30 Nieuws. 18.41 Actualilel-
!n. 19.00 Licht orkest met so-
19.40 Conciliepostbus.
.45 Wie is in Godsnaam Je
ns Christus? 20.00 Kollage: sa-
lenspel van muzikale en llte-
Ure elementen. 21.15 De poli-
e, een satire. 22.10 Stereo:
lassleke kamermuziek (gr.).
•25 Overweging. 22.30 Nieuws.
«nde kerk. 23.00 Kontekst:
lagazlne waarin op de dingen
ordt doorgepraat. 23.30 Zin-
en over 23.55-24.00 Nieuws.
Nederland I. N.O.S.: 18.50
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. N.O.S.:
19.00 Journaal. STER: 19.03 Re
clame. KRO: 19.07 De dwaze
wereld van Tommy Cooper.
•TV-serie. 19.32 Verslag op
dinsdag. STER: 19.56 Reclame.
N.Ö.S.: 20.00 Journaal. STER:
,930 20.16 Reclame. KRO: 20.20 Over
de loop van het recht: discus
sies. 21.00 Kleur: Muzikale
show. 21.45 Kleur: De Wrekers,
TV-serie. 22.30 PMW: Neem er
nota van!: korte film in het
kader van Wereldmlsslezon-
dae. N.O.S.: 22.43 Journaal.
TELEAC: 22.48-23.18 Schaken
Hilversum I, 402 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Stereo: Lichte
gramm'ofoonmuziek (7.30-7.35
Van de voorpagina). VPRO: uw
7.54 Deze dag. VARA: 8.00 ieuEd 17 00
Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 t(w)ieners
deren. 9.45 Van 1685 tot van
daag, muzikale lezing. 10.15
Voor de vrouw. 11.00 Nieuws.
11.02 Plek uur: wedstrijdpro
gramma. 11.45 Actualiteiten.
11.55 Mededelingen. KRO: 12.00
Gevarieerd programma. (12.22
Wij van het land: 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuin
bouw: 12.30 Nieuws: 12.41 Ac
tualiteiten; 13.00 Raden maar;
13.15 Ondernemend). NCRV:
14.00 Moderne orkestwerken
(opn.). 15.00 In 't zilver: voor
oudere luisteraars. 16.00
Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de
Popradio voor
17.50 Over-
-. - -xiwjiewiri xi. öu vxvex-
Stereo: Lichte grammofoon- heldsvooriiChtlng. i8.oo Coun-
muziek. (8.30-8.35 Voor de
huLsvrouw). 9.00 Stereo: Klas
sieke kamermuziek (gr). 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Lichte grammofoon-
muzlek. 10.50 Voor de kleuters. FM-kanalen. NCRV: o.w
11.00 Nieuws, 11-02 Voor de Nieuws. 9.02 Lichte vokale rau-
try en western rubriek. 18.20
Reportage van het jubileum
van de Nederlandse
Christen-Vrouwenbond.
Hilversum
9.00
Nederland II. N.O.S.: 18.50
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. N.O.S.:
19.00 Journaal. 19.03 Scala: in
formatief programma. AVRO:
19.30 Peyton Place, TV-feullle-
ton. STER: 19.56 Reclame.
N.O.S.: 20.00 Journaal. STER:
20.16 Reclame. AVRO: 20.20
Kleur: Strange Report: Racist
- een zeer gevaarlijk voorstel.
TV-film. 21.10 Voor de vuist
weg. 22.10 AVRO's Televlzler.
N.O.S.: 23.00-23.05 Journaal.
BELGIë
12.25 Stereo: Metropole orkest, kritisch
12.54 Voor het platteland. 13.00
Nieuws. 13.11 Actualiteiten.
13.25 Licht orgelconcert. 13.45
langspeelplaten met
commentaar. N.O.S.:
11.00 Nieuws. 11.03 Muziek -
lezen. (12.00 Nieuws). AVRO:
13.00 Nieuws. 13.03 Radiojour-
Gesproken portret. 14.M Het naai, 13.06 Platenprogramma.
plantsoen, hoorspel. 15.15 In de
Toonzaal: muziekprogramma
voor de jeugd. 16.00 Nieuws.
16.02 Voor boven de zestig.
N.O.S.: 17.02 Oude liedjes. VA-
RA: 17.20 Stereo: Tenor en pi- 17
ano, 17.55 Mededelingen.
Hilversum II. 298 m. NCRV:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Lichte grammo-
Kanalen Nederlands: 2 en 10. foonmuziek met nieuws en ac-
•38 Parlement. 22.45 De zin- 18.35 Zandmannetje. 19.00 Tie- tualiteiten. TROS: 8.00 Nieuws.
nerklanken. 19.25 Kijk en 8.11 Verzoekplatenprogranuna.
kook. 19.50 Keurig Frans. 19.52
Zoeklicht. 19.57 Mededelingen.
20.00 Nieuws. 20.25 Hochzelt
(14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws.
15.03 Arbeidsvitaminen. 16.00
Nieuws. 16.03 Gimmick: licht
plalenprogramma. 17.00
Nieuws. 17.02 Radiojournaal.
17.05-18.00 Pop- en countrymu-
ziek.
TELEVISIE MORGEN
Nederland I. NOS/NOT:
11.10-12.00 School-tv. VARA:
17.00-17.35 Voor de kinderen.
België: Nederlands progr.
9.00-9.10 Kan. 2 en
"Lappie Loep en hef geheim van de degenstok
Gewapend met zijn houweel liep Lappie achter Jonas
le berg op. Na een kwartiertje arriveerde het tweetal
top. Lappie keek vol bewondering naar de geweldige
die boven op het kratergat lag. "Van beneden af gezien
het maar een kiezelsteen", zei hij, "maar het is een
brlijk stuk rots. Dat kan toch nooit een mens daar
I elegd hebben?" Jonas keek Lappie aan. "Mensen heb-
C^el meer grootse dingen gedaan, Lappie, daar weet jij
f wiets van..."
aar", begon Lappie, "Hoe wil je die steen van zijn
krijgen?" Jonas grinnikte. "Wacht maar, dan zal je
maken met de vindingrijkheid van een zakenman..."
jere-
kend op de buitenlandse import.
Vanzelf kosten series of losse pro
gramma's voor kleuren vertoning
meer dan wanneer ze in zwart-wit
uitgaan en ook daarvoor kan dus het
toeslag-geld worden gebruikt. Daar
door wordt het aantal uren steeds
overschreden, dat is van het begin af
aan al gebeurd, maar daaraan tilt de
minister niet. Het gaat haar niet om
de verwerkelijking van kleurentele
visie, alleen maar om het toegekende
toeslagbedrag, dat elke zendgemach
tigde naar belleven mag aanwenden.
En natuurlijk kost relatief een eigen
kleurenproduktie heel wat meer dan
een gekochte. -
De NOS vindt echter, dat zij nu al
gereed moet zijn om desnoods alles
in kleuren te (laten) produceren, al is
dat nog zeer verre toekomstmuziek, 't
Zou ook niet verantwoord zijn, zo
veel geld te spenderen voor zo weinig
in gebruik zijnde toestellen. Dat
moet, naar ministerieel inzicht, sa
men opgroeien.
Heeft de NOS nu een economisch
verantwoorde vooruitziende blik met
het inrichten van zoveel kleurenstu-
dio's (die uiteraard evengoed voor
zwart-wit-opnamen kunnen worden
gebruikt!) of wordt er een te dikke
wissel op de toekomst getrokken en
had het geld beter aan iets anders
kunnen worden besteed? Daarover
valt te discussiëren, maar de NOS
zelf prijst uiteraard haar voortvarend
initiatief om haar modern complex zo
aangepast mogelijk te maken.
Om eens aan te tonen, hoe druk
gebruik er wordt gemaakt van de al
gereed zijnde kleurenstudio's (dus
speciaal voor kleurenopnamen), leest
een woordvoerder ons het volgende
lijstje voor.
Op maandag 13 oktober: AVRO in
studio 4 met de Mounties-show,
TROS in studio 5 met Jam. Dinsdag
14 oktober: VARA in studio 3 met
Hadimassa, AVRO weer in 4 met de
Mounties, TROS nog in 5 met Jam.
Woensdag 15 oktober; VARA in 3
met Hadimassa. Donderdag 16 oktober:
NOS in Concordia Bussum met voor-
próduktie kunstrubriek, „De onverge-
telijken", vrijdag 17 oktober KRO in
studio 3 met Baron van
Münchhausen, VARA in 4 met een
tv-spel, NCRV in 5 met Sweibertje.
„Kijk, zegt de NOS, „dat noemen
wij toch druk gebruik, want er zijn
tussen de opnamen in natuurlijk ook
dagen nodig voor opbouw en afbre
ken van de decors."
Maar volgend jaar, als de minister
dan misschien geld geeft voor 14
uren kleureri-tv, zullen er behalve
deze studio's nog een kleine (in op
pervlakte gelijk aan 3, 4 en 5) plus
twee grote (tweemaal de oppervlakte
van 3, 4 of 5) ter beschikking zijn.
Tegen die tijd zal, voornamelijk
ten behoeve van het journaal, ook de
kleurentrein rijden. Aan faciliteiten
voor het bonte beeld ontbreekt het
dan bepaald niet, of ze nodig zijn of
(nog) niet.
„Ik ben een Vuist in 't diepst van mijn gedachten", heeft
Willem Duys, zijn naamgenoot Kloos parodiërend, beweerd.
Dat betekent, dat hij er volstrekt niet tegenop ziet, van nu af
aan weer precies om de 14 dagen een uur zijn tv-vuist te bal
len: „We kunnen wel doorgaan tol het jaar 2000 als het moet",
zegt hij samen met Fred Oster, die na zijn Keerktvisnu
weer helemaal vrij is om de Vuist te produceren. Willem
heeft genoeg uan de presentatie. En omdat hij dat so origineel
doet en zich daarmee zoveel fans heeft veroverd, hier een
nieuwe foto van hem.
VANAVOND TE ZIEN
7.07 uur Tommy Cooper.
7.32 uur Verslag op dinsdag, magazine.
8.20 uur documentaire „Over de loop van het recht".
9.00 uur Music, music, show.
9.45 uur aflevering De wrekers: „De verborgen tijger"
Ned. 2 AVRO
7.30 uur Peyton Place.
8.20 uur aflevering „Strange report": „Racist".
9.10 uur Voor de vuist weg.
10.10 uur actualiteiten.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum 1 AVRO
7.35 10 uur groot amusementsprogramma „Van
avond", met hoorspelen, wedstrijd en veel
muziek.
10.00 uur Hiering in het Rijnlandslyceum in Wassenaar.
10.55 uur NOS: Eigentijdse muziek.
Hilversum II KRO
8.00 uur Collage 15: Faust in verhalen en muziek.
9.15 uur hoorspel „De politie", satire,
10.10 uur Fluitkwartet van Mozart op de plaat.
11.00 uur Relexez-vous.
11.30 uur Zingen over liefde.
94
Ik vind het geweldig dat u hem
antwoordde de jongen enthousi-
„Ja, meneer, van a tot z.
zo gauw gevonden heeft,","
„Heb je tijd en zin om vanmiddag om half vijf even bij
mij op het bureau te komen? Ik heb iets dat ik je wilde
laten zien."
„Graag. Ik zal er precies half vijf zijn, meneer," jubelde
de jongen.
„Mooi zo, .tot vanmiddag £lan," zei Verster, glimlachend om
zijn jeugdige geestdrift.
Hij was er klokslag half vijf en werd dadelijk naar
Versters kamer geleid. Verster schudde hem kameraadschap
pelijk de hand en gaf hem toen een pakje. „Maak het maar
open en kijk of je het hebben wilt."
Leo's vingers wriemelden in zenuwachtige haast om het
touwtje los te krijgen en het vloeipapier te verwijderen.
Toen keek hij met grote ogen naar wat hij in zijn handen
hield... een vergrote en ingelijste foto van het, door hem aan
het prikkeldraad gevonden, stukje geweven stof. De datum
waarop de moord gepleegd was stond bovenaan in de rech
terhoek. Onder de foto stond geschreven: „Ter herinnering
aan de zeer gewaardeerde hulp, /verleend door Leo Rouw
horst, bij het ophelderen van de moordzaak aan de Vesta-
dreef te Utrecht, R. A. J. Verster, hoofdinspecteur van
politie te Utrecht."
Even later verliet een van trots stralende jongen het
politiebureau.
Volgend jaar, 9 juni 1970, zal het een eeuw geleden zijn,
dat de legendarische schrijver Charles Dickens overleed.
Het is de gerede aanleiding om een van zijn bekendste
werken, na de Pickwick papers en zijn Olivier Twist, die
hem tot in de verste hoeken van het Britse rijk en ook
daarbuiten beroemd maakten, als feuilleton te geven, na
melijk zijn sociale roman Nicolaas Nickleb y.
Men behoeft waarlijk geen Dickenskenner te zijn om van
dit verhaal zij het dan in afleveringen, zoals veel van
zijn werk in het begin verscheen te genieten. Al dateert
het uit 1837, zijn werk heeft een sterke aansprekend©
kracht en is gekruid met rijke humor.
De schrijver van vandaag tekent gemeenlijk zijn figuren
van binnen uit. Dickens beschrijft hun handeling, hun kle
ding, gelaatsuitdrukkingen, kortom de gedragspatronen en
maakt zijn individuen zichtbaar zoals hij ze zelf zag en
ervaarde.
Nog een ander aspect dat zijn werk voor ons belangrijk
maakt is, dat Dickens een tijd beleefde van grote sociale
veranderingen, een industriële revolutie, zoals wij vandaag
door de enorme technische vorderingen overrompeld wor
den.
Dickens bespiegelde de maatschappij kritisch en met hu
mor, zonder dat hij zelf een uitgesproken maatschappelijk
idee had.
Voeg bij dit alles zijn meesterlijke verteltrant, waarin na
Oliver Twist zijn boek over de lotgevallen van Nicolaas
Nickleby uitblinkt, dan weten we zeker dat deze feuilleton-
serie onze lezers zal boeien.
Kareltje Knetter en de Bos-bubbel
10: Nauwelijks had de heks
het toverdrankje naar bin
nen gewipt of ze verander
de weer in de ons reeds be
kende jonge vrouw. Haar
weelderige, blonde haren
glansden zacht en hingen
naar beneden in een dikke
lok langs dat onbegrijpe
lijke, maskerachtige gelaat.
Doch niet alleen de heks
veranderde. Ook de vunzige
hut scheen zich op te rich
ten en ruimer te worden.
Het stof en het vuil, de
schimmel en de spinrag
verdwenen en daarbij bleef
ook het wrakke oude meu
bilair niet achter. Alles her
kreeg zijn nieuwe vormen
en een hypermodern inte-
rieurtje kwam zomaar in de plaats te staan van de muffe uitdragerswinkel, die
eerst de woonstee van de heks had gevormd. „Het ging weer héél mooi", lachte
de jonge vrouw tevreden, terwijl ze zich van haar kostbare bontjas ontdeed.
„Ouwe Sybil, de toverkol, is weer mejuffrouw Sybila van Sorcieren geworden.
Een héél wat prettiger omhulsel dan de verkalkte fysiek van een heks
Ze zette zich op een klein bankje neer en bekeek meewarig haar welgevormde,
doch gekneusde voetje. „Jammer, dat ik bij het rennen zo'n aardig lakschoentje
ben kwijtgeraakt", vervolgde ze. „Maar ja. wie weet ligt het vlak bij huis in
Lappje ging op een kei zitten en wachtte af op de dingen
die gebeuren gingen.
Ondertussen was Jaap Schraap naar de schipper gegaan,
die hem vol verbazing had aangekeken. Doch voor de
schipper Jaap had kunnen vragen, waar hij vandaan kwam,
was Jaap hem al breedvoerig het geheim van de schat aan
het uitleggen. "Het enige wat u moet doen om een deel van
de schat te verdienen is de plaats aanwijzen, waar ik ze kan
vinden", besloot Jaap. De schipper haalde zijn kompas voor
dag, bekeek de kaart en antwoordde, na even gerekend te
hebben. "In die grot moet je het kunnen vinden, dat kan
niet anders..." -
de tuin." Ze stond op, liep naar 't venster en keek naar buiten. Maar wat was
dat? Wat zag ze daar? Lag daar niet„Dat is dat kleine baasje, dat me
uit de wildklem van Simon de Stroper heeft bevrijdmompelde ze. „Wat
moet ik dêór nou mee doen? Vroeger zouden wij met zo'n ventje korte metten
maken. Maar als jeugdig en progressief lid van de vakbond van heksen kan ik
dat niet doen. Wat nu? Toen moest mejuffrouw Sybila van Sorcieren even
nadenken en hieruit mogen we misschien afleiden dat er toch nog ie^s van
menselijkheid in haar was overgebleven.
FERDNAND