Niet nodig om nu klagerig
over zending te praten
Beleid sterker richten o
ontwikkeling van diakoni
ü/ilif/li/i/ii/ie tim'
Paus wijst democratische
opbouw van de kerk af
Opperrabbijn één van
70 joodse geleerden
Een woord voor vandaag
Zendingsdag in RAI Nieuwe stijl succes
Puzzelhoek
Nieuwe BBK
opgericht
Prof. mr. A. Kunst
aanvaardde ambt
de echte UDitpuTir
griepbestrijder V0 JM,
Ds. Luteijn
treedt af
BFROVPiNCSWEl!
«r Beleidsnota hervormde diakenen
Protest tegen
discriminatie
in Hongarije
Gesprek Rome-
Canterbury
Bisschoppensynode geopend
MAANDAG 13 OKTOBER 196?
Als voorbereiding op de adventsweken willen we samen een
Oudtestamentisch boek gaan lezen, van de profeet Maleachi.
De eerste zin laat ons al voelen dat het niet gemakkelijk was
een profeet te zijn. ,fEen godsspraak, Het woord des Heren tot
Israël door de dienst van Maleachi".
Niet: Het Woord des Heren, zoals het door Maleachi gepreekt
werd. Zijn profetie is niet zo maar een doorgeven van de
woorden die God hem in het oor heeft gefluisterd. Maar al
te vaak denken we dat de bijbel zo tot stand is gekomen.
Er staat dat deze profetie door „de dienst van Maleachi" tot
ons is gekomen. De naam Maleachi betekent „bode" of „en
gel", we zouden ook kunnen zeggen: boodschapper. De bood
schapper diende zowel God als het volk Israël. En daaruit
zien we dat deze profetie niet tot stand is gekomen als een
soort dictaat van God, maar geboren is uit het dienend han
delen van zijn bode. Het gaat niet alleen om zijn tong en
mond, maar om zijn hele lichaam.
Gods profetieën komen niet op een gemakkelijke manier tot
ons, maar vragen de volle overgave van de brenger van de
boodschap, opdat de volle overgave geëist kan worden van
de ontvanger van de boodschap.
We lezen vandaag: Spreuken 7 11-19.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Zaterdag is bewezen dat de vorig jaar aarze
lend aanvaarde nieuwe stjjl van de hervormde zendingsdag vol
doet. De zaal van de Amsterdamse RAI was niet alleen vrijwel
geheel vol, toen 's morgens ds. Albert van den Heuvel uit Genève
zjjn lezing hield, maar de mensen namen ook enthousiast deel aan
de verschillende gespreksgroepen. Voor het eerst werd de dag op
een zaterdag georganiseerd. Het gevolg was dat er beslist meer
mannen waren en ook meer jongeren.
Albert van den Heuvel, directeur
van de afdeling voor communicatie
van de Wereldraad van Kerken,
waaronder ook de persdienst valt,
sprak over het onderwerp: „Zending,
werelddiakonaat en ontwikkelingssa
menwerking".
Hij wilde echter beslist niet den
ken aan drie verschillende groothe
den. Ontwikkelingssamenwerking is
de context, waarin ik de beide an
dere onderwerpen wil bespreken, zei
-hij. Daarom sprak hij over zending
en werelddiakonaat als over twee
Hor.: 1. speer, 4. korf, 7. muziek
noot, 8. vertrouwelijk, 10. rondhout,
12. lichaamsdeel, 14. huisdier, 15.
tam, 16..godsdienst (afk.), 181 scheik.
element (afk.), 19. Nederl. schilder,
22. jongensnaam, 24. plaats in N.H.
25. breedvoerig, 26. rangtelwoord, 28.
bijwoord, 30. per expresse (afk.), 31.
dwaas, 33. lidwoord, 35. zuster, 37.
voegwoord, 38. zuidvrucht, 40. land
bouwwerktuig, 41. opschik, 42. ake-
lig-
Vert.: 1. jongensnaam, 2. deel van
een franse ontkenning, 3. geit, 4.
voorzetsel, 5. meisjesnaam, 6. spoe
dig, 7. lichte bedwelming, 9. opening,
11. stad in Duitsland, 13. sloot, 15.
plaats in Gelderl., 17. balk, 18. lek
kernij, 20. jongensnaam, 21. troef
kaart, 22. vaarwel, 23. gem. i,n N.'
Brab., 25. behoeftig persoon, 27. plat
vis, .29. slaapt men op, 32. meisjes
naam, 33. scharnier van een hengsel,
34. voorzetsel, 36. aardsoort, 38. lid-,
woord, 39. muzieknoot.
t Oplossing vorige puzzel
Hor.: 1. asla, 5. eren, 9. parkiet,.
11. tronk, 13. sisal, 15.. nors, 17. gene,,
18. ant, 19. Kamerik, 21. kater, 22.
leenman, 24. lis, 26. oele, 27. want,
28. Oliva, 30. leder, 31. tergend, 32.
kelk, 33. Aser.
Vert:: 2. sport, 3. lans, 4. ark, 5.
eis, 6. reiger, 7. etser, 8. etna, 10.
plek, 12. rondeel, 14. aniline, 16. pa
tat, 19.Jtam, 20. men, 21. knevel, 22.
loon, 23. elite, 24. ladde, 25. stro, 27.
wens, 29. ark, 30. Lea.
AMSTERDAM Oud-leden van
de BBK hebben een nieuwe beroeps
vereniging voor beeldende kunste
naars opgericht onder de naam BBK
'69. De nieuwe vereniging streeft naar
aansluiting bij het NW.
Andere bleidspunten zijn: nieuwe
besprekingen met sociale zaken over
de contraprestatieregeling, een onaf
hankelijk fonds voor de beeldende
kunst, een wettelijke percentagerege
ling voor alle bouwactiviteiten door
of met steun van de overheid, meer
beurzen, consulenten voor beeldende
kunst, open ateliers voor research,
vernieuwing van het kunstonderwijs,
besprekingen met de overheid op ba
sis van medebeslissingsrecht, een fi
nancieringsregeling voor tentoonstel
lingen van individuele kunstenaars en
groepen- en maatregelen die een alter
natief vormen voor de contrapresta
tieregeling. Het voorlopige secretariaat
bestaat uit Willem van Royen, Josum
Walstra, Wessel Couzijn, Dick Cas-
see en Pieter Kooistra.
UTRECHT Aan de rijksuniversi
teit van Utrecht heeft prof. mr. A. J.
M. Kunst, tot nu toe hoogleraar aan
de Nederlandse Economische Hoge
school in Rotterdam, zijn ambt van
gewoon hoogleraar aan de faculteit
der rechtsgeleerdheid in Utrechtf om
onderwijs te geven in de historische
ontwikkeling van het recht) aanvaard
met een inaugurele rede.
De titel hiervan was Opmerkingen
over het juridisch onderwijs tussen
de tweede en twintigste eeuw: Aan
het slot hiervan merkte hij op, dat
voor de studenten, maar ook anderen
die de rechtenstudie kiezen de rechts
geschiedenis een belangrijke taak kan
vervullen.
Hij pleitte verder voor uitgebreider
pedagogische en didaktische hulp bij
d« massa-opleiding van juristen.
pijnstillende, koortswerende. snelwerkende cachets
Dr. Rodrigues Pereira overleden
grootheden binnen het verband van
de ontwikkelingssamenwerking.
We moeten goed beseffen, waar
schuwde hij de rond vijfhonderd aan
wezigen, dat verandering in de we
reld een permanent verschijnsel is
geworden. We zullen daarmee moe
ten leren leven. En veranderingen
brengen conflicten met zich mee.
Positief
Deze functionaris van de Wereld
meent dat de veranderingen en de
daaruit voortkomende conflicten po
sitief gewaardeerd moeten worden.
Een leven zonder, spanningen zei hij,
is alleen maar eentonig. Dat geldt
ook voor de spanningen op het poli
tieke vlak tussen de volkeren. De
spanningen maken de mensen vaak
moe, erkende hij, maar hij vroeg:
„Hebt u de moed om die spanningen
onder ogen te zien?"
De veranderingen moeten echter
niet zo maar over de mensen heen
komen. Bent u bereid, zo vroeg hij
ook, om die veranderingen mee te
structureren? U bent er in begrepen,
maar in Christus bent u geheel an
ders en dus er ook anders in begre
pen. Met nadruk stelde hij dat wij
het Koninkrijk Gods niet op aarde
kunnen oprichten. Wij mensen bou
wen niet aan het „nieuwe Jeruzalem",
hooguit aan het „verdeelde Jeru
zalem". Maar dat wil niet zeggen,
dat we bij de pakken moeten neerzit
ten. We moeten blijven zoeken naar
het gedroomde visioen.
len we op eigentijdse wijze de op
dracht. De zendingstaak sterft niet
uit, maar begint pas, zei ds. Van den
Heuvel. Hij wilde dan ook niet horen
van een klagerig gepraat over zen-
ding.
Identificatie
Is zending een zaak van confronta
tie, werelddiakonaat is een kwestie
van identificatie, van vereenzelviging
met de mensen overzee. Werelddiako
naat is een woord dat vele taken
omvat: De hulpverlening van kerken
onderling, de hulpverlening bij ram
pen nu wat op de achtergrond,
maar nog altijd belangrijk de
hulpverlening bij door mensen ver
oorzaakte rampen zoals het conflict
tussen Nigeria en Biafra, een bij
drage aan de ontwikkelingssamen
werking en de steun aan de vergeten
groepen in de wereld.
Vergelijken we wat de kerken van
de wereld doen met wat er in totaal
gedaan wordt op het gebied van de
ontwikkelingssamenwerking dan is
de kerkelijke bijdrage van enkele
honderden miljoenen guldens per jaar
maar gering in vergelijking met de
rest. Maar, zei ds. Van den Heuvel
met nadruk, die hulpverlening is
daarom niet onbelangrijk.
Van de betrekkelijk kleine kerke
lijke objecten gaat een vormende
werking uit. De kerken kunnen doen
wat anderen niet doen, of waardoor
echt gewrikt wordt aan de structu
ren van de bestaande samenleving in
de ontwikkelingslanden die aan ver-
nieuweing toe zijn. Ontwikkelings
werk van de kerken is een soort van
catechese.
Geen fusie
Terwijl in Nederland de pioniers
streven naar een fusie van zending
en werelddiakonaat, beklemtoonde
ds. Van den Heuvel zaterdag juist,
dat de twee eigen organen moeten
blijven, al moeten ze wel leren sa
menwerking. Hij vreesde dat bij fu
sie of het ene aspect van de confron
tatie of het andere van de identifica
tie in de verdrukking zou komen.
De deelnemers aan deze zendings
dag konden zich daarna verdelen
over vier gespreksgroepen waarin dit
thema aan de orde werd gesteld.
Daarvan werd goed gebruik ge
maakt. Maar ze konden zich ook la
ten voorlichten over de situatie in
Indonesië door drs. H. Bootsma of in
Afrika door dr. G. P. H. Locher en
mr. H. J. Penning. Weer anderen kon
den de Amerikaanse film over Indo
nesië zien getiteld „Geloof en revolu
tie". 's Middags konden ze opnieuw
een keuze maken uit de acht moge
lijkheden.
Waren al die zalen uitstekend be
zet, de zaal waarin de zendelingen
met verlof iets van hun werk vertel
den, was geheel gevuld. Er was zoals
gewoonlijk niet gekeken naar kerke
lijke afkomst. Er waren naast her
vormde zendelingen ook gereformeer
de en ook zendelingen uit Suriname.
Ze vertelden allen wat over hun
werk en kregen de kans in te gaan
op vragen die werden gesteld.
(Van onze kerkredactie)
GRONINGEN De voorzitter
de Confessionele Vereniging, ds,
M. Luteijn te Groningen, heeft
wens te kennen gegeven, in jam
zijn functie neer te leggen. Hij ii
jaar.
Ds. Luteijn heeft de Confessioi
Vereniging dan ruim dertig jaar
leid. In 1939 volgde hij ds. A. B
Winkel op, die was overleden.
Ook de eerste secretaris, ds. G
A. Carstens te Zaandam, heeft
genoodzaakt gezien af te tre
Tweede secretaris ds. C. W. Cort
Vianen zal nu voortaan alleen
secretaris fungeren.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Pretoria-West.
Afrika (Nederduits Hervormde
mede voor de Nederlandse immig
ten): G. J. H. Gijmink te RotterdB
Centrum.
Beroepen te 's Heer Hendrinkski
ren: drs B. Prakke, kand. te "W;0
naar; te Buurse Ov. toez.: L. Ca
gieter, eervol ontheven predikant
rechten van emeritus, laatstelijk pi1
kant te Castricum wonend te Haai j
Bedankt voor Winschoten: C. Si
Ruinerwold.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Zwartebroek: M.
Heiden te Numansdorp; te Krii
a. d. IJssel: J. W. Bats te Markni
GEREF. KERKEN (vrygem.)
Bedankt voor Bodegraven-Alj
a. d. Rijn en voor Grootegast: P.
dens te Rozenburg.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Vineland, Ontario,
nada door de Canadian Refor
Church: J. Westerink te Haamst
Kerkwerve.
Bedankt voor Sneek: W. van 't
ker te Utrecht-Centrum; voor Nunsj
P. op den Velde te Zierikzee.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Nieuw-Beijerland
Rijksen te Gouda; te Klaaswaal: H.
tenberg te Genemuiden.
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM De zaterdag
in de Centraal Israëlitische
Ziekenverpleging te Amsterdam
op bijna 82-jarige leeftijd over
leden opperrabjjn Van het Portu
gees Israëlitisch Kerkgenoot
schap, drs. S. Rodrigues Pereira,
is tot bijna de laatste dag van
zijn leven actief geweest.
Het zijn in het bijzonder de naoor
logse jaren geweest waarin deze op
perrabbijn, van wie de Spaanse
aristocratische afkomst was af te le
zen, op joods-theologisch gebied zich
verdienstelijk maakte. Hij was onder
meer ook rector van het Portugees
Israëlitisch Seminarium Ets Haim
(Boom des Levens).
Geboren op 11 december 1887 als
zoon van de opperrabbijn van Den
Haag wilde hij in de voetstappen van
zijn vader gaan. In 1914 verkeeg hij
de titel moré (leraar), die recht geeft
tot het nemen van rabbinale beslis
singen en het hem mogelijk maakte
het rabbinale ambt als beroep te ver
vullen.
Naast zijn rabbinale opleiding had
de heer Rodrigues Pereira aan de
universiteit van Amsterdam, zoals
voor het joods geestelijk ambt ver
plicht was, zijn studie in de oude
talen bekroond.
Geen vacature
Dat kwam hem te stade, want er
was geen vacature voor een rabbijn
bij de Portugees Israëlische Ge
meenten. Drs. Rodrigues Pereira ging
dan ook het onderwijs in. Hij werd
aan het stedelijk gymnasium in
Winschoten leraar latijn en grieks,
tot hij in 1920 naar Hilversum ver
trok en daar aan een lyceum leraar
in dezelfde vakken alsmede in het He
breeuws werd. Hij werd conrector
van het lyceum en ereburger van de
stad.
Tot opperrabbijn, met de titel cha-
cham (wijze) werd de heer Rodrigues
Pereira in 1922 benoemd in Den Haag
na het overlijden van zijn vader. De
Portugees-Israëlitische Gemeente
daar was echter te klein geworden
om een opperrabbijn met een volledi
ge dagtaak aan te stellen. De heer
Pereira bleef dan ook het onderwijs
trouw.
Argentinië
Bij het uitbreken van de oorlog
wist hij naar Argentinië bij zijn kin
deren te ontkomen, overleefde daar
een vliegtuigongeluk en meldde zich
vervolgens bij de Nederlandse rege
ring in Londen. Naar Amerikaans
voorbeeld werd hij met de rang van
majoor aangesteld als de eerste Ne
derlandse legerrabbijn, toegevoegd
aan de Prinses Irenebrigade.
Zijn verdiensten vonden erkenning
in het officierschap in de Orde van
Oranje Nassau. Ook kreeg hij het
oorlogskruis met twee balken. Bij
zijn veertigjarig jubileum als rabbijn,
in 1964, werd chacham Pereira be
noemd tot ridder in de Orde van de
Nederlandse Leeuw.
Hij had een groot aandeel in de
opbouw van de joodse gemeenschap
in Nederland. Als enige rabbijn van
het Portugees Israëlitische Kerkge
nootschap overleefde hij de vervol
gingen. Hij werd benoemd tot opper
rabbijn van de Portugese gemeente
in Amsterdam maar tevens tot. waar
nemend opperrabbijn van Rotterdam
een post die hij heeft vervuld tot
in 1959 de heer L. Vorst tot opper
rabbijn werd benoemd.
Geleerde
Opperrabbijn Rodrigues Pereira
die vanmorgen op de Portugees
Israëlietische begraafplaats in Ouder
kerk aan de Amstel ter aarde is
besteld, werd in de jaren vijftig er
kend als een van de zeventig joodse
geleerden ter wereld. Toen was de
joodse wereld in beroering over de in
Israël gerezen vraag: Wie is jood?.
Onder de zeventig joodse „wijzen"
die de Israëlische geregering toen om
advies vroeg, bevond zich ook cha
cham drs. S. Rodrigues Pereira.
Confrontatie
Zending en werelddiakonaat heb
ben daarbij ieder een eigen bijdrage.
De tijd is voorbij, zei ds. Van den
Heuvel, dat we teleurgesteld spreken
over zending. Zending is nog nooit zo
interessant geweest als vandaag. Het
gaat er daarbij niet meer om dat we
individuele mensen winnen en losma
ken uit hun oude leefgemeenschap,
maar dat we in machtscentra, waar
de beslissingen vallen, het Woord
van God laten klinken. De taak van
de zending is om mensen, volkeren
en machten te confronteren met het,
evangelie.
Dat betekent dat we als christenen
in gesprek moeten komen met an
dere ideologieën en godsdiensten.
Dat is echter geen vrijblijvend
gesprek, maar in dat gesprek vervul-
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De generale
diakonale raad van de Neder-
lnadse Hervormde Kerk meent,
dat het beleid van de kerk in de
komende jaren veel sterker ge
richt zal moeten zijn op de op-
De hervormde diakenen namen
zaterdag afscheid van drs. A. D.
W. Tilanus, die vele jaren voor
zitter van de generale diakonale
raad was en in deze functie
grote populariteit genoot. Op de
foto wordt hem een cadeau
aangeboden door de secretaris
van de raad, ds. L. Alons (links).
BOEDAPEST Jonge Hongaren j
ageren egen de discriminatie van
kerkelijke jongeren bij hun studie, zo I
blijkt uit het officiële orgaan van het
Hongaarse ministerie van justitie.
Hoewel er geen officiële wettelijke
bepaling bestaat die deze discrimina
tie legaliseert, blijkt uit discussies
over deze zaak, dat zij wat ieder
een al wist overal wordt toegepast
Aan „godsdienstig gebonden" jon
geren worden studiebeurzen gewei
gerd en zij kunnen geen leraar wor
den. Ook vele jonge communisten ac
cepteren deze gang van zaken niet
meer.
ROME Paus Paulus en aartsbis
schop Michael Ramsey, het hoofd
van de Anglicaanse Kerk. hebben een
permanente commissie benoemd, die
de betrekkingen tussen beide kerken
gaat bestuderen. De commissie telt
I negentien man en komt voor het
I eerst bijeen van 9 tot 15 januari te
I Windsor.
(Van onze kerkredactie)
ROME De paus heeft zater
dag de leden van de bisschop
pensynode precies vertelt, wat
zjj wel en wat zij niet kunnen
besluiten, als zij gaan spreken
over het gezag van de paus. Met
sterke nadruk heeft hij zijn
eigen gezag nog weer eens be
klemtoond, maar er wel bijge
zegd dat hij de bisschoppen de
„volheid van voorrechten en be
voegdheden" toekent die passen
bij hun functies.
De 146 kardinalen, bisschoppen en
hoofden van curiedepartementen uit
ongeveer honderd landen kregen te
horen, dat noch de monarchie, noch
de democratie noch de anarchie
bruikbaar zijn voor de kerk.
De verantwoordelijkheid van de
leider van de kerk zal niet kunnen
afhangen van het college van bis
schoppen, dat nooit in feite de
hoogste autoriteit van de kerk kan
zijn, zei de paus „als het onze stem
mist."
In de rede valt de grote nadruk op,
die de paus opnieuw legde op zijn
eigen verantwoordelijkheid. Tegelijk
ertijd erkende de paus dat het nood
zakelijk is de „collegialiteit" van de
I bisschoppen in het bestuur van de
j kerk verder uit te bouwen.
Met het woord „collegialiteit"
wordt in de Rooms Katholieke Kerk
bedoeld dat de bisschoppen met de
paus de kerk leiden. Het probleem is
echter dat het eerste Vaticaanse Con
cilie in de vorige eeuw het gezag van
de paus zo eenzijdig benadrukt heeft,
dat de nadruk van het Tweede Vati
caanse Concilie op de collegialiteit
van de bisschoppen steeds weer botst
met wat de kerk toen uitsprak.
Terwijl vele bisschoppen de
uitspraken van het tweede concilie
graag verder zouden willen uitwer
ken, waardoor veel meer regionale
autonomie zou ontstaan, blijft deze
72-jarige paus zich sterk vastklam
pen aan het Eerste Vaticaanse Conci
lie.
Hoewel hij zei, dat hij het bewijs
geleverd heeft van zijn wil om de
bisschoppelijke collegialiteit op con
crete wijze gestalte te geven,
waarschuwde hij tegelijkertijd weer
met kracht om de eenheid van de
kerk niet in gevaar te brengen door
„buitensporige particuliere autono
mie". Progressieven in de kerken
hebben het gevoel dat autonomie bij
deze paus al gauw „buitensporig" is.
GERUCHTEN
Zaterdag werd de bisschoppenconfe
rentie alleen maar geopend. Naar aan
genomen wordt is „het gezag van de
paus" het enige onderwerp dat op de
agenda staat, tot verdriet van velen
in deze kerk. Zij zouden willen dat
de bisschoppen ook het probleem van
het celibaat en de armoede in de
wereld aansnijdt.
Vandaag zouden de bisschoppen
voor het eerst gaan vergaderen.
Zaterdag begonnen de geruchten
echter al te stromen. Het Milanese
blad II Giorno meldde dat de kardi
nalen Suenens, Alfrink, Doepfner en
Koenig een nogal scherp document
gezonden hadden aan het secretariaat
van de bisschoppensynode.
Zij zouden eisen dat ook andere
onderwerpen op de agenda komen.
KRITIEK
Bovendien zouden zij scherpe kri
tiek hebben geuit op het basisdocu
ment dat voor deze vergadering is
opgesteld, omdat het niet „overeen
komt met de geest en de letter" van
het jonaste Vaticaanse Concilie.'
Van >f!vlerlandse zijde werd echter
later ontkend, dat de vier kardinalen
een dergelijk document hadden op
gesteld en verzonden.
Inmiddels hebben de rebellen-
priesters die ook in Rome verga
deren een poging ondernomen om bij
de paus te worden toegelaten. Zij
willen hem op de hoogte brengen van
hun inzichten. De paus zou hen ge
antwoord hebben, dat het nu niet de
juiste tijd is om hen te ontvangen.
bouw van een diakoneel func
tionerende gemeente.
Dat wordt gesteld in de nieuwe
beleidsnota, die zaterdag werd be
handeld op de algemene vergadering
van hervormde diakenen in Tivoli.
De nota stelt, dat ook in het diako-
naat ambtsdragers en gemeenteleden
naar twee kanten in verleiding wor
den gebracht; hetzij om op de hun
vertrouwde wijze „christen" te zijn
en te blijven, wel te midden van,
maar ook onderscheiden van de we
reld; hetzij om „in de wereld" te zijn,
voor alles solidair met de opbouwen
de en vernieuwende krachten die
zich in en vanuit „de wereld" presen
teren, waarbij dan onwillekeurig
of opzettelijk meer de nadruk valt
op het „er bij zijn" dan op het
christen zijn.
Daarom spreekt de nota van het
„functioneren" (een diakonaal func
tionerende gemeente; als van een dub-
bel-functie: van uitstoten èn verza
melen.
Een gemeente, die leeft van diako-
nia, zal haar leden uitstoten in de
nood van de wereld veraf en dichtbij,
zij zal haar pretenties en organisato
rische zelfstandigheid prijsgeven
waar solidariteit met anderen dat
vraagt.
Maar zij zal tegelijkertijd allen die
zij aantreft brengen tot de confronta
tie met het evangelie, zij zal allen die
horen willen oproepen om zich te
verzamelen rondom de diakonia van
Jezus, zij zal alles wat organisato
risch los raakt en schijnt weg te drij
ven vastbinden met de koorden van
belangstelling, trouw en medeverant
woordelijkheid.
Maatregelen
Vragenderwijs stelt de nota een
aantal „op zichzelf kleine maatrege
len" aan de orde, die mee kunnen
helpen tot een diakonaal functione
ren van de gemeente.
Kan de diaken niet meer betrok
ken worden bij het beraad over en
de uitvoering van godsdienstige vor
ming en oncerricht?
Moet, met name bij de belijde-
niskatechisatie en het vormingswerk
voor jongeren, niet meer ruimte wor
den geschapen voor mee-denken en
mee-werken in de diakonale op
dracht van de kerk?
Mag niet wat meer aandacht ge
vraagd worden voor de noodzakeliike
versterking van de diakonale ele
menten in de eredienst? (zoals meer
informatie en appel in de prediking,
inschakeling van diakenen bij de
voorbeden voot concrete noden van
de wereld, bij de aanbeveling van
diakonale inzamelingen en bij het
oproepen van gemeenteleden ten be
hoeve van bepaalde acties).
Moet met name niet gepleit wor
den voor een sterker diakonaal ac
cent bij de avondmaalsviering? (gro
ter aandeel van de diakenen bij de
toebereiding van de tafel en het uit
delen van de tekenen, herstel van de
diakonale avondmaalscollecte en de
door diakenen uitgesproken voorbede
en oproep voor concrete noden van
mensen en volkeren).
Is de gelijkwaardigheid van het
diakenambt wel voldoende gehono
reerd? (eigen zelfstandige functie in
het huisbezoek en bij gemeente-a
vonden en wijkbijeenkomsten).
Gemeentelid
De nota spoort de diakenen aan,
om „het gewone gemeentelid" meer
in te schakelen ook in bestuurlijke of
uitvoerende arbeid. Het blijkt mo
gelijk actiekaders te vormen bij
voorbeeld ten behoeve van bejaar-
denwerk, van gezinsverzorging of
buurtwerk.
Het blijkt ook mogelijk op allerlei
gebied „belangstellingsgroepen" te
vormen, mensen die over een bepaald
onderwerp mee willen denken,
worden genoemd kinderbeschei
reclassering, algemene bijstan
maar ook het probleem van arn
rijke landen, de zaak van oorli
vrede.
Onder de noemer „sociale
wordt gesteld, dat de diakoni
beid nog te weinig kritisch
gesteld tegenover de oor zake!
woningnood, eenzaamheid,
maatschappelijk gedrag
maatschappelijke nood.
De vraag wordt gesteld,
bereid zijn meer gehoor te gev<
de stemmen die uit een nieuwe
ratie opgaan en, meer dan wij!
vermoeden, bij machte zijn het j
ten van de christelijke gemeen]
doen spreken". 1
's Middags werd gediscusl
over „oecumenisch diakonaat1
plaatselijk niveau". Ds. D. J. Kl
directeur van het hervormd I
dingscentrum te Driebergen, van
binnenkort een boek over het d
naat verschijnt, zei, dat het d
naat in de tegenwoordige i
menselijkheidstheologie op een I
gaat lijken, die geen contact
houdt met zijn plaats van afkon
daarom cirkelt om de plaats vai
bestemming, waarop hij tenslol
pletter slaat.
Precies ditzelfde geldt volgen:
voor veel christelijke actie, die
al „de kerk erbuiten hield", op
lijk buiten ambt en gemeente
gine. door een roes van christen
melijkheid dt oplossing van
kerkelijk vraagstuk geen milli
naderbij bracht.
Gemeenschap in Christus ka
platonisch worden beleden,
moet concreet worden beleefd i
als binnenste centrum, bron v£
zieling en kracht is gegeven: i
avondmaal des Heren.
Een dominecskerk kan vc
met een beperkte vorm van k
ruil. Een waarlijk diakonal
meenschan kan niet werkelijk
dienen zonder vanuit het harl
ven. Daar het diakonaat ten i
ontspringt aan de bron vj
avondmaalsgemeenschap hebb
diakenen vooraan te staan l
aandringen op een regelmati
dan uitsluitend oecumenische i
maalsviering, aldus ds. Karres.
Ir. W. M. Kalmiin. een diak
Vlaardingen. vond, dat het dia
zich bij u'tstek leent als beg
interkerkeh'ike samenwerking
kan een deugdelijke vertrouw
sis lessen voor samenwerking
copzichten.
Een andere stelling van ii
mi in: Indien men met ..zond
doelt „tekortschieten in zii
dracht" valt ook ondoelma
hieronder. Het nalaten van
wprkinp met. andere d'akonii
ook met derden" moet dan
dit nprsne-^nf berien worden.
De derde inleider. de gerefe
de diaken P, W. Burghgraaf u
Wparr onder meer d«
ling: Samen doen is er gelukki
op vele terreinen van het levi
men opwekken zal meer a:
moeten krijgen.
Hol woer ii»
gisteren
weer
max temp
Amsterdam
motregen
15
Frankfort
motregen
13
Genève
mist
18
Innsbruck
mist
18
12
Kopenhagen
zw. bew.
Locarno
onbew.
19
Londen
gr. bew.
17
Luxemburg
mist
9
Madrid
half bew.
22
Majorca
half bew.
München
m'st
"s>
Nice
nnbew.
23
Parit'
mist
12
Romp
'icht bew.
22
Wenen
licht bew.
20
Züricb
mist
14