Alle NOS-studio's in 1970 klaar voor kleur Nicolaas Nickleby DIKKE WISSEL OP DE TOEKOMST lachten over de harde landen van de justitie Stokowski als gastdirigent voor omroep ast- CAROLINA YES 11 DINSDAG 14 OKTOBER 1969 POLITIEVERHAAL VAN N. A. M. WIJCHGEL (Van onze radio- en tv-redactie) ULVERSUM De nu 87 - jarige ■eldberoemde dirigent Leopold kowski heeft het plan om in ustus 1970 naar Nederland te ko- i om als gastdirigent enkele con- ien te geven met het Radio Filhar- nisch orkest en het Groot Omroep- ir. Stokowski heeft dezer dagen in iden het contract getekend, rolgens de plannen zal Stokowski 20 augustus in het Amsterdamse ïcertgebouw orkest en koor dirige- voor rechtstreekse uitzending de AVRO - radio. Op 22 ustus wil hij dan in de Rotterdam- Doelen concerteren, terwijl de O - televisie opnamen maakt voor ■re uitzending. Op de program- s staan o.a. de symfonie van Cé- Franck en de Alexander Nevsky intate van Prokofieff. tokowski maakt tenslotte een atopname met het Radio Filharmo- Ch. (Van onze radio- en tv-redactie) I opsparen of helemaal niet aan kleu- ren doen (maar dat belet de concur- HILVERSUM Bij de NOS wordt flink doorgedrukt voor de renfcie wel!) ook goed. voltooiing van het moderne tv-studiocomplex aan de Insulindelaan. deze uren is.echter niet Bij alle klachten over te zware investering (de gehele nieuwbouw moet zonder leningen onmiddellijk worden betaald, ook al betreft het voorzieningen voor vele jaren, afschrijving is er niet bij) wordt alles meteen up to date in orde gebracht en dat houdt o.m. in, dat eind volgend jaar alle studio's voor kleurenopnamen geschikt zullen zijn. Begin oktober j.l. is studio 5 van het complex, dat in totaal twee grote en vier kleine studio's met bijbeho rende ruimten omvat, in gebruik ge- „Volstrekt eenzijdig (Van onze radio- en tv-redactie) IILVERSUM „Ik maak een vol- ekt eenzijdig programma over de de handen van de justitie, de ver- iingsidee en het drama van de ndaars" en hun gezinnen", heeft O-medewerker Ad Zonneveld „U moet maar eens luisteren ir wat drie ex-gevangenen, twee Igenoten, een moeder en een ler vanavond weten te vertellen r het leven in de Nederlandse ge- igenissen en over de ellende die te strafwetsacties in de achterblij- tde gezinnen teweegbrengen". lzo vanavond op Ned. 1 een exclu de bijdrage van de KRO aan het ren van de reclassering, waar- >r in deze maand weer extra aan- ht wordt besteed. hgetwijfeld zal de „volstrekte een- iglieid" weerstanden opwekken, het is Zonneveld er om te dat de klachten nu eens „sec" den gehoord, zonder dat er direct ma verdedigers optreden om ze tldeeils weg te praten en... de kij- i/luisteraars de alternatieven r te houden. ie alternatieven zijn er natuur- Zonneveld spreekt over de Ne- iandse gevangenissen als over nsenpakhuizen" en hij heeft daar- geen ongelijk: ze zijn het. Volko- i verouderde gebouwen, nog ge- ingesteld op de liefdeloze vergel- in vroeger tijden: nch schuldig maakt aan versto ng van de harmonieuze samenle- Eg, moet daarvoor boeten in de eer<- ■mheid, moet dag en nacht worden Itraft op de hardste wijze, dat zal ®n (of haar) dan wel tot inzicht leze ideeën zijn gelukkig over- Id. In de gevangenissen wordt zo I en kwaad als het gaat het mo- menslievender inzicht toege- er is arbeid, ontspanning, de ouderwetse cel, het af schrikwekkende fabrieksachtige ge bouw is niet verdwenen. Natuurlijk zijn er goede plannen, maar er is een bitter tekort aan be schikbaar geld om die plannen ook uit te voeren. We zitten nog met onze historische mensenpakhuizen al is er enige verbetering te constateren. En dan is er de „terugkeer in de maatschappij". Gesteund door tal van studies en uitspraken van des kundigen zegt Ad Zonneveld in KRO- "s programmablad: „Een straf opleg gen uit vergelding is een middeleeuw se toestand, veel meer zullen we de delinquenten moeten zien als defec ten in onze samenleving. Die moeten worden hersteld. Nooit en te nimmer is er iemand door middel van de gevangenis beter gemaakt. Natuur lijk zijn er mensen, die er beter uit komen, dan zij er in zijn gegaan, maar andersom komt ook vaak voor, nog afgezien van de moeilijkheden, die alle delinquenten hebben bij hun terugkeer in de maatschappij: zie het werk van de reclassering. En daar voor bestaat nog altijd veel te weinig belangstelling". Daarom is vanavond de strekking van de documentaire „Over de loop van het recht": „Hier zit de knoop. Als wij nooit in ernstige mate met het strafrecht hebben te maken ge had, houden we de gevangenissen en inrichtingen ver van ons bed. Wie tegen de lamp loopt, moet het zelf maar weten. Het is alleen zo verve lend dat je niks koopt voor zo'n ge dachte, als je de meningen van be kwame rechtskundigen hoort". nomen en op 1 februari 1970 hoopt de NOS studio 6 klaar te hebben. Re kent men daarbij dan nog studio Concordia (ook voor kleurenopnamen geschikt) in Bussum, de Singerzaal in Laren en Bellevue in Amsterdam, dan is de NOS voorlopig goed onder dak wat studiofaciliteiten aangaat. Dat blijkt ook wel uit het feit, dat direct als studio 6 klaar is, studio 1 voor enkele maanden wordt gesloten, om haar te voorzien van kleurenap- paratuur. Zo gauw 1 in dat opzicht gereed is, gaat 2 (ook een grote!) dicht voor hetzelfde proces. NOS en omroepen kunnen zich bij dat gemis voldoende redden. Eind 1970 zal er dan in elke studio met kleuren kunnen worden gewerkt. En hoe nodig is dat? Op het ogenblik wordt slechts een zeer klein percen tage van tv-produkties in kleuren ge maakt. Officieel heeft de totale omroep op het ogenblik toestemming van de mi nister, 12 uren kleur op een aantal van 70 zenduren per week te laten zien. Als u echter eens gaat tellen, hoe veel kleur er in werkelijkheid is te zien, komt u wel op een uur of 15 per week. Hoe zit dat dan in elkaar. Wel de minister staat slechts toeslag voor kleurenkosten toe voor 12 zenduren fier week. Die kosten per uur worden omgeslagen over NOS en omroepen, die er mee mogen doen, wat ze willen. Zo is het in 1967 begonnen met 6 uren. Laler kwamen er 2 uren bij en op 1 januari j.l. nog eens twee. In dien de minister zo mondjesmaat blijft verhogen, is de totale kleuren televisie nog zeer ver weg. „Maar dat hindert niet", zegt de omroep, „want er zal altijd wel zwart-wit-televisie blijven. Sommige programma's lenen zich helemaal niet voor kleuren. Er worden immers ook nog altijd zwart-wit films ge maakt?" De minister staat nu dus officieel 12 uren eigengemaakte kleurentele visie per week toe. Die wordt niet eens letterlijk gehonoreerd, want de omroepen zijn geheel vrij in de besteding ervan. Wil de een of andere zendgemach tigde haar uren achter elkaar opsnoepen, dan is dat best, wil zij iTEI-KVISIi: VAVAVOM» Hilversum I, 402 m. AVRO: .00 Nieuws. 18.11 Radiojour- aal. 18.25 Liedjesprogramma. Paris vous parle. 18.55 oor de kinderen. 19.00 Tref- mt: Polen 1938. De nacht der srschrikkingen valt over Eu- documentaire. ieuws. 19.35 Vanavond: vro- Ikheid, muziek, actualiteiten wetenswaardigheden. 22.00 lering: gevarieerd jeugdpro- ramma. 22-30 Nieuws. 22.38 ededellngen. 22.40 Radiojour- N.O.S.: 22.55 Signaal - wzlek van eigen tijd (opn). •24.00 Nieuws. Hilversum II, 298 m. KRO: •30 Nieuws. 18.41 Actualilel- !n. 19.00 Licht orkest met so- 19.40 Conciliepostbus. .45 Wie is in Godsnaam Je ns Christus? 20.00 Kollage: sa- lenspel van muzikale en llte- Ure elementen. 21.15 De poli- e, een satire. 22.10 Stereo: lassleke kamermuziek (gr.). •25 Overweging. 22.30 Nieuws. «nde kerk. 23.00 Kontekst: lagazlne waarin op de dingen ordt doorgepraat. 23.30 Zin- en over 23.55-24.00 Nieuws. Nederland I. N.O.S.: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. N.O.S.: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Re clame. KRO: 19.07 De dwaze wereld van Tommy Cooper. •TV-serie. 19.32 Verslag op dinsdag. STER: 19.56 Reclame. N.Ö.S.: 20.00 Journaal. STER: ,930 20.16 Reclame. KRO: 20.20 Over de loop van het recht: discus sies. 21.00 Kleur: Muzikale show. 21.45 Kleur: De Wrekers, TV-serie. 22.30 PMW: Neem er nota van!: korte film in het kader van Wereldmlsslezon- dae. N.O.S.: 22.43 Journaal. TELEAC: 22.48-23.18 Schaken Hilversum I, 402 m. VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.23 Stereo: Lichte gramm'ofoonmuziek (7.30-7.35 Van de voorpagina). VPRO: uw 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 ieuEd 17 00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.20 t(w)ieners deren. 9.45 Van 1685 tot van daag, muzikale lezing. 10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Plek uur: wedstrijdpro gramma. 11.45 Actualiteiten. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land: 12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuin bouw: 12.30 Nieuws: 12.41 Ac tualiteiten; 13.00 Raden maar; 13.15 Ondernemend). NCRV: 14.00 Moderne orkestwerken (opn.). 15.00 In 't zilver: voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de Popradio voor 17.50 Over- -. - -xiwjiewiri xi. öu vxvex- Stereo: Lichte grammofoon- heldsvooriiChtlng. i8.oo Coun- muziek. (8.30-8.35 Voor de huLsvrouw). 9.00 Stereo: Klas sieke kamermuziek (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra dio. 10.00 Lichte grammofoon- muzlek. 10.50 Voor de kleuters. FM-kanalen. NCRV: o.w 11.00 Nieuws, 11-02 Voor de Nieuws. 9.02 Lichte vokale rau- try en western rubriek. 18.20 Reportage van het jubileum van de Nederlandse Christen-Vrouwenbond. Hilversum 9.00 Nederland II. N.O.S.: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.56 Reclame. N.O.S.: 19.00 Journaal. 19.03 Scala: in formatief programma. AVRO: 19.30 Peyton Place, TV-feullle- ton. STER: 19.56 Reclame. N.O.S.: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. AVRO: 20.20 Kleur: Strange Report: Racist - een zeer gevaarlijk voorstel. TV-film. 21.10 Voor de vuist weg. 22.10 AVRO's Televlzler. N.O.S.: 23.00-23.05 Journaal. BELGIë 12.25 Stereo: Metropole orkest, kritisch 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Licht orgelconcert. 13.45 langspeelplaten met commentaar. N.O.S.: 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek - lezen. (12.00 Nieuws). AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojour- Gesproken portret. 14.M Het naai, 13.06 Platenprogramma. plantsoen, hoorspel. 15.15 In de Toonzaal: muziekprogramma voor de jeugd. 16.00 Nieuws. 16.02 Voor boven de zestig. N.O.S.: 17.02 Oude liedjes. VA- RA: 17.20 Stereo: Tenor en pi- 17 ano, 17.55 Mededelingen. Hilversum II. 298 m. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte grammo- Kanalen Nederlands: 2 en 10. foonmuziek met nieuws en ac- •38 Parlement. 22.45 De zin- 18.35 Zandmannetje. 19.00 Tie- tualiteiten. TROS: 8.00 Nieuws. nerklanken. 19.25 Kijk en 8.11 Verzoekplatenprogranuna. kook. 19.50 Keurig Frans. 19.52 Zoeklicht. 19.57 Mededelingen. 20.00 Nieuws. 20.25 Hochzelt (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeidsvitaminen. 16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick: licht plalenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Pop- en countrymu- ziek. TELEVISIE MORGEN Nederland I. NOS/NOT: 11.10-12.00 School-tv. VARA: 17.00-17.35 Voor de kinderen. België: Nederlands progr. 9.00-9.10 Kan. 2 en "Lappie Loep en hef geheim van de degenstok Gewapend met zijn houweel liep Lappie achter Jonas le berg op. Na een kwartiertje arriveerde het tweetal top. Lappie keek vol bewondering naar de geweldige die boven op het kratergat lag. "Van beneden af gezien het maar een kiezelsteen", zei hij, "maar het is een brlijk stuk rots. Dat kan toch nooit een mens daar I elegd hebben?" Jonas keek Lappie aan. "Mensen heb- C^el meer grootse dingen gedaan, Lappie, daar weet jij f wiets van..." aar", begon Lappie, "Hoe wil je die steen van zijn krijgen?" Jonas grinnikte. "Wacht maar, dan zal je maken met de vindingrijkheid van een zakenman..." jere- kend op de buitenlandse import. Vanzelf kosten series of losse pro gramma's voor kleuren vertoning meer dan wanneer ze in zwart-wit uitgaan en ook daarvoor kan dus het toeslag-geld worden gebruikt. Daar door wordt het aantal uren steeds overschreden, dat is van het begin af aan al gebeurd, maar daaraan tilt de minister niet. Het gaat haar niet om de verwerkelijking van kleurentele visie, alleen maar om het toegekende toeslagbedrag, dat elke zendgemach tigde naar belleven mag aanwenden. En natuurlijk kost relatief een eigen kleurenproduktie heel wat meer dan een gekochte. - De NOS vindt echter, dat zij nu al gereed moet zijn om desnoods alles in kleuren te (laten) produceren, al is dat nog zeer verre toekomstmuziek, 't Zou ook niet verantwoord zijn, zo veel geld te spenderen voor zo weinig in gebruik zijnde toestellen. Dat moet, naar ministerieel inzicht, sa men opgroeien. Heeft de NOS nu een economisch verantwoorde vooruitziende blik met het inrichten van zoveel kleurenstu- dio's (die uiteraard evengoed voor zwart-wit-opnamen kunnen worden gebruikt!) of wordt er een te dikke wissel op de toekomst getrokken en had het geld beter aan iets anders kunnen worden besteed? Daarover valt te discussiëren, maar de NOS zelf prijst uiteraard haar voortvarend initiatief om haar modern complex zo aangepast mogelijk te maken. Om eens aan te tonen, hoe druk gebruik er wordt gemaakt van de al gereed zijnde kleurenstudio's (dus speciaal voor kleurenopnamen), leest een woordvoerder ons het volgende lijstje voor. Op maandag 13 oktober: AVRO in studio 4 met de Mounties-show, TROS in studio 5 met Jam. Dinsdag 14 oktober: VARA in studio 3 met Hadimassa, AVRO weer in 4 met de Mounties, TROS nog in 5 met Jam. Woensdag 15 oktober; VARA in 3 met Hadimassa. Donderdag 16 oktober: NOS in Concordia Bussum met voor- próduktie kunstrubriek, „De onverge- telijken", vrijdag 17 oktober KRO in studio 3 met Baron van Münchhausen, VARA in 4 met een tv-spel, NCRV in 5 met Sweibertje. „Kijk, zegt de NOS, „dat noemen wij toch druk gebruik, want er zijn tussen de opnamen in natuurlijk ook dagen nodig voor opbouw en afbre ken van de decors." Maar volgend jaar, als de minister dan misschien geld geeft voor 14 uren kleureri-tv, zullen er behalve deze studio's nog een kleine (in op pervlakte gelijk aan 3, 4 en 5) plus twee grote (tweemaal de oppervlakte van 3, 4 of 5) ter beschikking zijn. Tegen die tijd zal, voornamelijk ten behoeve van het journaal, ook de kleurentrein rijden. Aan faciliteiten voor het bonte beeld ontbreekt het dan bepaald niet, of ze nodig zijn of (nog) niet. „Ik ben een Vuist in 't diepst van mijn gedachten", heeft Willem Duys, zijn naamgenoot Kloos parodiërend, beweerd. Dat betekent, dat hij er volstrekt niet tegenop ziet, van nu af aan weer precies om de 14 dagen een uur zijn tv-vuist te bal len: „We kunnen wel doorgaan tol het jaar 2000 als het moet", zegt hij samen met Fred Oster, die na zijn Keerktvisnu weer helemaal vrij is om de Vuist te produceren. Willem heeft genoeg uan de presentatie. En omdat hij dat so origineel doet en zich daarmee zoveel fans heeft veroverd, hier een nieuwe foto van hem. VANAVOND TE ZIEN 7.07 uur Tommy Cooper. 7.32 uur Verslag op dinsdag, magazine. 8.20 uur documentaire „Over de loop van het recht". 9.00 uur Music, music, show. 9.45 uur aflevering De wrekers: „De verborgen tijger" Ned. 2 AVRO 7.30 uur Peyton Place. 8.20 uur aflevering „Strange report": „Racist". 9.10 uur Voor de vuist weg. 10.10 uur actualiteiten. VANAVOND TE HOREN Hilversum 1 AVRO 7.35 10 uur groot amusementsprogramma „Van avond", met hoorspelen, wedstrijd en veel muziek. 10.00 uur Hiering in het Rijnlandslyceum in Wassenaar. 10.55 uur NOS: Eigentijdse muziek. Hilversum II KRO 8.00 uur Collage 15: Faust in verhalen en muziek. 9.15 uur hoorspel „De politie", satire, 10.10 uur Fluitkwartet van Mozart op de plaat. 11.00 uur Relexez-vous. 11.30 uur Zingen over liefde. 94 Ik vind het geweldig dat u hem antwoordde de jongen enthousi- „Ja, meneer, van a tot z. zo gauw gevonden heeft,"," „Heb je tijd en zin om vanmiddag om half vijf even bij mij op het bureau te komen? Ik heb iets dat ik je wilde laten zien." „Graag. Ik zal er precies half vijf zijn, meneer," jubelde de jongen. „Mooi zo, .tot vanmiddag £lan," zei Verster, glimlachend om zijn jeugdige geestdrift. Hij was er klokslag half vijf en werd dadelijk naar Versters kamer geleid. Verster schudde hem kameraadschap pelijk de hand en gaf hem toen een pakje. „Maak het maar open en kijk of je het hebben wilt." Leo's vingers wriemelden in zenuwachtige haast om het touwtje los te krijgen en het vloeipapier te verwijderen. Toen keek hij met grote ogen naar wat hij in zijn handen hield... een vergrote en ingelijste foto van het, door hem aan het prikkeldraad gevonden, stukje geweven stof. De datum waarop de moord gepleegd was stond bovenaan in de rech terhoek. Onder de foto stond geschreven: „Ter herinnering aan de zeer gewaardeerde hulp, /verleend door Leo Rouw horst, bij het ophelderen van de moordzaak aan de Vesta- dreef te Utrecht, R. A. J. Verster, hoofdinspecteur van politie te Utrecht." Even later verliet een van trots stralende jongen het politiebureau. Volgend jaar, 9 juni 1970, zal het een eeuw geleden zijn, dat de legendarische schrijver Charles Dickens overleed. Het is de gerede aanleiding om een van zijn bekendste werken, na de Pickwick papers en zijn Olivier Twist, die hem tot in de verste hoeken van het Britse rijk en ook daarbuiten beroemd maakten, als feuilleton te geven, na melijk zijn sociale roman Nicolaas Nickleb y. Men behoeft waarlijk geen Dickenskenner te zijn om van dit verhaal zij het dan in afleveringen, zoals veel van zijn werk in het begin verscheen te genieten. Al dateert het uit 1837, zijn werk heeft een sterke aansprekend© kracht en is gekruid met rijke humor. De schrijver van vandaag tekent gemeenlijk zijn figuren van binnen uit. Dickens beschrijft hun handeling, hun kle ding, gelaatsuitdrukkingen, kortom de gedragspatronen en maakt zijn individuen zichtbaar zoals hij ze zelf zag en ervaarde. Nog een ander aspect dat zijn werk voor ons belangrijk maakt is, dat Dickens een tijd beleefde van grote sociale veranderingen, een industriële revolutie, zoals wij vandaag door de enorme technische vorderingen overrompeld wor den. Dickens bespiegelde de maatschappij kritisch en met hu mor, zonder dat hij zelf een uitgesproken maatschappelijk idee had. Voeg bij dit alles zijn meesterlijke verteltrant, waarin na Oliver Twist zijn boek over de lotgevallen van Nicolaas Nickleby uitblinkt, dan weten we zeker dat deze feuilleton- serie onze lezers zal boeien. Kareltje Knetter en de Bos-bubbel 10: Nauwelijks had de heks het toverdrankje naar bin nen gewipt of ze verander de weer in de ons reeds be kende jonge vrouw. Haar weelderige, blonde haren glansden zacht en hingen naar beneden in een dikke lok langs dat onbegrijpe lijke, maskerachtige gelaat. Doch niet alleen de heks veranderde. Ook de vunzige hut scheen zich op te rich ten en ruimer te worden. Het stof en het vuil, de schimmel en de spinrag verdwenen en daarbij bleef ook het wrakke oude meu bilair niet achter. Alles her kreeg zijn nieuwe vormen en een hypermodern inte- rieurtje kwam zomaar in de plaats te staan van de muffe uitdragerswinkel, die eerst de woonstee van de heks had gevormd. „Het ging weer héél mooi", lachte de jonge vrouw tevreden, terwijl ze zich van haar kostbare bontjas ontdeed. „Ouwe Sybil, de toverkol, is weer mejuffrouw Sybila van Sorcieren geworden. Een héél wat prettiger omhulsel dan de verkalkte fysiek van een heks Ze zette zich op een klein bankje neer en bekeek meewarig haar welgevormde, doch gekneusde voetje. „Jammer, dat ik bij het rennen zo'n aardig lakschoentje ben kwijtgeraakt", vervolgde ze. „Maar ja. wie weet ligt het vlak bij huis in Lappje ging op een kei zitten en wachtte af op de dingen die gebeuren gingen. Ondertussen was Jaap Schraap naar de schipper gegaan, die hem vol verbazing had aangekeken. Doch voor de schipper Jaap had kunnen vragen, waar hij vandaan kwam, was Jaap hem al breedvoerig het geheim van de schat aan het uitleggen. "Het enige wat u moet doen om een deel van de schat te verdienen is de plaats aanwijzen, waar ik ze kan vinden", besloot Jaap. De schipper haalde zijn kompas voor dag, bekeek de kaart en antwoordde, na even gerekend te hebben. "In die grot moet je het kunnen vinden, dat kan niet anders..." - de tuin." Ze stond op, liep naar 't venster en keek naar buiten. Maar wat was dat? Wat zag ze daar? Lag daar niet„Dat is dat kleine baasje, dat me uit de wildklem van Simon de Stroper heeft bevrijdmompelde ze. „Wat moet ik dêór nou mee doen? Vroeger zouden wij met zo'n ventje korte metten maken. Maar als jeugdig en progressief lid van de vakbond van heksen kan ik dat niet doen. Wat nu? Toen moest mejuffrouw Sybila van Sorcieren even nadenken en hieruit mogen we misschien afleiden dat er toch nog ie^s van menselijkheid in haar was overgebleven. FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 11